~~ Elokuun 2013 Ihmeet elokuussa ~~ MEIDÄN KUU!

niiu paljon onnea pienestä pojasta :flower:

Omaa napaa :
Välillä nukutaan välilläei nukuta.. supistelee liikkeessä ja levossa mut ei ! Meil olis ens viikolla kummitytön ristiäiset ja mä voisin melki lyödä vetos et sillo tapahtuu .. hope jo ennen sitä !
Lapsilla viikko lomaa jäljellä ja sit alkais koulut ja eskarit!
Ei täällä ihmeempiä tuntuu että voimat loppuu kohta tän mahan kanssa mut niinhän ne sanoo ettei kukaa ole tonne sisään jäänt :)

Jaanino 37+ 3
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Heräsin taas joskus ennen viittä menkkamaiseen oloon alavatsalla. Otin sitten nestemäisen rautavalmisteen nesteen kera ja imeskeltävän Panadolin, kun ajattelin että olis hyvä nukkua vielä. Virhe, ainakin se rautaliemi! Seurauksena huono olo ja klo 5-6 välillä kävin kolme kertaa vessassa isolla asialla ja oksensin kaiken (lue: lähinnä sappinesteet ja raudan) ulos. Lopulta menin herättämään miestä vähän ennen seitsemää, että oon voinu tosi huonosti pari tuntia. Ja nukahdin sen viereen :)

Vatsa ja alaselkä on kyllä tosi outona ja hellänä nyt edelleen, mutta lasken sen edelleen rautavalmisteen piikkiin. Ilmeisesti mun maha ei nyt siedä noita missään muodossa, vaikka hemppa pitäis saada nousemaan. Selkeitä suppareita en tunnista, eikä vedetkään ole menneet. Hikee vaan pukkaa välollä. Eli ei tää sitä itteensä taida kuitenkaan olla. Vauva liikuskelee pikkuisen onneksi vähän väliä ja häpyluuta vihloo, mutta ei muuta. Jatkamma...

PH 39+4
 
rv 37+1 (eilen poksuttiin taas) ja vauva täysiaikainen :)

Esikoinen pääsi serkulleen yökylään ja me miehen kanssa vietettiin vähän laatuaikaa lähestyvän 4. hääpäivän varjolla, vielä viimeisen kerran ennen tulevaa perheenlisäystä :) Saunavuorolla käytiin ja myöhäisessä leffassa. Semmosta simppeliä olemista vaan. Nauratti kyllä kun elokuva alkoi 21:30 ja haukoteltiin jo sinne mennessä, mutta pysyttiin hereillä koko leffa kuitenkin :D kotiin päästyä kömmittiin kyllä jo aika äkkiä nukkumaan.

Selkäkivut vaivaa täällä nukkumista kovasti ja minäkin herään yöllä ajoittain siihen, että hikoilen kuin pieni sika. Harjoitussuppareita esiintyy paljon, lähinnä iltaisin ja liikkuessa. Vauva on edelleen aktiivinen potkiskelija ja puskee kovasti alakertaa kohti. Juilintaa, repimistä ja muuta mukavaa.. eipä mitään ihmeellistä uutta kerrottavaa. Eiköhän tuo vielä hetken aikaa kyydissä pysy.

Lista päivitetty :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pimatsu95
Täälläkin ollaan mammauduttu :)

Tyttö syntyi 2.8 klo 21.54 :) Painoa 3210g ja pituutta 50cm.
Joutui tosin osastolle, veren happiarvot oli hieman liian matalat ja tulehdusarvot nousi.. Nyt antibiooteilla, toivotaan että pieni pääsis keskiviikkona kotiin :)

Synnytys meni hirveen hyvin, vaikka kauan jouduttiinkin sairaalassa olemaan ennenkun syntyi (mentiin sinne sitten torstai-iltapäivällä kun kehoittivat perätilan takia tulemaan) kun supistukset loppuivat torstai-perjantai välisenä yönä aikalailla kun seinään..

