~~ Elokuun 2013 Ihmeet kesäkuussa ~~

Pahoittelut, olen laiska ja linkkaan bloggauksen tänne, jossa meidän kuumiset eli "10.6, hieman huonompi päivä"

Tuolla siis 10.6 erikoislääkäri kuulumisia, uutta ultrakuvaa pienokaisesta ja mittoja, jotka laittelen tähänkin, eli:

2371g
Raivotarjonta
Liikkeet ++
Syke +
Lapsiveden määrä normaali


Sellaista. Tänään on ollut todella väsynyt päivä, nukuin 3h päikkärit ja nyt hieman helpottaa. :) Aamulla käyty antamassa 5 putkiloa verta ja torstaina sisätautien poliklinikalle meno (yksin, miehellä töitä), 26.6 neuvoja ja erikoislääkäri kontrolli 34+0, jossa varmaan lisää tuosta käynnistyksestä yms.

(31+6)
 
Tänään poksuu viikot, eli huikeat 30+0.

Onko täällä muita jotka kärsivät alhaisesta verenpaineesta? Miten olette selvineet liikkumisen suhteen, esm. kauppakäynnit ym. ? Pelottaa asioida ruokakaupalla 4v.:n kanssa ja eikä ole ketään muita aikuisia katsomassa mun perään. Väkisin tulee pientenkin ostosten kanssa otettua ostoskärryt josta saada otetta jos alkaa heittämään päästä pahasti.

Myytiin tässä hiljattain Teutonia Timmy (vaaleanpunainen), on muuten huippurattaat nämä Timmyt(!). Mukavasti on kyllä ollut tässä aikaa katsella tuliterät kärryt ja mielenkiintoni kohdistui Phil & Teds Dot/Navigator:iin.

Ajatukseni alunperin oli, et saisin Maxi-Cosi kaukalon kärryyn. Kuurosokeuden vuoksi käytän paljon taksipalvelua, niin tämä systeemi vaikuttaa toimivimmalta kun ei pysty todellakaan missään keskustassa alkaa kantamaan kaukaloa mukana + pitäisi 4v. taluttaa samaan syssyyn. :D Paljon päänvaivaa kyllä tuottaa tuo ylimääräisten käsien puuttuminen.

Moni varmaan miettii, et miten usherikko näkee eteenpäin kun kärryjä työntelee. Kyllähän se onnistuu kun tunnustelee maata tottuneesti ja näköä vähän jäljellä + alue tuttu ja turvallinen. Iltaisin ei tietty tule kuuloonkaan kävelyt varsinkin pimeällä.

***

Vauva osasi näemmä kääntyä raivotarjontaan ja toistaiseksi potkut eivät ole tuntuneet ikäviltä. Pitäisi kai olla iloinen tästä. xD Toinen mikä ihmeyttää on se et en tunne vieläkään hikkaa. Tunsin heti esikoisen kohdalla, mutten tämän. Hm.....????

Soose ja poju 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
salpe: Minulla on myös istukka etuseinämässä. Ei paniikkia. :) Kuulemma vaihtelee nuo liikkeiden tuntuminen. Paljon vaikuttaa se missä asennossa ja paikassa vauva on ja vissiin sekin miten tuo istukka on asettunut. Itselläni tuntuu potkut kaikista eniten vasemmalla kyljellä ja virtsarakon kohdalla.
 
Täällä ultrataan jos kotimittailussa ilmenee poikkeavia arvoja. Itsellä insuliinihoitoinen kuten myös Pii-n blogia lukiessa bongasin että hänellä myös niin sikiötä seurataan säännöllisesti ultralla. Ja tän kokoarvion tekevät siis aina poli tarkastuksessa. Itsellä viime viikolla 30+4 kokoarvio 1,7kg.
 
Blaeksoose: Kuinka matala sulla tuo verenpaine on? Onko se oireillut huimauksena tms. vai pelkäätkö vain sitä? Minulla on verenpaine aina ollut aika matala, siis jo ennen raskautta. Nyt raskausaikana ollut alimmillaan 97/68, mutta ei ole aiheuttanut mitään pyörrytyksiä. Neuvolalääkäri sanoi, että elimistö on varmaan sopeutunut mataliin paineisiin.

