***ELOMASSUT VIIMEISEN KERRAN***

kiva kuulla etten oo ainut kuka antaa ajan kulua ennenku on noita petipuuhia.. :D

Mein neiti oli viime yönä n. 1h verran hereillä.. ei vaan asettunu omaan sänkyyn, sit ku en jaksanu enää kuunella sitä ähellystä ja ärinää, otin viereen, ni hältä tulikin kunnon puklu :ashamed: .. taidan siis ensi yönä koettaa kunnolla röyhtyyttää.. tottunu nii siihe et ei sieltä tuu mitää röyhtäsyy kuitenkaan, ku ehkä kerran päivässä vaan röyhtäsee..

Ja sit yöllisellä vaipan vaiholla sain tehä töitä et sain vaipan neidille, ku laitoin vaipan pyllyn alle, ni neiti punnas jaloilla itteesä ylöspäin, pakko oli sit pitää jalasta kiinni, et sain jotenkin sen vaipan paikalleen!!

Hyvin on liikkuvaisen ja napakan olonen tää mein neiti, että ootan oikee ku menee muutama kk eteenpäin, ni lähteekö samalla lailla liikenteeseen ku isoveikkakin. käänty 3kk ympäri ja siitä sit treenailee ryömimistä 4.5-5kk ryömi täysillä, ja siitä tasasesti konttaamaan, istumaan, ylös, ulos ja lenkille :D . eli periaatteessa mein esikko ei oo ollu hetkeekään paikallaan, syntymän jälkeenkin hän vatkas toista jalkaa tosi usein, ei ollu sillonkaan paikallaan!!

Ihanaa kyllä tää vauva elämä!!! :heart:

äiti lpr -12.5kg jälellä 7.5kg ja neiti nöppöskä 3vk 4pv
 
treenaajat! fysioterapeuttini sanoi, että pinnallisia vatsalihaksia ei sit saa treenata ennenku jännesauma on taas "ehjä", mut syviä voi eli kaivissiin sellaisia hitaita harjoituksia sitten. kysykää neuvoa joltain ennen vatsalihasten treenausta!

meidän poika pissas yöllisellä sänky-vaipanvaihdolla suoraan mun tyynyn vieressä olleisiin korvatulppiin :D hyvin osuttu sokkona yläviistoon oman päänsä yli :D

[muokkaus] ai niin, kiitos "lohduttavista" vastauksista syli- ja unikysymykseeni! kyllä se helpottaa ja auttaa jaksamista, kun tietää, ettei ole ainoa...
 
Minkälaisiareagointeja isoveljillä/siskoilla on ollut vauva tulon myötä? Meidän 2,5v poika suhtautui tulokkaaseen ihmeen hyvin ja edelleenkään ei ole mitään pahempia mustasukkaisuus-elkeitä (typy nyt 8 viikkoinen).

MUTTA, poika on käynyt hienosti potalla keväästä lähtien, yö/päiväunivaippaa lukuunottamattaja vahinkojaei sattunut loppukesästä enää lainkaan. Nyt muutaman vkon ajan poika on ruvennut menemään potalle aivan viime hetkellä niin että on 'tipotellut' jo pitkän aikaa alushousuihin. Kun olemme huomanneet että housut alkavat kastuaolemme sanoneet että menepä pissalle (ihan ystävällisesti ja painostamatta), mutta hänpä ei halua. Ja tästä on koitunut pikkuhiljaa se että 'vedättää' koko ajan pidemmälle kastellen jo päälihousutkin, japrovosoituu aina kun potalle yrittää houkutella. Olemme yrittäneet käytättää häntä useammin, mutta ei tosiaan suostu menemään ilman tappelua. Päiväkodissa ei mitään onelmaa kun siellä toimitaan 'ryhmänä' ja aina samalla rutiinilla.

3v uhma nostelee myös kovasti päätään mikä ei ainakaan helpota asiaa. Olen vain nyt ihan neuvoton, miten ihmeessä tässä tilanteessa tulisi toimia. Tuntuu muutenkin että joudun koko ajan torumaan/houkuttelemaan/kieltämään kaikessa (koettelee nyt joka asiassa), ja tämän pottailun suhteen en tiedä mitä tekisin.

