ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - maaliskuussa

Olin kanssa eilen neuvolassa. Kaikki oli ihan ok. Hb oli laskenut, edellisellä kerralla oli 141 ja nyt 118. sain rautaa. Sydänäänet kuului ja painokaan ei ole noussut kuin 500g. Eli ihan hyvä. :) Sokerirasitukseen pääsen kaks kertaa tän painon takia. Hienoa. Alko oikeen pelottaa se jos tulee kovin huono olo.. Eka kerta on reilun viikon päästä. Rakenneultra on 6.4 ja neuvolaan vasta melkein vappuna..

Maha on kasvanu, vaikka oon ylipainonen ni kyl se nyt alkaa olla selkeesti vauvamahan näkönen. :)

Aniit ja Taneli 16+0 =)
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :=

Täällä kanssa vihloo ja särkee mahaa ajoittain..Oon kyllä ajatellun sen olevan normaalia. Ois aika outoa jos maha paisuis ilman mitään tunteita..

Aurora 17+4

P.S Mä ehkä saatoin tuntea sarjapotkun aivastuksen jälkeen, mut en oo varma.. :D :D :D
 
Mulla on nivuset aivan tulessa. Ja ajoittain mahaa vihloo ikävästi. Mutta kuuluu asiaan minun mielestä. Mies oli lukenut sitä neuvolasta saatua Vaukirjaa ja raportoi mulle eilen kun valitin, että sehän kuuluu näihin viikkoihin, että koskee nivusiin :LOL:

Jäi eilen aamulla onnittelematta kaikkia hyvistä ultrista ja neuvoloista kun EjaV:n juttu vei niin ajatukset. Mutta teen sen nyt: ONNEA :heart:

Vilma ja Elma 17+1
 
Huomenet.

Ekaks ajattelin ehdottaa että jos laitettaisiin uus maalisketju pystyyn nimellä osa kaksi ja oltais jätetty tää osanottoketjuksi EjaV:lle ja liitetty tää siihen uuteen ketjuun. Mutta en sitte tiiä, kumpiko menetelmä hälle tuntuis paremmalta. Ku tuntuu ikävältä kirjotella omia kuulumisia ku tuossa muutama sivu sitte hän kertoo poikiensa menehtymisestä.

Mulla kans mahaa vihloo aina sillon tällön. Mutta oon pitäny niitä just kohdun kasvukipuina. Huomasin muuten että viime raskaudessa jäin saikulle ihan näinä viikkoina suppareiden takia. Saikku jatkuiki sitte äippälomaan asti. Nyt on tosi hyvä että oon kotona hoitovapaalla niin saa ottaa tarvittaessa rauhallisesti (heh, niin hyvin ku näiden neljän elohopean kanssa voi...) Viimeksi jäin siis syyskuun puolessa välissä ekaks viikoksi, sitte kaheksi ja sitte loppuajaksi. Laskettu oli helmikuun 25. Viikon päästä oon nyt samoilla viikoilla ku nyt laskettu on elokuun 24.

Liikkeitä tuntuu nyt joka päivä. Ei tarvi kuvitella enää vaan ne on ihan selvästi erottuvia muljahduksia ja tökkäsyjä. Hauskaa. Neuvola on ens to ja rakenne muistaakseni 7.4. Niitä odotellessa...

Sinderella 15+5
 
Ihanaa vapaapäivä!
Mulla oli yhdentoista päivän aikana vain yksi vapaapäivä ja pitkät päivät ja kauhea kiire töissä. Kyllä alkaa jo tuntumaan jaloillaan oleminen kun ei kerkeä lepäämään.

Mä en tainnutkaan kirjoitella neuvolakuulumisia. Eli keskiviikkona neuvolassa kaikki hyvin. Vauvan syke saatiin heti kuuluviin ja sydän jumputteli noin 142. Verenpaine oli hyvä ja hempaa ei otettu kun se mulla oli tammikuun alussa niin hyvä. Painoa on tullut ekasta neuvolasta noin 5kg. Terkan mukaan ei ole ollenkaan liian paljon, kun mä sitä kauhistelin. Perhevalmennuslaput tulee postissa, kun niitä ei ollut valmiina tai jotain..

