***ELOMASSUT 2008*** joulukuussa

Multa lähtee myös hiukset päästä, kohta on enää kalju jäljellä :eek:
Meillä tosin noita karvoja on muutenkin joka paikassa, pitää vain aina tarkistaa onko kyseessä mun hius vai koiran karva, kun noita karvaisia koiria on 5 kappaletta.

Meillä jätkä nukkuu vaunuissa todella hyvin, nytkin laitoin vaan vaunuihin ja nukahti ilman liikkumista, muutenkin toi jätkä kun on väsynyt, niin ei tarvitse kuin laittaa ulkovaatteet päälle, niin jätkä jo melkein nukkuu. Nyt on kyllä yöunetkin olleet todella hyvät, 3 iltana on jo nukahtanut klo 21 ja herännyt joskus aamuyöstä syömään ja sitten jatkanut unia aamu 9 melkein, herännyt aamuisin yleensä mun "herättämänä" eli kun olen laittanut huoneeseen valot, niin jätkä on availlut silmiään ja naureskellut.

Milloinkohan sitä ehtisi kotona tehdä joulusiivouksen, kun tällä viikolla olen tekemässä töitä koko viikon vanhempieni luona ja kotona ei paljon ehdi aikaa viettämään, sen kun käy nukkumassa ja koirat hoitamassa. No onhan sitä sunnuntaista keskiviikkoon asti aikaa. Joulukuusen voisi jo varastosta käydä kaivamassa valmiiksi ja vaikka koristellakin, miksi se pitäisi vasta aattona laittaa, olisi pojalle katseltavaa kun aiemmin laittaisi. Meillä siis tekokuusi, kun se on niin paljon helpompi.

Lauren-78: Oli muuten lauantaina kiva nähdä siellä näyttelyssä, kyllä oli pojat niin erinäköisiä ja oloisia kuin vain olla voivat :LOL:
Meillä meni se loppupäivä ihan hyvin ja jätkä nauratti iltäpäivällä herättyään taas naisia oli niin aurinkoinen, kun sai kunnolla nukkua.
 
Tänään puhkesi Hildalle kaksi ekaa hammasta. On raukka niitä jonkin aikaa itkenytkin, jos nyt helpottaisi!

Meillä on väsymystä ilmassa, esikoisella on niin kauhea uhmakausi meneillään ja raivoaa pienimmästäkin asiasta joka päivä. Toivottavasti on ohimenevää. Yhtään ei kestä jos ei saa tahtoaan läpi, vaan karmea korviaviiltävä huuto, potkiminen ja riehuminen alkaa :| Se on väsyttävää kun itse olen aika hiljainen ja "rauhaarakastava" ja on tosi kuluttavaa kuunnella tuollaista menoa joka päivä... auttaa kun ollaan aika paljon ulkona, mutta tulee niin aikaisin pimeä nykyään, että sitä sisälläoloaikaakin on aika paljon näinä päivinä.

Meidän tyttönen syö nykyään kiinteitä jo ihan kivasti, puoli purkkia perunaa tai maissia kerran päivässä menee nyt. Hedelmää en ole vielä antanut mutta nyt voisi melkein jo antaakin. Parin viikon päästä aloitellaan sitten iltapuurotkin jo. Yöuniin ei ole tullut pidennystä vaan tyttö syö vieläkin tunnin, parin välein. Itse asiassa Tatjanan tilanne kuulostaa aika samanlaiselta kuin meidän:) Tyttö nukkuu myös mun vieressä ja imetys on helppoa, mutta katkonaiset yöt tietysti vähän jo tässä vaiheessa verottaa. Toisaalta ei mun esikoinenkaan ole vielä ikinä täyttä yötä nukkunut, joten kyllä mäkin olen aika kauan jo saanut pärjäillä vähillä unilla, eli jotenkin olen siihen tottunut.

Me ollaan kotona joulu, ihan keskenämme oman perheen kesken. Mä en enää suostu kahden lapsen kanssa ramppaamaan missään anopilla ja tädeillä, sitä on tehty ihan tarpeeksi ja haluan oman rauhan. Viime jouluna vielä rampattiin ja se oli lapselle tosi rankkaa, kun päivärytmi meni ihan pipariksi, ei osannut nukkua vieraassa paikassa päiväunta ja liikaa meteliä oli ympärillä. Silloin sanoin miehelle että tällaisia jouluja ei meille enää kiitos:) Sukulaisia voi nähdä sitten muina päivinä, mutta joulu on oman perheen aikaa.

Meilläkin tyttönen on kova naureskelemaan:) Naureskelee varsinkin isoveljelleen, isoveli on ihan lemppari! Samoin yleensäkin kasvoille ja peilille. Samoin juttelee ja päristelee kovin.

