elarit myöhässä

  • Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti
auttakee
Hei! Missä vaiheessa pitää/kannattaa hakea myöhässä olevat isän maksamat elarit kaupungilta?

Kun meillä isä ilmoitti jo etukäteen että ei ehkä pysty ensi kuun alussa niitä maksamaan ja olen aika pa silloin. (tiedän jo etukäteen että tiukkaa tulee olemaan)

Tuleeko isälle millaisia ongelmia, jos haen elarit kaupungilta jos hän ei niitä ajallaan maksa. En kuitenkaan haluaisi alkaa tappelemaan tästä asiasta...

joskus aiemminkin on maksanut elarit myöhässä, joskus kuukaudenkin myöhässä.
 
jep
Myöhässä olevaa elaria pitää hakea saman kuukauden aikana, kuin se olisi pitänyt maksaa eli jos ensi kuussa et sovittuna päivänä elaria sitten saa, menet hakemaan sitä kunnalta.

Teet kunnan kanssa elatustukisopimuksen ja jatkossa elarit alkaa tulla sieltä esim. joka kuukauden 10. päivä.

voithan ilmoittaa isälle, että homma menee sitten jatkossa näin. Käytännössä on varmaan ihan sama, maksaako isä elarinsa sinulle vai kunnalle. Isän maksuosoite vain muuttuu eli hän maksaisi elatusmaksut siitä eteenpäin kunnalle, eikä suoraan sinulle.

voithan isälle perustella asian sillä, että sinä tarvitset rahan säännöllisesti eikä sinulla ole varaa odotella kuukautta myöhässä olevia maksuja.
 
korjaus
No ei se mielestäni ole ihan sama tuleeko kunnalt avai isältä. Kunta käsittääkseni maksaa vain ns. minimin eli jos isän kanssa on sovittu suuremmasta elatusmaksusta jää se erotus silloin saamatta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 10:45 korjaus kirjoitti:
No ei se mielestäni ole ihan sama tuleeko kunnalt avai isältä. Kunta käsittääkseni maksaa vain ns. minimin eli jos isän kanssa on sovittu suuremmasta elatusmaksusta jää se erotus silloin saamatta.
meillä se menee ainakin niin, että kunta maksaa ensin sen 129e/kk/per lapsi (sopimuksessa meillä lapsesta 150e) ja kun ovat rahat perineet isältä. niin sitten maksavat sen erotuksenkin. eli kun ovat isältä saaneet perittyä elatusmaksu summan niin sitten tulee tilille se erotuskin.
 
Kyllä ne myöhemminkin saa taannehtivasti mutta siinä menee kuukausi että asia käsitellään ja tehdään päätös joten laiha kuukausi tulossa. Isä olisi tietenkin voinut varoittaa vähän aikaisemmin...

Maksut varmaan kannattaa hoitaa jatkossa kaupungin kautta niin ei tule epävarmuutta millä rahlla sitä lapset ruokkii.

Maksut menee perintään. kaupunki maksaa minimin ja laskuttaa sen mieheltä. Jos maksua on sopparissa yli minimin, se menee sitten perintään pitemmällä aikavälillä.

Ei sitä kannata kauheasti sääliä isää niissä laskuissa. Hän voi hakea vapautusta tai alennusta jos ei pysty maksamaan ja perinnätkin otetaan lähinnä veronpalautuksista...
 
jep
Siis hommahan toimii niin, että kunta maksaa jokatapauksessa sen minimin jos rahat sieltä kautta saa juoksemaan. Jos sopimus on ylitse tuon 129e, erotus peritään isältä ulosotolla tai sitten maksaa sen itse kuntaan. Ihan sama summa hakijalle siis kuuluu, kuin siinä tapauksessa että maksu tulisi suoraan elatusvelvolliselta.

Jos esim. summaksi on sovittu 150e/kk, kunta maksaa sen 129e. Kunta perii koko 150e:n summaa elatusvelvolliselta ja jos häneltä jotain saadaan perittyä, se summa tilitetään ensin elatusmaksun saajalle ja jos jotain jää yli, kunta vähentää sillä sitten omia velkasaataviaan. Jos tässä 150e:n tapauksessa siis elatusvelvolliselta saataisiin perittyä vain 70e, elatusmaksun saaja saa 129e kunnalta ja 21e elatusvelvolliselta (kunnan kautta).

49e:lla elatusvelvollinen kuittaa velkojaan kunnalle eli kunnalle jää saatavaa elatusvelvolliselta 80e, mutta se taas ei vaikuta millään tavalla elatusmaksujen saajaan.

Alkuperäisen kannattaa ehdottomasti hakea elareita kunnan kautta maksuun ja jos tiukkaa tekee, niin eikö sossu jousta sen verran, että pärjäät kunnes maksut alkavat juosta normaalisti?

 
Hei!

Taitaa vaan olla niin ettei joka kunnasta saa mikäli isällä on työpaikka ja vakituiset tulot. Ainakin täällä Jyväskylässä ovat sanoneet mulle kun kerran oli elarit myöhässä että ulosoton kautta on ainoa mahdollisuus ne saada ja kunta ei maksa koska lasten isä on töissä. No siinä ei ollut mitään järkeä kun aiemmin kuitenkin ne isältä suoraan sain kun ulosoton kautta. Nyt on elarit tullu ajallaan ja välillä etuajassakin:)
 
jep
VArmaan eri kunnissa eri käytäntö, mutta ap.kirjoittajan kannattaa kysellä tilannetta omasta kunnastaan.

Meillä eksä on töissä, eivätkä maksut enää ole ulosotossa. Maksut kiertävät silti kunnan kautta, eivätkä minulle suoraan. Kunnalle eksä on velkaa tuhansia euroja, minulle satasen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 08:53 Lypsetty lehmä kirjoitti:
Onhan se syvältä ku ex-mies ei enää maksa.

Ei pääse sillä' enää lyömään rahoiksi.
Ja #&%?$!* homma kun se mukula jäikin itselle elätettäväksi eikä sen siittäjän tarvi kantaa vastuuta lapsestaan. Näinhän se on. Toinen luistelee menojaan ja toinen kantaa vastuun.
 
Myös meillä exä maksaa elarit silloin ku jaksaa. Olen yrittänyt saada kunnalta elatustukea (jonka he perisivät etältä), koska elarit ovat myöhässä viikosta neljään viikkoon. Exä ei myöskään kerro elarin maksupäivää, vaikka sitä kysyisin. Sossun elatustukea olen kysynyt kahden eri paikkakunnan sosiaalitoimistostosta, mutta kummassakaan sossu EI MAKSA ELATUSTUKEA, koska isä maksaa elatuksen, vaikkakin reilusti myöhässä, mutta kuitenkin kuluvan kuukauden sisällä. Elatusapuahan on "aikaa" maksaa kuukausi eräpäivästä eteenpäin.

Ulosottoonkin olen elareita vienyt, mutta prosessi on aika hidas ja elatusmaksu tulee perittäväksi vasta kuun loppupuolella. Turha vaiva siis...

Onko siis olemassa tapauksia, joissa olette saaneet elatustukea sosiaalitoimistosta sen takia, että etä maksaa elatuksen maksimissaan kuukauden myöhässä??? Jos, niin missä kunnassa?

 
alkuperäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 11:52 nöppönen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 10:45 korjaus kirjoitti:
No ei se mielestäni ole ihan sama tuleeko kunnalt avai isältä. Kunta käsittääkseni maksaa vain ns. minimin eli jos isän kanssa on sovittu suuremmasta elatusmaksusta jää se erotus silloin saamatta.
meillä se menee ainakin niin, että kunta maksaa ensin sen 129e/kk/per lapsi (sopimuksessa meillä lapsesta 150e) ja kun ovat rahat perineet isältä. niin sitten maksavat sen erotuksenkin. eli kun ovat isältä saaneet perittyä elatusmaksu summan niin sitten tulee tilille se erotuskin.
No, meillä isä on maksanut 125/kk/lapsi, alle tämän uuden minimin siis. Olisiko isän maksua pitänyt korottaa silloin, kun se minimikin nousi? Eipä sillä nyt väliä. Kunhan maksaisi ajallaan, ettei lasten kynsiä tarviis syödä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 21:33 Moonika kirjoitti:
Myös meillä exä maksaa elarit silloin ku jaksaa. Olen yrittänyt saada kunnalta elatustukea (jonka he perisivät etältä), koska elarit ovat myöhässä viikosta neljään viikkoon. Exä ei myöskään kerro elarin maksupäivää, vaikka sitä kysyisin. Sossun elatustukea olen kysynyt kahden eri paikkakunnan sosiaalitoimistostosta, mutta kummassakaan sossu EI MAKSA ELATUSTUKEA, koska isä maksaa elatuksen, vaikkakin reilusti myöhässä, mutta kuitenkin kuluvan kuukauden sisällä. Elatusapuahan on "aikaa" maksaa kuukausi eräpäivästä eteenpäin.

Ulosottoonkin olen elareita vienyt, mutta prosessi on aika hidas ja elatusmaksu tulee perittäväksi vasta kuun loppupuolella. Turha vaiva siis...

Onko siis olemassa tapauksia, joissa olette saaneet elatustukea sosiaalitoimistosta sen takia, että etä maksaa elatuksen maksimissaan kuukauden myöhässä??? Jos, niin missä kunnassa?
mä sain ainakin haettua maksun kaupungin kautta helposti. sovittu maksupäivä oli miehen kanssa 15.päivä (hänen tilipäivänsä) ja kun ei rahaa seuraavan kuun alussa vielä ollut tullut niin soitin lastenvalvojalle joka neuvoi soittamaan ihmiselle joka päättää elatustuen maksamisesta. kävin saman tien tekemässä paperit ja raha tulee sieltä vaik mies onkin töissä.
 

Yhteistyössä