¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

Tervehdys!

Täällä käytiin eilen neuvolassa ja voi että kun tuli levollinen mieli kun pikkuisen sydänäänet kuului niin selvästi. Mulla kun potkuja ei ole vielä tuntunut ( tai en ole ainakaan niitä osannut ajatella kun ei ole kovin selvästi ainakaan tuntunut) mutta kaikki ajallaan. :) Ja kaikki muutenkin oli ok. Nyt sitten rakenneultraa odotellaan ja se oisi muutaman viikonpäästä. Kiva lukea muidenkin kuulumisia täältä. Hauskaa kevättä kaikille!! :)

Hemami ja pikkuinen rv. 16+6
 
Tiedätkö Kisuliina, että kun teille on tulossa kolmoset, saatte jopa KUUSI äitiyspakkausta tai kuten alla Kelan sivuilta kopioin:

Monikkoperheelle korotettu äitiysavustus

Jos saat samalla kertaa useampia lapsia, äitiysavustustasi korotetaan niin, että saat toisesta lapsesta kaksi, kolmannesta kolme jne. äitiysavustusta. Saat siis kaksosista yhteensä kolme pakkausta tai 420 euroa (ensimmäisestä lapsesta 140 euroa ja toisesta 2 x 140 euroa). Kolmosille äitiysavustus on kuusi äitiyspakkausta tai 840 euroa (140 euroa + 2 x 140 euroa + 3 x 140 euroa). Voit myös valita äitiyspakkausten ja rahan yhdistelmän.
 
Joku oli saanut tyttölupauksen, ei se kyllä ole mitenkään varmaa vielä näillä viikoilla. Mulla on siis 4D:ssä luvattu esikoisesta pidemmillä viikoilla tyttöä ja poika hän on :D
Kivekset voivat siis laskeutua vasta rv 24 ja poika voi näyttää tytöltä. Mulla oli tänään rv 16+1 ultra ja mulle ainakin keskussairaalassa sanottiin että haaroväliin on hyvät näkymät mutta ei kyllä voi mitenkään sanoa kumpi tulokas on. Ja siis 4D laitteet siellä on ja ammattilainen lekuri gynenä. Ensiviikolla uusi ultra ja sitten onkin jo rakenneultra 3vko:n päästä. Kysyn kyllä molemmissa uudestaan sukupuolta :D
Nyt siis olen sairaslomalla, kohdunsuu pehmentynyt, mutta kiinni ja kanavaa hyvin jäljellä. Ne kipeät supparit sitten on tehnyt jotain tuhoja :'(
 
Kisuliina Ihan kiva uimapuku olikin tuolla Elloksen sivuilla. Ja kivan takinkin sieltä löysin, mutta harmi kun ei ollut sopivaa kokoa tarjolla. Äitiyspakkauksesta meinasin kommentoida kans että kyllä teille kuuluu yhteensä 6 pakkausta kun kolmoset tulossa. Toki voit ottaa vaikka 3 pakkausta ja loput rahana. =)

Perhevalmennuksesta sen verran että samoilla linjoilla olen muiden kanssa. Esikoisesta käytiin ja ihan turhaksi koettiin. Kaikki tieto löytyy nykyään netistä ja jos kysyttävää on niin voi neuvolakäynnilläkin kysyä. Meillä ei päässyt edes sairaalaan tutustumaan ja synnytysvideo oli 80-luvulta.

Vanellalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Toivottavasti niitä saadaan paljon lisää! =)

Itselle ei juuri kummempia kuulu. Vähän flunssa meinaa nostaa päätään mutta eikohän se tästä. Tyttö on kanssa ollut viikon verran kipeä, toivottavasti pian menee ohi. Lasten sairastaminen on aina niin kurjaa. Muuten kaikki hyvin ja ultraa odotellessa. =)

Myyryläinen ja Masuasukki 18+3
 
Heippa mammat:wave:

Vanella: onnea ihanista ultrakuulumisista ja onnea tyttölupauksesta:heart:

Hemami: se on kyllä niin helpottavaa kuulla pikkuisen sydänääniä.Voi kunpa sitä sais kuunnella 24/7:)

Perhevalmennuksesta:
Itse en esikoisen raskausaikana päässyt koska makasin sairaalassa. Nyt haluaisin ihan vaan jo senkin takia, että jos sieltä löytäisi vaikka mukavia muita mammoja..en usko, että tiedollisesti siitä hirmusasti hyötyisin.

Annukka-81: Nyt otat rauhallisesti. itse makoilin viime raskaudessa viis viikkoa sairaalassa ja kaks kotona lyhentyneen kanavantakia. Heti kun kipeesti supistaa kannattaa ottaa kyllä tosi rauhallisesti. Ite en sitä älynnyt vasta kun oli jo vahinkoo tapahtunu.

