~~ Elokuun 2013 Ihmeet kesäkuussa ~~

helteet ei sovi kaikille, se on totta vaikkei olis raskaanakaan :/ koittakaa kestää!
mut mua kans ärsyttää toi että kun kysytään laskettua aikaa niin sit ne alkaa taivastelee että " sä varmaan toivot kylmää kesää ", no en todellakaan siks kun viime kesä oli mitä oli muutenkin syksyllä piisaa kylmää ja masentaa muutenkin niin kesällä hellettä kiitos :) mulla on backup-plan noille helteille: lasten uima-allas jossei jaksa rannalle lähteä ;) ja hyvähän mun on nyt sanoo kun kesä on alussa eikä turvotuksia tai muutakaan.

:attn:Mutta muistakaa juoda PALJON vettä:attn:. mun ystävä on joutunu 2 krt nesteytykseen sairaalaan supistelujen takia, tai siis supistuksia tuli kun oli kätilön arvelun mukaan kuivunu.

tää lähtee perheen kanssa nauttimaan uimarannasta :) eilen kävin ekan kerran uimassa. Onko kenellekään sanottu mitään rajotuksia noissa luonnonvesissä uimisesta? onko jotain tulehdusriskejä tms...

Kista ja Vilperi 31+1 :heart:
 
Kista: Totta on ettei helteet sovi kaikille. Itse kyllä kestäisi possun lailla hikoilun ja muun, mutta tämä turvotus on sen verran kivuliasta, ettei enää naurata. Täällä ainakin juodaan vettä 2-3 litraa päivässä + sokerittomia mehua/limppareita vielä lisäksi! Nyt ajattelin kokeilla ananasta tähän turvotukseen, mutta sitäkään en saa paljoa syödä noiden verensokereiden takia..

Itsekin olen ajatellut että menisin uimaan, mutta samaa olen miettinyt, onko mitään rajoitteita tms. tuossa vedessä uimisessa? Raskaana kun helposti tulee tulehduksiakin. Sen verran kuulin, että viileä vesi voi aiheuttaa supistuksia..
 
Odotteleeko joku muukin äitiyspakkausta? mä olen varmaan kuukausi sitten laittanut hakemuksen eikä edes päätöstä ole vielä tullut.. Niissä papereissa jotka neuvolasta sain, luki että raskaustodistus on lähetetty suoraan mm. kelaan ettei sitä tarvitsisi itse lähettää joten eikai tästäkään riipu.. Ilmeisesti kova ruuhka mut mä olen vaan niin malttamaton :)
 
Uiminen pitäisi olla ok, niin kauan kun kohdunsuulla ei ole avautumista nähtävissä. Päinvastoin, se tekee hyvää kropalle olla painottomassa tilassa ja tuo viilennysefekti mikä luonnonvesillä on näillä keleillä, tulee monelle tarpeeseen :)

Itse uin esikoisesta ihan viime metreille asti, tosin hallissa vaan, kun LA oli marraskuun alussa. Mitään ongelmia siitä ei aiheutunut, mutta tosiaan jos paikat auenneet, niin silloin kai jonkun asteinen tulehdusriski voi olla olemassa. Itse ajattelin kokeilla merivettä tänään! Viime viikolla lääkärissä todettiin, että paikat ovat vielä täysin kiinni. Omien tuntemusten mukaan kannattaa mennä, eli jos tuntuu pahalta niin sitten ei väkisin tartte kylmään veteen pakottautua :D

Eniten mua harmittaa tässä helleolossa se kuvotus, eli samanlaista kuin alkuraskaudesta, kun ei saunaankaan kestänyt mennä. Yök.

PH 31+0
 
3ssi kannattaa soittaa Kelaan ja varmistaa että ovat varmasti saaneet sen todistuksenkin sinne. Muistaakseni näis äitiysavustusjutuis päätös pitäis tulla kahdessa viikossa...

Helteet ei haittaa tääläkää, kiva kun on lämmin. Onhan täs nyt pari kesää ollukki suht vilpoista ja märkää. Vielä ei turvotakkaa kauheesti, helle saa vain väsyneeks ja jäätelöö kuluu luvattoman paljo... =) Myöhemmin voi olla toki toinen ääni kellos...
 
Ensimmäinen lämmin päivä takana sitten huhtikuun :O Ja perjantaille luvassa jopa hellettä, mutta viikonloppuna taas viilenee. Jokohan sitä kuitenkin uskaltaisi laittaa toppavaatteet säilöön?! Viime viikolla olivat nimittäin vielä käytössä. Oli kyllä kiva, kun tarkeni jopa ilman takkia :) Tosin iltapäivästä jo tuntui etten saa illalla kenkiä jalasta, kun jalat olivat sen verran turvoksissa, mutta ei nyt sentään tarvinnut kengät jalassa mennä nukkumaan.

