¤¤¤ELOMASSUT MAALISKUUSSA¤¤¤

Heippa kaikille!

Pakko oli tulla hehkuttamaan että eilen illalla saunan jälkeen kun vaavi potkiskeli niin potkut näkyivät ihanaa oli katsella kun pienet liikeet näkyivät hyvin. Huomenna olisi neuvola saapi nähdä missä on verenpaineet ja hb, sitä ei viimeksi otettu ollenkaan saapi nähdä kuinka paljon on tippunut.

Tuosta tupakasta ja viinasta voisin minäkin vastailla. Valitettavasti joudun myöntämään häpeällä että poltan edelleen hiukan ja kokonaan tuskin siitä en pääsekkään eroon varsinkaan näillä stresseillä mitä tässä on ollut. Ennen raskautta minulle moni sanoi että ei saa kokonaan kerralla lopettaakkaan sillä sen jälkeen istukka päästää kaikki myrkyt läpi jos tulee liian nopea muutos elimistöön, no vähentää yritän ja ehkä joskus siitä vielä pääsen eroon. Olen niin monia vuosia jo polttanut että helppoa se ei tule olemaan.
Viinaan en raskaus aikana koska ollenkaan kun en sitä muutenkaan niin paljoa nauti. Normaalisti on tullut juotua kerran vuodessa niin että on kunnolla juovuksissa ja sen kyllä muistan taas seuraavan vuoden. tulen niin kipeäksi jos juon että meinaa melkein henki lähteä :LOL: joten normaalisti voin ehkä yhden siiderin juoda ja se on siinä mutta nyt raskaus aikana ei tee edes mieli juoda sitä.


HYvää päivän jatkoa kaikille.
 
mulla oli edellisessä raskaudessa myös sokerit koholla, niitä seurattiin. Nyt kun tehtiin sokerirasituskoe niin se paastoarvo oli 10.1. Nyt mittaan joka aamu arvot ja kaksi kertaa viikossa mittaan koko päivän sokeriarvot ennen ja jälkeen ruokailun. Oireita minulla ei ole minkäänlaisia. sehän se hassuinta onkin.
 
tervetuloa ennu ja äitix9

tupakanpolton olen lopettanu heti kun plussa tuli, ekan jälkeen retkahdin noin puoli vuotta synnytyksen jälkeen ja toisen jälkeen ehdin silloin tällöin tuprutella. helppoa on lopetus ollu ja aloitus yhtä helppoa :LOL: nyt yritän pysyä erossa kokonaan, koska ei edes viimeksi tehny mieli polttaa. alkoholia en ole juonut ollenkaan raskausaikana ja imetysaikana annan pullosta maidon, jos otan(tai joku muu antaa :D )

Mun ei onneksi tarvi töissä käydä kesäloman ja äippäloman välissä. lomat ja rahat on jo tienattuja, eikä niitä tarvi maksaa takas vaikkei töihin meniskään. sillon ennen ku lomaraha oli lomaltapaluurahan nimellä, silloin se maksettiin kahdessa osassa, mut nykyään kerralla ja lakiki jo sen määrää. minun mielestä näin kyllä kuuluisi olla joka paikassa, tiedä sit?

salamanterilla oli jo tosi komea massu!! mulla ei lähelläkään vaikka jo kolmas tulossa. hyvä jos puolet on!

Saapa nähdä kuin kauan tuo esikko pärjää. aamu kasilta on syöny hapankorpun ja kaakaomukin. nyt ei suostunu tuleen edes ruokapöytään, oli makaroonilaatikkoa ja inhoaa jauhelihaa, vaikka laitoin sille erikseen pelkät makaroonit. halus vaan pottuja ja kanaa, saa oottaa niitä huomiseen :/ nyt päätin etten muutakaan sille anna, lautanen oottaa jääkaapissa :kieh: :kieh: kyllä mulla on taas hermot kireellä sen kans!!