Mielialat: Täällä on ruvennut hormoonit jylläämään. Todella itkunen olen..olen tietysti ollut koko syksyn, mutta nyt on kyllä lisääntynyt. Nyt kun tunnen tämän pikkuisen liikehdintöjä ja raskaus tulee todemmaksi on esikoisen kaipuu tullut todella voimakkaaksi, mikä lisää tätä itkusuutta ja mielialojen suurta vaihtelevuutta. Mies yrittää kovasti tsempata ja pitää mielen korkealla..vie treffeille ja huolehtii:heart: Onneksi kevät tulee kohisten joka kyllä nostaa mielialaa todella paljon!

Äippäpakkaus: Täällä ei aiota ottaa, koska esikoisen pakkauksen tavaroita ei keritty käyttämään kun harjaa ja rasvaa. TYkkään mielummin valita itse pikkuiselle vaatteet..olen aika tarkka mitä päälle puetaan..vaatteiden tulee olla just eikä melkeen oikeen kokosia..ainakin nyt..katotaan mitä sitten kun arki oikeesti koittaa:)

Tukivyö:Joku puhui tukivyöstä..täällä käytössä Anita tukivyö..ihan hyvä..pitempään käytettynä aiheuttaa välillä harkkasuppareita tai jotain outoa tuntemusta. Mutta pakko käyttää ettei tuo masu ala ihan hirveesti roikkumaan.

Liikkeistä: Te jotka jo tunnette niitä kunnolla, niin tunnetteko niitä ihan päivittäin? Itseäni ahdistaa kun liikkeitä ei ihan joka päivä tunnu..istukka on edessä ja vauva on tietysti vielä niin pieni, mutta kaiketi tuo on ihan normaalia, että liikkeet välillä näin alussa "katoilee". Onneksi on neuvola:)

Jennylle tsemppiä huomiseen ultraan!

Ja mammat: Täällä tänään laskuri näyttää että enää ei olis kun 4kk 4 viikkoo ja yks päivä:heart:

Annubella, joka ei malta odottaa kahta viikkoa ultraan ja Onni-Ilona 18+4
 
Viimeksi muokattu:
Noelle Lämpimästi tervetuloa mukaan! :)

Vanellalle onnea mukavista ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta! :)

Marde79 Ihanaa, että kaikki onkin hyvin ja onnea poikalupauksesta! :)

Piti ihan kurkistaa, että kuinka kauan meillä siihen rakenneultraan onkaan ja 22 päivää vielä.

Perhevalmennuksesta En vielä tiedä, että missä vaiheessa meille sellainen olisi tarjolla, mutta ajattelin mennä. Suuria odotuksia minulla ei sen suhteen ole, mutta näin esikoista odottaessa kaikki on muutenkin niin uutta ja ihmeellistä, että kyllä aion senkin testata. Jos on yhtä tyhjän kanssa, niin sitten tietää tulevaisuutta varten.

Päänsäryt jatkuvat yhä ja on kaiketi vain kestettävä ja toivottava, että ne jossakin vaiheessa loppuvat. Aurinkoiset ilmat ovat lisähaaste, sillä se saattaa laukaista toisenlaisia päänsärkyjä. Onneksi aurinkolasit on keksitty, niin huvittavalta kuin meikäläinen niissä saattaakin näyttää tähän aikaan vuodesta!

Näin muuten unta synnytyksestä. Valitettavasti en nähnyt, että kumman saimme, mutta mieheni kiitteli minua siitä, etten kiljunut ja huutanut hänelle synnytyksen aikana, vaan synnytys oli ollut hänelle helpompi kuin mitä hän oli odottanut.:LOL:

Luckygirl & Vintiö 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Jenny: Onnea ultraan! Arvella, että vasta äskettäin odottelimme kukin vuorollamme sitä np-ultraa ja nyt on sitten ryntäys rakenneultriin alkamassa! Siirsin muuten omaa aikaani eli rakenneultra 21.3. Vähän nyrisivät siitä, että kun viikkoja on sillon 20+1 ja mielellään pitäs olla lähempänä 21:tä että tekevät täälläpäin... (jotta pienokaiset ois varmasti jo viikkoa 20 vastaavia)

Äippäpakkaus: Otetaan tottakai, vaikka oon aika tarkka mitä haluisin vauvoille pukea, mutta toisaalta ei siinä hirveesti niitä vaatteita oo, voi niitä pitää sit kotona... Otetaan kaksi pakkausta ja yksi rahasuoritus. Koska meille lapset ovat esikoisia, niin ei oo muuten mitään tarvikkeita entuudestaan.

