Elokuun 2011 pikkuiset syyskuussa

Unenmäärästä: Meillä jätkä nukkuu päivisin noin kolmet unet 9-21 vlisenä aikana ja unien välissä valvoo hyvin vaihtelevasti 1h-3h, keskimäärin ehkä tuossa 1,5h-2h. Ysiltä sitten joko menee yöunille tai valvoo posottaa viel yhteentoista/puolen yön tietämille minkä jälkeen yöunille. Yöllä herää 03.00-04.00 välillä syömään ja aamulla herätään seuraavan kerran 07.00-08.00 välillä. On ollu myös päiviä jolloin jätkä on valvonut useita tunteja putkeen, mutta yöt nukkunu aina samalla kaavalla. Poikkeuksena toissäyö kun rupes sen vyöhyketerapeutin käynnin jälkeen itkeskeleen (16.00) ja jatkoi samalla kaavalla 02.30 asti. Välis otti muutamat puolen tunnin unet.

Hyvin tuntuu unta jätkällä riittävän...
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut taas kaikille vauvautuneille!

Poitsu on kolmeviikkoinen, niin se vaan pieni kasvaa.

Oltiin sairaalassa neljä päivää kun poitsulla todettiin virtsatieinfektio. Onneksi antibiootti suun kautta pysyy sisällä niin päästiin torstaina kotio. Kuukauden verran pitää nyt käyttää troppia kunnes on varjoainekuvaus josta selviää tarvitaanko lääkitystä jatkossakin. Toivottavasti ei. En tiedä vaikuttiko tuo sairaus jotenkin kasvuun (neuvolantäti kun valitti että poika kasvaa vaan 28 g/vrk kun pitäisi olla vähintään 35), mutta sairaalassa ollessa ja varsinkin sen jälkeen poika on syönyt todella paljon. Posket on kuin oravalla ja kaksoisleukaa pukkaa. Poitsu myös nukkuu paljon, on maksimissaan tunnin kerrallaan hereillä. Liekö joku kasvukausi meneillään eikä energia riitä seurusteluun? Poju on kuitenkin selkeästi terveen oloinen, kun vertaa siihen mitä viime maanantaina oli kun sairaalaan mentiin...

Mitä D-vitamiinia teillä käytetään? Haluaisin jonkun mahaystävällisen ja huoneenlämmössä säilyvän meille käyttöön. Sairaalassa aloitettiin pienelle D-vitsku ja maitohappobakteerit, vaan ei pysy niistä kumpikaan sisällä. Taidan siis aloittaa D-vitskut kunnolla vasta hamassa tulevaisuudessa.

Meillä käytetään kertiksiä, Pampersia suosin mä. Pampers on pehmeämpi eikä haise millekään, kun taas Liberon vaipoissa on joku ihme haju mukana ja kovat karheat materiaalit. Toki me käytettiin ne vaipat mitä Liberon kassissa oli näytteenä. Lidlin vaippoja pitäisi kokeilla, kunhan painoa tulee vähän lisää. Mitäs muita noita on, onko Huggiesista kokemusta kellään?

Ristiäiset pitäis järkkää. Pari kummia on jo pyydetty, ja pari haluan vielä lisäksi. Kotiristiäiset haluaisin, mutta mehän siis kärvistellään edelleen tässä kaksiossa niin taitaa jäädä kotiristiäiset pitämättä. En haluaisi myöskään kirkkoristiäisiä. Onko muita vaihtoehtoja kotiristiäisten ja kirkkoristiäisten välistä? Siis joku kotoisampi paikka, johon sopii pari kymmentä vierasta. Esikko kastettiin mummolassa.

Sammeli & Sinttipoju
 
Onnea ulleli ja Salama vauvoista :flower:

D-vitamiini meillä aloitettiin äskettäin Devisol-tipat ja säilyvät huoneenlämmössä. Samalla aloitettiin maitohappobakteeritipat ja ei mitään vatsanpuruja ole ollu, ainakaan vielä.

Liberoita käytetään täällä, nyt on vielä koko 1 menossa mutta kattelin tuossa, että pian kokoon 2 on vaihdettava.

