^^ELOMASSUT 2008^^ tammikuussa

IhanPihallaSONE
Pitkästä aikaa... En pä ole kerennyt lukemaankaan, ihan pikasesti silmäilin että hyvin kasvaneita vauvoja täällä ainakin on :)

Ajatar ONNEA hirveästi, onpa sinulla on hyvät viikot menossa :D

Maidolla mennään täällä, ja ihottumia ei ole nyt tullut kauheasti. Hyppykiikkua kokeiltiin eilen ja kyllä tykkäs hirveesti! Ihan 10-15 aluks :) Ilman vaippaa potkii itteensä vähän eteenpäin, mut ei kuitenkaan ihan ryömi kun kädet ei pelaa mukana. Jalat nostaa pyllyn alle :)

Yöt menee edelleen 2-3 syötöllä, ja välillä herää valvomaan muuten vaan, eli katkonaista on, ja sen oon näkönenkin, ihan zombie. Mut tähän väsymykseen on jo niin tottunut ettei se ole niin häiritsevää. En jaksa ressata asiasta, kun se ei auta kuitenkaan :) Nukkumaan käydään illalla 8-9 maissa ja heräillään 6-9 aikaan eli ei ole selvää rytmiä. Jos on ollut levoton yö niin herää aikasempaan ja jos on nukkunu levollisemmin niin sit nukkuu muutenkin pitempään.

Mitä vitamiineja syötte muut imettävät äidit? Ei riitä ruokavalio, vaikka onkin monipuolinen, imetys vie kaikki omat varastot ja varsinkin kun tytsi syö öisin niin paljon!

Sone ja Aava 4,5kk

ainiin, meillä' ei ole enää päivälläkään selvää rytmiä, etsii ilmeisesti uutta, tehny sitä jo kuukauden melkeen... :LOL:
 
Aijattarelle onnea kovasti :heart: Meidän ykkösellä ja kakkosella on ikäeroa 1v3viikkoa.

Mä syön multitapsin monivitamiini tabuja. Ja pitäis vielä hakea kalkkitabletitki ko en voi maitoa käyttää juurikaan.
Minulla lähtee hiuksia ihan tolkuttomasti kokoajan. Olen tällä menolla kesällä kalju!

Meille puhkes eka hammas. Tänä aamuna ko syötin niin lusikka kilahti. Huvitti ku kiljahin et sullahan on hammas niin koko sakki tuli kattoon sitä ihmettä :LOL:
Eilen käännyttiin eka kertaa mahalleen. Isommat lapset oli ihan kauhussaan et mitä tuo vauva hommaa...!
 
en oo kyllä ikinä syönyt imetys aikana vitamiineja, mut tosiaan niistähän vois saaha vähän virtaa ja jos tuo hiusten lähtökin rauhoittuis sillä mitäs te muut mammat syöttä?

ihanaa meillä on jätkät tervehtyneet ja ollaan pari yötäkin nukuttu nyt kunnolla, sais ton pikkuisenkin tänään ulos päikyille kun on ihan hyvä ilmakin lunta sataa ja ei tuulekkaan.
kävin eilen hammaslääkärissä multa paikattiin kaks hammasta niin mul on vieläkin leuka ihan sikakipeenä kahen viikon päästä ois uus aika saapa nähä tuleeko mentyä.
täytynee mennä laittaan pyykit.....palaillaan
 
huomenta. mitä mieltä olette, voinko antaa ukkelille jo banaanipuuroa ilallla? täyttää ensi viikolla 5kk. täyttäis ehkä vähän paremmin masua kun nuo vellita ja saattas sit jäädä ylimääräset kitinät pois? viime yönä heräs 6 kertaa. yleensä herää vaan 2 kertaa mut nyt on muutama yö menny huonommin niin aattelin että jos tota puuroa kokeilis.
 
IhanPihallaSONE
Möyrylit: Mie oon jo ennen kesää kalju... Katoin taas et lakanat ja tyyny hiuksia täynnä aamulla! |O :/ Masentaa kieltämättä ajatuskin tuosta kaljuudesta, vaikka se oliskin vain väliaikaista.
 
nea85 Mä oon antanut puuroa pojulle jo 4kk 1vkon iästä asti sekä iltaisin, että aamuisin. On Muksun riisihiutalepuuroa johon oon sekoittanut mukaan muutaman lusikallisen hedelmä- tai marjasosetta. Hyvin maistuu eikä mitään vatsavaivojakaan ole tullut. Ensi viikolla aattelin aloittaa kaurapuuron, kun tulee se 5kk täyteen.

p.s Viime yö meni yhdellä herätyksellä :D (normaalisti 3-4 syöttöä).
 
Heipat kaikille

Mä olen nykyisin niin laiska ja väsynyt etten juuri jaksa kirjoitella, vaikka käynkin joka päivä lukemassa kuulumisia.

Ajattarelle onnittelut :heart: :flower: ihanaa =)

Mä nyt imetysaikana syön vielä niitä Multitabs-raskaus vitamiineja ja joskus myös satunnaisesti rautaa lisäksi. En tiedä onko niistä nyt mitään apua, enemmän yritän nyt tuota ruokavaliota tarkkailla että tulisi tarpeeksi monipuolisesti syötyä.
Meilläkin yöt on kummallista hulinointia, välillä olen niin tokkurassa etten edes tiedä monesti yöllä poika syö :/ nukkuu oikeastaan omassa sivuvaunussa, mutta lopulta otan aina kainaloon kun siihen niin paljon paremmin rauhoittuu ja itekin nukun sitten paremmin.

Velliä ollaan annettu nyt muutaman illan, ja toistaiseksi ainakaan sillä ei ole ollut uniin mitään vaikutusta. Ajattelin tässä muutaman viikon sisään perunaa ruveta maistattamaan kun poika on jo ihan selkeästi syömisestä kiinnostunutkin.

Voi tietysti olla että nuo uudet taidot mitä on oppinut, liikkuminen yms. tekevät sitten yöunestakin levotonta. tai sitten on niitä hampaita tulossa. tai sitten muuten vaan nukkuu huonosti.
Meillä poika kääntyy mahalleen, mutta selälleen ei edes yritä kääntyä. Melkein heti kun pääsi mahalleen on yrittänyt mennä eteenpäin, kovasti pyllyä nostelee, mutta ei ole vielä hoksannut miten sitä edetään. Suorille käsille nostaa itsensä ja liukkaalla lattialla peruuttaa pitkiä matkoja. =)

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Me aloitettiin Muksun banaanipuuro pojan ollessa 5 kk 1 vko. Käsittääkseni banaani kovettaa mahaa, meillä ollut kans vatsavaivoja jonkin verran, mutta puuron myötä loppui/väheni vatsavaivat ja yöt paranivat huomattavasti. Ennen puuroa söi noin 2 h välein ja heti ensimmäisenä yönä iltapuuron jälkeen söi vain kerran. Viime yötä lukuunottamatta yöt ovat pääsääntöisesti menneet yhdellä syötöllä.
Tykkää myös banaanipuurosta ihan mielettömästi, odottaa suu ammollaan kuin linnun poikanen :)

Ihan alussa söin raskaus Multitabseja, mutta se on jäänyt jo aikaa sitten. Yritän muistaa syödä säännöllisesti ja monipuoliseksi, mutta valitettavasti monesti se on jäänyt vain yritykseksi :ashamed: Täytyy tunnustaa, että tulee syötyä vähän mitä sattuu ja milloin sattuu. Siitä huolimatta maitoa on riittänyt ja poika on kasvanut +30 käyrällä.