Kivunlievityksiä mulle oikein tyrkyteltiin, en voi siis sanoa ettäkö olis jäänyt ilman. Geelilämpöpussit koin tosi hyvinä supistuskipuihin ja sain kipupiikin yöksi, että kykenin nukkumaan. Perjantai-iltana mulle sitten laitettiin epiduraali, ja tipasta jotain supistuksia tehostavaa. Siitä ei sitten kauaa mennytkään kun vedet meni ja alkoi ponnistuttamaan hirveästi. En kuitenkaan saanut ponnistaa, (Tän koin kaikkein kamalimmaks koko synnytyksessä) kun olin ''vaan'' 7cm auki, eikä huoneessa ollut tarpeeks porukkaa.. Sit viimein annettiin ponnistuslupa ja minähän ponnistin! :D 14 min ja muksu oli siinä. Tikkejä ei tarvittu :)
Synnytyskertomuksessa koko synnytyksen kesto 8h 10min, joista ponnistusvaihe 14min ja jälkeiset 11min

Nyt en kadu yhtään sitä, että päädyn alatiesynnytykseen. Tuntuu, että mulla olis ollut jotenkin tosi helppo synnytys, vaikka ensin se perätila vähän siinä jännittikin.
 
Onnea vauvautuneille ja tsempit odottaville! :flower:

hallittu kaaos kiitti kun otit listan haltuun, :flower:-symboli tarkotti tosiaan jo synnyttänyttä ja avaruuskissasta oli "sisäpiirintieto" siksi ei tarkempia tietoja kun hän ei itse ole niitä ilmottanu, samoten gintsu.

täällä toivutaan sektiosta hyvin ja rauhallisen vauvan kanssa. esikoinen on suhtautunu vaihtelevasti vauvaan. Varsinkin isistä on mustis ja joskus imettäessä tulee mulle sanomaan et vauva pitäs viedä nukkumaan. muuten on mennyt hyvin ja haluaa hoitaa vauvaa äidin ja isin kanssa :) Imetys koki "takapakkia" kun oikea imuote on ehkä vielä hakusessa ja rinnat niin rikki että vauva nieli paljon verta mun rinnasta ja mentiin sit varuiks käymään päivystyksessä pe-la yönä kun oksensi kirkasta verta syömisen jälkeen, vaikka sielläkin sanottiin et se on mun verta niin lääkäri kävi päällisin puolin kattomas poikaa. ja ei tietenkään ollu mitään hätää. nyt sit käytetään rintakumia ja mua jännittää et poika oppii kokonaan pois rinnasta.. Huomenna tulee terkka kotikäynnille ja saan vihdoin tikit pois, alkaa jo kiristellä.

Kista ja E 6vrk
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Täällä on tää päivä kärsitty JÄRKYTTÄVÄSTÄ päänsärystä. siis ikinä ei oo tollasta ollut! Panadol eikä Panacod auttanut. Soittelin synnärille ja eivät kauhean huolissaan olleet, käskivät illalla soittaa ja tulla käymään jos tuntuu että ei laukea tilanne.
Lähinnä raskausmyrkytystä pelkään. Sitten muistikin, että mulla on kaapissa stiksejä ja pissa olikin ihan puhdas. Nyt on tunnin verran ollut aika ok olo.. kyllähän sitä helvettiä melkein 8h kestikin...
Muutamia supistuksiakin on tullut päivän mittaan ja nyt kun olen koneelle selvinnyt ja tutkaillut asiaa, monella on synnytys alkanut tälläsella hedarilla :D mulla on nyt tosi luottavainen olo, että kohta tapahtuu :) hih.

Onnea taas vauvansa saaneille <3 :)

LadyMoon 38+1
 
Onnea niiulle ja mmilylle! Mä tulin vaan poksumaan - 40+0
Saas nähdä kauan odotellaan. Ei oo taas ollu mitään oloja. Jotain epämääräisiä harkkareita ja nyt taas tauon jälkeen liityntäkipuja. Tuo hikoilu taitaa siis kuulua "taudinkuvaan"? Useampana yönä oon herännyt yltä päältä hiessä, vaikkei makkarissa oo edes kuuma.
 
Paljon Onnea vauvansa saaneille! Ketäs kaikkia nyt olikaan onnittelematta, Miina ja Regalo ja Niiu ja mmily :heart::flower:
toivottavasti en unohtanut ketään!!

