Elatusmaksun suuruus

Alkuperäinen kirjoittaja johale:
ja lapsen elatukseen menevän rahan voi laskea hyvin helposti, kun ynnää kaikki asumiskustannukset, ruokamenot (-tupakka, alkoholi ja muut aikuisten jutut), jakaa asukkaiden määrällä... Esim menot 1000E/kk vanhempi ja kaksi lasta, tekee lasta kohden 333E/kk + kaikki harrastukset ja vaatteet. Jos poissa oleva vanhempi maksaa minimin eli n130e lapsi, 110e jää lapsilisään ja läsnäolevalle vanhemmalle jää 90+ ne kaikki harrastukset ja vaatteet...
Itse juuri laskeskelen menoja ku edellinen elatussopimus loppui isän opiskelujen loppumisen vuoksi. On työelämässä ja mielestään 270e kahdesta lapsesta (11 ja 14) on aivan naurettavan paljon... Toisen harrastukseen menee 360e-600e vuodessa toisella vähän vähemmän... Isä ei tajua, että aina minun täytyy kuskata, koska julkista liikennettä ei ole vaikka asumme 15km keskusta... Ja kun lapsi menee ammattikouluun parin vuoden päästä hänen täytyy kulkea taksilla joka aamu 6km että pääsee bussiin. Ja tämänkin "joudun" maksamaan itse ihan taksojen mukaan. Ja tällähetkellä tuloni ovat 250e kk kotihoidontuella... Onneksi uusi mieheni maksaa mukisematta myös exän lasten menoja. Vaikka ei tarvisi.
Entäs mopo mönkkäri????
 
Milla
Olen 2kk pojan äiti ja muuttamassa erilleen puolisostani. On jo muutenkin tarpeeksi pelottava ajatus tulla toimeen omillaan,miten me pärjätään?Jos elareista syntyy tollaista hässäkkää ja riitelyä taidan olla pyytämättä mitään. 0? exältä taitaa olla miellyttävämpi ajatus kuin kusta vastatuuleen.Lapsi on yhtä paljon kummamkin ei sitä eurot muuta.
 
Yksvaan
Apua, en ole koskaan maksanut indeksikorotusta, kun en tiedä sen säännöistä tms ja tällä palstallakin on sanottu että avun saajan pitää se ilmoittaa:

"Elatusapua maksavan pitää maksaa korotus oma-aloitteisesti. Laiminlyöty maksu voidaan ulosmitata samoin kuin muukin"
 
Mimmi the etä-äiti
Minun lapseni 10 ja 14 v asuvat isän kanssa maaseudulla, isän nettotulot 3000 ? luokkaa + verottomat matkakorvaukset päälle. Oma nettotuloni 1650 ?, tästä maksan pitkän työmatkani takia hankitun auton lainaa 250 ?/kk, vuokra 450 ?/kk, vakuutukset 60 ?/kk jne. Minä olen siis etä-äiti, joka maksan elatusmaksua lapsistani. Tällä hetkellä summa on 300 ?/kk. Yh-isä sitä mieltä, että se on aivan liian vähän, koska "ei 300 euroa mihinkään kahden lapsen kanssa riitä". Järkeä vailla oleva kommentti siis, koska ei hän ymmärrä ottaa huomioon sitä, että saapi lapsilisät ja jotainhan hänenkin kustannettavakseen kuuluu.

Exällä on tietysti paljon lainaa, koska erotessamme hänelle jäi kaikki yhteinen omaisuutemme ja hän joutui maksamaan tasinkoa minulle. Tämäkin kaikki hoitui vasta pesänjakajan toimitettua osituksen, koska exän järki ei millään pystynyt sulattamaan sitä, että minä osasin laskea summat aivan samalla tavalla kuin tämä pesänjakajakin. joka muuten veloitti yli 7000 euroa siitä, että kirjasi kaiken paperille... No tämä on onneksi jo hoidettu ja reilun puolen vuoden odottamisella sain rahanikin korkoineen.

Mutta, elatusmaksun suuruus mietityttää...........!? Tällä OM:n ohjeella laskettuna summa kun olisi 240 ? ja exä on sitä mieltä että minun kuuluisi maksaa paljon enemmän. Olen häneltäkin pyytänyt perusteluja sille vaatimukselleen, mutta kun keskusteluyhteys on äärimmäisen huono, arvaatte varmaan että vastausta en ole saanut...

Niin että jos saisi kommentteja lisää siitä, paljonko etä-äidit hyvätuloiselle lähi-isälle makselevat. Kiitos jo etukäteen.
 
TJ
Minäpä maksan eksäelle omakotitaloa, maksoin sille Audin ja maksan viel 500€ /kk elatusrahaa 3 muksusta + maksoin sen ulosottomsaksuja just n. 19 000€ Mun mielestä toi 500€/kk on jo aikast liikaa, mut ei sen mielestä ei!
 

Yhteistyössä