***** ELOKUISET 2010 Huhtikuussa ! ****

Poksahdus 23+0! :D
Enpä kerkiä kauheen paljon nyt kirjottelemaan, mut eipä oo kyllä oikein mitään uuttakaan tapahtunut. Ihan samaan malliin vauva rummuttaa edelleen mahassa ja olo ihan ok itelläkin. Sokerirasitukseen varasin nyt sitten ajan, on kylläkin vasta parin viikon päästä, mutta nyt jo vähän "jännittää" että kuinka pystyn olemaan 12h syömättä :whistle: kun taidan olla aika syöppö, ja tulee helposti huono olo jos ei saa jotain pientä tasaisin väliajoin...

Neitim, onko se vadelmanlehtitee siis jotenkin supistuksia edistävää? Sitä olisi siis ilmeisesti hyvä juoda sitten joskus loppuvaiheessa, kun alkaa tehdä mieli synnyttämään vai? Ite meen tässä niin viikko kerrallaan, varsinkin kun on eka lapsi niin välillä meinaa melkein unohtaa, että pitääkö tässä joskus synnyttääkin! :LOL:
 
Ituhippi Sitä voi juoda koko raskausajan , mutta suositellaan yleisesti vasta ekan kolmanneksen jälkeen ... vahvistaa kohtulihaksia ja lantionpohjanlihaksia ja tuo supistuksiin voimaa . Ei pitäisi kuitenkaan käynnistää synnytystä vaan avittaa sitten kun on sen aika .. toisaalta on taas kirjoitettu että vasta ihan lopussa (muutamaa viikkoa ennen la:ta) aloitettuna tee ei tehoaisi oikeastaan mitenkään , voi kyllä tuoda hieman voimaa supistuksiin jos synnytys on muuten jo käsillä ...
Mä aloittelin viimeksi n. 3 viikkoa ennen la:ta ja mulla toi ainakin supistuksiin puhtia ! Ja tyttö syntyi rv 38+2 (?) vedet meni sairaalassa ,vaikka ei ollut paikat auki kun just sen 1cm .. ja ennen on vedet meneet kun paikat auki jo 5cm tai yli !
Mutta kun mulla on kestänyt noi 2 viimeisintä synnytystä n. 3 vrk:n supistuksilla ja molemmat syntyneet rv 38+ jotain ja 38+2 ... Mutta haluaisin hieman sutjakkaamman synnytyksen että siihen haluaisin alkaa käyttämään tuota teetä jo aiemmin jotta tosiaan vahvistaisi noita lihaksia ja toisi supistuksiin tehoa ja hieman vauhtiakin lisää :) Mutta kun mulla toi niin paljon tehoa suppareihin niin haluan jotenkin ottaa varman päälle etten aloita liian aikaisin , ettei noi supparit alakin vaikka vahvistumaan ja avaamaan paikkoja liian aikaisin ... vaikka kerrotaankin ettei tee käynnistä synnytystä tms. mut varmempaa itselle vasta rv 30 + -> :D

neitim
 
Mistä tota vadelmanlehtiteetä saapi? Ja onkohan siitä sitten haittaa,jos tietää jo synnytyksen toteutuvan sektiolla? :/
Täällä vaan sairastelu jatkuu, toista viikkoa jo pitkälti, huomenna taas töihin. Epäilen,et on menny poskareihin,kait se on tarkastettava sekin... työmotivaatiosta oli juttua aiemmin. Sitä ei tosiaan ole, jotenkin tää pääsiäinen kivasti katkaisi työt eikä yhtään välittäisi palata, mutta loma loppuu joten on han se mentävä. VOi kun pian tulisi jo toukokuu ja ä-loma....

Kääkkis ja lapanen 24+1
 
Huisi: Täällä on yksi Lahtelainen :wave: Eikös meillä esikoisetkin olleet melkein samanikäiset jos oikein muistan?? Meillä tyttö täyttää elokuussa 3v.

Ihanaa olla kotona eikä tarvii töistä murehtia. Onhan tietty mahollista et työkkäri viel jotain mun päänmenox keksii, mutta aika epätodennäköistä luultavasti.
 