Pippurihäntä, kuulostaa ikävältä tuo sinun huono olosi :( onneksi on niin vähän enää jäljellä. Ehkä voisit jättää raudan pois nyt jos voit noin huonosti siitä?! Itselläni oli kans viime raskaudessa tosi huono olo öisin loppuvaiheessa ja laitan sen kans raudan piikkiin, koska otin sen aina iltaisin.

Onneksi LadyMoon sinun päänsärkysi helpotti ja että pystyit testamaan kotona ettei ollut raskausmyrkytys :) varmasti helpotti oloa :D

Epalle tsemppiä ja voimia!

Täällä ei tapahdu sen kummempia. Liitoskipuja on nyt vähän enemmän kävellessä, mutta ei sen kummempaa!
Päivä kerrallaan!
Näen muuten stressi/painajaisunia jo nyt siitä, kun joudun olemaan esikoisesta erossa sitten kun lähden synnyttämään :( sellaisia unia että hän on hoidossa ja unohdan hakea hänet tai sitten en löydä häntä mistään ja hän on itkuisena jossain :'(

Ajattelin lisätä kans blogini tuohon listaan, kun sellaista kirjoittelen. Siellä lähinnä samoja juttuja kuin täällä, mutta myös hieman meidän arkea ja kuvia tietysti :)

http://www.uusielamanalku.blogspot.com


Hyviä vointeja kaikille ja jaksamista loppupuristukseen!!

Pimatsu 38+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Kiitti Pimatsu blogilinkistä!

Mä oon nyt alkanut ajatella sitä mahdollisuutta enemmän, että tää meniskin oikeesti yliajalle, vaikka toisin kuvittelin. Osaisko joku kokeneempi valaista - mitä sitten tapahtuu? Eli kauanko neuvolassa vielä käydään (Helsingissä), tehdäänkö yliaikaiskontrolli missä vaiheessa ja tapahtuuko se neuvolassa, lääkärin toimesta vai kenties polilla? Mullahan on huomiselle sovittu H39+6 käynti ihan pertsaneukkutädillä ja se varmaa kyllä sit kertoo, mut aattelin kysyä täälläkin jo.

Nyt nimittäin jos onkin kohta viikon supistellut epämukavasti mutta säännöttömästi, niin se on kyllä ihan totaalisesti loppunut viimeisen 20h aikana ja vauva tuntuu olevan jossain korvissa taas eli ei ees tunnu alakerrassa mitään painetta. Verenpaineet ajoittain myös suht korvissa eli sen suhteen lähinnä huolettaa, jos tää ei älyäkään tulla täältä omin voimin ulos, niin kauanko uskalletaan odotella vielä korkeiden paineiden kera. No, huomenna neuvolassa näkee sit, ettei pissassa oo mitään hälyyttävää.

Pippurihäntä ja väärään suuntaan kipuava Möyrinhö 39+5
 
Viimeksi muokattu:
Perjantaina oli neuvolatäti ja ekaa kertaa oli virtsassa sokeria, mutta terkka pisti sen piikkiin, kun olin aamulla juonut ison lasin mehua ja verensokeri oli kuitenkin ihan ok. SF-mittaa otettaessa maha oli koko ajan ihan killinä ja tuloksesta tuli huimat 36cm! Ei ehkä voi pitää ihan luotettavana, koska vauva kuitenkin tuntuu (kuulemma) erittäin sirolta.

Koko viikonlopun olin varma, että lähtö tulee, kun olo on ollut vähän erikoinen mutta ei; yhessä kasassa ollaan vielä. Mulla on tosiaan ollu jo kauan maha laskeutuneena ja vauveli lähtökuopissaan ja kaikki koko ajan sanoo, että "ei mee enää kauaa", mikä oikeestaa turhauttaa, koska oon ollu ihan innoissani siitä et koht pääsis jo synnyttämään. Vatsa on toiminu jotenki erityisen hyvin ja yksittäisiä suppareita tullu etenkin aamuyöstä ja välillä satunnaisesti päivän aikana. Käveleminen on käyny aika hankalaksi lonkankoukistajakramppien takia. Välillä askelta ottaessa kramppaa niin, että pitää ihan älähtää ja irvistää :D Venyttely ei oo paljookaan auttanu..

Että juu, kyllä täälläkin oltas jo ihan valmiita luopumaan tästä mahasta ja näistä vaivoista.

