***ELOMASSUT 2008***syyskuussa

Tatjana80 Olipas hyvä että kirjoitit mausteista.. itte nimittäin tykkään suht mausteisista ruuista ja eilen tuli syötyä kyllä hyvin maustettuja kyljyksiä... pitääpä ihan nyt mennä maustamattomalle linjalle pariks päivää ja kattoa johtuisko siitä tää meidänki kitinä..
 
Moikka!

Äkkiä kirjoittelen ennen kuin poika herää, sitten syöttöpuuhiin ja esikoisen vanhempainkeskusteluun päiväkodille...

Triinu Muistatko aina tarkistaa että pojan "kikki" sojottaa alaspäin eikä esim. sivulle tai ylös? Meillä tulee myös pisut suoraan läpi lahkeesta tai vyötäröltä jos ei näin ole :D Nää on näitä poikavauvojen erityispiirteitä... Voihan se vaippakin toki olla pieni. Mekin siirryttiin jo isompiin noin puolitoista viikkoa sitten. Syynä oli lähinnä kyllä se että ne oli halvempia (pihi ämmä :ashamed: ), mutta hyvin ovat sopineet.

Eilen oli se punnitus. Pituutta on nyt 54cm (tai vähän päälle, poika ei halunnut millään suoristaa jalkaansa vaan punnersi vastaan minkä pystyi) ja painoa 4,8kg... Siis +3cm ja + n. 1,2kg syntymäpainoon. Rintaruoalla pääasiallisesti mennään, satunnaisesti korviketta.

Onnea Taivaannasta :flower:

Niin juu, kuka sitä nyt kyselikään, meillä syödään n. 100-120ml per ateria. Ehkä vähän reilusti 3-viikkoiselle, mutta 2 viikon yliaikaisuus kai vaikuttaa. Ainakin TYKSissä sanoivat silloin että ruokahalu on kuin 2-viikkoisella, eli nyt 5-viikkoisella :D

terv. Jennika1983 ja pikkupoika 3vko 3vrk
 
Kiitos irtosora lämpövinkistä, koitin äsken lämmitettävän kaurapussin kanssa ja lähtihän se maito suihkuamaan.Niin ja mulla kanssa herumisen yhteydessä pistelevä kipu rinnoissa. Eihän se mukavalta tunnu, mutta toisaalta tietää koska on "märkälänttipaidassa"-vaara..

Hooäs: :D

Ilmeisesti yhteisössä on tosiaan jotain ongelmia ja en muuten löytänyt edes meidän msn yhteisöä listasta. Enkä muuten ole yrityksistäni huolimatta päässyt myöskään kirjautumaan sivuille, plääh! Olisi mukavampaa kirjoitella vähän vapaammin, ilman, että tarvitsisi niin tarkkaan mietiä mitä tänne rustaa (varsinkin, kun aivot on ihan pehmeät..)

Meidän pikku ukkelin koko naama on muuten ihan hormoninäppyjen peittämä ja silmät rähmii edelleen. Ei ne tunnu pojua haittaavan, enemminkin äitiä :whistle: Onko/onko ollut muilla näppylänaamaisia vauvoja ja jos on/on ollut, niin koska ovat hävinneet?
Oma otsakin kukkii ihan kivasti, raskausaikana iho olikin sitten sileä, eli näppylöiden määrä näyttää olevan vakio :LOL:

oviili ja poju tasan 1kk
 
oviili meillä oli hormoninäppyjä poitsun kasvoissa ihan jonku verran, syntymästä siis päälle kaks viikkoa, näppyjä oli jo sairaalasta lähdettyä ja ovat nyt häipyneet, nyt on tullut yksittäisiä näppyjä sinne tänne vielä.. toinen silmä rähmi yhden päivän ja seur.aamuna ei enää rähminyt, mutta saattoipa johtua nuhaisuudestakin..
 
oviili: Täällä neidillä on myös ollut jo jokusen aikaa punertavia hormooninäppyjä naamassa. Onneksi ei enää niin pahana, kun ristiäiset tulossa. Yleensä ne näpyt ilmestyy justiin siihen aikaan, kun on ristiäiset, eli noin 3 viikon-kuukauden iässä. Menevät aikanaan pois. En nyt muista koska ne muilta lähti.... Jos vauvan silmät vielä rähmii, niin voisko olla silmätulehdus??

