Elättäisitkö miehesi jos hän jäisi tahallaan työttömäksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Nonna"
  • Ensimmäinen viesti
"Nonna"
Mieheni on kyllästynyt työhönsä ja työntekoon yleensä ja suunnittelee että hankkisi potkut ja jättäytyisi työttömäksi että saisi vaan olla kotona. Saisi kyllä ansiosidonnaista sen aikaa kun sitä nyt yleensä saa, mutta minä joutuisin silti varmaan maksamaan sitten enemmän yhteisiä kuluja. Eilen puhuttiin tästä ja sanoin että jos tahallaan on työtön niin en ala elättää. Se jos irtisanottaisiin vasten omaa tahtoa on tietenkin eri juttu. Mies suuttui ja moitti että olen kohtuuton ja liikaa rahan perään kun en suostuisi häntä elättämään. Mites te muut tekisitte?
 
"vieras"
Minun maailmankuvani olisi niinpahasti ristiriidassa tuollaisen miehen kanssa, etten usko että yhteiselämästä tulisi muutenkaan mitään. Jos vain oletetaan, että mies tekisi noin niin en elättäisi, kuvotus olisi liikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
No kuinkahan moni tämänkin palstan emännistä on kotona ja mies elättää joten miksipä ei mieskin voisi jäädä. Minä kyllä elättäisin, koska tiedän, että mieheni tekisi kotona hommia paljon ja hoitaisi lapset mallikkaasti. Luulen, että olisi kotona viikon-pari ja etsisi nopeasti töitä :D koti-ihminen hän kyllä on, mutta haluaisi varmasti jotain älyä vaativaa työtä :D
 
"vieras"
Virallisesti olet elatusvelvollinen puolisoa kohtaan! Eli tossa tilanteessa elättäisin, jos miehen olisi kuitenkin tarkoitus jossain vaiheessa, melko pian hakeutua toiselle alalle, kouluun tai töihin. Jos siis olisi "pakko".
Tällä hetkellä en siihen pystyisi, kun olen itse työtön. Että sinänsä en ymmärrä, jos joku huvikseen luouu työpaikastaan. Minusta työstä kuin työstä kannattaa pitää kiinni. Jos on aivan vakuuttunut siitä, että paikan tai alan vaihto kannattaa on eri asia. Ja ansiosidonnainen auttaa pitkälle.
 
Kepsis
No jos ajatellaan tuota yleismaailmallisesti, siis periaate kysymyksenä niin samahan se on kumpi tuo rahan taloon, jos se on yleensäkin valintojen piirissä oleva asia. Mutta tuo potkujen hankkiminen siksi että ei jaksa olla työpaikallaan enää on kyllä niin täyttä sontaa kun olla ja voi, töistä on aina helpompi päästä toisiin töihin kuin työttömänä töihin, jos ukkoas olisi oikeasti vain tuo työ harmittanut olisi alkanut jo aikoja sitten etsimään toista paikkaa, mutta henki mikä kirjoituksesta tulee esiin on se että ukko ei vaan yleisesti ottaen halua enää olla töissä. Se taas on aika nihkeä ajataus oli kyseessä nainen tai mies, sellaista kumppania tuskin kovin moni tässä maailmassa haluaa. Se että ei voi, pysty tai ole mahdollisuutta työpaikkaan on taas ihan eri asia.
 
"Vieras"
Tottakai elättäisin. Jos minä nyt sanoisin, etten halua ikinä enää mennä töihin, niin hänkin elättäisi minut. Jomman kumman on nyt kuitenkin pakko käydä töissä, että sitten se olisin minä.
 
Mep
Ei ole kaikki proput kotona jos "huvikseen" aikoo työttömäksi.
Tylsän työn aikanakin voi hakea uutta työpaikkaa.

Tuskimpa olisi paljoa yhteistä minullakaan tuollaisen miehen kanssa...omani onkin lähempänä työnarkomaania.
 
mmie
Kyllä. Mun mies on ollu 10v samassa duunissa ja palkka on huono, ettii kokoajan uutta duunia. Ymmärtäisin jos jäis pois töistä. Edellyttäis et hän tekis kotityöt jos ois vaan kotona. Lapset sais sitten olla enemmän kotona, vähemmän päiväkodissa. Sais kyl ettiä uutta työtä kokoajan.
 
