elatusmaksut ja ulosotto

täällä varmasti on joku jolla kokemuksia tästäkin... elatusmaksut jotka määrättiin maksamaan viime vuoden lopusta saakka täytyisi nyt viedä ulosottoon käräjäoikeuden tuomion perusteelle. mutta kuinka käytännössä sitten saan rahat tilille ja millaisina summina? kun en usko lapsen isän maksavan jatkossakaan vapaaehtoisesti, niin silloinhan häneltä pitäisi kuukausittain periä se määrätty summa ja lisäksi vielä vanhoja velkoja :/
 
www.vaestoliitto.fi

Sosiaalilautakunnan tai tuomioistuimen vahvistama maksamaton elatusapu voidaan ulosmitata elatusvelvolliselta. Jos elatusapua ei saada perittyä viiden vuoden kuluessa sen erääntymistä seuraavan vuoden alusta lukien se raukeaa.

Jos elatusavun maksu laiminlyödään maksetaan lapselle kunnan varoista elatustukea lapsen edustajan, hoitajan tai lapsen hakemuksesta. Tukea - jonka suuruus on noin 120 euroa - maksetaan, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Tuki voidaan lakkauttaa tai sen määrää muuttaa, jos olosuhteet muuttuvat. Tukea ei makseta jos elatusvelvollinen on kuollut tai lapsi asuu tämän luona tai lapsi pystyy itse elättämään itsensä.

Elatusvelvollinen on velvollinen maksamaan kunnalle sen lapselle maksaman elatustuen. Tuki voidaan ulosmitata. Jos elatusapu on jäänyt maksamatta varattomuuden vuoksi ei elatustukea ulosmitata. Perinnästä voidaan luopua jos on ilmeistä että se olisi tuloksetonta. Jos elatustukea ei saada perittyä viiden vuoden kuluessa sen erääntymistä seuraavan vuoden alusta lukien se raukeaa.

Ps. elatusapu on perinnässä ensisijainen, muut rästissä olevat maksut ohittava
 
joku
oisko kannattanu sopia ajoissa asiasta,niin olisit saanu itse päättää summan mitä makselet! tai miten ees saa luottotiedot pois,kun sehän on tosi piiiitkä aika ,että nimen saa pois... ei ymmärrä!
 
Kunta maksaa sulle sen minimin (pitää hakea se, ei tule automaattisesti) ja sitten ulosotto tilittää saatuja rahoja kunnalle, josta ottavat ensin ne omansa pois, ja ylimääräiset tulee sitten sinulle.Eli voi olla et menee pitkä aika ennenkuin saat mitään ulosotosta, mut sen minimin saat kuitenkin joka kk.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 11:50 joku kirjoitti:
oisko kannattanu sopia ajoissa asiasta,niin olisit saanu itse päättää summan mitä makselet! tai miten ees saa luottotiedot pois,kun sehän on tosi piiiitkä aika ,että nimen saa pois... ei ymmärrä!
Eihän ap ole mitään maksamassa vaan exänsä pitäisi maksaa elareita...
 
aiemmin tänään soittelin sos.virastoon niin siellä sanoivat että ensin ulosottoon. jos ulosotosta tulee ilmoitus ettei isältä syystä tai toisesta voida periä mitään niin sitten vasta sinne. mutta eikös tuo lapsi ole oikeutettu saamaan vähintään sen n.130? kk ja jos oikein olen ymmärtänyt niin kaupunki (?) maksaa takautuvasti 3 kk:lta. nytkö pitää sitten odotella että ne aikansa käsittelee siellä ulosotossa papereita ja sillä välin exä jättäytyy työttömäksi (näin oli kaverilleen sanonut tekevänsä :headwall: ) jolloin mitään ei palkasta voida periä...
 

Yhteistyössä