Jotkut (en muista ketkä) ennemmin tuola kirjoitteli, että isommille lapsille ilmestynyt punaisia läskiä vartaloon, ovat hävinneet ja taas tulleet uudestaan. Meillä oli justiin 2,8 vuotiaalla tytöllä muutama viikko tuota samaa ja lääkäri arveli sen olevan Parvorokkoa. Siihen ei auta oikeestaan mikään, mutta määräsi allergialääkettä (Zyrtec). Läiskät oli, meni ja sitten taas tuli. Sitä kesti varmaan 2 viikkoa ennenkuin kaikki lopulta lähti. On kuulemma tarttuvaa, mutta ei vauvoille vaarallista. HUOM. Odottavan äidin sikiölle taas on vaarallista.

Jahas, sängystä kuuluu huuto vaikka justiin kävin imettämässä. Ei täs taas ehdi muuta tehdä kuin lohduttaa pientä. Mikä lie taas vaivaa...
 
oviili meillä on pojan kasvot tosi ikävän näköisessä kunnossa hormoninäppyjen takia. En muista, että muilla lapsilla olisi noin rajusti niitä tullut. Pojalla on nyt molemmat posket ja otsa aivan punaiset ja näppyläiset. Hetken aikaa jo mietin, että olisiko ollut joku allerginen reaktio jostain syömästäni, mutta koska ovat pysyneet tuollaisena jo useamman päivän, niin eivätköhän ne hormoninäppyjä ole.

Muistelisin jostain lukeneeni, että häviävät joskus kahden kuukauden jälkeen. Tosin voin muistaa kovin väärinkin :D
 
Moi pitkästä aikaa!

Taitaakin jo kaikilla olla pienokaiset, onnea siis kaikille :flower:

Meillä menee edelleen hyvin, vauva nukkuu ja syö todella hyvin. Viikon verran ollu iltaisin vähän itkuinen, mutta siis todella vähäistä on neidin itkut.
Isosisko on hirmu ihana pikkuista kohtaan ja kaikille aina muistaa sanoa olevansa isosisko ja kovasti vauvaa esittelee. Jopa täysin tuntemattomille ihmisille :heart:

Vaippojen koosta ollu puhe. Meillä päivällä liberon kakkoset, ollu jo pitkään, öisin oon joutunu pitään jo liberon 3 jo viikon verran. Ja niihin siirryn muutenkin kunhan noi kakkoset loppuu. Tarkkaa neidin painoo en tiä, kun neuvola on vasta ens tiistaina, mutta luulen, että viiden kilon paikkeilla mennään.

Tatjana kyseli itkuhälyttimen toimivuudesta. Esikko on talvilapsi ja silloin säilöin hälytintä villasukassa ja hyvin toimi. Nyt oon pitäny ihan pelkältään vaunujen alla tavarakorissa. Ja hyvin pelittävät.

Kummassa teidän pienet nukkuu paremmin, sisällä vai ulkona? Meillä mielummin sisällä, ulkona tarttee olla koko ajan liikkeessä. Ja tuntuu viä siltä, että mitä enemmän ääntä kun neiti sisällä nukkuu, niin sen parempi. No siihen on hyvä tottua.

Paljon on puhe vauvoista (tietenkin :) ), mutta entäs te äidit? Kuinka te jaksatte?
Mä yllättävän hyvin. Kun saa yöllä nukkua kunnolla, niin jaksaa hyvin touhuta päivisin. Mä olen meillä edelleen se joka hoitaa siivoukset ja ruuanlaitot. Ja hyvin onnistuu ja jaksaa.
Mua pelotti raskausaikana hirveesti se, että tulee se masennus, kun mulla sitä raskausaikana ilmeni, mutta onneks viä ainakaan ei oo ilmenny mitään sellasta.
Ainoo mistä oon joutunu nyt kärsiin, on hirvee päänsärky. Ei oo jokapäivästä, mutta saattaa olla kolmenakin päivänä kipee ja sit pari pv poissa. Tarvii varata aika lääkäriin, jos se jotain migreeniä. Kun buranat ja panadolit ei auta.

