~~ Elokuun 2013 Ihmeet kesäkuussa ~~

Tänään viikot 33+2.Supistuksia taas ollut.Koko yön läpi puolikipeitä ja sit aamulla kello kuusi heräsin ihan kunnolla KIPEISIIN jotka mun mielestä oli ihan kuin synnytyskipuja,niitä suppareita tuli 1,5h ajan noin 8 min välein.Lisäksi vielä kun pissalla kävin,pyyhkiessä tuli joku pienen pieni verijälki paperiin.Tiedä sitten tuliko kohdunsuulta vai onko tää iänikuinen hiivatulehdus rikkonu ihoa.
Kyllä jo säikäytti,kerkesin jo miehellekin sanoa et nyt saattaa tulla lähtö synnärille mut sitten supparit laantuivat.Vauva painaa tosi alas.Liikkuminen vaikeeta.

Todella ahdistavaa tällanen supistelu.Ihan tekis mieli itkee.Kun nyt pysyis kyydissä vielä viikon verran.Olo on kyllä sellanen et voip lähtee tulemaan ihan millon vaan :/ pitänee se sairaalakassi laittaa valmiiksi varmuuden vuoksi.
Ei ole kivaa jos joudun synnyttämään jo nyt ja sit joutuu olemaan erossa vauvasta kun keskolaan ne viep näin pienet..viikon päästä on jo sen verran isompi ettei ehkä tulis niin kankeaa olemaan syömään opettelut sun muut,ja lämmön ylläpito ja verensokerit pysyy jo vähän paremmin hallinnassa.Ja muutenkin oisi se "lupa" synnyttää kun viikkoja tarpeeksi...
Esikko syntyi 35+5 ja hällä ei ollu syömisen kanssa mitään ongelmaa,lämpöjä ei meinannu jaksaa pitää ja siksi oli lämpökaapissa ekan päivän.Ja sit kellastui niin sai valohoitoa 4päivää..mut sain kumminkin aina osan päivästä vierihoitaa.5päivää vanhana pääsi sitten kotiin.
 
Pikkunelonen Mulla supisteli eilen illalla kans oikeen hyvinkin ja vauva muljasi itseään, ilmeisesti yritti ainakin kääntyä oikein päin. Tuntuu että onkin kääntynyt, mulla oli tullut yöllä joku pienen pieni verensekainen limaklöntti pikkuhousunsuojaan. Tänään on ollut koko alapää ihan hellänä...huh huh ja vatsaa vihloo oikeastaan koko ajan.

Tänään 34+0 :)

Epa ja B
 
Oikein mukavaa juhannusta kaikille!

Täällä ei ole tapana juhannusta viettää, mutta suomi seuralla taitaa huomenillalla olla joku piknik tuolla keskustassa. En kyllä ajatellut mennä, kun pitäisi pakata muuttolaatikoita ja katsoa mitä kesälomareissulle tarvitaan mukaan.

3ssi meilläkin on ollut havaittavissa tota, että kun vihdoin saa hyvän asennon ja nukahtaa niin mies alkaa tökkiä, kun hengitän liian äänekkäästi ;) Taidan laittaa hänelle korvatulpat sängyn viereen.

PikkuNelonen Toivotaan, että pikkuinen malttaisi vielä jonkin aikaa pysyä yksiössään ja supistelut laantuisivat. Samoin teille muille supistelujen kanssa kärvisteleville tsemppiä!

Pippurihäntä Synttärionnittelut!

Kaksi viikkoa poikien kesälomaan ja silloin on myös viimeinen ultra, jossa tarkistetaan vauvan mitat ja asento. Samana viikonloppuna olisi nyt tarkoitus sitten lähteä reissuun ja koska sään suhteen näyttää tosi huonolta niin ollaan kuitenkin ehkä lähdössä tuonne lähes 900km päähän autolla... Vähän hirvittää ja täytyy varmaan pakata se sairaalakassi mukaan matkalle. Täytyy pitää paljon taukoja ainakin, jos nyt sinne päädymme lähtemään.

Saini ja pikkuhukka 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Hyvää Juhannusta kaikille!!

Kotosalla vietetään jussia, tänään oli aamuvuoro ja nyt ilta mennyt leipoessa... Meillä kahden tytön synttärit näin juhannuksena, nuorimman 3v ja vanhimman 13v! :D Juhannuksen aikana käy kummeja ja kavereita, Mukavaa!
4 tuntia meni köökin puolella... :O 3peltiä pizzaa, suklaa muffinsseja ja hyytelökakku tuli tehtyä. :p ja kaikkea hyvinki maisteltua..Nyt pakollinen välivaaka ja imuriin pitäis tässä illan päälle tarttua.pikasiivot teen en sen kummempaaa.
Meillä serkkutyttö yökylässä ja seuraavat yövieraat tulee sunnuntaina. koululaisilla teltta pihalla jossa nukkuvat. Harmi kun itellä ei vielä lomaa oo, niin hankala asennoitua työssäkäyntiin, kun lapsilla jo ihan kesäfiilis! 3vkoa äippälpman alkuun!!JES!=)
Oma olo muuten ihan ok.Ei tässä kiireessä hirveesti kerkee miettimään, mitä kolottaa, vai kolottaako..:D hyvä niin.. Jospa sitten, kun äippäloma alkaa niin kerkeis asennoitua rauhassa tähän ootteloon. Yöllä heräilen myös aika monesti, suonta vetää ja pissattaa, asentoa välillä haetaan..jne. Muuten olo onnellinen ja muhkea! :))
Pippurihäntä onnea ja muille voimia supisteluiden kanssa, tuntuu hassulle, että osalla jo niin supistelee ja toinen jalka jo synnärille lähdössä!!:D

Inkkukinkku 30 vai 31ko? ihan sekasin viikoista, ei jaksa tarkistaa kumminpäin..;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
No joo,kyllä ne taisi olla niitä ennakoivia supistuksia,mitä voi tulla monen viikonkin ajan,ennen
kun on tosi kyseessä.Ja niitähän mulla oli viime raskaudessakin viimeisten kolmen viikon
aikana...Nimittäin ei illalla eikä koko yönäkään supistanu yhtään! Ja nytkin on
ihan normi olo.

Lähenkin tästä sinne mattopyykille :) mut kone pesee,ei ite jaksa eikä uskallakaan kyllä...
 
Tsemppiä Epalle ja PikkuNeloselle supistelujen kanssa! Mulla on supistelut olleet nyt normaalin tuntuisia näille viikoille. Ensi tiistaina tilannetta kontrolloidaan äitipolilla. Nukuin muuten viime yön pitkästä aikaa hyvin, valvoin ainoastaan n. 5.30-6.15. Toki heräsin normaalit 2-3 kertaa vessaan ja havahduin useaan otteeseen kääntämään kylkeä. Mutta sain aina nopeasti unta uudestaan. :)

Pippurihännälle synttärionnittelut ja Inkkukinkulle mukavia synttärijuhlia!

Mun tekee hirveästi mieli mansikoita, mutta juhannukseksi ostetut on jo syöty - mistähän saisi näin juhannuspäivänä lisää? Ei auta varmaan kuin odottaa, että saa maanantaina hakea kaupasta/torilta täydennyksiä. :)

Liiisu rv 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Hyvää juhannusta kaikille!

Joo, näemmä joillakin supistelee jo siihen tahtiin. Itselläni tuli eilen supistus automatkalla. Tälläkertaa se kiristys siirtyi ylävatsasta alaselkään.

Ei ole tullut oltua tietokoneella vähään aikaan, kun istuminen laukaisee erittäin kovan heikotuksen. Joutuu tuolloin välittömästi sänkyyn kyljelleen ja vettä+suolaista naamaan niin johan helpottaa hitaasti mutta varmasti. Turhauttavaa.

Osaako joku sanoa onko joku jännä syy miksi juuri istuma-asento saa aikaan rajun heikotuksen? Ekan raskauden kohdalla ei ollut vastaavaa ongelmaa, siksi tuntuu nyt hassulta ettei pysty istumaankaan (max 15min.).


Soose ja poju 31+4
 
Blaeksoose itsellä heikotus johtuu verenpaineen laskusta. Yleensä jossain 130/70 tienoilla olevat paineet on noina heikotushetkinä 100/50. Vielä en ole keksinyt miksi välillä paineet niin alas menee, mutta aina on lopulta helpottanut kun on juonut hyvin, syönyt jotain suolaista tai salmiakkia. Nykyään onneksi oppinut tunnistamaan tuon verenpaineen laskun jo hieman aiemmassa vaiheessa niin kerkiää ennakoida eikä olo pääse niin huonoksi :) Mittaappa huvikseen joku kerta paineet jos sulla on mittari käytössä!
 
hallaneito: Joo siis verenpaine itsellä matalana nyt viime viikot/kuukaudet. Mitattu neuvolassa tosin, kun en omista omaa mittaria. :( Hemot kans alhaalla. Lähinnä mietin et miten/miksi juuri nimenomaan istualtaan iskee rajuimmin.

Ensiviikolla on onneksi neuvola taasen ja pääsee vähän näkemään mikä tilanne.


Soose & poju 31+4
 
Täällä kotona levätty juhannus .. toivottavasti kaikille hyvä juhannus :)

Mulla alko eilen illalla jårkky kutina.. sit tietysti oma toimisena tutkin raskaushepatoosia ja kummasti sopiis kuvaan .. vauva onneks liikkuu hyvin siitä en ole huolissani. Pitää maanataina soittaa nvlaan ja kysyy voiskos ottaa verikokeet niin vois hengittää tää mamma ! Mä sanoin mihellekkii et oon varmaa ylihysteerinen mut parempi tarkistuttaa :rolleyes: ja sit jo aattelin et kun sf mitta ei ollukaan kasvant niin voiskos näillä olla yhteyttä ja ja ja ja ..
Aiemmissa raskauksissa ei olee kyllä ollut.. noh nyt vaan pitää seurata!
 
Mansikkakuume päällä! Ostettiin litra mansikoita ja ilman muuta nautiskeltu vaniljajäätelön kera, ai ristus että oli niin taivaallista! :p

En tiedä olinko vain hullu tai jotain, kun koetin kestää tennareiden kanssa mahd pitkälle raskautta. Tänään annoin periksi ja hankin kengät joita ei tarvitse sitoa. Oli kyllä melkoista ninjailua joka kerta, kun piti solmia ja purkaa rusetti + se homma teki helvetin kipeetä ja meinasi larvit tulla, joka kerta. :whistle:

Tänään alkoi kylkeen sattumaan kovasti kävellessä. Oivoi, taitaa nyt kaiken maailman vaivat tulla ryminällä. Kohta varmaan puutuu raajat, pahoinvointi iskee, jumalaton koomailu, jne.


Soose & poju 31+5
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
matalista paineista en oo vielä muistanu kommentoida,mulla pienimmät lukemat on ollu 102/74.Tuo alapaine kai saisi olla lukemaltaan pienempikin et sen suhteen ei ole huolta.Näin ainakin oon terkan puheista ymmärtäny..mulla on oireena ajoittain heikotusta jos joutuu seisomaan pitkään,ja ylös noustessa saattaa huipata.Ei mitään kamalan pahoja oireita ole tullu.'
Isompana ongelma mulla on paniikkihäiriö,johon oireena kuuluu mm. pyörrytys ja tärinä,tähän paniikkihäiriöön en saa tällä hetkellä lääkitystä.Kaupat ja varsinkin kassajonot on aika pahoja ajoittain :/ tunnen oireet kyllä jo niin hyvin et osaan ennakoida,eikä kohtaus pääse päälle pahasti,ja yleensä auttaa kun pääsen siitä ahdistavasta tilanteesta siirtymään nopeesti pois.Yksin en kaupassa käykään oikeestaan ikinä,koska en pysty kassajonossa seisomaan jos mun takana tai sivuilla on ihmisiä.Kuulostaa ehkä oudolta asialta ahdistua, mut tää on ihan todellinen ongelma sellaselle jolla paniikkihäiriö on.

Täällä kauhulla ootan miten kuumaksi tää ilma menee,tuulettimet jo pohaltaa täysillä :O
 
Juhannus on nyt juhlittu ja aiva kivasti meni vaikka esikko olikin kipeenä eikä suostunu syömään ku vähä jugurttia ja hed.sosetta. Yks yö meni oikeestaan kokonaan valvoeski, aina kun sain hyvän asennon toinen alko itkee ja taas ylös. Mies ei ees heränny, yllätys yllätys...

Eilen sit kotimatkalla jo iski kauhee syyllisyys ja paha mieli (oliskohan hormoneilla jotain tekemistä tuon kans...) kun pieni itkeskeli vähän väliä koko parin tunnin matkan ja mies höpisi et seuraavaks kun esikko on kipee pysytään kotona... Ilta meni sit muutenki esikon kans "tapelles", mitää ei voinu tehdä mitä pyydettiin ja kaikki kielletyt asiat piti tehdä, huoh. Mies raaputti maalia talon seinästä pihalla, eli ei mitää apua siitäkää... Toki se maali pitää raaputtaa, et saadaan joskus maalattua, mut kuitenki.

Aamu alko taas esikon kans taistelulla, oiskohan kenties uhmaa pukkaamas päälle... Onneks yö sentään nukuttiin... :)

No tulipahan taas valitettua... Jaksamisia kaikille jotka kärsii erinäisistä vaivoista, omia ei jaksa ees mainita nyt...
 
hej :) meillä meni jussi hyvin mökkeillessä, ei valittamista kyllä vaikka pikku räkistä olen tässä kärsinyt koko viime viikon ja nyt on sellainen kaunis röökiyskän kuuloinen köhiminen ajoittain päällä. Vähän hävetti kaupoissa yskiessä kun piti hautajaisiin käydä mekko kuitenkin hommaamassa tänään. :)

Neuvolassa tänään käyty:
rv 31+2 (ed th käynti 23+5)
paino +638g/viikko yhteensä 10kg
rr 106/62 (99/62)
hemppa 108 (108) - lisää rautaa..
kpk 28,5cm (19)
tarjonta rt
syke 140
liikkeet ++

Kaikki siis hyvin mitä nyt hemppa saisi nousta.. Olen kyllä ollut vähän huolimaton siinä raudan syönnissä viimeiset 2 viikkoa, niskasta kiinni vaan.

seuraavat käynnit varattiin 23.7 neuvolalääkäri ja 6.8 th käynti. Neuvolalääkäri on sijainen (joku mies) ja olen siitä super onnellinen niin saan siitä synnytyksestä ym vähän toista mielipidettä. Jos tuuri käy niin vauva ultrataankin vielä tuolloin. Jos ei ihmeempiä tule niin loppuaikakin menee kuulemma 2vk välein th käynnit.

Hallittu kaaos & veikka 31+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
verenpaineet Jep, mun normaalit verenpaineet on matalemmat kuin yhdelläkään teistä jolla "matalalla" välillä :D omat lukemat on sitä ~90/50 normaalisti ja voin silloin aivan ok kun oma elimistö on tottunut. Mutta tosta kun laskee niin lähtee jalat alta. Nyt raskauden aikana varsinkin ollut tosi usein tuota huippausta kun laskenut noiden lukujen alle, terveydenhoitajalle mitattu paineet silloin kun ollut matalimmaan niin olivat 72/54. :stick: Mitään syytä ei tälle ole siis löydetty.
Sooselle en osaa kyllä sanoa miksi istuessa alkaa heikottaa eniten, itselläni kyllä heikotus iskee kun jaloilla täytyy olla :/
 
Nyt taas hyvä mieli. Päivä meni aiva kivasti, vaikka alku oliki takkunen. Kaitpa se helpotti ku sai jossain avautua. Ei viitti tuolle miehellekkää joka asiasta kitistä kun parhaansa se yrittää, ei vaan luonnostansa oo niin toisia huomioon ottava persoona, jonka kyllä hyvin tiesin jo useempi vuosi sitte... Ihana mies loppuviimeks. Esikkoki on jopa syöny tänään, paitsi iltapuuron, mutta verrattuna edellisiin päiviin niin huomattava parannus.

Vielä kun ite sais jalkahieronnan ja kunnon yöunet niin vois huominen olla vielä parempi... ellen taas ota itteeni/ suutu jostain ihme asiasta mikä ei yleensä hetkauttais juuri ollenkaa... Ei viime raskaudes ollu tämmöstä vuoristorataa tää tunnepuoli...

cockerspanielin verenpaineet on kyl aikas hurjat, mä oisin varmaan koko ajan taju pois jos noin alas laskis.... =)
 
Olko jollain riesana levottomat jalat?? vai luinko jostain muualta,en jaksa selata ja tarkistaa näitä viestejä... :D
siis mulla on viikon ajan ollut tuo perhanan ongelma,viime yönäkin yhteen asti sain potkia ennenkun jalat rauhottui...nukkumaan menin yrittämään kumminkin jo kymmenen aikaan..sit piti jo kaivaa känny esille ja netistä katsoa et mikä tuohon auttas,mut sielä luki et se voi liittyä ihan raskauteen ja pitäs loppua sitten kun on synnyttäny.Tosi rasittava juttu! ja tuntuu ihan kamalalle kun pitää veuhtoa noitten koipien kanssa,varsinkin vasen jalka on se pahempi :(

sitten kun jalat rauhottu niin iski ihan hirvee kuumuus,hiki vaan virtasi.Mä nukun tuossa olkkarissa sohvalla nykysin ja siihen paistaa kivasti ilta aurinko...vaikka verhoja piän eessä niin silti kuumentuu...
tän jälkeen itikka ja kärpänen häiritsi,enkä saanu niitä ees kiinni ja hengiltä :headwall: sit ne inis ja pörräs läpi yön...aaaarg...kissakin änkäs viereen nukkuun enkä jaksanu sitä lähtee ulos heittämään niin sekin häirihti.
Sitten poika vielä tuli jotain huutamaan alakertaan,en kysyny mikä oli hätänä,käskin vaan pissille ja takasin sänkyyn.Sinnehän tuo asettu.ja tietenkin vielä masuvauva potki ja mylläsi lisäksi...
takana siis erittäin huonosti nukuttu yö.Ei kivaa.

No mutta,tänään rv 34 poks!! vähän oon iloinen! nyt voi huokaista ja ottaa rennosti.Saapi tulla millon on tullakseen.Jes.
 
RV 33+6 neuvolakuulumisia (30+0)
Paino +500g/vko (n. +500g/vko) yhteensä 10,5kg
Sf-mitta 34cm (28-29cm) yläkäyrällä jälleen
RR 120/78 (121/77)
Turvotus + (+) vähän sormissa, ei jaloissa
Gluk/Prot -/- (-/-)
Hb 132 (128) ilman rautaa!!!
Syke +145 (+145)
Liikkeet ++ (++)
Tarjonta RT (RT) tarkistettiin ultralla, koska TH ei tuntenut kunnolla päätä lantiossa, itse olin suht varma RT:stä

Kaikki siis hienosti. Terkkarin mukaan vauvan pää killuu aika ylhäällä edelleen eli ei ole mitenkään laskeutunut lantioon syvemmälle saatika lähtökuopissa. Vauvan sijainti selittänee myös sen, miksi mulla ei niitä liitoskipuja oikeastaan ole ollut.

Iltapäivällä käydään sitten Kättärillä tutustumassa paikkoihin, vaikka just nyt ei olekaan semmoinen olo, että tämä hetkeen vielä syntyisi, näiden tietojen valossa.

PH 33+6
 
Täällä yöt menee kans heräilles, lonkat särkee ja on kuuma ja sit taas ilman peittoo alkaa vetään suonta... mut tätä se nyt on varmaan loppuun asti. Tsempit PikkuNeloselle, nuo levottomat jalat on kyl rasittavat...

Mut kyl osaa olla hiostava ilma. Kärryttelemäs käytiin ja sen jäljiltä sai joka ikisen vaatekappaleen laittaa pesuun, huh huh... eikä paista ees aurinko...
 
Mulla särki kans lonkkiin viime yönä.ihmeen pitkälle oonkin päässy ilman noita särkyjä.Meinasin jo särkylääkettä lähtee hakemaan mut en jaksanu sit.Ja liitokset ja selkä paukkas aina kun kylkee käänti.Nää on kyllä kiintoisia aikoja nää loppumetrit aina näitten vaivojen suhteen :D puolikipeitä suppareita oli myös, harvakseltaan kyllä.
illalla turpos sormet ja jalat,tai oikeestaan koko kroppa tämän kuumuuden takia.Ei auttanu vaikka koitin juoda,ihan hirvee tunne oli olla niin turvoksissa :/

Pitää tästä suihkuun lähtee,sai taas yöllä hikoilla.Innolla ootan jo huomista kun pitäis pikkusen ees lämpötilojen laskee.
 
Täällä lähti rv 35 käyntiin tänään! Ja kuumaakin kuumempi päivä näköjään heti aamusta... Saas nähä, miten kestää.

Kivut ja supparit taitaa olla monelle jo tuttu juttu tässä vaiheessa. Mä vielä "yritän nauttia" niiden puutteesta, kun kerran vauveli ei tuonne alas paina. Kylkiin ja ylävatsaan sitäkin enemmän, puh.

Kättärin tutustuminen oli ihan hyvä kokemus. Sain niihin pariin asiaan kysyttyä vastauksenkin mitä olin miettinyt. Hirveästi mitään uutta ei sillä tavalla kuitenkaan tullut, ihan kiva oli nähdä paikat ja kuulla kertaus siitä, miten ja missä vaiheessa sinne kannattaa saapua.

Nyt sitten vaan uotellaan, lisää.

PH 34+0
 
  • Tykkää
Reactions: Blaeksoose
Hui, hoksasin just et ensimmäiset elokuiset jää ihan just äitiyslomalle ellei oo jääny jo... Kyllä tää aika nyt melko nopeesti menee...

Huomenna lähetään kesäreissuun käymään Keskisen kyläkauppaan, onki pari vuotta kun viimeks on käyty...
 
  • Tykkää
Reactions: Blaeksoose
Päivää täältä kuumasta ja trooppisesta Jyväskylästä!

Tänään kävin neuvolassa ja oivoi, lempparitäti lomalla juuri nyt. Tällaista tänään:

Viikot 32+1 (29+2)

Paino -35g/vk (+54g/vk) Painoa ei ole tullut koko rask. aikana lähestulkoon ollenkaan(!).
Turvotus – (-)
RR 110/69 (107/67)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 115 (106)
SF-mitta 32cm (31,5cm)
RT (RT)
Liikkeet ++ (++)
Syke 134 (140)

Nyt on hb hiukan parempi, samoin verenpaine. SF-mitasta mainitsi et voi olla eri mittaajasta johtuva mittaero tai sitten maha laskeutunut vähän. Kyselin onko vauvan pää kiinnittynyt jo, ei kuulemma.

Muutaman päivän putkeen nyt on alkanut tulla napakoita ja kivuttomia supistuksia, ei siinä henki kulje kyllä!!! Jännä myös, että osuu juurin iltaan nuo supistelut. Yhdessä vaiheessa iski kova lihaskramppi, kylkeen (Ihanaa...not!).

Äitiysloma alkaa tosiaan joskus heinäkuun puolessa välissä. Huu, eihän siihenkään edes ole pitkään. Ja aijai en malta odottaa ensiviikkoa jolloin päästää tilaamaan tuliterät kärryt + kaukalo. :cool:

Leidit hoi, joko ootte sairaalakassinne pakanneet?

Soose ja poju 32+1
 

Yhteistyössä