Perhevalmennuksesta/synnytysvalmennuksesta: Meille ei oo vielä puhuttu asiasta neuvolassa yhtään mitään koko asiasta. Ehkä sitten siinä kolmannessa neuvolassa rv 22 jolloin saa ne äitiyspäiväraha ja äitiysavustushakemuksiin tarvittavat paperit... Mutta kai me osallistutaan, kun ei me kumpikaan tiedetä vauvoista yhtään mitään, eikä oo koskaan edes vaippoja vaihdettu tai pidetty sylissä...

Vanella: Voi juku kun mekin saatais tietää kumpia meidän pienokaiset ovat! Vaikka ei sillä oo väliä kumpia ovat, mutta tulis asia jotenkin konkreettisemmaksi ja vois keksiä tyttö/poika työnimet...

Soitin tänään vakuutusyhtiöön, että millonkahan saa tietää myöntäävätkö meidän vauvoille vakuutuksia... No paperit on saapunu heille kaks viikkoo sitten ja ei oo vielä siellä asti käsittelyt menossa... Olin vähän että mitä!!! Eli jos on yhtään epävarmuutta myönnetäänkö jonkun takia jollekin teistä vakuutusta, niin näköjään kandee heti kun 16 viikkoo on täynnä laittaa kerralla kaikkiin mahdollisiin yhtiöihin hakemukset, koska jos käsittely vitkastuu ja sit tulee kielteinen päätös, ei välttämättä terveys anna enää periksi saada muualtakaan...

Nippe + tuplat 18+1
 
Moikka kaikille! :)

Onnittelut Vanellalle ihanista ultrakuulumisista! :heart: Mahtavaa! Ihan innolla itse ootan sitä omaa rakenneultraa joka on vajaan 2 viikon päästä, mies pääsee onneks taas mukaan :) Jennylle myös onnea huomiseen ultraan!

Perhevalmennuksesta neuvolantäti antoi ajat, niihin saa mennä sit jos huvittaa. Itse oon aatellu mennä semmoselle parisuhde luennolle ainakin ja sit suuhygienistin luennolle. Synnytysvalmennuksesta en tiedä vielä, varmasti mennään yhdessä sit miehen kans jos mennään. :)

Vakuutuksesta, katseltiin eilen miehen kans ifiltä vauvavakuutusta syntymättömälle lapselle ja varmaan tänään laitan netissä hakemuksen, pitää vähän perehtyä ensin niihin ehtoihin ja muuhun. Meillä on ifiltä kotivakuutus niin otettais mielellään sit vauvallekin sieltä.

Liikkeet tosiaan tuntuu pitkin päivää jo, ihanaa! :) Varsinkin aamuisin pikkuinen tuntuu olevan aktiivinen, enää ei tarvitse hirveesti kuulostella niitä liikkeitä kun kyllä ne jo työn tuoksinassakin tuntee ihan kivasti :heart: Sydänääniä aattelin tänään kotona pitkästä aikaa kuunnella.

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa. Siellä tulee kaikkee kivaa tavaraa mukana ja vaikka vaatteet ei omaa silmää miellyttäiskään niin kyllä niille käyttöä varmasti tulee :) Oon kyllä aika tarkka mitä pistän itse päälle, voin vaan kuvitella että oon varmasti tarkka myös pikkuisen vaatetuksesta :D

Täällä on selkä kipuillut välillä, johtuu varmasti siitä että on ollu taukoa baletista ja tuolla työharjoittelussa ei tuu aina tarpeeks huomioitua ergonomiaa :D

Voi että kun aika meneekin nopeesti, enää ens viikko työharjoittelua ja sitten on viiden viikon rupeama ohi! Sen jälkeen enää onki vaan reilu pari kuukautta koulua varmaankin ja sitten onkin jo kesä! Melkein hirvittää :D Mutta veikkaan, että loppuraskaus tuntuu menevän PALJON hitaammin kun voi olla tukala olo kesän kuumuudessa ja muutenkin :D

Mulla oli paljon muutakin mielessä mitä kirjoittaa, mutta ajatus pätkii.

Minea ja maha-asukki 18+3
 
Synnytysvalmennuksesta: Täällä sitä tarjotaan vain ensisynnyttäjille. Käytiin esikoisen aikaan ja ehkä se suurin anti siinä oli se että pääsi näkemään ne synnytyssalit ja synnytyksessä käytettävät apuvälineet.

Liikkeistä: Meinasin samaa kysellä ku Annubellakin että tuntuuko teillä liikkeet joka päivä. Itellä mennyt nyt pari päivää ettei selkeitä liikkeitä oo tuntunut. Onneksi kuitenkin tuo doppleri kertoo että elossa siellä ollaan. En yhtään tiiä missä mulla istukka on, mut epäilen että edessä. Molemmista pojista ollut myös edessä eikä ne liikkeet kovin aikasin oo tuntuneet. Luulis että sitä jo kolmatta odottaessa osais erottaa ne silti aikasemmin mut näköjään ei.