Nyt laittaan astiat koneesta ja pyykit kuivaan, kun kerran neiti nukkuu ja esikko leikkii omassaan. :wave:

Emeelia ja Helmi tasan 4vko :heart:
 
me käytiin sillon 5pvää poitsun syntymästä lastenlääkärillä tark.kun päästiin niin aikasiin kotio lähteen niin se sano sillo et on niitä hormoninäppyjä eli kyllä ne voi tulla aiemminkin.. varmaan henk.kohtaista..
huh, pitäis jaksaa siivota mut jotenkin tuntuu et ei oo energiaa.. ei jaksa tehä mitään.. just vähän väliä saa olla antamassa rintaa pienemmälle ja sitte sillä välin usein tuo isompi tahtoo huomioo (ei onneks kokoaikaa) ja sitte tuo yläkerran remppa, pauketta ja kolinaa ja kalinaa ja aamuyöt vähän väliä herätessä..no, jospa tää on vain väliaikaista.. käytiin sentään tänään leiskalla ja vähä vaunuilemassa..
 
Hmm, pitänee käydä tääkin pino merkkaamassa, olevinaan hyvinki ajan tasalla ja tienny ees moisen olemassaolosta.. :D Ei vaan ehdi koneelle, pikkuneiti alkaa tehokkaasti jo valvoilemaan päivisin. Tai riippunee päivästä, nukkuu nytki. Tosin niin nukkuu isänsäkin. Se on sukuvika kun suksi ei luista?
 
Pikavisiitillä...

msn yhteisöstä, mä laitoin eilen illalla sinne tiedustelua, että mikä mättää kun sinne ei pääse. Outoa, kun kuulun toiseenkin yhteisöön siellä ja se toimii ihan moitteettomasti. :/

Äsken tein testin, jolla katson nukkuuko likka pitempiä pätkiä jos saa enemmän maitoa. Joi ensin pullosta 100ml, sit otti vielä tisua päälle. Nukahti rinnalle, vein sänkyy, heräs 5min päästä. Koitin silitellä ja rauhotella sängyssä, mutta ei raivarit veti. Nostin syliin, hetken oli pirteenä ja nukahti uudesaan. Nyt vein sänkyyn ja on nukkunut 15min. Saa nähä koska havahtuu, että on nostettu sinne. :headwall:
Ja mä kiedon likan aina tollaseen fleece vilttiin päikkäreille, että pysyis paremmin "kasassa", eikä havahtuis jokaiseen liikkeenseensä. Mut ei oo auttanu. :/

Kantoliina tai -reppu mun on hankittava. Mun on selkä ihan hiton kipee ja samoten vasemman käden ranne kantamisesta.

Tatjana, meillä esikoisen aikaan oli talvella itkuhälytin lapasessa tai villasukassa ja hyvin toimi. :wave:

Herumis kivusta, mulla myös alkaa pistelemään ilkeesti nänniin imettäessä. Varsinki aina just siihen toiseen mistä ei sillä hetkellä tarjoile.

Nyt mentävä tekee noita kotihommia, ku tytsy nukkuu. :wave:

HooÄs ja Aliisa 1kk3vrk
 
Meillä päätti Masa pitää mielettömän huutokonsertin eilen illalla, huusi meinaan ensin varmaan jonkun tunnin nukahti varttia vaille ysi ja nukku puolituntia ja alotti huudon uudestaan :( . Huusi melkein yhteentoista ja sitten nukahti. Yönsä nukkukin todella hyvin taas, heräs kerran joskus neljän maissa ja sitten nukku aamulla seiskaan. Itellä oli kello soimassa kuudelta, kyllä oli vaikeeta taas nouseminen. Huomenna olis taas kasin aamu esikoisella, mutta sitten on viikonloppu, ihanaa. Mieskin on viikonlopun vapaalla :) .

Esikoisen ne oudot läikät oli kadonnu yön aikana, niitä oli kuulemma muillakin niiden luokkalaisilla :/

Palailen myöhemmin, nyt pistään pyykkejä kun Masa nukkuu

salah ja masa 1kk ja 2 vrk
 
HooÄssä täällä sama ongelma, valehtelematta olen imettänyt lähes taukoamatta siitä asti kun herättiin kahdeksalta ja yritin vaikka mitä että saisi pojan päikkäreille, nyt viimein torkahti syliin ja siirsin hänet sohvalle ja kiedoin peittoon. Jos nyt edes puolisen tuntia nukkuisi niin tämä mamma olisi enemmän kuin tyytyväinen. Hirmu väsyttäväähän tuo on kun koko ajan vauva syö ja nukkuu vain hetken ja on heti herättyään pirteä kuin peipponen, mutta ehkä sitten jossain vaiheessa tämä imetysrumbakin palkitaan.

