Ekaluokkalaisella oli eka tasotesti matikassa ja se sai siitä 1/16 pistettä

  • Viestiketjun aloittaja "voi"
  • Ensimmäinen viesti
"voi"
Eli suurimmaksi osaksi oli menny pieleen. :( kertoi että joku poika niiden luokalla oli nauranu kun se oli saanu vain yhden pisteen. Nyt se pakertaa sitä testiä tuolla huoneessaan. ressukka.

lapsella on vaikeuksia keskittyä ryhmässä. se ei siis oo adhd lapsi tms, mutta ympäröivä hälinä häiritsee enemmän kuin normilasta. Lisäksi sillä on todettu ohjeiden ymmärtämisen vaikeutta eli kun se ei keskity mitä sille sanotaan niin se menee sitte ihan ohi. Ilmeisesti kyse tuollaisesta nytkin eli ope antanu suulliset ohjeet kokeen alussa, lapsi oli ekan tehtävän osannu tehdä ja sit oli unohtanu että mitä piti tehdä ja kun ei osaa vielä lukea niin ei ollu osannu tehdä enää mitään. Kotona kun tekee omassa huoneessa rauhassa niin näyttää osaavan kaikki oikein.

Hänen piti aluksi mennä pienluokalle mutta sitte mulle soitettiin että kun lähikouluun on ilmoittautunu vain 7 lasta ekaluokalle, että jos hän meniskin siihen. tyhmä lupauduin. nyt tuntuu siltä että ehkä hän olis hyötyny pienluokasta enemmän. lapsi osaa kyllä kun hänelle annetaan työrauha ja asia selitetään yks tehtävä kerrallaan. Pienluokalla olis kai enemmän niitä kellä on aikaa ohjata tehtävä kerrallaan. Kyllä nyt harmittaa.
 
-
7 lasta ekaluokalla, niin onhan se pienluokka?

Toivottavasti lähtee sujumaan, lukutaidon löytyminen varmasti avaa jo paljon. Mutta tosi ikävää, että luokkatoveri nauroi.
 
joku ope
Jos minä olisin lapsen opettaja, tuntisin piston sydämessäni, jos joku oppilaistani saisi tuollaisen tuloksen..Tosiaankin, opettajan pitäisi huomioida lapsi niin, että saisi rauhallisessa ympäristössä toimia. Eihän tuo mittaa edes sitä matematiikan osaamista vaan jotain ihan muuta. Sinuna ap olisin yhteydessä opettajaan positiivisessa hengessä, jotta voitaisiin miettiä parhaat keinot lapsen oppimisen ja keskittymisen tukemiseen!
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"aapee"
neuvoin lapselle äsken tehtävän kerrallaan. ensin osio 1, kerroin mitä pitää tehdä ja jätin rauhassa tekemään. kaikki oikein. osio kaks ja jätin tekemään yksin, kaikki oikein, sama juttu kaikissa. kaikki oikein. kysyin että miksi et tehnyt näitä koulussa kun kerran osaat täysin niin lapsi sanoi että kun opettaja lähti muualle ja hän unohti että mitä piti tehdä eikä tehny sit sen takia mitään. Olihan noissa osioissa ohjeet mutta kun lapsi ei osaa lukea niin ei niistä sille ollut mitään iloa. Aion olla tästä yhteydessä opettajaan ja keskustella asiasta. Lapsi ei ole tyhmä ja matikassa itse asiassa on tosi hyvä, mutta tarvii rauhaa keskittymiseen. osaa laskea päässä esim 13-10, 9+2 ja muita vastaavia mitä eivät koulussa vielä ees harjoittele (menevät numerossa 4 vasta), mutta jos asia esitetään väärällä tavalla niin ei tiedä yhtään mitä pitää tehdä.
 
"aapee"
siis mikä se on jossei pienluokka jos siellä on 8 oppilasta?? siinä pienluokallakin saattaa olla enemmän.
No kyllä tuo sen luokka on PIENI luokka, mutta se ei ole PIENluokka. tuo on ihan normaaliluokka jonne on ilmoittautunu tavallista vähemmän oppilaita, se ei ole erityisluokka vaan ihan normi luokka ja siellä on normi oppilaita, se on vaan pieni se luokka. Täällä meillä ainakin PIENluokka on sitte sellanen jossa on lapsia joilla on jotain erityisjuttuja ja niillä luokilla on useampi avustaja, kun tämä normiluokka, jossa lapseni on, toimii pelkästään open vetämänä, opella ei oo sielä avustajia.en tiedä ymmärsitkö mutta pieni luokka ja pienluokka on kaks eri asiaa.
 
[QUOTE="vieras";24620278]Opettaja testaa niillä onko oppi mennyt perille vai tarvitseeko opettaa lisää tai tarvitseeko joku mahdollisesti tukiopetusta. Kyseessä on TASOkoe.[/QUOTE]

Kuukauden väleinkö se pitää arvioida? Ekalta luokalta saakka jolloin oletusarvoisesti lähdetään nollaosaamisesta liikkeelle?
 
Mä en vain ikipäivänä pysty ymmärtämään tuollaista 'tapetaan nyt kaikki into lapsesta koulua kohtaan jo heti ekan luokan ekoina viikkoina' ja sitten oikeesti ihmetellään miksi helvetissä lapset suunnilleen pelkää mennä kouluun. No miksiköhän?

Kuvitteletko sä "vieras" #16 että 6-7v lapsi suhtautuu tasokokeeseen TASOkokeena joka vain mittaa opittua? Vaiko kenties nolostuu ihan suunnattoman paljon kun saa huonot pisteet ja kaverit nauraa tai opettaja nostaa osaamattomuuden esiin?

Anteeksi, mutta mun mielestä tuo on niin täydellisen surkean huono ja väärä tapa mitata osaamista tai kuvitella opettavansa että huh huh.
 
"Kata-76"
Ekalta luokalta saakka jolloin oletusarvoisesti lähdetään nollaosaamisesta liikkeelle?
No mutta kun se lähtötilanne ei todellakaan ole kaikilla sama. Eihän ekalla opeteta lukemaankaan niitä, jotka jo osaa lukea, vaan oman taitotason mukaan edetään ja tehdään tarvittaessa lisätehtäviä tai annetaan lisätukea sitä tarvitseville. Matikassa sama homma.
 
[QUOTE="Kata-76";24620370]No mutta kun se lähtötilanne ei todellakaan ole kaikilla sama. Eihän ekalla opeteta lukemaankaan niitä, jotka jo osaa lukea, vaan oman taitotason mukaan edetään ja tehdään tarvittaessa lisätehtäviä tai annetaan lisätukea sitä tarvitseville. Matikassa sama homma.[/QUOTE]

Eiks se silloin olisi järkevämpää tehdä heti alkuun eikä sitten kun 'mitataan jo opittua'?
 
Mutta joo, lähtee taas ihan aiheen viereen ja kauas puskien taa.

Ap:lle voimia kannustaa lasta. Joillain on helppoa kuunnella tunneilla, toisilla taas ei, jotkut pystyy vaikuttamaan omaan tilanteeseensa ja toiset ei. Oman lapsen tuntee parhaiten ja pystyy ehkä auttamaan löytämään niitä vahvuuksia joilla keskittymistä voi vähän pyrkiä parantamaan ja sitä kautta saamaan tuloksia myös tunnilla tehtyihin juttuihin. Pääasia ettei lapselle tule olo että hän on jotenkin huono tai tyhmä.
 

Yhteistyössä