~~ Elokuun 2013 Ihmeet elokuussa ~~ MEIDÄN KUU!

Ikku: Uskomantonta! Toi ei voi olla todellista. Tottakai on otettava 12h vesien menon jälkeen sisään. :O:O Kiitos, kun kerroit tästä. Tämä vahvistaa juuri sitä epäilystäni et ottaako ne tosiaan tästä vastuuta ollenkaan. Kyseenalaistanut nyt kyllä viime aikoina noiden toimintaa. Oon kans päättäny et kun synnytys todella alkaa ja kotiin ei ENÄÄ mennä tyhjin käsin. Voisin vaikka huutaa siellä naama punaisena jos homma ei etene. :mad:
 
PH: no sentään sillä puolella tapahtuu :) Se oiski ollu jos kaikki elokuiset vauvat olis yhtä tiukas ku täälä...

Soose: Pidä vaan pääs sit kun meet synnyttään. Tuommonen kohtelu ei oo kyllä mistää kotosin ja lisää vaan tulevien synnyttäjien stressiä kun saa pelätä millasta kohtelua tulee saamaan... hidastaahan se synnytystäki jos äiti ei voi olla luottavaisin mielin...

Meillä täälä (onneks) on ollu aiva asiallista kohtelua, ja esikon aikaan kun vedet meni ja mentiin synnärille vaikkei paljoo viä supistellukkaa, ei ollu mitää puhettakaa et ois kotia viä laitettu...
 
Ehdin aamuyöllä jo kuvitella et sais aamulla soittaa lastenvahtia, mut mitä vielä, täälä edelleen... 3.30 alko oikein kunnon aaltomainen menkkajomotus tai siis teki niin kipeetä et jos ois ollu menkat oisin hakenu pari särkylääkettä ja menny pienelle kippuralle... niitä ja suppareita tuli sit vuorotellen reiluun kuuteen asti...

Tänään olis ollu niin hyvä päivä synnyttää. No ehkä tämä joskus syntyy...
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
tieti: Ihan sama juttu. Illan mittaan vauva alkoi tuntui tosi alhaalla ja klo 22 eteenpäin aaltomaista menkkakipuilua, repimistä alavatsalla, ja yöllä nukuin ihan pätkissä kun heräsin vähän väliä kipeään suppariin, jotka säteili reisiinkin. Makasin jossain vaiheessa yötä pallon päälläkin, kunnes klo 5.30 päätin ottaa panadolia ja koittaa oikeasti saada unta vielä. No, 7.40 heräsin tokkuraisena, vähän vielä jomotteli, mutta sen jälkeen kaikki hiipui taas ja sain ihan elämää suuremman hermoromahduksen, kun ei vieläkään synnytyssupistukset alkaneet/jatkuneet/vedet menneet. Mutta vähän rusehtavan/vaaleanpunaista limaa ne saivat sentään aikaan. Vauva liikkui koko yön ahkerasti ja hikkasi parin tunnin välein. Ei varmasti nää mun hermoromahdukset edesauta suppareiden jatkumista.

Huomenna klo 9 yliaikaiskontrolli Kättärillä. Saapahan ainakin realiaikaista tietoa kohdunsuun tilanteesta ja sit toimintaohjeet lähipäiville. Sairaalakassin pakkasin takaisin piiloon, kun yöllä sen jo kaivoin esiin toiveikkaana. Ei vielä ollut aika. Mutta elämä jatkuu :)

PH 41+4
 
Pimatsulle ja iipsille onnittelut tytöistä <3

Ja muille jaksuja ja peukkuja että jotain alkaisi jo tapahtua jo ihan oikeastikin :)

Enpä saa mitään järkevää kirjoitettua omista tuntemuksistani ja oloistani nyt vaikka olen varmaan kohta tunnin tässä yrittänyt :D Tämänhetkinen fiilis ylhässä yksinkertaisuudessaan: :stick: Koetan keräillä kärsivällisyyden rippeitäni kasaan, ei tästä muuten mitään tule. Kovasti kroppa taas tekee ja lupailee kaikkea, mutta ei mitään sellaista mikä oikeasti kertoisi että lähdetään huomenna eikä kahden viikon päästä vaikka välillä olen ihan varma, että kohta tapahtuu.. Joopa joo.
 