Terkka kysy multa että onko tullut kipeitä vihlaisuja. Kun sanoin että on niin se sanoi hyvä. Mutta ei mun kivut kyllä kovia ole ja tulee vain ajoittain.

Onnea muillekin hyvistä neuvolakuulumisista!

Hauskaa viikonloppua!

Päksäkkä 17+4

 
Mieliteot Mulla himot kohdistuu milloin mihinkin. Yleisimmät salmiakki ja fetasalaatti. Ja Lidlin salmiakkilakut on :heart: Yritän toki rajoittaa tota salmiakin syöntiä..

Nimistä On meillä vähän mietitty nimiä. Tällä hetkellä suosikkeja Amanda ja Joonatan..Toi J:llä alkunen tosin tökkii siinä mielessä, että meidän molempien kutsumanimet alkaa jo J:llä (samoin mun sisarukset ja veljen lapset :) ) ja olin alunperin aatellut ettei ainakaan J-alkuisia nimiä..

Harmi kun ei näytä kovin aurinkoiselta, ehkä se vielä muuttuu. Oon nimittäin lähössä äipän kanssa hiihtämään jäälle parin tunnin päästä. On kuulemma niin loistavaa liikuntaa raskaanaolevalle.. :)

Ja illalla suunnataan yhdeksi yöksi anopin patojen ääreen. Voin kyllä kuvitella että sieltä löytyy arsenaali pikkuvaatteita kun ei olla nähty pitkään aikaan..

Aurora 17+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnSiisKevät:
Kävin googlaamassa tuon Bola-korun uteliaisuuttani, kivalta näyttää :) Mikä tuosta tekee raskaus-/imetyskorun? Näyttää tavalliselle pitkälle kaulakorulle. Tekisi mieli kyllä tilata...
No mä siis kuulin kans täältä siit ekaa kertaa, mutta siinä linkissä luki että pallo helisee hiljaa ja vauva voi kuulla sen mahaan muistaakseni rv20 lähtien. Niinpä se tottuu siihen ääneen ja syntymän jälkeen voi sitten rauhottua samaan helinään.. Näin sen siis pitäs mielestäni toimia, voihan se olla että vauva inhois sitä helinää syntymänsä jälkeen, kun on joutunut kuuntelee sitä 5kk,heh.. :)
 
Heips kaikille ja nautinnollista viikonloppua!

Meilläpäin noita Bola-koruja on ollut jonkin verran. Se toimii periaatteessa juuri niin, että vauva tottuu siihen hiljaiseen helinä-ääneen. Ja kiva koru se on, eikä hirmu kallis monessa nettikaupassakaan. Mutta muistuttakaa senkin rahan edestä isää puhumaan paljon vauvalle, että vauva tottuisi jo kohdussa isän ääneen. =) Äidin ääneenhän vauva tottuu, ja rauhoittuu myös syntymän jälkeen, kun kuulee äidin äänen. Pitäisi saada vauva vain totutettua isän ääneen, niin helpottaisi sitten viikon ikäisen vauvan kanssa, kun se rauhoittuisi isänkin ääniin. Eikä vierastaisi. Mitenkä musta tuntuu, että oon nyt kaikkia tällaisia "uusia" keksintöjä vastaan. Ennenkö olin raskaana, halusin tuon Bola-korun ehdottomasti, mutta nyt tuntuu etten missään nimessä halua. :) Haluan pitää kaiken yhteyden itse vielä vauvaan, kun voin. Pitää yrittää kaikkensa sitten imettäessä puhua vauvalle, että se saa edes jotakin kontaktia puheeseen ja ihmisiin. En osaa muutenkaan lässyttää enkä puhua vauvoille, joten tämä osuus jää miehen hoidettavaksi. Huoh, hormonit heittelevät. :D

Nivuskipuja on ollut täällä kanssa, jonkin verran päivästä on kuitenkin seisomatyötä. Suosittelen tukivyön hankkimista jo tässä vaiheessa, sen kun laittaa, vaikkei niin isoa vatsaa oo, se auttaa nivuskipuihin, eikä ainakaan ole kivut vielä pahennut. Lenkkeillessäkin tulee sitä joskus käytettyä.. Mutta tässä vaiheessa tuntuu ihanalta, kun kipuja on, se tarkoittaa mitä suurimmassa määrin, että sikiö on elossa vielä! Pian viikko jo punktiosta!