Lauantaina on ennakkoilmoittautumiset poikien harrastuksiin ja sinne pitää mennä aamulla jonottamaan. Viime vuonna taisin jonottaa 2-3 tuntia, että sain haluamani kurssit. Täällä kun ei tunneta mitään netti ilmoittautumisia. Miehellä taas perjantaina työpaikan järjestämä festivaali, joka kestää jonnekin aamuyölle, mutta saa kyllä aamulla hoitaa pojat ja viedä esikoisen kaverisynttäreille. Tai jonottaa, jos on mielekkäämpää ;)

Minulla ei ole kummissakaan aiemmissa raskauksissa ollut supistuksia ennen kuin vajaa vuorokausi ennen vauvan syntymää. Nyt tuntuu, että harkkasuppareita on ollut paljon enemmän ja välillä mietityttää osaako sitä lähteä oikeaan aikaan sairaalaan, jos niitä kipeämpiä supistuksia tuleekin jo etukäteen. Saan nyt vihdoin myös paikallisen kelan vauvabonuksen joten kai sitä pitää hankkia ne puuttuvat tarvikkeet. En taida uskaltaa sinne muuttoonkaan asti odottaa, kun ei ole mitään tietoa koska se tulee olemaan.

Pari viikkoa vielä niin sitten ei tarvitse enää kuskata lapsia niin moneen paikkaan. Koulujen kesäloman alkuun onkin vielä kuukausi. Ensi viikolla on tapaaminen sairaalan gynekologin kanssa. Täytyy muistaa miettiä jo valmiiksi kaikki kysymykset, jos jokin askarruttaa mieltä, kun tällä henkilöllä on aina niin kiire, että tapaamiset on hoidettu yleensä viidessä minuutissa.

Saini ja pikkuhukka 27+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Täällä voidaan ihan hyvin.. tosin väsyttää kokoajan ja öisin en saa nukuttua, kun vauveli painaa rakkoa ihan hulluna ja herään siihen, vaikka kuinka väsynyt olisinkaan :( Joten hieman pahantuulinen mamma on ollut nyt viime aikoina!
Supistuksia tulee kokoajan, ja niitähän tulee uudelleensynnyttäjillä herkemmin kun kohtu reagoi herkemmin vauvan liikkeisiin/ärsykkeisiin, kun on jo kerran synnyttänyt.
Lääkärsissä kaikki oli hyvin rv. 27+3, vaikka supisteleekin joka päivä, ja paljon..ja sf oli 24cm, muuta tietoa en saanutkaan kun en ehtinyt käymään neuvolatädillä, koska myöhästyin :whistle:
Seuraava neuvola 13.6

Pimatsu 29+5
 
Huh, pihalla tuntuu ku ois kasvihuonees, kuumaa ja kosteeta. Ois luullu et eilinen ukkonen ois vähä keventäny tuota ilmaa, mut ei pahensi vain...

Pesin puolet vastakkain istuttavasta pihakeinusta ja sit oli pakko pitää tauko, josko illalla sit jatkais. Sais mies sen pestä sit huomenna viä kertaalleen ja viikonloppuna öljytä... Aivan kaamees kunnos... Mut kyl kohta kelpaa keinutella... =)

tieti ja tiitiläinen 29+0
 
Heippati vaan kaikille!

Paljon on täällä helteestä puhetta. Vaan viime kesän jälkeen, ei tällaisiin totu herkästi. Joka päivä mittari näyttänyt +30 ja eilen ohi menneen ukkosen vuoksi laski peräti +22 varjossa. Huhhuh. Ei tuossa mitään muuten, kivahan tuolla ulkona on koko päivä olla, mutta itse palan herkästi, pieneen lapseen saa läträtä tuota rasvaa ja antaa juosta lakki päässä pitkin permantoa :D Onni on toisella oma pieni uima-allas tuossa pihalla missä leikkiä ja vilvoitella.
Mitään turvotuksia ei ole aiheutunut, eikä niitä edellisestäkään raskaudesta tullut tosin. Välillä on vähän tuskanen olo, kun on niin kuuma.