Nyt menen jatkamaan tuota joulusiivousta, vaikkei jaksaisi :ashamed:

Vib ja Hilda-Lyydia 4,5kk
 
Meillä oli eilen tytsyn 5kk neuvola ja mitat oli:

5950g, 63cm, 41cm
"tarttuu helistimeen molemmilla käsillä, varaa jalkoihinsa hyvin, saanut maistella per.pork. sosetta, iho hyvä.

Muuten on mennyt ihan tavallisesti, mutta nyt on ongelmana iltapäiväpäikkäreille nukahtaminen. Aamupäiväpäikkärit ja yöunille on nyt nukahtanut ihan hyvin tissille, mutta ei iltapäivällä. Ja neiti selvästi tarvis pienet tirsat n. 17-19 aikaan. Kauheeta huutoa ja tappelua, kun yrittää nukuttaa toista. Voiko tuon ikäinen jo taistella unta vastaan?

Bella-Lumia ja Linski 5kk 1vrk
 
shihtzu Samoin, oli tosi kiva nähdä teitä kaikkia kolmea viime viikonloppuna =) Meillä mieskin tajusi vasta nyt miten iso tuo meidän poika on, olen hänelle valittanut tuota valtavan nopeaa kasvua. Moneen kertaan kotimatkalla sanoi, että ovat he vain niin erikokoisia. Mutta kukin kasvaa tavallaan. Ehkä nähdään seuraavan kerran kevään erkkarissa tai jossain.

Nyt tissittämään Daniel ja maistiainen peruna-porkkanasosetta päälle ja sitten viime hetken jouluostoksille
 
neitiperho
Bella-Lumia oon miettiny ihan samaa, että osaavatko lapset tosiaan jo tämän ikäisenä taistella unta vastaan. Meillä kun se ongelma juuri iltaisin.

Niin ja pakko ihan teiltä muilta kysyä..Onko teillä ollut kausia vauvojen kanssa, että olisi huomattavasti väsyneempi? Alkanut nimittäin viime aikoina tuntumaan siltä, että joku on vienyt mun elämäänsä tyytyväisen lapsen ja vaihtanut tilalle neidin, joka on kärttynen aivan jatkuvasti. Tätä nyt jo jonkin aikaa jatkunut. Yleensä jaksaa hereillä olla vähintään sen 2 tuntia. Nyt aamulla kun heräsi, oli hereillä ollut vajaan tunnin kun jo alkoi huuto, väsymys ja mikään ei ole hyvä. Lattialla ei jaksa itsekseen olla, heiluttelet leluja ja juttelet -> ei hyvä, otat syliin, ei riitä, kannat sylissä, ei auta. Siis häh?! Täytyy myöntää että tällä mammalla menee vähän jo sormi suuhun, että mitäs nyt? Isukki meillä vaan muistaa joka väliin ilmoittaa "kyllä tyttö on äitiinsä tullut, kun ei enää mikään ole hyvä" :D

Nyt pelastamaan meidän neidin lelut lattialta...kolme kappaletta pieniä koiran pentuja kun tuntuu raahaavan niitä taas suussaan ympäri kämppää

 
Mä olen ainakin huomannu että välillä on sellasia päiviä ja kausia ettei ite millään jaksais ja on väsyny ja musta tuntuu että vauvat jollain tavalla vaistoo sen että nyt äiti on väsyny ja ei jaksa koska sellasina päivinä musta tuntuu että vauva on paljon kärttysämpi kun normaalisti.

Meillä on sitten ilmeisesti menossa sellanen hvyä kausi, koska aleksi on aikas tyytyväinen vauva ollut nyt muutaman päivän. Paitsi jos ollaan ihan koko päivä menossa ja joutuu oleen autokaukalossa ni sitten ei ole enää kivaa. Ollaan nyt huomattu ettei viihdy autossa yhtään jos on hereillä.
Eilen vierasti mun siskoo, aivan kauhee itku tuli heti kun sisko otti syliin. Mun äitiä ja isää ei vierastanut yhtään vaikka viimex nähny ristiäisissä.
Tänään vietiin pitkästä aikaa esikko kävellen kouluun, olipa ihanaa kävellä tuolla ulkona muutenkin kun autolle. Oletteko muut jo pitäneet vauvojanne vaunujen ratasosassa. Siis rattaissa sillain puoliksi tai kokonaan istuvassa asennossa? Meillä aleksi tykkää ihan kauheesti siinä istua kököttää ja kattella, ei viihdy makaavassa asennossa kun sillon kun nukkuu. Täällä sisälläkin oon pitänyt matkarattaissa ja syöttänyt siinä aleksin, on paljon tyytyväisempi siinä kun sitterissä

Ens viikolla olis sitten jouluaatto :) , sitä on odotettu

salah ja aleksi 4kk ja 1vrk (ja kohta koulusta kotiin palaava esikko :heart: )
 
neitiperho: Meillä on ihan samanlaisia väsymyskausia poitsulla. Elmeri jaksaa kans yleensä olla hereillä kaksi tuntia, yhtenä iltana jopa viisi :D, mutta nyt on taas muutamana päivänä aamun ja päivän aikana touhuillut vaan tunnin ja sen jälkeen jo alkanut käniseen eikä oo viihtynyt yhtään missään. Yleensä kun se käninä alkaa, niin vien pojan sänkyyn, hetken verran pelaillaan tuttirallia ja joskus otetaan unirätti avuksi, mutta yleensä nukahtaa sitten vähintään vartissa.

