Eka synnytys sektiolla ja toinen?

Eli te joille tehtiin sektio ensimmäisen lapsen kohdalla syystä tai toisesta niin miten synnytitte toisen?
Itsellä oli esikoisen kanssa perätilan vuoksi sektio ja nyt hirvittää tuleeko se taas eteen tämän toisen kohdalla... Jos lapsi olisi ollut oikein päin niin alatiesynnytys olisi ollut mahdollinen.

 
Joo... tiedän, että voi hyvin sektion jälkeen synnyttää alakautta, mutta mitä olen kuullut niin monella se toinenkin synnytetty sektiolla. Itse haluaisin kovasti päästä synnyttämään tämän toisen alakautta. Siksi haluiasin tietää kuinka muilla ollut... =)
 
Nikanor
Mulla eka tuli kiireellisellä sektiolla, 17h synnytyksen päätteksi. Vauva oli 4355g ja ilmeisesti otsatarjonnassa, aukeamisvaihe pysähtyi 4cm. Olin aivan puhki poikki ja sain jonkunlaisen synnytyskammon/jännityksen.
Toista jännitin, että mahtuuko edes tulee, kun sektion yhteydessä leikkavalääkäri sanoi, että seuraavakin leikataan, jos on yhtä iso. Kävin synnytystapa -arviossa, mutta kun astuin ovesta vastaanotolle sisään, lääkäri tokaisi minua vilkaisemalla, että kyllä noin pitkältä mahtuu vaikka 5kg. Pyynnöstäni sentään teki sisätukimuksen ja oli sen jälkeen edelleen samaa mieltä. Laittoi kyllä papereihini, että avautumista seurattava tarkasti, jos näyttää hitaalta yms. heti viivyttelemättä leikattava.
Itse olin kriittinen vauvan syntymään asti, laskettuaikakin ohitettiin 10 päivällä, minä vain huolestuin. Yliaikaiskontrollissa kävin aamulla ja painoarvioksi annettiin 3,8kg, illalla syntyi ja vauva painoi taas sen 4355g Synnytys alkoi mukavasti hyvillä supistuksilla ja neljän tunnin kuluttua vauva syntyi epiduraalilla.
Itselle oli huojentavaa, että papereissa luki tuo seuranta. Pelkäsin, että joudun turhaa kärsimään pitkään ja pitkän synnytyksen päälle toipumaan sektio haavan kanssa uudelleen.
 
Jeps
taidan kuulua aika harvoihin, esikko perätilassa -> koitin synnyttää, meni sektioon, kaikki ok.
nyt odotan toista, ja kas kummaa tämäkin heitti voltin loppumetreillä perätilaan ja nyt edessä suunniteltuun sektio...
oisin halunnut synnyttää/koittaa taas alakautta, mutta tämä on kuulemma turvallisin vaihtoehto meille molemmille tällä mun historialla.

 
Miulla esikko syntyi sektiolla, mut tän toisen meinaan synnyttää alateitse. Kävin automaattisesti nyt loppumetreillä synnytystapa-arviossa, jossa lääkäri sit katsoi taas paikkojen tilavuuden ym. Eikä mitään estettä pitäis olla synnytykselle alakautta.

Miulla ekaan sektioon oli selän sen hetkinen kunto, nyt on mennyt selän kans paremmin joten uskaltaudun yritykseen. Alkuun tosin oli pelkoa toisestakin sektiosta, kun tää muksu ei millään meinannut asettua rt:hen mut viime maanantaina ultrassa todettiin vauvan olevan jo lähtökuopissaan =) Eikä lääkäri uskonut, että tää enää tästä yllärikäännöstä tekis.

Eli ihan hyvin voit yrittää alatiesynnytystä vaikka sektio onkin takana =)

Ukonäiti ja eloveena rv 37+1
 
Koska sulla on ollut yksi sectio, käyt varmasti viikolla 37 synnytystapa-arviossa. Luulisin, että jokaisessa sairaanhoitopiirissä käytäntö on sama. Syynä oli perätila, joten jos mitään estettä ei tuossa arviossa havaita niin varmasti voit synnyttää normaalisti alakautta. Eli jos ei tämäkin vauva ole perätilassa, tai lantiossa havaita ahtautta tai muuta vastaavaa. Onnea odotukseen! :)
 
Mun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla koska kohdunsuu jämähti 4 cm:iin. Toinen syntyi ihan normaalisti alakautta, samoin kolmas. Nelosen synnytys myös käynnistettiin kuten ensimmäinenkin, ja kuten jo etukäteen arvasin niin sekin päätyi sektioon. Tällä kertaa syynä oli että vauva ei laskeutunut ja koska sydänäänissä oli laskuja aina kun oksitosiinia pistettiin lisää, niin ei edes alettu yrittämään josko se sieltä tulisi.
 

Yhteistyössä