Eilinen Susi ilta

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tännehän on tullut kiitettävästi juttua muutaman tunnin aikana. Tosin juttujen tasosta en taida sanoa mitään. :)

Lunatic, Mä haluaisin kans lukea jutun Ruotsin susista jos sellainen löytyy?

Mä en itse henkilökohtaisesti oo kokenu susia ongelmaksi muualla kuin metsällä ollessa. Aina metsään lähtiessä olen soittanut susipuhelimeen, että missä lauma on menossa. Eiväthän ne tarkkaa paikkaa kerro, mutta osaavat sanoa onko se kymmenen kilometrin säteellä. Näistä yksinäisistä ja pannoittamattomista susista ei sitten tiedä. Tunnen kertaavani asioita, mutta valtaosa metsästäjistä kyllä jättää suosiolla susialueet rauhaan. Joskus kuitenkin sattuu että koira livahtaa tällaiselle alueelle. Joskus käy huonosti ja joskus vähän paremmin. Taisin kertoakkin että hain koirani kerran pois jopa samalta suolta missä sudet olivat. Huomasivat kyllä meidät, mutta eivät välittäneet koska olivat raadolla. EN jäänyt katsomaan minkä elukan raato oli. :)

Mä ymmärrän molemmat kannat noissa koirien ulkonapidoissa, mutta itse olen sitä mieltä että en ottaisi koiraa väkisin sisälle ellen tietäisi susia alueella sillä hetkellä olevan. Nämä häkkiin ja narun päähän kuolleet koirat ovat usein niitä, jotka kuolevat satunnaisen suden suuhun.

Isäni pihalla silloin tällöin käyvä susi ei ole saanut kaatolupaa. Syytä en tiedä. Henkilövahinkoja, eikä eläinvahinkoja ole vielä sattunut tämän kanssa. EI se silti kovin rentouttavaa ole kun tietää suden lähellä olevan. Itse koen nämä yksinäiset sudet vaarallisemmiksi kuin laumat. Laumoissa on yleensä johtajapari ja nämä kyllä välttelevät kanssakäyntiä ihmisten kanssa ja opettavat käytöksen muille laumanjäsenille. Laumoista satunnaisesti ajetut sudet tai nuoret sudet tutkimusmatkoillaan ovat niitä kysymysmerkkejä.

Kyllä itsekin tuntisin oloni turvattomaksi jos lapset pitäisi jättää valvomatta samaan pihaan jossa susia on havaittu. Pelottelu on kuitenkin turhaa. Lapsille voi asiallisesti kertoa että susi on vaarallinen ja että sisään on tultava jos sellaisen näkee. Lähtökohtaisesti kuitenkin hakisin kaatolupaa näille pihoissa vieraileville susille jos ovat vakiasiakkaita.
kuinka moni näkee yuotubeesta suden?
 
[QUOTE="vieras";28072123]kuinka moni näkee yuotubeesta suden?[/QUOTE]

Mulla ei oo tarvetta todistaa kenellekkään nähneeni susia useamman kerran. :) Jätän tämän ketjun nyt omaan arvoonsa ja poistun. Jokainen tietää oman mielipiteensä tähän kohuttuun susiasiaan, eikä sitä yksi topikki muuta. Ei vaikka kuinka haukuttaisiin. Annetaan näiden Suomen virkamiesten rauhassa tehdä päätöksiä. Eiköhän tämä hysteria laannu lumien ja jälkien hävittyä. ;)
 
Lunatic
Katsokaas tämä pelottava video meiltäpäin. Varmasti nämä sudet on jo tapettu, koska tästä jo liki vuosi aikaa.

[video=youtube;HPYy9XbHu9g]http://www.youtube.com/watch?v=HPYy9XbHu9g[/video]
 
.-.
Yhtäkkiä kuvassa pitääkin olla irvistelevä susi? Lunaticilla nuo mielipiteet muuttuu. Eikö riitä että susi on kuvattu pihamaalla? Häirikkösusista puhuttiin ensin ja nyt eräs muutti mielensä ja haluaa häiriintyneen ja irvistelevän suden. Huokaus.
 
[QUOTE="vieras";28071603]Missä minä olen väittänyt, että olet sanonut? Kysyin koirista.

Harva lapsi koiriakaan pelkää, jos sitä pelkoa ei jostain lapseen ole syötetty, eikö? Miten koira ja susi lapsen mielessä eroavat toisistaan?