Jos kellään kokemusta tai ajatuksia, kertokaa pliis.

Mikään ei ole kamalampaa kuin kokea koko ajan olevansa huono äiti :(


Pikku neidin kanssa kaikki ok, ei pahempia masuvaivoja, osittaisimetyksellä mennään jne. Täälläkin alkaa viimein tulla tiedostettua hymyä ja pientä ääntelyä.

Isoveljen kanssa murhetta ja surua enemmän.


SK ja Sohvi 8vko
 
Sone
SKO6: Juuh, uhmaa on todellakin ollut, tuntuu että vaan miehen kanssa huudetaan pää punasena.. Yritän antaa sitä positivista huomiota minkä kerkeen, mut ei auta ei. Tää on vaan vaihe mikä pitää käydä läpi.. Niin joo, neiti on 3,5v. Kostaa vanhemmille tuota vauvan tuloa, ja vauva taasen on hälle maailman rakkain!

Viimiset 3 yötä ei oo ollu ihan herkkuu.. Masuvaivoja ja vihreetä kakkaa! Kitinä alkaa siinä 1-3 aikaan ja kestää aamuun asti, välillä saattaa tunnin nukkua sikeesti. Ekan kahden viikon aikana ei ollut mitään tällästä, nyt sitten yhtäkkiä. :/ Voi kökkö.. Mut eipä sitä seuraavaa päivää voi ennustaa ton ikäsen kanssa, voihan se olla että ens yö on jo parempi. Ärsyttää kyllä kun mitkään vaipat, ei kestot eikä kertikset, tunnu pitävän kunnolla, vähän väliä paikat märkänä! Yöt on kyllä rankkoja pikkusen kaa välillä, mut on tää silti niin ihanaa aikaa!

Jiiiiiiiippiii, kilo taas pudonnut aamupainon mukaan :D Vielä kokonaiset 2kg jälellä! B) Ja ne on jämähtänyt reisiin :x

Onpas monilla samana päivänä ristiäiset! Meilläkin on 28.9!

Sone ja Iita 3vko
 
onko kellään kokemusta turvonneista imusolmukkeista kainaloissa? huomasin sunnuntaina ison patin vasemmassa kainalossa ihon alla ja pienemmän oikeassa kainalossa. kävin niitä lääkärilläkin näyttämässä.. Johtuu kuulemma imetyksestä/maidonnoususta ja pitäisi itsestään häipyä, elleivät tule kipeiksi niin siinä tapauksessa pitäisi syödä antibioottikuuri. tuolla nuo patit vieläkin ovat eivätkä ole kutistuneet ollenkaan,kipeitä ei ole muuten kuin koskettaessa vähän arkoja :/
 
heipat!
Vietiin vaavi just siskolleni hoitoon, ku mulla on kampaamoon aika puol 1 ja mies on töissä. Ihana saada uus pää :D Viime yö oli varmaan paras tähän asti vauvan kans!! Hän alkoi illalla klo 17 aikaan tankkaamaan ja söi 2,5h sisällä 250ml!! Eli sillon klo 19.30 simahti, nukkui klo 00.00 ja söi 120ml, heräsi klo 3 ja söi vaan 10ml!, heräsi klo 6 ja söi 80ml...:D Sit noustiin ylös kaheksan jälkeen.. :)

Hmm....pitäisköhän tästä alkaa vaatteita vaihtelee yms ja sit lähteä pyöräilee sinne kampaamoon!!

Upp3 ja Eetu 3vk 6vrk! :heart:
 
Lukemassa kuulumisia pitkästä aikaa =)

Triinu: Mulla oli oikeassa kainalossa kipeä pahkura, joka kyllä hävis itsekseen neljässä päivässä. Kosketusarka oli ja sen olemassaolon "tunsi" koko ajan.

Ristiäismenuusta: voileipäkakku, lohipiiras, täytekakku, pullakranssi, keksejä, mokkapaloja, karjalanpiirakoita ja salaattia. Lapsille vielä varalle jääkaappiin lihapullia, jos ei satu mikään muu maistumaan :D Ruokaa ekaks mietittiin, koska meilläkin noita pitkänmatkalaisia muutama, mutta päädyttiin sitten laittaan vaan pikkuisen useampaa suolaista. Ei oo niin paljoa laittamista ja kun tuota säilytystilaakaan ei meillä niin ruhtinaallisesti ole.