suuret kiitokset vastauksista "vaippaongelmaan". Kokeilin isompaa liberon vaippaa ja ei ole ainakaan vielä ylivuotoja tullut. niin ja olen koittanut tarkistaa että ei kikkeli sojota minne sattuu :LOL: monet kerrat olen pisut saanut päälleni kun poika köllinyt hoitopöydällä ilman vaippaa. Neuvolassakin osasi tähdätä niin hyvin että pissat lensi suoraan puntarin vieressä olevaan lelukoppaan hehe!

jotenkin tuli haikea olo tuosta isompiin vaippoihin siirtymisestä..pikkumies kasvaa niin kauhean nopeasti. En ihmettelisi vaikka pääsisi itku sitten kun joudun pienimmät vauvanvaatteet laittamaan pois.. :snotty:

Emeelia kyseli miten me äidit voidaan, täytyy kyllä myöntää että tätä flunssaa lukuunottamatta voin todella hyvin. Univelkaakaan ei ole päässyt pahemmin kertymään kun poika nukkuu mun vieressä ja pari kertaa yöllä herää syömään..lähes samantien itse nukahdan uudestaan kun poika saanut tissin suuhunsa. Tässä ainut huono puoli se että olen sitten maidonpeitossa kun aamulla herään, ei mitään hyötyä ole noista liivinsuojista..joten joudun aina tunkemaan harson liiveihin. Mietinkin että kannattaisikohan ostaa maidonkerääjä, mutta siinä pakkauksessa luki että "ei yökäyttöön" :whistle:

jospa nyt pääsisi itse syömään jotakin... :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HooÄs:
Ja mä kiedon likan aina tollaseen fleece vilttiin päikkäreille, että pysyis paremmin "kasassa", eikä havahtuis jokaiseen liikkeenseensä. Mut ei oo auttanu. :/
Pakko kommentoida... Meillä oli esikoinen ihan mieletön "morottelemaan", eli säpsähteli kaikkia ääniä ja heräsi sitten omíin liikkeisiinsä. Mietin pääni puhki miten saisin rauhoittumaan ja nukkumaan paremmin. Kapalointi tai vilttiin kietominen ei auttanu.

Nukkui kuitenkin ulkona puettuna tosi hyvin. Joten päätin kokeilla älyvapaata konstia ja puin vauvalle äitiyspakkauksen vanupuvun unille sisälläkin. Auttoi, ihan oikeesti. Totta kai vauvalla oli vaan kevyt vaatetus puvun sisällä ja peittoa ei käytetty. Mut säpsähtely loppui ja unet parani.

Toisen kanssa ei oo tarvinnut keksiä kikkoja, nukkuu pitkiäkin pätkiä tosi rauhallisesti. =) Viime yönäkin klo 22-03! Ihanaa luksusta oli nukkua niin pitkä pätkä pitkästä aikaa.

Odile ja tyttö 6½ viikkoa.
 
Sone
Moikka!

Mahavaivoja tullu meillä näistä: Kahvi, omena, mausteiset ruuat, kaalipata, sipuli, ruisleipä.. Siiten kun ite on viel allergisoitunut vaikka mille raskaus ja imetysaikana, niin aika ykspuoliset eväät tuntuu välillä olevan.. :/ Ite on tos iherkkä reagoimaan kaikkeen nyt imetysaikanakin, pölyyn, eläimiin jne. Silmien kirvely on inhottavinta. Ja vali vali ja silleen..

Tekipäs hyvää päiväunet, sain kerrankin tuon isommankin kersan nukkumaan ja vauvakin samaan aikaan! =) Nukuttiin koko poppoo melkeen kaks tuntia!

Meillä vauva on syöny pullosta 100ml noin, mutta illasta se ei vissiinkään riittänyt kun piti heti kohta antaa tissiä perään.

Sone ja Iita 4vko
 
Moikka!

Pikaisesti näpyttelen minäkin kuulumisia, saas nähdä ehdinkö montaakaan riviä ennen kuin jompi kumpi lapsista heräilee.