Onnea kaikille hyville neuvolakuulumisille, ja potkuille!
Lähdemme viikoksi Leville (Mandyn perään ;) ) joten pitäkää palsta pystyssä!

Vaavitar ja tintta rv18 menossa!!
 
Mulla on astunut kuvioihin ihan hillitön ruokahalu. Syön ihan kauheesti, muta ainakaan vielä viime viikonloppuna ei ollut paino noussut, katsotaan maanantaina neuvolassa, että josko minäkin olisin saanut vähän painoa nostettua kun nyt ei ole tullut vielä yhtään. Jos jotain alkaa tehdä mieli niin sitä on saatava, mutta mitään erityisiä mielitekoja ei ole. Koko raskausajan tosin on ollut pieni krooninen pitsanhimo :LOL:
 
Heipsan! :)

Kivoja neuvolakuulumisia :heart:

Mieliteoista Täällä kans vois vetää salmiakkia hulluna ja varsinki SUKLAATA! :p Tässä nenäni edessä on just suklaalevyki :D Ja BonAquaa on PAKKO saada joka päivä tai muuten ei tuu mitään! Varsinki se villi vadelma- maku :p Ja kaikki ruuat mistä tykkään niin menee niitä entistä enempi, valtava ruokahalu siis. Ja sit pizzat ym nam nam :p
Joka raskaudessa mulla on ollu aika samoja mielitekoja ja hillitön ruokahalu ;)

Säryistä Mulla kans rupee vihloo alavatsaa jos oon rehkiny hulluna tai kannellu raskaita. Esim tänään päivällä ku kävin kävellen kaupassa, mies kun on autoa laittamassa, niin tullessani kotiin nousin nuo portaat ylös, toisessa kädessä raskas kauppakassi, toisessa poika. Ni kyllä sen jälkeen vihlo.
Ja sit mulla on toi iskias mikä ajoittain vaivaa, tosin lopussa raskautta sitä tulee joka päiväinen vaiva, ainaki muissa raskauksissa on niin käyny.

Tänään sit vaihtui viikotki, ei kauaa enää puoleen väliin ;)

mertsu 16+0 :heart:
 
Heippati

Käytiin tänään tilaamassa esikoiselle uudet huonekalut, nyt oli jotenkin helpompi miettiä, kun tiedetään että melko varmasti poika tulee. Pari poikaa sopii hyvin samaan huoneeseen, tyttö prinsessatavaroineen olis voinut olla meidän pojalle vähän liikaa samaan huoneeseen :) .

Säryistä kun nyt on ollut puhettä, niin eilen synnärillä sanoivat, että vihlasut ja ajoittaiset säryt ja kivut ovat normaaleja. Kuitenkin jos tulee pidempi aikasta menkkamaistasärkyä yhdistettynä supisteluihin on hyvä käydä lääkärissä tarkistuttamassa, että paikat ei pehmene/avaudu. Oli muuten aika hurjaa ootella siellä synnärillä omaa vuoroa, kun sinne samalla tuli synnyttämään tulijoita. Muistin kuinka ite viimeksi tarrasin yhteen tuolin kahvaan kun tultiin ilmottautuun, täti vaan totes, että tämä rouva lähteekin suoraan saliin :) Toivottavasti siellä tarvii seuraavan kerran käydä elokuussa. Tiistaina on viellä neuvolalääkäri ja katotaan uudestaan tilanne viikonlopun jälkeen. Tänään ei kyllä ole tullut kuin pari supistusta eikä särkyjä ole paljon ollut. Luultavasti istuminen aiheuttaa mulle noita suppareita, saapi nähä miten käy töiden ja voihan se olla että kohdun kasvukin supistuttaa.