  • Tykkää
Reactions: Blaeksoose
Onnea iips ja Pimatsu vauvoista!!!:heart:
Ihana että vauvoja tulee! :)

Omaa napaa: tänään supistellu pari tuntia lenkin jälkeen, mutta hiipuivat sitten... ei kovin napakoita, mutta tuntuvia kuitenkin. Toivoa herätti, että joskus tää vauva ulos tulee! :D Huomenna aamulla nla, kuulumisia sitten! :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
hallittu kaaos: Just samoilla meiningeillä täälläkin. Saan vielä tän viikon aikana sadannet hermoromahdukset kun mitään ei tapahdu. Tuntuu, et muut pääsee synnyttämään ja muuta "kivaa". ITse vain kärvistelen "yksin" tässä vieläkin teidän muidenkin mukana.

Valivali: Tiedän et tästä viikosta tulee ehkä helvetillinen. Pää hajoo, nytkään en voi edes nukkua. Koko yö mennyt koiraunta nukkuessa. Ahdistaa ja vituttaa kaikki. Haluaisin et kaikki tämä ois ohi jo nyt, heti. :kieh:

Niin, ja ton lisäksi on alkanut ärsyttää nämä ns. lupaavat merkit. Limaa pikkuisen, harkkasuppareita 8h putkeen, jne. Tämmöset turhat "oireet" vois kyllä mennä sinne minne aurinko ei paista.

UGH, kiitos ja anteeksi tämä vuodatus. :snotty:

Soose ja poju 39+6
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
onnea kaikille vauvansa saaneille!:flower:
Sain eilen illalla viestin että hyvä ystäväni oli päässyt myös viimein tositoimiin, takana kuitenkin jo 26h synnytystä viestin saavuttua ja kuulema loppua ei ollut näkyvissä :s nyt odottelen jo kovin vauva uutisia <3

Itsellä enää 3 yötä sektioon! Hrrr jännää ja ihanaa! :)

3ssi & poju 38+4
 
Tänään LA, eli 40+0 nyt täynnä. Olot sen sijaan on ennallaan, eli ei mitään erityisiä oloja :D Taidan siis kohta liittyä yliaikaisjengin jatkoksi. Ei tässä vielä oo ahdistus iskeny, mutta jonkunlaista stressiä/jännitystä on kai alkanu kehittyä, koska oon alkanu heräillä aamuyöstä. (Mulla stressi näkyy aina univaikeuksina.) Kotoa lähtiessä mietin että mitäs jos kaupungilla/kirjastossa/kaupassa jne. valahtaakin vedet alle tai supistukset alkaa, eikä mihinkään pidemmän ajomatkan päähän oo enää vähään aikaan viitsiny lähteä.

Toisaalta vähän toivon että tää vielä viipyiskin ens viikonloppuun, kun meillä on loppuviikosta hääpäivä, niin ehdittäis vielä juhlistaa sitä kahdestaan :D

PS. Antakaas nyt tietämättömälle varmistus, että sit kun ne supistukset joskus alkaa, niin miten se niiden väli lasketaan? Yritin googlettaa, mutta vastauksia oli vähän joka suuntaan. Siis onko se väli supistuksen alkamisesta seuraavan alkuun, vai edellisen supistuksen loppumisesta seuraavan alkamiseen?
 
Ihania pieniä vauvoja taas saapunut maailmaan, paljon onnea kaikille!! : )

On täällä muitakin kärvstelijöitä, joiden vauvaa ei kuulu ei näy. Supistelee joka toinen yö 3 -5 tuntia putkeen, viiden minuutin välein....kunnes lopahtaa. Mä luulen, että olen ainoa elokuinen joka odottaa vielä Tammikuussa 2014 : /

Viime viikolla käväisin neuvolassa ja välillä vauvan sykkeet olivat taas iha katossa, meinasi neuvolan tätikin pelästyä, mutta onneksi itse otin rauhallisesti. Mihelläkin on juuri nyt niin kammottava räkätauti, että on parempi laittaa omat haaransa ristiin ja toivoa, että vauva päättää tulla vasta sitten kun mies on parantunut...te kaikki varmaan tidätte "miten kamlan sairaita" miehet on , kun ne sairastaa: ) Huomenna siis jälleen neuvola, tulen sen jälkeen päivittämään kuulumiset.