Pimatsu95: Täälläkin tuota väsymystä. Oikein urakalla. Ja yöllistä pyörimistä. Mahakaveri niin vilkas, että unet on vähän rauhattomia kun alkuyöstä ja aamuyöstä potkii juuri niihin ei toivottuihin paikkoihin ja kovaa.|O

Turhautumista ollut liikkeellä täällä.:stick: Meidän piti päästä muuttamaan nyt tämän kuun alusta vuokrataloon, mutta siellä haisee pahalle (=kosteutta????) ja nyt sitten irrotettiin ikkunat sieltä (kyllä, niin vanhanaikainen röttelö, että edes ikkunat ei ole saranoilla), jotta ilma kiertää koko talon läpi ja mahdollinen sisäilma ongelma saadaan kuntoon. Sitä oli niin suunnitellut juhannukset (iso piha) ja sun muut mutta kaikki vedettiin taas hienosti alas... ennen kuin pääsee muuttamaan kuluu sata litraa domestosta, monta rättiä, maalitelaa, maalipurkkia ja hermot.

Kaiken kukkuraksi (JOTAIN POSITIIVISTA ONNEKSI) neuvolatäti (joka vaihtunut mulla niin usein muuton ja kunnan takia) soitti, että mun ei tarvitse olla huolissani. Kuulemma saan kuin saankin sen lähetteen synnytystapa-arviointiin ilman tappelemista joko 60 km päähän (synnytyssairaalaan) tai lähisairaalaan äitiyspolille kesän kiinnioloista huolimatta!!!
Eivät kuulemma tee niitä ollenkaan Hämeenlinnassa, mutta oli jollain tapaa tämä täti ollut kovin topakkana, koska sinnekin heltisi lupa. Josko ne ei tällä kertaa uskalla yrittää mun tappamistani... ei välttämättä ole niin montaa henkeä jäljellä :D

Neukkukuulumisia tiistailta:
SF: 28
Hemppa: 111 (rautakuuri jatkuu...)
Verenpaineet: 88/50 (meinasi täti pyörtyä...)
Liikkeet: ++ /syke 140
Painoa tullut kiitettävästi. Aivan samaa rataa kuin edellisestä menee ihan kaikki mitat, joten poikaa mä tästäkin uumoilen.
Seuraava neukku 4.7 ja sitten saan tietää, koska pääsen sinne arvioon ja/tai käynnistykseen, josko tämä todetaan taas hyvin kasvavaksi tapaukseksi :D
Eli meidän jamppa (tai yllätystyttö, jos näin kävisi?) saattaa tupsahtaa jo heinäkuussa tähän maailmaan. :)

Carriina ja hikottelija 30+1
 
Uiminen ok niin kauan kun paikat kiinni. Tosiaan vasta kun paikat auki niin noita tulehdusriskejä. Mietin vaan sitä, että mistä sen tietää koska paikat on auki ja kiinni??? Siis viime neuvolalääkäris olivat kiinni, mutta siitä on aikaa ja sehän on vasta jossain hamassa tulevaisuudessa se kolmas neuvolalääkäri joten mistä sen nyt sit tietää voiko hypätä mereen vai ei? :p
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
helteetmää näutin :D lämmin on niin ihanaa vaikka hikoilenkiii ja jalat on turvoksissa (jouduin ostamaan jo numeroa isommat kengät ) muutenkin turvotuksia.. lasten kanssa pyöräillyt kovin tai lapset pyöräilly ja mä koiran kanssa kävelly.. välillä lapset uimaa ja välillä koira :) mut mä tykkään helteestä ja kun ei ole huono olo ollenkaan! Vettä menee ainaki 5 litraa per päivä.
Mutta tsemppiä teille joilla on vaikeaa helteiden kanssa ymmärrän ettei pysty nauttimaan ollenkaan !!

Mä oon alkanu taasen valvoa öitä .. joka toinen yö menee valvoessa.. närästää ja ei vaan väsytä ollenkaan.. päivällä vois sit ottaa päikkärit kyllä :D

Aika menee lujaa eteenpäin tänään poksuu taas uusi viikko 29+0 kohta on enää 10vk jäljellä <3

-jaanino ja pieni potkiva poikanen <3 -
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heipat täältäkin pitkästä aikaa, joka päivä luen kyllä kuulumiset, mutta en itse jaksa aina kirjoitella=)

Helteistä on ollut puhettaja tälläkin mammalla alkaa olla mitta täynnä kuumuutta, tänään onneksi sataa vetta ja mittarissakaan ei ole kuin +20 astetta. Kuumuus ei aiheuta turvotuksia tms.. tuntuu vain ettei kroppa muuten kestä kuumuutta, vrenpaineet laskee yllättävän alhaalle 95/63: / ja onneksi sisältä löytyy tuo viilentävä lämpöpumppu, joka onkin pyörinyt aika kiitettävästi.

Ai nukkuuko joku öisin;) Illalla en saa nukuttua ja sitten herään sen seitsemän kertaa yössä vaihtamaan asentoa, juomaan tai pissalle. Onneksi kuitenkaan aamusisin en ole väsynyt.

