{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Heippa vaan.

Nepolle ensin oikein paljon onnea prinssistä !!!! :heart:

Täällä äippäpolin ylimääränen käynti takana, jossa siis vauvan asento tarkastettiin.
Koko hommaan meni 5min kun todettiin että rt:ssä siellä ollaan hienosti. :heart:
Painoarviota kyseltiin, joka oli 3229g. :heart: Otti siis pään ja vartalon ympärysmitan ja sitte se reisiluun pituus. Koko vastasi 37+2 ja nyt olen 37+1. Paljonkohan tuo paino nousee vielä keskimäärin?
Oltaisiin haluttu kysyä vielä sukupuoli varmistus, mutta kätilö tuntu olevan niin huonolla päällä, että jätettiin sitten utelematta. Luotetaan siihen rakenneultran tyttö-lupaukseen.

Nyt sitten vain odottelemaan, että milloin tyllerö maailmaan haluaa...

Ninzi & Tyllerö 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Kotihommista loppuraskauden aikana: Mulle lääkärikin sanoi toissapäivänä että alahan parin viikon päästä pesemään ikkunoita, en tiiä miten raivolla te muut pesette ikkunoitanne mut minusta se on ehkä yks vähiten rasittavista kotihommista :D ja tosiaan lääkärikin totesi että ihan omien tuntemusten mukaan saa kaikkea tehdä. Niin olen kyllä tehnytkin, joka päivä poimin mansikat, meillä noin 250 mansikkapehkoa joten hommaa riittää, saapi kyykkiä kaksinkerroin pellolla. Mattoja oon pessyt ja vielä ois edessäkin, ikkunoitakin oon jo pessyt, samoten kuurannut saunan ja pesuhuoneen ja tietty ihan tätä tavallista kotisiivousta. Oon kannellut multasäkkejä, kaivanut kukkapenkkiä ja lapioinut multaa, kannellut 15kg koiranruoka säkkejä. Jos mitään lääketieteellistä estettä ei ole ja oma vointi sallii niin HOMMIIN SIELTÄ HYVÄT NAISET!! ei se raskaus mikään sairaus oo ja kun omaa kroppaa kuuntelee niin pystyy tekemään vaikka mitä. Tietty jos on paljon supistuksia, selkäkipuja ja muuta vaivaa niin eihän sitä haluakaan tehdä mitään mikä aiheuttaa epämukavaa oloa, mut muuten ei oo syytä heittäytyä tekemättömäksi. Ei nyt tietty mitään hirveitä kiipeilyjä ja repimisiä kannata ruveta tekemään mut kyllä noi tavalliset kotihommat on aika rauhallisia.

Meillä siis lääkärinneuvolassa ultrataan joka kerta kun neuvolassa oma ultra on. Minua on ultrattu tämän raskauden aikana kaiken kaikkiaan 8 kertaa. Alussa oli 2 ultraa polilla kun epäiltiin keskenmenoa mut muut on olleet sit neuvolassa ja np ja rakenneultrat synnärillä.

Kiinnittymisestä: Mulla ei oo ikinä vauvat kiinnittyneet kuin vasta synnytyksessä. Eka syntyi 40+1 ja toinen 41+2. Ja ei niitä ennakkotuntemuksia tarvihe ollakaan ennen kuin synnytys käynnistyy. Esikoista odottaessa mulla ei ollut mitään kipua tai tuntemuksia ennen kuin ensimmäiset kipeät supistukset tunsin 39+6 illalla. Eli varsinkin ensimmäistä lastaan odottavat niin se synnytyksen lähestyminen ei välttämättä ilmoittele itsestään. Vauvat ei aina laskeudu tai kiinnity paljoa ennen tai supistuksia ei tule ennen kuin synnytyksessä. Mullakin oli synnärille mennessä vielä 3cm kanavaa jäljellä ja heikosti sormelle auki vaikka supistuksia oli tullut pitempään. Joten välttämättä siellä alapäässäkään ei mitään tapahdu ennen kuin synnytys käynnistyy
 
Kuukautiskivut täällä on viime yö kärsitty kamalista kuukautiskivuista ja aamusta ne päätti sitten mennä selän puolelle ja haaraväli on ihan törkeen kipeä ja tulessa koko ajan,hienoa..:kieh: ja taas yöllä herätty neljän aikoihin ja muutenkin noiden kipujen kanssa valvottu puoli yötä...
Mieskin tokas että mistään muista raskauksista hän ei ole nähny mun niin paljon valvoneen kun nyt on nähny..:O (kiva kun mieskin sen jo huomaa/herää siihen että olen heräillä ja toisen pitää sentään herätä joka aamu neljältä ja lähteä töihin..:ashamed: toivottavasti en valvota toista..)

Jepatin meilläkin on vauva laskeutunut mutta ei kiinnittyny,mutta se erikoislääkäri sanokin ettei kaikilla kiinnity kun vasta sitten kun synnytys alkaa..:whistle:

Siivoaminen Tällä kans must tuntuu että mä siivoon joka päivä..mistä sitä siivottavaa aina riittääkin.Ikkunat pesen vasta ristiäisiin.:)

Miehen käytös meillä ei kyllä mies ole mistään raskauksista muuttunut mua kohtaan tai mahaa kohtaan mitenkään huonosti /epäkunnioittavasti ym vastaavaa..päin vastoin valittaa koko ajan kun aina teen jotain enkä pysy paikoillani ja hakee kaupasta vaikka on tullut myöhään töistä mulle sen mitä pyydän.siis saan niin paljon rakkautta mieheltäni että itseä välillä hävettää etten huomioi miestäni yhtä paljon raskauden aikana..:snotty:

Lääkäri ...tanan lääkäri on kattonu mut tasan 1 kerran ja se oli silloin ku sain tietää olevani raskaana,muuten nyt ku tuli 35 täyteen olen äippäpolilla ollut lääkäreiden jutulla..:kieh:

Juuh,jos jatkais siivoilua ja ruuanlaittoa..:wave:

kesämasu-12& empäs nuku vauhdikas 37+6 :heart::heart:
 
Paljon Onnea Nepolle Pienestä Pojasta!:heart:

Mulla oli kans eilen taas neuvola. No aika varmasti tyttönen on nyt ihan kiinnittynyt, vaikka vielä viime yönä kyllä pyörähti toiselle kyljelle. Ja tuntui kuin olisi ollut kääntymässä pois kuopastaan, vaan kyllä nyt on jalat tuossa ylämassulla pyörineet.. Hyvin matalalla siellä kuitenkin asustellaan, kun aamulla lenkilläkin piti pysähdellä hetkittäin kun alamassuun sattui. Ja painetta tuntuu alapäässä, joten se kuuluisa pallo haarovälissä -tunne on tullut tännekin! Terkka jutteli, että on pää niin alhaalla ettei avautumisen kanssa varmasti ole mitään onkelmaa kun ei tarvitse ainakaan niin korkealta laskeutua. Tuli siinä sitten vain mieleen, että kuinkakohan äkäsesti se sitten alkaa avautumaan kun avaavat supistukset viimein alkavat.. Meillä kuitenkin sen 100km synnärille. NO sen saman ohjeen sain, että kun alkaa olla säännöllisiä kipeitä supistuksia, on aika lähteä.

Painoa oli tullu kivasti semmoiset +900g/vko vaan oli sf-mittakin noussut 1,5cm :O Viimeksi oli kyllä eri neukkatäti, että erilailla saattoivat mittailla..
Nyt kun vauveli on selkeästi laskeutunut lähtökuoppiinsa, alkaa tosissaan synnytyksen odotus. Jospa menisi kuitenkin ensi viikkoon, huomenna olisi vielä menoa. Tosin ollaan Oulussa, joten ei muuta kuin sairaalakassi matkaan, ni voi sitten vaikka jäädä samalla reissulla synnyttämäänkin :D

Niin ja kun viimeksi juttelin kivuista parina yönä viime neuvolan jälkeen, luultavasti johtuivat siitä kun se sijainen niin ronskein ottein tunnusteli vauvan pään sijaintia ja että oisko jo kiinnittynyt..

-pansku- ja bubu 37+4 :heart:
 
Meillä ois eka asuntokatsastus sunnuntaina! :wave:
Alan olla niin kyrsiintynyt tähän kerrostaloelämään ja tupakansavuun että mulla menee kohta totaalisesti hermot. Ajankohta muuttoon on vaan vähän huono, ei kauheasti inspaa muutto vastasyntyneen kanssa. :/ Ehkäpä syksymmällä päästään uuteen asuntoon. :heart:

Saimpas päivän naurut tuolta plussalaisten puolelta, siellä kyseltiin että paljonko tissit painaa? :LOL:
Rupesin tuumiskelemaan asiaa ja mietin että jos ne todella on niin painavat kuin joku siellä väitti, niin mullahan ei ole tullut tuota painoa sitten lisää varsinaisesti juuri yhtään. :D Hyvillä mielin voin siis massaa vielä kasvatella ja painoa kerryttää. Tisseihin ne kilot näyttää uppoavan. :D
Vaaka onkin oikein mukava vehje!

Tsemppiä kesämasulle+muille kärsiville kipujen kanssa!
Itsellä on ihan ok olo tällä hetkellä, lonkat ne edelleen rutisee menemään. Hirvittää kun sen äänen kuulee ihan omaan korvaan kun paikat vaan rasahtelee ja naksuu.

Voisin lähteä minäkin siivoilemaan, koira karvaa edelleen asuntoa.
Vaikka harjataankin kyseinen elukka usein, sitä perhanan karvaa vaan tulee ja tulee ja tulee. Ajan kohta muliksi tuon koiran! :kieh:

Täällä on porukka jo ihan hurjilla viikoilla menossa, kohta niitä vauvoja alkaa satelemaan! Hyviä vointeja kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Paljon onnea Nepo!!

Mulla on nyt vähän paha mieli, kävin tänään neuvolassa viime viikon ison painonnousun ja sf mitan vuoksi. Paino oli tippunu 0,5 kg, mutta sf noussu 2,5cm ollen nyt 43,5. Hoitaja sano että "tää lähtee nyt ihan käsistä, laitan susta lähetteen painoarvioon". Nyt mua pelottaa että mulla on ollu RD mun tietämättä ja siitä seuraa pahaa mulle ja vauvalle:(

Jenny ja Papu 38+3
 
Onnea Nepolle ja perheelle :heart:

Meidän piti niin lähtiä vielä viikonvaihteeks lomareissulle, vaunu saatiin pakattua ja tupa siistiks, niin sit multa holahti siteellinen verta, joten eipä sit lähdetäkään yhtään mihinkään. Soitin neuvolaan ja täti käski soittaa synnärille. Sieltä sanoivat, että seurailla vielä, jos ei vuoda lisää eikä ala kipeesti supistella, niin voi lepäillä kotona, muussa tapauksess sitten tulla näytille. Uh ko hiukkasen jännittää ja vähän pelottaakin, taidetaan saada heinävauva :heart:

Omanapainen tammiska ja pieni rakas rv 35 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
hyvä kysyä tällästä vaikka jo kuudes tulossa,mutta 4 syntyny käynnistyksellä ja esikoinen oli niin paljon yliaikainen että mies mulle tokas että nyt lähetään enkä muista siittä mitään kun siittä on jo kohta 11.v aikaa...:ashamed:
 
Heissan!!

inieh: täälläkin välillä iskostuu alitajuntaan ajatus että kohta meille tulee VAUVA jossa onkin koko loppuelämänsä kiinni. <3 mutta on tätä kyllä haluttu ja odotettu. Ja täälläkään mies ei oikeen vielä ymmärrä/tajua että kohta meillä on semmonen pienenpieni tuhisija, varmaan tajuaa ja ymmärtää tilanteen kunnolla vasta sitten kun näkee ensimmäisen kerran pienokaisen.

Joo, ei täälläkään noita lääkärikäyntejä oo ollu ku rakenneultra, jonka teki siis lääkäri. Oon itekkii ihmetelly miks täällä ei käyntejä oo noin paljoo kuin joillakin. Täällä esim on jäänyt kokonaan ilmeisesti pois ensisynnyttäjiltä tää viimeinen ultra, jossa katottas vauvan kokoo yms. Enkä oo minäkää kuullu mistään synnytystapa-arviosta, ei ilmeisesti sitten oo. Että sitten vaan odotellaan synnytykseen asti että mahtuuko vauva tosiaankin syntymään alakautta. :eek: :) Näin ensisynnyttäjänä ois ollu ihan mukava että alakertaa olis välillä vilkastu, jos vaikka oliskin jo lähtenyt avautumaan tms, mutta ei nii ei.

Kietaisubodeja meiltä löytyy muutamat ja ne on varmaan just pienelle helpompi pukea kuin pään yli laitettavat, varsinkin kun miehellä ei varmaan oo yhtään kokemusta vauvoista/vauvojen vaatteiden vaihdosta, niin voi olla aluksi helpompi pukea niitä kietaisubodeja. Mut niitä on tosiaan vaan ihan muutama, muut ovatki sitte ihan niitä normimalleja.

Meillä oli tosiaan tänään neuvolakäynti, mieskin oli ensimmäisen kerran mukana neuvolassa. Kuulumisia sieltä:
Paino: -400g/vko (wuhuu :D)
RR: 114/78
HB: 130
SF-mitta: 31,5, mitta oli sama kuin viimeksi, mutta tällä kertaa oli sijainen mittaamassa, joten voi vaikuttaa, katotaan nyt ens nouseeko lukemat.
Tarjonta: RT
Ei vielä ollut kiinnittynyt kunnolla.
Neuvolantäti antoi nyt ihan luvan alkaa pesemään saunaa ja siivoamaan kaikkea mahdollista. :D

Jep, tämmöistä tällä kertaa.

nansku: ja pienokainen 37+0 (poksPOKS) <3 viikkoja ei enää oo montaa jälellää, jännittää!
 
Tuosta neuvolasta vaan vielä tuli mieleen kun kysyi siellä että ollaanko/oonko miettiny sit ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Ja oon ajatellu et pillerit vois olla hyvä vaihtoehto, mut tokihan ois vaikka mitä muutakin ehkäsyy. Joten:

ootteko muut miettinyt ehkäisyä synnyksen jälkeen? tai mitä ootte aikaisemmin synnyttäneet käyttänyt ehkäisynä synnytyksen jälkeen?

toki ei varmaan ihan heti tee mieli ees harrastaa seksiä, jos on paikat kipeenä yms, mutta sitten myöhemmin. :D
 
Täällä edelleen odotetaan lähtöä, joka päivä olisin valmis jo lähtemään :) On ahistanut tämä vatsa, painonnousu, kömpelyys ja kaikki niin paljon, että neuvolassakin laittoi viimeksi merkinnän "kärsii kivuista ja väsynyt odottamaan". Näin viime yönä jo untakin, että synnytin kotona (!), vauva hymyili kovasti :) Minä reippaana likkana painelin itse istukkaa masussa pöntöllä istuen, kun ei meinannut tunnin sisällä tulla ulos, että sairaalaanhan en lähe :D Ja tietenkin herätessä sit kova pettymys, enkö vielä saanutkaan nyyttiä syliin.. Poika on siis laskeutunut, kiinnittynyt ja kovasti murjoo kohdun suuta, että kunpa siitä pääsis jo läpi! Parina yönäkin ollut jo kovia harkkasuppareita, jospa se sieltä kohta tulis kun ei nuo aikasemmin ole minua herättäny..

Yritän tehdä kaikenlaista kunnon mukaan nyt viime metreillä, tietenkin toivoen, että samalla sais synnytyksenkin vauhtiin.. SI-nivelkivut tuntuu olevan täysin historiaa, eli oikeestaan nyt on ensimmäisen kerran tässä raskaudessa sellainen olo, että oikeasti pystyykin hommailemaan jotain! Kaksi ikkunaa olen pessyt (ei mitään lempipuuhaa, mutta jäi viimekin vuonna pesemättä kun muutto vei huomion muuanne), neljä + kolme ovea jälellä.. Käytiin jopa vähän kävelyllä, että pääsi näkemään lähirannan tänäkin kesänä edes kerran.

Leiponut olen jo nimiäisiä varten sukureseptillä pikkuleipiä ja tänään lihapasteijoita pakkaseen (alusta asti itse, 2h hyvin hikistä puuhaa). Eihän niihin pippaloihin ole kuin 1-2kk, ja jos kaiken meinaa tehä ite, voi olla raskasta kun toukka roikkuu samalla tississä :LOL: Meillä siis pelkät nimiäiset, kovasti molempien vanhemmat purnaa ja tyrkyttää kastemekkoja, eivät vaan ymmärrä, että lapsi saa ihan itse päättää uskonsa ja ollaan molemmat totaalisen kyllästytty kuuntelemaan niitä (meidän mielestä) satuja. Juhlat järjestetään kotona niinkuin kasteessakin, pappi ja kaste vaan puuttuu. Minä kuulun vielä kirkkoon, jos lapsi haluaa, niin saa sitten liittyä ilman esteitä, kunhan asiasta tarpeeksi ymmärtää.

Ehkäisyä olen miettinyt myös, hormonaalinen ei mulle passaa ja kun näillä näkymin haluisin toisenkin joskus vuoden päästä aluille, niin kierukka tuntuu turhan tyyriiltä investoinnilta. Kortsujen kanssa ei ruveta pelleilemään, kun eivät kestä minua jostain syystä. Mies tuossa jo vitsaili, että käytetään vaan muita reikiä :LOL: Voipi olla, että menee fiksusti keskeytettyyn puuhaan, ja jos on uusi napero tullakseen, niin tulkoon sitten :)

Miumau & poitsu 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Nimiäiset Meillä oli tarkoitus järjestää pienet kahvit isovanhempien kesken, mutta yllättäen koko sukuni haluaa tulla kyseisiin pippaloihin käymään.
Eli isot juhlat pienen kunniaksi tiedossa.
Tähän totesin vain äidilleni että selvä. Hän järjestää juhlat, leipoo sinne ynnä muuta. Minun ei tarvitse tulla kuin paikalle juhlakalun kanssa. :D
On muutenkin kova leipomaan ja ja nauttii juhlien laitosta joten anti mennä vaan. Mukava että meidän vaavi on tärkeä niin monelle henkilölle että täytyy päästä tosi kaukaakin pikkuherraa katsomaan. :)

Kastemekko Vaikkei kirkkoon kuulutakkaan pisti oma äitini sellaisen shown pystyyn ja vuodatti mutruhuulena krokotiilinkyyneliä kun en meinannut millään haluta sitä mekkoa pojalle päälle. Meidät kaikki on siinä kastettu ja olisi kuulemma tärkeää äidille jos kyseinen riepu olisi päällä myös minun pojallani :LOL:
Joten antipa mennä vaan, kyllä sen pikku hetken voi se perintömekko päällä olla. :)

Ehkäisy synnytyksen jälkeen Ei kyllä nähdä mitään tarvetta ottaa käyttöön kun yli 3 vuotta epätoivoisesti yritettiin tätäkin lasta alulle saada. :headwall: Tosikko olisi haaveissa piakoin heti perään joten ilman mennään ja katsotaan mitä käy.
Jossei tärppiä näy eikä kuulu, lähdetään uudemman kerran hoitorumbaa aloittelemaan.
 
tammiskalla onkin sitten jännät paikat. Kerro toki kuulumisia, kun ennätät.

Jenny90 :hug: Toivottavasti RD ei ole kuitenkaan iskenyt.

Surusilmät Toivottavasti mukava asunto osuu kohdalle sopivalla hetkellä.:) Muistan hyvin sen innon, jolla uuden kodin etsinnän aloitimme ja sitten pienen turhautumisen, kun kivaa ei meinannut millään löytyä. Sitten se kiva koti osuikin kohdalle. Tsemppiä etsintään!
Meilläkin muuten naapurit tupakoivat ja toiset taas huutavat toisilleen minkä kerkiävät, joten hyvä aika muuttaa...;)
Yksillä naapureilla on 8kk ikäinen vauva ja minä herään usein yöllä sen pienokaisen itkuun ja koitan kertoa kropalleni, ettei minun vielä ole aika heräillä syöttämään vauvaa!:D

Ehkäisystä Aiomme jatkaa samalla linjalla kuin ennen vauvan yrittämistä eli kondomeilla. Siitä onkin sitten lempeämpi jatkaa aikanaan toisen lapsen yrittämistä - aikataulu tosin katsotaan vasta kun olemme rauhassa tutustuneet Vintiöön ja opetelleet jo hieman vanhemmuutta.

Siivoamisesta ja touhuamisesta Olen pakkaillut omia tavaroitani laatikoihin, mutta en ole muistanut ottaa tarpeeksi rauhallisesti. En ole malttanut, koska iski pieni paniikki päälle: minun kaapeissani on vielä tavaraa ja muutto on huomenna! Lopetin vasta, kun mies tuli kotiin. Sainkin sitten kivan selkäsäryn ja paikat olivat muutenkin illan ja yön kipeät. Tunnen kropassani tänäänkin, etten eilen malttanut ottaa rauhallisesti. Sattuneesta syystä mies vie minut jo illalla muuttoevakkoon äitini luokse; en pääse särkemään kroppaani pakkaamalla ja siivoamalla, jos en ole paikalla!

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 36+6
 
Ehkäisy raskauden jälkeen Mulle ei estrogeeniä sisältävät valmisteet sovi, joten ainoat hormonaaliset vaihtoehdot on minipillerit ja hormonikierukka, jotka ovat siis pelkkää keltarauhashormonia. Esikoisen syntymän jälkeen söin jonkin aikaa minipillereitä mut jätin ne pois kun vuotoa oli jatkuvasti. Mut niitä pitäs vissiin syödä vähintään se 6kk ennen kuin joillakin asettuu ja jää vuodot pois. Täällä meillä ensimmäinen hormonikierukka tarjotaan ilmaiseksi, joten sinänsä ei tuu kustannuksia. Ensiksi varmana pyydän jälkitarkastuksessa ne minipillerit ja sitten imetyksen loputtua kierukan. Meijän lapsiluku on täysi tän jälkeen niin pakko keksiä joku pysyvämpi ehkäisykeino. Aikasemmin on menty ihan kortsuilla ja päiviä laskemalla. Mä oon vaan niin hedelmällinen että tuun jokaisesta ehkäisyttömästä kierrosta raskaaksi jos vaan ovulaatio sattuu kohdalleen. Oon siis jo 5 kertaa raskautunut ekasta yrityskierrosta ja yhden kerran kun meni varmojen päivien laskeminen persielleen. Joten todellakin tarvitaan joku suht luotettava ehkäisy. Mulla on molemmissa aikasemmissa synnytyksissä tullut toisen asteen repeämä jonka tikkausten parantelu on vienyt aikaa sen pari kuukautta, joten ihan heti ei tarvihe petihommia miettiä synnytyksen jälkeen. Toiveissa tietty olisi että tällä kertaa selvittäisiin hieman vähemmillä ruhjeilla.
 
Mie oon kuullut vanhankansan uskomuksista että raskaana ollessa ei saisi missään vaiheessa kurkotella ylöspäin esim. laitella verhoja, pestä ikkunoita. Muutoin voi mennä vauvalla napanuora kaulan ympäri. Liekö sitten pitää paikkansa.

Raskaiden tavaroiden nostelu taas voi aiheuttaa istukalle jotain vaurioita tai jopa irtoamisen. Siksi se on kiellettyä. Mutta se mikä on raskasta toiselle ei välttämättä ole toiselle. Omien tuntemusten mukaan vaan.

Mulla ei ole kumpikaan lapsi kiinnittynyt missään vaiheessa. Toka kiinnittyi synnärillä siinä kun vedet meni ja sen jälkeen sai kävelläkin tai oikeestaan käskettiin kävellä lenkkejä pitkin päivää että jos se edistäisi niiden suppareiden alkamista.

Tämä pikkukolmonen on nyt ensimmäinen joka on edes laskeutunut ennen synnäriä :) Kiinnittymisestä ei puhunut kyllä mitään. Pää tuntui aika alhaalla. Ei kyllä vihlo vieläkään mitenkään ikävästi joten tuskin on tääkään kiinnittynyt?

Esikoinen syntyi 41+3 ja toka 40+5. Eikä kummastakaan ollut mitään ennakkovaroituksia ennen synnytystä vaan koko hela hoito tapahtui yhteen menoon. Enkä kyllä enää edes muista millaisia ne kaikkein kipeimmät supparit olivat kun niistä on jo sen 4 vuotta aikaa. Mut eiköhän ne palaudu mieleen kun tulevat :stick: Hyvin se aika kultaa muistot... ;)

Mulla on ollut kaksi lääkärineuvolaa. Se eka joskus ihan alussa mikä vaadittiin siihen kelan lappuihin ja sit tää toinen viikolla 31+4. Viimesimmässä oli kohdunsuu pehmentynyt. Ja käskettiin olemaan hankkimatta kipeitä suppareita ettei synny liian aikasten. Saa nähä. Yli lasketun menee varmaan tämäkin. Vaikka sais kyllä tasottaa noita edellisraskauksien kestoja syntymällä edes hiukkasen aiemmin :heart: Kovasti täällä jo kaikki oottelee pikkuveliä maailmaan!
 
Pikakommentointi täältä siivousten lomasta.

Ihanaa, kun täällä jännät paikat muutamalla!! Tsemppiä teille!
Pienesti kateudesta vihreänä täällä luen teidän edistymistä, mutta kyllä mie jaksan oottaa.. :)

Tuli tos itseasias äsken mieleen että kun meil huomen ne hautajaiset n.200kmn päässä kotoonta, ni mitähän jos se synnytys alkaakin siellä.. Holahtaa vedet mekkoon kesken siunaustilaisuuden tietty.. :O

Ehkäisy. Jaa-a. Tätä pitäis varmaan alkaa pohtimaan, nyt ois tarkotus pitää kyllä vähän taukoa.. Meillähän on sitten kun tämä maha-asukki suostuu syntymään niin 3 lasta, joista vanhin täyttää elokuussa 5vee, keskimmäinen 2vee ja sit tämä vauva. Että hulinaa varmaan riittää.. Migreenin takia ei tavalliset pillerit sovi.. Huoh!

Mut nyt pitää jatkaa... Josko imurinvartta seuraavaks pitelis kädessä..
Mies tuossa äsken kyllä vähän vihjaili, että saunan jälkeen vois illalla hänenkin vartta kädessä pidellä.. Että tänäänsittenkai tulee taas kaik kolme S testattua ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
kauheasti oli tullut kommenttia ja uus sivukin vaihtunut pariin kertaan ennenku kerkes kommentoimaan :D liekö nyt muistan mitään.. katsotaan.

ehkäisyks mulle annettiin esikoisen jälkeen niitä typeriä yasmin pillereitä sen vuoks et mulla oli niitä teinarina ollut.. no eivät ne tietty enään sopineet, oli hormonit ja kaikki kehossa niin sekasin et menkat vaan jatku ja jatku tarpeeks pitkään niin lopetin omatoimisesti. sain ne siinä jossain mikä lie 2kk synnytyksen jälkeen tarkastuksessa ja sen jälkeen oltiin ilman ehkäisyä. raskaus saannut alkunsa samoihin aikoihin kun esikoinen on täyttänyt vuoden et ilmeisesti ei sitten varmoina päivinä puuhailtu kun niin "kauan" kesti uudelleen raskautuminen. no eipä niitä mietitykkään ku vasta elokuussa viime vuonna jolloin alettiin ekan kerran puhua toisesta lapsesta. mutta nyt olen ajatellut että haluaisin ne ehkäisykapselit, sen 3v satsin tai sitten kierrukan. luultavasti ne kapselit koska se kierrukan laitto ahdistaa.

mä en muista milloin toi esikoinen kiinnitty, mutta ennen synnytystä se tapahtu.. varmaan muutamia viikkoja ennen(?) mutta tämän hetkinen masuasukki ei vielä ole, tai ei ainakaan viimeks kun ä-polilla olin ja tarkistivat vielä vauvan asennon.

soittivat muuten tänään sieltä pelkopolilta ja sinne aika olis sitten seuraavana torstaina suoraan lääkärille, eikä ekaks kätilö niinku ne ilmeisesti yleensä menee. kattoivat että mulla jo niin paljon viikkoja ettei varmaan hirveen montaa kertaa kerkeä käydä että lääkäri arvio heti tilanteen. itsellä ei asiasta mielipidettä, mutta oon ehkä varmempi asiasta että haluaisin sektion. myös ajatukset isommasta perheestä on lähtenyt, jos näistä kahdesta selviäis ees kunnialla.

nyt lyö jo totaalisen tyhjää että mistä sitä oltiinkaan keskusteltu. muutamalle jolla jännät paikat nyt oli niin tsemppiä ja kuulumisia odotellessa, muillekin jaksamisia kipuilu ja ärsytys jutuissa. vielä hetken ku jaksais puuhailla niin vois ansioituneesti siirtyä sohvalle löhöilemään ja nauttia suklaasta =)

jenny toivottavasti ei oo se rd, kurjaa nyt tollanen tässä vaiheessa ja sullaki ihan puoltoistviikkoa enään laskettuun!

samunäiti&alex 36+3
 
Ehkäisystä vielä, migreenin takia normi pillerit multa kiellettiin aikanaan, minipillerit ei sopinut mm. kuivuuden takia. Paljon parempi on ollut muutenkin ilman noita pilsuja, ei mielialanvaihteluita yms. Eli kuparikierukka mulla aikaisemmin n. 3v, sain sen YTHS:ltä luokkaa 20€ hela homma :) Sen varmasti valitsen myöhemminkin, uskoisin kipujen vähenevän nyt kun saan synnytettyä! Oli pieninkin koko siinä ja siinä, että lääkäri uskalsi synnyttämättömälle laittaa.. Runsaat kuukautiset kestää kun asennoituu, oikeestaan parempi kuin minipillerien aikanen kuukautisten puuttuminen ja jatkuva raskausepäily.. Niin ja tietysti sekin, että tämä poika tärppäsi ekasta laakista 2 pv kierukan poiston jälkeen :LOL: Ei kovin moni ole varmaan nähnyt "puolikasta" lastaan ultrassa, irtoomaisillaan ollut munasolu kun näkyi!

Neuvolalääkäreitä mulla on ollut näin ensikertalaisena 3 virallista, pari kertaa ylimääräistä lentotodistuksen ja keskenmenopelon takia. Ultria virallisesti 2, istukkanäytteessä ja osastolla pari kertaa lisää. Neuvoloita alkuun kerta kuussa, sit 2x ja nyt ollu viikottain sen sairaalavisiitin jälkeen. Voi kun ei tartteis enää ens ke mennä! Tosin ti ois tulossa vieraita, eli ei tässä välissäkään oikein passais ukkoa maailmaan tuoda.. Niin ja jäis formulakisat näkemättä, monen vuoden tauon jälkeen taas sekin hullutus on pakko nähdä joka kisa :LOL:

Miumau & poitsu 37+2
 
(.) Omanapailua tänne:/ Voi että meinaa mennä hermot näitten jatkuvien kipujen kanssa!!! Viime yönä ei paljoa vaihdettu asentoa kun sattui nivusiin, häpyluuhun, lonkkaan.... Unta ei muutenkaan oikein meinannut tulla. Aamusta olo oli kuitenkin kumman hyvä ja ajattelin että teenpä yksin jääkaapin täydennyksen kauppaan. Ihan kyllä ajoin autolla sinne, mutta ajattelin lastata kaiken tarpeellisen siihen kannettavaan koriin. Mehua, maitoa, ruokaa....No se oli pakko kantaa sitten sieltä kaupan toisesta päästä kassalle. Kyllä oli vain tuskaa! Hyvä että oikean lonkan päälle pysty edes varaamaan. Loppupäivä sitten kärvistelty kipeänä. Kun ei kyykkyynkään voi mennä, kun sieltä ei meinaa päästä enää ylös. Onneksi ei sentään ole supistellut kipeästi.

Se on vaan niin kurjaa että kun tuntee olonsa hyvinvoivaksi, niin sitten heti innostuu ja tekee kunnolla jotain. ja kohta sitä sitten on ihan tautisen kipeä. Puolen tunnin lenkistä ei saa kuin itsensä todella kipeäksi ja väsyneeksi. Miten sitä sitten oikein pitäisi liikkua? Uimaan en uskalla kun aikaisemminkin olen alkanut avautumaan aikaisin..

kiitos ja kumarrus kun sai valittaa...

petite ja "pieni" 34+5
 
heippa kaikki. :wave:

tänään äidiltä kotiuduttu, ja aikalailla heti ku pääsin sohvalle istuun, alko mies puhuun käytännön järjestelyistä.. eli kyl se kovasti on eroomassa. ja mua alko pelottaan, ku se sanoi, että jos laittas nyt jo asuntohakemuksen meneen.. :O mä en pysty tästä muuttaan ku syyskuussa aikasintaan, ja jos synnytyksessä menee joku pieleen, ja joudun esim. sektioon, ni aika venyy pidemmälle, ja mä en pysty tätä asuntoa maksamaan yksin mitenkään päin. sanoin tosta miehelle, ni se tokas, ettei sitä ekaa asuntoo tartte heti vastaan ottaa, mut mä tien, että se ottais sen ihan varmasti. voi apua. mitenköhän mä taas selviän tästä kaikesta? :ashamed:

vauva painaa alaspäin enemmän ku ennen.. jos istuu vähänkä pitempään, ja kun siitä nousee ylös, tuntuu et lonkat lähtee alta, ja tuntuu et vatta roikkuu polvissa. vatta ei kuitenka näytä että olis enempää laskeutunu, mut kyllä sen vauvan on jonkun näköstä liikettä alas päin pakko tehdä. repii oikein tosia ilkeesti vattan sivuilta ja vaistomaisesta kädet menee vattan alle kannatteleen sitä. tuntuu ihan älyttömän painavalta. äidillä ollessa ei ollu minkäänlaisia tuntemuksia suuntaan eikä toiseen, mut heti ku pääsin kotiin, tuli muutama kipeempi supistus. noh, mut ei oo kyl tällä hetkellä semmosta oloo että olis lähtö missään määrin lähellä. maanantaina on neuvola, ja mun on kyl pakko kysyä terkkarilta, että osaako se sanoo mitään tosta vauvan koosta, että onko se ihan "normaali" mitoissa, vai tuntuuko isolle, kun mun sf mittakin menee yläkäyrillä, ja vatta tuntuu tosi isolle.

mä nukun tänään sohvalla, ja mies yläkerrassa sängyssä, ni mä saan nukkua rauhassa yön, ja mies saa heräillä sitten esikon kans kun se on nyt viikon verran nukkunu todella levottomasti, ja mä oon ihan puhki poikki. univelkaa on ihan tajuttomasti, eikä meinaa millään pysyä tolpillansa. vä-syt-tää!!

emilien ja pikkunen 37+1 :heart:
 
OI, Mirkulle onnea! Ja kerro tosiaan kuulumisia kun ehdit!

Ehkäisy.. no joo, pitäis varmaan jotain kehitellä. Meillä on nyt sitten kun tämä kolmas syntyy,
reilu 3,5v ja kk vajaan 2 v lapset plus sitten vastasyntynyt. Eli eiköhän tämä sarja ole tässä,
ei enempää näillä rahkeilla kyllä jaksa :D Mulla oli jonkin aikaa pillerit kans käytössä mutta
meinasin ranteet auki kiskoa iteltäni suunnilleen, niin hirveen sekasin meni pää niistä. En tiedä
mitkä sitten sopisi, itse olen juurikin sellainen kierukkalapsi että en tiedä uskaltaako siihenkään sitten
luottaa... noh, ensimmäisiin kuukausiin ei ko. asialla ole kyllä kiirus, mutta jossain vaiheessa
ajankohtaista kai kuitenkin.
Tänään on touhuttu pinnasängyn suojien, vauvanvaatteiden ja vaunukopan pesujen kanssa.
Ihan jees, kaukalokin on nyt meillä eli vkl jälkeen varmaan kutakuinkin kaikki kamat on
paikallaan ja puhtaina odottamassa toukan syntymistä :)

Emilienin tilanteesta vielä sen verran, että jos yksin jäät siihen niin kaipa vuokranantajakin jotain
joustoa voi tehdä + sullehan kai saadaan aika kivasti asunnot järkkääntymään jos yksin olet
lasten kanssa. Ainakin toivoisin että sellaisessa tilanteessa joustoa löytyisi. Jaksamista
kovasti, kyllä sä pärjäät :)
 
onnea mirkulle ja perheelle ! hyvä kuulla että kaikki hyvin nyt, vaikka toi teho sana aina nostaa karvat pystyyn. kertomusta odotellessa :) mietinkin juuri ettei ole susta hetkeen kuulunut mitään. ja hyvän kokoinen poitsu olikin jo, esikoinen meillä oli suht samaa kokoa mutta muutaman sentin pidempi.

petite höhpöh noita kipuja :( itse oon kans miettinyt tota "urheilu" juttua että pieni lenkki jo aiheuttaa valtavasti harmia niin miten sitä sitten muka yrittäis kuntoa pitää yllä.. itsellä ei juuri mitään noita supistuksia oo esiintynyt mutta muuten keskikroppa onki suht tulessa joka ilta, selkää aristaa jne. uimisesta saa vain haaveilla, paikat ku on jo pehmentynyt ja kk lyhentynyt niin eipä enään taida olla asiaa polskimaan.

emilien toivottavasti asuntojutut ei mee sit ihan penkin alle. harvoin kai kellään kotona olevalla äidillä olis varaa maksella kauhean suuria vuokria.. itseki joutuisin heti muuttohommiin, tää meidän vuokra on järkyttävän kokonen että noilla mun pennosilla voi vaan haaveilla.. mutta kiva että mies kuitenkin esim. nyt yön valvoo esikoisen kanssa että sä saat nukutuks, osaa kuitenki käyttäytyä aikuisiks vaikka ero oliskin päällä. mutta tais olla mukava reissu äitis luona? :)

jes poika nukahti sohvalle jo hetki sitten, mies lähti ulos (mikä ylläri ;) ) ja itsekin voisin nukkumaan kai kömpiä sitten pikku hiljaa. jalat kaipais taas vähän hoitoa mutta en tiedä jaksanko enään tänään alkaa pyristelemään. ei taida tv:stäkään tulla mitään kunnollista? kylkiluut ollut hellänä eilisestä asti, vaikka aikasemmin jo tuntu että vatsa olis laskeutunut mutta koska vauva ei tosiaan oo kiinnittynyt ja kylkikivuista päätellen tosiaan erittäin ylhäällä.
 

Yhteistyössä