Hampaiden kunnosta: mulla ei ikinä oo raskaudet vaikuttaneet mitenkään hampaiden kuntoon. Mulla ei oo ikinä ollut reikiä tai muutakaan ongelmaa. Varmaan riippuu paljon muutenkin hammasluuston herkkyydestä miten nuo hormonit vaikuttaa. Kävin vuosi sitten tarkistuksessa ja lääkäri sano että tule 2v päästä uudestaan kun ei näy edes hammaskiveä muodostuvan niin en oo nyt sitten hätäillytkään menoa hammastarkastukseen. Käyn sit vuoden päästä taas.

Sanle ja tuulimuru 16+6
 
Hei vain hei.

Ensimmäisenä Kilulle suuresti voimia ja tsemppiä tulevaan. Ihana huomata että pystyit jo ajattelemaan sinne tulevaan, kaikesta huolimatta :hug:

Liikkeitä täällä ei vieläkään ole tuntunut :( Kovasti odotan ja yritän tunnustella. Onneksi kotona on tuo doppleri niin saa sydänääniä kuunnella ihan millon haluaa :heart:

Äippäpakkaus meinataan ottaa, voi kun sen sais jo nyt ;)

Vakuutus meinataan ja ottaa jo tässä kohta. Tässä juuri kilpailutetaan vähän firmoja, mut näyttää kovasti siltä että käännytään Pohjolan puoleen.

Sukulaisista oli jotain puhetta. Miehen vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla meidän kanssa ja samoten mun sisko. Omat vanhemmat asuvat kotipaikkakunnalla eli n 25km päässä, eli ei kaukana.

Päiviä lasketaan jo rakenneultraan ja niitähän on 19!! Millään ei malttaisi odottaa ja meinataan udella kyllä, että kumpi sieltä olisi tulossa ;)

Jaksuja kaikkille masuille ja mammoille !

Ninzi & Nuppu 17+6
 
Marde Meillä oli se riski huikeat 1:20, huojennus oli melkoinen. Tuo siis korkea lähinnä turvotuksen takia, veriarvot vaan lisänä.

Äippäpakkaus otetaan. Vaikka ne vaatteet onkin ihan ällöttäviä, niin ei ne haittaa kuin omaa silmää sen hetken kunnes kasvaa niistä ulos. Tarvikkeitakaan meillä ei ole kuin Liberolta tullut kylpyvaahto.

Käväisinpäs kaupungilla ja matkaan lähti suunnitellusti Anita -tukivyö. Oli sen verran ahdistunut olo selässä, että kävin parin sisustusliikkeen jälkeen survomassa vyön päälle autossa ja jatkoin shoppailua :LOL: Ei tuo selkä vaan tunnu kestävän minkään sortin puuhailua, kai olen tuomittu tänne sängyn pohjalle ja satunnaisille kävelylenkeille. Saas nyt nähdä auttaako tuo vyö mitään, mut ainakin vähentää painon tunnetta, mulla kun on alkupainosta tullut jo 6kg ja maha on älytön pallo.

Kohdunkaulasta/suusta Tuntuu siis paljon erilaiselta verrattuna aikaan ennen plussausta, pehmeämpi ja sormenpää menee sisälle napukkaan. Tiedän kyllä, ettei saisi itse mennä likaisilla tassuillaan ronklaamaan, kai tuokin oli hormonien aiheuttama hetkellinen pään vinksahdus. Mutta eikös tuo kohdunkaula kuulu olla vähän kuin penis emättimen sisällä, että normaalisti suu olisi noin nuppineulan paksuinen? Vai monellako miehellä menee sormi sisään pippelin päästä :LOL: Olen tästä eteenpäin ronklaamatta, mutta tarkistutan kyllä varmasti jos käyn selän takia vielä lääkärissä ennen rakenneultraa. Enkä rehki, otan varman päälle. Ei hirvittävästi houkuta ajatus sairaalan vuodelevosta, kun kotonakin meinaa tulla mökkihöperöksi kaikista viihdykkeistä huolimatta.

Hampaista Me käytiin molemmat viime kesänä tarkastuksessa ja putsissa, niin ei kuulemma tarvii nyt raskausaikana. Tosin tuntuu, että ikenet meinaa herkästi tulehtua, välillä pikkasen verta tihkuttaa.. Täytynee hakea kuuria jos rupeaa pahentumaan.

Miumau ja poitsu 18+0
 
Moi,

Uudet, tervetuloa mukaan! Kilulle iso halaus ja tsemppiä!!

Mekin meinataan ottaa äitiyspakkaus kun ensimmäistä ootellaan.

