Elatusavuista kysyisin!!!

Eli, jos lapsesi ovat toisella vanhemmallaan puolet (eli viikko/viikko systeemi), niin maksaako tämä toinen elatusta?!!

Meillä ei. Mutta silti tulee riitaa siitä kumpi on ostanut/ostaa mitäkin lapsille. ei ole ihan yksinkertaista, että lapsilla on kaksi kotia ja molemmissa ne omat vaatteet ja tavarat (joitain juttuja, kuten urheiluvälineet ei voi olla molemmissa kodeissa omat).

Se vähän hämää, kun minun lasten isä haluaa pitää lapset puolet hänellä, jotta ei tarvitse maksaa minulle elatusapua (näin sanoi, kun sopimusta tehtiin) ja kun on hänen viikko, niin hänpä soittaa minun vanhemmille kuinka tarvisi saada lapset hoitoon ja minun vanhemmat "lasten takia" ottaa heidät...
Minä en voi omilla viikoilla viedä lasten isän vanhemmille viedä, kun ensinnäkin HALUAN itse olla lasteni kanssa, kun ne vihdoin minulle tulee...
Lasten isä myös ilmoitti, että lähtee reissuun yksinään viideksi viikoksi ja hänen avopuoliso sitten hoitaa nämä meidän lapset "iskä viikoilla" sen reissun ajan... Ei halua antaa minulle heitä viideksi viikoksi.
 
"mä"
[QUOTE="Vieras";26404935]Tuollaisten vuoksi kannattaakin AINA sopia elarit, ja kaikki tapaamiset yms. mustaa valkoiselle!

Kummalle muuten menee lapsilisät?[/QUOTE]

Miten niin tuollaisissa tapauksissa? Ihan tuo menee kaikkien sääntöjen mukaan ja elarit ovat tietenkin 0-0 sekä "tapaamiset" viikko-viikko.

Ap: Sanoisinko, että olet aika kurasessa tilanteessa. Ja lapset vielä kurasemmassa, kun ovat isälle pelkkiä pelinappuloita. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro tuosta reissusta sekä siitä, että isä pitää lapsiaan vain välttääkseen elatusmaksut. Saattavat suosittaa käräjillä käyntiä ja tukea sinua.
 
[QUOTE="mä";26404952]Miten niin tuollaisissa tapauksissa? Ihan tuo menee kaikkien sääntöjen mukaan ja elarit ovat tietenkin 0-0 sekä "tapaamiset" viikko-viikko.

Ap: Sanoisinko, että olet aika kurasessa tilanteessa. Ja lapset vielä kurasemmassa, kun ovat isälle pelkkiä pelinappuloita. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro tuosta reissusta sekä siitä, että isä pitää lapsiaan vain välttääkseen elatusmaksut. Saattavat suosittaa käräjillä käyntiä ja tukea sinua.[/QUOTE]


KIITOS nimimerkki mä!!
Olin ajatellutkin tälläistä ja sanoinkin äidilleni, että otan sosiaalitoimistoon yhteyttä asian puitteista...
Lastenvalvoja on kauhea, kun ei neuvonut yhtään (vaikka käynnin lisäksi soitin). Hänen mielestä minun ja lasten isän pitää keskustella ja sopia keskenään. Sanoin ettei onnistu (tietenkään) ja hän ei yhtään neuvonut mihin ottaisin yhteyttä.
 
"Vieras"
[QUOTE="mä";26404952]Miten niin tuollaisissa tapauksissa? Ihan tuo menee kaikkien sääntöjen mukaan ja elarit ovat tietenkin 0-0 sekä "tapaamiset" viikko-viikko.

Ap: Sanoisinko, että olet aika kurasessa tilanteessa. Ja lapset vielä kurasemmassa, kun ovat isälle pelkkiä pelinappuloita. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro tuosta reissusta sekä siitä, että isä pitää lapsiaan vain välttääkseen elatusmaksut. Saattavat suosittaa käräjillä käyntiä ja tukea sinua.[/QUOTE]

Siis tarkoitin lähinnä kaikkia erotilanteita, että kun todella usein tulee konflikteja vaikka kuinka alussa tuntuisi että asiat järjestyy keskustelemalla ja sopimalla.
Tilanteet muuttuu, ja jos uusia puolisoita tulee kuvioon, niin voi muuttua aika radikaalistikin, ja muutenkin vaikkei uusia puolisoita tulisikaan.

