Eläinallergisten lasten äitejä ja miksi ei isejäkin paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olis muutama kysymys :)
Joskus aijemminkin avauksen tein muttei tuottanut tulosta.

Elikkäs ekaksi:

* Minkä ikäisenä allergia iski?
* Oliko eläin jo olemassa? (siis että lapsi ja eläin olleet talossa jo kauan yhdessä, mut yks kaks puhkes)
* Millaisia oireita? Mistä osasit alkaa epäillä allergiaa?
* Oliko oireet siedettävät/niiden kanssa pysty elämään ja aikanaan hävisi vai pitiki lemmikki antaa pois?


Olisin kiitollinen vastauksista :)


sillä epäilen allergiaa meidän 1v6kk lapsella mutten oikein tiedä..
 
"mie"
* Minkä ikäisenä allergia iski?Ihan vauvasta saakka atoppinen iho,alle vuoteisena jatkuvasti sairas vaikka kotihoidossa
* Oliko eläin jo olemassa? (siis että lapsi ja eläin olleet talossa jo kauan yhdessä, mut yks kaks puhkes)Juu,meillä oli koira jo talossa ennenkuin poika syntyi.
* Millaisia oireita? Mistä osasit alkaa epäillä allergiaa?Iho-oireita,nokkosrokkoa,hyvin huono vastustus kyky,jatkuvasti joku tauti päällä.Vein yksityiselle lääkärille joka määräsi allergiatesteihin.Neuvolan täti ei asiaan paneutunut ollenkaan ja terv.kesk.lääkärikin tuputti vaan ataraxia ilman tutkimuksia...
* Oliko oireet siedettävät/niiden kanssa pysty elämään ja aikanaan hävisi vai pitiki lemmikki antaa pois?Sain kuukauden zyrtec-kuurin ja koirasta luovuttiin.Nyt terve ja reipas vajaa kolmevuotias miehen alku :D.Allerkologi oli sitä mieltä jottei välttämättä tarviaisi koirasta luopua,koska se on parasta siedätyshoitoa lapselle,mutta teimme ratkaisun näin päin kuitenkin.
 
uiui
Mun esikoisella ja kuopuksella on kissa-allergia. Esikoinen oli 4-vuotias, kun allergia todettiin, kuopus 7-vuotias. Kissa meille hankittiin n. puoli vuotta ennen kuopuksen syntymää ja se on meillä edelleen. Kummankin oireet ovat lieviä, vain nokkosrokkoihottumaa, kun koskettavat kissaa. Jos kissa on kauan heidän vieressään, tulee myös aivastelua. Esikoisella ei ollut mitään oireita moneen vuoteen, mutta intin jälkeen oireita alkoi taas tulla. Mutta kummankin oireet on siis helppo välttää.
 
meillä
* Minkä ikäisenä allergia iski? Lapsi pienestä asti moniallerginen. En osaa sanoa, että missä vaiheessa alkoi eläimiin reagoimaan. Alle 1v iässä huomasimme, että alkoi aivastelemaan heti kun menimme kylään anoppilaan jossa usemapi kissa. Tästä pari kuukautta ja oireet pahenivat. Heti kun pääsimme anoppilaan, niin lapsi oireili pahasti.

* Oliko eläin jo olemassa? (siis että lapsi ja eläin olleet talossa jo kauan yhdessä, mut yks kaks puhkes) Meillä itsellä ei eläimiä.

* Millaisia oireita? Mistä osasit alkaa epäillä allergiaa? Alkuun tukkoisuutta, aivastelua, yskimistä. Parin kk:n päästä oireet pahenivat niin, että sai punoittavaa isoa paukamaa kasvoihin ja ylävartalolle, hengitys vinkui ja lapsi oli tuskainen. Yleensä nosti myös kuumeen hetken kuluttua.

* Oliko oireet siedettävät/niiden kanssa pysty elämään ja aikanaan hävisi vai pitiki lemmikki antaa pois? Ei ole helpottanut. 2v iässä prikeissä kissa ja koira 10 ja samaan aikaan todettiin astma. Edelleen nyt 5 vuotiaana yhtä pahat oireet.
 
"aloittaja"
Kiitos vastauksista :)

meillä siis epäilen pojalla allergiaa koska hän on nyt talven aikana ollut vähän väliä kipeä. On flunssaa, yskää, kuumetta, lämpöä ja taas kuumetta. On ollut korvatulehdusta ja silmätulehdusta.
Oli myös todella ärhäkkä nokkosrokko tuossa noin 2kk sitten.
Ja posket on olleet sellaiset punaiset ja ärhäkät ja rutikuivat jo jonkin aikaa. rasva auttaa kuivuuteen.