Oon ajatellut josko tuolla nopealla motorisen kehityksen vaiheella olis jotain tekemistä tuon pikaisen väsymisen ja "tyytymättömyyden" kanssa... Poju on nyt oppinut mahalleen kääntymisen salat ja niitä harjoitellaan melkein puoleen yöhön saakka joka päivä :D Yöunet on myös muuttuneet rauhattomammiksi ja ennen syöntien välit sikeästi nukkunut poju heräilee monesti syöntien välillä, känisee ja itkeskelee puoliunissaan, mutta rauhoittuu kyllä heti, kun "tassutellaan" tai otetaan meidän väliin nukkumaan aamuyöstä.

Kysymys :attn: Kuinka kauan muilla on mennyt kiinteiden aloittamisessa noissa maisteluannoksissa ennen kuin on alkanut eväs putoomaan? Elmeri on maistellut perunaa jo viikon, mutta vieläkään ei mene 1-1½ teelusikallista enempää ja sekin irvistelyn kanssa... Porkkanaakin kokeilin ja se ei maistunut yhtään. Tänään koitetaan sitten päärynää iltapäivästä...

kaneliomena ja Elmeri (4½ kk)
 
kaneliomena: Meillä ei maistu peruna ollenkaan. Aikani sitä yritin sekoitella vaikka mihin, mutta ei mene alas. Nyt sitten oon sekotellu porkkanat ja parsat bataattiin ja johan maistuu. :) Meillä alko ehkä parin viikon maistelun jälkeen maistumaan soseet oikein kunnolla, liekö sillä perunan sotkemisella oli jotain vaikutusta... Hedelmät menee hyvin laidasta laitaan.
 
Täällä myös oli viime viikkolla vauva ,joka kaipasi koko ajan seuraa ja syliä. Tällä viikolla on viihtynyt jo hetken taas yksin leikienkin. Pitkiä päikkyjä ei edelleenkää nukuta, joten mitään ei voi oikein tehdä. Nyt kylläkin perus siivoukset ja ruuanlaiton ovat onnistuneet ilman ,että vauva on sylissä.

Mua helpottaa aina ajatella ,että nyt on tälläinen kausi menossa. Olen tehnyt myös itseni kanssa päätöksen ,että jos vauva tai esikko kaipaa seuraa niin sitten tingin siivouksissa yms. Lapset ovat niin pienen hetken meistä riippuvaisia. Nytkin tuppaa välillä joulukiireet ajatuksissa mennä lasten edelle ,mutta sitten taas havahdun lasten tarpeille. Lauantaina teen sitten kaikki siivot ,kun mies on kotona tyttöjen kanssa eikä minunkaa tarvi töihin.

salah mä olen pitänyt vauvaa jo kauan hereillä ollessa vaunuissa siten ,että tuen pää puolen ylös. Ei nyt istumiseksi voi sanoa ,mutta eipä kyllä makaakaan :) . Meillä vauva ei hereillä ollessa viihdy yhtä vaunuissa siten ,että makaa.

Nyt syömää ja kohta töihin..
-Poni ja vauva 4kk
 
salah fysioterapeutilta ja neuvolahoitajalta molemmilta tuli tiukka ohje, että lasta ei saa istuttaa ilman tukea ennenkuin hän itse alkaa nousta lattialla pystyyn. vain sitterissä ja turvaistuimessa saa istuttaa tarvittavia aikoja, mut ei rattaissa, siellä vain makuuasennossa.
 
no, olen istuttanut esikoistakin jo tosi pienenä eikä ole siitä mitään vaurioita saanu. En mä ala huudattaa toista jos viihtyy sillain melkein istuvassa asennossa. Meillä ei olla missään vaiheessa tykätty olla ns. "vauva-asennossa" eli sylissä makuulla tai missään vaunuissa tai muualla makuulla. Mulla myös yksi ystävä on kaikkia tyttöjään istuttanu todella pienestä. Meillä vauva viihtyy maata pelkästään lattialla ja nukkumassa.

Miten ne perusteli sen ettei saa istuttaa?

Musta tuntuu että mä taidan muutenkin tehdä kaiken erilailla kun ohjeistetaan :/ . Tein niin myös esikon kanssa, tavallaan teen niin kun parhaalta tuntuu vauvan ja meidän kaikkien kannalta. Eikä siitä ole tähän asti mitää haittaakaan ollu.
 