Mieliteoista...mun tekee niin mieli naudan sisäfilettä!!!! Tää raskaus tulee kalliimmaksi, viimeksi kun himoitsin kaurapuuroa ja perunamuussia. Ja hese on yksi, minne himoitsen. Muuten en juurikaan ole hesen vakioasiakas, mutta nyt pitäis päästä ja usein :ashamed: .

Nyt saunaa lämmittämään, meillä on pojun kanssa herkuttelupäivä, kun mies lähtee pokeriapelaan :headwall:

Permis ja Erkki 16+5
 
Mieliteoista Mä voisin syödä lakritsijäätelöä vaikka monta litraa päivässä.
Nytkin juuri löysin pakastimesta vajaan jäätelö paketin ja heti se oli pakko ottaa sulamaan.

Täällä vaan maha kasvaa, neuvolakin piti olla maanantaina, mutta eilen tuli viesti että se peruuntuu koska terveydenhoitaja on kipeä.
Uuden ajan saa kuulemma varata torstaina.
Harmittaa vaan tämä peruuntuminen, koska oli tarkoitus että olisi vielä yksi neuvola käynti ennen rakenneultraa mikä on jo 19. päivä.
Voi tietysti olla että saan neuvolaan ajan alkuviikosta, mutta tuskin..

Nyt täytyy mennä katsomaan jos jäätelö olisi jo sulanut sen verran että sitä pystyisi syömään....
 
Kiva kuulla teidän mieliteoista. :) Mulla ei oo oikeestaan mitään sellasta mitä himoitsisin ihan kamalasti. Oon aina ollu hyvä syömään :D

Oltiin tänään kaupoilla. Ostin pari bodya ja neuletakin pojalle. oon kyllä tosi pettyny siihen miten pojille on vaatteita kaupoissa tarjolla. Kovin tyttövoittoista on kaikki.. :/
 
Hei! En ole ollut mukana ketjussanne, mutta olen mielenkiinnolla tasaisin väliajoin lukenut teidän kuulumisianne.
=)

Eja V, osanottoni suureen surunne! Itkin kertomustasi lukiessa. :hug:

Nyt sitten päätin kirjoitella, kun oma olo on ihan kamala! Minulla on laskettuaika 24.8, olen viikoilla 15-5. Minulla on kohta 2v 4kk ikäinen tyttö ja täytän keväällä 28. Raskaus on edennyt hyvin, ilman verisiä vuotoja yms. mitä ensimmäisessä raskaudessa oli. Täällä on vain alku-ultra, ei np:tä. Täällä on kuitenkin mahdollista osallistua viikolla 15 vapaaehtoiseen veriseulaan. Pohdin kauan siihen osallistumista ja lopulta osallistuin. Perjantaina soittivat sairaalasta, että seula hälytti. Suhde 1:69. Niistä en ymmärrä mitään? Nyt joudun maanantaina sairaalaan lääkärin juttusille keskustelemaan jatkosta yms. Ilmeisesti ultraavat ja rakenneultran kehottivat yksityiseltä perumaan, kun olin sen jo ehtinyt varata. Tekevät senkin kuulema sitten sairaalassa.

