***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

Väsyttää,päätäsärkee ja ketuttaa raskaasti. :kieh:
Ensin illalla sain tapella isompien kans ku eivät millään olis menneet nukkuun. Vieläki harmittaa ku piti hermostua ja huutaa ku ipanat vaan tulkuttaa... Mies ajo sit minut saunaan ennenku nostelen kaikki pihalle...
Eka yö takana ku vauva huusi melkein koko yön.En tiiä mikä sillä oli. Vähän nuhanen on kyllä. Nyt nukkuu :saint: Tavallisesti on rauhottunu ku otan vaan viereen ja annan tissiä. Mut ei nosti kauheen metelin vaan. Josaki vaiheessa hain tutin niin siihen rauhottu :eek: tavallisesti ei ole sitä huolinu. Reppanat ku eivät itekkään tiiä mitä haluavat...

Mä tarttisin nyt piiiiitkät päiväunet, mut ei mitään mahista nukkua. :/
 
Tinii : Meillä on jo pari nuhaa sairasteltu, valitettavasti, mutta en usko, että ne niinkään liikkumisesta "ihmisten ilmoilla" on johtunu, tiedä sitten. Eiköhän taudin tuoja ole meillä ainakin ollut tuo kohta 5v. neitonen, joka on sairastanu aina ensin... Eli minä ainakin olisin tullut hulluksi kotona ja mun mielestä vauva on liinassa kuitenkin melko suojassa vierailta tartuttajilta.

Nyt pitää alkaa touhuamaan, on niin paljon hommaa ja niin vähän mielenkiintoa... :kieh:
 
tinii: täällä myös nuhaa ollu muutamia kertoja mutta luulen että johtuu vaan kylmästä ilmasta.. mekin joka viikkoa kaupoilla käydään ja lenkillä ja kyläilemässä eikä poika oo sairastellu kummemmin vaikka usein onkin ostoskärryssä ihan niissä yleisissä istuimissa.
 
kiitos vastauksista TiituKoo ja nea85 :flower:

En mä nyt sentään ihan neljän seinän sisään ole linnoittautunut.. oon käynyt prismassa ja lähikaupoissa, äidilläni kyläilemässä sekä kävelyllä usein mutta ostoskeskuksiin en oo uskaltautunut...

Tänä aamuna kuitenkin rohkaistuin, tankkasin pienen masun täyteen ja kietasin liinaan ja lähettiin shoppaamaan keskustaan! Lindexistä löysin aarteita pienelle -70%!
Jopas mamman fiilis parantui :heart:

...shoppaus vanhin voitehista ;)
 
Pariin päivään en olekaan kirjoitellut, mutta lukenut kyllä olen, mulla on ollut ongelmia tänne kirjautumisen kanssa.
Me saatiin sunnuntaina Gracon vauvakeinu ja se on aivan loistava kapistus, kiukkuisen äijän saa sillä rauhoitettua, jos muu ei toimi ja jätkä tykkää siinä istua ja keinua, tosin pitää se hiljaisin vauhti ei riitä, vaan vauhtia pitää olla kunnolla :LOL:
Itse en tuota keinua raaskinut ostaa edes käytettynä, mutta miehen äiti, täti ja isovanhemmat olivat sellaisen käytettynä yhteistuumin hankkineet.

On ollut puhetta sairastamisesta, niin me ei olla vielä ainakaan mitään pahempaa flunssaa sairastettu, parina päivänä on Alex hieman rohissut, mutta ei kuitenkaan se enempää, ovat menneet samantien ohi.
Me kuitenkin liikutaan kaupoissa melkein päivittäin ja muutenkin kuljetaan siellä sun täällä. Itse olen sitä mieltä, että parempi vastustuskyky tulee, kun ei liikaa suojele
 
PIkaseen taas..

Korviketta menee kerralla n. 80-140ml..n. 3-4h välein. Onko isoja määriä? ikää neitillä nyt 2.5kk. esikosta en muista millasia määriä söi.. JOku vaan mainitsi että korvike rasittaa elimistöö?? miten??