Miten neuvot lapsia toimimaan vieraiden koirien kanssa? Pelkäävätkö lapsesi koiria näiden neuvojesi jälkeen?[/QUOTE]


En nyt oikein ymmärrä pointtiasi, mitä ajat takaa?

Jos koira tai susi tulee hampaat irvessä vastaan ihan varmasti lapsi pelkää, vaikka vanhemmat ja opettajat olisi neuvonnut miten. Minä en siis edelleenkään ole sitä mieltä, että lasten pelko tulee pelkästään vanhemmista, vaan karttuu myös heidän omista kokemuksista. Tiedän monia aikuisia ketkä eivät pelkää koiria, mutta heidän lapset pelkäävät, varsinki isoja koiria. Tiedän lapsia joille ei ollut susista puhuttu mitään pelottavaa, ihan se mitä biologiassa kerrotaan, ja neuvottu jos metsässä tulee vastaan, hiljaa peräännytään menosuuntaan. Kerrottu, että susi kyllä pakenee, se pelkää myös ihmistä. Tämäkö on pelottelua? Aikuisille tullut mieleenkään, että susi alkaisi pyöriä nurkissa keskellä päivää. Kun moista ei osannut edes pelätä, niin vaikea on pelkoasennettakaan lapsia siirtää. Ja joku susi tulee ja vie pelottelu on ihan eri vuosisadalta, ei kuulu tämän ikäpolven lapsien lapsuuteen moiset pelottelut. Miksi lapset sitten lähtivät paniikissa karkuun, kun susi jolkotteli heitä tiellä vastaan? Elämä vaan ei ole niin mustavalkoista!
 
"vieras"
En nyt oikein ymmärrä pointtiasi, mitä ajat takaa?

Jos koira tai susi tulee hampaat irvessä vastaan ihan varmasti lapsi pelkää, vaikka vanhemmat ja opettajat olisi neuvonnut miten. Minä en siis edelleenkään ole sitä mieltä, että lasten pelko tulee pelkästään vanhemmista, vaan karttuu myös heidän omista kokemuksista. Tiedän monia aikuisia ketkä eivät pelkää koiria, mutta heidän lapset pelkäävät, varsinki isoja koiria. Tiedän lapsia joille ei ollut susista puhuttu mitään pelottavaa, ihan se mitä biologiassa kerrotaan, ja neuvottu jos metsässä tulee vastaan, hiljaa peräännytään menosuuntaan. Kerrottu, että susi kyllä pakenee, se pelkää myös ihmistä. Tämäkö on pelottelua? Aikuisille tullut mieleenkään, että susi alkaisi pyöriä nurkissa keskellä päivää. Kun moista ei osannut edes pelätä, niin vaikea on pelkoasennettakaan lapsia siirtää. Ja joku susi tulee ja vie pelottelu on ihan eri vuosisadalta, ei kuulu tämän ikäpolven lapsien lapsuuteen moiset pelottelut. Miksi lapset sitten lähtivät paniikissa karkuun, kun susi jolkotteli heitä tiellä vastaan? Elämä vaan ei ole niin mustavalkoista!
Jos ainoat lapset jotka pelkäävät susia ovat ne lapset, joita vastaan on tullut irvistelevä susi, niin susia pelkääviä lapsia ei silloin kyllä kovinkaan montaa pitäisi olla. Onko yhtään?
 
Lunatic
Yhtäkkiä kuvassa pitääkin olla irvistelevä susi? Lunaticilla nuo mielipiteet muuttuu. Eikö riitä että susi on kuvattu pihamaalla? Häirikkösusista puhuttiin ensin ja nyt eräs muutti mielensä ja haluaa häiriintyneen ja irvistelevän suden. Huokaus.

Ei mun mielipiteet mihinkään tässä asiassa ole muuttuneet.
Arieksen kuvista ei näe missä ne on otettu, toisekseen jos sama toistuisi joka pv, luulisi että samasta sudesta olisi sitten otettu kokonainen kuvasarja eri päiviltä, jossa näkyy että susi "asuu" pihassa.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";28072307]Jos ainoat lapset jotka pelkäävät susia ovat ne lapset, joita vastaan on tullut irvistelevä susi, niin susia pelkääviä lapsia ei silloin kyllä kovinkaan montaa pitäisi olla. Onko yhtään?[/QUOTE]

Punahilkka? :D
 

Yhteistyössä