RINTARAIVAREISTA: ollut jonkin verran juttua.. Meillä pojulla esiintyy "raivareita" lähes päivittäin. Jotkut syöttökerrat sujuvat mallikkaasti ilman mitään kiukutteluita ja jotkut kerrat taas sitten ruokailu onkin yhtä taistelua. Joka kerta poika alkaa imeä innokkaasti ja saa hyvin maidon herumaan, mutta jossain vaiheessa alkaa ähkäminen, nännistä irti päästämisen jälkeen nännin hamuaminen, kitinä ja ylipäätään kiukuttelu. Ihan kuin poika ei enää saisi nännistä kunnolla otetta irtipäästämisen jälkeen. Maitoa mulla tulee pääsääntöisesti hyvin, melko reippaastikin, mutta iltaisin nyt olen kyllä huomannut rintojen olevan melko tyhjillään. Mietinkin johtuisiko siitä, että välillä maitoa tulee paljon ja sitten taas jollain syöttökerralla huomattavasti hitaammin/vähemmän. Pitänee nyt vähän seurailla tilannetta. Sekin on omituista että nykyään imetys onnistuu meiltä parhaiten makuultaan, kun alkuun asennolla/paikalla ei ollut mitään väliä pojalle.

SAMMASTA meidän pojalla suussa jonkin verran. Olen antanut nyt vichyä aina silloin tällöin ja tänään kokeilin puolukkamehuakin. Pitänee muistaa myös noita omiakin rintoja pyyhkiä vichyllä koska luin jostain että sammasta voi tosiaan olla myös äidin nänneissä vaikkei niissä mitään näkyvää olisikaan. Voihan nuo meidän satunnaiset "imetys-ongelmat" tosiaan johtua tuosta sammaksestakin. Ruokavaliostani olen myös yrittänyt karsia kaiken mahdollisen masuvaivoja aiheuttavan pois. Kahvi, ruisleipä, mausteet yms olen jo jättänyt pois.

Meillä käytetään jo vaippakokoa 3. On sen verran kookas kaveri tuo meidän ukko. :) Meillä alkoi nimittäin 2. koko vuotamaan lähes joka kakka kerran jälkeen. Nyt isompaan kokoon siirryttyämme ollaan kakka-katastrofeilta vältytty. ;)
Neuvolassa käytiin eilen. Poju painaa jo huimat 4850g (syntyessään 4080g) ja pituutta 56cm (syntyessään 52cm).

Jassoo nyt taitaa lapsoset heräillä, mentävä on..

:heart: haaveilija ja poju 4vkoa
 
Uniongelmista: Me ostettiin tuommoinen lämmin fleecetyyppinen "unipussi", joita saa erikokoisia. Haalarityylinen yläosasta huppuineen, alaosa yhtä "pussitilaa" ilman erillisiä lahkeita. Tänään muistettiin tuo kesäinen ostoksemme ja ajattelimme ensi yönä kokeilla, josko pikkunen nukkuis vähän pidempiä unia tuossa pussissa kuin peiton alla. Olen itsekin huomannut tuollaista kuvailemaanne säpsymistä peiton alla. Siskoni suositteli tuollaisen hankkimaan, hänellä oli hyviä kokemuksia vauvan unien pidentämisessä...

Eo+Jyry 1vk+3pv
 
Tatjana80: "Helpottavaa" kuulla, että muillaki on ollu samallaisia syömisongelmia. Tuntee tosissaan ittesä niin avuttomaksi, ku vauva vaikuttaa niin nälkäseltä, mut ei syö ja kitisee/itkee vaan... :( Täytyypä alakaa tarkkailee omaa ruokavalioa että onkos se siitä kiinni. Mitään kovin mausteista en oo kyllä syöny.. toivottavasti ainakaa kahvi ei sitä tee, en nimittäin pärjää ilman kahvia!!! :snotty:

Kylläpäs teidän kaikkien vaavit syö jo isoja määriä.. meillä neiti syö välillä rintaa, joten rintamaidon määrää en luonnollisestikkaan tiedä, mut pullosta hän on syönyt korkeintaan 80ml kerralla!! Ja yleensä saan menemään vaan jonku 40-60ml.. Aika paljon meneeki tuota korviketta hukkaan, ku aina "varalta" lämmitän sitä maitoa enemmän ja sit sitä jää yli..

Käytiin tänään reippaalla kävelylenkillä lasten kanssa.. kävelin n.5km, ku eka mentiin mutkan kautta kaverin luokse (3km) ja sitte takas (2km).. oli kyllä tosi viileä ilma, mut kävellessä tuli kuuma.. vielä ku niin mäkistä maastoa oli ja kaksostenrattaita työnsi, ni kyllä kävi kuntoilusta.. :whistle:

