Elatustuki

Joudun kuulemma hakemaan tulevat elarit ulosoton kautta. Laskettu aika tässä lähenee eikä jaksais keskittyä tällaisiinkin asioihin... Lähteekö maksut tulemaan sitten jotenkin viiveellä, eli onko käsittelyajat tms. hirveän pitkät? Kellään kokemuksia? :/
 
Kannattaa pirauttaa elatusturvaan ja kysyä miten kannattaa toimia, jos on tiedossa ettei elatuksia ole tulossa. En nyt ole ihan varma haluaako kela, että haet maksut ensin ulosottoon, vai voitko heti suoraan anoa elatustukea. Mä hain itse keväällä, kun kaupunki vielä maksoi elatustuet. Mutta sitä ennen piti viedä maksut ulosottoon ja kun ei toiminut sieltä kautta, niin sitten voin hakea vasta tukea. Kelan elatustuki tulee käsittelyn jälkeen, meni n. pari viikkoa ja siitä eteenpän onneksi säännöllisesti.
Mutta sullahan pitää olla hakemista/ulosmittaamista varten lastenvalvojalla tehty elatusmaksusopimus. Luultavasti hoituu isyyden tunnustuksen yhteydessä, mut jokatapauksessa vasta syntymän jälkeen. Sit kun saat sen, niin voit marssia ulosottoon/kelaan vaikka ensimmäisenä päivänä, kun elatusmaksusuoritus on jäänyt tulematta. Maksupäivä niille on yleensä kuun 1. pvä. Paperityötä sulle tästä tulee, mutta homma helpottuu huomattavasti, jos saat tuen heti kelan kautta. Koska ulosmittaus on aika turhaa, jos isä ei ole halukas maksamaan alunperinkään. Ulosmittaajat on aika kovia tekemään suullisia sopimuksia elatusvelvollisen kanssa. Sitä kautta kestää kauimmin pahimmassa tapauksessa ja voi venyä pitkäänkin.
 
Soitin muutama kukausi sitten sosiaalikeskukseen kun en tiennyt miten nää asiat hoituu ja nyt 5kk elatusmaksut rästissä ja exä sulkenut liittymänsä eikä antanut uutta numeroa joten mahdotonta häneltäkään enää suoraan vaatia! Kelaan käskettiin ottaa yhteyttä, sinne toukokuussa siirretty kokonaan nää elatusasiat.

Eli 3kk takautuvasti voi kelalta hakea ja siitä eteenpäin maksavat joka kuun 10.pv elatustuen. Sitä aikaisemmat ilmeisesti pitää ulosoton kautta hakea, siitä en kyllä tiedä mitään. Mutta kelan elatustuessa siis isä maksaa jatkossa suoraan kelaan. Mulle sanottiin, että päätöksen tultua isä on periaatteessa kielletty maksamasta suoraan äidille. Kelaan vaan täyttämään yksi paperi ja that's it. Meillä mennyt päätöksessä nyt puolitoista kuukautta ilmeisesti kelan kesälomien takia, mutta juuri tuli ilmoitus, että tilinumeroa enää heille ja homma on sillä selvä. Jatkossa tulee sentään säännöllisesti rahat eikä tarvi hakea enää uudestaan.
 
Ei kai se ihan noin yksinkertaista ole kuin Kuume antoi ymmärtää.
Jos lapsella on isä niin toki, isän täytyy ensin tunnustaa lapsi omakseen.
Ei elatustuki lähde automaattisesti pyörimään, siitä kun lapsi syntyy.

En ymmärrä neuvoa, että jätä lapsi isättömäksi, niin saat suoraan tuen.
Ajattelitko asiaa pidemmälle?
Lapsella on oikeus isään, samoin kuin isällä oikeus lapseen.
Muistetaan myöskin, että lapsi on tuleva perimään biologisen isänsä. Jos tällä sellainen on.
Mitä lapsi tykkää, kun ilmoitat hänelle 15-vuoden päästä, ettei sinulla ole missään papereissa isää, ihan sen takia että äiti sai elatustukea???
Kunnioitus on tuskin kovin suuri?

Ajatelkaa asioita pidemmälle, älkää vain kahden viikon päähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja annika77:
Ei kai se ihan noin yksinkertaista ole kuin Kuume antoi ymmärtää.
Jos lapsella on isä niin toki, isän täytyy ensin tunnustaa lapsi omakseen.
Ei elatustuki lähde automaattisesti pyörimään, siitä kun lapsi syntyy.

En ymmärrä neuvoa, että jätä lapsi isättömäksi, niin saat suoraan tuen.
Ajattelitko asiaa pidemmälle?
Lapsella on oikeus isään, samoin kuin isällä oikeus lapseen.
Muistetaan myöskin, että lapsi on tuleva perimään biologisen isänsä. Jos tällä sellainen on.
Mitä lapsi tykkää, kun ilmoitat hänelle 15-vuoden päästä, ettei sinulla ole missään papereissa isää, ihan sen takia että äiti sai elatustukea???
Kunnioitus on tuskin kovin suuri?

Ajatelkaa asioita pidemmälle, älkää vain kahden viikon päähän.
No jos alku on persaukista niin silloin sitä varmasti tekee niinkuin itselle on parhainta. Katsos annika kun sen isyyden voi laittaa koska tahansa selvitykseen. Vaikka vuoden päästä.
Oman poikani isyys on tunnustettu vasta kun hän oli 13v eikä silloinkaan ollut liian myöhäistä. Nyt sitten tulevaisuudessa perii isänsä.

Miksi lapsen äitinsä kunnioittaminen liittyisi jotenkin rahaan? Kyllä minun lapseni kunnioittaa minua äitinä, ei rahasampona.
Ja uskon että lapseni kunnoittaa minua myös siitä etten abortoinut häntä, vaikka "isä" näin ehdotti.
 

Yhteistyössä