Perhevalmennus saatetaan jättää väliin, kun tuntuu että ihan samat asiat löytyy netistä ja kirjoista lukemalla, ja tukiverkostoa on niin paljon ystävä- ja perhepiirissä että sieltä saa raskaus- ja vauvajuttuja kyseltyä. Sairaalatutustumiseen mennään kun se on tarjolla.

Liikkeet taitavat joo alussa tuntua miten sattuu. Olen tuntenut jotain tässä joka päivä, mutta toisina päivinä enemmän kun toisina. Lisäksi ne tuntuu selkeästi vaan toisella puolella vatsaa (mistä myös sydänäänet saa dopplerilla helposti kuulumaan). istukka on mulla edessä, ja veikkaan että siis enemmän sillä puolella jossa liikkeet eivät vielä tunnu.

Täällä olo muuten jees mutta olen alkanut raapia iltaisin ja öisin unissani mahaa, selkää, lantion aluetta. Netistä kattelin että kyseessä on varmaan raskausihottuma, ainakin oireet täsmää. Pitää neuvolassa kysellä asiasta.

Ja kolme viikkoa rakenneultraan, mäkään en malttaisi odottaa!!

Penni ja pikkunen 17+4
 
Moikka mammat!

Onpas taas tullut paljon juttua tänä aikana. :) Ensinnäkin Kilulle ja miehellesi paljon voimia tulevaan ja toivottavasti pian niitä uusia plussa uutisia tulisi ja saisitte oman nyytin syliinne. :hug:

Liikkeistä, luulen ainakin tuntevani niitä, tuntuu aina pieniä töytäisyjä päivän mittaan. Mieskin aina yrittää iltaisin masua tunnustella, mutta eihän ne vielä päällepäin tunnu. :)

Läheisistä on ollut myös puhetta ja meillä mieheni äiti asuu noin kilometrin päässä meistä, onkin sitten innokas tuleva mummi lähellä ja molempien sisarukset asuvat noin puolen tunnin ajomatkan päässä. Minun äitini asuu noin 70km päässä. Eli on apujoukkoja lähellä.

Nimistä, pojalle meillä olisi jo nimi valmiina, mutta tytölle ei olla vielä mietitty mitään. Mutta onneksi tässä vielä aikaa on mietiskellä. :)

Äitiyspakkaus meinataan mekin ottaa, olisi jo ihanaa saada se itselle. Käytiin kyllä jo muutama viikko sitten veljeltäni vauvan vaatteita, oli kyllä ihanaa niitä tutkia ja ihastella. Väsymys painaa kyllä täälläkin, ei meinaa iltaisin jaksaa valvoa, kun voisi unille jo kahdeksan aikaan mennä. Rakenneultraa ei malttais ootella, meinataan mekin sitte sukupuolta kysellä jos vaan saa selville, mutta vielä kolmisen viikkoa on odoteltava.

Tuntuu että aika mennyt tooooosi nopeasti, kun parin viikon päästä jo puolessavälin mennään. :heart: Mutta voi olla että loppuaika menee sitten madellen, ellen sitten töitä saa. Ja tämä työharjoittelukin tuntuu loppuvan ennen aikojaan, enää ensiviikko jäljellä.

On kyllä ollut niiin hyvä mieli, kun aurinko paistelee ja alkaa pikkuhiljaa kesä lähestymään. :heart: Ainiin ja paljon tervetuloa uusille! Ja oikein aurinkoista loppuviikkoa kaikille mammoille!!


ansku: ja pienokainen 17+5, huomenna poksuu! :heart:
 
Liikkeistä Tänään aamupäivällä, kun rauhoituin sänkyyn päikkäreille, alkoi vatsassa armoton monotus! Ihan koko ajan tuli potkuja ja piti siinä jo siskolle soitella, että nyt en enää kyllä kuvittele. Ihan selvä juttu! Ja siinä jutellessa kerran tuntui semmoinen kunnon myllerrys ja potkuja perään, että tuntui melkein jo ilkeältä :O Meinasi pikkuinen puskea vattanahan läpi pihalle! :D
Viikko toista sitten tunsin tosiaan vasta semmoisia tuikkauksia, ihan pieniä kuin elohiiri, mutta nyt on kyllä voimat selkeästi kasvaneet!
Minulla tuota potkimista ja myllerrystä tuntuu vain selällään maatessa ihan paikallaan kun painan hellästi kädellä vastaan, joskus istuessa vähän lysymmässä, mutta muuten ollessa en niitä kyllä vielä kummemmin huomaa. Istukka tosiaan eessä, niin varmasti vaimentaa. Makoillessa ilmeisesti kohtu menee jotenkin lysympään... Eikä niitä eilen illalla nukkumaan mennessä tuntunut, mutta aamulla ihan selvästi, eli ei ne aina varmasti tunnu, jos vauva on esimerkiksi selkä mahaan päin ja potkii selkään päin...