Vauva on aikasta vilkas tapaus ja tuntuu onneksi viihtyvän oikeassa asennossa, pylly tuntuu oikealla ylhäällä ja maha on myös sen muotoinen;) Aika innokkaana tuntuu nieleskelevän tuota lapsivettä, koska hikkailee melkein päivittäin...mukavaa viikonloppua kaikille!

Kerttu ja sintti 29+0
 
Minusta on muutoin ihanaa, kun on kunnon kesäsää, mutta meidän asunto on valitettavasti aivan tautisen kuuma. Monet tosiaan on voivotelleet, että on varmaan kamalaa olla raskaana hellesäällä, mutta toistaiseksi en oo huomannu raskauden mitenkään vaikuttavan asiaan, kuumalta se kuuma on ennenkin tuntunut. Päivällä voi oleskella parvekkeella tai ulkona, mutta yöt on tuskaisia :( Raahaan kohta patjan jonnekin puistoon puun alle kun hermot menee tähän kämppään :D No, lähipäiviksi on onneksi luvattu edes vähän maltillisempia lämpötiloja.

Vauva ei mun nukkumista haittaa juurikaan, aloittaa sambailut yleensä jo alkuillasta ja rauhottuu aika pian sen jälkeen kun oon käyny makuulle. Jossain kohtaa yötä saattaa kyllä vetästä uuden jumppasession, mutta ei se kauaa kestä. Mulla ei noi liikkeet oo toistaiseksi mitenkään ikävän tuntusia tai kipeitä, tuntuu vaan hassulta kun maha hytkyy. Ipana on ilmeisesti edelleen poikittain, eli ei osu potkut mihinkään herkkiin paikkoihin.

RV 29 menossa.

Antakaas jotain suosituksia vaunujen suhteen! Olen ihan pyörällä päästäni ja tuskastunut, kun olen yrittänyt saada tolkkua eri malleista.. Käytettynä haluaisin hankkia, mutta menneistä vuosimalleista on hankala löytää tietoa.
 
Varoitus: kiukun/ketutuksen/pahan mielen purkua...

No nyt lähinnä enää paha mieli, mut... Eilen illalla kun olin pesemäs esikon hampaita, mies kysy voisko se käydä kylällä kun kerranki tapahtuu, totesin sille sit et viimeset pari kertaa ku oot "käyny" on kotia tultu vasta aamusta, et en oikein tiä uskonko et vain käyt... Sit ku jotaki mutaji vastaukseks sanoin et tee mitä haluat... En jaksanu alkaa tappeleen siitä asiasta. No siitä alko ketutus ja kiukku. Esikko oli aiva suunnattoman hankala saada nukkumaan, vaistos varmasti mielialan ja sit viä kävi kurkkimas koko ajan mihinkä se isi meni... Ei mies varmaan oikeesti tajunnu et kyllä se muksu tietää et se on kotona vaikka pihalle meniki, sit tuli viä sisälle ennenkö muksu nukku ja viä kaverinsa kans, ja pitäähän sitä taas sit tulla kattomaan kuka, mitä ja missä, voi huoh... Nukahtihan se viimein, taistelun jälkeen...
Siinä alko jo sit ärsyttään seki et minä päivästä toiseen nousen muksun kans aamulla, teen ruuat, tiskaan, yritän vähä järjestellä ja imuroida ennenkö pölypallot vallottaa koko kämpän ja teen muita juttuja, mitä nyt pitää milloinki hoitaa... Nyt siihen päälle sit viä tuo et mulla tekee raha aiva tosi tiukkaa (ja lainasinki pikkusiskolta just rahaa siihen asti et äitiysraha alkaa...) ja mies lähtee tuhlaileen omiaan johki saakelin kaljaan... Sen tiän et ei silläkää nyt ihan pois heittää sitä olisi... Toinen huoh...
Mies sit tuli neljän mais kotia, meinas alkaa grillata makkaraa vaikka hyvä ku pysy pystys... juu, en antanu grillata ettei polta koko tupaa viä... sain sen sänkyyn ja sammu heti... Eli olipas tosi kiva reissu, ainaki mun kannalta, ei varmaan herää ennenpuolta päivää vaik mitä tapahtuis... Kolmas huoh...
Tänään on sit lähös vielä varpajaisiin, juu ei siinä mitää, se nyt oli tiedos jo aikasemmin, mut ku ottaa varmasti siäki niin ei eilen oisi kyl mun mielestä tarvinnu... Multa ei kyl kysellä haluisinko mä johonki tai saanko mä rentouduttua, ilmeisesti olettaa et kun en oo mikää baari-ihminen enkä jaksa valvoo, niin en haluu mennä mihinkää...
Ylipäätänsä tuntuu et tuo toisen huomioon ottaminen ei onnistu ku multa... minä yritä ottaa huomioon tuon muksun, sen päivärytmin mukaan pitkälti mennään, sit yritän huomioida tuon miehenki, et sais nukkua ja vähä levätäki kun tekee kumminki raskasta työtä... juu, mut mähän oon vaan kotona, eihän mulla oo ku vapaa-aikaa...
En sit enää neljän jälkeen nukkunu, paha mieli vei voiton, tulee varmasti tosi kiva päivä...