Heips,

meillä myös hyviä ultrakuulumisia: kaikki hyvin ja poika tulossa 98% varmuudella. :heart:

Ehdittiin vaunutkin hankkia pääsiäisen aikaan: http://www.muksutalli.fi/tuote/218/hartan-topline-s
värillä 850 (musta kuori, limenvihreä sisus). Nyt alkaa jo pikkuhiljaa tuntua tää raskaus konkreettisemmalta... :)

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja stemppiä kaikille, joilla on jos jonkin näköistä vaivaa! :hug:

Alppina ja Pentti 20+4
 
vadelmanlehtiteestä löysin netistä tämmöisen tekstin..
Vadelmanlehti (Rubus idaeus) on turvallinen yrtti ja sitä on perinteisesti nautittu raskauden aikana, joskus myös synnytyksen aikana. Vadelmanlehdet sisältävät monia mineraaleja ja vitamiineja, kuten C-vitamiinia ja kalsiumia, sekä fragariini-yhdistettä, jonka uskotaan vahvistavan kohdun ja lantionpohjan lihaksia. Sitä on käytetty myös lievittämään erilaisia raskausajan vaivoja, kuten pahoinvointia ja jalkakramppeja.



Jotkut asiantuntijat suosittelevat teen juomista läpi koko raskauden, jolloin se saattaa vähentää keskenmenon riskiä. Toiset ovat varovaisempia sen käytön suhteen raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, ja ovat sitä mieltä, että se saattaisi lisätä keskenmenon riskiä. Useimmat asiantuntijat tuntuvat kuitenkin olevan yksimielisiä vadelmanlehtiteen hyödyistä loppuraskauden aikana.



Viimeisten raskauskuukausien aikana nautittu vadelmanlehtitee vahvistaa kohtulihasta ja saattaa tehostaa supistuksia. Se ei saa synnytystä käynnistymään, mutta saattaa vahvistaa jo olemassa olevia supistuksia ja näin nopeuttaa synnytystä. Eräs ystäväni nautti vadelmanlehtiteetä säännöllisesti loppuraskauden aikana ja hänellä oli todella nopea ja tehokas synnytys.



Jos nautit teetä jo alkuraskauden aikana, sitä käytetään 1 kupillinen kolmen ensimmäisen raskauskuukauden aikana ja 2 kupillista kolmen seuraavan kuukauden aikana. Loppuraskaudesta kolmen viimeisen kuukauden ajan teetä nautitaan 2-3 kupillista päivässä. Teetä pitäisi löytyä luontaistuotekaupoista. Teetä voi myös tehdä itse keräämällä ensimmäisen vuoden versoja loppukesällä.



Vadelman lehtiä voi kerätä jo nuppuisina keväällä salaattien sekaan ja ruokien koristeeksi. Myös nuoria kuivattuja kevätversoja voi hyödyntää. Ensimmäisen vuoden versoista lehtiä voi kerätä koko kesän, mutta toisen vuoden versoista viimeistään kukinnan aikana.



Vadelmanlehtitee:



Laita kuppiin 1-2 tl kuivattuja vadelmanlehtiä, kaada päälle kupillinen kiehuvaa vettä ja anna hautua 10 minuuttia. Siivilöi ja makeuta tarpeen mukaan vaikkapa hunajalla.


Muakin alko kiinnostaa toi, täytyy kans varmaan hankkia, ja eiköhän se oo ihan turvallista sitten aloittaa joskus rv 25-30 jos ei kerta saa synnytystä käynnistymään. :)
 


Laitampa nyt tännekkin uusimman masukuvan, rv 21+0 (parin päivän takainen). :heart:

Miten muuten ruokamyrkytys yleensä alkaa? :x Oltiin eilen tropiclandiassa uimassa ja sen jälkeen jäätiin syömään siihen buffettiin, eli seisovasta pöydästä pitsaa ja kaikkea muuta.. Nyt on tänään aamusta saakka ollut masu sen tuntunen, et pian lentää yrjö. Polttaa, kiertää, ottaa kipeetä ja ällöttää :x ja onko ruokamyrkytys vauvalle vaarallinen??
 
Ei ruokamyrkytys ole sen vaarallisempi vauvalle kuin muukaan vatsatauti.
Vauva kyllä ottaa tarpeensa, äidin pitää muistaa tarpeeksi, jos on oksentelua ja ripulia.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=lmy&p_artikkeli=lmy00011
 
Kiitos kaikille tsempeistä ja myötätunnosta! :hug: Ei tätä oloa edes pahimmalle vihamiehelle haluais! Ei pysty yhtään istuma asennossa olemaan edes tyhjällä mahalla! Pelottaa vaan että onkohan tää sit jotain muutaki kuin se sappi...