Eikä se todelakaan mene välttämättä niin, että elarit menee 0-0 viikko viikko tapaamisella, vaan silti lasketaan mitä menee esim. päivähoitoihin, lasten harrastuksiin, vaatteisiin, muihin isoimpiin menoihin (jos on vaikka niitä lääkekuluja), ja nämä vielä voidaan sopia paperilla, että kuka maksaa ja kuinka paljon. Suullisesti "kumpikin osallistuu osuudellaan" sopimuksilla on usein ajan mittaan tapana kaatua vain toisen niskaan. Ei toki aina, mutta mistä sen kenenkään kohdalla etukäteen voi tietää.
 
määä lisää
mulla on kaks tuttavaa joissa lapset viikko viikko menetelmällä eikä isät saa elareitaan sillä pois. Toinen sai sopimuksella 50e vähennysta, toinen ei mitään. Ja minimi elareista kyse.

Kannattaa ottaa tosiaan yhteys lastenvalvojalle, ja myös lastenvalvojan esimieheen jos tuntuu ettei neuvontaa saa asianmukaisesti
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";26405076]Siis tarkoitin lähinnä kaikkia erotilanteita, että kun todella usein tulee konflikteja vaikka kuinka alussa tuntuisi että asiat järjestyy keskustelemalla ja sopimalla.
Tilanteet muuttuu, ja jos uusia puolisoita tulee kuvioon, niin voi muuttua aika radikaalistikin, ja muutenkin vaikkei uusia puolisoita tulisikaan.

Eikä se todelakaan mene välttämättä niin, että elarit menee 0-0 viikko viikko tapaamisella, vaan silti lasketaan mitä menee esim. päivähoitoihin, lasten harrastuksiin, vaatteisiin, muihin isoimpiin menoihin (jos on vaikka niitä lääkekuluja), ja nämä vielä voidaan sopia paperilla, että kuka maksaa ja kuinka paljon. Suullisesti "kumpikin osallistuu osuudellaan" sopimuksilla on usein ajan mittaan tapana kaatua vain toisen niskaan. Ei toki aina, mutta mistä sen kenenkään kohdalla etukäteen voi tietää.[/QUOTE]

Ja vielä että se sananmuoto mitä hain oli: "tuolaisten tapausten varalta"...
 
"sipsi"
5.4 Luonapitovähennys
Jos lapsesta erossa asuva vanhempi pitää säännöllisesti lasta luonaan, elatusavun
määrästä tehdään ohjeen mukaan niin sanottu luonapitovähennys. Luonapitovä-
hennys on määrältään mitoitettu siten, että se vastaa niitä lapsen päivittäisiä välttämättömiä elinkustannuksia, jotka lapsesta erossa asuvan vanhemman tosiasiallisesti vähintään on suoritettava pitäessään lasta luonaan ja joiden suorittamisesta
lapsen kanssa asuva vanhempi vastaavasti vapautuu. Tällaisia luonapitoon välittömästi liittyviä elinkustannuksia aiheutuu erityisesti lapsen ravinnosta luonapitoaikana, mutta vähäiseltä osalta myös lapsen henkilökohtaisesta hygieniasta sekä
virkistys- ja harrastustoiminnasta. Koska näihin kustannuseriin keskimäärin käytettävä rahamäärä riippuu kulutustutkimusten mukaan lapsen iästä, myös luonapitovähennyksen määrä riippuu ohjeen mukaan siitä, mihin ikäryhmään lapsi kuuluu

Esimerkiksi lapsen vaatteista ja jalkineista, harrastusvälineistä ja terveydenhoidosta aiheutuvia kustannuksia ei ole otettu huomioon luonapitovähennyksen mää-
rässä. Vastuun tällaisten kustannusten kattamisesta katsotaan kuuluvan viime kä-
dessä lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Yksiselitteinen vastuunjako on perusteltu, jotta vältetään riitaisuudet siitä, onko lapsesta erossa asuva vanhempi tosiasiallisesti osallistunut esimerkiksi vaatemenojen kattamiseen luonapidon laajuuden mukaisessa suhteessa
 

Yhteistyössä