Onnea taas uusille synnyttäneille! Olisinpa jo teidän joukossa :)

Ikku 38+3
 
Taas täällä :)

Ikku hyvä sana tuo "lonkankoukistajakramppi", juuri tuota olen yrittänyt selittää ;)
Voisi kuvitella että sinulla on synnytys lähellä :)
Itse kans odottelen että koska vatsa alkaa toimia vilkkaammin!

Pippurihäntä, itse en tiedä mikä käytäntö on jos menee yli lasketun :( osaisinpa auttaa.. onneksi pääset neuvolaan pian, niin siellä varmasti selviää!!

Lisäsin vähän tekstiä tuohon aikasempaankin kirjoitukseeni =)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Meille syntyi poika 30.7. raskauviikoilla 40+2. 3205g ja 49,5cm.

Vauva-arki lähtenyt huvin pyörimään, rintakumilla ja välillä jopa ilman imetetään. Unta saa yöllä parin tunnin pätkissä, jos hyvin käy. Tosi seesteinen ja hurmaantunut olo, paljon rennompaa kuin esikoisen kaa.

zicilii ja "Pertti" 6vrk


p.s. vaikeinta tuntuu olevan nimen päättäminen :D Ja suuret onnittelut minunkin puolesta muillekin vauvautuneille, ja tsemppiä ja jaksamisia odottajille
 
ziciliille oikein paljon onnea pojasta!

syysmyrskylle tsemppiä, toivotaan että käynnistyis heti kerrasta...

Omia oloja...
Lauantaina tosiaan pääsin kampaajalle. Melki tunnin sinne ajaa, mut on mun luottokampaaja niin en oo uutta ettiny... Menomatkalla supisteli ihan kivasti, tullessa jopa kerran... Sunnuntaina käytiin papan luona, sinne kans tunnin matka ja koko päivän aikana vain pari supparia. Tähän asti nuo automatkat kuitenki niitä ihan kohtalaisesti aiheuttanu...
Pikkunen on kyllä tullu nyt vielä alemmas, painaa luihin ihan kivasti... Sängystä noustes (ja välillä kyllä tuoliltaki) askelpituus on ehkä max 10 cm, ja seki sattuu. Muutenki kävelles oon aiva yli hidas... Huomasin sen nyt kun olin pikkusiskon kans kävelyllä. Muuten olo on aikas hyvä, päässä vain alkaa tuntua siltä et alkais tää raskaana oleminen riittää...
En tiä enteileekö jotain vai alkaako tilaa olla niin vähä, mut nyt on masukki ollu aikas rauhallinen lauantaista asti, sen verran säännöllisesti liikuskelee ettei oo tarvinnu huolestua mut epänormaalin rauhallista aikasempaan verrattuna...
Tänään myöski tuli hirmu leipomisvimma. Pakko saada tehtyä jotain tarjottavaa pakastimeen, ettei tarvi aina kaupasta lähtee hakeen. Tein 2 pellillistä porkkanapiirakkaa, huomiseks suunnitteilla mokkaruutuja ja keskiviikoks pullataikina. Mies tykkää kun on joka päivä jotain... mun sokerit ei...
Tänään pitää pakata omat ja vauvan kotiutumisvaatteet valmiiks, niin ei niitäkää sit tarvi enää miettiä...

tieti 37+4
 
onko muilla ollu sellasia kipuja kun ihan kuin sukkapuikolla tökkisi tuolla sisällä ja suoraan alaspäin? eivät oikein liity mihinkään tekemiseen vaan voi tuntua pari kertaa tai vaikka vaan kerran. Istuessa, seistessä, mutta toi "sukkapuikolla tökkiminen" on erittäin kuvaava ilmaisu! :D
 
3ssi Täällä on tuota samaa! Tänään illalla varsinkin on ollut ihan erityisen paljon noita, en tiedä liittyykö siihen kun aika rankka päivä oli taas kävelyineen ym. Jotenkin olen kuitenkin tulkinnut nuo liittyvän jotenkin vauvan todella alhaiseen sijaintiin, ehkä jopa liikkeisiinkin (tosin ne vauvan alaspäin punkeamiset tuntuvat useimmiten sellaisena "laajempana" vihlaisuna), en tiedä. Välillä niitä tulee liikkuessa ja nyt taas on tullut istuessa, että en menisi pelkkien omien liikkumistenkaan piikkiin laittamaan... Todella inhottavia joka tapauksessa..

muoks) En mä kyllä tiedä, noita tulee kokoajan vaikka vauva sinänsä on ihan rauhallisesti eikä tunnu punkeavan mihinkään suuntaan tmv. Vaikuttaisivatkohan sitten paikkoihin jotenkin? Googlettelin, mutta moni tuntui olevan sitä mieltä että eivät vaikuta mitenkään. Joku idea nyt luulisi kuitenkin noillakin olevan..
 