Ihana maha mmiilia :) Ite oon nyt huomannu ettei oikeasti enää mahdu moniinkaan entisiin vaatteisiin...minkähän hintaisia äitiysvaatteita on esim. Anton&Nina:ssa?? Oon kuullu monen sieltä ostavan mammavaatteita.

Niin ja onnea kaikille ultrakuulumisista! :flower: Olen netistä shoppaillut pikku ukkelille jos monenlaista vaatetta, pienen pientä kauluspaitaa jne :heart: :heart: On kyllä pienille pojillekin tosi sulosia vaatteita olemassa, niinkuin myös pienille tytöille :)

Jotenkin vaan välillä tulee mieleen, että jos se ei olekaan poika! Ultrasta on kuitenkin jo niin kauan aikaa, että alkaa pieni epäilys aina nousta mieleen :D Pitää mieheltä aina kysyä että näithän sinäkin varmasti että se oli poika. Se lohduttaa aina että eiköhän se oo kun kaks lääkäriäkin onnitteli tulevan poikavauvan vanhempia :saint: Ja onhan meillä tuo pippeli kuva todisteena...

Vähän huvitti pääsiäisen aikaan kun olimme miehen vanhempien mökillä, tuli sitten puhetta ultrakuvista kun anopille näytettiin rakenneultrasta saatuja kuvia (tietysti otettiin pois se kuva, joka olisi paljastanut sukupuolen). Sitten miehen sisko kertoi että hän oli nähnyt oman poikansa ultrakuvasta hänen sukupuolen, kasvoista otetusta kuvasta, he eivät siis kysyneet suoraan sukupuolta vaan tulkitsivat kasvojen perusteella ja oikein meni :D
Kerroin sitten hänelle, että me saatiin kuva jossa näkyy sukupuoli. Hän sitten sanoi että he eivät siis saaneet kuvaa jossa näkyi pippeli, niin anoppi siihen sano että "eihän siinä kuvassa pippeli näkyiskään vaan kivekset" :D No, ainakin meidän kuvassa näkyy selvä pippeli, ei kiveksiä (vaikka kivekset nähtiinkin ultraruudusta useampaan kertaan).

Miten muilla? Kuinka luottavaisia olette sukupuoleen? (jotka kuvan ootte mukaan saanut ja mitä siinä näkyy? :D )

Joo...olipas taas aamuhöpinät. Nyt itseä niskasta kiinni ja siivoilemaan :wave:

Selmiina ja ukkeli 23+3 :heart:
 
Onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista :heart: :flower:

Itse kävin neuvolassa tänään ja löytyhän siltä syitä mun huonoon oloon ja huimaukseen sekä hempasta, että veren paineesta. eli

RR 106/70
B-hb 109
pissa puhdas
paino +-0 =)
äänet ja liikkeet +
kohdunpohja 22,5 cm

Rautaa otan nyt kaksi/vrk ja lisäksi kalkkia ja d-vitamiinia.
Sykkeet oli siinä 140-150 välillä.

Nyt pittää saada noi mussukat päikkäreille.

Katjuska ja sintti 21+4 :heart:
 
Tervehdys!!!

Täällä ollu aikamoinen aamu. Mulla supisteli koko viime yön ja aamulla koulussa. Lähdin sitte käymään terveyskeskuksen päivystyksessä. Sieltä ohjattiin äitiypolille. Lääkäri ultras ja teki sisätutkimuksen --> kohdunkaula pehmenny ja vuotaa herkästi. Vauvalla kuitenki kaikki hyvin, paino jo lähes 700grammaa.. Nyt pitäis sitte olla vaan levossa. Loppuviikko nyt ainaki sairaslomaa.
Meillehän luvattiin sillon rakenneultrassa se poika, ja oon kyl ostellukki pojalle tosi paljon vaatteita. (ensimmäinen tyttö). Välllä kuitenki kans mietin et mitä jos se ei ookkaan poika ku en sitä ite nähny. Tänään tosiaan lääkäri ultras mut ei tullu kyl mieleenkään kysyä varmistusta, sen verran oli muut asiat mielessä ku mietin et onko kaikki hyvin.

Jonetta ja poika-vauveli 23+3
 
Jonettalle :hug: Nyt vaan sitten lepoa!

Selmiina meillä on kuva jossa vauvan peppu alhaaltapäin kuvattuna ja siinä haarojen välissä sojottaa pippeli ihan selkeästi :D Kiveksetkin hiukan piirtyy siihen sivuille.Mutta on kyllä niin selkeä,ilman mitään häiriötekijöitä(napanuoraa tms)että tuossa ei ole tulkinnan tai erehtymisen vaaraa :LOL:
 
heissan, mä olen miettinyt että miten vaarallisia tai vaarattomia noi supparit on? Kun mulla iltapäivisin ihan varmaan (luulen että niitä ne on) maha kovettuu ja tuntuu semmonen inha puristava tunne tuossa vatsalla, niin onko siitä sitten haittaa? mä jotenkin oletin että kivuliaat on aihe lepoon...perjantaina on kyllä neuvola ja siellä varmaan voin kysäistä asiaa, mutta jos joku tietää ja voisi kertoa?
 
Ultrassa käyty ja pikkuisella kaikki hyvin. :heart: Siveellisesti piti jalkoja ristis ettei vaan nähty sukupuolta. :LOL: Vaikka kätilö yritti kuinka kattoa. Ei meille kyllä näytetty naamaakaan. Joko kädet oli eres tai selkä meihin päin. Paino arvio oli yli 400g tarkasti en enää muista. Kuinka ollaakkaan. :)
Mutta on jotenkin niin mahtava olo, kun tietää että kaikki kunnossa. :heart:

Oltiin esikoosen kans siellä koulu kypsyys testeissä ja maanataina uurelleen. Jotankin viitteitä olis lukihäiriöstä. Ja keskitymis kyky huono ainakin välillä. Saas nähä mitä tulee.

Haetaan nuoree tunnin päästä hoirosta, saa sitten jäärä pihalle, kun aurinkokin rupiaa paisteleen. :)

elli Ja Öttis 20+3
 
Näin viime yönä unta että synnytin jossain yleisvessassa, ja mies toimi kätilönä. Ja tilanteessa ei muka ollu mitään outoa, eli muka ihan normaali synnytystilanne :eek: Ite menin sitten käymään sairaalassa, mutta vauvaa ei tarvinu viiä näytille ku synnytys suju "normaalisti" ja vauva oli täysaikanen.

Meillä poika on kuumeessa, ensimmäistä kertaa. Yöllä ressukka itki eikä millään meinannu rauhottuu vaikka syliinkin otin. Mittasin sitten lämmön ku oli ihan tulikuuma, ja 38,3 näytti mittari. Tunnin nukku ku annoin lääkkeen, mutta sitten heräs ja hain viereen. Aamulla kuumetta oli 38,6 :/ Nyt se ressukka nukkuu toisia päikkäreitä. Lämpöä ei ollu enään ku 37,3. Onneks porukat pääsi aamulla tänne siksi aikaa ku neuvolassa kävin, ku mies ei töistä päässy tuleen.

Neuvolasta sain ne kelan laput, mutta pitää ootella että tulee kuvat tän vuoden pakkauksesta, ennen ku laitan ne kelalle meneen. Kuukauden päästä on sitten lääkärineuvola ja sokerirasitus. Ja ultraankaan ei ole ku 3 viikkoa :)

Paino +995g/vko
RR 132/80
Pissa puhas
B-Hb 115
Sf 26cm
Syke +, 148-155
Liikkeet ++, neiti muutaman kerran monotti ihan tosissaan dopleriin ja karkas koko ajan alta pois :)

Marlin ja Justiina 23+1
 
Matilda84
mmiilia mulla on ollut aina ruokamyrkytyksestä sellainen käsitys että se alkaa n.2-6h siitä kun on syönyt pilaantunutta. Rajua oksentelua ja masukipuja.
Ettei olis ihan vaan vatsatauti tai sitten ei kestä vatsa "roskaruokaa" ,
Ite en pysty syömään mäkkäriä yms, ilman että maha menee ihan sekaisin ja tulee tosi huono-olo (raskauden ajan vaiva vaan ) sais kyllä olla pitempikin :p

Tääll ollaan taas töissä ja voin sanoo että ei oo kivaa. Siis on kivaa joo olla töissä mutta supistuksia tullut tähän mennessä n.20kipaletta. Ei kovin kipeitä mutta alkaa nyt kypsyttää kun koko ajan kiristää ja tuntuu tosi epämukavalle. Ei tää istuminen ole vaan mun juttu nähtävästi raskaana :/ Kattelen tän loppu viikon millainen olo ja sitten ma lääkäriin jos ei muu auta.

+ lähetin kelan paperit eteenpäin. Musta tän vuoden pakkauksessa oli ihan kivoja vaatteita sopii hyvin pojalle mm.vihreet yms. Se makuupussi vaan on TOSI tyttömäinen mutta ei se mitään haittaa, ostan vaikka sitten sen uusiks tms. :)
 
Ruokamyrkytyksestä: Oliskohan ollut uudenvuoden aatto 2005, kun söin naapurin tekemää tonnikalasalaattia jossa oli myös majoneesia. Tämä tapahtui yöllä rakettien ampumisen jälkeen klo 01-02 (?) Kuuden aikaan aamulla heräsin aivan kamalan huonoon oloon ja siitä lähtikin oksennusrumba. Oksensin päivän aikana monia kymmeniä kertoja, ja tietysti joka kerta ei edes tullut mitään kun vatsa oli aivan tyhjä. Oletin ensin että kyseessä oli vain krapula. Mutta kun kello löi illalla kuusi, alkoivat hälytyskellot soimaan ja oli pakko hakeutua sairaalle. Tuntui yksinkertaisesti että pian kuolema koittaa. Ja syyksihän selvisi ruokamyrkytys ja ilmeisesti aiheutunut siitä että syömääni tonnikalasalaattia oli säilötty väärin. Piikki persauksiin (joka vei oksentamisrefleksin), Litalginia ja jotain muuta lääkettä ruokatorven tulehduksen hoitoon. Sen uudenvuoden jälkeen olin varmaan puoli vuotta syömättä mitään majoneesisalaatteja :D
 
Sannuli88, Kyseessä olevat vaunut olisi muksutallissa maksaneet 649? mutta me ostettiin ne sitten vauvatalo Johannasta, josta ne sai samaan hintan ja kaupanpäälle se turvakaukaloadapteri, johon saa minkä tahansa turvakaukalon kiinni. Eli kokonaispaketti oli vauvatalo Johannassa edullisempi. Tosin me ei vielä tingitty, joten kannattaa kokeilla sitäkin...
 
Ruokamyrkytyksestä:

Mulla on jo yli vuoden kokemus useista erilaisista ruokamyrkytyksistä (ruoka täällä kuumalla aavikolla ei ole aina niin puhdasta ja oikeissa lämpötiloissa säilytettyä kuin Suomessa) :(

Useimmiten oireet alkavat vuorokauden sisällä pilaantuneen ruoan syömisestä kuumeilulla, oksentelulla ja/tai ripuloinnilla. Kestävät yhdestä vuorokaudesta vajaaseen viikkoon. Mutta bakteereja on todella monta erilaista, ja kaikissa on erilaiset oireet (kannattaa lukea esim. Eviran sivuilta, jos jaksaa/uskaltaa). Joskus tautiin ei liity oksentelua ollenkaan, vaan pelkkää ripulointia ja lievää kuumeilua. Joidenkin pöpöjen itämisaika on niin pitkä (useamman päivän), ettei voi enää varmuudella sanoa, mistä sen sai.
Mutta joo, konkari oon, valitettavasti, ja aika usein osaankin jo itse määritellä oireiden perusteella, mikä pöpö milloinkin on kyseessä. Raskauden aikana on ollut muutama lievä, ja pelkään tietysti saavani jonkun vakavamman (kuten viime vuonna, kun olin kuukauden sairas ja pari kertaa tiputuksessakin). Kun ei koskaan tiedä, onko ostamani ruoka ok vai ei (onko ns. kylmäketju säilynyt kuljetuksen aikana).

Kannattaa vaan muistaa juoda hyvin (itse valmistan "ripulijuomaa" veteen sekoitetusta suolasta ja sokerista), levätä hyvin ja alentaa mahdollista kuumetta parasetamolilla. Jos oireet jatkuvat viikon verran, niin kannattaa mennä lääkäriin (näytteistä selviää usein pöpön nimi, ja antibiootit tehoavat niihin hyvin! Jotkut ovat odottavillekin ihan turvallisia.)
 

Yhteistyössä