Unenmäärästä Neiti nukkuu vallan hyviä pätkiä päivälläkin. Yöllä herää 2 krt syömään ja muuten nukkuu hyvin yötkin.

Pieni Tähtönen ja Neiti 17vrk :heart:
 
Onnea Ulleli ja Salama! :heart:

Neidin 1kk mitat (syntymämitat suluissa): 3000g (2150g), 50cm (45cm) ja pipo 34,9cm(32cm) Eli ihan hyvin on kasvanut. 2 viikkoa annettiin lisämaitoa, sen jälkeen on ollut täysimetyksellä.

D-vitamiini on neuvolan antama devisol. Tosi varovaisesta on aloitettu, reilun viikon annettiin yhtä tippaa ja nyt mennään vasta kahdessa tipassa. Tämä siksi, että tytöllä on ollu vatsavaivoja. Imetysote on vähän huono ja nielee ilmaa. Lisäksi on ehkä refluksia, ei pulauttele vaan nielee aina kaiken takaisin,mutta huonoa oloa tuokin aiheuttaa.

Neiti nukkuu yhä valtavasti. Näin päivisin on hyvä kun sen tunnin hereillä, kun jo nukahtaa taas. Päivärytmiä ei ole vielä, tosi epäsäännöllisesti nukkuu. Masuvaivat herättelevät, joten pahimmillaan ottaa vaan 5 minsan torkkuja, kun on oikein vaivoja ja välillä sit onnistuu nukkumaan 3-4t putkeen. Yleensäki heräilee usein ja pitää käydä nukuttamassa uusiksi. Pisin valvomispätkä osuu iltamyöhälle klo 21-24 välille. Eilen valvoi 21.30-0.30. Yöllä herää keskimäärin 2 kertaa.

Liberoita ja kestoja käytetään meillä. Kestot tuppaa olemaan neidille vielä aika isoja, joten vähempi niitä vielä käytetään, mut päivittäin kumminkin pari kertaa.

Ristiäiset on meillä 18.9. mun vanhempien kotona 300km päässä. Tarjoilut tilaan pitopalvelusta. Ihan vaan kakku ja voileipäkakku ja jotain keksejä. Mä inhoan kaikkia juhlien järjestelyjä, joten ihan vaan perussetillä mennään. Ristiäismekkona on mun isälle tehty mekko, joka on kiertäny meillä lapsilla ja lastenlapsilla, mekko on tehty siis vuonna 1934. Saattaa olla, että tämä lapsi on nyt viimeinen, joka mekossa kastetaan, alkaa olla jo niin vanha tuo mekko. En uskalla sitä pestäkään nyt enää, ku pelkään, että menee rikki.

Meidän neiti on aika itkuinen tapaus, ku on niitä masuvaivoja. Sylissä rauhoittuu kun vaihtelee kantoasentoja. Olalla on yleensä paras kantaa. Ei ole ensihymyä vielä tullut. Itsekseen hymyilee joskus, nukkuessaan, mutta ei vielä meille. Toivottavasti pian saataisiin jo ensihymy.

Koralli ja neiti 1kk 2pv

muoks. sitä kyselisin, että millaisia ristiäisvaatteita itsellenne olette hankkineet/hankkimassa? Lähinnä ajattelin sitä, kun pitäisi pystyä sujuvasti imettämään.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea uusille vauvoille!

Voisin vähän kertoa omasta synnytyksestä vaikka siitä on jo aikaa yli kk :)
Siis synnytyshän meni niin et sunnuntaina 31.7 alko supistukset noin 4.30 ja mä sit oottelin et miten voimistuu ja tihenee. Siinä samalla pakkailin sairaalakassia ja kävin pyykit narulta ja pistin muutenkin kotia kuntoon kun esikko ja mies vielä nukku. Ja siis edellisenä päivänä supisteli pitkin päivää aika epämiellyttävästi. No sit herätin miehen 6.30 ja vietiin esikko äitini luo. Supisteli jotain 6 min välein. Sit kun päästiin sairaalaan niin pistivät anturit mut sit tuli ehken 3-5 supistusta ja sit ne vaan loppu!! Kohdunduu oli "sormelle auki" ja kanavaa 2 cm. Vauvan sydänääniä haluttiin kuitenkin vielä pari tuntia kuunnella kun aina supistuksen aikana sydänäänet laski. Mut päästivät sit vielä kotiin odottelemaan.