Emeelia kyseli äitien jaksamisesta: Minä oon ainaki jaksanu ihan hyvin, paremmin kuin esikon syntymän jälkeen!! Välillä tietenki on normaalia väsymystä, ku yöllä joutuu heräilee, mut onneksi saa nukkua itekki joskus päikkäreitä jos molemmat lapset nukkuu yhtä aikaa! Tosin tuntuu että tuo esikoinen (1v8kk) vaatii entistä enemmän huomiota, mikä tietysti on luonnollista, mut se väsyttää välillä.. siis se,ettei oo hetkeäkään omaa aikaa, vaan kun vauvan saa nukkumaan, niin esikko aloittaa vinkuilemisen ja vaatii huomiota. Mutta toisaalta hän on niin pieni, että tietysti hänkin tarvitsee vielä äidin syliä ja huomiota.. :heart: Onneksi mies kuitenki hoitaa lapsia tosi hyvin töiden jälkeen, niin saa itekki huokasta ja käyä vaikka kuumassa suihkussa ihan rauhassa.. :)

Annilia & Olivia
 
Iltaa!

Äitien jaksamisesta: Minä ainakin voin oikein hyvin, kun olen tähän asti saanut nukkua yöt melko hyvin! Täytyy kyllä myöntää että vasta nyt vähitellen osaan nauttia tästä vauva arjesta täysillä. Alussa stressasin niin paljon kaikkea, että en oikeen osannut kunnolla nauttia vauvasta. (Huomaa että esikoinen on tullut perheeseen....)

Tänäänkin koin pojan kanssa yhden läpimurto hetken, kun sain hänet nukahtamaan päiväunille sisälle :) Tätä ei meinaan ole tapahtunutkaan pitkään aikaan!!

Huomenna päästään vihdoista viimein ensimmäisen kerran neuvolaan (sitä onkin jo odotettu) Terkkari kävi kyllä alussa kahdesti kotona, mutta siitä tuntuu olevan jo ikuisuus. Saadaan vihdoin tietää mitä poju painaa. Vaikka ei painon kehityksestä meillä kyllä ole mitään huolta ollut, on sen verran pojan posket levinnyt ja kaksoisleukaakin tullut :whistle:

Vielä pitäisi ehtiä tiskaamaan ennen kuin poika heräilee uniltaan, joten :wave:

Ruusulainen ja poju 6vko 2vrk
 
eilisen 1 kk neuvolan kuulumisia!

paino 4410g (syntymäpaino 3310g, kotiinlähtopaino 3085g)
pituus 53cm (48cm)
pipo 38 (olikohan 35 tai jotain syntyessä)

täysimetyksellä mennään. oon melkeen joka päivä pumpannu 120ml pakkaseen ja nyt sitte se on kostautunu ku maitoa suihkuaa tietysti entistä enemmän ja sit välillä tulee semmosta rintaraivaria et ei mitään järkeä. ja meinaa raukka tukehtua aina välillä mut oonki yrittäny puristella enimpiä harsoon ku on alkanu herumaan. niin ja täällä kans välillä tulee aika inhottavia herumiskipuja. monesti myös menee yhtäkkiä nännit ihan koviksi ja tuntuvat tosi kipeiltä. tämä jos sattuu kun on alkamassa imettämään niin kylläpä kirpasee ekat poitsun imasut!

meillä on ollu nyt pari yötä vähän levottomia, johtunee siitä et oon yrittäny pistää poikaa omaan sänkyyn aina välillä mut ei se siellä viihy ja sit ei saa ite nukuttua. eilen myös oli niin poikkeava päivärytmi kun mentiin neuvolaan ja sit illalla vielä käytiin kylässä niin saatto viimeyö kärsiä siitä. toivottavasti ensyönä nukuttais taas vähän pitempiä pätkiä!

salamanteri&Bayden 1kk 1pvä :heart:
 
Annilia: edelliset lapseni ovat saaneet tollaisia raivareita ja olleet enemmän ja vähemmän levottomia hereillä, etenkin iltaisia. Erityisesti edellinen, nyt taaperomme, ei syöstynyt syömään hereillä iltaisin ja toisaalt ei kunnol nukkunutkaan, kun oli nälkä. Yritin mm. rauhoittaa vaunuissa, liinassa tms puoliuneen, jolloin sitten saattoi ruveta syömään. Useasti tuntui että mulla iltaisin oli rinnat niin täynnä, kun aina ei jaksanut lypsääkään, että hän hermostui kun maito tuli kovalla paineella, eikä ikäänkuin jaksanut ahmaista sitä niin äkkiä, mitä tuli. Aikansa kutakin, silloin tuntui raskaalta, mutta ohi meni... ;)

Ruoka-aineiden välttämisistä mulla ei oo ollut koskaan apua vauvojen vatsavaivoissa, voimakkaat mausteet, ruisleipä, herneet ja kahvi aivan minimissä, silti edellisillä on masuvaivoja tullut. Lapsen syömistekniikka ja millä paineella maito tulee, vaikuttaa kans. Saa nähdä tuleeko tälle neidille, tähän asti ollut tósi rauhallinen, mutta vielä ne voi alkaa.

Meillä aika show käynnissä, kun nuo isommat, pieniä nekin, ovat olleet kipeinä siitä asti kuin kotiuduin sairaalasta. Itse olen nyt myös kipeenä. Mieskään ei ole vapaalla, vaan on nyt joutunut pitkiä päiviä tekemään töitä. Olen sitten ollut täällä kerrostalon seinien sisällä kohta kaksi viikkoa kolmen lapsen kanssa, olen kerran päässyt kaupassa käymään ja parisen kertaa pihalla, mutta kai tämä tästä alkaa sitten pyörimään kuin tervehdytään ja aloitetaan ulkoilut säännöllisesti, tulee jotain rytmiä päivään.

Lauantaina meillä ristiäiset jo, mutta siihen ei kauhea järjestelyä oo, paikka ja tarjoilut tilattu, ihmiset kutsuttu jne. Ei sit tarvi paljon muuta kuin paikalle tulla. Valitettavasti kummit kans tosi kipeenä, toivottavasti tervehtyvät...

TuttipulloistaOlette puhuneet. Riippuu must lapsestakin, kuka huolii ja kuka ei meillä oli edelliset pienet siinä erilaisia. Mutta kuka vauva on pääasiassa vain imetyksellä helposti hylkii tuttipulloa, oli sitten tutti mikä tahansa, mutta poikkeuksia varmasti löytyy. Itse en ole vauvaa ennen kuin kiinteitä ruvennut saamaan, antanut hoitoon, niin että olis tarvinnu antaa ruokaa välillä, eli melkeimpä kauppareissuja vaan olen tehnyt. Olisi se toki hyvä, jos lapsi pulloonkin tottuisi, mutta mulla on se ongelma ollut, että rinnat räjähtää maidosta, jos yksikin syömishetki jää välistä. Toisaalta en ole kaivannutkaan vauvasta erossa oloa, napanuora ilmeiseti vielä paikoillaan :D
 
Tänään on taas iltapäivästä lähtien poju ollut kiukkuinen kuin ampiainen, mikään ei ole hyvin. Tissillä tuo olisi vaikka koko ajan, mutta tutti ei tahdo kelvata ja minä en suostu huvitutiksi. Nyt sitten illalla annoin pullosta korviketta, kun tuntui siltä, että vaikka multa maitoa tuleekin, niin ei tahdo riittää tai jotain ja ajattelin, että jos vaikka jätkä nukahtaisi paremmin ja nukkuisikin pitempään, päivällä kun nukkui vain enintään puoli tuntia kerralla. Äsken sain pojun nukahtamaan ja nyt on jo nukkunut tunnin ja ei ainakaan vielä ole heräämässä, toivottavasti nyt nukkuu vähän kauemmin.
Korviketta kun annoin, niin 120ml sitä meni saman tein.

shihtzu + pikkumies 3vko 4pv
 
Meillä just neitikin nukahti!

Yöuni saavutetaan pienen taistelun jälkeen, sätkitään, rimpuillaan, ehkä itketään vähän, missään nimessä ei viihdytä yksin missään :D Ja sitten on uni saavutettu ja kaikilla hyvä mieli!!!

Nukahtamis vinkki harso naaman päälle, mie laitan silleen osittan, ettei nyt ihan oo pimennossa, ja silmät alkaa heti luppaamaan!! Esikoisella oli sama juttu!!

Rintaraivarit, ei nyt varsinaisesti ole, mutta miulla tulee toisesta tissistä hirveellä paineella varmaan viidestä reiästä maitoo ja sitähän ei riuhtomatta voi syyä!! eli purkkiin tai harsoon on tyhjennettävä ku alkaa herumaan kunnolla! tosesta tissitsä ei tuu ku ehkä kahesta reiästä, ni ei oo ongelmii!!

Menkat, kyl ne nyt tais alkaa :kieh: . Ja tosiaan täysimetyksellä ollan oltu koko aika.. ja menkkakipuu alamahalla ja vuotoo.. YÄK.. taas ne alko, yhtään pitempää voinu olla pois..