Ja nyt pyydän anteeksi kaikilta kanssaodottajilta tuota purkausta.

Iloisempaa asiaa, eli nuosta vaunuista:
Ei oo kokemusta ku noista yksistä, mut sen verran voin sanoo et tärkeimmät ominaisuudet on renkaiden koko ja työntöaisan korkeudensäätö sekä kärryjen kasauksen helppous/vaikeus ja tietenki vaunujen koko. Muut on sit itestä kiinni haluuko yhdistelmät vai ei, semmosen mihkä saa turvakaukalon kiinni ja minkä näköset. Ja tietysti sit seki et jos nukuttaa pihalla vaunuis ötökkäaikaan, montako "ylimäärästä" koloo niis on mitkä pitää saada piiloon ettei vaunut täynnä öttiäisiä... Mut joo, malleja on tosi paljon...
 
Heipsan kaikille tasapuolisesti ja onnittelut kans uusista tulokkaistanne!

Näemmä vanha tunnukseni on "kuollut" jossain vaiheessa tms. kun ei päässyt kirjautumaan enää, joten loin uuden tunnuksen notta pääsis vähän lukemaan ja höpisemään tänne pitkästä aikaan. Minut tunnettiin nickillä Mömmis joskus v. -08-09.

Voisin pienen esittelyn tehdä itsestäni. :D
Olen naimisissa oleva kuurosokea (Usherin syndrooma III-tyyp. wikipediasta löytyy infoo) terveen neljävuotiaan tyttären äiti ja meille on tulossa elokuussa poikalupaus (la 20.8.).

Jotenkin tavallaan söpöä lukea esikoista odottavien äitien kirjoituksia. Voi niitä aikoja kun itsekin panikoin milloin mistäkin ja riemuitsin kaikesta hienosta ja jännästä. Tokan raskauden aikana on ollut tähän mennessä _paljon_ helpompaa ja mukavampaa, kun tietää miten asiat etenee ja mistä ei tarvitse ressata potenssiin taivas.

Edelliseen raskauteen verrattuna tämä raskaus on hiukan erilainen syystäkin. Tällä kertaa sain riesakseni raskausdiabeteksen (jännä sinänsä, koska ennen plussaantumista olen ollut pitkällä elämäntaparemontissa ja painoa pudonnut n. 14kg) ja matalan verenpaineen (huimausta). Ja tämän lisäksi ilokseni painoa ei ole tullut lähestulkoon ollenkaan koko raskauden aikana (ed. rask. tuli yli +20kg).


Soose ja poju 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Tietille :hug: Muillekin jaksamisia turvotusten ja helteiden kanssa. Mulle kyllä lämpö sopivissamäärin passaa ja nautin tästä ihanasta kesästä, mutta rajansa toki kaikella +25 on raja jonka jälkeen täytyy sisätiloissa olella...
Oma olo muutenkin aika hyvä. Völillä jo painaa tuonne kylkikaariin ja turvottaa jalkoja. Suonikohjut vaivaa, mutta niinhaän ne aina..
Yöt aika hyvin saan nukuttua, suonenvetoja on paljon ja pissalla ainakin kerran käyn.
Ens viikolla pe. mulla lääkäri neuvola ja vähän innolla ja jännityksellä ootan mitä siellä on vastassa..
Jäätelöä täälläkin menee ja PALJON! nesteitä pitää muistaa juoda..
Ens viikolla lääkärikuulumisia, viikot menee nopeaa!
Inkkukinkku 28+2
 
Heipsan täältäkin!

Ostettiin perjantaina tänne meijän tukahduttavaan kämppäämme tuuletin, ja se onki pyöriny maksimiteholla siitä lähtien koko ajan, yöt ja päivät. :D silti hiki virtaa ja ollaan koko perhe nudisteina.

Esikoinen (2,5-v) on alottanut nyt päivävaipattomuuden ihan tosissaan, autossa, kaupassa ja päiväunilla vaipat on vielä toistaseks jalassa, mutta muuten mennään (Hello Kitty) pikkareilla. Toinen on kyl melko innoissaan ison tytön statuksestaan, katsotaan auttaisko kesän tehotreeni saamaan sen kokonaan päiväkuivaks ennen pikkuveljen tuloa. :) harmi vaan, että päiväkodissa ne haluu pitää tuolla koko ajan vaippaa päällä (minkä ymmärrän kyl hyvin)... Mut enää kaks viikkoo, niin alkaa mun ja taaperon kesäloma ja kolme viikkoo, niin isiukkokin saa alottaa lomailun!