Sit samana iltana kun olin kerenny nukkua ehkä tunnin niin heräsin 22.45 kun supisteli tooosi kovasti ja sit lähettiin taas. Nyt oli supistusväli jo 4 min. Synnytyssaliin ottivat ja ensin siinä hengittelin ilokaasua ja en hitto osaa kyllä ennakoida supistuksia yhtään. Yhessäkin vaiheessa hengitin vaan koko ajan sitä ettei sattuis. Onneks sit antovat epiduraalin 2.40 ja sehän autto (ois pitäny kyllä pyytää aiemmin). Nukuin sit pari tuntia ja mieskin sai säkkituolin, jossa sit nukku. Tosin minä heräsin joka kerta kun verenpainekone otti paineet. Sit klo 4.50 puhkasivat kalvot ja 5.10 olin jo kokonaan auki ja kätilö herätti miehen, joka siitä suoraan hyppäs ponnistusvaiheeseen ja ei tainnu ihan uskoo kun kätilö sano et nyt syntyy :p Aloin ponnistamaan 5.20. Ponnistusvaihe kesti 3 min ja herra syntyi klo 5.23 :heart:

Oli ehkä maailman helepoin synnytys (ainakin kun vertaan esikoisen syntymään, joka kesti 18 h ja puudutusta ei ollu enää loppu- eikä ompeluvaiheessa) Tällä kertaa puudutus toimi loppuun asti ja polviin asti oli paikat tunnottomana enkä tuntenu muuta kun vähän painetta. Ponnistus oli vähän vaikeeta kun ei tienny yhtään millon ponnistaa mut eipä tarvinnu sitäkään tehä kun ehkä kolme kertaa :) Kaikkiaan synnytys kesti n.6 ja puol tuntia. Onnitteluateria jouduttiin syömään käytävällä kun oli niin paljon porukkaa synnyttämässä. Sit päästiin vierihoito-osastolle ja saatiin sama huone ja sama paikka kun esikon kanssa. Sit alkokin pojan sokeriseuranta kun oli viikkoihin nähen 38+4 tavallista pienempi. Aluks arvot oli liian matalalla ja pelottelivat jo et joutuu teholle jos ei rupee nousemaan, mut onneks nousi. Tekivät pienen painon vuoksi myös pää- ja mahaultran, mut ei siitäkään luojan kiitos mitään löytynyt. Maitoo ei multa tullu yhtään kun ei poika osannu koko sairaalassa olo aikana imeä (paitsi salissa otti ekat imut mut siihen se sitten jäikin). Pullolla mentiin koko ajan eli luovutettua äidinmaitoo sai. 2 ja puol päivää oltiin ja sit päästiin kotiin :D

Ihan ikävä tulee tätä synnytystouhua, kun ei tässä nyt ihan heti olla raskautumassa jos enää ollenkaan : /
 
Pikaisesti voisin minäkin tulla kirjoittelemaan. Sattuu nimittäin historiallisesti kummatkin lapset nukkumaan samaan aikaan.

Onnea Ulleli ja Salama vauvoista!

Meillä käytetään kestojen lisäksi Liberoa. Eka kokeilin Pampersia mutta noi Liberot tuntuu tällä pojalla pitävän paremmin. Öisinkin joudun vaihtamaan kerran pari vaippaa kun meidän poika on niin kova kakkaamaan.

D-vitamiineina meillä on Gefilus+D-tipat. Säilyy huoneenlämmössä. Siinä on kyllä niitä maitohappobakteereja. Me ei tällä kertaa saatu d-vitamiinia neuvolasta ollenkaan. Olettekos muuten muistanut itse syödä d-vitamiinia? Sehän on tärkeää imettävälle. Mulla loppu just ne raskausajan vitamiinit niin pitää kaivaa vanha d-vitamiini purkki kaapista.

Unenmäärä on meidän pojalla aika vähäinen. Usein nukkuu päivisin vain kaksi kertaa pari tuntia ja saattaa tissillä vähän torkkua mutta herää heti kun syöminen loppuu. Taitaa johtua vähäinen nukkuminen vatsavaivoista. Öisin herää yleensä kahden tunnin välein syömään. Viime yönä oli tokaa kertaa aluksi pidempi pätkä noin viisi tuntia. Olipas ihanaa. Päivisin meidän poika ei suostu nukkumaan muualla kuin vaunuissa.