Lauren-78
 
Ostin tänään Muksun riisipuuroa, jos joku ilta kokeilis. Meillä tosin ei noita uniongelmia ole, kuin se nukkumaan meno, mutta sekin meni eilen kivuttomasti. Alex meni klo 20 nukkumaan ja nukahti ekalla yrittämällä ja nukkui 3, jolloin söi ja jatkoi vielä aamu 8. Mutta ongelma on se, että minä en itse osaa käydä ajoissa nukkumaan, taas meni puoleen yöhön ja sit ku kävin nukkumaan niin pyörin ja hyörin.

Mullakin lähtee hiukset päästä, ihan kamala kato ja noita kun ei muutenkaan ole mitenkään kamalasti. Perjantaina menen kampaajalle ja saa nähdä minkänäköisenä palaan kotiin.

Nyt pitää mennä lakanoita vetämään kun täti tuli auttamaan.
 
Mä olen antanut myös aleksille banaanipuuroa, riisipuuroa ja nyt olen antanut myös riisi-kaura-vehnäpuuroa. Nämä siis kaikki vauvoille tarkotettuja puuroja. Esikolle alotin sillon suoraan antaan ihan tavallista kaurapuuroa, mutta aleksilla alussa oli mahavaivoja niin ajattelin puurojen kanssa alottaa noista vauvapuuroista. Nyt kun ne loppuu niin siirryn kyllä antamaan ihan tavallisia puuroja.

Aleksi päätti sitten valvottaa meitä koko yön. En tiedä mikä oli pojalla kun piti ihme valitusta koko yön ja tarvitsi maitookin kaksi kertaa yöllä vaikka ei muina öinä ole tarvinnut enää yösyöttöjä.

Mies on nyt juuri hakemassa meille uutta toista autoa. Hän päätti että ei tule mitään kun mulla oli sellanen vanha renu, kolmiovinen. Sitä sai aina jännittää lähteekö käyntiin ja sai kirota istuinta takapenkille. Osti mulle sitten sellasen toyota aygon. Neliovisena ja siellä on sitten ne isofix kiinnittimet takapenkillä, ei tarvi niitten vöiden kanssa enää sompailla.

Nyt miestä kotiin odottelemaan

salah ja aleksi muutamaa päivää vajaa 5kk
 
Heippa pitkästä aikaa!

Nyt viimein sain taas aikaiseksi kirjoittaakin jotain, usein käyn aina kurkkaamassa kuulumisianne mutta kirjoittaminen on taas vaan jäänyt. Josko sitä nyt taas vaikka ryhdistäytyisi. Tuntuu vaan ettei aika riitä mihinkään, 24h vuorokaudessa on vaan yksinkertaisesti liian vähän.. :LOL:

NEALLA piti kommentoida tohon puuroasiaan. Minä olen antanut pojulle ( 5kk ens viikolla) Muksun riisipuuroa jonka kanssa tarjoan useimmiten luumusosetta. Luumua tarjoilen muutenkin päivittäin, sillä ollaan saatu ukkeli tekemään vähintään yhdet kakat per päivä. Kokeile siis ihmeessä puuron kanssa luumua.

Jaahas esikoinen heräs.. Mentävä siis.

Paremmalla ajalla ensi kerralla.

-haaveilija ja poju

 
Moi!
Ja minultakin onnittelut Ajattarelle :flower: =) .
Me ei olla vielä ajateltu toista vauvaa,tai minä. Kun tämänkin kaa on (vieläkin) sopeutumisongelmia niin ei viitsi toista tehä. En taida sittenkään olla kovin lapsi-ihminen,vaikka olen aina luullut. Jospa tähän oppis:ashamed: .

Meillä Aleksi on ollut parin päivän ajan tosi hankala,kun hampaita taitaa tehdä lisää:snotty: . Ei oikein taho nukkua päivisin ja yölläkin herää useammin kuin ennen. Hänelle tuli tuossa viikko sitten jo kaksi hammasta enkä niistä huomannut mitään oiretta,mutta nyt hankaa sivulta ikeniä niin ne taitaa olla kipeämmät tulemaan kuin nuo etuhampaat. Tahtoo itselläkin mennä hermo kun toinen vaan itkee :ashamed: .

Meillä ruokailut menee siten että aloitin eilen antaan aamupuuron,ja sitten syödään se lounas(1prk kasvissosetta,lihasoseet ei oikein kelvanneet ja päälle menee melkein purkillinen hedelmä/marjasosetta), välipalat on ollut pelkkää maitoa sitten päivällinen joka on taas sama kuin lounaskin eli 1prk kasvissosetta ja päälle sitä marja/hedelmäsosetta. ja illalla puuroa!!
Olen alkanut miettiin että pitäiskö muuttaa syöntiä siten ettei anna kuin lounaaksi 1prk kasvissosetta ja päivälliseksi samoten tai sitten lihasosetta ja välipalana noita marja/hedelmäsosetta?! kun tuntuu määrällisesti paljolta ja kuitenki kitisee.

Vaikea tietää näin ensikertalaisena miten PITÄISI tehdä tai kun ei oo sellasta tuntumaa mutta kaippa sitä oppii :)

No nyt täytyy rueata ruokkimaan aleksia
Moikka taas :wave:
 
kiitos kaikille taas vastauksista. olisin ihan pulassa ilman teitä :hug:

eli kokeilen nyt sit tänään lukalle illalla vähän sitä banaanivelliä ja pistän sekaan vähän luumusosetta. luumua olen syöttäny kyllä muutenkin melkein joka päivä. silti tuntuu että maha on aika usein kovalla ja ukko saa tiristettyä vaan pienen kikkareen vaikka kuinka äheltäis. välillä toki rysäyttää kunnon läjän ja paistaa seuraavan illan kun naantalin aurinko
 
Moikka!!

Pikaiset kuulumiset meiltä... lisää kun kotiudutaan sairaalasta maybe tomorrow...

Joo eli meillä meni Tilda pieni sunnuntai iltana aika limaseksi ja oli kipeän olonen. Lähin tk:n päivystykseen ja se laitto sairaalaan lastenlääkärin arvioitavaksi. No lääkäri passitti osastolle meijät. Toinen korva oli aika pahasti tulehtunut ja kuumetta hieman alle 39', limaa on imetty useampaan otteeseen aika paljon.

Nyt onneksi kuuri ja muut lääkkeet alkanut tehoamaan ja tänään on ollut kuumeeton päivä ja limaakaan ei oo kuin tosi varhain aamulla imetty. Päivän aikana on jo touhunnut entiseen malliin ja jos limanäytteessä ei ihmeempiä ole niin kai huomenna kotia.

Nyt takasin sairaalaan., kävin kotona toisia katsomassa.
 
Tildalle paljon voimia ja paranemista.Myös äidille ja isälle.
Meidän tyttö joutu 5viikon ikäisenä silloin parivuotta sit niin samasta syystä sairaalaan. Se on inhottavan näköstä ku imetään sitä räkää :|
Ja nyt on kans tää poju tosi limanen ja räkänen. Et meillä menee Ventolineä aamua iltaa edelleen.
 
Tildalle paranemisia ja äidille voimia, onneksi tauti on jo voitonpuolella :hug:

Nukkumisesta ja syömisestä: Reilun kuukauden ajan on jo syöty kiinteitä ja edelleen tähän asti heräilty se 3-4 kertaa yössä. Nyt on kolme yötä mennyt kuitenkin yhdellä myöhäissyötöllä(klo 23-24) ja yhdellä yösyötöllä(klo3-4). Oispa tämä pojun uusi rytmi :)

hansu: Samaa mietin minä, että pitäisikö jättää hedelmä/marjasoseet kokonaan lounaalta ja päivälliseltä pois, kun tuntuu tosiaan kasvissoseen jälkeen aika tuhdilta annokselta. Antaisi sitten välipalana kerran päivässä ja lisäksi hiukan aamu- ja iltapuuron kanssa. Toisaalta "jälkkäri" maistuu pojalle hyvin :whistle:
 
neitiperho
Heissan

Meillä myös syödään tuota muksun riisipuuroa aamuin illoin ja sekaan laitettu aina jotain hedelmäsosetta, kun pelkästään se ei mene. Ei ole tarvinut luumua kertaakaan sen jälkeen kun puuro aloitettiin, vatsa toiminut sen jälkeen tosi hyvin. Joten tuli mieleen ajatellen nea85 jos puuroa aloitat niin kokeile vaikka ilman luumua ja tarvittaessa laitat sitä myöhemmin sekaan. Tää nyt tietty mun mielipide, mutta itse puuro tosiaan monilla jo auttaa vatsaa toimimaan.

Ensimmäistä kertaa aloitin tekemään neidille itse ruokaa. Täytyy myöntää, että niin älyttömän laiska olen sen kanssa ollut, että siksi vasta nyt. Ja sitten kun miettii että mulla jopa meni ruuan tekoon 5min niin taidan tosiaankin olla laiskuuden huippu :D Mutta josko sitä nyt alkaisi siihen, että itse tekee ruuat niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa tuossa kauppalaskussakin näkymään. Eipä ihan halpaa ostaa viikoksi neidille hedelmäsoseita, NANnia, velliä ja soseita siihen päälle. Saapa yhden pois. Omaa maitoa aiemmin laitoin puuron sekaan, mutta jotenkin tuntuu että se aina jäi niin laihaksi joten tästä syystä NAN/tuttelia siihenkin menee.

Nyt on meillä sentään pari yötä nukuttu taas paremmin. Ei ole tyttö herännyt aamuyöstä höpöttämään. Nyt nukkunutkin taas mun kyljessä ekan heräämisen jälkeen, oisko se nyt tällä kertaa auttanut?! Ja aiemmin kun oli juuri ongelma se, että herkästi jäi viereen nukkumaan jolloin taas nukkui huonommin. Ota näistä sitten selvää :LOL: Muutaman tunnin päästä olisi neuvolakin. Saa nähdä kuinka neiti on kasvanut. Enää menee niin harva 68cm vaate päälle, että kai se sitten pari senttiä olisi edes kasvanut.

Hyvä ettet Ajatar loukkaantunut. Tuli vaan sellanen fiilis että saattaisi mun kirjoitus jopa loukata ja helposti ehkä ymmärtää väärin. Mä kun olen toisiaan vähän huono tässä kirjallisessa tuotoksessa =)

Neitiperho ja tyttö tasan 5kk
 
ajatar, onnea!

mammaliini, voi tilda-pikkuista! onneksi vaiva on jo kohta ohi ja äitikin voi huokaista helpotuksesta :)

mä syön multitabsin raskausmonivitamiineja ja kalkkia, molempia. mulla on merkittäviä allergioita, niin en muutenkaan saa tarpeeksi vitamiinia ruuista, tai ainakaan kalkkia, kun en juo maitoa.

kertokaahan, mitä se "luumu" on, mitä syötetään kiinteissä vauvalle? onko se tuoreita luumuja, sellasia, mitä syödään jouluna (mitä ne on, tiedätte kyllä, pusseissa sellasia lähmäsiä ) , vai jotain muuta? teen itse soseet, ja muut hetelmät, marjat, sun muut on mulle selvä nakki (kunnes toisin todistetaan) , mutta luumuhommelia ihmettelin itsekseni jo aiemmin. auttakaa uusavutonta :D
 
Mä syön Multi-tabs monivitamiinia (jossa on myös se tärkeä d-vit mukana), kalkkia (syön vähän maitotuotteita) ja kalaöljyä (en tykkää kalasta ja sen saanti vauvalle on tärkeää).


Tänään on 5kk neuvola. Ilmoitan myöhemmin mitat...

Mairo ja Tyttö 5kk 4pv
 

Yhteistyössä