Tutti, mein neitillä on kyllä hyvä imu tutista, pullosta oon kerran antanu 20ml kokeex ja hyvin joi, mutta tutti kelpaa ainakin, et kai se pullokin sit käy. ihan vaa ku mie haluun et pääsisin joku vkloppu käymään jossain ilman noita ihania lapsia, jos vaan joku kattos niitä!! mie oon istunu juhannuksesta asti kotona (melkeempä), ja mie alan tulla hulluksi, koska ollaan aina oltu tosi liikkuvaisia ja meneväisiä ja helppoahan se on ollukin ku oli vaan yksi lapsi ja se tottunu mein menoihin, millon reissu helsinkiin, millon johkin möksälle ym. ym. mut nyt ei oo päästy mihinkään.. ei yhessä enkä mie yksin..

No siinä pieni tilitys, mutta hyvin jaksaa kuitenkin tää äippä, pientä väsymystä päänsäryn merkeissä ollu parina päivänä, mutta nyt ku mietin ni saattaahan se päänsärky johtuu vaikka noista menkoistakin??!!

Pari viikkoo vielä ristiäisiin ja mein äiti on ihan täpinöissään nimee keksimässä, se luulee et vauval ei oo viel nimee, oon huijannu sitä :D :D

mut nyt muihin hommiin!!

jaksetaanhan taas äipät!!

ä ja nöppöskä 4vk 4pv
 
Iltaa täälläkin. Molemmat tytöt untenmailla. Vauva tuolla kylläkin ähisee eli ei ihan sikeästi vielä nuku. Esikoisen olen saannut nukkumaan kahtena iltana jo ennen yhtätoista ja vielä melko helpostikin. Vauva on unessa myös melko usein ennen klo 24. Oma flussakin on jo parempaan päin ,vaikka vasta eilen alkoi :) eli ihan mukavasti jaksetaan. Siivosin jopa koko talon tänään ,kun sain tytöt yhtä aikaa päikyille. Vauva oli kyllä alku siivouksen ajan liinassa rauhoittumassa. Kävihän se siivous noinkin ,pitää tehdä vaan vähän hitaammin kaikki. Aamupäivän olimme Mll:n kerhossa, jossa vauva pääosin nukkuu. Esikoinen tykkää kerhosta jo tosi paljon ,kun se on oikeastaan ainut paikka jossa hän näkee muita lapsia ,kun me täällä maalla asutaan.

Jaksuja kaikille, joiden vauvelit masuvaivoista kärsii. Meillä ollaan vielä niiltä säästytty. No pari kertaa ollut ,mutta ihan hetken ajan. Esikolla oli vähän enemmän ja silloin vyöhyketerapia toi pysyvän avun niihin. Noita eri tippojakin kokeiltiin ,mutta eivät oikein toimineet.

Jospa menis jo nukkumaan..öitä!!
-Poni ja vauva pian 6vko:a
 
Huomenta!!

Siis oon laihtunu taas kilon?? Tällä herkkujen mättämis määrällä.. paljonkohan oisin laihtunu jos en söis noita herkkuja :kieh:

Alkaa oikeesti ärsyttää oma selkärangattomuus noitten syömisten suhteen.. en mitään dieettii meinaa, vaan ihan puhtaasti herkut pois.. ei tartte vetää montaa suklaa patukkaa päivässä, eikä jädee, eikä roskaruokaa.. ei se ehkä oo terveellistä tolle vauvallekaan..

Maha on vielä sen näkönen ku ois 20 viikol raskaana :kieh: .. mut tietty ne kaikki ylimääräset (raskaus ajalta vielä +6.5kg ja ennen sitä kerätty +15kg) näkyy tossa.. pitäsköhän ottaa itteesä niskasta kii.. Onko muilla samoja ongelmia??? vai oonko ainut kuka jäi patongix :kieh:


vaippa mein neitillä fuskaa vaippa oli se pien tai iso.. neiti painaa nyt 4.5-5 kg ja käytän 3-6kg pampers päivällä ja yöllä 4-7kg pampers.. mut neitillä jää niiku selkä löysälle ja sieltä valuu pissa ulos..Toi on siis miun teoria.. Mut käytän kyllä nuo pampersit loppuun ku niit on noi paljo, kaikki tuonu meille niitä :D , ja sit kokeilen liberoita..

nyt pitää mennä poitsun kaa pelaa..

äiti lpr ja nöppöskä 4vk ja 5pv
 

Yhteistyössä