elatusmaksut

haluisin tietää elatusmaksuista!jos itse joudun työttömäksi ja tuloni näin ollen pienenevät ja lapsen isän tulot taas ovat pysyneet samana ta hieman nousseet!voinko hakea elatusmaksun korotusta?vaikuttaako siihen uuden miesystäväni tulot?eltusmaksu on nyt 140egee!!
 
Moi, Meillä miehen ex jättäytyi vuosiksi työttömäksi( en tarkoita et sulla sama juttu). Hän haki korotusta elatusmaksuun ja ei saanut, asianajajat totesi että laki menee niin että MOLEMPIEN vanhempien on aktiivisesti yritettävä työllistyä ja yritettävä huolehtia lapsen elatuksesta, elatus oli muutenkin riittävä (170?) lapselle.

Sun uuden miehen olemassaolo vaikuttaa sen verran että asumisvähennyksiä laskettaessa otetaan huomioon että et ole yksinäine ihminen vaan asut parisuhteessa mut tietenkään lapsen elatukseen ei tarvitse tämän miehen osallistua.

Ja ainahan voi hakea korotusta, sen sitten saa tai ei saa.

Oikeusministeriön sivuilla on ohjeet miten lapsen elatuksentarve tulisi laskea ja mitä vähennyksiä kummallekin lasketaan(lapsen ikä ym. vaikuttaa rahan suuruuteen)
 
No helpointa olisi varmaan jutella isän kanssa josko hän suostuisi suoraan nostamaan elatusmaksua. Ei aina tarvii mennä sen vaikeimman kautta. Ja ylläri pylläri jotkut miehet hei oikeesti haluaa maksaa enemmän koska se tulee lapsen hyväksi.
 
Onko joku sivu tai mistä voisi yleensäkki tiedustella elareita? Mulla on 2 lasta jotka on edellisestä avioliitosta ja asuvat mun luona. Niin miten on mahdollista että ex-nainen uuden jonku laskutavan mukaan vaan tulee maksamaan 23 eroa per lapsi kuukaudessa.?? Mä sain kunnalta aikasemmin 120 euroa per lapsi kun ex nainen ei pystynyt maksamaan summaa kun oli äitiyslomalla. Ja aina olen saanut sen "minimi" summan. Mutta nyt yhtäkkiä putoisivat 23 euroon per lapsi kun hän menee työansioon.
 
myös, että josko ne sitten maksaa sen erotuksen ( että saat sen 130 eur ).
Sitäpaitsi, mun käsityksen mukaan tossa pitäs olla joku rosiksen päätös tai jotain..., ei kai sitä tolleen voi pienentää.
Jonkun on käsittääkseni maksettava se erotus.
 
Rottahonda. Nou hätä, sä saat sen erotuksen kunnalta.Elatusmaksuissa ei ole määritelty minimiä mutta jos elatusvelvollinen maksaa alle sen kunnan maksaman määrän saat erotuksen kunnalta.Ilmeisesti exälläsi on niin pienet tulot ja suuret menot vaikka onkin töissä. se ei sun tilanteeseen vaikuta kun sait ennenkin sen minimin joka oli tän vuoden alusta 129 ja risat ( vai saitko edes sitä, se sulle kuitenkin kuuluis).
 
Mä sain 120 egee per lapsi ja nyt kunta löi luukut kii ja kuulemmaa ei heru enenpää ku se mitä ex nainen antaa. eli kunta ei tule vastaan. no soitin jo oikeusaputoimistoon ja asiaa käsitellään. Ilmeisesti mulla on niin kovat tulot että pystyn elättään omia tenavia. ja kun netto tulot on 1500 egen paremmalla puolella ja lotto voitto ei ole tullut. Mä oon aina saanut sen minimin, vaikka ex vaimolla olis ollu mikä tilanne tahansa. eli mun tapauksessa maalais järjessä tarkoittaa sitä että jos lääkäri saa kaks lasta ja toinen on työtön ja jättää tenavat. Niin tämäkö joka lähti ja jätti muksut niin senkä ei tarvi maksaa mitään kun vaan ei ole rahaa ja mistään ei tule sit mitään? Mulle laskettiin jo nollillen, mutta kun sosiksen akat oli nii suosiollisia että liikeni sentään 23 per lapsi. eli pian suomi siittää perhanasti muksuja ja vaan ilmoittaa että ei oo varaa ja se siitä.
 
Kyl mä sen ymmärrän että jos toisella ei varaa ole ,mutta se että jos ei ole varaa, nii se on siinä. Ei se niinku mene maalais järkeen. Niin ja ex muija ilmoitti sen "perus" palkan sinne sosikseen, mutta kun hän saa kaikkea lisiä, myynti bonusta ym. ,nii sen palkka voi olla tulpat mitä se ilmoitti. Ja toiseksi, hän olis saanu koko päivä työtä, mutta ei ottanut vastaan vaan tekee 4 päivää viikossa. Nii sekin vaikutti että sillä on pienempi palkka ja se että häellä ei muka ole varaa. no voinhan mä itekki keplotella että perus palkka on 500 egeä ja loput otan kilometri korvauksena.
 