Triine 18+1
 
millasii noi teidän supistelut on olleet? Itellä on nyt alkanut melkeinpä päivittäin vatsa menemään ihan pinkeeksi syystä tai toisesta. Tänään töissä vatsa pingottu ihan kivikovaksi ja oli kyllä todella ilkee tunne. Ja toinen asia mikä mua askarruttaa on suoraan sanottuna seksi. Täällä meillä sitä ei vonkaa kumpikaan. Miten ihmeessä mies voi olla ilman jo monta kuukautta? Tiedänhän mä mitä se tekee,kun mä meen aikasin nukkumaan ja telkkarista tulee K18 ohjelmia... Ja se oikeesti ärsyttää mua :ashamed: Miks ei se vois vaik lämmitellä mua? Tietää varmaan, että pakit saa ;) Mutta nostaihan se mun itsetuntoa... Muutenkin alkanut miettii, et mitä jos se käy vieraissa tms. vaikka tiedän, missä se kaiken vapaa ajan viettää,- kotona
 
neitiperho
Oih, mikä ihana ilma taas tänään. Maha taas täynnä miehen tekemää ihanaa ruokaa ja nyt taas hetken tyytyväinen olo :D

sieki77 sulle tuntuu tulleen noi ihanat samat fiilikset mitä mullakin usein on. Tosin nyt taas menossä täällä parempi kausi. Miksi et itse välillä tekisi aloitetta tai jotenkin elein tai jollakin tapaa yrittäisi rohkaista miestäsi ottamaan riskin. Tai sitten tietysti suoraankin sen voi sanoa jos siihen pystyy. Ärsytät nimittäin vain tuolla enemmän itseäsi ja miehesi herkästi ajattelee, ettet todellakaan edes halua mitään läheisempää huomiota häneltä. En tiedä, mutta tämä tuli mieleen tekstiäsi luettaessa. Toki väärässä voin myös olla.

Ahistaa ajatus jo huomisesta, että joutuu töihin. Välillä tuntuu, että olisin jo ihan valmis jäämään kotiin ja muutenkin innostaisi alkaa laittamaan taas taloa valmiiksi. Meillä siis edelleen hitusen keskeneräinen omakotitalo. Mutta siinähän vaan ongelmana sekin, että tekijää vielä ei tilalleni töihin ole löytynyt ja käytännössä järjestäisin vaan miehelleni enemmän töitä ja näkisin sitä vielä vähemmän. No, eihän tässä nyt enää ole kuin kaksi kuukautta töitä, joten jos nyt sen vielä jaksaisin kuitenkin. Ellei tosin maha niin suureksi kerkeä kasvamaan, että töissä en pysty enää kertakaikkiaan olemaan. Toki jos jotain ongelmia esim kantamisien kanssa tulee niin estää sekin heti työnteon. Työssä kun joudun aika paljon ihmisiä kantamaan pitkiäkin matkoja.

No mutta, nyt lepäilemään hetkeksi, alkoi ihan väsyttää syömisen ja lenkin jälkeen. Kaikille mammoille oikein hyvää uutta viikkoa ja hyviä vointeja =)
 
voisinhan tehdäkkin hieman aloitetta, mutta jokin pistää vastaan. Ehkäpä se on tää tunne,kun tuntuu,että olen niiiiiiin iso ja lihava, vaikka oikeasti en ihan vielä ole :) Ja voi sitä tunnetta, jos mies kieltäytyisi :( Muutama viikko sitten sainkin pakit ja hyvä etten alkanut itkee ja raivoo siinä vaiheessa. Katotaan josko tässä innostuisi tehdä asian eteen jotain
 
tervetuloa ennu ja äitix9! täällä kipeenä, nuha,kuume, kurkkukipu.. sitä tuntui olevan muillakin täällä :/
tupakoinnista ja alkoholista,tupakoinnin lopetin kokonaan kun oli rv 6, ja sen jälkeen en ole yhtään tupakkaa polttanut!ja ukko ollut niin ihana, että lopettanut myös tupakonnin..tosin mun pienellä painostuksella :heart: :kieh: alkoholia oon juonut raskauden aikana yhteensä kolme olutta ja puoli lasia valkkaria.. aina vain yksi olut kerrallaan saunan kanssa.
huomenna rakenneultra!täällä lohjalla tehdään rakenneultra 4dllä!vähänkö kiva, ei sitten tarvitse erikseen 4d:hen mennä =)
huomiseen!!
ajatar rv19+3
 
sieki, mulla tuli ekana mieleen, että sun mies saattais pelätä, että sillä seksillä jotenki vahingoittaa vauvaa siellä masussa.?
Meillä isäntä monta kertaa sanonut, että sitä hirvittää jos se osuis siihen... :LOL: Ja eihän sinne kohtuun pääse millään tökkimään.