Nimi on vihdoinkin päätetty; Elmeri Oliver :heart:

Meillä on kans iltaisin noita raivareita, vaikka poika on muuten tosi rauhallinen ja tyytyväinen. Oon ajatellut, että johtuu liikaväsymyksestä, kun poju useinkin pisimmät päikkärit vetelee yhdestä neljään ja sen jälkeen nukkuu vaan puolen tunnin ja tunnin pätkiä pari kolme kertaa ennen klo 23:ta.

Hirmuisen paljon on poika jo kuukaudessa muuttunut. Elmeristä on tullut oikein ahkera seuramies ja ekoja kunnon seurusteluääniä on jo tullut :D Viihtyy hyvin myös sängyssä itsekseen katselemassa reunapehmusteiden kuvioita, jos itsellä on muuta puuhaa.
Jäntevyyttä on kanssa tullut kunnon mitalla ja vaipanvaihdoissa saa nykyään käyttää ihan nopeutta, kun vauveli vänkää pukemista vastaan minkä kerkiää :LOL:

Meillä mennään nykyään melkein jo kokonaan korvikkeella, koska ei tätä omavaraistuotantoa tuu pumppaamisestakaan huolimatta kuin muutamia tippoja. Vielä on välillä tissitelty, mutta saa nähdä kuinka kauan viitsii yrittää, kun poikakin turhautuu tosi nopsaan, kun paljon mitään ei tule. Kohta sillekin tulee varmaan jo kauhu tulla syliin ruoka-aikaan...

Tsemihalaukset vielä odottaville ja tällä hetkellä tositoimissa oleville :hug:

kaneliomena ja Elmeri (5 vko+5 pv)
 
Paljon tsemppiä jakautumattomille! Odottelu on hirveää...

Täällä kerrankin ihana ilma, käytiin pitkästä aikaa vaunulenkillä, isoveikka seisomalaudalla :) Tyttö nukahti heti vaunuihin ja jatkoi mukavan pätkän tuossa ulkona, saatiin pojan kanssa syödä ruoka rauhassa :)

Eilen oli neuvola, paino oli 4440 g (syntymäpaino 3160 g) ja pituutta piakkoin 56 cm (51 cm). Mukavasti siis kasvaa, makkaroita on ilmestynyt reisiin ja taitaa kehittää leuan alle kolmoisleukaa :LOL:

Täytyisi apteekissa käydä ostamassa neuvolan suosittelemaan Omega 3-lisää, kuulemma sitä nykyään suositellaan imettäjille ketä ei kalaa tarpeeksi syö. Ja minähän en syö :x

Meidänkin tyty on kovasti alkanut jokeltelemaan ja hymyilemään :heart: Eilenkin hän jatkoi juttelua puoli yhteen yöllä :)

Piti vielä juttua kirjoittaa mutta neidillä menee hermot :D

Lilli ja Tiitti 5vk2pv (laitoin muuten viimeeksi väärin)
 
Heippa täältäkin!

Pikaisesti koneen ääressä ennen kuin lapset heräilevät. Meillä esikko kuumeessa ja kamalassa nuhassa, toivottavasti en itse sairastu saati vauva! :/ Yöt tuntuu kurjilta kun tyttö heräilee vähän väliä tukkoisena itkeskelemään ja just kun saa hänet rauhoittumaan ja nukahtamaan niin poju heräilee syömään.. Onneksi ohimenevää tää sairastelu.

Meillä pojulla ollut nyt pari päivää tiheänimun kausi päällä. Kiva homma just nyt neidin flunssan kans yhtä aikaa sekin päällä, jää vielä vähemmän aikaa tolle kipeälle reppanalle. Onneksi poika viihtyy hurjan hyvin liinassa, se on aivan meidän iltojen pelastus!! Iltaisin nimittäin meillä lähes poikkeuksetta pojalla parin tunnin pätkä jolloin hän on hurjan tyytymätön, jos ei saa olla mun lähellä niin se on täyttä huutoa koko ilta. Liina auttaa siis noissa iltaitkuissa ainakin meidän tapauksessa.

