Eiks muovia kierrätetä?

  • Viestiketjun aloittaja "Sirkkeli"
  • Ensimmäinen viesti
"Sirkkeli"
Mie oon ettinyt muovinkeräysastiaa jonniin aikaa, mutta netti kertoi ettei semmoista ole meidän kaupungissa. Olen ällistynyt. Ja tuntuu hemmetin pahalta laittaa sekajätteisiin noita jogurttipurkkia yms.
 
Muoveja on niin montaa sorttia että niiden kierrätys ei oikein järkevästi onnistu. Useimmat olisivat hyvää polttoainetta lämmöntuotantoon mutta Suomen lainsäädäntö suhtaantuu oikein nihkeästi jätteenpoltoon. Ruotsalaiset polttavat lähestulkoon kaiken muovijätteen.
 
"vieras"
Täällä se menee poltettavaksi muun polttokelpoisen jätteen mukana PVC-muovia lukuunottamatta, joka pitää laittaa kaatopaikalle meneviin palamattomiin jätteisiin.
 
"Sirkkeli"
No ei ole energiajätteen keräystäkään :( Kyllä se Suomikin sais taipua sitten tuohon polttamiseen, koska kohtahan myö hukutaan muoviin. Pakko sitten olla ostamatta muovipakkauksia, ainakin niissä missä on vaihtoehtona kartonki(esim. jogurtti).
 
[QUOTE="Sirkkeli";24734184]No ei ole energiajätteen keräystäkään :( Kyllä se Suomikin sais taipua sitten tuohon polttamiseen, koska kohtahan myö hukutaan muoviin. Pakko sitten olla ostamatta muovipakkauksia, ainakin niissä missä on vaihtoehtona kartonki(esim. jogurtti).[/QUOTE]
Ainakin noissa pikari jugurteissa missä on pahvia, on muovinen pikari alla (tai niissä kaikissa mitä mä olen ostanut). Toki noi litran jugurtti purkit saa näppärästi kierätettyä nestekartonkeihin :)
 
Pk-seudulla jotkut kauppakeskukset kerää, esim. Sello ja Iso-Omena siellä jätepisteissään. Sitten kannattaa kysyä oman kunnan/kaupungin jäteasemalta energiajätteen keräystä. Meidän kunnan jäteasemalle voi viedä henkilöautolastillisen lajiteltua energiajätettä 5 euron hintaan.
 
"vieras"
Meillä huuhdellaan muovit ja laitetaan varastoon säilytykseen (jogurttipurkit menevät pieneen tilaan sisäkkäin, pussit ym erikseen). Kun pari kertaa vuodessa muutenkin käydään kaatiksella, niin viedään silloin energiajätteenkeräysastiaan. Parasta tietysti olisi, kun jo kaupassa katsoisis millaissa pakkauksissa ostaa ruokaa ym.
 

Yhteistyössä