Eihän sossu tee mitään elatusmaksupäätöksiä! Lastenvalvoja vain vahvistaa sen, mitä vanhemmat yhdessä päättävät! Näin olen ymmärtänyt??

Mutta Rottahonda on ilmeisesti mies? Ja elatusvelvollinen on nainen? No, tässä on se ilmiselvä vastaus, miksi elatusmaksut ovat vähän vinksallaan ja miksi lasten lähiä on "kusetettu". Sossutädit ja lastenvalvojat eivät aja lasten etua, eivät huolehdi tasapuolisuudesta, vaan he ajavat äitien etua! |O
 
Se elatusmaksu viimekädessä sovitaan ja vaikka se olis 300 eur kuukaudessa niin sossu maksaa sen 130 eur ( vähä alle ).
Ja jos vanhemmat yhdessä päättäisivät ihan mitä vaan, niin elatusvelvollisen mahdollisesta maksukyvyttömyydestä johtuen sossu maksaa tuon 130 eur-muutama centti.
Mikään kunta ei vedoten rahattomuuteensa voi nähdäkseni tästä poiketa..., kun on ilmeisesti lain tai sosiaalilain muodossa päätetty. En nyt vieläkään viitsi ruveta tätä asiaa sen enempää googlettamaan, mut ne joille asia on akuutti ( meillä äidin varattomuuden takia sossu maksaa tuon 130 eur/kk ), vois sen tehdä tai mennä oikeusaputoimistoon peräämään oikeuksiaan.
 
Elatusvelvollinen voi jättää toki elatukset maksamatta. Lähivanhempi laittaa ne ulosottoon ja sen jälkeen (en tiedä miten pitkä tämä prosessi on, montako kk ) kunta alkaa maksamaan minimin. Elatusvelvollinen on velkaa kunnalle tuon minimin sekä lapsen lähihuoltajalle erotuksen, jos maksu on isompi kuin minimi.
Ulosottomies sitten joko saa rahat tai sitten ei..

AP:n pohdintaan, pitäisikö exän maksaa enemmän elareita jos hän jää työttömäksi ja tulot pienenee.

Mietitäänpä tilannetta normaalissa ei-eroperheessä, ydin- tai uusperheessä, jossa niinikään toinen puolisoista jäisi työttömäksi tai lähtisi opiskelemaan.

Miten perhe sen jälkeen tulee toimeen, miten lasten kulut ja menot? No, kaikesta vähän nipistetään, koska ei ole olemassa mitään perheen ulkopuolista tahoa (esim. exää ) jolta voisi kinuta lisää rahaa, jotta lasten elintaso pysyisi samana !!

Miksi samalla tavalla ei voisi toimia eron jälkeenkin, kun lähi jää työttömäksi!
 
Ennenkuin asia pääsee niin pitkälle, että ulosottoon tarvii mennä, niin pitää käynnistää toimenpiteet elatusmaksuyksikön (sossu) kanssa.
Toki niitä rästiin jääneitä sitten voi perätä ulosoton kautta.
Siin sitten meneekin rästiinjättäneen auto sun muuta (jos omistaa) myyntikieltoon, välittömästi (vaikka olis velka-auto, mutta jos rekisteriotteessa lukee omistajan paikalla rästiinjättäneen nimi).
 
Elatusmaksujen maksamattomuudella.
Omista lapsistahan siinä (kait) on kysymys.
Kiitos (tai sitten ei) tulee vastaan tulevaisuudessa.
Lapset ovat erittäin älykkäitä (useimmiten älykkäämpiä kuin vanhempansa, koska ovat vilpittömiä ) ja muistavat kaiken.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Manna-Ryyni:
Elatusvelvollinen voi jättää toki elatukset maksamatta. Lähivanhempi laittaa ne ulosottoon ja sen jälkeen (en tiedä miten pitkä tämä prosessi on, montako kk ) kunta alkaa maksamaan minimin. Elatusvelvollinen on velkaa kunnalle tuon minimin sekä lapsen lähihuoltajalle erotuksen, jos maksu on isompi kuin minimi.
Ulosottomies sitten joko saa rahat tai sitten ei..

AP:n pohdintaan, pitäisikö exän maksaa enemmän elareita jos hän jää työttömäksi ja tulot pienenee.

Mietitäänpä tilannetta normaalissa ei-eroperheessä, ydin- tai uusperheessä, jossa niinikään toinen puolisoista jäisi työttömäksi tai lähtisi opiskelemaan.

Miten perhe sen jälkeen tulee toimeen, miten lasten kulut ja menot? No, kaikesta vähän nipistetään, koska ei ole olemassa mitään perheen ulkopuolista tahoa (esim. exää ) jolta voisi kinuta lisää rahaa, jotta lasten elintaso pysyisi samana !!

Miksi samalla tavalla ei voisi toimia eron jälkeenkin, kun lähi jää työttömäksi!
Jos molempien vanhempien perheessä toinen jää työttömäksi, sen töissä käyvän osuus perheen kuluista (myös lasten elatuksesta) tietenkin kasvaa. Ja kuka etä ei niille lapsilleen haluaisi parasta lähin työttömyydestä huolimatta? Tosiasia on se, että pyhällä hengellä ei elä.

 

Yhteistyössä