Meillä oli tänään korvakontrolli tytöllä, ja samalla katottiin paino ja pituus, eli nyt 4kk:tta ja painoa 7,6kg ja pituutta 66cm, hyvin kasvaa rm:llä, joten kiinteitä ajattelin maistatella tammi-helmikuussa. mutta sitten, meidän tyttö saa semmosia "pyristelyitä" on saanut jo pitkän aikaa ja n.30krt/pvä, olen pitänyt niitä ns, kylminä väreinä, mutta tänään teki sitä myös lääkärissä niin se meinas että pitää seurailla ja ja jos tulee vielä useammin tai muuttaa muotoaan niin sitten neurologille. ja nyt huolestuttaa!!!

salah meillä ei myös tyttö viihdy ollenkaan vauva asennossa, pönkeää itseään pystyyn, olen sylissä pitänyt silleen että ei nyt istu mutta ei ole vauva asennossa, siis silleen tosi "loivassa" istuma asennossa, nii että tytön selkä on minua vasten. vaikeesti selitetty. tuo istumakielto on koska lapselle voi tulla skolioosi ja selkä muutenkin kai vaurioitua jos lapsen lihakset yms ei ole valmiit. näin ainakin olen ymmärtänyt..

neitiperho ompas suloisia koiruuksia :heart:

hei, en äkkiseltään muista että kuka hän oli joka tuli raskaaksi uudelleen, kiinostaisi tietää mitä kuuluu? =)

meillä myös iltaisin ja silloin kun nukutaan toiset päikkärit, pyristellään unta vastaan viimeiseen asti. on aina ihan nukahtamaisillaan mutta sitten vaan alkaa aina huutamaan, tätä kestää n.20min ennen nukahtamista.

nyt kuuluu kutsunhuuto täytyy mennä. ihanaa joulunodotusta kaikille!! =)

t.hosso
 
Soseet on maistunut meillä todella hyvin alusta alkaen. Tosin en ole antanut vasta kun porkkanaa ja perunaa, mutta molemmat on uponnut alusta asti hyvin. Meillä on ennemminkin ongelmana se, että en oikein tiedä kuinka paljon uskallan sosetta antaa kun poju söisi vaikka kuinka paljon... :/

Meillä on kanssa ollut tänään ilmassa tyytymättömyyttä ja pelkäänkin että pojulla on korvatulehdus, kun niin itkeskelee ja hapuilee toista korvaansa koko ajan... Täytyy varmaan käydä huomenna tarkistuttamassa lääkärillä, jos vielä jatkuu.


hosso meillä tulee kanssa noita pyristelyjä useasti, ja välillä oikein äänen kera. En ole osannutkaan olla huolissani, kun meille terkka sanoi, että liittyy usein vauvoilla pissaamiseen nuo pyristelyt, eli pyristelisi silloin kun tulee pissaa...
Nyt alkoi muakin huolestuttamaan, että jos minä vaan sokeasti olen uskonut terkan selityksen ja vauvalla onkin jotain ongelmaa :'(

Ruusulainen ja poju
 
Onkos jo keskusteltu vauvan pesemisestä? Oltiin tänään yhden ihmisen luona jolla itselläänkin lapsia. Halusi hoitaa Eeliä ja tietysti annoinkin. Mutta mutta... koko ajan oli pesemässä sitä! joka välissä, joka vaipanvaihdossa, haki oikeen saippuan sitä varten, "vauvasaippuan", ja illalla kun toi meidät kotiin halusi tehdä vielä iltapesun. Minä siihen jo tuskastuneena sanoin että en pese edes joka ilta, kunhan kädet pyyhitään tuolla kosteusliinalla...eipä tehonnut, riisui kokonaan pojan ja lavuaarissa lotras naaman ja koko kropan. Minä olen Eeliä pessyt kokonaisuudessaan 2-3 päivä välein, ikinä ei saippuaa, parin viikon välein hiukset pesen kyllä, ja pyllyn vain kakkaamisen jälkeen tai kylvyttöminä iltoina.
Eelillä on erinomainen iho. Ei ole ollut ihottumaa, naamassa toisinaan kuiva läiskä jota olen voidellut kun ilmaantuu. Nyt sitten oli nukkumaan mennessä naama ihan tulipunainen ja hankasikin sitä, voitelin tietysti. Tämän ihmisen omilla lapsilla on erittäin vaikeat ihottumat, kertoi vauvoina olleen oikeen märkiviä haavoja pyllyssä, ja edelleen ovat aika pahan näkösiä joka puolelta. Mites on, mitä tuumailette, eiköhän se ole edes hiukan itseaiheutettua, siis äidin pesuintoilusta johtuvaa? Minun pojan iho ei kestänyt edes yhden päivän pesuja, entäs kun se on jokapäiväistä... Voihan sitä aina rasvailla mutta ihon omat mekanismit siinä vaan häiriintyy, tuumaan minä. Hitsi että tuo asia ahistaa mua...liikaa.
 