Mulla on ollu taas viime päivinä melkosesti suppareita ja kaiken maailman (liitos?)kipuja, perjantaina oli sen verran kamalat, että harkitsin oikeesti jo päivystyksee lähtöä. Mies oli jo ihan soittamassa synnärille monta kertaa, mutta estelin sitä. En haluu joutua naurunalaseks jonain hysteerisenä odottajana. Mutta sen verran kuitenkin jo huolestuin, että meinaan ottaa asian puheeks tiistain neuvolassa ja kysellä vähän toimintaohjeita vastasuuden varalle. Ei oo kivaa, jos joudutaan perumaan kaikki kesälomareissusuunnitelmat mun kipujen vuoksi. :(

Pokspoks 30+0! Terkuin mamimam + mörkö
 
Vaunut kannattaa listata ominaisuuksia mitä vaunuilta tarvitsee ja haluaa. Mihin käyttöön ne tulevat pääasiassa, tarvitseeko niiden kulkea maastossa ja soratiellä, sohjossa ja lumessa vai kaupunkiolosuhteissa. Sitten tosiaan työntöaisan korkeus/säädettävyys, kasattavuus, mahtuminen autoon tai julkisiin, jos niitä käyttää ja muita kriteerejä. Pehmeä vai kova kantokoppa, istuin osan käännettävyys jne.

mamimam kommentoin vaan pikaisesti, että jos vahinkoja ei tule paljoa päiväsaikaan niin miksi päiväkodissa ei haluta kokeilla? Meillä sopi päiväkodille, että kun alettiin harjoittelemaan niin tuotiin muutaman ylimääräiset pikkarit ja vaihtovaatekerta. Usein sitten jos tuli vahinko niin jättivät päikkäreiden jälkeen vaipan päälle. Tutin kanssa oli enemmän ongelmia, kun oli kotona jätetty jo pois niin päiväkodissa olivat antaneet jonkun oman varatuttinsa lapselle. Mutta käytännöt varmaan vaihtelee eri päiväkodeissa.

Saini ja pikkuhukka 28+3
 
Lomareissusta selvitty kunnialla :) ihme ettei monen tunnin autossa istuminen tehnyt pahaa,eikä suppareitakaan mitenkään paljoa tullut vaikka päivät menikin kävellessä eikä ennen iltaa kerennyt oikeastaan ollenkaan levätä.Taisi sattua tuurilla vain paremmat päivät tälle reissulle.
Vauvakin on löytänyt tiensä mukavampaa asentoon,ei ole enää poikittain.Luulen et se vauvan huono asentokin teki niitä supistuksia..Oisko jopa ihan raivotarjonnassa,mene ja tiedä.Toivon kovasti et ois jo kääntyny.

Mut sellaset päivitykset,paremmalla ajalla lisää :)
 
Kamala päivä .. tänään ei jaksa on niin poikki ei oo jaksant kotoa poistua ollenkaan. Oon vaan siivonnu ja järjestelly paikkoja. Noh välillä kun sataa vettä ja välillä ukkostaa :( not nice.

Poikakin kääntyi keljeltä toiselle eli pää on nyt toisessa kyljessä :D noh ainakii hää osaa kääntyä eli toivoa vielä. Liikkeet tuntuu kyllä välillä tosi ilkeiltä kyljissä. Nyt toisella on monesti pivässä hikka, tuntuu nivusessa hauskalta :D Ei pysty syömään vaikka pitäisi niin ei jaksa syödä.. maha on niin täynnää ettei mee ruoka alas.. vettä menee sitäkin enemmän.

Tänää on oikee vali val vali vali vali päivä .. ja ukko tietty pitkän päivän töissä.. sekin vielä tosin ei se uutta ole kun kesä parasta sesonkia. Nyt pitäis kauppaan jos toi ilma piristäis kun on niin vilee ulkona.. Mä oon jo ihan jäässä kun ei are paista koko ajan :D paitsi jlat kiehuu ja on tulessa.. sukkia en edes kuvittelis laittavani jalkaan :D
 
nyt sitten tulee omanapailua oikein urakalla :))