Triinukos se kyseli pahkuroista kainaloissa? Mulla oli esikoisen imetysaikana pienet imusolmukkeen tyyliset patit kainaloissa, jäivät tuntumaan pieninä vielä imetyksen lopetettuanikin. Kävin imetyksen lopettamisen jälkeen varuilta ultrauttamassa kainalot ja kaikki oli kunnossa. Nyt sitten tässä tokassa raskaudessa alkoi kainalot kipeytyä ja turvota hetki raskauden alkuvaiheessa, samaan aikaan kun rinnoissakin alkoi muutoksia näkymään. Sitten huomasin kainaloissa olevien pienten pattien alkaneen kasvamaan, ne olivat alkuun hurjan kipeät. Varsinkin toisessa kainalossa oleva pahkura on selvästi isompi ja aristaa sitä tunnusteltaessa. Näytin patteja neuvolalääkärille raskausaikana ja hän sanoi rintarauhaskudoksen olevan selvästi turvoksissa ja että pahkurat tulevat turpoamaan luultavasti vielä imetysaikana lisää. No se piti kyllä paikkaansa, vasemmassa kainalossani oleva patti on nyt imetysaikana vieläkin turvonneempi ja sitä vihloo aina kun rinta alkaa täyttyä maidolla. Etenkin silloin jos pidempi väli imetyksestä niin koko rintaa ja myös kainalonaluetta vihloo ja kivistää. Joten vaikka aika hurjalta tuntuu ja kuulostaa nuo pahkurat kainaloissa raskaus- ja imetysaikana niin ilmeisesti aika yleisiä kuitenkin. Mulle lääkäri sanoi silloin viimeksi että jos patit jäävät imetysajan jälkeenkin isoiksi niin periaatteessa voidaan leikkaamalla poistaa, mutta niistä ei kuulema yleensä mitään vaivaa pitäisi olla imetyksen jälkeen. Pienenevät taikka häviävät sitten kokonaan itsestään.

Jep mutta nyt on mentävä syömään jotain. Jotenkin päivät menee hirveellä vauhdilla, yhtäkkiä huomaan että kello on jo vaikka mitä enkä ole muistanut/kerennyt syödä mitään sitten aamupalan.. :ashamed:

ONNEA vielä kaikille vauvansa vasta saaneille!! :flower:

:heart: haaveilija ja poju 3vkoa 1pvä
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Eipä ole hetkeen tullut istuttua tässä koneen äärellä, puhelinta tarkemmin olen päivystänyt. Vauva-arkea muisteltu perustyytyväisen ja "helpon" vauvan kanssa. Kolmas on kuulemma se helppo lapsi, näin kaikki ovat minua muistuttaneet. Noh, ikää vauvalla on vasta 2vkoa, joten voi vielä luonne / temperamentti muuksi muuttua. Yllättävän helposti arki kuitenkin kolmen alle 4v kanssa sujuu. Iso kiitos ja kunnia menee tietty lasten isälle, joka on yhä isyyslomalla :D :flower: Totuus valkenee ensi viikolla, kun mies palaa töihin.

Vauva siis syö ja nukkuu hyvin *tuulettaa*. Viikkoon oli tullut painoa lisää 300g. Paljon jaksaa jo hereillä olla, aamupäivän kokonaan ja iltapäivällä ja illallakin muutaman tunnin. Jonkinlaista "jutusteluakin" jo on. Veljiään ja vanhempiaan katsoo tarkasti. Ulkoiltu on joka päivä, reilun tunnin verran milloin lenkkeilty, milloin puistoiltu. Täällä Tampereella on vaan kovasti liikkeellä enterorokkoa, joten on vielä vältelty ihmispaljouksia. Ruokakauppaan on sentään poika päässyt :)

Ristiäisiä vietetään 5.10., vaari kastaa pojan. Kummit tulevat nyt viikonloppuna kylään. Kai kavereille ja naapureille pidetään jonkinlaisia rääppiäisiä ristiäisten jälkeen. Menut on vielä pohdinnassa, ainakin täytekakkua ja täytettyjä voileipiä.

