Elokuiset 2019

Jee! Kiitos @Marlauri ryhmän perustamisesta! :) Plussasin itse ekat haamut jo 10pv sitten ja nyt 4+6 omien laskujen mukaan. Alkuraskauden ultra on varattu ja aika levollisin mielin sinne menossa. Jos jotain sattuu, niin sitten sattuu. Mukana siis FB-ryhmässä, kun sellainen perustetaan :D

Aika utopistinen, mutta onnellinen olo kyllä ❤ Itselle lapsi on kolmas ja miehelle ensimmäinen. Vanhemmat lapset on jo koululaisia, joten odotan tosi paljon vauva-aikaa. Voi tuntua luxukselta olla kotona vaan yhden kanssa

Toivottavasti meitä tulee mukava joukko ja saadaan ultrista vain hyviä kuulumisia :)

Muokattu. Arghhh!! Nää kännyn hymiöt ei näköjään toimi.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutii ja Marlauri
Kiva kun tänne on alkanut löytymään muitakin. Moi @Tiialiina83 @Monka @pipsa ja @Tiinaliina1

Itsellä on nyt 1vuotias ja jännitin jo kovasti miten raskautuminen onnistuu ensimmäisen jälkeen, koska oli ongelmia kierukan kanssa ja takana sektio. Onneksi onnisti jo näin nopeasti.

Tuntuu hauskalle seurata tätä raskautta kun on jo yksi raskaus takana, nyt
osaa lukea oireita ja olotiloja ihan eri tavalla. Itsellä ensimmäinen oire oli, että vatsa oli koko ajan ihan sekaisin ja huulet rohtuivat moneksi viikoksi eikä millään parantuneet. Lisäksi heräsin yksi yö alavatsan "sähköiskuun" ja tiesin ettei nyt olla enää yksin matkassa. Kiinnittymisvuotoa oli pari viikkoa sitten. Näitä en olisi ikinä osannut ennen yhdistää raskauteen vaan ajatellut vain joksikin oudoksi flunssaksi.

Toivotaan kovasti että kaikilla jatko sujuu hyvin.

Odotellaan vielä viikko pari fb-ryhmää? Esikoisen kanssa ryhmän koko oli 40-50 ja se oli mielestäni sopivan iso ja pieni. Oletteko samaa mieltä?
 
Minäkin liityn porukkaan, omien laskelmien perusteella nyt olisi 4+3. Esikoista odotamme, ja kovasti epätietoisuus kaikesta vaivaa. Ensimmäisen plussan tein tämän viikon maanantaina, ja sen jälkeen oireina on ollut tuntemukset alavatsassa, väsymys, jatkuva nälkä ja palelu - ja rinnat ovat tosi kipeät!

Oletteko jo soittaneet neuvolaan? Itse ajattelin tehdä vielä huomenna yhden testin ja varmistaa, ettei kaikki ole kuitenkin vain omaa kuvitteluani, ja sitten tiistaina soittaa neuvolaan.

Entä varhaisultra, oletteko kaikki muut menossa sinne? Itse olen siitä vielä epävarma.

Fb-ryhmään mielelläni liityn sitten vähän ajan päästä. Ehkä toivoisin myös, ettei tässä vaiheessa vielä asetettaisi hirveästi rajoitteita ryhmäläisten määrän suhteen, osa porukasta kuitenkin todennäköisesti ei jaksa osallistua niin aktiivisesti vaan ennemminkin seuraa muiden juttuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Monka
Mahtavaa! Lisää elokuisia! :love:

Joo, olisi mukava, että kaikki tänne ilmoittautuneet pääsisivät FB-ryhmään mukaan, vaikka osa tulisikin vasta np-ultran jälkeen. @Marlauri n arvioima ryhmäkoko on oikein hyvä, eiköhän sekin jousta :) täällä kun ensin tutustuu, niin on kurja, jos jää ulkopuolelle tai porukka jakaantuu. Yritetään vetää yhtä köyttä koko porukalla, eikö? <3

Itse ainakin sain esikoisen ajalta ystäviä, jotka kulkee edelleen matkassa mukana. :love: Yhdestä tuli jopa toisen lapsen kummi.

