***ELOMASSUT 2008***syyskuussa

Jospa kerkeisin vähän rupatella, tyttö on sylissä ja vähän inisee masssuaan.

Meillä nukutaan nykyään jo todella hyvin:) Tyttö nukahtaa yöunille olohuoneen sohvalle yhdeksän aikoihin. Kapaloin hänet peittoon,että lämpö pysyy tasaisena. Sit kun itse menen nukkumaan niin vauva tulee viereen peittokapalossaan. Heräilee syömään vielä kolme kertaa, mutta olen itse puoliunessa silloinkin, ja tyttökin nukahtaa heti syötyään. meidän taaperokin on tottunut siskoon eikä heräile enää vaikka hän itkisikin, ihmeellistä! poikakin tulee sitten aamuisin mun viereen kun isi lähtee töihin.

meillä tyttö on täysimetyksellä pärjännyt, eikä ole suostunut pullosta ottamaan lypsettyä maitoa.. rintapumppua ei ole hankittu enkä ole uskaltanut pahemmin lypsää kun muutenkin välillä on niin tuskallista kun maitoa on paljon. tytön syöntivälit on melko tiheitä yhä, mutta epäsäännöllisiä. vähän hän on sellainen todellinen prinsessa, eli tykkää kyllä inistä pienistäkin asioista :heart: tosin ei haittaa:) Hassua kun vertaa poikaan, joka oli niin tyytyväinen vauva aina, niin tyttö on kyllä selkeästi herkempi. Märkä vaippa on vaihdettava heti kun pissa tulee, sitten vaippa ei saa yhtään painaa tai housunkaulus tai joku muu. Sylissä täytyy saada koko ajan olla, ja jos joutuu sitteriin tai johonkin niin loukkaantuu verisesti :heart: Hehkutus kantoliinalle taas!!! Toisaalta joskus hermostuu meteliin ja haluaa omaan sänkyynsä makuuhuoneeseen. Ihanaa kun hän on niin neiti! Meidän poika kun on aina ollut niin äijä pienestä asti, mikä sekin on ihanaa.

Olin muuten sokerirasitustestissä lapset mukana... mielenkiintoinen kokemus kyllä, meidän poika juoksenteli ympäri sairaalan, levitteli lelut leikkihuoneesta odotushuoneeseen ja hurmasi kaikki hoitajat. Mulla oli pikkuvauva liinassa. Oli kyllä elämäni pisimpiä kaksituntisia;) Tuleekohan tuloksista ihan oikeat, kun sokerirasituksessahan ei saisi paljoa liikkua, ja mä juoksin pojan perässä herkeämättä! Ensi viikolla on jälkitarkastus ja sinne en lasten kans yksin mene, vaan mies saa lintsata töistä ja tulla mukaan.

mies lähti muuten äsken katsomaan uutta autoa meille, isompi pitää kuulemma saada kun on kaksi turvaistuinta takapenkillä. Vaikka aniharvoin käydään misään autolla koko perhe, yleensä minä liikun lasten kanssa kolmistaan kävellen ja mies käy yksin kaupassa isommilla ostoksilla.

Omasta painosta.. olen samoissa mitoissa kun aina ennenkin, mutta painoa saattaa olla pari kiloa enemmän, ei ole vaakaa kotona. Kuitenkin samankokoiset vaatteet menevät päälle kuin ennenkin, ihan hyvä:) Mulla vaan on vatsa kipeä, kun en saisi syödä vehnää ja nyt olen syönyt kun olen pelännyt että vauva saa rukiista mahavaivoja. täytyy vissiin lopettaa leivän syönti hetkeksi kokonaan ja katsoa paraneeko olo.

jälkivuoto loppui ainakin viikko sitten eli kuutisen viikkoa kaikkiaan kesti, sama kuin viimeksikin. Ihanan raikas olo:) Mitään petipuuhia ei ole harrasteltu kun pelottaa niin kovasti että sattuu... vähän kiinnostaisi kyllä jo kokeilla:)

Ristiäiset on meillä 12.10 eli vauva on jo silloin täyttänyt 2kk. Mua ei huvittaisi yhtään koko ristiäiset. tai huvittaisi, mutta haluisin kutsua vain meille oikeasti läheiset ihmiset-ärsyttää kutsua miehen sisarusten perheitä vain siksi kun ovat sukua. Muuten ei ikinä olla yhteydessä. Meitä ei huvita välillä edes käydä mamman ja pappan luona kun hekin ovat niin ärsyttäviä :ashamed: Käydään oikeastaan vain lasten takia ja toisaalta en haluaisi edes heidän takia käydä, koska en halua että he joutuvat sellaisten ihmisten vaikutuspiiriin. Mutta kuitenkin haluan että saavat tuntea isovanhempansa.

Tutista muuten, neiti suostui kolmeviikkoisena ottamaan tuttin käyttöönsä, sitä enne myös piti minua tuttina. Eli imemisen tarve todellakin on kamala:)

Meidän neiti rakastaa katsella kuvia, joten minäkin olen miettinyt tuollaista lelukaarta josta joku muukin kertoi. Olen menossa huomenna tytön kanssa kaksin kirpputorille, jospa sieltä löytäisin!
 
Sone
Hyväksi todettu juttu: Pumppaan enimmät pois ennen kun syötän, ei mee niin paineella sitä maitoo vauvan suuhun ja syö rauhallisemmin. Ei mee ilmaa niin paljon eikä ota raivareitakaan.

Toinen hyvä juttu: Sitterin tilalta käytetään kaukaloa, viihtyy paljon paremmin vähän ahtaammassa! Helppo kulettaa huoneesta toiseen kun on vyöt kiinni ja kahvasta helppo kantaa. Tykkää vielä että laittaa tiukasti peiton ympärille :)

Miul on kiloa vaille lähtöpainossa nyt, mut silti housut ei mahu! Vissiin on läski vaihtanu paikkaa.... :headwall: Kiinteytys olis tarpeen... Herkkuja en oo mättäny synnytyksen jälkeen kun pari pullaa, ja puol levyy suklaata koko kuukauden aikana, eli aika tiukkaa linjaa menny. Sokeria ei tee juurikaan mieli kun syö paljon hedelmiä päivässä! Tavan ruokaa kyllä uppoo paljon, kauhee nälkä koko ajan, tietty imetys kuluttaa.
 
Merkki tähän että pysyy mukana..en kyl kaikkee kerenny lukee viel mut pitää lueskella joutessa.

Sone meillä kans tykätään olla kaukalossa.:)

Huomenna ois ristiäiset.. nyt tässä ootellaan et vaavi heräis syömään et voitais sit lähtee ajelee porukoilleni (missä siis ristiäiset pidetään) 30kilsan päähän..

Huoh kun on väsynyt olo.:(
Upp3 ja Eetu 5vk 1vrk
 
Täällä hitaasti yksi sormi näpytystä ,kun vauveli sylissä heräilemässä :)
Taisin täälläkin hehkuttaa ,kun pari yönä saatiin molemmat lapsukaiset nukkumaan jo ennen 23.30. Viime yö oli taas ihan toisenlainen. Vauveli oli vaan halunnut seurustella ja esikoinen taisteli unta vastaan ihan tosissaan. Joskun yhden pintaan saatiin molemmat nukahtamaan. Esikoinen tarviin tuolloin syliä koko ajan ja vain äidin syli kelpaa. Vauva viihtyy isin kanssa ,mutta ruokaa pitää välillä tankata äitiltä. Tuttia vauva ei oikein vieläkään kunnolla ime, mutta kovasti sitä harjoitellaan. Olen huomannut ,että imemisen tarve on suuri ja rinnalla viihtyy ,mutta silloin imee koko ajan maito ja sit pulauttelee tosi paljon. Siksi tuo tutti olisi niin hyvä, kun ihan selkeesti syö välillä liikaa. Onneksi masu ei kuitenkaan paljon vaivaa.

Sone Älä kummastele vaikka vanhat housut kinnaan. Lantion luiden palautuminen omiin uomii vie ½-1 vuotta aikaa!

Meillä mies on alkanut lämmetä ajatukselle kolmannesta lapsesta :) . Hän oli vielä vähän aikaa sitten ehdottomasti sitä mieltä ,että meidän lapsoset on tässä ,vaikka tiesi minun haaveilevan vielä yhdestä lapsosesta. Ei kuitenkaan vielä pariin kolmeen vuotee. Jonkin verran ollan myös puhuttu adoptiosta ,kun minulla nuo raskausajat ovat niin vaikeita. Mutta aika näyttää...
Nyt kaffille ennen kuin esikko herää..
-Poni ja vauva 6 vko
 
Minäkin löysin tänne :) Luen tämän ketjun alusta alkaen kohta ajatuksella.

Meillä sujuu arki edelleen oikein kivasti ja täysimetyksellä mennään. Eilen yritin tissimaitoa tarjota tytölle pullosta, no hän otti naamalleen kunnon irvistyksen ja sylkäisi moisen kapistuksen pois. Jonkun aikaa yritin häntä suostutella mutta luovutin sitten :) Tissityttöjä nähtävästi... Tuttia hän kyllä imeskelee oikein mielellään :)

Meidän tyttö taitaa olla aika samanlainen kun vib oli tyttöään kuvaillut, eli oikea prinsessa :) On kova tyttö kitisemään, märkä vaippa on täälläkin oikea raivon aihe... Meidänkin poika oli vauvana tooosi rauhallinen, vähän itsestään ilmoitti kun nälkä oli ja sitterissäkin viihtyi. Kantoliina on meilläkin arjen pelastus!

Minulla kiloja on puolet vielä jäljellä, mutta niin saa ollakin ja tarkoituksella olen sen yrittänyt pitää näissä lukemissa. Olin siis ihan tikkulaiha kun tyttöä aloin odottamaan, kiloja tuli raskauden aikana 12 ja kuusi on siis vielä tallella. Eipä niitä muuten oikein huomaa, kuin että pienimmät farkut saa vielä kaappiin jäädä :)

Jälkivuoto loppui vihdoin täälläkin, viikko sitten. Mehän heti miehen kanssa vällyjen väliin ja kyllä oli kivaa pitkästä aikaa :LOL: Minun ei kipua tai muuta tarvinnut jännittää kun repeämiä ei tässä synnytyksessä tullut yhtäkään.

Nyt uppoudun lukemaan teidän kirjoituksia :)

Lilli ja Tiitti 6vk5vrk
 
Heippa!

Pikku-neiti nukkuu, esikoinen katsoo videoaan, ehtisiköhän sitä itse jopa kirjoittaa jotain.

Kovasti tuntuu noita masuvaivoja olevan vauvoilla. Meillä niiltä ollaan aika hyvin vältytty (koputtaa puuta). Silloin tällöin itkeskelee, mutta masun hieronta auttaa, tai sitten pystyasentoon nostaminen ja röyhtäytys.

Rinnalla tulee raivareita välillä, kun maitoa tulee liikaa. Neidillä vielä on tapana alkuun vaan tuhista siinä, mikä ainakin mulla saa molemmat rinnat ihan täyteen maitoa, kiristää ja puristaa ja neiti vaan odottelee, ennenkuin voi aloittaa ruokailunsa... No, eipä tarvii erikseen lypsää maitoa, kun sitä valuu sit maidonkerääjät täyteen ja pakkasessa on jo aika hyvin maitoa odottamassa, et tää mamma lähtis omiin harrastuksiinsa :D .

Ratsastamaan tekis kovasti mieli. Synnytyksestä on vasta vähän reilu 2 viikkoa, mut jos vaan raaskis jo jättää neidin vähäksi aikaa, lähtisin samantien. Oma olo on tosi hyvä! Painoa on tippunut 10kg, vielä on 8kg jäljellä. Maha on pienentynyt aika hyvin, tottakai on vielä löysää ja arpia täynnä, näköjään siellä arpien keskellä meni myös "poikaviiva", sitä ei vaan raskausaikana sieltä kaikkien arpien keskeltä näkynyt!
Mutta aika on kyllä kullannut jo muistot, en enää ollenkaan muista, miten tuskainen olo oli viimeiset viikot (etenkin se 41+ viikko...), onko muka joskus ollut aika ilman tätä suloista & täydellistä pikkuneitiä??? :heart: :heart: :heart:

Meillä kylvetään 2-3 kertaa viikossa. Laitan vähän kylpyöljyä joka kerta veteen. Iho on pysynyt tosi hyvänä!

Öisin käytetään kertiksiä, tosin nekään(!) ei pidä neidin pissamääriä, vaan viimestään aamuyöstä on vaihdettava, tai sänky kastuu... käytössä on 3-6kg koko, 4-8kg kokoon vielä "hukkuu". Mutta on nää tyttövauvat vaan helpompia hoitopöydällä ja vaipatuksessa, ei tarvii murehtia, mihin suuntaan pippeli on - tai saada pissoja päälleen... esikoinen meillä siis poika ja "riittävän" monta kertaa sain pissat silloin päälleni...

Kynnet tai paremminkin kynsiä oon leikannut jo moneen kertaan, vaikka tyttö on vasta vähän reilun 2 viikkoa. Ne oli heti alkuun niin kamalan pitkät, ja kasvavat vauhdilla, samoin kuin neidin hiukset! Osa sormien kynsistä, ja kaikki varpaan kynnet on vielä ihossa kiinni, niitä en oo leikannut, mutta noita muita kyllä. Mitkään tumput ei kestä neidillä käsissä, repii ne irti ja naamassa oli jo naarmuja ennenkuin leikkasin kynnet.

Jälkivuotoa on edelleen, saisi kyllä jo loppua. Toivottavasti menkatkin sitten pysyvät pitkään poissa. Esikoiselta alkoivat 4kk synnytyksestä, vaikka oli vielä silloin täysimetyksellä.

Jaa, mutta nyt on lähdettävä vaipan vaihtoon. Neiti oli tässä syömässä sylissä samalla (vähän hidasta tää yhdellä kädellä kirjoittelu, joskaan ei mahdotonta ;) ) ja nyt ois massu täynnä :) .

Voikaahan hyvin, sekä äidit että vauvat!

Hemuli ja pikku-neiti 2 viikkoa 3 päivää
 
Iltoja!

Mies siellä sauna-illassa ja esikko mummolassa, oltaan oltu tytsyn kanssa koko päivä kahelleen. Käytiin kaupungissa kiertelee ja miehen siskolla oltiin sitten melkein koko iltapäivä.

Toppahaalarin huusin tytölle huuto.netistä. Reiman 68cm.
Vielä pitäis käydä ostaa toppatöppöset ja rukkaset. Kaveri osti tytölle lahjaks ihanan vaaleenpunasen pupu pipon. En malta oottaa, että tulee kunnon pakkaset, että saa noi vermeet pikkuselle päähän. :D

Oma paino. Mulle tli raskaus aikana +16kg. Kaks viikko synnytyksestä, ni jäljellä oli 6kg. Nyt ei oo hajuakaan mitä vaaka näyttää, ku meillä ei oo sellastakapistusta ollenkaa. Maanantaina mennään esikon 3v. ja tytsyn 1kk neuvolaan, ni ajattelin siellä käydä vaa'alla. Omat farkut meni kyllä jalkaan jo viikon synnytyksen jälkeen. Tosin teki vähän tiukkaa, mutta nyt ne on jo vähän löysät jalassa. Jippii!

Äidin oma mieli. Alkuun mulla oli kauhee masis, tuntu etten riitä mitenkään kahdelle lapselle rakkautta antamaan, mutta nyt on jo tosi hyvä mieli. Ollu pari viikkoa. Esikon kanssakin ollu taisteluita jo vähemmän.
Jälkivuoto loppu viimeinki, neljä päivää sitte.
Tänään kyllä miehen siskon kanssa kun puhuin tosta, niin mulla ilmeisesti oli tosiaan jo menkat tossa välissä. Tai kun jälkivuoto loppu yht'äkkiä kaks puol viikkoa synnytyksen jälkeen, oli kolme päivää ilman vuotoa. Sit alko vuotaa taas ihan verta verta, mitä kesti sen kaks puol viikkoa. Kuulemma jälkivuoto ei lopu ja ala sitten uudestaan.

Ehkäisystä, mä en oo vielä oikein päättäny minkä ottais. Pilsuja en jaksais popsia joka päivä, joten ehkä laastari olis hyvä. Rengas oli esikon jälkee hetken aikaa, mut en tykänny siit ollenkaa. Hormoni kierukan jossain vaiheessa meinasin ottaa.
Ainiin, saako ehkäsylaastaria käyttää kun imettää? Vai käykö vaan minipillerit?! Mä oon ihan pihalla noista... :ashamed:
Mut joku ehkäsy on pakko ottaa käyttöön. Mä varmaan kuolisin siihen paikkaan, jos nyt heti pamahtaisin taas paksuks! :eek:

Mitähän vielä...Ei kait muuta tällä kertaa. Meen soffalle köllöttelee likan kanssa ja kohta hänen iltapuuhiin, jotta saan ajoissa yöunille, ja itelle sitä ihanaa omaa-aikaa. :D

HooÄs ja Pimatsu 1kk5vrk
 
Eilen oli neitillä eka kertaa vaipassa pelkkää pissaa :D ja monta kertaa sai vaihtaa ilman pylly pesua!! Tänään tullukki sit senki edestä!!

Ehkäsy, varmaan pillerit otan.. kierukkaa en haluu, ja muista en niin paljoo tiedäkään.. Mie en kanssa kestäs ajatusta et tulisin raskaax.. ku en meinaa enää ikinä tulla..

Meillä mies läx kaverin syntsille ja mie oon nii vihreenä kateudesta tääl kotona et ärsyttää :kieh: .. kovat ois halut jo lähtee rilluttelee, mut minkäs teet ku ei oo hoitajia.. tai ois, mut mies ei muka pärjää näitten kaa.. oisha se kiva päästä miehen kanssa yhessä, mut en tiiä millon päästää.. ja päätinki eilen et oon seuraavat 18 vuotta vaan kotona, enkä lähe mihinkään!! tosin mummi jo pyyteli lapsia harjotus kylään tänään parix tunnix, et kylhän se varmaan joku kerta sanoo et menkää vaan ulos yhessä!!!

Viime yönä neiti nukku 5h putkeen!!! ihanaa oli herätä syöttämään ja huomata et oon saanu nukkuu niin pitkään, ja tänään ei oo kyllä väsyttänykään, pari edellistä päivää on iltapäivästä ollu aika väsy, mut nyt ei!!!

Tupakasta, mie lopetin samantien ku tein raskaustestin (tai no 2 tupakkaa tais mennä ihan alussa, mut ei muuta!!) Ni nyt on alkanu tehä hirveesti mieli.. ärsyttää seki ku tekis miel polttaa, mt en kyllä polta kerta imetän, mut mielitekee.. kyllä on miullaki huolen aiheet..

nyt kutsutaan, joten palaan taas!!

ainii jälkivuoto on tosi vaaleeta ja niukkaa, mut tulee silti viel, eikä miulka mitää hajutonta se oo..

ä ja nöppöskä huomen 5vk!!
 
Tulipa taas hyvä mieli ku tossa edellisessä viestissä purpatin et pitäs päästä viihteelle, ja sit kävin lukee tuolta mitäs nyt puolelta, missä yhessä ketjussa arvostellaan vanhempia ketä haluu laittaa lapset hoitoon, ja että sellaset ei oo valmiita vanhemmix.. plah.. Pyydän anteex että haluun olla välillä ihan vaan aikuisten kanssa.

Lapsiani rakastan paljon ja heitä en vaihtas ikinä mihinkään :heart: , mutta eikö sekin ole hyvää vanhemmuutta, että ettii lapsille asiallisen hoitopaikan ja sit voi hyvillä mielin lähtee!! ja mein tapauksessa ei oo muuta hoitopaikkaa ku miun vanhemmat ja lasten isä!! jos noista ei kumpikaan onnistu ni sitten ei maha minkään!!

no tulihan taas tilitys :D

Mein neitillä muuten on tullu tyyli että illalla 9 pintaan vipot päikkärit ja sit valvotaan n. 24 asti, JEE!!!! eilen illallaki luulin et hän nukahti 9 pintaan, ni ei ku heräs vielä ja kunnon taisto että nukahti viimein sänkyyn. mie laitoin hänet omaan sänkyynsä pyörimään ja taisin ite nukahtaa ennen häntä.. katotaa miten tänään käy, nyt on nukkumassa, jää nähtäväx herääkö vielä valvomaan!!
 
Viihteelle menemisestä, niin kyllä minäkin voisin pitkästä aikaa viihteelle jossain vaiheessa lähteä, ei se minusta tee sen huonompaa äitiä.
Tänään olisi ollut cruisingit ja mies sinne lähtikin, mutta en minä jäin pojan kanssa kotiin. Toisaalta olisi voinut lähteäkin ja pyytää miehen äitiä hoitamaan, se kun sitä niin toivoo, mutta vielä en ole siinä kunnossa, että voisin lähteä, tuo sektiohaava kun ei ole vielä täysin parantunut ja ei mulle mahdu mitkään paremmat housut edes jalkaan, että voisin lähteä. :LOL:

Maidon tulosta sen verran, että mulla tuota maitoa tulee oikein kunnolla ja tänään poika pulautti syönnin jälkeen kunnon syöksyllä. Ennen tuota pulautusta oli todella kiukkuinen ja se jatkui tuon pulautuksen jälkeen, kunnes tajusin, että jätkä haluaa lisää ruokaa, oli ilmeisesti veti ekan annoksen liian vauhdilla ja ne tuli melkein kaikki ylös. No tuon toisen syönnin jälkeen onneksi rauhottui ja nukahti.
 
Huomenta!

Hih, isäntä oli hävittän baariin kotiavaimensa ja oli yrittäny ennen neljää soittaa ja tekstata mulle vaikka kuinka monta kertaa, että heittäisin avaimen sille. Mulla tietty puhelin äänettömällä ja nukuin autuaan tietämättömänä tosta. Oli joutunu pihalla tunnin odottamaan päivystävää oven avaajaa, tuhannen tuiskeessa vielä. :LOL: Ihan oikein! :D
Mä illalla nukkumaan käydessä vielä mietin, että pitäiskö jättää äänet päälle, mutta sit aattelin, että ei sillä oo ennenkää mitää asiaa yöllä tullu, ni tuskin nytkää. Ja tietty just sillon toi tapahtuu. :whistle: :D

Likka nukahti illalla vasta kymmeneltä, ku yleensä on jo ysiltä untenmailla. Yöllä heräs sit vasta kolmelta ja viideltä syömään.

Rupesin tossa aamulla laskemaan, että montako tuntia vuorokaudesta tuo nukkuu. Niin yöunet on aina about 21-07 ja päiväaikaan nukkuu maks. 4h yhteensä. Eli 14h/vrk. Musta se kuullostaa ja tuntuu tosi vähäiseltä määrältä noin pienelle vauvalle. Koska esikoinen 3v nukkuu yleensä 11-12h yöunet ja joskus vetää vielä autossa päikkäritki siihen päälle. :eek: Ei tuo kuitenkaan oo mitenkään kärttynen tai yliväsyneen olonen hereillä ollessaan, joten kai on ihan sopiva unen määrä hälle.
Netistä ku just etin tietoa tosta aiheesta, niin yhen sivuston löysin missä lukee, että pieni vauva tarvitsee unta 14-17h/vrk. Mutta mitäköhän tolla "pienellä vauvalla" tarkoitetaan, minkä ikästä?! (Ja taaperon sekä alakouluikäsen unentarve 10-12h/vrk.)
Paljonko teidän pienokaiset nukkuu vuorokaudessa?

Nyt äkkii tekee aamupalaa, ku tytsy nukahti hetkeks "väliunille". :D

Aurinkoista sunnuntain jatkoa! Ja jaksamisia kaikille! :wave:

HooÄs ja Aliisa 1kk6vrk
 
Nukkumisesta mein neiti nukkuu joku n. 15h tietty vaihtelee vähä, mut aika lähel toi luku!

Eile illall heräs vielä päikkäreiltä ja nukahti n. 23.30 ja aamul jo 6 jäi vähäx aikaa hereille, mut nukku sit pienet tiraukset enne ku lähettii ulos ja nyt nukkuu edelleen.

Tissi ongelmat mei neiti riuhto aamulla siihe malliin et ei tullu syömisestä mitään, no mie tyhjensin tissii ja annoin taas, ni riuhtominen jatku. Annoin sit ne maidot siintä pullosta ni hyvi maistu!!! toivottavasti ei tuu tavax, koska helpompihan tosta tissistä on syöttää!!

taidanpa lähtee ettii kaapista jotain mussutettavaa.. tänää vipo päivä ja huomenna alkaa uusi elämä ja herkuttelu loppuu.. (uskoo ken haluaa :D ..)

äiti lpr ja nöppöskä 5vk
 
HooÄs: Meidän poitsu nukkuu siinä 14 tuntia myös, joskus jopa vähemmän, mutta ei missään tapauksessa enempää. Ei vaikuta kuitenkaan siltä, että tarvitsis enemmän unta... paitsi illalla. Mä en vaan ymmärrä, kun pari viikkoa sitten jo alkoi sellainen vaihe, että poika ei suostu menemään illalla omaan sänkyynsä ennen kuin mekin miehen kanssa mennään nukkumaan. Syliin nukahtaa ja sitteriin, mutta siitä jos koittaa siirtää sänkyyn ennen iltayhtätoista niin alkaa armoton huuto. Silmistä näkee jo yhdeksän aikaan, että vauva on ihan väsynyt, mutta kun pitää vaan taistella sitä unen tuloa vastaan, ettei vaan vahingossakaan joudu omaan sänkyyn... Kaikki päikkärit nukahtaa pinnikseen ja vaunuun ihan itsekseen, joten muuten nukahtaminen ei ole ongelma. Onkohan noi illat ylipäänsä vaan vauvoille suurinta tyytymättömyyden aikaa... :|

Laitatteko te muut vauvan sänkyynsä ennen kuin hän ehtii nukahtaa, vai nukutatteko syliin ja siirrätte sitten siitä? Kiinnostaisi myös kuulla mitä kaikenlaisia "aktiviteetteja" (eli seurustelua)muut harrastaa näin pienten vauvojen kanssa... Meillä syöttöjen ja nukkumisten välillä jumppaillaan, lauletaan, sylitellään ja ihmetellään erilaisia leluja sängyllä/lattialla maaten tai sitterissä.

kaneliomena ja seitsenviikkoinen Elmeri
 
Meillä jälleen huudettiin illalla, kylläkin mielestäni hiukan vähemmän kun normaalista :/ . Meillä annetaan cuplatonia melkein joka ruokailua ennen ja käytössä on aventin pullot. Eli vaihdettiin ainusta aventin pulloihin, kun neuvolasta suosittelivat. No, kaippa tää jossain vaiheessa helpottaa.

Yöt edelleen nukutaan hyvin. Taas nukahti 22.30 ja heräs vähän ennen neljää syömään ja nukku sitten seiskaan asti aamulla jolloin sitten noustiin ylös. Nyt olen huomannut eilen ja tänään että Masa on valvonut aamulla pitemmän pätkän. Nytkin tosiaan valvoi siitä seiskasta kymmeneen, nukku tunnin ja heräs.

Mä aion lähteä rilluttelemaan marraskuun puolessa välissä, kun pidetään siskon kanssa perinteiset pikkujoulupippalot ihan tyttöporukalla. Masa jää miehen kanssa ja esikko menee ilmeisesti isälleen sillon. Nyt ens viikonloppuna Masa menee mummulaan ( miehen äidille ja isälle ) yökylään, kun meillä tulee vuosi täyteen seurustelua :) . Ajateltiin viettää rauhallinen ja romanttinen koti-ilta. Kynttiläillalliset ja sellasta.

Nyt ei muuta, kohta pitäis lähteä Masan kanssa käveleen mummulaan, isot miehet tulee autolla perästä, ei kuulemma jaksa kävellä sinne asti, kilometrejä on ehkä joku reilu viisi. En mäkään varmaa takasin jaksa kävellä :LOL:

Mulla ei muuten ole enää yhtään kiloo jäljellä raskaudesta, kilojahan mulle tuli joku yhdeksän, kaikki jäi laitokselle. Ihan kiva, nyt olen harmi vaan jämähtänyt tähän painoon, vaikka lenkkeilen ja käyn salilla ja herkkujakin saan syödä vaan viikonloppuisin.

:wave:

salah ja masa 1kk 1vko ja 1vrk
 
Hjelppiä :wave: !

Mies haki just apteekista cuplaton-tippoja. Käyttöohjeessa puhutaan annostelun kohdalla vain "kolmen kuukauden koliikissa 4 tippaa sekoitettuna nesteeseen ennen ruokailuja". Minkä verran annatte noita tippoja? Annetaanko ennen joka ruokaa? Ja sekoitetaanko siis veteen, vai voiko sekoittaa suoraan siihen maitopulloon?

Eo+Jyry 1vk 6 pv
 
Sone
Heipsan!

elo-onni
: Mie oon puristanu lusikkaan rintamaitoa vähän ja siihen lurauttaut sen 4 tippaa caplatonia, ja suukkiin! Sitten vaan tissi suuhun. Meillä on auttanut aika hyvin! Mutta kaikista paras apu on tullut omasta ruokavalion tarkkailusta, uskoisin näin!


Rilluttelu
: Mie lähden lokakuun lopussa viihteelle, kattoo Waldos peoplea, tullu tää ysäripoppi näköjään muotiin :whistle: Ootan ihan älyttömästi sitä, mut nyt jo jotenkin ahdistaa et miten se yö menee ilman tissiä... Mut aionpa silti lähteä! Tarvii omaa aikaa välillä! Kahdestaan miehen kanssa tuskin mihinkää ollaan menossa ennen joulua.. Käydään vuorotellen jos johonkin on halut mennä.


Nukkuminen
: Tytsi syö yhden tai kaksi kertaa yöllä, yleensä 2. Viime yönä kävi nukkuu 10 ja söi 2-3 aikaan ja sitten 7 tankkas ja jatko viel unia tunnin-kaks.

Sone ja Pötkylä 4vko 3pv :heart:
 
vein sitten kuitenkin vauvan perjantaina suoraan ensiapuun, kun päivystyksen neuvonnassa näin suosittelivat. Lastenlääkäri tuli tutkimaan pojan. ottivat sitten kaikki mahdolliset testit ja jouduttiin sitten jäämään sairaalaan lastenosastolle että voivat seurata tilannetta.

Tänään päästiin kotiin kun poika alkoi olemaan jo paremmassa kunnossa, nukkuu kylläkin paljon, mutta syö kuitenkin hyvin ja oli lääkärin mielestä jo hyväkuntoinen, limaakaan ei hirveästi ole tullut..täytyy vaan jatkaa noiden keittosuolatippojen antamista. Sairaalaankin on meiltä lyhyt matka jos täytyy vaikka yöllä lähteä.

Lääkäri löysi sivuäänen kun kuunteli pojan sydäntä ja sen vuoksi otettiin ekg ja keuhkokuvat, niissä ei onneksi ollut mitään häikkää. Itselläni myös kuuluu sivuääni kun sydämessä on pieni reikä. Siitä ei mulle minkäänlaisia ongelmia ole ollut, joten en ole tästä pojan tilanteestakaan kovin huolissani..saattaa olla perinnöllistä koska siskollanikin oli vauvana sama homma, hänellä tosin on reikä mennyt umpeen. Mutta hyvä kuitenkin että saatiin lähete sydänultraan Vaasaan.
 
Iltoja!

Eipä joua/jaksa enää niin täällä istua ku vauvan o saanu, yösyötöt vie voimia. "Arki" koittaa vasta onneksi viikon päästä kun mies menee töihin, ensi viikon viel isyyslomalla (onneksi :) ).

Tissit alkaa olla kunnossa, alussa oli rinnan päät rikki aika lahjakkaasti ja ajatus lypsy hommista on kauhistu täl hetkel, mut pää asia et poika saa tarpeeksi ja rintakumista päästy eroon. Mut täys imetys täälläkin suunnalla.

Muillakin kuulostas olevan räkätautia, meillä on kaikki kolome lapsukaista :( . Pitäs vissiin hommata niitä keittosuola (?) tippoja ja se nenän imutuslaite, mikä sen nimi nyt olikaan.

Rilluttelemaan mullaki jo haluttas ja meenki sit ku o sopiva sauma tai jokin tapahtuma, isi varmaan jää lapsia hoitamaan, ku meitä ei oo luotu yhessä käymään rilluttelemassa, tahtoo mennä riiaksi, pitää se joskus taas kuiten kokeilla josko se onnistus yhessäki.

Paino o mullaki jysähtäny yhteen lukemaan epäilen et onkohan vaaka rikki ;) . Laitokselle jäi nelijä- viis kiloa, kotona tippu muutama kilo. Melkein kaks kiloa vähempi ku ennen raskautta paino. Tavoitteeseen seittämän kiloa. Mut kuten muutki on todenneet ei tällä makian syönnillä siihen päästä, mut ku on aivan tautinen herkun halu kokoajan, ei ees raskaana olessa ollu tämmöstä :ashamed: .

No, mut pitää mennä maksaa laskut ja nukkumaan...

tuiccu ja teppo 1vko ja 6pv
 
Triinu :hug: , hyvä ,kun vauvanne on jo paremmassa kunnossa.

Mulla on vauva vielä tässä rinnalla ,mutta kohta taitaa olla unessa. Esikoisen sain piitkän taivuttelun jälkeen puol tuntia sitten nukahtamaan. Meillä mies tosiaan ollut tämän viikon isyyslomalla ja olen tyytyväinen ,kun huomenna lähtee taas töihin ,vaikkakin ollut kotona yllättävän aktiivinen ja olen saannut nukkua univelkoja pois. Meillä on vain niin paljon selkeämpi päivärytmi ,kun ollaan tyttöjen kansa kolmistaa kotona. Hommat hoituu paljon nopeammin, vaikka teenkin kaiken yksin. Mies on sellainen tuumaaja ja säätäjä :) .

nukkuminen Meillä nukutaan vieläkin hyvin epäsäännöllisiä määriä vuorokaudessa. Välillä tuntuu ,että tyttö nukkuun koko ajan ja välillä ei nuku kuin ihan pikku tirsoja päivällä. Yö unet kestää n.10 h ,joka ainaka syödään 2-3 kertaa. Päivällä nukutaan 3-7 h :)

kaneliomena Meillä vauva ja esikoinen edelleen myös, vaikka on 2v nukutetaan syliin ja siitä siirretään sänkyy. Vauva nukkuu ekan pätkän omassa sängyssä ,koska hyvin sinnekin jää nukkumaan ja eka syötön jälkeen jää viekkuun nukkumaan. Tuumailit myös tuota vauvan iltatyytymättömyyttä. Itse olen juuri tuota mieltä ,että monesti iltaa "kasaantuu" vauvan masukipuja ja muuta huonoa oloa. Näin pienet vauvat ei minusta osaa taistella unta vastaa tai kiukutella ,mitä termiä välistä kuulee myös käytettävän. Minusta syliin nukuttaminen ei ole pahasta. Enkä ymmärrä miksi pienen vauvan tulisi osata nukahtaa yksin ,vaikka tästä niin paljon puhutaan. Mutta näistä asioiosta ollaan montaa mieltä ja jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Haluan tuoda näitäkin näkökantoja usein esiin ,koska silloin ,kun esikoiseni sain ja hän oli aina sylissäni ja nukkuin viekussa niin sain joka taholta ohjeistusta ,että opetan vauvalle huonoja tai vääriä tapoja. Onneksi pidin kuitenkin kiinni omista näkemyksistäni ja eikä niistä mitää haittaa ole ainakaan ollut. Syliä ei voi liikaa lapselle antaa :) . No taisi mennä on aiheen sivu...

Jaahas, pitääpä köpmiä itekkin jo nukkumaan..Hyvää yötä mammat vauvoineen!
-Poni ja vauva 6vko
 
|O huomenta kaikille! meillä ei juuri viime yönä nukuttu, varmaan parin tai tunnin välein tää herra heräs puolen yön jälkeen.. huh huh.. nyt väsy, mut tänään on eka lasten nla! jee, vähäkö olen odottanut!! :)
 
Nukuttamiesta, mein neiti nukahtaa sohvalle aika usein tohon miun/miehen viekkuun illalla, ku hällä siinä oma paikka. Siitä sitten siirrän omaan sänkyyn ku ite meen tai jos hän herää siinä matkalla ni sitte syötän ja yritän nukuttaa syliin, jos venyy pitkäksi ni sit laitan hänet omaan sänkyyn tuhisemaan, ni on hän sinne aina nukahtanu. Ite oon vaan iltasin jo niin väsy et menee sängyn reunalla pilkkimisex jos yritän syliin nukuttaa, nipelottaa et vauva tippuu.. ja viereen en haluu nukkumaan ellei oo ihan pakko, ku en osaa sit ite nukkuu yhtään.. ja mies ei voi sit nukkuu samas sängys ku se sätkii yöllä nii paljo, et ei voi vauva nukkuu mei välissä.. Näin meillä.

Annan syliä ja rakkautta sitten päivisin enemmän =) Esikoinenkaan ei tuu mein väliin ku ei saaha nukuttuu, hälläon oma pikku patja mein sängyn vieres lattialla, ja nytkin on joka yö tullu siihen jossain vaiheessa. omaan sänkyyn kyllä menee illalla ja hyvin nukahtaa sinne!!

nyt aamupalalle

Ja herkuton aika alkakoon.. mitenköhän selviin..

ä ja nöppöskä 5vk 1pv
 
Sone
Voi sssssaaaaatttttaaaannnnn...


Eilen iski kauhee kurkkukipu ihan ykskaks, sitten yöllä ihan kauheessa kuumeessa ja ei pysty ees nielasee kunnol, tai puhuu. Esikoinen yski koko yön ja luulen et kohta sillekin nousee kuume. Vauva ähisi ja puhis, söi huonosti eikä tuttikaan kelvennut, joten vaikuttas siltä et kohta ollaan koko poppoo ihan kipeenä. Hitto et pelottaa jos tolle pikkuselle tulee kova flunssa, se on sitten sairaalareissu näin pienen kaa..

Mitenhän tästä päivästä selvii ittensä ja näitten kersojen kaa... :/

Joo, ja meil on su ristiäiset, voi hitto! Jos ollaan just silon kipeenä viel!!!!!!
 
Myös meille on tullut nuhaa :headwall: Kolme isointa lasta on toistaiseksi pienessä nuhassa ja mulla itellä on kurkku kipee ja tuntuu, että pää räjähtää kohta. Mistä helkutista nää kaikki taudit aina tulee? Justiin ollaan edellisestä selvitty ja taas uutta pukkaa tulemaan.

Tutti/tuttipullo: Meillä ei ole käytössä kumpaakaan. Tuttia olen yrittäny huutoihin tyrkyttää, mutta neiti vain yökkii eikä ota sitä. Enpä sitten väkisin viitti ruveta syöttämään tuttia. Täysimetyksellä mennään eikä pulloakaan tarvita.

Oma paino: Mulle tuli kiloja yhteensä n. 24 :ashamed: Puolet, elli 12 kg jäi laitokselle ja tällä haavaa vielä 9 kg olis jäljellä ennen kuin olis taas lähtöpainossa. Enpä ota tosta mitään stressiä. Lähtee kun on lähteäkseen! Mutta olis toisaalta jo ihan kiva saada omia "oikeankokoisia" housuja jalkaan :LOL:

Toppapuku vauvalle: Kaapissa on 62 cm toppapuku, mutta uskon, että se ei tule mahtumaan kuin EHKÄ ihan alkutalven.... Minkäkokoisen toppahaalarin kannattais vauvalle ostaa, että se menisi koko talven ajan päälle??

Eilinen päivä oli yhtä helv***. Vauva huusi, kitisi, torkkui mun sylissä eikä juuri syönyt ja tätä kesti KUUSI tuntia. Olin jo ihan poikki ja suunnittelin soittavani ensiapuun mutten kuitenkaan saanu soitettua. En todellakaan tiedä mikä pientä vaivasi. Ei edes tissi itkuun kelvannut ja se on aina ennen auttanu. En oo syönytkään mitään erikoisempaa kuin yleensäkään. Olisko sitten jotain jälkistressiä lauantain ristiäisistä.... En tiedä.

Eli ristiäiset oli nyt lauantaina. Porukkaa oli koossa noin 30 henkeä. Kummeja oli kolme ja kaikki miehiä!! Neiti nukkui tyytyväisenä koko toimituksen ajan eikä reagoinut mitenkään, kun pappi laittoi reilusti vettä päähän ja vielä 5 vuotias sisko kuivasi hiukset aika ronskisti :LOL: Mä ja varsinkin sylikummi jännitettiin koko ajan, että koska vauva huutaa, mutta luojan kiitos ei huutanut!!! Kun sitä tuttiakaan ei olis voinu antaa lohdutukseksi, kun ei kerran sitä syö. Olisko hätätapaukses pitäny ottaa tissi esille jos olis huutanut :LOL: :D

Neiti sai kasteessa nimekseen Camilla Laila Tuulia. Ensimmäinen ja viimeinen nimi tarkoittaa jotain metsän ruhtinatarta ja kesimmäinen nimi on lappalainen. Pappi oli selvitellyt nimien tarkoitusta, ihan kiva juttu häneltä.

Nukkuminen: Camilla nukahtaa yleensä illalla viimeistää kello 21. Herää ensimmäisen kerran syömään n. klo 1.00. Sen jälkeen herää taas kolmelta, ehkä puoli 6, sitten kello 7 ja aamulla herääkin noin 8-9 aikoihin. Että ei öisin kauheesti kyl saa ite nukuttua. Päivällä taas korkeintaan kerran nukkuu jonkun 2-3 tunnin pätkän, muuten tahtoo valvoskella.

Vitamiinit: Mun pitäis ruveta antamaan pikkuhiljaan Jekovit-vitamiinia (muutkin lapset on sitä saaneet). Pelkään vain kauheasti jos niistä tuleekin kovat masuvaivat. No, ei kai sitä tiedä kuin kokeilemalla. Aion antaa yhtä tippaa ensin muutaman päivän ja sitten 2 tippaa muutaman päivän ja niin edelleen, kunnes kaikki 5 tippaa on saavutettu. Josko näin sais masun tottumaan noihin....

Siinäpä taas ne tärkeimmät uutiset olikin. Toisella kertaa lisää, jahka ehdin koneelle istahtamaan!! Lukemassa oon satunnaisesti ehtinyt käymään, mutta nämä kirjoittelut on aivan eri juttu!!

Tatjana80 ja Camilla tasan 5 viikkoa.
 
Vau mikä tukka Camillalla :D . Tein tytsylle saa jo letit kohta!! Niiku mein poitsu oli huolissaa sillon ku vauva synty et onx sil sit letit =) Mein neitilla vaan kevyt karvoitus päällä ja niskassa vähän enempi!!!

Profiilissa on kuva!
 

Yhteistyössä