"vieras"
vaikea edes kuvitella tilannetta, että mieheni haluaisi ehdoin tahdoin jäädä työttömäksi.. ja toisaalta nykyisiltä töiltään se olisi aika mahdotontakin, paitsi jos laittais pellot pakettiin ja möisi kaikki metsät pois.. mutta sitte eleltäis niillä metsästä saaduilla rahoilla.. ei mun koskaan sitä elättää tarvis.. riittää kun pyykkään, teen ruokaa jne
 
"Nonna"
Nimenomaan mua tässä häiritseekin se että miestä vaan ei yleisesti huvittaisi tehdä yhtään mitään. Ei hän kotonakaan mitään tee, rentoutuu vaan sohvalla, ja sama peli jatkuisi epäilemättä työttömänäkin. Senkin ymmärtäisin että jäisi pois töistä ja alkaisi heti etsiä uutta työtä, mutta minun mieheni haluaisi odottaa eläkeikää työttömänä. Ja ikää on 36 vuotta...
 
Jos on varaa niin kyllä.

Oisko mahollista ottaa vaan omaa lomaa vähäksi aikaa? Sais purkaa stressin ja kerätä voimaa. Jos jonkin ajan laiskottelun jälkeen vielä laiskottaa nii ettei mitään taho tehdä kotonakaan, ni sit kannattaa jo miettiä mikä vialla.
 
kkkäää
No jos ajatellaan tuota yleismaailmallisesti, siis periaate kysymyksenä niin samahan se on kumpi tuo rahan taloon, jos se on yleensäkin valintojen piirissä oleva asia. Mutta tuo potkujen hankkiminen siksi että ei jaksa olla työpaikallaan enää on kyllä niin täyttä sontaa kun olla ja voi, töistä on aina helpompi päästä toisiin töihin kuin työttömänä töihin, jos ukkoas olisi oikeasti vain tuo työ harmittanut olisi alkanut jo aikoja sitten etsimään toista paikkaa, mutta henki mikä kirjoituksesta tulee esiin on se että ukko ei vaan yleisesti ottaen halua enää olla töissä. Se taas on aika nihkeä ajataus oli kyseessä nainen tai mies, sellaista kumppania tuskin kovin moni tässä maailmassa haluaa. Se että ei voi, pysty tai ole mahdollisuutta työpaikkaan on taas ihan eri asia.
Peesailen tätä aikalailla. Mutta muuten sanoisin ap.lle että saahan se sitä ansiosidonnaista ja jos sen jälkeen uusiin töihin, mikä ongelma?
Jos on oikeasti henkisesti loppu siinä nykyisessä, eikö parempi huilia vähän ja uuteen tai suoraan uuteen tietty parempi jos terve!

Kyllä mä "elättäsin" (musta outo sana perheen kesken, jossa mun mielestä se maksaa jolla mistä maksaa), jos ei tahallaan lusmua eli kuten kepsis tossa lopussa sanoo "ei VOI tai PYSTY".
Mä olen itse siinä tilanteessa etten voi ja pysty (en selittele täällä enempää), ja mies on "elättänyt" ja jos osat vaihtus ja tienaisin niin että siihen kykenen, tottakai "elätän".
Mutta kun minusta ne rahat perheessä on yhteisiä, ei minun ja sinun. Toki omiin juttuihin laitetaan omista, mutta ei siten että jos huima ero, ni toinen elää ja tuhlaa ja toinen syö kynsiään ja kököttää kotona vanhoissa vaatteissa jne.
Jos nyt joku ymmärsi...

Ja lisäyksenä tietysti toivon että pian minäkin pääsen tienaamaan oikeasti ja laittamaan osani perheemme menoihin. Tietysti paras jo kaikki on TERVEITÄ ja pystyvät normaaliin/oikeaan elämään. Kyllä minä mielelläni paiskoisin töitä ja tienaisin jos siis olisin siihen kykenevä, en mä tahallaan lusmua, kuka nyt nauttii elämästä josta puuttuu moni normaali sosiaalinen ja yhteiskunnallinen tapa...siis kukaan jokatavalla terve (jossa siis vaiva ei haittaa normaalia elämää). Tuskin kukaan.
 
"vieras"
Ainoastaan sillä ehdolla, jos olisi lapsen kanssa kotona ja hoitaisi kotityöt, tai sitten hakisi aktiivisesti töitä. Jos mies vaan makaisi kotona, niin elättämisen lisäksi saisin (=joutuisin) kustantamaan myös juomisen. Hänellä kun on taipumusta alkoholismiin ja tietyt tilanteet sen laukaisee.
 
En elättäisi, jos olisi vaan kiinnostunut siitä että saa laiskotella. Toki jokainen saa paussia pitää, mutta tekee sen sitten omasta pussistaan, vaikka vuorotteluvapaalla.

Ymmärtäisin jos työ olisi jotenkin ihan kamalaa, eikä olisi voimia hakea uutta duunia samalla. Miten sun mies ajatteli ne potkut hankkia?
 

Yhteistyössä