Kyselisinkin teiltä, että onko teillä muilla tai tuttavilla hälyttänyt ja mitä tutkimuksia teille on mahdollisesti tehty? Itse en kovin helpolla olisi valmis lapsivesipunktioon, mutta pitäisikö kuitenkin? Siinä pelottaa se keskenmenon riski. Mitä rakenneultralla saadaan selville? Kuinkahan monella veriseula hälyttää loppujen lopuksi turhaan ja kuinka monella se taas todellakin viittaa johonkin vammaan? Kysymyksiä pää täynnä ja päänsärky tästä koko tilanteesta. PELOTTAA! :'(

Nipsu -81
 
Nipsu -81 Meillä esikoisen odotuksen aikaan tuli hälyt rakenneultrasta, ja saatiin päättää halutaanko punktioon. Vauvaltahan siis löytyi kalkkipiste sydämestä ja sellaiset kuin plexus-kystat päästä. Jos olisi löytynyt esim vain nuo kystat, niin olisivat sanoneet asiasta mutta asian eteen ei olisi tehty mitään toimenpiteitä.
Valittiin kuitenkin tuo punktio, ja olen siitä nyt jälkeenpäin ajateltuna iloinen, saimme lopulta tulokseksi että meille on tulossa terve poikavauva.
Sitä en voi sanoa, että mitä juuri teidän olisi järkevintä tehdä, mutta ainakin omalla kohdallani, olisi se tieto ollut mikä tahansa, niin olisin halunnut tietää, se epätietoisuus oman lapsen terveydestä on ihan hirveää, varmaan pahinta...

http://kaksplus.fi/keskustelu/t614185

Tuossa vielä hirveän pitkä ketjunletka aiheesta, sieltä löytyy suurimmaksi osaksi niitä onnellisia, mutta myös niitä surullisia loppuja.. itsekin aikoinaan kävin tuonne kirjoittelemassa, eri nikki tosin taisi olla silloin käytössä. Sieltä tosiaan voisit saada vertaistukea, ja ehkä kuulla selkokielellä että mitä esim tuo riskisuhde voi tarkoittaa.

Toivottavasti kaikki on hyvin :hug: Muista että aiheesta saa, ja voi puhua! Ja päätös on sinun.. hirveästi jaksamisia sinne.
 
Mieliteoista: mulla niitä on paljon =) hedelmät, kasvikset, salmiakki, lakritsi ja appelsiinimehu. Ikinä en ole tykännyt mehuista ja nyt sitä menee litratolkulla =)

(.) oon muistaakseni täällä kertonut näistä mun mahakivuista ja supistuksista jotka tulevat tosi voimakkaina yövuorojen aikana ja lääkäri kirjoitti mulle a-todistuksen näihin yövuoroihin ettei mun tarvitse niitä tehdä vain tälle viikolle ja jos supistuksia ja mahakipuja ei enää tule niin lääkäri jatkaa a-todistusta kevääseen asti eli äippäloman alkuun asti. Mutta nyt perjantaina terveydenhoitaja soitti neuvolasta ja kyseli että onko se auttanut etten ole tehnty yötöitä ja vastasin että nyt on mennyt erittäin loistavasti eli ei ole ollut mitään supistuksia eikä mahakipuja niin tämä terveydenhoitaja sitten sanoi että minähän voin sitten tästä lähtien tehdä niitä yövuoroja koska nyt en ole kipuillut...aargh :eek: Enhän minä tietenkään ole kipuillut juuri sen takia koska en ole niitä yövuoroja joutunut tekemään ja sanoinkin että mua tosissaan pelottaa mennä yöksi töihin niiden kipujen ja supistusten takia ku viimeksi lähdin yövuorosta itkien koska olin tosi kipeä ja nyt pitäisi mennä vielä testailemaan että pystynkö tekemään ja katsotaan kuulemma seuraavan neuvola käynnin yhteydessä että miten mun yövuorot on sujuneet :eek: olen ihan puulla päähän lyötynä ku sanoi vielä että jos samanlaisia oireita tulee niin sitten pitää viipymättä mennä päivystykseen mutta kun meillä ei pysty lähtemään vuoroista nuin vain pois vaan pitää odottaa että päästäjä tulee. Neuvokaa mua... että tottelenko terveydenhoitajaa ja menen kokeilemaan vai menenkö suoraan lääkärin luokse ja pyydän kirjoittamaan sen a-todistuksen. Pelottaa ajatuskin mennä yövuoroon :(
 
nasu, mene ehdottomasti lääkärin juttusille. Jos nuo kivut on selkeästi yhdistettävissä yötyöhön niin ei kannata silloin lähteä tulella leikkimään. Mulla on aina kroppa reagoinut tosi voimakkaasti yövuoroissa, onneksi nyt ei ole sellaista harjoittelua missä niitä tarviisi tehdä.