Sairauksista, kyllä mieki pöpöjä pelkään, mut ei niille mahda minkään.. ei tietenkään kylään mennä jos siellä ollaan kipeenä' tai muuta..mutta pakko mein on liikkua ja käyä ku tuo poitsu 4.5v. tulee hullux jos vaan oltas kotona ja mie myös :D

Ärsyttää suunnattomasti, ku jälkitarkastuksessa (oli jo 15.10) "löyti" lääkäri miun repeämä haavan vierestä sellasen pienen vuotavan lärpäkkeen, mikä on tullu siihe haavan viereen.. ja se vuotaa välillä vieläkin.. ohjeex sain että 3-4kk tarkkailen ja suihkuttelen, jos ei hävii ni sit se leikataan tai joatin.. EIKÖ TÄÄ ALA JO RIITTÄMÄÄN NÄISTÄ SYNNYTYKSEN JÄLKEISISTÄ???? siis onko muilla vielä alapäässä mitään?? nyt se lärpäke on taas pari päivä ollu hyvä, muta kiristää ja sellasta, mut ehkä se on vaan hyvän merkki..

nyt pitää mennä..

ä ja tiitu 2.5kk
 
äiti lpr : Meidän poika vetää kerralla minimissään 200ml ja maksimissaan on menny jopa 400ml :whistle: , joten ei kai nuo teidän määrät kovin isoja ole. Meilläkin syödään 3-4 tunnin välein. Meillä kylläkin syödään pumpattua rintamaitoa ja korviketta fifty-fifty. Kiinnostais myös minua, miten rasittaa elimistöä, ku meillä tosiaan noin isot kertasatsit. Neuvolassa ei kyllä mainittu mitään ku olen määrät kertonu...

Muutakin kysymistä mielessä, on vähän hävettävää kyllä kysyä, mutta...
Onko kukaan teistä huomannu haisevansa erille kuin ennen? Alko heti synnytyksen jälkeen. Kainalot haisee nykyään aivan oudolle, eikä mikään auta, vaikka kuinka putsais ja puunais
:ashamed: Muitakin synnytyksen jälkeisiä juttuja oon huomannu kropassa, kuten pieniä näppylöitä reisissä ja kyynärpäissä. Aivan kuin ne ois kuivat tai jotain. Rasvailu auttanu ainaki vähän, ku aina muistais/jaksais sen tehdä... Johtuisko nämä kaikki hormoneista?

Että tämmöstä. Neuvoja kaipailis myös tuonne Kerhon puolelle menemiseen...

Kiia ja Teemu 3,5kk ja risat
 
Kiia08, siis vetääkö teijän poitsu tosissaan jopa 400ml maitoa kerralla? Hui! Toi 200ml:ki tuntuu ihan kaameen isolta määrältä. Aliisa ku juo yleensä kerralla 100ml 3-4h välein.
Annatko d vitamiineja? Kun jostain luin, että jos korviketta menee yli litra/vrk, niin ei tartteis antaa.

Aliisa heräs aamulla seittemän aikaa, oli 1½h hereillä, veti partsilla 4h unet, oli hereillä 2h ja taas nukkuu ulkona. Kyllä on likalla unenlahjoja. :D

Mä meen tänää pitkästä aikaa kaverin kanssa illalla kahville kaupunkii. Ihanaa päästä välillä ihmisten ilmoille ilman lapsia. =)

Ja huomena mulla on hammaslääkäri. Ainaki kolme hammasta tarvii hoitoa. Pelottaa ihan kaameesti... :ashamed:
Kivat jonot tuolla kunnallisessa; pelkästään hammashoitajalle pitää oottaa puol vuotta, ja siitä menee pari kk ni pääsee lääkärille! Pakko oli varata yksityiselle aika mihin pääs viikon sisällä, vaikka melko kallista puuhaa onki. Mutta eihän se ilmasta oo kunnallisellakaan.

Aurinkoista tiistain jatkoa!! :wave:

HooÄs ja Aliisa 2kk2vko6vrk :D
 
Korvikkeesta: Esikoisella alko menemään n.3kk ikäisenä tuo 2dl kerralla korviketta ja neuvoasta sanottiin sillon, että aloittaa kiinteät ( ja ne d- vitamiinit on tosiaan kans jätettävä pois jos menee yli 1000ml päivässä )... Aloitin sillon maissivellillä iltaisin 20ml, ja heti auttoi. Vaikutti tosi positiivisesti yöuniinki. :D Nyt sitten menee kerralla 120- 140ml ja viime yönä oli nälkä parin tunnin välein ja sama on jatkunu nyt päivällä, että jos tämä tahti jatkuu vielä viikon verran niin sitten aloitan vellin. Loput kiinteät kyllä kerkeää sitten "oikeassa" iässä. :)

Ja siitä mahan venymisestä, tuntuu näin maalaisjärjellä, että velli vähentäis sitä venymistä, koska nestettä ei kerry niin paljoa mahaan... Tiedäpä tuosta sitten. :/

Tiitu ja Rasmus 2,5kk
 
Tervehdys,

koneella notkun kun lapset nukkuvat kerrankin yhtäaikaa päiväunia. Pitäis varmaan itekin mennä pikku tirsoille, mutta kun toisaalta ei malttais..