Meilläkin on jo etunimet molemmille sukupuolille valittuna, mutta koska haluan ehdottomasti kolme nimeä sukunimen lisäksi, niiden valitseminen tuleekin sitten hankalaksi, kun toiselle ei kelpaa minun ehdotukset ja minulle ei miehen :D Mutta niillä ei nyt ole niin suurta merkitystä, jos puhutellaan kuitenkin molempien hyväksymällä etunimellä.

Nuista valmennuksista taas, ei varmaan osallistuta, koska mies on aina töissä ja yksin en luultavasti jaksa mennä.. :D Sairaalaankin mennään vaan synnyttämään, ei vierailemaan. Ei viitti sen takia ajaa 100km ees taas.. Ottaa vaan selvää, mistä ovesta sinne mennään ja taidan sen jo tietääkin...

Täälläkin on taas nähty mielenkiintoisia unia. Monena yönä olen nähnyt unta, että vauva on jo syntynyt ja yritän sitä kovasti imettää. Joku nuori nainen sitä vauvaa hoivailee ja käsken sen antaa vauvan minulle imetettäväksi. No se tyttönen onkin aina jo ehtinyt syöttää vauvan korvikkeella pullosta, joten eihän se ala imeä sitten ollenkaan!

-pansku- ja bubu 18+2
 
Tää maha alkaa kyllä olla jo melkonen pallo. Mies sanoo että kohta jään työpaikalla kiinni tästä raskaudesta. Siellä kun kukaan ei vielä tiedä. Onkos kaikki muut jo kertoneet töissä raskaudesta ?

Niin ja ootte puhunu jotai kohdunsuusta, kun alkoi vaan ihmetyttämään kun sillon oli se neuvolalääkäri muutama viikko sitten niin se lääkäri kirjotti neuvolakorttiin että kohdunsuu auki 3 cm. Onko se ihan normaalia vai ei ? Kun ei se lääkäri sanonut asiasta mitään.

Tänään ostin jo toiset mammahousut ja kesäksi vähän tunikoita/pitkiä toppeja.

Niin ja alaselkäkivut on iha järkyttäviä.. huhuh. Varsinkin iltaisin työpäivän jälkeen. Luin juttua lantion löystymisestä, missä oireena voi olla iskiaskivut. Voiskohan nää johtua sitten siitä. Lantion löystyminen

Äityspakkaus otetaan kyllä, mutta eiköhän siitä huolimatta tuu jonkun verran osteltua kaikkea, varsinkin jos selviää sukupuoli.

Tii* ja masukki 18+3
 
Viimeksi muokattu:
Mun oli pakko tulla tälleen ennen nukkumaanmenoa viel kertoo teille että mä tein uuden raskausoirehavainnon :LOL: Mulla nimittäin on kasvanu mahaan karvaa, siis pitkiä, puoltoistasenttisiä karvoja :O Siis en meinaa linea negraa, se näkyy ihan haaleana. Ja kaiken lisäks, normaalisti saan olla epilaattorin kanssa ajelemassa sääriä jatkuvasti, ni nyt ei sit säärissä oo karvaa ollenkaan :D Ajoin siis pikapikaa höylällä sääret ennen ekaa ultraa joka oli 13.2. ja nyt vasta alkaa pienenpieni sänki näkyä jaloissa.. Ah, tästä tulee hiukahelpompi kesä kun ei tarvii jumpata epilaattorin kanssa. Mä siis olen normaalisti siunattu sellasella karvankasvulla että heikompia hirvittää :D Onks muilla tälläsiä jänniä karvajuttuja havaittavissa? Kuulostaapa hassulta :D :p
 
Hirrrrveesti täällä taas tullua asiaa, puoliinkaan en muista kommentoida, mutta yritän edes jotain :)
Pakkausta ei oteta kun ensimmäiseltä käytettiin/käytetään lähinnä kynsisaksia.
Mulla on kaks raskautta takana ja vielä en oo kertaakaan käyny tutustumiskierroksella saati valmennuksissa. Ekalta oli nlatätin moka jotenki, muisti kertoo liian myöhään tms. en enää muista ja toinen tulikin niin hyvissä ajoin etten menny :(

Liikkeitä on tuntunut jo pidempään, mutta välillä hipsutteluja ja välillä selkeämpiä, ihanaa tuntea mutta sit meinaa iskee huoli jos ei muista joka päivä tunteneensa.

Noista elloksen äitiysvaatteista, voisko joku listata mitkä merkit niitä on, kun siellä ei löydy erikseen linkkiä äitiysvaatteisiin, tai en ainakaan löytänyt.