Kerttu ja sintti 39+3
 
Onnea kaikille uusille vauvoille ja äideille :flower:

Catidalta hyvä kysymys! En oo tullut ajatelleeksikaan tuota laskuasiaa sen paremmin. Joku ohje kun annettiin, että sitten kun supistukset 5min välein ja kesto väh. 1min kerrallaan, niin sairaalaan täytyy lähteä. Mutta tosiaan tarkempaa tietoa olisi kiva saada niiltä jotka asiasta todellisuudessa jotain ymmärtää :D

Äskön kotiuduttu neuvolareissulta, viimeistä "virallista" viikkoa viedään, rv 39+1.
SF oli taas kasvanut 1,5cm viikossa (35,5 -> 37cm). Terkka "ei usko, että vauva on vielä yli 4kiloinen.." Kiva juttu, ja vielä mahdollisesti kolmekin viikkoa aikaa kasvaa lisää :D Kuitenkin sanoi, että luottavaisin mielin saan lähteä sairaalaan, kun sen aika tulee. Seuraava neuvola-aika kuitenkin vielä ensi maanantaina 26.8. jos ei vielä ketään ole tullut ulos (su 25.8. LA). Ei mitään lähtöön viittaavia oireita ole ollut, mutta niinhän se taitaa ollakin, ettei ensisynnyttäjillä välttämättä mitään kummallista esiinnykään ennen tositoimia.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Supistusten välien laskeminen - kuten kuukautiskierto eli
alkuhetkestä seuraavan alkuhetkeen.

Supistuksen kesto = supistuksen kesto alusta loppuun (n. 30s-reilu minuutti esim.).

Supistusten väli = edellisen supistuksen alusta seuraavan alkuun, ei siis edellisen loppumisesta seuraavan alkuun.

Meille on nyt sovittu käynnistysaika ke klo 8, jos ei tule ennen sitä omillaan. Sen verran kypsynyt itsekseen, että toivoa ilmeisesti on. Ja kun käyrät, mitat ja UÄt ovat kaikki sitä mieltä, että vauva voi hyvin ja äidin paineita lääkitään vähän isommalla lääkeannoksella vaan, niin mieluummin annetaan vielä mahdollisuus kypsyä itsekseen pitemmälle.

Kohdunsuun tilannehan oli siis se, että sormelle auki ja melkein kanava hävinnyt, ehkä sentti jäljellä. Lääkäri pyöritteli sisätutkimuksen yhteydessä kalvoja irti kohdunsuulta siinä toivossa, että lisäisi supistustoimintaa, jolloin joko tämä käynnistyisi omillaan tai että päästäisiin pelkällä kalvojen puhkaisulla keskiviikkona käyntiin. Mutta ei haluttu tästä kypsyystilanteesta alkaa väkisin boostaamaan ja olen päätökseen kyllä hyvin tyytyväinen. Kerta kroppa antaa merkkejä luonnollisesta etenemisestä, vaikkakin hitaasta sellaisesta.

Omien laskujeni mukaan LA:han olisi pitänyt olla 10.8. joten jos mennään ihan ovulaatiosta laskien, niin ei tässä olla "vasta" kuin 41+2 tänään. Eipä se vauva noita numeroita tiiä kuitenkaan eli ihan sama.

Pippurihäntä 41+5
 
Mulla alkaa pää myöskin räjähtää tähän oottamiseen! Supistelee silloin tällöin epämääräsesti ja kävely on yhtä tuskaa. Kohdunsuulle "kirvelee" jännästi. En tiiä sitten tekeekö se sinne jotain muutoksia. Toivottavasti. Aamusin on usein tullut märkä läntti housuihin ja meinaan aina että se on lapsivettä mutta ei sitä sen enempää tuukkaan. Ilmeisesti perusvuodot voi myös ohentua loppua kohti ?

Ite oon kuullu et puhutaan supistusten välisestä ajasta eli oon käsittäny et se olis edellisen lopusta seuraavan alkuun ? En kyllä varmaksi voi sanoa...