Mä olen harmissani noista mahavaivoista. Mä olen koittanut olla syömättä mikään mikä ärsyttäisi ja kahviakin juonut tosi vähän mutta mikään ei auta. Vauva huutaa sylissäkin kovaan ääneen eikä rauhoitu muuta kuin tissillä vaikka kuinka kantaisi missä asennossa. Tulee vaan niin huonoäiti fiilikset kun vauva ei rauhoitu edes sylissä ja esikoinen saa leikkiä kauheesti yksinään enkä kerkeä sen kanssa juuri mitään touhuumaan. Aamuisin käydään puistossa kun vauva nukkuu mutta sieltäkin lähdettiin kerran huutava vauva sylissä melkein heti pois. Onneksi mun vanhemmat on eläkkeellä niin ollaan oltu paljon niillä ja kummatkin saa sitten huomiota.

Tänään on huonopäivä kun imurikin hajosi..:|

Päksäkkä ja poika 1kk:heart:
 
Hei! Kiitos uudesta pinosta,hienoo,että saa jakaa arkee täällä! :)

Ihan pakko nyt ensimmäisenä kysyä, Sammaksesta eli siis onko sillä oikeesti vaikutusta imuotteeseen? Siellä imetystuki sivustolla sanottiin,että olis,mutta siellä myös puhuttiin,että naisella on hiivaa jos lapsella on sammasta ja mulla ku ei ole :eek:
Niin ihmettelen vain. Ja miten lapsen kielen päälle saa laitettua tipan sitruunamehua? Neuvolasta kun sanovat,että sitä laittaa kielelle,niin sen pitäis hävitä..

D-vitamiinit,meillä ei onneksi ainakaan ole vaikuttanut mahaan millään tavalla! Tai sit en mee vannomaan,kun toista päivää vasta käytössä. Mut cuplaton on ollu sellanen mistä on ollu paljon apua! ilmeisesti ainakin. :)

Vaipoista meillä käytetään pampersia,kun en tykkää liberon hajusta ja jäykkyydestä.

ON: omasta mielestäni pojan kans menee oikein hienosti ja ollaan kyläiltykin nyt jonkin verran ja käyty kaupoissa yms,mutta mua ärsyttää,että aina kun lähen liikenteeseen vauvan kans,mulle itelle tulee sellanen ihme pelkotila! "missä syötän vauvan,sitten jos se huutaa" "entäs jos se huutaa niin paljon,etten saa rauhottumaan" eniten ehkä toi syöttäminen on se asia,mikä päässä ahistaa,VAIKKA TIEDÄN,että se ei oo ongelma,kun mulla aina nannia ja pullo varulta mukana,jos ei pääse mihinkään imettämään (minä kun en kuulu näihin julki-imettäjiin,vaikka laitoksella siihen ujostelemattomuuteen kerkes jo tottua). Mutta ainakin helsingissä ollessa törmäsin ihanaan lastenhoitohuoneeseen,jossa oli nurkkaus,jossa sai rauhassa imettää. Olispa sellasia joka puolella,niin ei tarviis niin paljon kaupoilla ollessa tuota korvikettakaan tuputtaa.

Ei muuta :) Taiska ja poika 18vrk
 
D-vitamiineista meillä on myös käytössä Gefilus D3-tipat, sopineet hyvin ja saa säilyttää huoneenlämmössä. Masuvaivaa tuli aluksi, hitaasti nostin 5 tippaan mutta nyt menee jo hyvin ilman vaivoja. Nykyäänhän suositellaan että D-vitamiini olisi nimenomaan D3-muodossa, ei D2, kuten monissa aiemmin myyntiin tulleissa.

Onnea kaikille uusista vauvoista taas! :flower:
 
Kirjoitan ensin, luen sitten, että tulee edes jotain kirjoitettua.. :)

Onnea vauvautuneille!
Ja Miimiille jaksamista loppumetreille!

Kiitos uudesta pinosta Vauva-10!!