Onko muilla istukka etuseinässä ? :eek: kun minä maailman suurin stressaajja ja paniikoija aloitan kohta taas :))) elikkä meillä tänään poksu 30+0<3 ja toi tytyhän ei ole missään vaiheessa ollut mitenkään aktiivinen noiden liikkeiden suhteen :/ tai ainakaan minä en niitä tunne ! käytiin yksityisellä 3d ultrassa ja siellä niinkun neuvolassakin kerrottiin kuinka vilkas sikiö on :eek: minkätakia mä en tunne niitä ?? On todella inhottavaa olla siinä ultrassa kun nvtäti kertoo kuinka kovasti se liikkuu ja mä oon vaan et jooo niin näkyy :eek: mut mitään ei tunnu !! tokikin oon siis potkuja ja muljahduksia tuntenut mut en niin paljon mitä (kuvittelisin) pitäis ? ja sitten saan vainoharhait ja verenpaineet kohoamaan kun täällä panikoin :DD Onko muiden vauvat tälläsii "piiloliiikkujia" vai onko mun tuntoaisti jotenkin tohvelieläimen tasoa :((


salpe+rupsu
 
Hello!

Sainille: Meijän tytsy on kunnallisessa päiväkodissa ja ne on kyllä melko nihkeitä kaikissa tommosissa... Vasu-keskustelussakin ne hirveesti painotti, miten tärkee ois oppia jo päiväkuivaks, mutta että se harjottelu pitää tehä kotona, kun ne ei "jaksa/ehi". Toinen juttu mikä särähti korvaan oli VAATIMUS et meijän pitäs ruveta testaamaan tytöllä normimaitoa (tähän mennessä käytetty laktoositonta, jota käyttää koko perhe, koska ainakin aiemmin tav. maidosta on tullut karmeet iho-oireet vaippa-alueelle + ripulia), tytöllä on siis neuvolan todistus, että tav. maito ei käy, vaan pitää olla väh. hylaa tai mieluiten laktoositonta. Tyttö ei juo ollenkaan maitoa pelkilteen (kieltäytyy siitä totaalisesti), mutta ruuanlaitossa ym. käytetään kyllä maitotuotteita. Neuvolassa oon maininnut asiasta monesti, mutta kommentti on aina, että laktoosi-intoleranssitutkimuksiin pääsee vasta vähän isompana ja että kalsiuminsaannin suhteen ei ole väliä, juoko sitä maitoa "raakana" vai ruuan seassa. Nyt sitten päiväkodissa ne on ehdottomasti sitä mieltä, että meijän pitää kotona testata, onko tytöllä laktoosi-intoleranssia vai ei (eli tehä tytölle omat ruuat omista maidoista, koska meistä vanhemmista ei kumpikaan pysty käyttämään tavallista maitoa), mutta se testaaminen pitää alottaa vasta sitten, kun tyttö on kesälomalla, koska ne ei päiväkodissa halua hoitaa punottavaa peppua tai vaihtaa vaippaa tiheemmin, jos tulee oireita..... Arvaa kiinnostaako ruveta "pilaamaan" kesälomaa silä, että ruvetaan syöttämään tytölle tavallista maitoa, jota sen vatsa todennäkösesti ei siedä edelleenkään, kun aikasemmin siitä on ainakin tullut tosi ovat oireet ja koska molemmat vanhemmistakaan ei sitä siedä, ja antaa tytön (ja meidän) sitten kärsiä kovista vatsanväänteistä ja ärtyneestä, kipeästä alapäästä??

Salpelle: Mulla oli viime raskaus just tollanen. :) istukka oli etuseinämässä ja kaikki potkut tuntu tosi vaimeina. Kuitenkin ultrissa sanottiin, että lapsi on vilkas! Samoin olin tosi huolissani, kun aloin tuntea ekat liikkeet vasta melko myöhään (rv 21+) ja vatsan päälle niitä ei tuntunu vasta kun ihan ihan lopussa... Mut nyt tää raskaus onki ihan erilainen. Istukka on takaseinämässä, tunsin ekat liikkeet jo rv 16 ja vatsan ulkopuolellekin ne tuntu tosi aikasin... Tuntemuksia on tosi usein ja tosi voimakkaita, ainakin viime raskauteen verrattuna. Joten kai se on sitten ihan raskaudesta, istukan sijainnista, kohdun asennosta ja tietty lapsestakin kiinni! Jos sikiö kuitenkin potkii aina välillä, niin kyllä se elossa on. :)