Uusimmassa Kaksplussassa oli juttua yösyöttöjen aiheuttamasta unettomuudesta. Onko muilla vastaavaa?? Mulla nimittäin oli ne ekat viikot synnytyksen jälkeen hirmu helppoo nukahtaa yösyöttöjen välillä, mutta nykyään kärsin jo melkolailla unettomuudesta öisin. Illalla en meinaa saada unta millään, vaikka olisin kuinka väsynyt. Sitten kun poju heräilee öisin syömään useita kertoja niin joka kerran jälkee piristyn niin paljon että en vaan saa unta sitten millään! Aika tympeä vaiva pidemmän päälle.. Yön unisaldoksi mulla kertyy keskimäärin 5-6h pätkissä. Menen heti nukkumaan kun saan vauvankin nukahtamaan yöunilleen, se on yleensä klo 23 maissa. Aamulla sitten vauva nukkuukin pidempään mutta esikoisen kanssa on vaan noustava ylös silloin kun hän heräilee. Alkaa olla välillä jo aika kurja olokin tuon unettomuuden suhteen. Esikoisen vauva-aikana ei mulla vastaavaa ollut, johtunee varmaan myös siitä että pystyin nukkumaan vauvan kanssa aamusta sitten pitempään sekä päivällä vauvan kanssa päikkäreitä. Unettomuutta ei mulla ole myöskään missään muussa elämäntilanteessa aiemmin ollut, aivan uutta mulle tämä siis..

KIIA kyseli kainaloiden oudosta hajusta. Tuttua ainakin mulle! Muistan jo esikoisen ajoilta myös sen että hiki muuttui aivan eri hajuiseksi kuin normaalisti, sama tälläkin kertaa. Myös rintojen väli hikoilee aivan erilailla kuin normaalisti, sekin haisee oudolta.. :x Päivittäin saa tosiaan useamminkin pesasta kainalot ja lisätä dödöä, muuten hajuhaitat alkaa häiritsemään itteä liikaa. Uskoisin tosiaan johtuvan hormooneista nämä hajuasiat, koska mulla ainakin palas hikikin normaalin hajuiseksi silloin ekalla kerralla imetyksen lopettamisen jälkeen.

Meillä lapset flunssassa. Esikoinen ollut kohta viikon, hirveä räkätauti ja yskä aivan järkyttävän kuuloinen! Huomiseksi sain ajan lastenlääkärillemme, pakko tuo on sinne jo viedä alkaa kuulostaa hieman hurjalta tuo neidin tauti. Vauvakin muuttui sitten viime yön aikana tukkoiseksi, arvasin että hällekin tauti tarttuu jossain muodossa ainakin. Kuumetta ei hällä kuitenkaan onneksi ole, tukkoisuutta ja kiukkuisuutta vain. Toivottavasti menis Veikalla tauti nopeemmin ja lievempänä ohitse. Kurjaahan tää sairastelu on, meillä esikko (2v2kk) sairastanut jo kolme eri flunssaa vauvan syntymän jälkeen ja täysin kotihoidossa on hänkin. Eli mun mielipide tuohon pöpö asiaan on se että niitä tulee, halusi sitä itte tai ei. Mekään keretty edellisen 1½ viikon sairastelu pätkän jälkeen edes ihmistenilmoille mennä kun jo uus tauti jysähti tytölle päälle. Joten en minä ainakaan ole pystynyt lapsiani taudeilta suojelemaan. Ainoastaan se että emme tietenkään vieraile kyläpaikoissa joissa sairastetaan saatika anna kenenkään sairaan tulla meille kylään. Jos esim perheessä isä käy kodinulkopuolella töissä niin hänhän jo kantaa paljon tauteja kotiin lapsille, vaikkei itse niitä välttämättä sairastaisikaan.

Jep mutta nyt lähden hetkeksi sohvalle pötköttelemään. Ei taas tiedä miten ensi yönä nukuttaa vai nukuttaako.. :eek:

Päivän jatkoja!

:heart: haaveilija ja Veikka 2kk ja risat
 
HooÄs : kyllä tuo poitsu on tuommosenki satsin vetänyt. Eilen aamullakin meni 370ml, tänäaamuna "vain" 200ml. Hirvitti se aluksi itseäkin, että eikö tämän lapsen nälkä ikinä lopu, mutta nyt siihen on tainnu jo tottua. Siksi tuo imettäminenki loppui 2kk:n iässä, kun eihän poika tuollaisia satseja saanu tisseistä kerralla. Nyt siis pumppaan ja annan pullosta. Poika tosiaan saa rintamaitoa puolet päivän kokonaissaldosta, joten neuvolastakin neuvottiin jatkamaan vielä 5 tipalla, ku äidinmaitoa kerta saa.

Kohta poika varmaan heräileekin pihalta päikkäreiltä. Ottaa siellä 3-4 tunnin unet ja aina sen jälkeen on mennyt kevyesti yli kolme desiä maitoa. Mutta ei tuo edes puklaile noiden isojen satsien jälkeen! On kai menny sitten tarpeeseen, kai.

 
neitiperho
Hehe, meinas iskeä jo pieni paniikki kun aloitte kyselemään sen vanhan kerhon tietoja, hihi. Enhän mä ollu muistaa koko salasanaa, mutta muistui se mieleen lopulta.

Elikä jatkossa. Siellä jo olijat ja mahdolliset tulijat, pyytäkää salasanaa täällä niin ilmoitan sen yksärinä jokaiselle. Sinne siis halukkaat juttuja, ja ne siis eivät näy kuin meille jotka siellä käyvät ja ovat listoilla.
Vielä ohjeet kuinka sinne pääsee. Eli etusivun kautta ainakin löytyy osio kerhot, etsi Eloisat mammat =) siitä sisään ja sitten joko hakemaan sinne jäsenyyttä tai salasanalla sisään.

Sellasta...hyvä kun toissayö meni pipariksi meillä niin taisi neiti kuulla miehen jutut kun sanoi että samaan tahtiin kun jatkuu niin neiti saa muuttaa omaan huoneeseen. No viime yö sitten tyttö olikin kuin enkeli. Nukahti 22 aikaan, heräsi klo 5 ja nukkui 8.45 asti. Että meni samalla tavalla kuin aina ennenkin yöt :D
 
kiia: täällä myös yks lemupesä. kainalot ja kaikki muutkin paikat haisee pahalle. voi ukko parka :ashamed:
meillä luka syö rintamaidon lisäks iltaisin korviketta noin 100 milliä kerralla niin sen verran luulen että tissistäkin syö kerta annoksena. päivän aikana luulen että maitoa menee noin 700 milliä. kuulostaa vähältä kyllä jos kiian vauva syö jo kerralla joskus sen 400 milliä. mutta toisaalta teemuhan on kuukauden vanhempi kuin luka niin ehkäpä meidänkin herra pian alkaa enemmän syömään.
 
JOs nyt kerkeis galluppiin vastata :D

1. ikä 2.5kk

2. Nukkuminen. Aamulla herätään n. 7-9 aikaan sit pari tuntia hereillä ja nukkumaan ulos(jos mennään ite myös ulos) tai sit sohvalla nukkuu 1-3h. sit taas joitakin tunteja hereillä ja taas unet ja tällä kaavalla mennään iltaan asti ja yöunille nukahtaa n. 22-23.. n. 3 päikkärit nukkuu päivässä, jos ovat jääny lyhyix, ni sit lisäx pikku torkkuja..ehkä.. partsilla en oo nyt pitäny, ku yhessä vaiheessa piti ite juosta siellä koko ajan hyssyttämässä, ni on vähä jääny..pitänee taas joku päivä yrittää, joko nukkuis taas ulkona yksin!!

3. syödään korviketta ja määrät on n. 80-140ml n. 3-4h välein. yöllä väli saattaa olla jo 7 tuntia, eli yöllä syödään 1-2 kertaa!

4. 2kk neuvolassa mitat oli 5.3kg (3.6kg synt.), 58cm (49cm synt.). ensi viikon pe on 3kk neuvola, sit saa taas uusia mittoja!!

5. taidot.. kädet suuhun menee ja kauhee sormien imeminen päällä koko ajan, tutin nappaa suusta pois ja sormet tilalle..
hapuilee jo leluja kohti mutta ei osaa vielä kunnolla.
Kyljellään ollessa punkee hirveesti päätä ja jalkoja että kääntyis masulleen, mutta ei vielä käänny!
Nauraa ilman ääntä:D, hymyilee melkeen koko ajan :D :D , ja juttelee kauheesti. taitaa tulla räpätäti niiku äitinsäkin :D

taas tuli muistin menetys.. siis tää on ihan kauheeta ku ei muista mitään, ei kuule mitään..

Äsken kaupassaki mies huikkas miulle että ota 3 tupakka askia hälle.. kotona se sit kysy et kenelle kaikille oot tota röökiä ostanu?? mie sanoin et siehä käskit ostaa 3.. no se oliki puhunu muovikasseista.. no onpahan nyt tupakkia mitä poltella..

ja esikoinen on hirveen kiinni miussa.. en sais tehä enää mitään.. ollaan nyt sit yritetty olla paljon ulkona, et sais purettuu energiaa siellä ja miun on helpompi siel ulkona leikkii..ku en mie jaksa noilla prätkähiirillä ja autoilla päristellä montaa tuntii.. eikä miun kroppaa oo tehty makamaan kovalla lattialla :D kotityöt vaan seisoo tekemättöminä, ku mitään ei saa tehä rauhassa.. mut ihana olla äiti!!!!

nyt tekee jotain hyödyllistä, ku poitsu on mummolassa pari tuntia!!

ä ja tiitu 2.5kk
 
Moro!

Salah
? puhui F7 yhistelmistä, meillä ne ja oon tykännyt tosi paljon!! Paremmat kuin edelliset jotka oli Brion Kombit. Tosi kevyet työntää ja nostaa esim portaita.

Kiia: täällä myös yksi hajuherne! Hikoan tosi helpolla ja haisen, niin ällöttävää,, monesti pitää vaihtaa paita vielä just ennen lähtöä kun ehtii hiki tulla ennenkuin saa kolme neitiä vaatteisiinsa.

Käytiin just pikkuneidin ja isännän kans kolmisteen kaupoilla kun mun sisko otti isommat hetkeksi hoitoon. Löysin Tildalle Honkongista sellasen junasoittolelun hintaan 1e! Sekä sellasen paketin ostin missä oli neljä autoa, sen laitoin kaappiin jemmaan kun en tiiä jos vaikka lahjalle olis joskus tarvis. Nyt tuota lelua ihmettelee tässä sylissä.

Onko teillä asuinpaikkakunnallanne samanikäisiä vauvoja tutuilla? Musta on mukava kun kerrankin on muillakin yhtä aikaa vauva kun itellä. Ainakin 7 vauvaa on syntynyt heinä-lokakuun aikana tässä lähikavereilla.

Onko joku muu saanut osuuspankista vauvalahjaa? Me saatiin oranssi marimekon unikko-ruokalappu. Ja POP muisti 20e rahastolahjakortilla, se pitäis vaan mennä vielä vahvistaan pankissa.

nyt jatkan seurustelua tän neitolaisen kans kun alkaa osottamaan mieltään kun äiti ei juttele! :D

Mammaliini83 ja Tilda viikkoa vaille 3kk
 
Siis mitämitämitämitä????? Siis millälailla se korvike rasittaa elimistöä????? tuli vaan semmonen olo että pilaan poikani elimistön kun sille korviketta syötän kun ei maitoa tuu itteltä tarpeeks... :ashamed: Ja miksi ne deetipat pitää jättää pois jos syö niin paljon korviketta? en ole moisia koskaan kuullutkaan...

Siis sinne kerhosivuille, pitääks mun hakea sinne vai pääsenkö pelkällä salasanalla jonka saisin täältä..? (anteeksi tyhmyyteni...)

Niin ja ONNEA MELLULI! :flower:

äiti lpr :LOL: aika hyvä, muovikassien sijaan tupakkia.. :D

Meillä myös räkätautia, kummatki pojat hirveessä räkätaudissa..snif...
Jeps, lisää toiseen kertaan!

 
no joo mä tiesin et ei tarvii antaa edes täyttä määrää tippoja nyt kun korviketta saa, mut aattelin et tuleeko siitä jotain haittaa mut hyvä et korvike ei tuhoa meidän pientä... heh. ehke vähä naurettavaa mutta kuulosti vaan niin hirveeltä... :ashamed:
 
Rankka päivä takana..Aamulla 12v8kk ikäinen koiravanhuksemme nukutettiin ikiuneen :'( . Surullista todella ,mutta myös helpottavaa nyt ,kun se on tehty ja tietää ,että tämä oli ainut oikea ratkaisu.

En oikein muistanutkaan ,kuinka nämä vauvat ovat hassuja. Juuri ,kun viime viikolla luulin ,että jokin päiväuni rytmi alkaa löytymään niin eipä sit siinä ole niin käynnytkään. Vauveli ei ole kolmeen päivään oikein kunnon päikkyjä nukkunut. Tänään on nukkunut vain 1x30 min ja 3x10-15 min. No yöunille simahti jo klo 22, jota ei ole ennen tehnyt. Saas nähä mihin aikaan yöllä heräilee. Olen itse vain täynnä univelkaa ,kun olen tuota koiraa niin surrut, mutta uskon että nyt saan nukuttua...joten petiin siis.
-Poni tyttöineen

 

Yhteistyössä