Meillä on käytössä Pampersit, mutta kunhan nuo loppuu, niin ostan Liberoja. Miten mä muistin, että tykkäsin noista esikoisella, mutta en nyt kyllä tällä kertaa tykkääkään. Ihmeellinen "verkkopohja" siinä vaipassa ja se jää aina pyllyyn kiinni, jos on vähänkää sinappia tuotettu vaippaan. Ja meillä ainakin on joka vaipassa.

D-vitamiinina meillä on neuvolan tuoma Devisol. En tosin ole antanut vielä kuin pari kertaa 1-2 tippaa, että vaikutuksesta en osaa sanoa vielä mitään.

Meidän Pikku-Mangusti tuli perjantaina 3viikkoa ja vielä ei ihan taideta olla syntymäpainossa, ei ainakaan viime viikon neuvolassa oltu. Keskiviikkona mennään taas punnituksille. Lisämaitoa on saanut nyt 9 päivän aikana vissiin 6-7 päivänä ja noin 20-70ml per päivä kun annettu on, että aika pienillä lisämaidoilla mennään. :)

Meillä on tyytyväinen ja erittäin hyvin yönsä nukkuva vauva. Päivisin ottaa lyhyempiä torkkuja, mutta kyllä päivälläkin yksi 2-4 h pätkä tulee vetäistyä. Mitä enemmän melua, liikettä ja elämää on ympärillä, niin sitä paremmin nukutaan. Nytkin ne nukkuu vielä molemmat. Meillä tuo esikoinen on "hieman" aamu-unista mallia.. ;)

Mitään masuvaivoja ei tunnu olevan, mutta aikamoinen pierukone tuo miniatyyrimies on! Ihana, kun hän ei voi imeä ja pierrä yhtäaikaa ja yöllä ei voi alkaa noin vaan syödä makuullaan, koska ensin pitää ähistä ja piereskellä ennenkuin voi keskittyä syömiseen.. Siinä ajassa mä olen jo kävellyt vauva sylissä vessan kautta tietokoneelle ja syödään sitten siinä. Esikoisen aikaan oli ihan sama, että ekat kuukaudet yösyötiin tietokoneen äärellä ja sitten kun vauva ei enää ollut niin kippura ja pieni, niin syötiin puoliunessa sängyssä.

Viime yönä alkoi Pikkuherralla räkätauti ja silmätulehduskin näyttäis tekevän tuloaan.. Sen päälle flunssassa on myös mies, joka lähtee loppuviikoksi Lontooseen, neiti 3v joka toipuu räkätaudista, järjesteltävänä kastejuhla, joka on ensviikonloppuna Pohjanmaalla..
Mä NIIN toivon, etten ite sairastu tämän sairastuvan pyörittämisessä, koska muuten tästä viikosta tulee ihan horror...

Rengasliinan ostin ja nyt pitäis opetella sitä käyttämään. Ajattelin, että sillä tavalla saisin vähän käsiä vapaaksi ruuanlaittoon ja esikoisen kanssa oleiluun. Ostin sen tuttavalta, jonka lapsi on tullut suomeen vasta 8kk iässä, joten kaipaisin jotain neuvontaa miten siinä kannetaan vastasyntynyttä. Mitään hyvää linkkiä/vinkkiä?

Kastejuhlaan taidan vetää päälle jonkun Boobin mustan imetystopin ja siihen päälle jotain siistimpää..



Jos joku haluaa vielä sinne fb-ryhmään, niin laittakaa mulle yksäriä täällä kaksplussalla.
:)
Eikä se ryhmä kuihduta tätä keskustelua, kun siellä on ihan erilaista juttua. Täällä on kiva seurata just kasvua ja synnytyskertomuksia, arkea ja sen sellaista. Siellä voi sitten avautua yksityisemmin ja lyhyemmin.

Mä en olekaan nyt tyytyväinen meidän tuplavaunuihin.. Tai oikeastaan olen, mutta ne ei mene heittämällä takakonttiin eikä mahdu kunnolla ulko-ovesta, joten menevät vaihtoon. Ne on kyllä niin ihanat ja kevyet lykätä, tilaa on.. Mutta ei, arjessa eivät vastaa tarpeita. :/ Nyt taidan kokeilla peräkkäisiä Gracon quattro tour duo-vaunuja. Toivottavasti ei sitten talvella tuu itku, jos niillä ei pääsekään lumessa. Ei kai se auta kuin kokeilla.

