~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Scalalle paljon onnea!! :flower: :flower:

puudutuksista; mä sain viimeks kummatkin siis epiduraalin sekä sen kohdunsuun puudutuksen (nimeä en muista..) eikä mulle kyllä jääny niistä mitään kipeää kohtaa! epiduraalin varmaan ennemmin ottaisin, tai en tiedä, mulle saa antaa kaikki puudutukset mitä vaan saa antaa! :D

sitte tässä yhtenä iltana pamahti mieleen toi perhehuone, onko kukaan ajatellut sinne jos pääsee? onko niissä jotku erikkomaksut tms?

aamulla heräsin selänjomotukseen, mut eipä ollu eka kerta, alan epäillä että johtuuko sängystä vai nukunko jotenki huonosti, sänky kyllä on vaan pari kk uusi mut johtuneeko tästä pienestä joka hikkailee täs samal! itte oon huomannu alkaneeni jännittää et miten lähtee arki sit ku on toi vauva ja taapero! mutta eiköhän se siitä.. taas kamalan lämmin aamu! huh! itse myös olen tuntenut sitä että miten toi vauveliini on alkanu puskee päätään alemmas ja nyt eilen tuntui käsi tai joku tossa navan kohdalla!!!! :eek: kamalan alhaalta, ilmeisesti on laskeutunut??? ja muutenkin tuntuu välistä noita liikkeitä tuol alhaalla semmosis paikois mistä ei juurikaan koskaan mitään tunne, venyttääkö se ton alakerran jokapaikast! liikkeitä kyllä tuntuu edelleen, aamulla nauratti ihan ku heräsin niin koko sänky täris kun tämä pisti potkimalla!! :LOL: toivon kovasti et tää jaksais olla ens kuun loppuun viel masussa kun sillo pääsis miehen vanhemmat tota meidän esikoista hoitaa... :saint:
 
huomenia!!
Täällä herätty klo 6, ku miehellä soi herätyskello, enkä saanu sit enää unta..... :kieh: Noh, väsyttääpähän taas makeasti jo aamupäivällä.

Tervetuloa minskimania!!:)

rouses, perhehuoneet on suunnilleen puolet kalliimpia kuin "normaalit" huoneet.. Oysissa esimerkiks on perhehuoneen hinta 60e/vuorokausi, johon kuuluu siis sekä isän että äidin ja vauvan ylläpito :D Normaalihuone on kai 30e/vrk.. Kökköä, ku Oyssissa perhehuoneita on vähennetty viidestä kolmeen. :eek: Eli aika heikot mahikset saaha se, vaikka haluttaiski, täytyy kuitenki koettaa onnea!!!:)

Huhhuh, alkaa tuntua että ei kai sitä osaa "tehä" mitää sit ku synnytys käynnistyy! siel synnärilläkää en varmaan osaa ees omaa nimeäni sanoa, saati sit vaatia mitää...tai en osaa päättää esim. noita puudutuksia (jos niitä ehtii ees saaha!).. huoh, mitkä huolenaiheet taas. |O Eniten on alkanu pelottaa että entä jos vauva ei ookkaan terve. Yhtä rakas hän silti tietysti olisi, mutta silti pelko itää.. :( Kai se on iha normaaliaki, kuitenkaa ku eihän tuommoisia voi tietää ennen synnytystä varmaks et onko kaikki hyvin..

Pitäisköhän pakata jotain taas tälle päivää, jos nuo supistukset tuosta yltyis ees vähän kivuliaiksi ;) Nyt kun ovat vaan noita kovotteluja, melko napakoita ja pitkäkestoisia kuitenki! Huomenna ois taasen neuvola.:)

Upp3 ja Mötky-pötky tasan 38!!
 
Huomenta kaikille :flower:

Piti tulla kysymään että onko elomassuissa muita astmaatikkoja? Miten olette pärjilleet ja mikä on olo nyt? Mulla on kauhea olla, kesäflunssa viimeviikolla veti keuhkot totaaliseen lamaan jota kuumuus ja vauvan koko eivät helpota yhtään! Kortisonia vetelen nyt 3 kertaa päivässä, vahvuus tossa pulmicortissa on 400mikrog. Nää aamut on kauheita, keuhkoista nousee limaa ja vaahtoa, henki ei meinaa kulkea ollenkaan. Ahdistaa kamalasti koko ajan keuhkoja. Nyt sitten jännittää miten käy, jos synnytykseen mennessä tilanne ei tasaannu, siellä kun muutenkin vetää voimat pois niin jos ei henki kulje. Sitten kun vielä tuo Hb on juuri ja juuri 100 pinnassa, niin hapetus ei tosiaankaan ole hääviä. Oletteko muut astmaatikot saaneet millaista apua?