Ja sitten neuvolakuulumisia: Oi taas melko rutiinikäynti, ei mitään ihmeellistä. Kivuista ja suppareista juttelin, mutta neuvolatäti ei pitäny niitä mitenkään vaarallisina... Käski vaan soittaa äitipolin päivystykseen, jos olo on epävarma. Joten enpä saanu epävarmaan olooni oikeen mitään vastausta. Lääkäriaikaa se eka meinas varata mulle kohdunsuun tarkistusta varten, mutta kun ei ollu enää vapaita aikoja tälle viikolle ja sillon kuukaus sitten kaikki oli kohdunsuulla kunnossa, se ei sitten varannutkaan. Sanoi vaan, että jos tulee paljon suppareita, niin voi soittaa vaikka omalle terveysasemalle (joka on siis eri kun tuo paikka, missä on neuvola) ja kysyä sieltä sisätutkimusta... Pissapurkit antoi mukaan ja käski viiä huomenna labraan + mennä ottamaan jokin näyte emättimestä, ettei siellä ole mitään tulehusta. Joskus nimittäin esim. hiivatulehus voi aiheuttaa tiheitä suppareita. Lisäks mun pitäis käydä antamassa jokin verinäyte (jonka syytä en edes tiedä, se mun nlalääkäri oli kuulemma jo toukokuussa kirjottanu mulle lähetteen sinne) labrassa, teen sitten senkin huomenna.

Rasittava toi mun lääkäri, kun se ei kerro ikinä mitään syitä millekään, vaikka kuinka yrittäsin kysellä, toi verinäytekin tuli ihan puskista! Mulla on vanha repeämä (esikosesta tuli synnytyksessä III asteen repeämä) kiukutellu nyt tässä raskaudessa ihan huolella, en voi kuvitellakaan mitään yhdyntää, kun sisätutkimuskin tekee sairaan kipeetä, vaikka tässä välissä (n. 2 vuotta) se on ollu käytännössä oireeton ja kaikki lääkärit, jotka ovat sisätutkimuksia tehneet, ovat kommentoineet aina, miten nätisti se on parantunut jne. Yritin sillon viime kerralla (kuukaus sitten, kun oli viime neuvolakäynti) kysellä lääkäriltä, että mistä ne kivut johtuu, vaikuttaako synnytykseen jne, mutta tyyppi iski vain puudutegeelin reseptin käteen ja sano, että käytä tota yhdynnässä. Menin sitten ostamaan sitä (maksoi 30€ onnettoman pieni purkki) ja kerran kokeiltiin, mutta eihän se mitään tehonnut... Joten hukkaan meni. Samalla kerralla valitin jalka- ja nivussärkyä, eikä se niihinkään sanonu juuta eikä jaata. Oiskohan niitten vuoks sitten laittanut sen lähetteenkin verinäytteeseen? Ois vaan kiva jos mullekin jotain infottais. ;)

Paino on nyt noussut lähtöpainosta 9 kiloa, hemoglobiini oli sama kuin viime kerralla, 110. Oon syönyt joka päivä maksimiannosta rautaa, joten ihmettelen miksei se ollu noussu... Mutta pääsia tietty on, ettei se ollu laskenutkaan ja sain vain kehotuksen jatkaa raudan syömistä samalla tavalla ku ennenkin. Sf-mitta oli 27 cm ja kaikki oli muuten niinku pitikin. Joten ei mitään ihmeellistä siis.

Seuraavat neuvola-ajat on 28.6. ja 11.7. (sori en pysty tekemään tällä typerällä iPadilla noita korostuksia!)

mamiman + pikkuveli 30+2
 
mamimam: Mulle on sattunut kanssa hyvin epäsosiaalinen neuvolalääkäri. Mainitsin asiasta neuvolassa, että jäi hassu olo kun toinen ei oikein selittänyt mitään ja hädintuskin päin katsoi ja vaikutti tosi hermostuneelta ja epävarmalta muutenkin. Eikä tosiaan ollut mikään nuori aloittelija. Sain sitten tämän seuraavan neuvolalääkäriajan toiselle tyypille. Katsotaan mimmoinen sieltä sitten tulee.

Suht kohtuuttomia kyllä nuo päiväkodin vaatimukset. Tätä se laitostuminen teettää. Ei muuta kuin teette itse kuten parhaaksi näette, ne vaan yrittää tehdä omasta hommastaan helpompaa, mutta joku raja silläkin täytyy olla.

Kaks viikkoa seuraavaan neuvolaan ja samana päivänä sitten mennään Kättärille tutustumaan :) Tänään sattui muuten aivastaessa pien vahinko :ashamed: Mulla on ollut tosi juoksevaa valkovuotoa muutenkin aina välillä, mutta tänään taisi lorahtaa pissaakin mukana. Toivottavasti ei kuitenkaan lapsivettä... Laitoin varuiksi nyt pikkuhousunsuojan ja toivotaan, ettei tule tavaksi. Niin ne paikat löystyy. Ikinä en ole "karkailusta" kärsinyt joten vähän nolottaa nyt. Vauva kyllä painaa aika lahjakkaasti virtsarakkoon nykyasennossaan.

PH 31+6
 

Yhteistyössä