äiti x9 tervetuloa mukaan. Teillä onki jo aikamoinen hälinä kotona. Mäkin haluisin ison perheen, mutten tienny, että nykyään vielä noinkin isoja perheitä tekee, ei uskovaiset... =) :whistle:

Tää on ihan järkkyä tää flunssa. Mua väsyttää koko ajan ihan samperisti. Äskenki nukuin melkein tunnin sohvalla ihan sikeetä unta, vaikka muu väki touhus siinä vieressä. Jos sitä jaksain huippumallin kattoa ja sit painuis yöunille.
Meitin pojullekki nous muuten kuume aamun aikana. Nyt illalla oli jo 38.5. :( Mut reipas jaksaa olla ja leikkiä yms. koko ajan. Äitin mussu! :heart:

-HooÄs ja Pimatsu 20+3
 
mulla tai siis meillä on iso ongelma. Meidän esikoispoika on nyt ekalla luokalla ja viime viikolla selvisi että häntä on kiusattu koulussa. Hänellä alkoi olemaan pahoja mahakipuja ja oli koko viime viikon pois koulusta, paitsi tiistaina tuli kesken päivän kotiin. Koulussa asiasta on puhuttu ja asiat sovittu, mutta hän ei siltikään halua kouluun mennä koska maha on niin kipeä. Käytiin sitten lääkärilläkin ja kaikissa kokeissa ( tulokset saadaan vasta keskiviikkona ). Lääkäri sano ettei posi sulje ollenkaan sitä että syy voi todellakin olla fyysinen. No, päivällä oli vielä kaikki ihan hyvin ja poika oli menossa kouluun, mutta nyt nukkuun mennessä alkoi taas valittaan kovaa mahakipua. Maha oli kyllä kipeä toissa yönäkin. En tiedä mitä tehdä. Eihän poika voi olla aina pois koulusta. Antaaka jotain vinkkejä tai kommentoikaa jotenkin??

Olipa siis tosi selvästi selitetty, toivottavasti saitte vähän edes selvää.

Meilläkään ei olla seksiä harrastettu koko raskausaikana, mutta mies on kyllä ilmaissut sen että olen edelleen haluttava muilla keinoin ja muutenkin olemme kyllä pitäneet toisiamme hyvänä muilla tavoilla. Hän ei itse halua, pelkää ilmeisesti sitä että vauvaa tai mua sattuu jotenkin. Eipä sen väliä, kunhan tiedän että musta vielä tykätään ja mua halutaan :)
 
Tervetuloa uusille!

salah, muistan että minua on kiusattu ala-aste aikoina. Jos koulussa oli oikein paha olla, keksin myös näitä mahakipuja ja päänsärkyjä että minun ei kouluun olisi tarvinnut mennä. Mutta kroppa voi myös ihan oikeasti reagoida stressiin samalla tavalla kuin pojallasi. Ehkäpä hänen mahansa tulee oikeasti kipeäksi kun ajattelee että joutuu kouluun taas menemään ja jännittää sitten sitä. Eikä se siitä välttämättä helpotu ennen kuin koulussa on oikeasti taas kaikki hyvin, ja kiusaajat on saatu kuriin.

Minulla on nuo supistukset rauhoittuneet huomattavasti taas, taitaa olla niin että niitä tulee enemmän sitten kun kohtu kasvaa kovin, kun parin päivän ajan niitä joskus voi tulla tiheämmin vaikka ei kiirettä tai stressiä olisi yhtään. Nyt ei ole moneen päivään tullut supistuksia kuin ehkä pari päivässä. Ja ihan kivuttomia ovat edelleen...

Hyvää alkavaa viikkoa!

Lilli ja Tiitti 20+5
 
Iltaa!

Pakko ekaks kommentoida teille jotka poltatte raskausaikana, mie poltin esikoisen aikana kolme ekaa kuukautta, kun luulin etten pääse siitä irti, mutta onneksi voitin itseni, olisin toki voinu lopettaa jo aiemmin, mutta järki ei leikannu...no tytöllä todettiin synnynnäinen sydänvika, joka JOHTUI mun TUPAKANPOLTOSTA alkukuukausina, Joten ihan oikeesti, miettikää mitä teette Rakkaalle vauvallenne sillä kun tupakoitte. Tämä ihan vaan varoituksena!

Sitten omaa napaa...tuossa kun katselin täydellisiä naisia, NollaKasi (<- miehen keksimä työnimi :D ) potki niin kovaa että masu nousi 2cm ulospäin, ihanan kunnollisia potkuja jo... :heart:
Huomenna olis sitten se rakenneuä..jänskättää...klo 14.30...saa nähä kumpi sukupuoli sieltä paljastuu... ;)

Mutta nyt nukkumaan, Hyviä öitä Masukkaat Naiset!

Iltaisin tunnelmin AE ja NollaKasi 20+4
 
Pakko kommentoida tohon mitä aurinkoenergiaa kirjoitti. Meillä siis tulossa neljäs ja kolme tervettä olen synnyttänyt ja valitettavasti koskaan en ole kokonaan raskaus aikana päässyt eroon tupakasta vaikka vähentänyt olen. ei aina saa kärjistää kokemuksia. Tiedän monta kun ei ole ikinä polttanut eikä juonut viinaa ja silti on lapsella ollut sydän vika tai jotain muita ongelmia. Tietenkin tupakanpoltto on erittäin huono asia raskaus aikana sitä en puolustele.

Joka kerta olen synnytyksessä kysynyt jo miltä istukkan on näyttänyt ja aina on ollut hyvän näköinen ei siis harmaa. Juniorimme oli syntyessään 3500g ja 51cm eli normaali ja pisteet hänellä oli heti 10 ja sen kymmenen minuutin kuluuttua myös 10 ja mikä on erittäin harvinaista normaalissa alatie synnytyksessä.


 
Tarkoitinkin vain sillä, että mun tapauksessa kävi huonosti, ja kyseessä oli Tupakasta aiheutunut sydänvika...jollaista EI tule muutoin kuin äidin polttamisesta...
Koskaan ei voi tietää kenelle se sattuu...
Siksi varoituksena!
Kaikki ei välttämätää tiedä mitä kaikkea voi mahdollisesti vauvalle tulla tupakoinnista.
Kotiäiti; tarkoitukseni ei ollut loukata, tms. Halusin vaan kertoa oman tarinan tupakoinnista raskauden aikana.
 
Oma äitini on polttanut meidän kaikkien kolmen tytön raskauden aikana, kaikki ollaan terveitä ja normaaleja kuitenkin tupakasta huolimatta! En minäkään puolustele tupakointia raskaana, mutta joskus käy huonosti ja joskus ei.. Varman päälle toki ottaa kun lopettaa vaikkei sekään tervettä lasta takaa, muttei ainakaan huolta että itse olisi aiheuttanut mitään vauvalle
 
Minusta ainakin on vaan hyvä että aurinkoenergiaa kertoi omasta kokemuksestaan. Näin todellakin voi käydä, ehkä näistä kokemuksista lukeminen saisi tupakoivat odottajat miettimään hieman pidemmälle ja sitä oman vauvansa terveyttä.
Tottakai on lapsia joiden äiti ei ole tippaakaan ottanut alkoholia eikä polttanut raskausaikana ja silti lapsella sydänvika tms. Mutta miksi nostaa näitä lapsen sairauksien mahdollisuuksia tupakoimalla? Sitä en todellakaan ymmärrä :/
Kyse on kuitenkin pienen lapsen koko loppuelämästä. Ja miten lyhyt aika tuo odotusaika kuitenkin on tässä elämässä ja miten äiti voi omia elämäntapojaan parantamalla raskausaikana antaa paremmat edellytyksen pienen elämän alulle.
 
Katham : se on meidän tytöllä vasemman keuhkoputkenläpän ahtauma sydämessä joka johtuu tupakoinnista, sen voi saada aikuinenkin kun polttaa tupakkaa, esiintyy enemmän vanhemmilla tupakoivilla ihmisillä.
Mutta on HYVIN yleinen vauvoilla joiden äidit ovat polttaneet raskausaikana.
Itse olen sitä mieltä etten koske enää ikinä' tupakkaan. koska olen aiheuttanut toisen elämälle jotain vakavaa omalla tupakoimisellani. itse en kärsinyt tupakoinnista fyysistä vahinkoa, henkistä kylläkin..aiheuttaen OMALLE lapselleni fyysistä vahinkoa, omalla typerällä ja itsekkäällä käytökselläni.
Muita en tuomitse, vaan halusin todellakin vain varoituksena kertoa oman kokemuksen.
itsekkyyttähän se on.

 
Huomenia!

niinhän siinä sitten kävi että enhän mie kunnolla saanu nukuttua, vähän väliä heräilin ja kattelin kelloa että eikö se jo soi... :LOL:
onpa jännä että näin paljon jännitän sitä ultraa :LOL:
Eihän siinä pitäis mitää olla...

hassua...mutta eikö kukaan muu oo vielä heränny???

Aamuisin ajatuksin AE ja NollaKasi 20+5
 
Huomenta!!

Kyllä toi tupakki on vaan sellanen juttu et parempi oin jos pystys lopettaa.. esikolta en valitettavasti ollu niin fiksu että oisin lopettanu.. viimesellä kolmanneksellä olin kokonaan polttamatta. Onneksi ei vaikuttanu mihinkään, tai ainakaan vielä ole todettu mitää siitä johtuvaa.. nyt tältä junnarilta olen ollut viisaampi ja lopettanut, lukuunottamatta niitä neljää tupakkaa.. ja toivon että ne ei oo aiheuttanu mitään. Ehkä jos olisin kuullut jonkun vastaavan tarinan sillon, niin oisin pystyny lopettamaan, mutta sitä ei valitettavasti tiedä. nyt en vaan pysty polttamaan kun aattelen sitä vauvaa vääntelehtimässä ja sätkimässä mahassani minun tupakan takia. hyvä näin!!

Siis viikko ja yksi päivä niin saan kelapaperit neuvolasta ja pakkaus hakemus menemään!!!! siis oikeesti miten tää raskaus on menny näin nopee..?? ja vielä en oo tehny mitään..haluisin lajitella vaatteita tai jotain, mutta ehkä sitten kesälomalla, ku poitsukin on siellä päiväkodissa muutamia päiviä sitte, ni sit on aikaa!!

Nyt pesulle ja töihin :eek: ..ei jaksais.. niin kerkes tottuu jo tohon pääsiäiseen!!

äiti lpr 21
 
Kyl tääl osa hereil on jo kuudelta :D tai itseasiassa töissä jo siihen aikaan. Välillä tää vuorotyö on kyl tosi rankkaa. Onneksi ei sentään yövuoroa tarvi raskaana tehdä.

Meillä ei seksin kanssa kyllä oo ongelmaa...mies tajuu et ei sentään niin iso ole et vauvaa tökkis
:LOL:

Mä en kyl tajuu tota "puollustavaa" asennetta tupakoinnin suhteen. Vaikkei kaikki ongelmat siitä johdukaan ni ohan se selkeetä, että ilman tupakkaa on parempi. :x Totta tupakasta on vaikea päästä eroon, koska se on myrkkyä. Puollustavalla asenteella tarkoitin sitä, että on poltettu mutta lapsi on ihan terve. Tästäkin luultavasti joku ottaa nokkiinsa tai ymmärtää väärin :D
 
neitiperho
Huomenta täältäkin!

Töissä taas parin viikon paussin jälkeen, tylsää :/ Ei sitten mitään mielenkiintoa ja kun ensimmäisenä saa vaan kuulla kuinka se asia pitää hoitaa, toinen asia tulee olla toisella tavalla, kun joku ei tehnyt sitä ja toinen tota. Hemmetti, kuinka ne sitten asiat hoitaa kun jään täältä pois. Tehkööt välillä itsekin porukka jotain, prkle. Hyvä siis tulla tällä fiiliksellä töihin, esimiehet kunniaan siis...heheh.

Tupakka asiaan en viitsi enää ottaa kantaa. Paha asia se on, mutta jokainen valintansa tekee.

Mä tosiaan vasta tajusin (blondi kun olen), että se uusi äitiyspakettihan tulee jakoon vasta ihan mielettömän myöhään. Siis vasta toukokuussa. Tai ainakin KELA:n sivuilla ilmoitettiin vko 21. Miettiny siis vaan, että venyttäiskö paprujen lähetyksen sitten vasta sinne asti vai malttaako. No kesäkuun puoleen väliin asti olisi aikaa lähettää niitä papereita eteenpäin, joten sen puolesta voi odotellakin. Monella tosiaan alkaa olemaankin ihan kohta mahdollista lähettää ne paprut, kun eikö se ollu rv 21 vai 22 kun on oikeus pakettiin/rahaan?? Että tällaista miettimistä täällä tänään. No mutta nyt taas närästyslääkkeen pariin ja aloittelemaan töitä sen voimin. Vielä 47 tuntia töitä..en siis laske mutta kuitenkin :LOL:

:wave: Neitiperho+nöpönenä 19+6
 
Hei!

Aurinkoenergia on aivan oikeassa! Tiedän työni puolesta, että kyseinen synnynnäinen sydänvika ei ole mitenkään harvinainen tupakoivien äiten lapsilla. Päinvastoin !! ja aina näitä vikoja ei huomata ihan vauviässä vaan vasta vähän myöhemmin lapsuudessa. Se että puolustaa polttamistaan sillä, että ihan kaikki tupakoivien lapset ei moisia vikoja saa on itsekästä ja typerää. Oman terveytensä riskeeraaminen on aina jokaisen oma asia, mutta kun kyseessä on oman lapsen koko loppu elämä, niinmiksi ottaa riskejä?? Joku varmaan tästä ottaa herneen nenään, mutta ottakoon. Faktat on faktoja, niistä on turha suuttua.
 
Eikö siellä kelan sivuilla mainita sen vanhan paketin jakoon tulo aika..?? että se ois ollu viime vuonna vk 21? näin mie ymmärsin.. mie laitan hakemuksen heti menemään koska tykkään tosta vanhasta, toivottavasti se ei oo superkiva se uus.. vaikka eihän sillä väliä oo, kunhan on uusia puhtaita vaatteita vaaville =) ja rv 22 ku täyttyy ni ne paperit saa neuvolasta!!

Miekä en jaksais enää ottaa kantaa, mutta sen verran on pakko sanoo, et tää netti juttu on siitä hyvä et uskaltaa puhuu asioista mitkä painaa mieltä, vaikka ne olis arkojakin, eli en haluu syyllistää ketään! tottahan kaikilla on omat mielipiteet, ja toivottavasti emme ala riitelemään noista asioista, tuetaan vaan että jokainen voisi vähentää tupakoinnin ja kaikki muutkit paheet minimiin, jotta olisi itellä hyvä olo ja turvataan vauvalle hyvä terveys siltä osin kun itse pystyy siihen vaikuttamaan!!! Nostan hattua joka päivä itselleni siitä että olen pystynyt olla polttamatta (lukuunottamatta niitä neljää mielessä kummittelevaa tupakkaa..joista viimenen oli 2kk sitten!) ja nostan hattua jokaiselle kuka pystyy sen lopettamaan!!!

Miun pitäs tehä töitä mutta plah.. en jaksais.. täällä on kivempi surffailla ja vaavikin hytkyy tuolla masussa :D

 

Yhteistyössä