Lantion löystymistä täälläkin jo vähän huomattavissa, lähinnä selällään kun on niin tuntuu että jää ns. lukkoon ettei kärsi liikkua ja alapäässä tuntuu kans jo mielenkiintosia vihlasuja, huh muistan jo hyvin ekalta ne vihlasut kun olis tehny mieli kävellä käsi jalkovälissä=)

Painoa hmmm.. juu on tullut enkä ole kovasti nyt hyppinyt vaa`alla, tulee vaan pahamieli, kaikki maistuu ja ihan mihin aikaan vaan. Yritän lähinnä keskittyä siihen etten söis kaikkea lihottavaa vaan ennemminkin terveellistä.

Nii ja äitiysvaatteita, siis housuja käytän jo, en yritä sulloutua omiin enää paitsi college housuihin ja takkia tarttisin kovasti, eli masu pömpöttää jo tosi kovasti :)

rakenneuä:tä kovasti täälläkin odotellaan, mitä raskauslaskureita teillä muuten on käytössä vai onko mitään? Itse en pysyis laskuissa mukana ilman ja vauva.fi laskuria käytän.

Höpsyli & masumuru17+6
 
Tii sun lääkäri on varmaan kirjoittanut sen 3cm väärään kohtaan. Aika usein tuo kohdunkaula on sen 3cm pitkä, kohdunsuun ei tosiaan kuulu olla nyt auki. Olis varmasti sanonut asiasta, jos näin ois ollut. Jos sulla on ruksi kohdassa "kohdun suu kiinni" niin sitten se on vaan väärään kohtaan laittanut tuon mitan.

Meilläkin nyt ultrassa 15+2 viikoilla näkyi selvä pippeli. :) Ei se voi mikään klitoriskaan olla... Ekassa saatiin tyttöveikkaus rakenneultrassa ja paikkansa piti.

Marde & poju 15+4
 
Noelle tervetuloa mukaan ja onnea raskaudesta! Hienoa, että kaikki on kunnossa, varmasti on tuskaisaa ollut pohtia ja odottaa, onko vauvalle kaikki hyvin.

Perhevalmennus kyllä varmasti mennään, vaikka ei kovin suuria odotuksia olekaan. Mulla on vauvakuume jyllännyt pitkään ja olen kolunnut keskustelupalstoja ja hakenut paljon tietoa jne., joten en usko että tulee ihan hirveästi oikeasti hyödyllistä uutta tietoa, ellei sitten ole tosi hyvä ja kokenut vetäjä. Miehelle varmaan tietty voi enemmän infoa tulla. Mut kivaa siellä varmasti on, kivahan näitä vauvajuttuja on hössöttää :) Ja sit meidän kunnassa tehdään myös perhevalmennusryhmästä vauvojen synnyttyä vauvaryhmä, eli kiva tutustua muihinkin.

Tiedättekö muuten, opetetaanko perhevalmennuksessa ensiaputaitoja? En oo mitään ensiapukursseja käynyt ja nyt on tullut mieleen, että ois kiva tietää miten pitää toimia hätätilanteessa jos sellainen tulee kotona pienen vauvan/lapsen kanssa vastaan!

Jennylle onnea ultraan!

Nippe tosiaan tuon tyttöveikkauksen myötä vauva on alkanut tuntua jotenkin konkreettisemmalta!Ja tietty sekin vielä kun saatiin 4d-ultrasta kasvokuva josta voi jo arvailla miltä pieni näyttää :) Tekee mieli koko ajan jo puhua vauvasta sillä nimellä mikä meillä on tytölle valmiina jne. Tähän asti on jotenkin vaan ajatellut että vauva on vielä niiiin pieni ja piiitkä matka edessä, nyt jotenkin konkreettisemmin on alkanut odottaa sitä että tapaa hänet <3 Vauvakuumetta siis pukkaa :D

Seesteinen, iloinen, onnellinen, energinen keskiraskaus jatkuu täällä, nautin joka sekunnista <3 Alle viikko enää puoliväliin, hurjaa! Neuvolassakin käytiin eilen, kaikki siellä ok mutta eipä mitään kummempia. Painon nousukin on tasaantunut ruokapäiväkirjan myötä. Aurinkoista päivää kaikille!

Vanella ja pikkunassuli 19+1
 
Höpsyli täällä kans on kovat nivus ja alaselkäkivut. Kun nousen sängystä ylös tekis mieli kädellä avittaa tuo alakerta mukaan ;)
No pitää neuvolassa maanantaina ottaa puheeksi.

Inieh Mulla ei kans ekasta lapsesta (tyttö) kasvanut ollenkaan säärikarvat. Tokasta taas (poika) karvat rehotti säärissä ja vatsaankin tuli navan alle pari ylimääräistä karvaa.
Nyt taas säärikarvat kasvaa taas kohisten mistä olenkin päätellyt tämän poikaoloni... Mutta mielenkiintoista että sulla on ne molemmat "oireet". Saapi nähdä kumpi tulee.

