Elatusmaksuista !

Hei, oisin tiedustellut sellaista asiaa kun ajattelin että täällä voisi joku tietää..
Että kun lapsi ken asuu meillä niin hänen äitinsä ei ole tähän mennessä maksanut elatusmaksua lainkaan koska joskus katsottiin aikoinaan kuulema tulottomaksi. Hän oli nyt kuitenkin jonkin aikaa töissä, muutamia vuosia mutta nyt äitiyslomalla. Eikö hän oli velvollinen maksamaan elatusmaksuja koska hänen meno/tulo tilanteensa on muuttunut ? Vai onko joskus aikoinaan oikeudessa päätetty niin vedenpitävä että sitä ei voi enään muuttaa? En tullut tätä aikaisemmin miettineeksi, kunnes luin täältä muita juttuja elatusmaksuista...

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen..:)
 
Saattehan elatusmaksun kunnalta, vai mitä. Uuden tilanteen voitte käydä kertomassa sosiaalitoimistoon sillä jos äiti käy töissä on hän velvollinen maksamaan kunnalle elatusmaksut jotka kunta maksaa teille. Maksun suuruuden voi arvioida lastenvalvojalla mutta elinikäistä vapautusta niistä ei saa esim. työttömyyden takia.
 
Jos saatte elatustukea kunnalta (sen ns. minimin, jota oikeasti ei ole olemassakaan) eli sen about 130 euroa/kk, en lähtisi mihinkään oikeustaisteluihin....
Mutta jos haluatte oikeuteen lähteä, lapsi hakijaksi niin oikeudenkäynti on ilmainen teille, koska lapsella ei ole tuloja. Jos äidillä on nyt tuloja, niin oikeus todennäköisesti määrää hänelle jonkin elatusmaksun (koska nollatuloista esim. 2000 euron tuloihin on aika iso prosentuaalinen muutos).
 
Minä soitin kunnalle, että ex on kuulemma töissä. Laittoivat elarit ulosottoon samantien (haettu ulosotosta viimeeksi vuosi sitten). Vaikka saankin elatusmaksun kuukausittain kunnalta on exän kanssa sovittu suurempi maksu lastenvalvojan luona. Ja jos siltä nyt jotain rahaa saadaan ne minä saan oman osuuteni ensin ja sit seuraavat menee niihin mitkä kunta on mulle maksanut. :) Toivossa on hyvä elää.
 

Yhteistyössä