Toki nämä tietenkin voi vaan olla normi talvisairastelua kun ollaan muutkin oltu kipeinä mttei kyllä noin paljoa. Ja posket voi johtua tästä kylmästä ja kuivasta talvesta..

en osaa oikein sanoa.. tk:ssa ei oikein saa palvelua.
Minulla ja miehellä on molemmilla ollut penskana eläinallergia muittei aikuisen(/isompane enää..
 
juuh
Mulla on itselläni. Meillä ei ollut eläimiä kotona. huomattiin n. 5v:na kun koiran nuolaisusta tuli nokkosihottuma. Ala-asteella koulukaverin luona yökyläillessä tuli jo hengitysoireitakin, astmaattista hengityksen vinkunaa, eli kaipa ne keuhkoputket ahtautuu. Aikuisenakin n. 15minuutissa koirapaikassa rupeaa hengitys tukkeutumaan ja nenä vuotamaan. Inhalaattorista avaava ja antihistamiini mahdollistavat vierailut.
Onko herkistyminen varsinaista allergiaa, ei välttämättä... Mutta mulla nuo hengitysoireet on niin epämukavat, että jos joku pakottaisi mut asumaan koiran kanssa samassa asunnossa, voisin itse mennä ulos koppiin nukkumaan mieluummin.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Helmi";23340542]Voisko kotona olla hometta? Tuollaiset oireet voi tulla, jos kotona, hoitopaikassa on hometta. Kannattaa teettää allergiatestit..[/QUOTE]

hmm.. homeeseen en usko, sillä meidän talo on rakennettu vuonna 2005.
Lapsi on vielä kotihoidossa. Ja ei meillä muilla ole mitään ongelmia.
Meillä on kaksi kissaa ja mä olen alkanut miettiä et olisiko poika niillie allerginen kuitenkin, sillä mitään ruokaakaan en osaa epäillä.
 
"aloittaja"
ja nyt kun aloin miettiä niin posket on olleet jo pidemmän aikaa aina hieman punakat..
ja esim. tänään katoin niin ne oli jotenkin tosi hassun näköset, ikään kuin "marmoroitunee" siis sellasen tosi jännän punaset.. osaks tummempaa, osaks punasta ja osa näytti jopa mustelmilta..

en oo koskaan aijemmin (ennen näitä muita oireita) kiinnittänyt asiaan huomiota sillä lailla koska on aina ollut tosi touhukas poika et ihan jo pelkästä touhusta ja voi punottaa/ tulla kuuma.

Mitään hengitysoireit
 
"aloittaja"
[QUOTE="aloittaja";23340867]ja nyt kun aloin miettiä niin posket on olleet jo pidemmän aikaa aina hieman punakat..
ja esim. tänään katoin niin ne oli jotenkin tosi hassun näköset, ikään kuin "marmoroitunee" siis sellasen tosi jännän punaset.. osaks tummempaa, osaks punasta ja osa näytti jopa mustelmilta..

en oo koskaan aijemmin (ennen näitä muita oireita) kiinnittänyt asiaan huomiota sillä lailla koska on aina ollut tosi touhukas poika et ihan jo pelkästä touhusta ja voi punottaa/ tulla kuuma.

Mitään hengitysoireit[/QUOTE]


niin siis mitään hengitysoireita tms. muuta pahempaa ei oo ollut.

Ainut mikä paha oli niin se nokkorokko joka puhkes ja meni tosi ärhäkäks. (kauttaaltaan tulipunasta paukamaa, turposi naama, korvat, kädet muodottomiks) mut siihenkään ei mitään syytä löytynyt.
 
[QUOTE="aloittaja";23340744]hmm.. homeeseen en usko, sillä meidän talo on rakennettu vuonna 2005.
Lapsi on vielä kotihoidossa. Ja ei meillä muilla ole mitään ongelmia.
Meillä on kaksi kissaa ja mä olen alkanut miettiä et olisiko poika niillie allerginen kuitenkin, sillä mitään ruokaakaan en osaa epäillä.[/QUOTE]

Tuo rakennusvuosi (hei, on se jo 5v vanha talo, vuodenkin vanhoista löydetään hometta) ei takaa mitään. Pari huomaamatonta ja vakavaa rakennusvirhettä ja hups. Siis ihan uusia tulevia homeasuntoja rakennetaan jatkuvasti, isoja kerrostalojakin, periaatteella oho, oli vähän myrskyä, nuo villat ny kastu mut ei täs ehi vaihtamaan, seuraava kerros.

Jos nyt ihan allergiaa epäilet (siis voi olla perusatopiaa + runsasflunssainen talvikin vain vaikka on kotihoidossa ollut) niin lääkärille ja sitä kautta verikokeeseen igE-arvot määrittämään, niin selviää tuokin tuleeko mahdollisesti niistä kissoista oireet.
 
"Maria"
[QUOTE="vieras";23339764]Olis muutama kysymys :)
Joskus aijemminkin avauksen tein muttei tuottanut tulosta.

Elikkäs ekaksi:

* Minkä ikäisenä allergia iski?
* Oliko eläin jo olemassa? (siis että lapsi ja eläin olleet talossa jo kauan yhdessä, mut yks kaks puhkes)
* Millaisia oireita? Mistä osasit alkaa epäillä allergiaa?
* Oliko oireet siedettävät/niiden kanssa pysty elämään ja aikanaan hävisi vai pitiki lemmikki antaa pois?


Olisin kiitollinen vastauksista :)


sillä epäilen allergiaa meidän 1v6kk lapsella mutten oikein tiedä..[/QUOTE]

Allergia diagnoosi saatiin lapsen ollessa 5v. Talossa useita kissoja ja lapsi sekä kissat olivat olleet yhdessä jo usean vuoden. Lapsella pahat iho-oireet jotka koko ajan vain pahenivat. Juuri tuo jo alkujaan pahan atooppisen ihon jatkuva paheneminen ja kutina sai hälytyskellot soimaan, käytössä oli vaikka mitkä lääkärin määräämät rasvat ja kortisonit ja silti mikään ei auttanut. Luovuimme kaikista kissoista välittömästi.
 
"aloittaja"
Tuo rakennusvuosi (hei, on se jo 5v vanha talo, vuodenkin vanhoista löydetään hometta) ei takaa mitään. Pari huomaamatonta ja vakavaa rakennusvirhettä ja hups. Siis ihan uusia tulevia homeasuntoja rakennetaan jatkuvasti, isoja kerrostalojakin, periaatteella oho, oli vähän myrskyä, nuo villat ny kastu mut ei täs ehi vaihtamaan, seuraava kerros.

Jos nyt ihan allergiaa epäilet (siis voi olla perusatopiaa + runsasflunssainen talvikin vain vaikka on kotihoidossa ollut) niin lääkärille ja sitä kautta verikokeeseen igE-arvot määrittämään, niin selviää tuokin tuleeko mahdollisesti niistä kissoista oireet.
juu kyllä minä tämän tiedän, mutta tarkastettu vielä jälkeenpäin.
 
Foortti harmaana
Mulla tais alkaa joskus teininiä allergia, onneks omilla lapsilla ei ole.

Astma puhkes vissiin samalla tai kumpi nyt olikaan ensin.
Eli hengitys vinkuu, nenä vuotaa, ahdistaa kun ei saa henkeä, silmät kutiaa jne jne.

Meillä oli silloin kissa ja kävin ratsastamassa.
Hevonen tuottaa yhä eniten allergiaoireita, oli kiva taluttaa lasta ratsastuksessa kun se kävi, kun tallilla ei ollut tarpeeksi taluttajia!!!
Mulla oli seuraavana päivänäkin vaikeuksia saada henkeä.

MUTTA meillä ON kaksi kissaa nyt, on lähes aina ollut kissa.
Ei ne mun elämää haittaa, vähän aamunuhaa ja vähä voi ahdistaa, jos naamalla nukkuvat ;)
 
Blue
* Minkä ikäisenä allergia iski? Vähän reilu vuotiaana tuli oireita.
* Oliko eläin jo olemassa? (siis että lapsi ja eläin olleet talossa jo kauan yhdessä, mut yks kaks puhkes) Oli, lapsen syntymästä asti ollut kaksi koiraa.
* Millaisia oireita? Mistä osasit alkaa epäillä allergiaa? Tuli paljon muitakin allergioita, pahat ruoka-aineallergiat, siitepöly yms. ja myös karvaiset eläimet
* Oliko oireet siedettävät/niiden kanssa pysty elämään ja aikanaan hävisi vai pitiki lemmikki antaa pois? Eläimet piti antaa pois silloin, oireet olivat niin pahat, mutta nyt kun lapsi on jo koulussa niin suurinosa allergioista on hävinnyt (muutama ruoka-aine ja siitepölyt ovat jäljellä) ja eläimet ovat palanneet taloon.

Kyseessä mun sukulaislapsi.
 
Foortti harmaana
[QUOTE="minä";23345179]missä vaiheessa oireet on sellasia et elikot tulis laittaa pois?[/QUOTE]

Siinä vaiheessa, kun niistä tulevat oireet ovat tarpeeksi haittaavia tai vakavia...
 
Pojalla alkoi toinen poski punoittaa vähän yli vuoden iässä. Poski meni ihan vereslihalle. Juostiin terveysasemalla prin viikon välein ja joka kerralla saatiin uusi antibioottikuuri. Jo ekalla kerralla epäilin allergiaa, mutta lääkäri oli varma, ettei se allergiaa ollut.
Viidennen kerran kun istuttiin taas samaisen lääkärin vastaanotolla, niin hän pyysi naiskollegan paikalle katsomaan sitä poskea. Tämä toinen lääkäri käski heti kirjoittaa lähetteen allergiasairaalaa.
Kutsu allergiakokeisiin tuli kahdessa viikossa. Pojalla todettiin koivun siitepölyallergia, koira-allergia, muna-allergia ja maitoallergia.
Meillä oli koira pojan syntyessä ja on edelleen.
Hoitona käytettiin duoderm-lappuja, zyrteciä ja rasvausta. Mitään näistä allergian aiheuttajista ei tarvinnut välttää (siedätyshoito).
3-vuotiaana allergiat olivat hävinneet. Poika on nyt 6-vuotias eikä allergioita ole.
 

Yhteistyössä