Tuntuu että toi vauva ei mahu olemaan enää mukavasti tuolla mutta eipä se näköjään poiskaan halua. Äääää...!

Onnea taas uusille vauvan saaneille!

Ikku 40+3
 
Ikku: Ehkäpä tästä ei tosiaan ole absoluuttista totuutta olemassakaan. Enkä mä usko, että tuolla laskentavalla loppujen lopuksi on niin suurta väliä. Välin pituuteen tulee kuitenkin vain se max minuutin heitto, riippuen laskentavasta :). Ja siinä vaiheessa kun supparit on säännöllisiä ja kivulaita, niin sillä ei varmaan ole merkitystä, onko se laskettu näin vai noin esim. 9 vai 10 minuutin välein tulevaksi.

Sitten piiloinsinöörin pohdintaa...Mä oon ollut kuulemani ja lukemani perusteella jotenkin siinä käsityksessä, että kyse on nimenomaan supistusten alkujen välistä, kuinka usein uusi supistus aina tulee. Jostain syystä lataamani älypuhelinsovellus noudattaa tuota laskentatapaa myös. Mutta oli miten oli, eipä ne välit ole mitään sekunnintarkkoja olleet tähänkään mennessä vaikka miten laskisi eli kumpikin laskutapa varmasti toimii ihan tarpeeksi tarkasti.
 
En edes niin tarkkaan miettinyt miten niitä lasketaan. Aina kun tuli supistus katsoin kelloa, oli vaikka 11:34, sitten kun tuli seuraava katsoin taas kelloa, oli vaikka 11:38 = n. 4min väli. Yksittäisten supistusten kestoja en esikoisen kanssa edes miettinyt. Oli ne sen verran kipeitä ja selviä että sen kyllä huomasi että tositoimissa ollaan.

Esikoisen kanssa käskettiin olla kotona kunnes välit on alle 5min. Automatkalla niitä tulikin jo 2-3min väleillä ja sairaalaan päästyäni (5h siitä kun heräsin kellottamaan) olin 3,5cm auki ja päästiin saliin suoraan. Tästä n. 5h ja tyttö syntyi.

Tuskin olen yhtään noin kauaa kotona tämän toisen kanssa, soittelen esikoisen hoitajaa paikalle varmaan heti kun oikeasti säännöllisiä supistuksia alkaa tulla - jos siis tämäkin supistuksilla käynnistyy. Menen mielummin 10 kertaa turhaan sinne näytille kuin olen liian kauan kotona enkä sitten kerkiä saada puudutuksia tai synnytän matkalle :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Tääläkää ei mitää tapahdu... Viime yönä sain sentään nukuttua, mut eipä se paljo lohduta... Tuntuu et esikon aikana oli paljo helpompaa ku ei ollu mitää ennakko tuntemuksia/oireita, niin sitä oli itekki paljo kärsivällisempi... Nyt kun niitä tuntemuksia sit on vähä joka päivä niin ei osaa rauhassa oottaa ollenkaa, vaan haluis sen vauvan heti syliin...No keskiviikkona sentään sit selviää mitä nää supistelut on saanu aikaan...

3ssillä ei ookkaa pitkä aika enää ootella vaavia ja pippurihännälläki loppu häämöttää...

malttamaton tieti (39+4)
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Itse kans lasken supparit niin et alusta seuraavaan alkuun.

( . ) Soitettiin tässä iltapäivällä ja sain huomiselle neuvola-ajan. Pääsee vähän purkaamaan näitä kauhutuntemuksia tutun tätin kanssa, niin samalla käydään nämä läpi vielä. Pakko kyllä tarkistaa tuo verenpaine + hemo, kun olot on ollut viimeviikosta asti AIVAN hirveät. Heikottaa, heikottaa ja pyörryttää joka päivä. :S

Kävin nyt sit pitkästä aikaan pidemmällä kävelylenkillä(1,5km), eli kotoa automarkettiin ja takas. Jaksoinpa hyvin vaikka huippas siel kaupas. Samalla saatu viikon edestä raitista ilmaa keuhkoihin.


Huhheijaa nyt sit sohvan pohjalla löhötään ja neulotaan uusilla langoilla. :)

Soose ja poju 39+6
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Yhteistyössä