Viimeksi muokattu:
Joo-o. Neuvolassa todettiin, että rv 39+6 ja vauva ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt! Vähän jopa nojallaan oikeaan lonkkaan pikaultran mukaan. Verenpaineet vähän koholla (135/88).
Mun mielestä tosi huono yhdistelmä kyllä, kun paineiden takia olis hyvä saada laps jo ulos :(

Jos vedet menis, pitäis kuulemma mennä lanssilla vaaka-asennossa sairaalaan ja muutenkin jos paineet pysyy korkealla/nousee (kotimittauksia päivittäin), pitäis soitella synnärille. Kaikki muu ok, vauvan syke vähän alhasempi taas kuin viimeksi, mutta kiihtyi ihan hyvin kun alkoi liikkua. Sf-mitta vielä kasvanut vähän, painoa ei ole tullut viikkoon ja kaikki muukin oli ok, liikkeitä ei ole tarttenut laskea kun mukeltaa usein. Eli ei pitäis olla toksemiaakaan tämä.

Nyt iski kyllä epätoivo. Olo on tosi ahdistava fyysisesti, supparit nostaa paineita, mutta vauva on vielä korkealla. Esikoisesta muistan, että oli kanssa korkealla koko odotusajan, mutta noista kiinnittymisistä en muista mitään, eikä ole neuvolakorttia enää tallella. Voiko tästä tulla mitään....

PH 39+6
 
Onnea kaikille vauvautuneille :flower:

Nopeasti menee aika, lauantaina poitsu 1kk ja 13.8 1kk neuvola... <3 Vauvakuume nostaa jo päätään vaikka tää poikakin vielä vauva, APUA?! :D

En ole kerinnyt täällä käymässä lukemassa tai päivittämässä, poika aikamoinen sylivauva ja mies oli reissussa muutaman päivän joten täällä ollaan oltu kaksistaa poitsun kans kotona ja joka paikkaan ei pysty revetä vaikka pitäisi...
 
Jaksamisia Pippurihännälle! Älä vielä vaivu epätoivoon, vauva voi sieltä aiva yhtäkkiä hoksata laskeutua ja kiinnittyä... ja tässä tapauksessa toivotaan ettei vesien menon takia tarvi lähteä, niin ei sitä lanssiakaa tarvittais. Vaikka mistä senki sit muka tietäis jos vedet meniski esim. sen takia et vauva laskeutuiski alas yhtäkkiä.... Tuo on kyllä tosi ressaavaa, kun muutenki olot ikävät.

3ssi täälläkin nuo sukkapuikkokivut on ihan tavallisia, tulee milloin mistäkin, tai vaikkei tekiskää mitää...

Aamulla vihlas oikeelta puolen alamahasta niin kovasti et alko jo melki oksettaan. Säteili myös puoleen väliin oikeeta reittä. Onneks istuin, en tiä oisko sitä pysyny pystys... Onneks ei oo toistunu...

Muutenki supistellu silleen tuntuvasti muttei kipeesti silloin tällöin aamusta asti. Herättää toiveita, muttei kyllä mitää muuta... :D

tieti
 
Neuvolakuulumisia täältä:

Rv 37+3
Paino yht. +15,6kg
Turvotus +
RR 117/71
Pissa puhdas
Hemppa 118 (vihdoinkin noususuunnassa, rautakuuri jatkuu)
Sf-mitta huimat 35cm
Syke + 140
Liikkeet ++
Tarjonta rt

Vauvan pää kiinnittynyt. Kovasti oli th sitä mieltä että voi lähteä ennen la:takin syntymään, mutta ei luonnollisestikaan lupaillut mitään. Ei kuitenkaan elätellyt suuria toiveita, että tultaisiin seuraavaan neuvolaan enää yhdessä kasassa (20.8). Eipä noita oikein voi varmaksi ennustaa. Äidillä ja vauvalla kaikki hyvin ja vauvalla lupa tulla ihan vaikka tänään jos haluaa, mutta asennoidun siihenkin että voi mennä yliajalle. :) En muuten tiedä noista yliaikaiskäytännöistä mitään kun esikko syntyi 40+1, kun pippurihäntä niitä kyselit. Joskus olen kuullut "kauhujuttuja", että neuvolassa käydään sitten tyyliin joka päivä, mutta luulen että ennemmin se menisi kerran viikossa tmv ja ya-kontrolli + mahd käynnistys sairaalassa 42+0 tai siinä lähellä? Ei mitään hajua, ihan puhdasta arvailua vaan. Selvensikö se sinun neuvolasi sitä tänään yhtään?

Viime neuvolalääkärin jälkeen kävin myös verinäytteen antamassa, jotain vasta-ainejuttuja tmv. siitä katsottiin kun sain verensiirron viime synnytyksen jälkeen. Sekin näyte todettiin "puhtaaksi" (negatiiviseksiko sitä pitää kutsua..). Neuvolantädin mielestä tuo on nyt ok vaikka vain yhden kerran tuo tarkistettiin (siis alun seulojen jälkeen), labrassa taas hoitsut puhuivat että yleensä noita otetaan yleensä kaksi kertaa kun on historiassa tuo verensiirto. Onko teillä ollut näitä ja montako kertaa? Eipä siinä mitään kun ei ole mitään ilmennyt niin tuskin se nyt on niin justiinsa otetaanko se tarkistus kerran vai kaksi..
 
Onnea vauvautuneille! :heart:

pippurihäntä: Ihan pyllystä, mutta luonto hoitaa jossain vaiheessa? Ehkä se sitten menee ryminällä alas suppareiden alettua. Toivossa ainakin on hyvä elää. Nyt vaan otat rennosti, niin paineet laskee ja pysyttelet viileässä.

Essi ja hallittukaaos: Suikkapuikkokivut on tosi ihania. Eroaa tosiaan vihlaisuista hyvin ja ovat sangen rasittavia. Varsinkin kävelylenkillä sitä kiittää ettei kukaan kuvaa pusikossa kameran kanssa niitä ilmeitä, mitä ne saa aikaseks:D Tekee niin mukavaa... Itselläni ainakin tuohon liikkumiseen liittyvää paljolti ja siihen, jos on liikkunut päivän mittään hirveästi.

Syysmyrsky on ehkä jo tositoimissa. Toivotaan, että käynnistys sujuu/sujui helposti.

ON: Mahalainen rauhoittunut nyt kahdeksi päiväksi toden teolla??? Oikein saa tökkiä, että saa yhdenkin liikkeen. Vähän huolettaa. 10 päivää limatulpan irtoamisesta. Toiveet olleet korkealla, vaan ei supistuksen supistusta.

Huomenna! Käynnistykseen aamusta. Mä kyllä istun sinne rappusille enkä lähde sieltä, jos ovat sitä mieltä, että edelleen lähettävät kotiin kasvamaan. Tämä maha on jo nyt niin huikea, että en millään saa mielestäni sitä, että tämä olisi alle 4 kg. Miksi se pitäisi päästää niin isoksi (4,5 kg)? Kun paikat on ok, kanava lyhentynyt viikossa varmasti taas 0,5 cm ja uskon syvästi, että käynnistys tuottaisi nopean lopputuloksen ja vauva olisi sylissä.
Mistäänhän ei huomaa, että alan olla täynnä tätä pompottelua, helteitä, selkäkipua, sukkapuikkoja, vihlontoja, savustusyrityksiä (toissapäivänä leikkasin nurmikon, vedin trimmerillä kaikki aidan vierukset, harasin kaikki roskat, kykin kukkamaalla, pesin pyykkiä ku hullu ja tein ruokaa ku hullu ja mitä sain tulokseks? Kipeän alaselän. Great) ja muuta mukavaa. Tahtoo jo sen vauvan ja mielellään niin, etten tällä kertaa päädy lähelle taivaanportteja, kuten viimeksi. Yksinkertaista.

Carriina ja rauhoittunut pallero 38+6
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Yhteistyössä