Raitis ja Pikku-Mangusti 2,5vk
 
Viimeksi muokattu:
Synnytyskertomus:

Meille oli tosiaan varattu aika käynnistykseen tiistaiksi (41+6). Aamulla piti soittaa klo 8 synnärille, et mikä tilanne siellä on ja että voimmeko jo lähteä kotoa tulemaan. No, kaheksalta siellä oli ruuhkaa ja sain ootella kymmeneen uutta soittoa. Kymmeneltä oli edelleen ruuhkaa, mutta pyysivät käyrille koska en tuntenut liikkeitä kovinkaan paljoa ja verenpaine oli ruvennut pikkuhiljaa kohoamaan (norm 120/85, nyt jopa 140/100).

Käyrä näytti hyvältä, mutta päättivät kuitenkin lähettää mut osastolle odottelemaan ja tarkkailtavaks kunnes synnärin puolella ois tilaa. Väläyttelivät jo mahollisuutta, että synnytys siirretään seuraavalle päivälle, joten lähetin miehen kotiin.

Noin klo 17 aikaan tultiinkin sitten yllättäen hakemaan, että nyt ois tilaa. Soitin miehelle, että nyt tuli lähtö, tuu tänne. Rupes jännittämään ihan kauheesti ja oli ihan avuton olo.

Synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla klo 1730. Mies ei ihan ehtinyt siihen mukaan, mutta eipä siinä kauheesti ollut mitään ihmeellistä. Sitten ruvettiin odottelemaan supistuksia. Tässä vaiheessa olin 3cm auki. Supistuksia ei kuitenkaan alkanut luonnostaan tulemaan ja sain oksitosiinitipan klo 19. Tippaa tehostettiin ja sitten rupeskin jo pikkuhiljaa tuntumaan. Kuumasta jyväsäkistä oli iso apu tässä vaiheessa. Jossain välissä oli jo pakko soitella kelloa ja sain ilokaasua. Kaasu auttoi ja tässä vaiheessa oli vielä hauskaa. Musta on yks varsin hieno kuva, kun oon ihan kaasupäissäni. :D

Pikkuhiljaa rupes olemaan jo kovin tukala olo. Yökätilö tuli paikalle klo 22 ja pyysin hänen esittäytyessään tarkastaman, kuinka pitkällä sinä vaiheessa oltiin. Edelleen 3cm. Tässä kohtaa tuli itku. Jos homma ei ollu edenny yhtään mihinkään ja olo oli jo ihan tuskainen, niin miten mä pärjään loppuun asti ku sen ties vaan pahenevan. :'( Kätilö kehoitti käymään pissalla, jonka jälkeen supistuksista tuli kovin kipeitä. Siinä sitten koetin kärvistellä mahollisimman pitkään, mut ei vaan pystyny ja taas soitettiin kelloa, jotta sais jotain puudutetta. Sain epiduraalin, joka auttoi paljon, muttei ottanut kaikkea kipua pois.

Seuraavat kaks tuntia meni ku siivillä ku vetelin ilokaasuakin jo kaksin käsin. En päässyt mukaan supistuksiin, kun imuttelin kaasua aina liian myöhään.. Yhtäkkiä rupes tuntumaan ihan siltä, et tulee kakka enkä pysty pidättelemään. En edelleenkään oo ihan perillä ku tuntuu, et siin ois menny vaan joku puol tuntii. Kätilö ilmoitti sitten, että auki ollaan ja ruvetaas ponnistelemaan. :O Avautuminen oli siis tapahtunu kahessa tunnissa. Ponnistusvaihe alko siis puoliltaöin ja kesti 50min. Alkuun oli hankalaa enkä osannut ollenkaan rentoutua supistusten välissä. En myöskään jaksanut pidellä polvitaipeista kiinni ja kätilö keksi tuoda jalkatuet mun avuks. Niistä oli ISO apu, pystyin jopa hieman rentoutumaan. Sain myös pudendaalipuudutteen, joka auttoi myös osaltaan. Tyttö syntyi 00:50. Istukka tuli ihan iteksiin lupsahtaen 10min myöhemmin. Pisteitä vauvalle minuutin ikäisenä 9 ja 5min ikäisenä 10.

