Eläinallerginen astma ja lemmikin pito kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti
"apuva"
Elikkä...

Tuossa viikko sitten hankittiin löytöeläinkodista ihanainen kissa.
Mulla on aina ollut lievä kissa-allergia, mutta olen sen yhteydessä pitänyt kissoja ja oireet ovat helpottuneet ja hävinneet. Nyt ei kuitenkaan ollut kissaa muutamaan vuoteen ja nähtävästi mun allergia on alkanut kehittyä astmaattiseksi. Mulla nyt viikon jälkeen niin tuntuu keuhkoissa ja nousee jonkin verran limaa. Vähän yskittää, ei paljoa.
Eli siis todella pientä oireilua. Iho vähän kutisee, mutta ei varsinaista ihottumaa ole. Silmät aamulla vähän kutisee, mutta ei siinäkään ihmeempiä. Ainut mikä nyt huolettaa on tuo keuhkopuoli.

Nyt mietin jos A) huomenna pestään makkari ja kissa saa makkarikiellon. Eli pidetään se yksi eläinvapaa huone ja sitten B) hankittaisiin ilmanpuhdistin.

Nyt vaan ennen kalliin ilmanpuhdistimen hankintaa olisi kiva kuulla onko siitä oikeasti hyötyä vai pitääkö meidän oikeasti laittaa tuo maailman ihanaisin ihanainen takaisin sinne pieneen kopperoon... On oikeasti aivan mielettömän hyväluonteinen ja ihana kissa ja lapsetkin tykkää tuosta ihan kamalasti. En millään raaskisi luopua, mutta oma olo on nyt ainakin vähän kurja.

Olisi mukava kuulla kokemuksia lemmikeistä astmaatikoilla tai astmattisesti oireilevilla ja siitä onnistuuko se?

Ja myös vinkkejä oireiden helpottamiseen otetaan vastaan :)
Jos tähän nyt olisi joku ratkaisu olemassa...
 
Foortti harmaana
No meillä on kaksi kissaa ja siili ja mulla on astma/kissa-allergia.
Ihan hyvin menee, kunhan eivät naamalle tuu nukkumaan.
Toinen kyllä aika usien tahtoo... ;)

Mutta niin, mulla on kyllä lääkitys astmaan ja se tietty auttaa asiaa.
Seretide ehkäisevänä ja Ventoline kohtauslääkkeenä ja sitä tarvin ehkä nykyään 1-2x vkossa, eli aika vähän.

Enemmän tietty oon allerginen vieraille eläimille, kun omille joille olen siedättynyt.
 
"apuva"
No meillä on kaksi kissaa ja siili ja mulla on astma/kissa-allergia.
Ihan hyvin menee, kunhan eivät naamalle tuu nukkumaan.
Toinen kyllä aika usien tahtoo... ;)

Mutta niin, mulla on kyllä lääkitys astmaan ja se tietty auttaa asiaa.
Seretide ehkäisevänä ja Ventoline kohtauslääkkeenä ja sitä tarvin ehkä nykyään 1-2x vkossa, eli aika vähän.

Enemmän tietty oon allerginen vieraille eläimille, kun omille joille olen siedättynyt.
Ai kun ihana kuulla :) Tai siis ei ole ihanaa että sulla on astma, mutta ihanaa kuulla että voi onnistua lemmikin pitäminen :)

Mahtaakohan mulla olla riski saada kohtausta? Mitenköhän sen huomaa...
Jospa huomenna soittaisi vaikka lääkärille ja kysyisi lääkkeitä.

Toisin onko jatkuvalla astmalääkkeen käytöllä pahoja vaikutuksia? Eikö ne ole kortisoni pohjaisia? Tai sitten muistan ihan väärin :D
 
[QUOTE="sinna";25654493]Mitä ihmeen järkeä on ottaa eläin,jos tietää olevansa allerginen!![/QUOTE]

Siksi, että se on siedätystä eikä nykyään enää suositella välttämään allergian aiheuttajia varsinkaan, jos oireet eivät ole pahat.
 
"apuva"
[QUOTE="sinna";25654493]Mitä ihmeen järkeä on ottaa eläin,jos tietää olevansa allerginen!![/QUOTE]

Noku ne on niiiiin ihania :D
Ja mulla on ennen ollut kolme kissaa vaikka oli allergia. Siedätyin, mutta silloin ei kyllä tullut tälläsia oireita... höh.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"apuva"
Niin, eläinvapaata huonetta kannattaa kokeilla.
JOS se kissa ei vedä hernetä siitä sitte ;)
No mie juuri mietin minkä viritelmän teen tohon oveen ettei pääse raapimaan :D Varmaan naulaan maton siihen niin ei ainakaan herätä noita pieniä. Ja sitten sitä mitä rauhoittavaa hajua olikaan niin johonkin uuteen petiin. Vaikka lasten jalkapäähän jos suostuisi vaihtamaan petiä suosiolla ;)
 
Mulla kanssa astma ja allerginen mm. kissalle ja koiralle, jotka molemmat talosta löytyy. Ei nuo paljon oireita aiheuta kai, tai tietty mulla on säännöllinen lääkitys. Tuo mullakin on mitä joku muukin sanoi et vieraiden lemmikit aiheuttaa kyllä enemmän oireita ja varsinkin jos talossa useampi eläin. Mut jahka kissasta joskus päästään, tokko uutta otan.
 

Yhteistyössä