Me kylvetetään tyttö kerran viikossa ja joka päivä tietenkin pestään aamuin illoin peppu kraanan alla ja jos tulee kakat. Ja tottakai kädet pestään myös ja kasvot pyyhitään. Tytöllä myös erinomainen iho. Ei olla tarvittu rasvoja muutakuin pyllyssä, jos on alkanut punoittamaan. Ja kylpyveteen laitetaan hieman öljyä. Kuulostaa kyllä aika hinkkaamiselta tuo eccun ystävän vauvanhoito. Noista saippuoista en tiedä. Musta saippua kuivattaa liikaa ja en edes itse käytä saippuaa, vaan suuihkugeeliä:) No se ei kuulunut nyt tähän tarinaan.
 
salah vauvan lihasten oikeanlaisen kehittymisen takia tuo oli.
meillä on täällä aina parin kuukauden päästä synnytyksestä äiti-vauva -fysioterapia"jumppa", jossa opetetaan tuoreille äideille noita motoriikka- ja lihasten aktivointijuttuja. siellä voi sitten kysyä ja sieltä saatiin hyviä neuvoja, näytettiin mm. miten kääntymiseen aktivointi/auttaminen käytännössä kannattaa tehdä (eli jalasta tukemalla).

eccu aika hurjalta jynssäystahdilta vaikuttaa tosiaan! meillä kylvetään 2 kertaa viikossa, peppu pestään aamuin illoin ja kakan yhteydessä, kädet ja naama toistaseks vielä kun muistetaan :D pitää lisätä nekin iltapesuun...
meitin naperon nassu kuivuu tälläkin "silloin tällöin" -naamapesutahdilla, joten en sitä hirveän ahkerasti oo viittiny jynssätä. [muokkaus] ja kaikki pesut ilman pesuaineita, paitsi välillä pään vauvakarstan takia Kelualilla "alustetaan" pesua.

täällä jo 4. yö putkeen, kun nukutaan koko yö kerrallaan! mikä on ihanaa, sillä mulla on sitkeä flunssa :|

irtis ja mr. tänään 4 kk
 
Eccu, ei kyllä kuulosta oikein järkevältä tuo sun kaveris, anteeks vaan :whistle: Meillä ei lasten ihot todellakaan kestäisi tuollaista! Me suihkutellaan vaan pikkuset yleensä puhtaiksi joka ilta ja kylvetetään vain harvoin. Mitään pesuaineita ei olla noin pienillä käytetty, esikoisella käytetään hiusten pesuun apteekin ainetta(hän on atoopikko ja herkkäihoinen). Tosin pepun pesen joka pisun jälkeen molemmilta.

Hilda oppi toissailtana kääntymään vatsalta selälleen, mutta toisinpäin ei vielä ihan. Kovasti yrittää! Mahallaan maatessaan nousee jo käsivarsien varaan niin että ne ovat suorina. Muutenkin viihtyy lattialla tosi hyvin:) Harjoittelee kovasti tutin laittamista suuhun.

Mä en ole vielä laittanut vauvaa rattaissa muuten kuin makuuasentoon, hyvin on viihtynyt. En ihan noin pientä uskaltaisi kun rattaissa yleensä on aika kauan kerrallaan. Sitterissäkin on melko loiva asento vielä. Ei ole sylissä missään vauva-asennossa viihtynyt aikoihin, vaan pidän selkä minua vasten kuitenkin niin, ettei jalat taivu "istuma-asentoon" vaan on selän jatkeena.... en osaa selittää mut varmaan samalla lailla kuin hosso. Mulla on itselläni selkävaivoja ollut pikkutytöstä asti, mutta johtuu ehkäpä siitä että mulla on myös toinen jalka lyhempi.

Kiinteistä vielä. Meillä meni kaksi viikkoa ennen kuin maistelu alkoi sujua kunnolla ja niin, että masuun selkeästi jotain meni. Nyt ollaan kolmisen viikkoa syöty, menee se puoli purkkia perunaa tai maissia. Muuten tissillä:)

Ei menkkoja näy eikä kuulu täällä vielä.. ajattelin tilata muutamia testejä, jotta voisin välillä varmistua etten ainakaan ole raskaana. Kun ei meillä ehkäisyä käytetä. Näin viime yönä unta mun lapsesta, tytöstä, joka oli noin 3-vuotias, ja joka ei ollut Hilda. En tiedä olenko kertonut, mutta molemmista lapsista olen nähnyt unen ennen kuin olen edes ollut raskaana, hieman ennen raskautumista. Hmmm, ehkä me sitten joskus vielä saadaan yksi tyttö:)
 
4kk neuvolassa: 65cm, 6050g ja tonttulätsä 41,5cm. Paino on alakäyrällä, mutta kasvaa kuitenkin hyvin, joten täysrintaruokinnalla jatketaan. Ei olla siis maisteltu vielä mitään eikä ihan vielä maistellakaan. Keskusteltiin asiasta neuvolantädin kanssa, ja ainoastaan, jos yöt menee ihan hulinoiksi, niin kokeillaan sitten illalla jotain maissivelliä. Nyt neiti heräilee 3-4 kertaa yössä, joten jos tästä huonompaan suuntaan mennään, niin kokeillaan sitten velliä.