Tänään käytiin taas neuvolassa. Siellä keskusteltiin parisuhteesta ja odotuksista vauva-arjen suhteen yms. Meillä on siitä ikävä tilanne, ettei oikein asu sukulaisia tässä lähistöllä, eli ei ole kauheasti hoitoapua tarjolla lähipiiristä. Elättelen toiveita, että ehkä perhekerhossa tms. vauvapiireissä sitten tutustuisi muihin lapsiperheisiin, joiden kanssa voisi vähän vuorotellen tarjota lastenhoitoapua toinen toiselleen. No, takaisin neuvolakäyntiin: Näytteet ja mitat oli ok. "Hemmo" könötti kohdussa takamuksillaan, mutta vielä on muutama viikko aikaa kääntyä parempiin lähtöasemiin ennen kuin asiasta tarvii huolestua.

RV 30+1

Terkkari ei muuten puhunut mitään mistään liikkeiden laskemisesta, vaikka neuvolalääkäri viimeksi jotain mainitsi että niistä puhutaan sitten seuraavalla neuvolakäynnillä. Onko teillä jo ollut sellaisesta puhetta? Mitä pitää laskea ja miksi?
 
Viimeksi muokattu:
Sikiön liikelaskennasta esim. HUSin sivuilla seuraavasti:

HUS - Ohje sikiön liikkeiden laskemiseksi

10 liikettä per tunti, ei tietenkään joka tunti vaan sitten kun alkaa seurailla. Jos tunnissa ei tule kymmentä niin sitten aloitetaan laskenta alusta ja seurataan toinen tunti, voi juoda jotain kylmää/makeaa mikä saattaa herättää vauvan liikehtimään (ei toimi meillä). Kerran tai pari päivässä voi tehdä, jos tuntuu, että haluaa varmistaa asian. Hikkaa ei lasketa liikkeeksi, mutta kaikenlaiset muut muljaukset ja töytäilyt kyllä.

Meillä on suurimmaksi osaksi tyyppi heiluu pitkin päivää sen verran paljon, että en ehdi kaivata liikkeitä. Kerran tai kaksi on ollut hiljaisempi puolikas päivä, mutta seuraavana onkin sitten otettu takaisin.

Toivottavasti tuosta oli apua!

p.s: Mä oon tehny liikelaskentaa tasan kaks kertaa tässä raskaudessa... Ekassa en muista teinköl olenkaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Catida: Huu, mitähä ne arvot ny oli. Ulkomuistissa jotain joo ~100/67. Normaalisti ~120/80-90. Ei kyllä ole ikinäikinä ollut tollasia lukuja aiemmin. Ei huimaus/huippaaminen itsestään pelota, vaan se pelko et jalat pettää vielä joku kerta alta ja tulee suht voimaton olo (hemo oli jotain hieman yli 100, ymmärsin et laskee luonnollisesti matalan verenpaineen rinnalla, voin olla väärässäkin :O ). Tosiaan voi kyllä olla niin ettei kroppa ole tottunut alempaan arvoon(?).
Mainitsi samalla ettei tälle oikein voida tehdä mitään kuin koettaa kestää se. Ja samalla olla varovainen varsinkin, kun huono tasapaino vamman vuoksi. Toivon mukaan arvot nousisivat loppuviikkoja kohden. Kauheaa jos putoaa vieläkin nuo arvot. :(

syysmyrsky: Kiitos, tämä selvensi. :)
 
salpe minulla on käsittääkseni kaikissa raskauksissa ollut etinen istukka, mutta pojista tunsin liikkeet molemmista jo tosi aikaisin ja nyt sitten alkoivat tuntua paljon myöhemmin. En edelleenkään luultavasti tunne kaikkia liikkeitä, vaikka aika lailla niitä nyt jo tuntuukin ja jonkin verran on viime aikoina alkanut näkyä liikkeet jo uloskin päin.

mamimam aika oudolta kuulostaa päiväkodin suhtautuminen. Ja tekisin kyllä sen maitokokeilun ihan sitten kun itse katsoisin ajankohdan sopivaksi enkä päiväkodin vaatimusten mukaan. Tosin itsellä ei ole kokemusta kuin tuosta yhdestä ranskalaisesta päiväkodista, jossa tosiaan tosi mukavaa henkilökuntaa. Johtajattaren kanssa ei kyllä aina oltu samoilla aaltopituuksilla, mutta muu porukka oli ihanaa :) Johtajatar taisi valittaa useampaankin kertaan, että lapselle ei saa laittaa toppahaalaria, kun se vaikeuttaa heidän työtään. Ja mainitaan nyt vielä, että eivät vieneet lapsia ulos, kun oli kylmempi keli... Oli silloin jotain 2v ja osasi jo itse auttaa pukemisessa. Mutta tämä on ihan normia ranskalaistyyliä, pipot, lapaset ja muut vähän lämpöisemmät vaatteet ovat heille kauhistus.

Pippurihäntä minulla riippuu tosi paljon vauvan asennosta nuo karkailut. Yhden kerran on tähän mennessä tainnut lorahtaa. Olin flunssassa ja oli kiire vessaan niin se yskiminen tai aivastelu oli liikaa.

Blaeksoose meillä on Phil & Tedsit ollut pojilla ja on edelleenkin vaikkei enää olekaan käyttöä. Malli taitaa olla Dash. En kuitenkaan taida ostaa uusia puistovaunuja vaan käytän noita vauvalla. Ja ne hankittiin aikoinaan, koska oli pakko saada esikoinen välillä kiinni ettei juossut mihin sattuu ja sai kyytiin lepäilemään kun häntä väsytti. Ja Phil & Tedseihin saa tosiaan myös maxi cosin adaptereilla kiinni.

Meillä pojat on olleet ihan hirveän väsyneitä. Sammuvat iltaisin jo aikaisin ja nyt olivat jo sängyssä, kun mies tuli kotiin. En tiedä johtuuko kelistä vai mistä. Nuoremmalla jatkuu vielä antibioottikuuri niin se ehkä väsyttää. Torstaina on oma gynekäynti ja anestesialääkärin tapaaminen. Uusi asuntokin on tiedossa ja heinäkuun lopulla pääsemme ehkä muuttamaan. Toivottavasti ei ainakaan paljoa viivästy. Toisaalta odottelemme edelleen tietoa miehen työpaikan kohtalosta, koska heidän yrityksensä siirtyi toisen firman omistukseen ja voi olla että tulee irtisanomisia tai siirtävät työntekijöitä omaan toimipaikkaansa, joka onkin sitten ihan toisella puolella Ranskaa. Se olisi tosin ihan positiivinen juttu :)

Saini ja pikkuhukka 28+5
 
Täällähän on heti vilkkaampaa kun en oo kotona koneella...

Lähdettiin muksun kans mummolaan viikoks, ihanaa, ei tarvi tiskata eikä laittaa ruokaa, eli tuntuu kyl ihan lomalta. Josko tän viikon jälkeen jaksais sit paremmin tuota kotiarkeakin... =)

Mulla oli verenpaine 106/67 viimeks kun mittasin. Ei oo ikinä ollu noin matala... Hemoglobiini kuitenki niin hyvä ettei oo rautaa tarvinnu...

Mut nyt äkkiä nukkumaan, ettei huomenna oo ihan yliväsyny...
 
Korkataan tämäkin pino nyt viimein. Aikalailla omanapainen teksti tulossa..

Toissa yönä jouduin lähtemään synnärille näytille kun heräsin aivan tajuttomiin polttoihin eikä missään asennossa voinut olla. Käyrillä kaikki ok, muutama supistus siihen 20 minuuttiin. Ultrassa kaikki myös hyvin mutta meidän siro vauva olikin nyt pullukka :D vielä 10 viikkoa sitten oli viikon pienempi ja 5 viikkoa sitten täysin vastaava mutta nyt, viikon isompi ja painoarvio 2100g. 3 viikon päästä seuraava ultra niin katsotaan miltä näyttää.

Noista verenpaineista, mulla on alhaset. Norm. 105/65-68 ja nyt tuolla sairaalareissulla 104/50

Miina&Pörri 32+1
 
Ohhoh Miina-, että ihan synnärille asti olet joutunut ramppaamaan. Hyvä kuitenkin, että kaikki ok ja supparitkin rauhoittuivat. Vauvasi onkin ottanut hyvän spurtin tässä kuukauden aikana. Meillähän on ollut enemmän toisin päin, aluksi vähän edellä, sitten päivän jäljessä RU-vaiheessa ja nyt mennään -1 käyrällä, mutta kuulemma täysin normaalia sekin, on vaan siroa mallia. Ihan himpun verran tietty olen tuosta huolissani, jos vauva ei kasvakaan, mutta onneksi tämä mahan kasvu todistaa muuta :)

Mulla muuten tuli viime yönä muutama kipeämpi supistus, ihan heräsin ensimmäiseen. Eipä noita ole kohta kolmeen viikkoon ollutkaan, kivuttomia vaan. Sen jälkeen taisi tulla vielä pari, mutta olin jo nukahtanut uudestaan ja ne jotenkin sotkeutuivat uneen. Aamulla ei mitään, vauva tuntuu vaan painavan häpyluuhun vähän uudella tavalla. Vihloopi ensimmäistä kertaa kunnolla tässä raskaudessa tuota liitosta. Om nom.

Mä oon muuten ihan samaa mieltä tuosta liikelaskennasta, että jos sitä alkaa jotenkin hysteerisesti seurata, niin hulluksihan siitä tulee. Minusta tuo päivittäinen seurantakin on jo ihan tarpeettoman tiuha frekvenssi. Epäilemättä aiheuttaa melkoisen kuormituksen neuvolalle, jos kaikki alkavat tuohon liian vakavasti reagoida. Vauvoilla on jo tässä vaiheessa hirveän erilaiset rytmit, siis päivätkin voivat erota toisistaan paljonkin, ja anatomiset seikat vaikuttaa tosi paljon siihen, miten liikkeet tuntuu.

Toisaalta on hyvä olla menetelmä, jolla tilanteen vaatiessa pystyy vähän itse seuraamaan, onko syytä hakeutua johonkin, jos huolestuu. Tuo omatoimilaskenta on varmaan kehitetty terveydenhuollossa karsimaan suurinta osaa niistä "vauvani ei enää liiku paljoakaan"-soitoista, joita epäilemättä tulisi vielä enemmän ilman tuota ohjetta. Liikkeiden huomattava vaimeneminen loppuvaiheessa on kuitenkin siinä mielessä vakava asia, että se kertoo vauvan mahdollisesta ahdingosta. Tosiasia kuitenkin on, että aina vaan vähemmän ne vauvelit mahtuvat siellä masussa pyörimään, joten liikkeiden tunne muuttuu senkin johdosta.

Ja sitten poksahdetaan kohti 33. raskausviikkoa!
PH 32+0 kera möyrikin
 
Vastailen nyt noihin tulleisiin kysymyksiin ym. Eli täällä siis insuliinihoitoinen todettu RaDi, jota nyt epäillään jopa 1.luokan diabetekseksi, jonka vuoksi siirryn äitiystarkkailusta torstaina sisätautien polille!

Vauva on viikkoihin nähden "iso", mutta vielä täysin käyrien sisällä, joskin yläkäyrillä. Diabetes siis aiheuttaa suurta kasvua. Käymme noin joka toinen viikko Kontrollissa, josa ultrataan tarkasti yleensä tunnin verran.

Saa kysellä lisää, mikäli jotain unohtui mainita.

Noista verenpaineista, yleensä verenpaineet noin 100/60 tietämillä, välillä hieman tulee heikotuksia, mutta harvemmin. Sattuu vaan olemaan aika alhaiset normaalisti. :)

Liikelaskennasta, meille toitotetaan koko ajan laskennan tärkeyttä, jos pienikin epäilys on! Varmaan tuon diabeteksen vuoksi osittain. Ei ole tosin tarvinnut laskeskella, sen verran vilkas pikkuinen on.
 
Viimeksi muokattu:
Pii-: Kävin lukemassa blogiasi ja täytyy sanoa, että on tuo aikamoinen paukku, että nyt paljastuu tuo tila. Miten ihmeessä sitä ei ole aiemmin elämässäsi huomattu...Mun tuttu on myös 1. tyypin diabeetikko lapsesta asti ja oli raskauden alusta lähtien erityisseurannasta. Raskaus meni kuitenkin hyvin ja normaalisti, eikä vauvastakaan mitään superisoa tullut. Vauva syntyi lopulta sektiolla, en muista oliko virhetarjonta vai muuten vaan sydänäänten heikkeneminen kesken synnytyksen ja silloinhan tyyppi kaivetaan kyllä ulos aika nopeasti. Itse raskaudessa ja synnytyksessä ei käsittääkseni ollut mitään semmoista kommervenkkiä, mikä olisi jotenkin johtunut erityisesti tuosta diabeteksesta, eli varmasti teilläkin kaikki menee hyvin loppuun asti, kun tilanne on nyt tiedossa! Tsemppiä!

PH
 
Pippurihäntä: Hurjasti kiitos tsemppailuista! P*skaahan tämä suoraansanottuna on, sillä inhoan tuota piikittelyä yms. ja nyt vielä pitäisi torstaina ottaa käyttöön toiset insuliinit, aterianjälkeiset ja en halua edes ajatella, että teen tätä lopun ikääni!

Hyvä kysymys miksei tätä oltaisi todettu aiemmin, mutta esimerkiksi tätä lukiessa löytyy siihen mielestäni suhteellisen hyvä vastaus:

"Tyypin 1 diabetekseen sairastutaan pääsääntöisesti alle 40-vuotiaana, mutta siihen voi sairastua missä iässä tahansa, vielä vanhuudessakin. Suomen diabeetikoista noin 10–15 % sairastaa tätä tautimuotoa (ks. taulukko 1). Tyypin 1 diabeteksessa haiman Langerhansin saarekesolut tuhoutuvat sisäsyntyisen tulehduksen eli autoimmuunitulehduksen seurauksena, ja se johtaa asteittain aina täydelliseen insuliinin puutteeseen (kuva 1). Tämän vuoksi tyypin 1 diabeetikon elimistö on täysin riippuvainen pistoksina annetusta insuliinista, jota ilman elämä ei voi jatkua." - Terveyskirjasto.

Eli tuolla on tuo "se johtaa asteittain aina täydelliseen insuliinin puutteeseen.." Eli ennen raskautta ollut häikkää, mutta nyt raskaus pahentanut ja pahentaa edelleen.

Pääasia on, että neitosella on massussa kaikki hyvin. Me kulma tosiaan hyyyyyvin todennäköisesti mennään käynnistykseen, olen itse niin pienikokoinen (154cm) ja lantiokaan ei mikään hirmuinen ole ja käynnistys kulma turvallisempi noiden sokereiden kannalta vauvalle, mikäli siltä nyt näyttää. 26.6. tiedetään tästä enemmän !
 
Heippa vaan pitkästä aikaa :)

Täällä on vietetty paljon aikaa ulkona (rannoilla ja pihalla) kun säät on olleet todella lämpimät ja aurinkoiset ja ihmisten kanssa on oltu muutenkin. Menetimme toukokuun lopussa äkisti lähisukulaisen jonka olisin toivonut tämänkin vauvan tietysti vielä ehtivän näkemään ja sekin on vähän harmittanut tässä. :/ Taustalla on siis pitkäaikainen sairaus, mutta ei odotettu näin äkisti vielä lähtevän. Toisaalta eipähän tarvinnut mennä ihan vuodepotilaskuntoon saakka ja kuolla tuskallisesti, kuten ennuste olisi ollut.

Muuten kaikki on tällä ihan hyvin, taaperon rytmien kustannuksella on kesää vähän vietetty täällä (ulkona ollaan oltu päivät läpeensä, päikkäreitä nukuttu harvoin) ja tottahan siitä olen saanut hieman kärsiäkin sitten neidin käytöksen myötä, mutta itse aiheutettua. ;) Paljon on kyllä tyttö tykännyt uimisesta ym. puuhasta, ei malttaisi yöunillekaan mennä koskaan kun aina pitäisi olla menossa uimaan :D Käytiin myös muumimaailmassa viikonloppuna ja tyttö höpöttelee siitä väliin vieläkin, tykkäsi hirveästi kun näki niitä muumihahmoja ja taloja jne. vaikka meidän aikuisten makuun se paikka oli vähän "köyhä" hintaansa nähden. Mielestäni siellä pitäisi olla vähän enemmän tekemistä lapsille, kun nyt siellä on lähinnä vain katseltavaa. Kunnon leikkipaikkaa, pomppulinnaa ymv. olisi vailla. Tuonnehan keksisi vaikka mitä jännittävää lisää!

Miehellä alkaa tämän viikon jälkeen kesäloma (tai pitää 2vk nyt, loput elokuussa), sitä odotellessa :) Tarkoitus on lähinnä olla kotona, jussina mennään ystävien mökille parinsadan kilsan päähän ja appivanhempien "landella" varmaan pyörähdetään myöskin pariin kertaan tuossa 80km päässä (päiväreissuina). Voipi olla, että heti jussin jälkeen on sitten hautajaisetkin.... Miehellähän olisi ylityötuntejakin useamman viikon lomien tarpeisiin (ei näy ukkoa kamalasti kotona arkisin, tämänkin viikon ollut töissä klo 8-21 joka päivä), mutta päätettiin että mies pitää "isyysloman" (pari viikkoa) ylitöistä ja saa siten siltäkin ajalta 100% palkan kun normaalisti vissiin isyysloman ajalta saa vain 80%(?). Jää niitä ylitunteja siltikin pitämättä reippaasti, malttaisi vaan joskus pitääkin niitä -.- Väliin ollut suunnilleen sitä mieltä että ei pidä isyyslomaa ollenkaan, mutta sitähän minä en niele.

Masuvauva voi aktiivisesti. Potkii minunkin liikkuessani ja olen tässä naureskellut ettei tämä varmaan nuku koskaan sitten ulos tultuaankaan (naurattaahan se vielä..). Ja minulla tosiaan on molemmissa raskauksissa ollut istukka edessä, mutta potkut ja muljahdukset on silti tuntuneet ihan älyttömän hyvin omasta mielestäni. En halua kuvitella miltä se tuntuu kun ei ole istukkaa vaimentamassa kun nytkin isoimmista muljahduksista ja potkuista saatan hätkähtää ja voihkaista. Välillä tunne on kuin ukko siellä nykisi meikäläisen sisuskaluja huvinaan. Monet liikkeet myös näkyy mahan päälle kyllä ihan kivasti. Liitokset on edelleen reistailleet, mutta ei ainakaan ole juuri pahentunut vaan olen "oppinut elämään" nyt tämän tilanteen kanssa suht hyvin, tottunut siihen mitkä asennot ja liikkeet ei sovi jne. Jomotuksetkin menee tuossa mukana, enkä särkylääkkeitä ole nyt nappaillut.

Jotain ihmeellistä "pahoinvointia" mulla on ilmennyt nyt viimeaikoina kyllä. Taisi olla viimeviikolla kun heräsin alkuyöstä järkyttävään pahoinvointikohtaukseen jossa siis sisuskaluja oikein poltteli ja oksetti jne, mutta varmaan viidessä minuutissa tuo meni ohi ja sen jälkeen ei ole ihan samanlaista kyllä ollut (onneksi). Muutamia kertoja juuri iltaisin sitten on muuten vähän etonut, mutta ei sen kummempaa. Olen miettinyt voisko tuo olla jotain astetta kamalampaa närästystä tmv. koska sitä ihan perus närästystä mulla taas ei ole moneen viikkoon enää ollut. Olkoon mitä on, kunhan pysyy poissa. Pientä etomista mulla aiheuttaa myös nuo rautatabletit (maha muutenkin menee vähän liisterille niistä), mutta niitäkin olen aika huonosti muistanut syödä viimeisen parin viikon aikana (pitäisi ottaa taas itseä niskasta kiinni).

Lauantaina poksutaankin oikein urakalla, sanon jo nyt kun en välttämättä silloin tänne tule eli: rv 30 poks ja itsellä poksahtaa ikämittariin 23 vuotta. Nuoria tässä vielä ollaan, ei ahdista yhtään eikä pidäkään :) Tarkoitus olisi juhlistaa synttäreitä sen verran, että raahaan miehen leffaan ja syömään (tyttö menee kumminsa kanssa linnanmäelle silloin). Sain tossa viime viikolla hankittua 60e parkkisakonkin itselleni (ups) niin mies siihen naureskeli, että "hyvää syntymäpäivää, siinä oli sun lahja" mutta kahtotaan nyt :D eipä tuo ole kuuden vuoden yhteiselon aikana tainnut kuin kerran hommata ihan oikeasti jonkun lahjan mulle..

Hallittu kaaos ja veikka 29+4
 
Voihan väsymys!päiväunet on tulleet taas kuvioon.Puolen päivän aikaan jo väsyttää niin et pakko päästä pötkölleen...muutenkaan ei enää jaksa touhuta samalla tavalla kun vielä pari viikkoo sitten..muistan et tällasta se on loppuviikkoina ollu muitakin odottaessa.
Muuten ei mtn erikoista voinnissa.Miekään en mitään liiketarkkailua ole tehnyt,liikkuu sen verran vilkkaasti.Ja jos ei muuten liiku niin kun tönäisee vähän niin virkistyy kyllä :) ei meilläkään ole neuvolassa muuten ollu ees mitään puhetta liiketarkkailusta.Vielä viime raskaudessa vuonna 2011 sain ihan lapun sitä varten.
 
