¤¤¤ELOMASSUT MAALISKUUSSA¤¤¤

Onpas joillekin ikävästi huomauteltu painosta neuvolassa :/ Ei se minunkaan mielestäni ole neuvolan tehtävä äidin painosta huomautella, varsinkaan jos on kaikki muuten hyvin. Jokainen omat kilonsa kantaa, ja minä ainakin otan vastaan kaiken painon mitä saan :) Kyllä niitä ehtii sitten pudotella taas vauvan syntymän jälkeen, imetys vie suuren osan.

Ei tässä mitään kummempaa asiaa ollut, jännittyneenä huomista ultraa odottelen!

Lilli ja Tiitti 19+6
 
Hei vaan!

Jaahas josko sitä minäkin muutaman rivin kirjoittaisin, te muut kun olette niin kovin aktiivista sakkia, mikä on kylläkin mukava asia! :)
Omaan napaan ei ihmeitä.. Tän päivän jomottanut ihan alavatsaa ja häpyluun seutua, ilmeisesti jotain kasvukipuja. Ihmeen vähän mulla vielä ollutkin noita kasvukipuja yms. Vointi on muuten hyvä, pirtee olo suurimman osan päivää ja ruokakin maistuu vallan hyvin! Välillä ikävät rytmihäiriöt ja huimaus vaivana, silloin on vaan osattava löysätä tahtia. Supistelut ehkä vähän vähentyneet. Masussa välillä pientä liikehdintää, sitten taas aikoja jolloin kovin hiljaista. En jaksa asiasta ottaa stressiä,kyllä ne liikkeet sieltä vielä kunnolla voimistuu ajan kanssa.

PAINOSTA jutustelua ollut.. Mulla painoa tullut viime neuvolan mukaan kaiken kaikkiaan 2,5 kg. Olen normaalipainoinen ja ihan surutta aion antaa tässäkin raskaudessa painon nousta. Toki terveellisesti pyrin syömään, mutta en todellakaan ala tarkkailemaan syömisiäni sen takia että paino ei saisi juuri lainkaan nousta normaali painosta. Onhan toki niitäkin odottajia joilla piano ei juuri ouse normaalitilanteesta, mutta suurimmalla osalla se 10kg ainakin kokonaisuudessaan paino nousee. Sehän kuuluu raskauteen ja vielä imetysaikaankin että vartalossa on vararavintoa, kyllä niistä sitten ajallaan eroon pääsee. Eihän sitä voi olettaakaan että vartalo pysyisi läheskään samoissa mitoissa raskausaikana, siihen on vain asennoiduttava oikein. Kyllä minuakin ekassa raskaudessa alkuun hirvitti kuinka huimasti painoa tuli lisää (lähes 20kg) mutta loppujen lopuksi nautin pyöristyvistä muodoistani. Ihanaa kerrankin saada vapaasti olla sen kokoinen kuin on, ilman että tarttis jatkuvasti stressata miltä näytän ja olenko nyt tarpeeksi hyvässä kunnossa. Lyhyt aikahan se raskausaika on elämästä loppujen lopuksi. Hormoonit toki tekee monelle tepposiaan ja peilistä näkee mitä milloinkin. ;) Yritetäänhän nyt kuitenkin jokainen nauttia masuajasta, on se niin ihanaa loppujen lopuksi kaikkine vaivoineen! :heart:

Ai niin, onnittelut kaikille tytöistä ja palstan ekasta pojasta! :flower:

Nyt lähden ruuanlaittoon kun en muista oliko vielä jotain mistä piti kirjoittaa. Mukavaa pääsiäisviikkoa kaikille ja hyviä vointeja!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 18+1
 
:headwall: :headwall: Kirjotin viestin ja just ku olin sitä lähettämässä ni nettiyhteys katkesi,että mulla menee hermo näitten vehkeitten kanssa!!!!

Siispä.. paino on mulla noussu 4,5 kiloa, mikä on musta aika vähä, ku syön niin paljo herkkuja ja liikunki nii vähän :ashamed:

ehkä pääsen tänään vaateostoksille,jos mies ottaa tytön omille asioille mukaan,vähän jo lupaili,ku äsken soitti.varmaan koittaa kovasti keksiä tekosyitä,et ei tarvis ottaa ni pääsis ite rauhassa

Ollaan siskon kans lähössä lauantaina baariin ni ois kiva ssada uusia vaatteita, jos kävis katsatamassa h&m:n äippävaatteet, mistäs niitä muualta oulussa saikaan?

Viime yön nukuin heräämättä,ei tarvinnu ees vessassa käy ja tyttöki nukku koko yön =) =)
Mutta kummastippa tuo aamulla väsytti....

Joo nyt ruoan laittoon.......
 
Iloisia kuulumisia monilla, onnittelut tytöistä ja pojista :heart:
Mekin käytiin tänään rakenneultrassa, mutta pikkuinen ei kovin yhteistyöhaluinen ollut, kovin oli hankalassa asennossa eikä meinattu saada mittoja otettua. Kätilö heilutti mahaa ja minun piti pyöriä kyljeltä toiselle että saataisiin parempi kuvakulma. Ajatteli vissiin järjestää mammalle vähän jumppaa :LOL: lopulta kun kaikki mitat oli otettu niin sitten poseerasi kyllä hienosti että saatiin muutama hyvä kuva. Vauva istui silti jalat koukussa ja nilkkoja myöten ristissä, joten jäi näkemättä kumpi siellä köllii, noh, onpahan jotain jännättävää sitten kesällekin vielä.

Eilen oli myös neuvola ja sielläkin kaikki oli ok. Hemppa oli vielä 129 eikä toistaiseksi tarvitse mitään rautaa syödä. Vauvan syke oli 145-150. Itse odotin kanssa vähän huomautteluja painosta, oli tullut +620/viikko (no nyt kun tarkistin neuvolakortista niin eihän tuota ole tullut edes neljää kiloa vielä, mutta nuo kertyneet on tuleet nyt vähässä ajassa, vähän on tullut kyllä herkuteltuakin nyt kun ruoka taas maistuu.. ja kun olen aika pienikin niin tuntuu ettei sitä ehkä ihan kauheasti tarvitsisi tulla kuitenkaan.
Sf-mitta oli huikea 21 cm, reilusti yli käyrän, mutta ei siihenkään nyt niin puuttunut, ehkä se siitä tasoittuu sitten.

Kohta pääsiäistä odottelemaan. Viikonloppuna laitoin jo ruohot kasvamaan, aiemmin ei ole juuri kiinnostanut mitään niin paljon koristellakaan, vaan itseään varten, mutta nyt tuntuu kun on lapsi tulossa että pitää vähän pääsiäiseltä näyttää =) heh.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Moikkamoi =)

Onnittelut kaikille ultrissa käyneille tyttö- ja poikauutisista! Olisi kyllä viime lauantaina rakenneultrassa itseäkin kiinnostanut aivan hurjasti, kumpi tulee, mutta se jätettiin miehen kanssa vielä arvoitukseksi.. sitten näkee, kun vauva syntyy :p mä oon vaan niin utelias, että tiukkaa teki.. ;) yritin sit ite tutkailla mitä näkyy, mut eipä kyllä näkyny juuri mitään mun silmiin..

Tänään onkin tasan 20 viikkoa kasassa, ihanalta kyllä tuntuu.. vaikkakin mullekin on alkanut jälleen tulla väsymystä ja mielialat vaihtelee.. eilen illalla itketti aivan hirveästi, kun pahoitin mieleni aivan pikku asiasta, mitä mies suustaan päästi.. huh.. inhottavaa olla noin herkkä ja hormonihirmu, mutta sellastahan tämä näköjään on.. :eek: yritetään pärjätä.. :whistle:

Iloa mielialamyrskyihin tuo se, kun tuntee pikkusen liikkeet masussa.. nyt niitä tuntuu vähän väliä, se on ihanaa :heart:

jeps, nyt ruoanlaittoon miehen avuks..

näkyillään.
oda-sofia & pikkunen, tasan 20 :heart:
 
Heips!
Yritän täällä toipua viikonlopunlopun vatsataudista. Oli ihan hirvee olo ja toipuminen tuntuu kestävän päiväkausia. Kaikki voimat lähti, enkä ole vieläkään oikeen uskaltanut syödä.

Mutta iloisiakin uutisia on! Kävin rakenneultrassa tänään ja kaikki on ok. Mitään epänormaalia ei näkynyt ja kaikki mitat vastas viikkoja jne. Niin ja kehtasin jopa kysyä näkyykö kumpi olis tulossa... Hieman epäselvästi näkyi, mutta taitaa poika olla tulossa!

Eli toinen poika tulis. Kivaa!
:D
 
Heippa! Pikaisesti tulin käymään.. Huomenna rakenneultra! <3 mies ei vaan pääse mukaan kun on töissä ja siitähän minä herneet vedin ja pidän pitkän mykkäkoulun.. :D viimeks pysty järjestää työt niin että pääsi ultraan mutta nyt ei pystyny sit.. :( mulla on aikas kovat kasvu ja liitoskivut.. Menkkakipua ja kävely on hidasta kun sattuu joka paikkaa :D semmosta tällä erää. Katham ja vaavi 20+2
 
neitiperho
Huh, ihanaa taas kotona. Ihan väsähti kun miehen nuoremman synttärit on tänään ja tietysti piti jätskille mennä tyttöjen kanssa, siitä sitten laittamaan "isolle neidille" korvikset ja nyt ollaan niin suu hymyssä. Tytöt tietysti olivat ihan innoissaan kuulemassa kumpi olisi tulossa sisko vai veli. Paljastettiin se sitten niille, ovathan sentään tulevan pienokaisen siskoja.

Kävin ultrassa täällä Lahden yksityisessä äitiysneuvolassa, niillä myös 4d laite...ja käyn siellä muutenkin neuvolassa niin sinne oli aika luonnollista myös mennä.

Nyt taas alkoi tuntumaan odotus niin konkreettiselta kun näki pienokaisen nenän, suun, silmät, kuinka se peukaloa imi ja nyrkit heilui. Voih, kyllä taas muistaa miksi tähän hommaan ehdottomasti lähti ja minkä arvoista nää kaikki oikut kropassa on. Vaikka tällä hetkellä selkää särkee ja tuntuu, että maha olisi ihan täynnä (syönyt viimeksi 4 tuntia sitten) plääh. Mutta nyt tää ankka vaappuu sängyn pohjalle huilaamaan. Väsyttää...

*muoks* niin ja tietysti paljon onnitteluja kaikille jotka saivat myös tänää poika/tyttö uutisia :flower:
 
Älkää hyvät ihmiset surko painojanne!!!Tottakai odotusaikana pyöristyy ja kiloja saattaa jo tulla, jos alkaa olla turvotustakin. Loppuvaihees yleensä kuitenkin ruokahalu himmaantuu. Mulla on kans koko ajan nälkä ja kaikkea hyvää tekee mieli ja kyl mä ihan kohtuuden rajois herkuttelenkin :LOL:
 
Ihanaa, taas hyviä ultrakuulumisia :)

Huomenna taitaakin monella olla myös rakenneultra, tulkaas sitten heti päivittämään tietoja ;) Minäkin tulen sitten illalla, ultrakin on vasta 16.30 että mies pääsee mukaan.

Huh huh, olen ollut tänään taas koko päivän pojan kanssa kahdestaan. Hyvä juttu tässä päivässä oli se että poika nukkui huimat kolme tuntia päiväunia, minä niistä sitten kaksi myös :D Nyt taas kuitenkin väsyttää kun olen pojan perässä juossut, ollaan leikitty ja luettu jajaja... Ja katsoin parhaaksi mennä pojan kanssa samaan aikaan suihkuun, että saan tämän ilta-ajan olla kokonaan koneen äärellä, välillä käyn jääkaapilla :LOL:

Huomiseen!
 
Huomenta!

Näteiltä näyttää katham nuo vaúnut, kokemusta ei ole miulla. ainut mitä oon kuullu noista kolmipyöräsistä, että kynnykset/korkeuserot on vaikeita mennä, meinaa keikata .. ite kyllä haaveilin myös kolmipyöräsistä ku asuttiin keskustassa ja tuli pyörittyy paljon kaupungilla ja kaupoissa, että oisvat varmaan ollu näppärät, mut ei sit tullu hommattuu!

Täälllä kaikki ok, huomenna ultra!!!!!

äiti lpr 20+1
 
Huomenta!

Mul on neuvola kymmeneltä, pikasee tulin ennen sitä päivittämään ja lukemaan uudet jutut.

Mä oon katellu näitä vaunuja, limenvihreenä http://www.vaunula.fi/f7.htm
Laitoin niille jo mailitse kyselyä, koska värejä tulossa taas lisää, kun nyt suurin osa tilapäisesti loppunut, niin reilun kk päästä pitäis tulla. Sit jos tilais... :p

Kiva päästä neuvolaa, ni näkee onks heppa noussu, ku viimeks oli sen 113. :/
Nyt pitää mennä laittaa tukkaa et kehtaa poistua asunnosta.

Heippa!! :wave:

 
ja nyt sitten viimeinkin sain rekisteröidyksi itseni... La olisi siis 13.8 ja nyt tuntuu siltä, että uskaltaapi jo odottaa tulevaa kesää. Alkuraskaus oli vuotoa ja pelkoa. Rakenneultra ens viikolla ja se hieman jännittää. Möyrymistä tuntunu alavatsalla vähän reilu viikon, ihana tunne :heart:
 
Tervetuloa elomurujen odottajiin sieki77 =)

Paljon onnitteluja tyttö-/poikauutisia saaneille :heart:

Käytiin tänään rakenteessa ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Painoarvio on 352 g ja istumamitta noin 14,5 cm. Sydänäänet oli hyvät ja vahvat.
Kaveri riehui ja potki koko viime yön ja oli aamuysiltä vielä unilla, joten ultraajan täytyi pikkuisen mahasta töniä, että saatiin liikettä aikaiseksi :D Elmerin heräämistouhut oli ihania; käsillä hieroi poskiaan, haukotteli, joi vähän lapsivettä ja lopuksi raaputti pakaraansa :LOL: Ultraaja ei ihan satavarmaksi voinut sukupuolta sanoa, koska suurimman osan ajasta Elmeri istui risti-istunnassa kohdun pohjalla. Sanoi kuitenkin, että kivekset olisi nähnyt ja poikaa hän vahvasti veikkaa, että olisi tuloillaan :heart:

Painoasioista: Kun lueskelin läpi noita terkkareiden kommentteja painoista, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka paljon nääkin jutut/suositukset vaihtelee. Jollain oli tuolla aiemmin ihan parin kilon painonnoususta sanottu (jos oikein muistan), että ennen raskauden puoltaväliä ei pitäisi paljoa tulla. Mulle sanottiin, että 2-4 kiloa ennen rv20 pysyy ihan normaalirajoissa. Ja tuolla Vauva-lehden sivuilla on raskauskiekko, jonka mukaan painonnousu keskimäärin näilläkin viikoilla olisi tuon 4,5 kiloa...
Vielä en jaksa ihan hirveesti välittää tuosta painosta, kun jaksaa sen verran liikkua, että jotain kuluttaakin. Jätski, suklaa ja hedelmäkarkit on ihan pop :p Melkein joka päivä pitää jotain hyvää saada, ettei ala mieli mustua :D

Muuten, onko kenelläkään muulla tullut pahoinvointi takaisin edes osittain? Mulla loppui viikolla 16 eikä tässä ollut sen jälkeen mitään, mutta nyt on muutamana päivänä toi etominen alkanut taas... Toivottavasti ei kestä loppuraskautta...

Ihanaa päivänjatkoa kaikille mammoille ja masuille :heart:
kaneliomena ja Elmeri 20+1
 
sieki77 tervetuloa mukaan!! :wave:

Tulin hetki sitte neuvolasta. hemppa oli noussut hienosti, 133. Pimatsu paineli niin hirveet kyytii menee masussa, ettei saatu ku kaks kertaa ihan muutaman sekunnin verran kuulla sydänääniä. Onneks on kotona doppleri, ni saa kuitenki kuulla täällä niitä ihania jumputuksia koska haluaa. =) Sf mitta oli 17, eli hiinä ja hiinä, ettei mennä yläkäyrällä. :D
Painoa oli tullu viime neuvolan jälkee lisää, 3vkoa väliä, vajaa kilo. Eli yhteensä nyt tullu lisäpainoa koko aikana 3.8kg. Kun noita sydänääniä koitettiin metsästää, sai terkkakin käteensä muutaman potkun. =) Kaikki oli siis hjyvin.

Meille tulee illalla kaveri pariskunta kylään, joilla on ½v poika. Ihana päästä pitämään sylissä pientä. Vaikka eihän se enää mikään kovin pieni vauva ookkaan.

Nyt pitää alkaa siivoomaan ja pesemään pyykkiä.

 
Kohta rakenneultraan, siis klo 12:50.. Voi kun jännittää! :) sen jälkee jos sielä kaikki hyvin niin varaan sen 4D ultran.. Näin viime yönä unta, että join neljä siideriä, ja voi ei mikä tunne oli kun heräsin, semmonen aivan hirveä masennus ja pelko että nyt oon tappanu mun lapsen.. Onneks oli unta! :) tuun sit kertoon kuulumisia ku ultrasta pääsen! Täytyy miettiä noita vaunuja, ottaako ne 3pyöräiset vai ne 4pyöräiset, molemmat tosi nättejä!
 
katham: mie nään nykyisin tosi usein unia että juon alkoholii ja poltan tupakkaa vaikka oon raskaana. tiedän unessa että se on väärin mutta en voi lopettaa.. aamulla tosi iso helpotus kun tajuaa että se olikin vaan unta. :LOL:
mulla on vielä melkein 2 viikkoa ultraan ja se aika tuntuu ikuisuudelta..
onnea kaikille ultriin!
 
neitiperho
Mä myös näin aiemmin noita ihme unia, et joku aina yritti tarjota mulle alkoholia enkä osannu kieltäytyä ja sitten olin ihan maassa, että kuinka voin tehdä niin lapselleni :|

Mä sitten jäin tänään saikulle. Eilen illalla oli koko ajan ihmeen poikki olo. Tuntui etten mitään jaksa tehdä. Meinasin, että varmaan vaan väsyin kaupungilla käynnistä. Sitten nukuinkin melkein 3 tuntia illalla ja edelleen vaan väsytti. Mies tuli ihmeissään kotiin, että mitä mä sängyssä makaan. Närästys vaan vaivoi ja hetken päästä olinkin pää pöntössä ja maha tyhjeni ääriään myöten. Lämpökin sitten siinä nousi. Yön nukuin todella levottomasti. Edelleen vaan väsyttää ja huimaa. Ei tosin lämpöä nyt yhtään. Vähän tylsältä kyllä tuntuu kotiin jäädäkään jos ei lämpöä...mä en siis yleensä ole sairaslomalla. Viimeksi saikulla ollut puoli päivää tämän raskauden aikana ja sitä edellisen kerran.....ehkä joskus kolme vuotta sitten. Tulee jotenkin niin huono mieli maata vaan kotona. Ja varsinkin kun nyt mies joutuu sitten miettimään, että meneekö hän tekemään mun vuoroa vai saako siihen toisen tekijän :ashamed:

Noh, jos hetkeksi taas menisi lepäämään. Huono olo taas... :x
 
Moikka!

Neitiperholle voimia, toivottavasti parannut pian! :hug:

Kävin äsken koululla kysyy enkun alustavia tuloksia, ja se enkku ois näillä näkymin menossa läpi!!:) Vähänkö oon iloinen.:)

Tänään tuli eka kunnon harjoitussuppari, oli melko karun tuntoinen.. Toivottavasti ei tulis missää kaupassa tms kovin isoja suppareita :whistle:

Ruuanlaittoon!

Upp3 ja Mötky 19+1
 
meillä on päiväkodissa ollu aikuiset tän viikkoo vatsataudissa ja aamulla piti hakee poitsu sieltä pois ku valitti mahaa ja oli itkune.. no ei siinä kyllä enää mitään ole.. käytii terveyskeskuksessa, ei antanu lääkäriaikaa, ku ne on vaan akuuteille potilaille.. poika on sen ykätauin jälkee valitellu muutamia kertoja mahaa ja ollu itkune..mut ei sillä oo mitää ollu.. en tiiä pitäskö viiä johoki yksityiselle vai onkohan jotain muuta, esim. jännitystä ikävää..?? onko teillä muilla ollu vastaavaa koskaan??

Ja onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, meillä huomenna!!!!

nyt sohvalle..
 
sieki77 Tervetuloa!
upp3 Onnea kovasti, enkun kokeen onnistumisesta. mahto sua mietityttää se?

Mulla palaa pinna tuon tytön syömisen kans!! |O voisin välillä oikeesti survoa väkisin sitä ruokaa kurkkuun! mä en tajua millä se elää? oikeasti ei millään, pyhällä hengellä.. aamulla pari kuppia kaakaota ja 2 haukkua leipää, päivällä 2 lusikallista ruokaa seki on välillä niin super vaikeeta, jossain välissä saattaa haluta leivän tai omenan/porkkanan. iltapalaksi pari haukkua leipää ja pari mukia kaakaota. (kaakaota juotan siksi ku ei maitoa ole juonut sen jälkeen ku tissistä loppui) Näillä eväillä on elänyt pian kolme vuotta!! kaikki aina sanoo, et kyllä se syö ku nälkä tulee :LOL: vaan tälläpä ei ole nälkä ikinä!

no tulipa purettua ei tarvi mennä syöttään väkisellä.. en tajua miten tää asia vetää niin kireeksi? tyttö on kuitenki ihan normi mitoissa ja kasvaa. mut silti käy hermoon |O

Joko ootte suunnitellu mitä teette äippäloman jälkeen? mulla on tarkotus jäädä vähäks aikaa kotiin.

triine 7+4
 

Yhteistyössä