Neiti on alkanut vierastaa. Hän vierastaa kaikkia muita paitsi isää ja äitiä. Itku tulee, jos joutuu vaikka mummun syliin, vaikka mummu on hoitanut häntä 1-2 kertaa viikossa parin tunnin ajan. Varpaat ovat myös löytyneet ja kääntyilee innokkaasti kyljeltä toiselle, mutta ei kuitenkaan mahalleen. Neuvolassa tuli pientä noottia neidille siitä, ettei edelleenkään oikein suostu olemaan vatsallaan. Treenit jatkuu. =)

Marikki ja pikkuneiti pian 4kk
 
neitiperho
Oi ihanaa, tänään paljon parempi päivä kuin eilen. Mikään ei eilen ollut hyvä. Syömiseen huudettiin, lattialla oloon huudettiin, sylissä huudettiin...kyllä oli illalla vitsit vähissä. Tänään ei mitään. Lapsi normaali itsensä. No elämä on....

Istumisesta mä myös sitä mieltä...anteeksi nyt vaan...tiedän ettei lasta saisi istuttaa, mutta en ala sitä huutoa kuuntelemaan. Jos sylissä pidän pitkänään niin siitä nousee aivan hirveä huuto. Lattialla ollessaan suostuu ainoastaan olemaan pitkällään. Sitterissä ei siksi juuri viihdytä kun se väkisin vähän kalteva vaikka nostaa pään niin ylös kuin voi. Sylissä istua tapittaa, vähän pitää vain pitää kiinni sen verran ettei heilahda jommalle kummalle kyljelleen.

Eccu joo pikkusen laittaa ihmetyttämään sun kaveri. Me käydään koko pesulla kerran viikossa. Pylly, kasvot ja nyrkit pestään vedellä aina aamuisin ja tietysti lisäksi tarvittaessa. Toisinaan vaipan vaihdon yhteydessä pyyhkäsen peppua ettei pissat jää ihoa ärsyttämään. Rasvoja ei ole tarvinut enkä käytä siis muutoin kuin tarvittaessa. Varmaan olisin kaverilleni jo älähtänyt kunnolla jos mulla kaveri noin tekisi omalle lapselleni. Joku raja hommaan. Mutta mä nyt olenkin toisinaan sellainen ilkimys et saatan vähän kimpoilla asiasta kuin asiasta :whistle: Ja uskon, että aviomieheni allekirjoittaa äskeisen lauseeni, hihihihihi.

Mutta sellaista..tämä suu paltti taas häipyy takavasemmalle. Pitäis alkaa ettimään hyvää käpykakun ohjetta. Josko tekisi jouluksi sellaisen anoppilaan aatoksi mukaan. Tiedä vaan osaanko tehdä, hmm.. Vinkkejä???!!

Neitiperho ja Iina 4kk1vko
 
Maissia ollaan nyt maisteltu viikko, pari T-lusikallista menee lounaaksi ja sit eilen annoin iltavelli maistiaiset ja tänään uuesta!! Huomenna meinasin alkaa tota lounas määrää nostamaan, laitan bataattia mukaan. Syöminen onnistuu jo ihan ok, mutta ei se vielä sellasta kunnon syömistä oo.. kovasti neitiä hymyilyttää lusikka!!

Neiti pyörii lattialla "akselin" ympäri sekä selältä-mahalleen-selälleen ja näin on aina eri paikassa ku mihin hänet jätin!! Alkaa siis aika kausi - lattiat puhtaax meillä Vaikein osa on ku miten tolle isoveikalle sais menee päähän, että niitä pieniä leluja ei kanneta olkkariin!!!

Istuttaminen.. mie en varsinaisesti istuta, mutta tuettuna kyllä sylissä, koska ei pysy selällään, punkee itteensä ylös koko ajan, sama sitterissä, mutta sitteri on edelleen "kovassa" käytössä, koska ruuan jälkeen jos neitin laittaa lattialle, ni kaikki ruuat on matolla ja naamassa ja nenärei'issä. ja tohon sylissä tuettuna istumiseen lääkäri sano, et kaiken minkä lapsi tekee omilla lihaksilla ois sallittua. että just syöttötuoli ja lattialla istuttaminen ei oo hyväx ennen ku lapsi on ite oppinu nousee istumaan ja sano et sitteriäkin voi nostaa istuvampaan asentoon.. no meillä se on muutenki aika istuva-asennossa.

joulu vois jo tulla, ni ei tarviis panikoida noita paketteja.. Kauhee stressi ja ihan ite aiheutettua, ku ei voi hommata ajoissa noita lahjoja..

Mutta nyt oottamaan synttäri vieraita :D tasapuolisuuden vuoksi meillä vietetään tänään pojan 4.5v synttärit, ku neitiä juhlitaan myös sit helmikuussa 6kk kunniax!! aina saa juhlan aikasix!!

Äiti lpr ja Tiitu eilen 4kk ja Tuukka tänään 4.5v :D
 
Käytiin 4kk neuvolassa eilen.
Tytön mitat ovat:
paino 6965g
pituus 63,3cm
pipo 42cm
Kasvu tasaista joten pelkällä tissillä jatketaan. Aloitetaan maistelut varmaan kun tyttö tulee 5kk...

Ihan hullulta kuulostaa tuo oliko se Eccun kaveri. Varmaan joku pöpöjen pelkääjä kun jatkuvasti oli vauvaa pesemässä. Eihän tuollaista jatkuvaa lotrausta kestä talvella edes aikuisenkaan iho niin saatikka vauvan! :eek:

Mairo ja tyttö 4kk 1vko
 
Just sain vauvan rinnalta sänkyyn. Saa nähdä jääkö jo yöunille. Toivottavasti, kun itsellä myös väsy jo. Meillä on mies ja esikko flunssassa. Viime yön mies kuorsasi ja esikko kuumeisena heräili, joen itse en juuri nukkunut. Nyt häädin miehen sohvalle nukkumaan..Iiiks molemista lasten sängyistä kuuluu ääniä...Meillä on kone täs makkarissa ja kaikki nukutaan täällä. Tytöt sängyn molemmin puolin omissa sängyissä ,josta aina siirtyvät sitten meidän petiin. Aamulla meitä on neljä samassa petissä :) . Hyvin mahtuu.

Eccu Aika moinen pesijä sun kaverisi. Ei ihme jos hänen lapsilla on herkkä iho. Meillä käydään kylvyssä 1-2 kertaa viikko. Pesuaineita ei käytetä ollenkaan. Iho on tosi hyvä. Pepuun olen muutaman kerran rasvaa sipaissut ,jos vähän punoittanut on. Pikku pesuja toki tehdään joka päivä.

Istuttamisesta.. Meillä on molemmat tytöt alle kolmen kuukauden iässä punkeneet sylissä ylös. Eivä kerta kaikkiaan viihdy muuten ,jos hereillä ovat. Sylissähän kyllä aina vauva tuetaan omaa vartaloa vasten. Musta tuolla istuttamisella tarkoitetaan lähinnä sitä ettei tue vauvaa rattaisiin tai syöttikseen istuma-asentoon pitkiksi ajoiksi esim. yli 10 min. Onhan vauvat turvakaukalossakin puoli-istuvassa asennossa ja niissä saa pitää tunnin parikin yhteen menoon jo aika pientä vauvaa. Ei tietenkään sellaista vauvaa pidetä sylissäkään puoli-istuvassa asennossa ,joka ei siihen itse pyri.

Nyt niin rauhaisellisesti tytöt unessa ,että itsekin vauvui uneen..öitä!!
-poni ja vauva 4kk
 
yötämyötä!

täällä taistekkaan unta vastaan??? Ihme itkua ja on syöty ja kakat pesty ja aina vaan itkettää.,,, sormillaan raapii suutaan kun ikeniä vissiin kutittaa, reppana!

vesirokkokín ohimenossa,. jess!! Tänään tuli sydänliitosta tuollanen "alotus"-paketti missä tietoa ja yhen kirjankin tilasin sieltä (sydänlapsesta aikuiseksi , kaikenlaista tietoa sisältää sydänasioista) joku päivä paneutua siihen.

Ekat sosepurkit oottaa kaapissa mutta en pidä kiirettä aukasun kanssa. Kunhan päästään joulun yli ja rokot ym ohi.

Meillä neitistä taitaa tulla talon vilkkain (ja äitiä jo hirvittää!! :eek: ) hoitopöytä pitää kohta varmaan panna pois ja alkaa sängyllä tms vaihtaan vaipat kun heti on kyljelään tai selällään ollessa jaloillaan pönkää vauhtia ja "hyppää" ylöspäin! Pää vaan osuu sinne ylälaitaan. Ja päättäväiseltä vaikuttaa, huomaa että jos haluaa jonkin lelun niin kaivaa/haroo sitä kauan eikä tartu vaan lähimpään leluun.

Hiuksia
lähtee mullakin ihan hirveästi! Onneksi niitä on ennestään jo niin runsaasti että ihan äkkiä ei kaljuja olla mutta silti niitä on sitten jokapaikassa, villakangastakissa varsinkin! :kieh:

Istumaan meillä kans pöngätään koko ajan sylissä ja oonkin istuttanu jo sen verran mitä ite istuu, tuen kyllä koko ajan mutta en piä väkisten enään vaakatasossa. Vauvantahtiinhan istumisessakin edetään. Hetkeen ei kyllä rattaissa tai syöttötuolissa istuta mutta sitteri on jo pystymmässä.

Persoona on jo hyvin tullut näkyviin, mä tykkään aina siitä puolivuotisajasta kun silloin vauva on mielestäni parhaimmillaan, vielä vauva mutta ei vielä hirveästi liiku ja jo oma ittensä!
Mutta nyt itkut vaan kiihtyy (äsken oli hetken hiljaa kun katottiin joulukuusta) mutta hyvää yötä!
 
Heippa

Aika kovalta pesijältä tosiaan tuo Eccun ystävä kuulostaa. Meillä kylvetään kerran viikossa suunnilleen ja kädet, kasvot ja pepun pesen/pyyhin sitten päivittäin, ilman pesuaineita. Ei mun omakaan iho tuollaista jatkuvaa saippuapesua kestäisi.

Meillä poika sylissä punkeaa istumaan, ei ole sellaisessa 'vauva-asennossa' viihtynyt kuin ihan silloin alussa, sitterikin on aika pystyssä, mutta muuten ei olla vielä istutettu, eikä kyllä taitaisi vielä pystyssä pysyäkään. Mutta vauvan mukaanhan näissä on mentävä.

Poika pyörähtää selältä mahalleen, mutta ei vielä toisinpäin. Mahallaan ollessa on ruvennut vähän navan ympäri pyörimään.
Jouluna meinasin antaa pojalle lusikallisen perunaa kun muutkin saa herkkuja =) , mutta muuten ajattelin vielä imetystä jatkaa ehkä sinne 5 kk saakka jos kaikki menee hyvin.

Mukavaa viikonloppua ja joulun odotusta!

m ja poitsu 3,5kk
 
Kävin jo turinoimassa tuonne fb:n puolelle, mutta kirjoittelenpa vielä tännekin eli toistoa voi tulla(hypätkää yli..) :p

Tuntuu, että ollaan pojan kanssa vasta nyt alettu ymmärtämään toisiamme. Ennen oli vähän väliä kitinää ja narinaa, mutta nyt alan pikkuhiljaa jo tajuamaan, mistä toisen tylsä olo johtuu, ennenkuin olo on pojalla jo tosi tylsä. Muutenkin päivät tuntuu paljon mukavammilta, kun toinen jo selkeästi seurustelee, ottaa kontaktia, hymyilee ja naureskelee. Meillä asuukin pääosin tyytyväinen vauva ja äiti. Murhetta aiheuttaa edelleen syöminen, lakkoilua sekä tissille, että pullolle on ajottain ja syöntivälit on välillä todella pitkiä, vaikka toinen on selkeästi nälkäinen.

Miten pitkät teillä muilla on tällä hetkellä syömisvälit ja ovatko ne pidentynet kiinteiden aloituksen myötä?

Jouluun on ollut kiva valmistautua, kun on kotona, kerrankin on lahjat jo valmiina ja paketoituina odottamassa joulupukkia. Tosin tänä vuonna lähti kaupan joulukortit, vaikka yleensä olen väkertänyt ne itse, ei vain tullut inspiraatiota (eli laiskotti) :LOL:

Istuttamisesta on ollut paljon juttua. Itse en vielä laittaisi istumaan rattaisiin/syöttötuoliin tms, mutta sylissä kyllä istutaan ja välillä levätään nojaamalla äitiin, kunnes taas pitää sekunnin kuluttua pungertaa ylös. Rattaissa ei pysty samalla tavalla itse säätelemään milloin lepuuttaa selkää. Salah kirjoitti, että on tainnut tehdä kaiken suositusten vastaisesti ja niin se taitaa ainakin teksteistä päätellen olla. Etköhän sinä kuitenkin tunne oman lapsesi parhaiten ja tiedät mikä juuri hänelle on sopivaa ja tuntuu hyvältä. Suosituksetkin eri asioiden suhteen tuntuu muuttuvan aika usein.

Meillä on muuten ehdoton lempparilelu tällä hetkellä äitiyspakkauksesta tullut lorukirja, sitä luetaan ahkerasti monta kertaa päivässä.

Nyt itkuhälyttimestä kuuluu ähinää, söisköhän meidän poju vihdoin ja viimein!

oviili ja poku 4kk 1pvä
 

Yhteistyössä