Elämä astma/allergia-lapsen kanssa?

Vielä ei ole todettu onko pojallamme astmaa vai allergiaa..
alotettiin juuri astma ja allergia lääkkeet ja katsotaan miten ne vaikuttaa ja pysyykö oireet poissa..

Mutta kyselisin teiltä joilla on lapsia kenellä on allergiaa tai astmaa...
Millaista elämänne on, siis vaikuttaako tämä kuinka paljon päivittäiseen arkeen?
Minkälaisia asioita pitää ottaa huomioon jne jne...

 
En ehkä ole paras kertomaan mitään, mutta veljelläni todettiin astma n.kaksi ja puoli vuotta sitten. Menee ensi syksynä yläasteelle. Astma ei johtunut mistään allergiasta sinänsä vaan altistui homeelle koulussaan. Lisärasitteena on toinenkin krooninen tauti, jonka vuoksi vastustuskyky oli jo muutenkin heikko. Varsinkin kun molemmat taudit olivat yhtä aikaa aktiivisena oli kunto todella huono.

Pienen paikkakunnan terveyskeskuslääkäri määräsi vaan antibioottikuureja kun oli hengitysvaikeuksia. Sitten kun meni toisen taudin takia kontrolliin isompaan sairaalaan joutui jäämään sinne sitten tarkkailuun kun oli keuhkot ihan tukossa! Eivät uskaltaneet päästää poikaa kotiin...että se näistä arvauskeskuksista :kieh:

Noh, astma saatiin kuriin pitkällisten kokeilujen jälkeen (meni puoli vuotta...) vasta kun poika pääsi koulustaan, eli ei enää altistunut homeelle. Kunnan oli pakko järjestää opetus koko pojan luokalle terveissä tiloissa lääkärin lausunnon mukaisesti...(sittemmin on koko koulu pistetty lukkoon ja opetus hoidetaan evakkotiloissa)

Nyt on käytössä symbicort niminen inhalaattori lääke, jota otetaan aamuin ja illoin. Lisäksi on avaavia lääkkeitä tarpeen mukaan jos tulee ahdistava olo tai jos on räkätautia tai muuta flunssaa. Muuten ei astma juurikaan haittaa normaalia arkea, poika jopa harrastaa jääkiekkoa ja on muutenkin todella urheilullinen. Vaikka välillä kylmässä jäähallissa harjoittelu kyllä on rassannut keuhkoja aika tavalla. Mutta onhan urheilusta hyötyäkin tuohon rasitusastmaan, näin olen käsittänyt. keuhkot laajenee jne. En mä nyt tarkkaan osaa sanoa kun en päivittäin ole taudin kanssa tekemisissä kun ei asuta saman katon alla enää. Mutta aina on siis oltava "piippu" mukana jos tulee tarvis, ja opettajien ja muiden on tiedettävä taudista että osaavat sitten auttaa jos on tarvis. Mutta poikahan on jo noin iso että tietää itsekin mitä tehdä.
 
Meillä on kans inhottavaa kokemusta arvauskeskuksesta :(
Tammikuussa alko yskä.. helmi-maaliskuussa mentiin ekan kerran hoitajalle joka tarkisti ettei oo tulehdusta keuhkoissa/kurkussa...
Odoteltiin taas pari viikkoa ja yskä jatkui.. lääkärille.. Lääkäri totes kurkunpääntulehduksen.. :(
Meni viikko iski kuume, kolmen kuumeellisen päivän jälkeen mentiin taas lääkäriin, iski matkalla nokkosrokko..
Kuumeen piikki laitettiin siihen...
Kuume jatkui, kun oli ollut tasan viikon soitin terveyskeskukseen, poika ei pysy enää edes hereillä.. Siellä ne vaan käski seurailla tilannetta pari päivää kotona :/
Soitin seuraavana päivänä uusiksi... Angiinahan pojalla oli :(
Antibiotti vei yskän mutta kahen viikon päästä alko taas yskimään..
Odoteltiin kotona 3 viikkoa ja mentiiän taas lääkäriin.. Ei näy mitään syytä yskään, takas kotiin odottamaan..
2viikkoa odotin ja soitin terveyskeskukseen.. "Ei meillä oo antaa teilel aikoja, ei edes elokuussa oo vielä aikoja"
Siis täh, mä kihisin kiukusta ja sanoin vaan et kyllä mä sit jostain muualta apua haen jos te ette auta
" menkää sitten yksityiselle jos ei oo rahasta kiinni"
:kieh: Hiukan olin kiukkunen..
Mentiin pulssiin.. Lääkäri kuunteli keuhkot ja heti tokas että selvää allergiaa tai astmaa... :(
Saatiin lääkkeet ja nyt odotellaan juhannukseen asti miten käy.. tuleeko oireet takas vai miten on :(
Kalliiks tuli lääkäri reissu, mut ainakin saatiin heti asianomasta apua!!!
 
Mulla poika nyt 8v, kärsi yskästä 3v asti ja kävimme ahkerasti lääkärissä monesti sanoin että oireet mielestäni viittaa astmaan, mutta eihän minua uskottu. Meille vaan määrättiin yskänlääkkeitä toisen perään, joiden nauttiminen oli tyhjänpäiväistä, koska yskän suunta ei muuttunut mihinkään.
Sitten 2006v loppuvuodesta vein pojan PHKS:sään pahan ahdistuksen vuoksi ja selvis että pojalla oli astmakohtaus, mulle säksätettiin, miksi olen päästänyt pojan näin pahaan kuntoon, kerroin sitten mitä olen tehnyt ja mitä lääkärit ei usko.
Ja 2007 helmikuussa saimme astma diagnoosin, astma oli tullut asunnosta jossa asuimme, joka oli homeessa ja epäonneksemme muutimme siitä pois ja tietämättämme asuimme 3v jälleen homeisessa asunnossa. Meillä kaikilla oli erilaisia oireita, mutta kun isännöitsijä sai uskoteltua meille, että oireemme johtuu entisestä asunnossa, niin asuimme vaan tyytyväisinä kys. asunnossa.
Poika sai lääkkeet, Budensonid sekä Buventol ja oireet helpottui.
Kunnes muutimme jälleen, asunnossa johonka muutimme oireet vahvistui ja lääkemäärät nousi, pojan olo oli jo paha. Siinä vaiheessa kutsuimme terveystarkastajan visiitille, no kuinka ollakaan asunnostamme löytyi jälleen hometta, kylpyhuone, keittiö ja pikkueteinen.
Asuimme tässä asunnossa 1,5v ja haimme koko ajan uutta asuntoa, sitten onni potkaisi ja saimme ihan uuden, vasta valmistuneet rivitaloasunnon ja silloin ajattelin, että ihanaa pääsemme varmasti vähentämään astmalääkitystä, vaan toisin kävi. Astmakontrollissa ilmeni, että poikani astma on kehittynyt keskivaikea/vaikea astmaksi, joten nyt meillä on lääkkeitä Symbicort, Buventol, Singulair.
Joten ei astmalapsen kanssa helpolla pääse, tai ainakaan lääkäreiden kanssa ei pääse helpolla. Se syö vanhempia, mutta kun lääkitys kunnossa, niin sitten voi aika hyvin elää normaalia elämää. Lääkkeet aina mukana, ennen liikuntatuntia tai muuta fyysistä koetusta on aina lääke otettava, sitten kaikki sujuu.
Tsemppiä vaan, kaikkeen tottuu, ihme kyllä.
 
Tuplis:
Huih :(
Mä oon ite sitä mieltä et aina kun asukas muuttaa niin isännöitsijät voisi omasta vapaasta tahdosta käydä aina asuntoon tekemässä home ja kosteus mittaukset juuri tuonlaisten tapausten takia :(

Mieheni epäilee että meidän vanhassa asunnossa olis ollut hometta..
Paria kerrosta ylenpänä oli ainakin kosteus päässyt wc:n seinien sisälle ja tällöin isännöitsijä sanoi vaan että kyllä se vielä muutaman vuoden kestää..
Siis ihme touhuu :kieh:

Mutta meillä on myös korvakierre lapsi joten jos allergiaa tai astmaa on nii tämän syy voi olla mikä tahansa... :/

Ja hassua että teille on määrätty yskänlääkettä vaan eikö sanota ettei yskänlääkettä sais edes mielellään ottaa kun ei se yskää edes poista, tai jtn sinne päin..

Ei ne terveyskeskuksen lääkärit aina oikeen tunnu osaavan kaikkea :(

Tosi paljon tsemppiä teillekkin, toivottavasti teidän pojan elämä helpottuis :)
 

Yhteistyössä