nipsu, kielletty taisi sanoa jo niin viisaasti, että minä en osaa siihen mitään täydentää. Voimia sinulle, mihin ratkaisuun sitten ikinä päädyttekään. :hug: Sen verran haluan kuitenkin sanoa, että nuo veriseulat hälyttää joskus aivan turhaankin, mutta sen varmaan jo tiedätkin.

mieliteoista, pitsa ja maito on nyt ykköset :LOL: Maitoa menee litra päivässä ja nimenomaan kevytmaitoa, ennen join rasvatonta, mut nyt on saatava kevytmaitoa :eek: Huonompi juttu :D Jossain vaiheessa himoitsin kasvissosekeittoa, mut se tais tulla korvista ulos.
 
:flower: Tulin vain toivottamaan kaikille oikein kaunista NAISTENpäivää :flower:

Huh, kylläpä pysäytti tuo EjaV:n tarina :heart: Paljon voimia koko perheelle suuren surun keskelle. Sanattomaksi veti täällä :'(

Mieliteoista.. Täällä ne vaihtelee. Yleisesti ottaen tekee mieli kaikkea terveellistä, kuten mansikoita ja appelsiineja. Karkkia tulee syötyä, mutta vähemmän kuin silloin kun en ole raskaana. Sitten herkuista voisin syödä omenapiirakkaa kera vaniljakastikkeen, mutta olen siitäkin opetellut tekemään terveellisen version :p

Liikunnasta.. Kuinka paljon olette uskaltaneet urheilla? Minulla on aiemmissa raskauksissa supistelut olleet riesana ja urheilu on saanut jäädä, mutta nyt olen käynyt jumpissa lähes päivittäin. Tekee tosi hyvää omalle mielelle ja virkeydelle. Yöunienkin laatu on jotenkin parempi. Ja minulla kun raskausaikoina on aina vatsantoiminta vähän niin ja näin niin nyt ei ole sitä ongelmaa kun pääsen liikkumaan :LOL:

Niille tiedoksi joilla luottotiedot mennyt niin asuntolainaa voi saada merkinnästä huolimatta, mutta se pitää osoittaa että lainat ovat hoidossa ja takaajia tarvitsee ;)
Tosin nyt taantuman aikana pankit saattavat olla kovasti tarkempia vielä näissä asioissa!

Nyt laittaa kuopusta aamupäiväunille, kun alkaa desibelit nousta jo uhkaavan korkealle!

kleopatra 17 ja risat
 
Heippa hei!

Mieliteoista: Mun tekee kovasti mieli jäätelöä ja suklaata(???), en koskaan elämässäni oo himoinnut näin suklaata... Oon aina pitänyt tota suklaanhimoa jotenkin outona juttuna, kun itse olen ollut lähinnä irtokarkkien himoitsija... Lakua myös tekee paljon mieli... Ja Kahvia..

Mulla tulee kauheita kouristuksia kylkiin ja koko vatsaa, en tiedä johtuuko siitä että toi vatsa ei muutenkaan oikein toimi, mutta välillä tuntuu että taju lähtee oksettaa ja sattuu.. Mutta mitään ei tule mistään päästä, menee sitten vaan ohi jossain vaiheessa.. Inhottavaa vaan olla kotona ton pienen kanssa kun tulee sitten päiviä jolloin on niin kipeä että paikasta toiseen liikkuminenkin tuntuu pahalta.
Mutta siis noi kivut kestää sen verran pitkään että supistuksia eivät ole..

Nojoo.. Taidan mennä löhöilemään (jääkaapille) kun äiti hoitaa poikaa..


:D

HYVÄÄ NAISTENPÄIVÄÄ!
 

Yhteistyössä