Noelle +sulo 16+1
 
Oon huomannu että miulla hien eritys on erittäin voimakasta. Vaikka laittaa dödöä ja ei ees paljoa rehki niin heti haisee paita ihan hielle. Oon kyllä sitä mieltä että tää raskaus erittää jotain mieshormoneja. Pakko harkita kohta miestendödön käyttöä kun ei noi naistendödöt näytä auttavan :D

Tii ja masukki 18+4
 
Noelle tervetuloa! :)

Inieh kirjoitti noista vatsaan kasvaneista haivenista. Täällä myös bongattu sama asia! :D Tuossa yksi päivä, kun dopplerilla kuuntelin asukkeja niin huomasin myös koko vatsaan kasvaneen tuollaista vaaleaa haiventa.

Viimeksi kun odotin minulla oli oireena/ongelmana tuo järkyttävän runsas hikoilu, vaikken mitään olisikaan tehnyt, silloin syntyi poika. Nyt tällaista ei ole lainkaan ollut, joten salaa toivon tyttöjä. ;)

Huomenna olisi taas kontrolli-ultra, jospa siellä lääkäri jo paljastaisi meille tulevien sukupuolen. Identtisiä, kun heidän pitäisi olla, joten sukupuolikin siis sama. Niin jos toinen edes näyttäisi jalkoväliään. ;)

Monet ovat myös puhuneet äitiysvaatteista. Itse olen niitä jo tovin käyttänyt, ei olisi toivoakaan mahtua "omiin" vaatteisiin enää. Painoa nyt tullut +3,7kg raskauden alusta, mikä minusta ei nyt niin paha ole. Perustelen sen itselleni "kun kahta kuitenkin odotellaan." :D

Ja tänään poksuukin 18+0
Sinful89 ja tupla-Pampulat
 
Huomenta kaikille! Täällä sitä ollaan ahkerana töissä vaikka flunssa on aikamoinen. En tiedä onko järkevää, mutta seuraavaksi olis 3 päivää vapaata niin jos ehtis vähän parantua sinä aikana.

Mäen kans nyt löytänyt elloksen sivuilta noita äitiysvaatteita. Just kun edellispäivänä (?) katsoin niin se löytyi ihan kun klikkaisi "naiset" ja siihen vasempaan reunaan tuli muiden vaatteiden lisäksi "äitiysvaatteet". Nyt ei tosiaan löytynyt.

Perhevalmennuksessa meillä ei ainakaan puhuttu mitkään ensiavusta tai harjoiteltu ensiaputaitoja. Se olis kyllä hyvä lisä siihen kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.

Äitiyspakkaus täälläkin aiotaan ottaa vaikka esikoisen jäljiltä on paljon kaikkea mutta kiva saada sitten myöhemmin antaa muistoksi. Ja mun mielestä siinä on paljon kaikkea hyöyllistä. Esikoisen kohdalla ainakin paljon käytettiin ja osaa käytetään vieläkin. =)

Karvankasvusta oli puhetta. Mulla ehkä juuri päinvastainen tilanne. Tuntuu että koko ajan saa olla ajelemassa kun niin paljon kasvaa. =D Ja toi hikoilu on kans tuttua täällä. Muuten odotus on kyllä oikein ihanaa tällä hetkellä! :heart: Liikkeitäkin tuntuu joka päivä ja pitkin päivää.

Jennylle onnea matkaan! Toivottavasti saatte paljon hyviä uutisia! Itse ei millään malttaisi odottaa maanantaihin.

Myyryläinen ja masuasukki 18+4
 
  • Tykkää
Reactions: Kata 72
Kiitos kaikille :heart:

Pienen poikamme matka päättyi 7.3.2012. Saimme nähdä oman pienen enkelimme ja tiedämme päätöksen oikeaksi: molemmat jalat olivat jäykistyneet aivan koukkuun, samoin vasen käsi. Pienen korvat eivät sijainneet oikealla korkaudelle, leuka oli pienehkö ja turvotus valtava. Kokemus oli fyysisesti jopa helpompi, mitä kertomuksien perustellaa oletin: vain tunti järisyttävää kipua, jonka aikana mies osasi olla täydellinen tuki ja apu. Henkisesti kokema ravistelee kyllä lujaa. Toisaalta olo on helpottunut, että pieni on nyt turvassa, mutta meidän kannalta olo on haikea, emme saakkaan pientä lastamme syliimme elokuussa, emmekä edes vuoden 2012 aikana, hoitaja kehotti käyttämään ehkäisyä perinnöllisyyslääkärin vierailulle asti eli voi mennä useitakin kuukausia. Eihän heille asia ole samalla tavalla kiireinen.

Rakkaudella, Kilu, toisenlainen äiti
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä