~~ Elokuun 2013 Ihmeet toukokuussa ~~

ikku mulla oli edellisessä raskaudessa yötyötä myös ja silloin jouduin kesken yön ite sairaalaan makaamaan .. paineet laski ja taju lähti kesken yövuoron.. ja nyt en saa tehdä yötyötä ! Toki niitä voi tehdä loppuun asti jos ei tule mitään.. mutta älä tee jos jossain vaiheessa tuntuu ettet pysty elä ole liian tunnollinen, mie olin ja huonosti päättyi!

Tänään ollut ihana aurinkoinen päivä.. käytiin lasten kanssa ystävälläni grillaamassa ja on ihanaa olla muutamapäivä vapaalla <3 lasten kanssa <3
 
No ei oo ainakaan mulla supistelut johdu siitä et rehkisin liikaa!
Eilen kävin hakemassa esikon eskarista kävellen,sit loppupäivän mylläsin kukkapenkkejä,työnsin kottareita,lapoin multaa,kannoin multasäkkejä, ja kyykin ihme asennoissa ja ei yhtäkään supistusta se aiheuttanu.Ei niin mitään oireita tullu.Selkä meni kyllä kipeeksi ja jumiin mut nyt sekin on jo ihan ok taas.
Sama oli kyllä viime raskaudessakin,eikä silloinkaan kohdunsuulla ollut rv 34 tapahtunu MITÄÄN muutoksia kun oli ylim.lääkäri,ja sit kumminkin jo rv36 synnytin..

Ja sit valitusta hieman.Jalkojen turvotus iltapäivästä.Ihan hirveet pökkelöt on aina iltaa kohen,vaikee kävellä oikein kun reisistä asti turpoovat...nyt kun kun on aamu,ei mitään turvotusta.Ihan sutjakat koivet on vielä.Kiva jos tulee niin kuumat kelit et haluis laittaa lyhyemmän hameen tai sortsit ja sit eipä paljoo kehtaa jos jalat on kun jotkut tukit! :$
Sama se on kyllä koko kropan kanssa et iltaa kohen maha alkaa turvota,varsinkin jos erehtyy syömään reippaammin.Sit koskee istuminenkin kun tuntuu et tukehtuu sen mahan kanssa.Pitkälleen on päästävä...
Eikä se lääkäri oo muistanu kirjottaa sitä reseptiä hiivaan.No saapihan sen lääkkeen ilman reseptiäkin.Sekin riesa palasi taas.
Valivali,mut tätä tää nyt taitaa olla :/

Sisarukset: meillä esikko 7v odottaa innoissaan,eikä varmasti tule olemaan mustis,kun on jo sen verran isompi ja kokemusta jo on näistä sisaruksista.Hoitoon aikoo osallistua kuulemma :) se on hyvä tietää kun kumminkin apua tarvii..
Kakkonen 4v ei tuumi oikeen mitään,kyllä se käy silittelemässä mahaa ja älyää et siellä se vauva on,en usko et sekään mitään kamalia oireita saa,sillä on muutenkin niin paha uhma päällä et ei voi pahemmaksi muuttua...
Ja kolmonen 2v,no,se on vielä ihan täysin äitin ja varsinkin ISIN vauva,et varmaan tulee jossain määrin kiukuttelemaan vauvan takia.Saapi sitten vahtia ettei käy purkamassa kiukkuaan siihen pieneen :/ mut ohi se menee sit joskus kun jaksaa vain huomioida sen isommankin,vaikka tuntuu et vauva vie kaiken ajan ja voimat.

Mulla on NEUVOLA 28.5,sitä en oo ehkä muistanu mainita..
Enkä muista joko kävin poksumassa mut nyt 28+1.Huono muisti ja silleen...
 
Viimeksi muokattu:
Tänään mulla POKS 26+0 :)

Mulla on taas aina supistelut pehmentäneet kohdun suuta ja lapset on laskeutunu tosi aikasessa vaiheessa, mutta silti ollaan aina menty sinne laskettuun päivään ! Eipä niillä ole aina vaikutusta, tietty varautuvat kun niin voi käydä!

Mein baby o keksiny uuden harrastuksen.. äitin masua voi venyttää poikittain ja siellä on toosi kiva venytellä :D näyttää kivalta kun maha on ihan epäsikiö välillä :D


Jaanino ja poju 26+0
 
Eilen soittelin sokerirasituksen tulokset ja hyvät olivat, paastoarvo 4,2, 1h - 6,3 ja 2h 5,1. Siispä dont worry ;) ajattelin jo kauhulla että jos nyt onkin jotakin häikkää ja ensviikolla ollaan laivalle lähössä että enkö saakkaan herkutella mutta eipä siis tuostakaan huolta :D
Ihania ilmoja on pidellyt ja niistä nautittu, pojatkin joka päivä aamusta iltaan ulkona ja ruoka maistuu hyvin takapihalla <3
Tänään sitten jännitetään Suomen peliä, apuuuva, pudotuspelit jo, nää niin nostattaa mun verenpainetta :DD

-JennaMaria- ja Keijo 26+2
 
-JennaMaria-: Todella hyvät arvot olleet, eli ei tosissaankaan huolta! :) Itsellänihän nuo olivat "upeat" 7,?, 13,1 ja 12,5...

Ei ole vieläkään sokerit kohdillaan, vaikka 10.5 asti pistellyt insuliineja, nyt eilen jo 10 yksikköä, mutta tuntuu, että arvot vaan nousee! Aamulla oli arvot miltei 7 heti herättyä ja ruoan jälkeen näyttää jo 10.9... : / Pitänee soittaa diabeteshoitajalle ja kysellä miten nopeilla nostoilla saa edetä, kun nyt ollaan nostettu jo neljästä tuonne 10..

Muuten kuuluu hyvää, ihanan kesäistä ja lämmintä!

28+1
 
Mulla oli tänään gyne ja sain valitukset jälleen painonnoususta ja meinasi, että pitää mennä ravintoterapeutin puheille, joka tekee mulle ruokavalion. Sitten oli ihmeissään, kun sokeriarvot olivat kuitenkin ihan kunnossa testien perusteella. Muuten kaikki kunnossa ja nyt vihdoin määräsi rautaa ja d-vitamiinia.

Saini ja pikkuhukka 25+0 *poks*
 
Heipsan täältäkin pitkästä aikaa=)

Tänään poksuu täälläkin viikot, joten sen kunniaksi ajattelin tulle kertomaan kuulumisia. Tiedän, että on pinnallista valittaa painosta ja muuttuvista muodoista, muta tllä hetkellä mua ärsyttää suunnattomasti kasvava persus, isontuvat rinnat ja en todellakaan tunne oloani kotoisaksi tässä kropassa. Vaatteiden osto ei houkuta, kun tiedän että tämä on meidän neljäs ja viimeinen lapsi, mutta jotain kivaa päälle pantavaa olisi mukaa olla...argh!!!!

Suurin syy tähän oloon on varmasti se, että kolmen lapsen jälkeen laihdutin 25 kiloa läskiä pois, ja nyt vähän hirvittää tuo painon nousu. Toki sitä ei ole hirveitä tullut, n.8kg, mutta kuitenkin, ottaa päähän.

Ensi viikolla siis jälleen lääkäri suppareiden vuoksi, jotka tällä kertaa aiheuttivat kohdunsuun pehmenemisen:( toivotaan ettei muuta tuhoa ole tullut. Ihanaa aurinkoista päivää teille kaikesta huolimatta.

Kerttu ja sintti 26+0
 
  • Tykkää
Reactions: PikkuNelonen
Mä en kestä! Kävin hakemassa äitiyspakkauksen ja ihan höperöksihän tässä on tullut kun tippa tulee linssiin niitä pikkuvaatteita katsellessa :) Täytyy sanoa, että värimaailma osu mulle NIIN oikeeseen. Tykkään tosi paljon valkoisesta, luonnonvalkoisesta ja neutraaleista väreistä. Uskon, että kaikki noista vaatteista pääsee käyttöön kyllä meillä!

I :heart: äitiyspakkaus!!!

PH 28+2
 
Pippurihäntä kiva, että löytyy joku muukin, joka tykkää niistä vaatteista :D Tuntuu, että kaikki jotenkii karttaa niitten käyttöä. Mun mielestä ne on tosi ihania ja kauniita ja kyllä aion käyttää niitä!

Tänään on lämmin päivä tulossa! :) Nauttikaa kaikki. Onko kukaan muute vielä ruskettunu? Kuulemma paremmin väri tarttuu, kun on raskaana.

Ikku ja poitsu 27+0
 
mäkin tykkäsin äitiyspakkauksen vaatteista :heart:

rusketusta ei oo havaittavissa, punotusta kyllä. Esikoista odottaessa onnistuin kärventää vatsanahan oikein kunnolla :/ mut ei kyllä rusketusta tullu yhtään helpommin :)

Kista ja Vilperi 28+3 :heart:
 
Tulipahan käytyä lähikaupungissa ostoksilla äidin kans (minä kartturina, kun siä oon joskus asunukki)... Ihanaa oli päästä välillä pois kotoa ja olla ihan aikusten kans. Nyt sitte jalat on soosina, mutta pää tykkäs... =)

En oo huomannu, et ruskettuisin yhtää paremmin nyt ku ennenkää, luin jostain että aurinko ottaa paljon nopeemmin raskaana oleviin ja aattelin että menee niin et ne jokka ruskettuu helposti, ruskettuu vielä helpommin ja jokka palaa, niin kuin minä, palaa helpommin... Aurinkorasvaa pitäs muistaa käydä ostamas...

Juu, ja munki mielestä kans äitiyspakkauksen vaatteet oli nyt tosi kivoja...

tieti
 
Kerttu: aivan samanlaiset fiilikset ton painon kanssa! kun kasvais vaan maha,ja jäis nuo takapuolen leviämiset ym vähemmälle niin oisin tyytyväinen.Mut ei,siinähän tuo persaus vain leviää...ärsyttävää.Oon kyllä nyt liikkunu niin paljo ja koittanu kahtoa mitä syön et jospa tuo paino ei enää nousis hyvin kovaa vauhtia.Tuntuu et mulle puolikin kiloa viikossa on ihan hirvee määrä.Riittäs hyvin semmoinen kokonaisuudessaan 10 kiloa painonnousuksi,niin ei jäis kovin montaa kiloa syksylle laihdutettavaa.Meillä ei oo kotona vaakaa niin en tiiä yhtään millä mallilla tää pullistuminen on,pitää oottaa seuraavaan neuvolaan et voi siellä sitten järkyttyä taas.

Joo mä jo onnistuin palamaan tuossa viime viikolla! Olkapäät kärähti ihan punaisiksi.Auts.Ne palaa multa joka kesä ensimmäiseksi,samoin herkästi yläselkä ja rinnus..Ihan itse aiheutettua kyllä on kun tarkotuksella aurinkoa otin.Pitää nyt koittaa ruskettua sen minkä kerkii,sit kuhan vauva tulee niin ei kerkii enää auringossa lötkötellä samaan malliin.
 
Painosta mulle tuli heti alussa se 10kg painoo mut nyt on jäänt siihen ei oo painoo tullu viikkoihin lisää ja toivottavasti pysyy näin :) mutta reisiin kyllä tullut ja takapuoleen sais olla näin loppuun asti mut tiedän että tulee varmasti painoa !
 
Moikka täältäkin!!:wave:
Hellettä pukkaa, ihanaa!!
Tuosta yötyöstä ja työstä oli puhetta, ite en tee ollenkaan yötyötä, ei sovi mulle ollenkaan, rytmihäiriöitä tulee ja verenpaineet nousee heti...Onneksi työnantajalle sopii tämä. Muutenkin kun joku puhu nosteluista ja oli sairaalassa töissä(minä myös) mulle nlatäti sano, että harva tätä työtä ihan äitiyslomanalkuun asti tekee rv36 asti... meillä listat tehty tuonne kesäkuun puoleenväliin, sopimus heinäkuun puoleenväliin, siitä voisin jäädä lomalle.. :)
Nevolassa on käyty:
rv:t 25
rr 104/66
painoa tullu jo 6,5kg tähän asti.hui.
sf 20 alakäyrillä mennään.
hb 118, rautaa kehotti syömään.

Tuosta painosta joillain oli puhetta, mua ei nyt jaksa yhtään ahistaa tuo painonnousu.. Alkuraskaus oli niin pahoinvoivaa ja jalat on varmaan sitten keskikesällä kipeet(mulla suonikohjuja) joten, jos nyt suht hyvä olo muuten niin yks sama painolle, kaikki on tähänkin asti lähteny, joten luotan siihen..=) ja mulla tullu n yt tuo 6,5kg, tiiän että muutama kilo on siitä turvotusta, jalat ja sormet niin pökkelöt varsinkin työpäivän jälkeen, että huh huh..:O
Liikkunu oon nyt ihan jaksamisien mukaan, sauvakävelyä pääosin, lenkin teen jos vaan mahollista. Iltavuorot ym.. menot kyllä vie sitä aikaa, etten lähellekkään jokapäivä pääse.
Huomenna pitää jo soittaa lääkärineuvola aika tuonne kesäkuun puoleenväliin, täällä tapana käydä rv.30 paikkeilla.

Jaksamisia ja nautitaan alkavasta kesästä!

inkkukinkku rv.25+3
 
Mä tykkäsin kans kovasti pakkauksen sisällöstä, siis kaikkineen tavaroineen ja tekstiileineen :heart:

Keskiviikkona neuvola taas, saa nähdä paljonko tullu taas painoa lisää! Mä kerrytän aina ja paljon..viimeks tuli 20-22 kiloo, riippuen mistä vaiheesta alkaa laskemaan. Nyt ei oo ihan samoja lukemia kun Esikosta näillä viikoilla mutta nyt kun kesä edessä niin ehtii kiriä turvotuksilla :/

Mulla on jalat ku 2 makkaraa! Raivostuttavaa, oikeen kohina käy kun veri ei pääse kiertää vapaasti! Ja tää on alussa vasta koko kesä..

Miina & Pörri 29+0 POKS :)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Huomenna ois esikoisen 1,5 v neuvola... ei ookkaa ku kuukauden myöhäs... ja sit keskiviikkona se oma neuvolakäynti... mielenkiinnolla odotan tuota omaa painonlisäystä, kun nyt on kyllä melki joka päivä maha tuntunu kireeltä ja on kyllä mielestäni kasvanukki aika reilusti...

Jos vaik hemmottelis itteensä tänään ja laittais vaik jalkakylvyn ennenkö menee suihkuun... jahka tuo esikko nukahtaa, että pääsen suihkuun asti... =)
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
rv29 Poks! hurjaa vauhtia menee viikot,hui!
Jännää aatella et ei mee kun muutama hurja viikko,ja sit meillä on taas vauva talossa.Tuntuu et juurihan tuo 2vuotias syntyi.Jännältä ja hassulta se tuntuu myös siksi et tää vauva ei oltu mitenkään suunniteltu,eikä ainakaan miehen puolelta edes toivottu,vaan sai alkunsa ehkäisyn läpi.Lapsiluvun piti olla täynnä jo_On tässä saanut ajatukseen sopeutua.Mut nyt tuntuu hyvältä,kyllähän mulla jossain vaiheessa se haave silloin oli neljännestä lapsesta..

eilen ajoin nurmikkoo!ja ei taas mitään suppareita tullu.Oisko ehkä yksi tai kaksi supparia tullu koko päivänä.Eikä nekään mitään tiukkoja olleet.Hyvä niin,meillä on kahden viikon päästä lomareissulle lähtö,käydään kylpylässä rypemässä ja mökki on vuokrattu,ja ajomatkaa tulee nelisen tuntia sivuunsa..et jospa ei kamalan vaikeeta ois istua autossa sitten,pitkä matka kun on.

Ihanaa,aurinko porottaa täysillä,näin heti aamusta :heart:
 
Täälläkin kyllä äippäpakkauksen sisältö miellytti! Tosi ihania värejä, sopii tosiaan molemmille. Oisko ollu viime vai sitä edellinen pakkaus kun oli tosi poikamaisia vaatteita (purjevenekuvioisia bodyja yms.) ja vain yhdet punaiset housut. Tosin tähän poikaoloon sopis ihan hyvin noi purjeveneetkin. :) Ainoo miinus on, etten tykkää yhtään noista kestovaipoista. Ois kiva kun sen verran sais vaikuttaa tohon pakkaukseen ite, et haluaako kesto- vai kertisvaippoja.

Huomenna ois sokerirasitus sitten.. vähän jännittää, vaikken kyllä itse osaa olla huolissani, kun ei mitään oireita ainakaan itellä ole.

Itse oon ollu kaikki nää aurinkoiset päivät töissä.. en oo vielä ehtinyt testata rusketusta, mutta eiköhän tässä käy niinku ennenkin; lakananvalkoisena pysyn auringonmäärästä huolimatta, pisamia tulee kymmenkertaisesti.

Nyt kolme päivää aurinkovapaata! <3

RV 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolalääkärissä käyty, herätti enemmän kysymyksiä kuin vastauksia tämä käynti kyllä. Muutama arvo/mitta näin muistista kun en jaksa kaivaa korttia: (viime nla oli 2.5)

sf-mitta 25cm (viimeksi 19cm)
verenpaine 109/79 (matala kuten aina)
vauvan painoarvio ultralla 1172g (!) pituus sensijaan keskivertoa lyhyempi
paino +625g viimekerrasta

Totesi, että tuolla painolla pitäisi tulla helposti yli 3kg vauva tällä kertaa. En todellakaan odottanut yhtään moista kun meillä tosiaan on vauvat olleet kaikki alle 3kg ainakin kolmessa sukupolvessa (siis oma äitini on ollut, minä ja siskoni ja meidän vauvat). Ja nyt vielä enemmän pelottaa lähteä synnyttämään alateitse kun esikoinen oli 2,5kg ja menin niin huonoon kuntoon! Niin mitä sitten jos on 3,5kg! Pipomitastahan se enemmän on ja hartioista sun muista, mutta kuitenkin.

Yritin niistä liitoksistakin puhua, mutta lääkärin mielipide oli että kyllä ne siellä kätilö ja anestesialääkäri ottaa nämä huomioon ja miettii sitten synnytyksessä (mitähän tuokin tarkoitti..) ja jos on kysymyksiä kysy terveydenhoitajalta (niin kun th tietää näistä enempi kuin lääkäri vai?)... Oli ulkomaalaistaustainen ja vähän vaikeaselkoinen, vaikkakin super mukava tyyppinä ko lääkäri. Saakohan th kirjoitettua lähetteen sinne pelkopolille vai miten sen saa? Jospa menenkin suoraan sinne tjtn.

hallittu kaaos ja pikkuveikka 26+3(?)
 
Vempuli onnea pikkuisesta poijjaasta. Toivottavasti kaikki menee parhain päin :)

Täällä on käyty tänään sekä lääkärillä että terkalla.. Kaikki oli mallikkaasti viikon huilin jälkeen. Oon siis ollu saikulla supisteluiden takia.

Liikkeet: ++
syke: +150
RR: 144/80 (kotona 118/56)
Paino: +700g viime käynnistä (paino raskauden alusta -1,3kg)
pissa puhdas

sokerirasituksessa taas paastoarvo yli raja-arvon. Mutta ei onneks mitään katastrofaalista kuitenkaan. Ruokavaliolla mennään.

Alavatsan paineentunnun vuoksi komento labraan otatuttamaan bakteerit virtsasta sekä hiiva. Mulla ei oo koskaan ollu kumpaakaan, mutta saa nähdä.

Äitiyspakkauksesta mäkin tykkäsin toooooosi paljon. Se kirkas tumma keltainen/oranssi oli ihan mun värinen :)

Voiko potkujen sijainnista päätellä, onko vauva perätilassa vai raivotarjonnassa? Mulla potkut tuntuu ylhäällä ja vasemmalla tosi kovina. Ja tästä päättelisin, että pää on alhaalla.. hmmm

Huomenna taas poksutaan. Töitä olis enää vajaa kaks viikkoo ja sit loman kautta äippälomalle. Melkosen hurjaa. Viikot ne vaan vähenee loppua kohti.

Hyvää vointia ja vähäistä turvotusta kaikille! :)

Hanskibanski ja RaKKaiN 27+6
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88

Yhteistyössä