Sotavammoina emättimen repeämä ja jonkinlainen nirhauma/pieni repeämä häpyhuulessa (pissatessa kirvelee niin pirusti! :vampire: ). Mutta jee, ei repeämää välilihassa! :D Tikkejä ei kuulemma lasketa, mut alle 10. Ja emättimessä sellanen "jatkuva ommel".

Tiivistettynä siis koko synnytys 7 tuntia, missä ekat 4 tuntia ei tapahdu mitään ja loput tulee rytinällä.. Oma olo oli jäkikäteen erittäin voipunut ja äidinrakkaus antaa odottaa itseään. Elossa kuitenkin ollaan. :)
 
Heissan!

Täällä oli 1kk neuvolan kotikäynti. Pikku-ukko oli nyt 4460g painava ja py 37,8cm. Pituus mitataan vasta 2kk neuvolassa. Hienosti on vauva kasvanut ja neuvolan täti ihmetteli, kun vauva ottaa jo katsekontaktin.

Meillä menee Devisolin d-tipat. Aloitettiin ne kaksi viikkoisena yhdellä tipalla, vähitellen ollaan nostettu tippojen määrää. Poika tulee huomenna 4 viikkoa ja nyt ollaan menossa neljässä tipassa. D-tippojen kanssa yhtäaikaa aloitettiin myös Relat. Ylimääräisiä itkuja ja mahavaivoja ei ole tullut. Jos mahavaivoja meinaa joskus olla, Cuplatonit auttaa niihin.

Vaippoina meillä käytetään Pampersia, Liberojakin kokeiltiin, mut en tykänny niistä. Pampersi muotoutuu paremmin tän vauvan pyllyn muotoon. Tosin noissa Pamperseissa on huonona puolena se "verkko", joka jää pyllyyn kiinni, ku sinappia on tullu tarpeeks.

Ei kait tänne mitään muuta sen kummempaa, ostin eilen Aventin (Philipsin) rintapumpun. Kokeilen sillä vähän imaista ylimääräisiä maitoja pois, ku ei tuo nappula ime tissejä tarpeeksi tyhjiin. Saisi vähän tuota painetta helpotettua.

Biliga ja poikanen päivää vajaa 4vk
 
Heips tähänkin ketjuun.. Ja kiitos ketjun "perustajalle" :)

Onnea taas vauvaantuneille :)

Alkuun 1kk mitat 3595g (2470g) ja 51cm (46cm) eli hyvin täälläkin on neiti kasvanut ja pelkällä tissillä mennään :)

Meillä käytössä Devitolin D-tipat.. Eniten mahavaivoja aiheuttaa kuitenki rauta, jota tyttö saa koska painoi alle 2,5kg, joo 30g alle!!! Nyt kuitenkin terkkarin kanssa puhuttiin, et kokeilen helpottaako vaivat kun jätän raudan hetkeksi pois..

Vaippoina oli aluks Liberot, nyt on ollu pari päivää Pampersit ja tykkään kun ovat pehmoisia mut muaki ärsyttää se verkko, joka jää takapuoleen aina kiinni!!

Meillä nukutaan päivät ja kukutaan yöt :D Ei vaan, nyt pahin on jo helpottanu ja vähän rytmiä löytyny.. Mut tää neiti on kunnon suursyömäri (ottaa ilmeisesti kasvua kiinni kun synty niin pienenä) ja syö yölläkin jatkuvasti.. Onneks oon ite kuitenki jaksanu ihan hyvin :)

Nimiäisiä (ei kuuluta kirkkoon) meillä vietetään tulevana viikonloppuna.. Nimi neidillä on jo ollut virallisesti jonkun aikaa..

Eipä kai muuta, nyt ulos lapsukaisten kanssa :)

Huikkis ja Typy n.1kk
 
Hei..näköjään mä olin jäänyt tosta synnyttäneiden listalta.