Testin tein tosi ajoissa, kun oireena oli käsittämätön v*tutus. :whistle: Myös etova olo alkoi jo 3+3. Onneksi pahin ruotsinlaiva-olotila meni viikossa ohi. Väsymys on pahin. Nukun yleensä päikkärit illalla sohvalla ja yöunet vielä päälle. Ihan eri olotila kuitenkin kuin aiemmissa rakkauksissa. Niissä olin elämäni kunnossa alusta saakka. Joko nyt tulee poika tai ikä vaikuttaa :ninja: yks jännä oire on maidon nousun tunne rinnoissa. Tätä tulee päivittäin, varsinkin jos vähänkin käy kylmä viima.

Olo on kyllä ihan raskautuneen oloinen. Ymmärrän hyvin @neilikkaruusu a, itsekin varmistelin raskautta viikon ajan. Ehkei noin 23 testiä voi olla väärässä :LOL: ei kovin ekologista, mutta oli pakko nähdä vahvistuuko haamut vai ei.

Varhaisultran varasin yksityiselle. Lähinnä, kun olin gyne-ajan varannut tarkistusta varten. Plussasin samana päivänä, kun aika olisi ollut, joten siirsin ajan ultraksi. Mulla on yksi keskeytynyt km takana ennen tyttöjä, joten haluan varmistaa, että alkio on oikeassa paikassa. Ultra on viikoilla 6+3. Toive sykkeen näkemisestä siis on <3

Mulla on ollut selässä snadi probleema ja siinä kipulääkitys, joten soitin neuvolaan heti plussan jälkeen, jotta voin konsultoida neuvolalääkäriä. Toki juttelin yksityisellä ennen raskauden yritystä lääkärin kans, mut nyt pitää siirtyä sit julkiselle puolelle tän suhteen. Samalla sitten ehdottivat, että varataan aika. Kolmen viikon päästä eli 18.12. On eka käynti. Just vuosi sitten vedettiin ex-miehen kanssa yläfemmat, et tuo aikakausi on ohi ja taas mennään :LOL:

Päätin, et kaikesta epävarmuudesta huolimatta aion iloita tästä raskaudesta. Vähän googletellut tulevia hankintoja ja pohtinut millaiset rattaat jne sitä hankkii sitten. Onko muut yhtä fiiliksissä? :D

Oletteko kertoneet jo raskaudesta muille? Parhaat ystävät toki tiedotin heti, mutta muuten odotellaan sinne turvallisemmille viikoille. Töissä kerron vasta keväämmällä.

Mukavaa sunnuntaita<3
 
  • Tykkää
Reactions: neilikkaruusu
Ainiin.. @Marlauri - mulla on myös huulet rohtuneet. Ajattelin ensin pakkasia, mut voihan olla myös raskaudesta johtuvaa :) nenäkin on tukkoinen.

Pahin on ehkä herkistynyt hajuaisti :LOL: kaikki tuoksut niin hyvässä kuin pahassa on voimistuneet ihan omiin sfääreihinsä...:cautious:
 
Minäkin liityn joukkoon iloiseen, rv 4+3 menossa täällä ja viidettä lapsosta odotellaan:love: fb ryhmä kiinnostaa myös. Varhisultraa odotellaan ja sen jälkeen voi hengähtää:geek:

Muoks. Oireita mulla vain ajoittaiset menkkajomot jotka alkoi jo ennen plussaa (3+4), väsymys ja nälkä.
 
Millä viikolla menette varhaisultraan? Eka raskaus tehtiin neuvolasta suoraan kunnallisella koska ei tiedetty oliko 7 vai 11vko kun oli vähän yllätti, nyt pitäisi itse varata. Yksityisellä?
Oon aina käynyt noin 6+5 ja on näkynyt jo syke, ja siis yksityisellä olen käynyt. Tällä kertaa saan ajan kunnalliselle ja toivon että se on joskus rv 6/7 jotta nähdään jo onko elämää (y)
 
Todellakin mennään varhaisultraan, ja tällä kertaa lääkärille. Ekassa yrityksessä käytiin kätilön tekemässä ultrassa ja antoi ihan turhaa toivoa, jotain mittojakin, vaikka 11+0 paljastui tuulimunaksi. Nyt vain joulunpyhät osuvat just ikävästi siihen tienoille kun ajattelin ajan varata, meinasitteko että 6+5 ei ole turhan aikaisin?

Tiesin hiusten rasvoittumisesta, naaman kukkimisesta ja rintsikoiden kinnaamisesta jo ennen plussaa, että nyt on jotain tekeillä. Ja nyt kun mainitsitte, niin myös huulet ovat tosi rohtuneet!
 
Mietin 17.12 alkavaa viikkoa, jos ke-to saisi ajan niin olisi 7+ jotain täynnä. Katsotaan menenkö vai en, ehkä odotan ensi viikon vielä.

Meillä @Monka on kivasti kaikki hankinnat valmiina kun eka on just 1v ja löysin esikon fb-ryhmästä valtavan ihanan mammaystäväpiirin, joilta saan mm tuplat, imetystyynyn yms joita jäin kaipaamaan ensimmäisen kohdalla.

Tänään vatsassa kiertänyt taas. Esikon kanssa olin aina ihan paniikissa, että nyt se tuli kesken kun valkovuotoa hulahti runsaasti. Tämän kanssa sama ahdistus joka kerta kun käy vessassa...
 
Täällä liittyy mukaan yksi positiivisen testin tekijä(viisi positiivista testiä ennenkuin uskoin). Mahdollisesti viikot nyt olis 5+1, laskettu aika siis mahdollisesti elokuun alkupuolella. Varhaisultra suunnitelmissa, että saataisiin varmuutta asialle. Emme ole asiasta vielä kertoneet kellekkään, koska haluamme ensin saada varmuuden. :)

Esikoistamme odotellaan, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä.
Oireina tähän mennessä etovaa oloa, vatsa tuntemuksia, lämmön nousua, tukkoisuutta, huulten kuivumista, väsymystä, jatkuva vessassa ramppaaminen..

Mielenkiinnolla täällä siis odotellaan miten kaikki etenee :)
 
@Marlauri mullakin on erityisesti tänään ollut ahdistavia vessakäyntejä, kun valkovuotoa on tullut vähän runsaammin ja olen ollut ihan varma, että keskenmeno on alkanut. Onneksi vuoto ei ole ollut veristä.

Olen tässä parina päivänä tehnyt pihalla lapiointihommia, ja niistäkin iski nyt aikamoinen morkkis. En tietysti ole mitenkään hirveästi reuhtonut, eikä vatsassa ole vihlonut lapioidessa, mutta nyt kuitenkin aloin miettiä, että mitä jos olen nyt aiheuttamassa itselleni keskenmenoa... Yritän lohduttautua sillä, että ennen maailmassa naisilla oli paljon enemmän fyysistä rasitusta kuin mulla on ollut, ja silti hekin onnistuivat lapsia saamaan.
 
Apuaaa!! Juuri äsken plussanneena tuun heti mukaan. Mitä vaan voi toki käydä. FB ryhmään haluan myös ehdottomasti mukaan.
Tää on meille neljäs ja lisäksi yksi keskenmeno. Aika uskomaton olo :love: oireita muutamana päivänä oli, mutta silti.. huh.

Onpa sekavaa :LOL: palaan kun osaan ajatella:LOL::LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Marlauri
Hei täällä myös plussaaja 4+3 ❤ Mielellään liittyisin faceryhmään jakamaan kokemuksia, koska ensimmäinen lapsi tulossa ja viime raskaus jouduttiin keskeyttämään viikolla 15 rakennepoikkeaman vuoksi.. Onneksi ei ollut mitään perinnöllisyyttä taustalla! 17.12 pääsee onneksi varhaisultraan neuvolaan. Toivottavasti kaikki on nyt hyvin pikkusella ja raskaus kestää loppuun asti ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Marlauri
Miten olette pärjänneet pelkojen kanssa? Ja mitä kaikkia vitamiineja syötte? Itsellä tuntuu olevan hirmuiset pelot, koska edellinen jouduttiin keskeyttämään. Vaikka se oli hirmu huonoa tuuria ja vain 4-5 suomessa se diagnosoidaan vuodessa. Silti pelottaa meneekö kaikki hyvin, eikä oikein osaa nauttia niin paljon plussasta!
 
Viimeksi muokattu:
Miten olette pärjänneet pelkojen kanssa? Ja mitä kaikkia vitamiineja syötte? Itsellä tuntuu olevan hirmuiset pelot, koska edellinen jouduttiin keskeyttämään. Vaikka se oli hirmu huonoa tuuria ja vain 4-5 suomessa se diagnosoidaan vuodessa. Silti pelottaa meneekö kaikki hyvin, eikä oikein osaa nauttia niin paljon plussasta!
Tsemppiä pelkojen kanssa!! Ja pahoittelut kokemasta ne.
Ei mulla ole muuta "neuvoa" kun puhu neuvolassa. Mä oon joka raskaudesta pelännyt aina vaan enempi, että jotain käy. Puhuin paljon miehelle,neuvolassa ja pelkopolilla. Ei ne niitä pelkoja vienyt, mutta pystyin elämään niiden kanssa. Viimeksi ehdotettiin mielenterveyshoitajalla käyntiä,joka oli perehtynyt raskausajan pelkoihin. Kieltäydyin, mutta jälkikäteen ajateltuna se olisi voinut olla hyödyllistä.
 
Tsemppiä pelkojen kanssa!! Ja pahoittelut kokemasta ne.
Ei mulla ole muuta "neuvoa" kun puhu neuvolassa. Mä oon joka raskaudesta pelännyt aina vaan enempi, että jotain käy. Puhuin paljon miehelle,neuvolassa ja pelkopolilla. Ei ne niitä pelkoja vienyt, mutta pystyin elämään niiden kanssa. Viimeksi ehdotettiin mielenterveyshoitajalla käyntiä,joka oli perehtynyt raskausajan pelkoihin. Kieltäydyin, mutta jälkikäteen ajateltuna se olisi voinut olla hyödyllistä.

Ihana tietää, että neuvolastakin saa apua pelkoihin! Täytyy nyt vain päivä kerrallaan mennä ja toivoa parasta ☺
 
Miten olette pärjänneet pelkojen kanssa? Ja mitä kaikkia vitamiineja syötte? Itsellä tuntuu olevan hirmuiset pelot, koska edellinen jouduttiin keskeyttämään. Vaikka se oli hirmu huonoa tuuria ja vain 4-5 suomessa se diagnosoidaan vuodessa. Silti pelottaa meneekö kaikki hyvin, eikä oikein osaa nauttia niin paljon plussasta!
Itsellä ei ole vastaavaa kokemusta, mutta iän ja lasten myötä tulee realistisemmaksi siitä, mitä kaikkea voi tapahtua ja miten hauras elämä ylipäätään on. Tiedostan siis riskitekijät, mutta yritän ajatella niin etten anna pelkojen hallita itseäni. Varsinkin sellaisen pelkääminen, mitä ei ole vielä tapahtunut vie ilon elämästä tässä hetkessä. Toisilla tuo toimii ja toisilla taas ei. Hetkellisesti saattaa vaipua siihen "entä jos" pohdintaan, mutta onneksi on ystäviä, jotka muistuttaa, että aikansa voi käyttää viisaamminkin. Neuvolassa kannattaa jutella matalalla kynnyksellä, kuten jo mainittiin <3

Vitamiineista syön vaan foolihappoa tällä hetkellä. Söisin varmaan joka tapauksessa, mutta nyt aika korkeaa annosta, koska joudun satunnaisesti syömään panacodia -> pelottaa, että se aiheuttaa jotain. Rautalisän vois aloittaa, mulla on lähes olematon ferritiini ja tarvinnut kahdesti aiemminkin raskauden aikana rautalisää, niin voisi vähän jo ennakoida. Nostin jo liuskan pöydälle, mutta vielä kun sais nielaistua sen nappulan :LOL:

Onko toisella kierroksella olevilla kokemusta niistä housujen jatkopaloista? Mulla on tosi istuvia kaikki ulkoiluhousut eikä niiden vyötärö anna yhtään periksi. Tuo pieni turvotus tuntuu tosi epämiellyttävältä. Muutenkin vatsassa vihloo, niin ei viitsis aiheuttaa lisää itse :ninja: Voiskohan tuo jatkopala ratkaista asian?

Kävin kysymässä yhdessä pikkuliikkeessä, siellä ei ollut, mut yhdet äitiyspillifarkut nappasin mukaan, kun oli -60%. Ehkä vähän aikaista, mutta ainahan ne saa eteenpäin tarvittaessa. Ja toisaalta, eipähän tartte etsiä niitä myöhemmin...
 

Yhteistyössä