Hei

Vähän kuulumisia täältä meiltäkin :)

Onni tosiaan keskoskaapissa elelee ja taistelee elämässä tervehtymiiseen! :)
Syliin olen saanut pojan vasta kerran 10min, se oli kyllä paras hetki pitkään aikaan :)
Onnilla on nyt todettu BDP, Retinopatia ja RDS hoidot on tuottaneet jo tulosta parempaan suuntaan. Kauhea letkujen määrä ja ruoka menee letkujen kautta, Premilonia eli ns. Keskosmaitoa lisänä. Lisäksi on pulmicort kortsinia BDP, ylipainehoitoa letkuissa keuhkosairauksiin,keskostippa, äidinmaidon vahvistajaa Nutripemiä . RESPIRAATIOOhoidosta päästiin 2pv sitten eroon! :) Nyt on nasaali ja cpap täysillä mutta parempi!
Eilen punnittiin painoa 1560g, eli plus 600g! Ja pituutta 34,5 plus 2.5cm! Huomenna onni on 1kk! raskaus viikot olisi tänään tasan 31+0!

Päivisin olen 2-6h keskolassa en millään tahtoisi päästää silmistä. Aina pelottaa kyllä että.mitä nyt käy kun olen poissa. Mutta keskolassa on asiantuntevaa henkilökuntaa.

Tsemppei masuilijoille :heart:

Vempuli ja Onni 3vko6pv
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa Vempuli kun jaksat käydä täällä kertomassa välillä kuulumisia! Paljon tsemppiä pikkuselle pojalle ja teille vanhemmille myös!

Meillä oli tänään neuvola ja kuulemma sairaslomalle pitäs jäähä terkan mielestä. Enää oliskin ollu vaan parisen viikkoa töitä ennen kesälomaa mutta aiemmin kerroin täälläkin, että mun työ on melko raskasta ja siihen lisättynä unettomuus ja fyysiset oireet ei kuulemma oo hyväksi. Kahdelta meen lääkäriin, joka sitte mulle vissiin sitä saitsua kirjottaa.

Mutta kuulumisia neuvolasta:

Paino +507g/vko
Paineet 134/84 (mulle tosi hyvä, koska on aika pilvissä)
Hempparit 141
SF 26,5cm
Sykkeet 140

Raivotarjonnassa pötkötteli vieläkin ja kuulemma sirolta pojalta vaikuttaapi. Kävin tottakai pillittämään siellä taas vaihteeksi. Koko ajan oli itku jotenki herkässä, kun toi työkuvio on ollu mulle ilmeisesti aika kova stressi, kun kroppa sanoo että pois pitäs jäähä mutta tunnollisuudestani olisin ollu vaikka loppuun asti. Jännittää aika paljon soittaa työnantajalle mutta nyt on enemmän kyseessä, kun vaan mun oma terveys.

Ikku ja poitsu 30+6
 
Vempuli Kiva kuulla kuulumisia! Tsemppiä teille pikkuisen kanssa :)

Vietin tänään vähän reilut 3 tuntia sairaalalla. Meninkin jo hyvissä ajoin, kun tiesin että siellä voi joutua jonottamaan ja paperisota vie aikansa, kun tänään oli ensimmäinen tapaaminen tuolla sairaalassa, jossa olisi tarkoitus synnyttää. Mainittakoon tähän väliin, että molemmat pojat ovat syntyneet samassa sairaalassa, joten heillä on pakko olla jo olemassa kaikki tiedot minusta. En nyt ihan hirveästi joutunut jonottamaan terkkarin/kätilön tapaamista. Hän siis ottaa perusjutut eli verenpaineet, painot sun muut ja gyne tekee vaan sisätutkimuksen ja hoitaa lääkäriosuuden. Gynellekään en odottanut kuin korkeintaan 15-20 minuuttia. Kaikki oli kunnossa. Mies sai määräyksen käydä ottamassa hinkuyskärokotteen, koska sitä on täällä ollut liikkeellä. Itsekin olen ollut tekemisissä viikoittain viimeiset 6kk tartunnan saaneen henkilön kanssa, mutta minut rokotetaan tarvittaessa vasta synnytyksen jälkeen. Kävin tapaamassa anestesia lääkäriä, vaikka sain vasta tänään lähetteen verikokeisiin. Hänen mielestään en ottanut asioita kyllin vakavasti, koska minulla ei ollut kaikkia allergiatesti sun muita tuloksia mukana (eipä tullut mieleen, että niitäkin tarvittaisiin) ja jouduin pyytämään tarkennusta muutamiin perinnöllisiä sairauksia koskeviin kysymyksiin, kun en ihan heti keksinyt ranskalaiselle nimelle tai sanalle vastiketta... Tuli yksi syy lisää olla ottamatta epiduraalia synnytyksessä, jos vaan voin välttää. Tosin aiemmat anestesia lääkärit, jotka olen tavannut ovat olleet huippumukavia, mutta tuo mies oli täysin toisesta ääripäästä. Sen jälkeen labraan verikokeisiin ja he ottivat kyllä kokeet, mutta minut lähetettiin uudelleen kassalle toiselle puolelle sairaalaa, koska toinen nimeni oli kirjoitettu väärin ja veriryhmäkorttia varten sen tuli olla ehdottomasti oikein. Palasin kassalle ja nimi saatiin vaihdettua, samoin kuin lappuihin vaihdettiin uudestaan mieheni sosiaaliturvanumero ja menin takaisin labraan. No paperit eivät edelleenkään kelvanneet, koska henkkareina minulla oli passi, jossa on kaksoissukunimi ja papereihin oli sukunimeksi merkitty mieheni sukunimi ja erikseen tyttönimeni. Eikun uudestaan saman kassatädin juttusille ja vaihtamaan kaikki etiketit ja paperit kolmannen kerran ja labran kautta vihdoin kotiin. Muistin kyllä, että ranskalaissairaaloiden kanssa paperisotaa on kiitettävästi ja nimet pitää tarkistaa, mutta viimeksi se ei nyt ihan näin tarkkaa sentään ollut, kunhan papereissa luki joko tyttönimi tai miehen sukunimi.

Tulipa taas romaani. Täytyy taas ensi kerralla muistaa varata runsaasti aikaa sairaalaan...

Saini ja pikkuhukka 29+0
 
Vempulille ja pienelle pojalle tsemppiä.Mukavaa lukea kuulumisia.
Voihan hammaspeikko sentään.Kävin just kaks viikkoo sitten paikkauttamassa 2 reikää ja tänään poistettiin hammaskivet..Sittwn lääkäri äkkäsi kaksi reikää lisää ja hammaskin kuulema heiluu!sanoi et onkohan sulla kiinnityskudoksessa vikaa tai juuri vain malliltaan huono.ja tiedän sen itekin nyt et heiluu kun kokeilin.pelotteli jo hampaan poistolla mut sanoin et mitään ei poisteta ennenku on pakko.
No,ei siinä tänään keretty paikata ja sit sanoi et synnytyksen jälkeen paikataan vasta kun ei kerran vaivaa ne reiät vielä...elokuulle meni aika...kääk,nyt sitä saa ravata tuolla lekurissa kun tähän ikään asti eli 30 vuotiaaksi selvisin ilman mitään ongelmia :S en tykkää. sit oli vielä mukavaa kun selällään siinä tuolissa joutu oleen ja vauva mylläs ihan sikana koko ajan! Ei tykänny sekään siit asennosta...kai se osaltaan siksikin ei enää raskausajalle antanu uutta aikaa..plah! Kaikkee sitä pitää tullakin.
 
Viimeksi muokattu:
Munkin pitäis mennä paikkauttamaan 4 reikää, just tänään yksityiseltä kyselin muutaman kysymyksen ja varaan sitten ajan kun vastauksen saan (heinäkuun ekalle viikolle tähtään). Mulla on siis palveluseteli yksityiselle, se on voimassa vaan 6.8 saakka (ollut jo alkuvuodesta että on vähän jäänyt tämä...) niin vähän "pakko" olis hoitaa nyt mahd nopeasti pois alta. Tää paikkausjuttu on odotellut kokonaisuudessaan jo yli vuoden kun tuo palse on jo jatkoajalla minkä jouduin soittamaan kun en viime kesänä sinne kerinnyt ja silloin se oli voimassa vain kuukauden -.- oon siis ollut todella saamaton tämän asian kanssa,ihan hävettää. Nyt keväällä oon vaan lykänny sitä joka kuukausi kun tuo reissu tulee maksamaan n. 100e ja on ollut kaikenmaailman autoremppaa sun muuta mihin rahat on hävinneet ennenkuin olen ehtinyt ajatusta uhraamaan tälle. No, jos sen nyt vihdoin sais hoidettua niin ei tarvis sitä miettiä. Ei inspais kyllä yhtään :D multa on vaan yksi reikä paikattu ikinä n. 5 vuotta sitten ja sekin paikka lähti irti niin nyt sekin paikataan uudestaan.. Ei se tuntunut silloin missään, mutta silti pelottaa..
 

Yhteistyössä