Eli Tyttö syntyi 5.8 rv 39+6, 3740g ja 51cm

Ja mitat 1kk 4565g (3740g) 55cm (51cm) ja py 37cm (33cm)
Hyvin tuntuu kasvavan rintamaidolla mikä on hienoa. Esikoisen imetyksen kanssa oli ongelmia ja jouduin antamaan hänelle korviketta aina imetyksen lisäksi. Nyt on menny tosi hyvin.

Lapset kutsuu...palaan lukemaan ja kommentoimaan taas paremmalla ajalla..moimoi..
 
Viimeksi muokattu:
Meillä d-vitamiinina Jekovit, mikä on käyny pojan mahalle tosi hyvin. Ei mahavaivoja, mitä nyt pulauttelu tuli heti kun tipat otettiin käyttöön niinkun kävi esikollakin. Noo neuvolassa sanovat sillon ja nyt et johtuu siitä et syö enemmän... Empä tiiä mut tuleepahan käyttöä vaatteille :)

Jonkinlainen päivärytmi on jo tullut. Yleensä herää 9 ja syö ja valvoo. Sit nukahtaa kun lähetään ulos rattailla ja nukkuu n. 2-3 tuntia ja kello onkin jo 13 eli saan just esikon päiväunille ennen kun poika herää. Siinä illalla sit ottaa vielä parin tunnin unet ja herää joskus 21 ja tässä vaiheessa syönnin jälkeen joko on hereillä tai nukahtaa yöunille. Syödään taas n. 00-01 ja n.04-06 välillä, jollon mies lähtee töihin ja tämän jälkeen yleensä otan viereen kun ei enää nukahda ja yritän siinä ite nukkua ja toivon et jospa se vauvakin nukahtas. Tässä vaiheessa tietty esikkokin herää ja tulee meidän viereen ja ehkä nukahtaa ehkä ei, mut yllättävän hyvin oon jaksanu vaikka ei unta aina tuliskaan tarpeeks. Minäkun tykkään niin nukkua :D Sitä kun on tottunu heräilyyn. Oonkin ehkä vähän sitä mieltä kun raskaana olevalle aina sanotaan et nuku vielä kun voit niin ennemminkin voisin sanoa et valmistaudu tulevaan heräilyyn ja vähiin uniin niin ei tule yllätyksenä väsymys! Minä oli esikoisen synnyttyä ihan poikki ja katki kun olin tottunu et voin nukkua iltapäivään asti joskus jopa 14 tunnin unilla... Ja aina ei pojan rytmi oo ihan tollanen,,,nytkin on nukkunu klo 17 asti. Söi vaan välillä ja nukahti taas. Ja klo on nyt 22.30 et kohta varmaan herää ja sit valvotaan :)

Ristiäiset pojalla on vasta 8.10. Haluttiin mahollisimman myöhään, että saadaan remontti valmiiksi tai ainakin yritetään saada. Muutettiin siis omaan taloon maaliskuussa ja remontti alotettiin, mut vielähän tuota ois laittoa. Pari ikkunankarmia pitäis maalata, laatat tuulikaappeihin, listat ja kynnykset puuttuu ja verhotangot ja verhot on asennettava. Kummitkin saatiin vihdoin päätettyä ja kysyttyä, kun oli tarkotus et mun pikkusisko ja pikkuveli on kummeina ja sit mies saa päättää 3. ja minä 4. kummin, niin ei mies keksiny ketään :eek: Piti sit mun päättää et yks tuttava pariskunta tulee kummeiksi. Aion laittaa itselle päälle sellasen halterneck -pääntiellä olevan mekon ja lyhythihasen pikkujakun. Aattelin et siitä ois helppo imettää kun niskalenkin saa niskasta auki =) Kastemekoksi pojalle tulee perintömekko, jossa on kastettu esikoisemme lisäksi minä+sisarukseni+serkkuni. Ai niin kai se tärkein pitäis vielä päättää eli NIMI! Eka ja toinen nimi on mut kolmatta vielä mietitään. Muutama vaihtoehto on mut pitäis vielä pitää miehen kanssa kunnon nimenmietintä hetki. Mistäköhän semmonenkin revitään??? Ja kutsu on vielä tuossa pöydällä. Ehkä huomenna saan niihin osotteet :D

Jose ja Tuffe 1kk 5vrk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä