~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

heipsansaa kaikil jälleen!! :) tartteeko np-ultraan mennessä jättää pissanäytettä?? Ei varmaan?? piti vaan kysäistä kun en varma ole.. :/ täällä olikin nää sivustot muuttuneet, kivaa vaihtelua edellisiin! :) mutta, pitäis tästä lähteä ruuan laittoon...
 
Missä ne ennustajien osotteet oli ku mä kyl näin ne mut nyt en löydä niitä mistään, voisko joku auttaa? kiitos. Uusiakin tullut mukaan, tervetuloa. Omassa olossa ei muutosta, välillä pahaolo, väsyttää jne. Myös epävarmuutta onko "Valtteri" enää elossakaan. Neuvola vasta ens viikon torstaina ja ultra maaliskuun alussa. Olen siis jo nähnyt sykkeen vkolla 7+?.
Vilma71 ja valtteri 12+4
 
Moikka kaikille!
Hirveä pääkipu jäytänyt taas koko päivän. Johtunee univelasta.. On ihan kamalaa, kun herään joka ikinen aamu 4-5 välillä kovaan pissahätään ja en saa enää unta sen jälkeen!! Vaikka en sytytä valoja vessaan ym.. Ja töihinkin pitäisi aina mennä. Todella stressaavaa ..

Rouses, en ole ainakaan koskaan kuullut, että np-ultraan mennessä pitäis jättää pissanäyte. Miksipä pitäisikään, jos ei ole esim. VTI-oireita jne.

shih tzu: Meillä onkin sama synnäri ja melkein sama LA, saa nähdä, ollaanko yhtä aikaa KOKS:issa ;)
 
Meillä on kans kaksi kissaa, ja moni neuvolantätiä myöten vähän vihjaili että mitä te kissojen kanssa teette kun vauva syntyy. Kissojen kanssa ei tullut minkäänlaisia ongelmia! Ne ovat lähinnä pelänneet vauvaa ja etsiytyneet toiseen huoneeseen kuin vauva, eivät oikein pitäneet pikkuisen itkusta, eikä nykyisestä kiljumisesta =) Neidin ensimmäinen sana tuli n. 9-10kk ja se oli selkeä kissa, eli näistä kahdesta hattivatista tuli nopeasti neidin tärkeimpiä tuttavuuksia. Vieläkin aamuisin pitää aina ensimmäisenä käydä katsomassa että missä kissat luuraavat =)

Ihania otuksia!! :heart:
 
Mä sitten jaksan aina kummastella ihmisiä, jotka varottelee raskaana olevia, et "sit vauvan synnyttyä on kyllä luovuttava lemmikeistä". Miksi? Miten muka lapset ja lemmikit ei onnistuis samassa perheessä? Onko jollain tullut ongelmia? Mä en oo vain kuullut, kaikilla on mennyt hyvin. Meilläkin oli esikoisen syntymän aikaan vähän ärripurrikoira, mut eipä sekään ikinä ärhennellyt vauvalle, väisti toiseen huoneeseen, jos vauva ärsytti ja aika paljon antoi vauvan vanuuttaa ennenkuin lähti paikalta. Toinen koira taas olis koko ajan ollut hoitamassa vauvaa - ja silloinhan mun eka "raskausoire" oli, et molemmilla koirilla alkoi paha valeraskaus, vaik niiden juoksuista oli jo pitkät ajat. Ne haistoi/vaistos hormoonit paljon ennemmin, mitä testi näytti plussaa!

Vilma, ne ennustajan osoitteet löytyy ainakin kerhon sivuilta. Ootko käynyt siellä? Mä nyt en yleensä usko tollasiin, mut sit taas, "uskaltaako" sinne laittaa kirjettä, jos se ei sanokaan ensi vuodelle lasta, alan takuulla panikoida ihan hulluna... noi sormustestit sun muut on niin paljon vaarattomampia :p.

Mulle ei oo tullut vielä yhtään painoa raskauden aikana. Kotona meillä ei vaakaa olekaan, eilen kävin lääkärissä. Olin kyllä ite varma, että on tullut monta kiloa, sen verran tunnun kasvaneeni joka suuntaan - ja herkut on kieltämättä maistuneet... :whistle: Mut ei kai niitä kiloja vielä tässä vaiheessa pitäiskään tulla. Viimeeks tässä vaiheessa vielä laski paino oksentelun takia... ja sain mä silti niitä sen 16 hankittua, joten nou hätä ! ;) Mä en kyllä yleensäkään liho helposti, kilot menee sit vaik miehelle, jonka ei kyl tarvii kun katsoo ruokaa, et kilot tarttuu...

Hemuli, 12+3
 
kiitti hemuli80. En mä aio niitten vastausten takia yöuniani menettää, ihan huvikseni vaan kun on niin monia ennustuksia kuullu. Sen kiinalaisen mukaan meille tulis tyttö. On ne toisaalta mielenkiintosia kunhan tosiaan pysyy huumori mukana ja tosikkuus kaukana.
 
Tervetuloa joukkoon uudet odottajat :wave:

rouses: En oo kuullut että tarvis jättää virtsanäytettä. Jos jotain syytä ois, niin luulisin, että ne siitä erikseen jo etukäteen sanois... :) Mä kävin itse vielä tiristään viimeisetkin tipat justiinsa ennen vastaanottoa :D

Mulla on ollut viime päivät ihme jomotusta sekä alaselässä, että ihan alavatsalla. Samoin sellaisia repäisyjä, mitä tuli silloin ihan alkuun esim. kylkeä kääntäessä jne. Kaipa juniori raivaa siellä lisää kasvutilaa itselleen :heart: Enää parisen viikkoa, niin pitäis alkaa jo tuntea liikkeitä - sitä odotellessa!

Yeisolotila on muuttunut täysin; väsymys on väistymässä ja hirmuinen energia astumassa tilalle. Musta tuntuu, että sekä työ-, että kotirintamalla on saanut enemmän aikaan muutamassa päivässä, kuin yhteensä moneen kuukauteen. Toivottavasti muutos olis edes hetken pysyvä, niin sais selvitetyksi ja tehdyksi kaikki rästityöasiat :D Siinä sitä vasta puuhaa riittääkin. Nyt syömään :p

kaneliomena ja Elmeri 15+0
 
Olenkohan mä jotenki yliherkkä vai mitä te muut olette mieltä vieraitten tulosta kosketteleen vatsaa sit ku se alkaa kunnolla näkyyn? Tai kyselyistä imetyksestä ja synnytyksestä? Siis tarkotan hyvänpäivän tuttuja joita näkee ehkä kerran kuussa tai sit ihan vieraita esim.kaupassa. Mä en tykkää, yök. Tuntuu kovin yksityisiltä nuo asiat. Viimeks laitoksella pyysin yhtä kätilöä neuvoon imetystä ja ennenkuin huomasinkaan se oli jo kaivanu mun rinnan esiin ja puristeli sitä et sais maitotipan siihen päähän. Hyvä etten livauttanu sitä. Tyydyin sit vaan sanoon et sanallinen apu riitäisi. Se oli tosi nopee liikkeissään ja tuli jo olo et sori ku kysyin.
 
Meillä ei oo eläimiä, enää.. koira oli ja kissa, mutta koira annettiin pois, ei lapsen takia vaan muista syistä ja kissa kuoli.. ongelmia ei kyllä meilläkään ollut elukoitten ja lapsen tulon kanssa, makkarin ovi vaan pidettiin öisin kiinni, ettei kisu päässy vauvan sänkyyn.. paitsi kerran se siellä oli ku yöllä heräsin.. kissa kyllä vähän suuttu ku vauva tuli kotiin, se hävis päiväx ja sitten tappeli hurjasti yöllä ja sit kotiutu.. sai lääkekuurit ja kaikki ku paikat tulehtu.. se kyllä suuttu sillonkin ku koira tuli meille, se oli vähän mustis tyyppiä, mutta ei koskaan ollu ihmisille äksy! se suuttu miullekki sillo ku muutin miehen ja hänen kotiin .. kusi joka paikkaan missä oli miun tavaroita.. ja nyt myöhemminkin pissas pojan sänkyyn!!

että sellasta..

ensi viikolla olis neuvola, ihanaa päästä taas kuulemaan :heart: äänet!!

Äiti lpr 15
 
Sitähän miun on pitäny kysyy, et onko muita piilareitten käyttäjiä?? mie ku ootin esikoista, ni en pystyny pitämään piilareita, mutta nyt oon pystyny. aika jännä, mutta on miulla merkkikin kyllä vaihtunu tässä välissä, et voi johtua kyllä siitäkin!! mut ihanaa ku voi käyttää, en osaa olla yhtään lasien kanssa!!
 
kyllä miun mahaa saa koskea, mutta se riippuu kuka koskee ja miten asiansa esittää.. eli siis ihan kaikki koskettelijat ei oo kivoja..
ja mie oon kyllä sellanen lörppä huuli että kerron kaiken vaikkei kukaan kysyiskään =) siis synnytyksistä ja yleensä kuulumisista..
mut en kyllä tollasesta tykkäis et tultas tissit ottaa ihan ilman lupaa käsittelyyn.. mut jos tartteisin apua niin yleensä oon kyllä ottanu vastaan, esikon syntymän jälkeenkin olin niin pihalla, etten ees muista mistään ensi imetyksistä.. tiiä vaikka sillo ois joku muuki ollu tisseissä kiinni ku vaan vauva..
 
Minä olen omasta yksityisyydestä todella tarkka ja en muutenkaan kestä noita vauva-uteluja, siksi yritänkin pitää tän mahdollisimman kauan salassa ulkopuolisilta. Mä jotenkin vaivaannun kaikista onnitteluista sun muista. Kyseessä on ensimmäinen raskaus ja tää on ollut mulle aikamoinen identiteettikriisi, mutta kyllähän tässä on vielä monta kuukautta aikaa totutella. Tosin pahin kriisi on jo takana päin.
Isäni sisko, jonka kanssa olen varsin paljon tekemisissä on varsin utelias ja kun hänelle rohkenin kertoa, niin johan se oli mun paidan helmaa nostamassa, että onkos sulla jo mahaa, kait hän sen saa katsoa. Oli pakko todeta, että ei ole vielä mahaa ja ei saa katsoa, ihan kuin minuun saisi tuosta vain koskea.
Onneksi molemmat isovanhemmat ovat tajunneet, että kyllä mä kerron jos siltä tuntuu, että jotain kerrottavaa on, selväksi sen tein, että uteluihin en välttämättä vastaile, kun ne alkaa ihan oikeasti ahdistamaan. Mut mä olenkin vähän outo.
 
Tervetuloa uusille pinoon!

Tänään on jo neljäs aamu ilman oksentelua, jokohan uskaltais sen loppumisesta iloita =) kyllä sitä yhdeksän viikkoa vissiin kestikin.

Mulle tuosta papasta sanottiin myös ettei nyt raskauden aikana oteta kun raskaus saattaa jotenkin vaikuttaa niihin tuloksiin, tai vääristää niitä. Mutta aika erilaisia mielipiteitä on lääkäreillä ollut.
Mulla oli onneksi viimeksi eri terkka kun kävin neuvolassa, oma oli lomalla ja se ei kovin mukava ollut. Muutenkin on ekaa lasta odottaessa vähän epävarma olo kaikesta niin se vielä suunnilleen huusi joka asiasta, mm. ruokavaliosta kun alussa elin suunnilleen pillimehulla ja jollain vehnäsämpylöillä niin itsekin mietti että miten oikein saa tarpeeksi ravintoa, terkka sitten puuttui myös siihen että en syö punaista lihaa ja heti käski ottaa yhteyttä ravitsemusterapeuttiin, joka oli kyllä sitä mieltä että ruokavalio on ihan riittävä (siis normitilanteessa kun ruoka taas maistuu =) ja nyt tämä toinen terkka sanoi ettei alussa todella kannata huolehtia syömisestä, vauva kyllä saa kaiken minkä tarvitsee.
Ja toinen asia mikä nauratti jo silloin, en ole juurikaan ollut pienten lasten kanssa tekemisissä (mutta luotan siihen että kyllä se äidinvaisto aika paljon kertoo ja opettaa), niin terkka kysyi että onko minulla kissaa tai koiraa kun monet harjoittelee niillä ennen vauvan tuloa, joo, eiköhän se ole kuitenkin vähän eri asia pientä lasta hoitaa kuin kissaa.. vaikka tiedän kyllä että eläinten hoito on myös hyvin vastuullista puuhaa.
Onneksi nyt keväällä muutan niin on ainakin mahdollisuus saada joku vähän mukavampi tapaus.

Nyt on myös väsymys jo hellittänyt, hirveästi tekisi mieli puuhastella kaikkea kun pari kuukautta on mennyt aikamoisessa horroksessa eikä ole jaksanut juuri mitään tehdä. Paitsi tuota aamuyöllä heräilyä toisinaan on, sitten otan töiden jälkeen pienet unet.

Tuota mahaa mullakaan ei vielä mihinkään näy, kädellä kun kokeilee niin kyllä siellä sellainen 'pallo' tuntuu. =)

Hyviä vointeja kaikille!
 
Niskaturvotuksen "sallittu" määrä vaihtelee siitä millä viikolla olet, en kyllä muista mitkä raja-arvot oli milloin.... meillä oli viikolla 12+6 0,9mm.

Masun koskettelusta, kaikki kyllä kysyivät luvan ennenkuin esikoisen aikana tulivat masua koskettelemaan. Minusta taitaa hyvin nähdä ettei kannata tulla liian lähelle "yksityistä" aluettani =)
 
Ninzku lohduttava kuulla, että aikaa on,nnikuin sinulle oli ilmoitettu :D nyt alkaa iskeä paniikki.. no pitää toivoa kovasti, että uusi asunto löytyy pian!! ja eihän sitä vielä tiedä miten meidän katti ja koira reagoi..kissansuhteen en tosiaan usko että ongelmia tulee, mutta tuo koiruus vähän mietityttää..
mulla ei oo vielä kukaan alkanut masua koskettelemaan(onneksi)
paitsi ukko tietenkin haluiaisi kovasti pussata ja pöristää(pöristää koska lapset kuulemma tykkää siitä, mutta musta se tuntuu erityisen epämiellyttävälle :D ja mieshän kahta enemmän haluais pöristää.sen kieroa huumorintajua :D
 
ajatar, meillä sama homma eli asuntoa kovasti etsimässä. asutaan nimittäin 29,5m2 yksiössä ja mulla se kans mielessä et en haluais muuttaa ennen ku on iso maha! käytiin viimeviikolla kattomassa yhtä asuntoa joka oli aivan ihana ja just hyvä meille mut se omistaja kuulemma vielä miettii kun tämän meijän kissan olemassaolo vähän sitä kuulemma häiritsi. mie heti kiinteistövälittäjälle vakuuttamaan et leikattu kissa on joten ei merkkaile ja niin pieniki vielä ettei sitä ees huomaa meillä. toivotaan että huomenna tulis hyviä uutisia, pitäkää peukkuja!
 
Tervetuloa uusille =)

mansikka kokeile juoda jonkun aikaa karpalomehua lasi tai pari päivässä, mulla oli yhteen aikaan kans kokoajan tulehdus päällä ja toi autto, eihän sitä oo kiva jatkuvasti lääkkeitä popsia, eihän se välttämättä tepsi mutta... toivottavasti paranet pian, inhottava tauti

neitiperho mulla oli kans just tollanen olo ekassa raskaudessa, johtuen just siitä että vartalo muuttu niin paljon, oon ihan tavllisestikkin mustasukkanen mutta raskausaikana se oikein korostuu, mutta nyt tosiaan ei enää oo niin pahana kun ekaa odottaessa =) kyllä se siitä, koita jaksaa
sinäkös se muuten kävit siellä koiranäytteyissä, kuinkas meni? aattelin kans jos tota pikkukoirapoikaa käyttäis kesällä jos sen sais nyt ensin jotain oppimaan, on melkonen koohottaja vielä =)

tatjana mullakin on ollu jst tuolla vasemmalla alhaalla välillä koviakin vihlasuja ja yleistä jomotusta, toivottavasti on vaan kasvukipuja..

jännittää jo perjantain neuvola, että mahtaako kuulua sydänäänet hyvin, kaikkee sitä vaan täytyy hermoilla, no ainakin huono olo jatkuu vielä että oireet ei kyllä oo vähentyny. tänään on tullu pari supistusta, mulla alko pojastakin 14 viikolla supistukset rasituksessa ja jouduinkin sit sairaslomalle, nyt saa onneks kotona tehdä asiat ihan omaan tahtiin ja levätä sillon kun siltä tuntuu
mä en muuten kans kyllä yhtään tykkää että kukaan tulis taputteleen, ainakaan vieras,onneks ei oo sellasia pahemmis tullu vastaan, siis aiemmissa raskauksissa =) tätähän tuskin viä huomaakaan =)

niin jos päivittäjä viittis laittaa mulle että 3 lapsi ja sairaala tays, kiitos paljon =)

täytyy taas ettiä jotain purtavaa :wave:
eliisa ja pikkuruinen 14+5
 
Meillä ei etsitä asuntoa, mutta omakotitalon rakennus projekti olisi tarkoitus aloittaa kevään mittaan, joten kyllä siinä varmaan hommaa sitten riittää :)

Vihdoin kun ällötys ja pahaolo helpottivat, niin nyt olen sitten jo toista viikkoa kotona saikulla, kuumeilun ja flunssan takia. Voimat on ihan pois ja päivisin ei tekis mieli tehdä muuta kun nukkua.
Onneksi eilen oli neuvola ja sain kuulla masuasukin sydänäänet, jotta tietää että siellä on sentään kaikki hyvin!

 
Minua ei häiritse ollenkaan jos tutut ja sukulaiset haluavat masua koskettaa. Eikä häirinnyt sekään vaikka tissejäni koski kymmenen eri kätilöä laitoksella.
MUTTA sitten nousee karvat pystyyn jos joku tuntematon mammeli tai ihan kuka vaan tulee jossakin kaupassa lääppimään. En myöskään tykkää jos poikaani koskettaa täysin tuntemattomat ihmiset, juuri esim kaupassa taas. Synnytyksestä kerron tutuille jos joku siitä kysyy. Mutta hieman ihmettelin kun oltiin pari viikkoa pojan syntymän jälkeen miehen mamman synttäreillä ja joku aivan tuntematon mammeli kysyi että oliko synnytys kivaa? Voiko synnytystä kuvailla sanalla kiva? :LOL: Hänelle en myöskään halunnut kertoa että repesikö se tavara tuolla alhaalla tai että mites tissit voi. Poistuin huoneesta :)
Tuntuu vaan että jotkut ihmiset olettavat että synnytyksen jälkeen intiimeistä asioista tuleekin yhtäkkiä julkisia joita kerrotaan suu vaahdossa ihan kaikille.

 
Olipas kivasti lukemista :)

Meillä on sisällä kaksi kissaa, ulkona tarhassaan asustavat kaukasianpaimenkoirat äiti ja tytär, tallilla on 11 hevosta ja viisi kisua lisää sekä kani-vanhus. Kun esikoisemme syntyi kaikki eläimet tiesivät hänen olevan osa perhettä. Vanhempi sisäkissa hieman pelkäsi ja nuorempi ihastui vauvaa heti. Vartioivat koiramme eivät ikinä haukkuneet vauvalle. Hevosemme ,jotka ennen olivat aina pörhistelleet lasten vaunuille, eivät vaunuja pelänneet enää ollenkaan ,kun minä olin niitä lykkimässä. Toki eläinten ja lasten kanssa pitää koko ajan olla varuillaa. Pepppi meillä oli myös esikon eka sana kissa :) .

Me ollan myös toivottavasti pian muuttamassa. Aloimme kesällä rakentamaan isompaa taloa tähän pihapiiriimme. Asumme nyt vanhassa rintamamiestalossa kokoa n 50m2. Uudessa talossa on alhaalla 130m2 ja ylös tulee vielä myöhemmin 70m2 lisää. Innolla odotaan muuttoa, mutta tämä vietävän kostea syksy/talvi on hidastanut lattioiden kuivumista. Taas tällä viikolla tulee mittaja mittamaan ,joko saataisiin laminaatit asentaa. Tapetit on jo seinillä eli lattia, listoitukset ja kalusteiden asennukset puuttuu. Huonekalutkin on jo hankittu ja nyt olen lähes kaikki verhokankaatkin löytänyt. Joten loppuruoralla ollaan.

Haaveilija08. Elokuussa 06 on myös esikkomme syntynyt. Ikäeroa tulee n. 2 vuotta. Minusta on niin ihana ja hyvä juttu ,että tuo taapero saa sisaruksen. Hän on nyt niin meidän ,mummojen ja pappojen silmaterä, että on ihan hyvä ,että tulevaisuudessa joutuu huomioita jakamaan.

Se on kyllä hassua kuinka odotus, synnytys ja imetys -jutut kuuluu kaikille. Minua häiritsi ,kun esikkoa odotin , se että ihmiset katsoivat aina ensin mahaan ,sitten vasta kasvoihin. Sitten ,kun vauva syntyi ,puolitututkin uteli kaiken imetyksestä ja muusta. Sitten oli vielä ne ,jotka toivotteli jaksamista ,kun vauva-arki on niiiiin rankkaa. Itse en pitänyt vauva-arkea yhtään rankkana , vaikka ennen aikainen vauvamme tarvitsi tisua aluksi 2 h välein. Siksi tämä jotenkin ärsytti. Muutenkin tunteet on niin pinnassa raskauden ja vauva-ajan aikana, että ärsyyntymis kynnys on kovin matala :) .

En nyt muista pitikö vielä jotain kommentoida. Pitää mennä iltapuuron keittoon.
-Poni ja Manteli 12+5
 

Yhteistyössä