Niin ja tervetuloa vaan uudelle mattimyöhäselle, parempihan se on myöhään kuin ei milloinkaan :flower: :hug:

Jabba huulet sinisenä 35+6
 
upp3 mä just sitä aattelin et ne on varmaan tuplahintaset, mut kuitenki kaikki paikat on täynnä kun sen aika koittaa ja mä joudun tyyliin jonneki käytävälle.. viimekski meni niin hyvin et ei ollu ku yks mun lisäks huonees kun mentiin ja samantein seur.yönä huone täyttyi ja meitä oli siel ainaki 6!!!

mulle on tullu pelkoo kun oon lukenu noita teidän juttuja et kävelylenkit edistää supisteluja (oliko näin) niin musta tuntuu et en uskalla lähtee minnekään kävelylle ettei tää vaan ala tulee! varmaan luuloharhaisuutta... :LOL:

rouses 35+4
 
täällä yks astmaatikko jolla vielä siitepöly allergiaakin olen voinut suhtkoht normaalisti odotus aikana välillä on ollut jaksoja kun astma on ollut huonompana olen silloin mammapolilta saanut luvan ottaa lisää lääkettä (pulmicort 400) 1 annos päivässä lisää se on mulle muulloinkin pahenemis vaiheissa määrätty olen käyttänyt sitä siihen asti että ilma on taas alkanut kulkemaan sain sitten lisäksi siitepöly ajaksi allergia lääkettä sitäkin oli suositus käyttää vain sen aikaa että ilma alkaa taas kulkemaan mulle silloin mammapolilta sanottiin että vauvan ja äitin hapen saanti on tärkeintä, viimeksi kun olin synnyttämässä meidän esikoista menin sairaalassa tukkoon kun siellä hometta niin omia lääkkeitä otin sielläkin ja kun meni enempi tukkoon niin kätilö käski ottaa vielä ahdistus lääkkeen

muuten kuulumisia yhtenä kappaleena edelleenkin viime torstaina oli pehmeää kanavaa
n. 3cm ja sisempi suu auki n.2cm jos tänään ei ala syntymään niin huomenna kirjaudun aamulla osastolle käynnistystä varten saa nähdä sitten kuinka pian venla tulee ulos

onnittelut vauvan jo saaneille
 
Uudet ovat tervetulleita tässäkin vaiheessa! :wave:

Perhehuoneista: Onko muita, jotka eivät aio ottaa perhehuonetta, vaikka sellainen mahdollisuus olisi? Mies ei millään haluaisi nukkua sairaalassa, ja asia ei erityisemmin haittaa minua. Asumme lähellä sairaalaa, ja mies voi olla ja aikoo olla kaikki päivät mukana sairaalassa aamusta iltaan. Suunnittelemme siis, että olisimme vauvan kanssa normiosastolla, vaikka perhehuonekin jollakin hyvällä tuurilla avautuisi. Mutta, mutta.. Kaikkialta muualta olemme saaneet kuulla, että kyllä miehenkin pitää olla yötä ja perhehuoneessa. Perhehuone on ihan ehdoton juttu jne jne. Missaammeko oikeasti jotain hirmu oleellista, jos mies ei ole mukana ensimmäisiä öitä, kun hän on kuitenkin mukana päivisin aamusta iltaan? :/ Minusta taas tuntuu ihan kivalta ajatukselta, että normihuoneessa henkilökunta käy herkemmin katsomassa, että kaikki on ok jne. Tietysti vähän jännittää se, että jos joutuu neljänkin hengen huoneeseen, niin onko meno todella levotonta. Mutta emme enää uskalla kertoa ajatuksestamme kenellekään, kun aina se tyrmätään saman tien.

Marikki ja pikkuinen 37+0
 
Viime yönä nimittäin supisteli :D :D joskus n. klo 1.00 kävin veskissä ja maha oli outo.. sit nukahin, ja näin unta et supistelee, sit heräsinki jossain vaiheessa et hei, miutahan taitaa supistaa ihan oikeesti!!! ennen klo 3.00 aloin laskee välejä mielessä ja kellon kaa.. sit nukahin joskus 5.00 aikaa, ku oli ollu jo joku 20min. taukokin välissä.. että kyllä niitä tuli 4-15 min välein :D :D JEE!!!!!!!

nyt on alamaha hellänä ja muutenki outo olo, mut onnex kohta neuvola, ni saa vähän infoo, onx se vaavi tosiaan jo alhaalla ym.

Jänskää, ku ei esikolta ollu yhtään supistusta ennen ku läx syntymään!

Nyt ei kerkee muuta!!

Ainiin Onnea Hirveesti Scalalle :flower: :flower:

Äiti lpr 39 :D
 
Huomenta!

minskimania, tervetuloa mukaan vielä näin loppuvaiheessa. :wave:
Ootko mille synnärille menossa ja onko ultrissa annettu veikkausta sukupuolesta? Jos haluat nuo kertoa, ni lisään ne listalle. =)

Puudutteista, mä sain esikon synnytyksessä spinaalin ja oli kun taivaaseen olis päässy. Sen laittaminen ei tuntunut ollenkaan, enkä huomannu jälkeenpäin että olis ollut pistos kohta kipee. Sen tai epiduraalin haluan nytkin.

Puolen tunnin päästä olis neuvola, palailen kertomaan myöhemmin kuullumiset sieltä. :wave:

HooÄs ja Pimatsu 38+4
 
Scalalle onnittelut! :flower:

Tervetuloa uusille! :)

Oma olo aika samanlainen, ku muinakin päivinä ( ja öinä )... Vessassa ravaan n. 1,5h välein yötä päivää, johtunee tuosta juomisesta, jota en uskalla vielä vähentää...

Perhehuoneista: meillä ei esikon aikana ollu sitä, enkä kyllä usko miehen jääneen mistään paitsi. Sai itsekin levähtää rauhassa ja hoitaja tosiaan tarkasteli aika ahkerasti vointia jne.

Täytynee lähteä tästä ulos neidin kanssa, ku Winxit loppu. Ihanaa, ku aurinko paistaa. :)

Tiitu ja Eppu 36+0
 
Perhehuoneista Meillä oli esikolta perhehuone. Oli hyvä tuuri , kun saimme sellaisen tavallisin huoneen ,joka pystyy muuttamaan perhehuoneeksi, joten se oli paljon suurempi. Musta oli kiva ,kun mies oli mukana tukemassa silloin. Meidän sairaalassa perhehuoneessa olijat kyllä lähes unohdetaan sinne huoneeseen. Välttämättä kukaan ei käy katsomassa ja vauvan verikokeet unohdettiin monta kertaa. Myöskään synnytystä ei käyty mitenkään läpi. Nyt mies on tytön kanssa kotona yöt ja päivät on töissä. Pitää isyy lomaa vasta kun sairaalasta kotiin tulemme. Nyt näin jälkikäteen en koe perhehuonetta mitenkään ehdottomana, vaikka esikon kanssa olisin ollut pettynyt ,jos emme olisi perhehuonetta saaneet.

minskimania Tervetuloa!!

Mulla on lonkat eiseltä kauppareissulta edelleen tosi kipeät. Kohta meille tulee kummityttömme äitinsä kanssa kylään. Kivaa ,kun jotain puuhaa ja kaveria tytölle.
-Poni ja Manteli 36+5
 
täällä taas kuuluu niitä napsahdusääniä wattasta, potkas niin "litsahti" taas! mistälie johtuu.. woi että tuli itku serranoita katellessa!! esikoinen katto mua ihmeissäään että onko se tehny jotai kun meitsi poras ihan täysillä! :eek:

mut nyt walmistautuu ulos lähtöön puistoon niin jospa se tämä toinenkin epeli rauhoittuis wähän..
 
Neuvolasta juuri kotiutuneena:

Rv 38+4
Painonmuutos +350g/vko (yht. +15.1kg)
RR 112/75
Pissi ok
Sf 35cm
Rt
Syke +142
Liikkeet ++

Kaikki oli hyvin, tosin ku terkka tunnusteli vauvan asentoa ja päätä, ni teki aikas kipeetä. Vihlo joka puolelle masua. Voin vaa kuvitella miltä kääntöyritykset tuntuu, ku toi pienki kopelointi tuntuu pahalta. :x
Ens maanantaina olis sit seuraava käynti. *toivoo, ettei enää tarvis sillon mennä*

rouses, mulla kuuluu kanssa noita napsahdusääniä tosi usein. Aina havahtuu niihin, että, joko meni kalvot puhki. Tai ainakin toivon aina, että olis niin tapahtunu. :D En tiiä kuuluisko se vauvan nivelistä tai jostain.
 
Moikka taasen.
Tuli sunnuntaina-maanantai yö oltua sairaalassa, oli ihan säännölliset ja voimakkaat supistukset mutta eipä se sitten siitä lähtenyt edistymään mihinkään suuntaan, kohdunsuu auki 3 senttiä aina vaan vaikka kuinka supistelisi... Ehkäpä tämä tästä ennen joulua kuitenkin syntyy, onhan tässä laskettuunkin vielä aikaa ^^

Ultralla tutkittiin sitten, että vauvalla kaikki hyvin ja sitten sain lähteä kotiin kärsimään :D - lapsivettä on reilusti, virtaukset on kunnossa ja vauvan koko vastaa viikkoja.

chilitin ja Väinö 38+6
 
tervetuloa joukkoon minskimania!

me ei perhehuonetta aijota pyytää lähinnä jo taloudellisista syistä sekä kissan takia, pakko miehen se olis käydä syöttämässä kuitenki. muutenki mies on ihan tyytyväinen siihen että saa olla päivät siellä, sanoi mulle että hyvä vaan jos saisin levättyä yöt. se haluaa muutenki siivoilla ja järjestellä täällä kotona ennen ku tullaan vauvan kanssa kotiin:) tuntuu muutenki et ois kiva jos sais vaikka tutustuttua muihin mammoihin joita sattuis olemaan huoneessa. täällä LKS:ssä on muutenki niitä perhehuoneita tasan yksi joten eipä olis hurjat mahollisuudet sitä saaha kuitenkaan!

täällä oli vähän kauhujen aamu... herättiin miehen kanssa aikaisin ja siinä kävin vessassa ja menin takasi sänkyyn ja kuulostelin siinä että vauva ilmottelis itestään niinku aina aamulla kun herään. noh, ei mitään tunnu ja siinä vähän hieroskelin mahaa ja kevyesti painelin. ei mitään. aina ennen on vauva heti vastannu jos vähän on herätelly. jatkoin herättelyä ja painelin joka puolelta eikä vieläkään mitään. menin olohuoneen sohvalle kyljelleen ja kokeilin uudestaan eikä mitään elonmerkkejä. no siinä sitte hysteerisenä itkemään miehelle että kuuntele nyt kuuluuko sieltä mitään ja mies sano että nyt soitat äitilles ja lähetään sairaalaan tarkistaan tilanne. oli niin aikasta ettei neuvola olis ollu auki. siinä sumussa tajusin käyä juomassa mehua ja menin uuestaan sohvalle ja vihdoin tuntu liikettä. oottelin vielä vähän aikaa ja liikkeitä tuli tasasesti lisää. eiku makkariin miehen kainaloon ja itkemään, tällä kertaa helpotuksesta. masukki rillas kyllä sen jälkeen ihan kiitettävästi, tais vähän suuttua mulle ku hermostuin niin kovasti. nyt myöhemmin sit mietin et no ei varmaan ollu ihme ku heräsin paljon aikasemmin ku yleensä, vauva oli varmaan ihan sikiunessa... :ashamed:

häpeilevä salamanteri&säikäyttelevä steve 38+4 :heart:
 
Perhehuone -asiaan voisin vastata minäkin... Meillä ei ole ollut kummallakaan tähän mennessä eikä missään tapauksessa nytkään oteta. Nyt tietty on miehen pakko tullakin kotiin lasten luo, mutta jo esikoisesta oli selvää että ei haluta. Mies ei halua tulla sinne sairaalaan ja oikeastaan mie haluan olla siellä omineni. Olen tosi sosiaalinen ja puhelias tyyppi, mutta tuossa tilanteessa sulkeudun pariksi päiväksi, haluan vaan olla ja torkkua, ihmetellä vauvaa. Mies oli mun luona esikosta aika vähän, kun ei osattu jutella tai puuhailla mitään yhdessä, sitten meni vaan istumiseksi. Sama synnytyksessä, mie menen hiljaiseksi kuin muuri, esikosta en 12 tunnin aikana tainnut puhua kymmentä sanaa miehelle... Sitten kotona aletaan opetella asioita yhdessä, jotenkin se sairaalaympäristö on niin luonnoton että siellä ei osattu olla ollenkaan normaaleja...
 
Onnea scalalle ja perheelle vaavista :flower: :flower:
ja tervetuloa minskimania!
Vointi on ollut paripäivää hyvä, oon saanu nukuttua vaikka poitsu pyörii mahassa ku hyrrä!
Toissapäivänä siivouksen jälkeen tuli muutama supistus mut ne loppu onneks lyhyeen ku asettu aloilleen, muutenkin välillä kävellessä tuntuu et vauva painaa tosi alas ja kävely alkaa muistuttaa ankan vaappumista aika ajoin!
Perhehuoneesta Hys:ssä maksoi normipaikka 24e(kai) ja perhehuone kaks kertaa kalliimpi! En ajatellut edes perhehuonetta kun mies ei osaa nukkua vieraissa paikoissa, eikä perhehuoneeseen ole kovin suurta mahdollisuutta päästä kun synnäri rempassa!
Käytiin syynytysvalmennuksessa viime keskiviikkona ja siellä oli puhetta noista kipulääkityksistä... alkoi ahdistaa tuo asia! Taidan sinnitellä ilokaasulla niin kauan kuin pystyy ja ehkä epiduuralin otan jos on pakko... toivottavasti nopea synnytys ettei mitään tarvis ton ilokaasun lisäks!!
Ärsyttää kun kaupassa yks lapsuuden kaveri alkoi kyselee et etkö aio hankkiutuu tost mahasta koskaan eroon :headwall: Ihan kiva muuten mut on viel 5vko LA:aan
Jännityksellä odotan viimeistä lääkärikäyntiä joka olis tos yhen aikaa!
Nyt täytyy lopettaa kirjoittaminen kun kisunpennut hyökkäs kimppuun!
Hyvät päivänjatkot kaikille!
Antsu ja ippe 35+2
 
ei täälläkään aiota perhehuonetta ottaa. matkaa sairaalaan vaan 5 kilsaa niin mies on äkkiä paikalla jos on tarvis. mulla ei ole mitään hajua onko vauva laskeutunu. kukaan ei oo missään vaiheessa sanonu sitä mulle, ei lääkäri, ei neuvolan täti.. ärsyttää kun ei oikein tiiä mistään mitään.
 
Tervetuloa elomasuihin minskimania!

Neuvolassa käyty. Tulikin sopivaan saumaan, kun alkoi taas (vaihteeksi) levottomuus nostaa päätään tuon Elmerin liikkumattomuuden kanssa. Eilisen illan jälkeen kun kaveri on potkaissut vaan kerran. Vahvat sydänäänet siellä pompotteli ja nukkumassahan vauveli oli sykkeen tasosta päätellen. Terkka hiukan töni masua, niin jo alkoi syke nousemaan ja liikettä tuntumaan :heart: :D

Muuta neukkasaldoa:
-paineet 114/85
-paino -300 g (Nyt yhteensä tullut 10,7 kg)
-sf-mitta 34 cm eli pudonnut 2 cm viime viikosta
-Elmeri rt:ssa ja mitä todennäköisimmin kiinnittynyt

Jos vaikka sais tänään sen sairaalakassin pakkailtua loppuun saakka. Yritystä on ollut ainakin jo kolmisen viikkoa :D

Tiina80:lle tsemppiä huomiseen käynnistykseen =) Toivottavasti äiti lpr pääsis myös kohtapuoliin punnerrushommiin :D Lupaavalta ainakin toi viimeöinen kuulostaa. (Täällä kateellisena samoilla viikoilla kärvistelen ;) :D )

Jokaiselle oikein paljon kärsivällisyyttä, tsemppimieltä (ja suppareita niitä kaipaaville) =) Nyt siivoushommiin, jos sais tuota asukkia sillä harkitsemaan muuttopuuhia... Eilen jo saunottiin, joten enää viimeiset ässät kokeilematta :D See you!!!

kaneliomena ja vielävaanyksiössäänhyvinviihtyvä Elmeri tasan 39 :heart:
 
Eipä ole paljon tullut kirjoiteltua, ei varmaan ainakaan moneen kuukauteen. Lukemassa olen käynyt säännöllisesti muiden kuulumisia ja moniin kysymyksiini olen jo saanutkin sattumalta vastauksia, kiitos kaikille :)

Meillä raskaus on sujunut hyvin, rakennekontrollissa rv30 vauva voi hyvin ja rakenneultrassa näkynyt kysta aivoissa oli hävinnyt itsestään, se oli suuri helpotus! Vauva on vauhdikas ja liikkuu paljon, koko vaikuttaa aika isolta, jonka vuoksi ensi viikolla menemme vielä painoarvioon. Tänään oli viimeinen lääkärineuvola ja joka kerralla ollut eri lääkäri, sijaisia kaikki ja vähän pettynyt olen ollut joka kerralla. Lääkäri ei tehnyt minkäänlaista arviota synnytystavasta ja kysyessäni sanoi vain että harva nainen ei pysty synnyttämään 4kg vauvaa alakautta.. No, ensisynnyttäjänä sitä miettii liikaa kaikenlaista mutta aika rauhallisin mielin olen ollut, vielä :) Ensimmäistä kertaa lääkäri kuitenkin puuttui valtaviin suonikohjuihini ja ihmetteli miksei niitä ole seurattu, lupasin tarkkailla tarkemmin vielä loppuraskauden muutoksia. On kyllä aika hirveät, mutta elämisen jälkiähän ne vaan ovat :)

Mukavaa loppuodotusta kaikille ja kiitos korvaamattomista vinkeistä monissa asioissa! Itsellä ei massu vielä liiemmin ole vauhtia haitannut mutta ehtii vielä kasvaakin ennen kuin syksyinen haaveemme käy toteen..

Syksyinen haave ja T-E 37+1
 
neitiperho
KIva kuulla, että joillakin alkaa olemaan jo merkkejä mahdollisesta synnytyksestä :/ Täällä kun ei sitten mitään. Eli elokuun lopussa alan ehkä ekan kerran miettimään, että synnytänköhän koskaan.

Me myös miehen kanssa perhehuoneesta ollaan puhuttu. Alkuun oltiin ehdottomasti sitä mieltä, että kyllä se halutaan. Nyt vaan myös miettinyt, että onko nyt kuitenkaan siinä mitään järkeä, kun meilläkin koirat kotona ja pakkohan niitä välillä käydä ulkoiluttamassa sun muuta. Ja mitä miestäni tunnen, niin eihän se työpaikalta malta pois pysyä. Työpaikka vieläpä parin kilsan päässä sairaalasta ja ei meiltä nyt kotoakaan sairaalaan ole matkaa kuin joku max 14km.

Tervetuloa uudelle :flower:

Meilläkin alkanut mun äiti soittelemaan vähän väliä, että noh, joko merkkejä synnytyksestä. Ärsyttävää. Ei tarvi alkaa soittelemaan. Ja onhan tässä nyt kuitenkin aikaa vielä LA. Ja sitten mikä myös ärsyttää, kun yhdellä lapsuuden ystävällä LA 19.8. niin saan jatkuvasti äidin kautta kuulla kuinka sillä jo laskeutunut vauva aikoja sitten, kuinka ultrassa veikattukin että lapsi vanhempi ja plaa plaa...että miksi mulla ei ole ja miksi mulla näin. Hitto, eihän me samassa kropassa myöskään olla. Ei ainakaan auta mun mielialaan yhtään vertailu toisiin kun toinen tollanen ja mä vaan tällainen. No joo, rakas äiti se on, mutta voisi toisinaan hieman noita sanojaan säästellä, mitä ei tosiaan osaa.

No mutta jospa tää vaan tällainen mamma nyt menisi syömään...vaikka olenkin painavampi tässä vaiheessa kuin äitini samoilla viikoilla odottaessaan mua :D

Neitiperho+Iines-Eetu edelleen rv 37+
 

Yhteistyössä