Päivän paras uutinen on, että meidän pienen pojan sydän todettiin täysin terveeksi :heart: :heart: :heart: Oltiin iltapäivällä Taysin sydänpolilla kontrollissa. Aivan ihanaa! Eipä tarvitse asiaa enää jossitella ja odotella kontrolliaikoja.

Sisarusten taantumisesta/mustasukkaisuudesta On ihan normaalia, että sisaruksen syntyessä vanhemmista lapsista tulee taas "vauvoja". Aikansa se ottaa ja sitten palautuvat taas normaaliksi ihaniksi itsekseen. Meilläkin 1v9kk ei suostu menemään potalle kuin lahjottuna ja 3v8kk ei osaa pukea sukkia jalkaansa ja lässyttää vauvakieltä. Rasittavaa, mutta onneksi ohimenevää. On kuulemma mustasukkaisuutta ja on tärkeää, että lapsi osaa/uskaltaa näyttää tunteitansa. Näin minua neuvottiin keskimmäisen lapsen synnyttyä.

:flower: Onnea vielä uusille elokuisille (syyskuisille) vauvaperheille :flower: On tämä vaan niiiin ihanaa aikaa (ja nopeasti ohimenevää).

Bonus ja pikku-Late 2viikkoa

P.S. Meille tulee vielä ainakin yksi vauva, auto meni jo nyt vaihtoon, kun Mondeon takapenkille ei mahdu kolmea turvaistuinta... ja kaikkiin tila-autoihinhan mahtuu min 6henkeä.
 
Pikaisesti vaan kysyn: Onko teillä muilla tullu kuntoilusta/lenkkeilystä alavatsa vielä kipeäksi?? Mulla siis neiti jo 6 viikkoa vanha ja tänään kävin eka kertaa pitemmän lenkin (saatiin vihdoinki ne kaksostenrattaat!!!) eli kävelin 4km aika mäkistä maastoa. Nyt ku tulin kotia, niin vihloo kamalasti tuonne vasemmalle puolelle alavatsaa ja jo kävellessä tuo kipu tuntui... onkohan tää ihan normaalia? :( Ihmetyttää kyllä, ku synnytyksestä kuitenki on jo aikaa...

Annilia & Nuppu 6vkoa+3pv :heart:
 
Moi pitkästä aikaa!

Onnea vauvautuneille ja voimia vielä raskaana oleville.

Hyvin menee edelleen. Vauva nukkuu todella hyvin, onkin ottanut tavakseen nukkua päivisin ainoastaan yhdet päikkärit, jotka kestää 3-4 tuntia. Aamun ja illan on virkeenä ja syöpöttelee. Yöt nukkuu hyvin, syöden pari-kolme kertaa. Yöllä virkeenä olo on jäänyt, ainakn toistaseks.

Emsihymytkin meilläm on jo väläytetty :heart: Ei vielä montaa kertaa päivässä hymyillä, mutta pari kertaa päivässä. Olin kyllä hämmästyny, että näin aikasin.

Petipuuhat meillä alotettiin, kun typy oli vajaa kaks viikkonen. Mun teki ihan hirveesti mieli, niin ei sit pitkitetty. Jälkivuoto mulla oli koko ajan tosi niukkaa.

Ristiäiset meillä pidetään reilun kuukauden päästä. Noin 30 henkee kutsutaan. Pidetään heti aamupäivästä, joten tarjolla on kunnon ruoka+kakku kahveet sit päälle.

Sitten pieni varoituksen sana imettäjille, jotka harkitsee hiustenvärjäystä. Mä värjäytin hiukseni alkuviikosta. Värin laitto kirveli aluks tosi paljon, sit varmaan nahka turtu, kun odottelu aikana ei kirvelly. Mutta illalla sit huomasin kotona, että pää on täynnä pieniä rupia. Eli mulla nahka palo. Vaalee väri oli kyseessä, että en tiä mitä noi ruskeet sun muut tekee. Ja tosiaan ihan kampaamon väreillä oli.
En tiä reagoiko muitten pää samoin, mutta mä en ainakaan enää värjää hiuksiani imetysaikana.

Jaaha, taidanpa laittaa pyykkiä, kun neiti viä nukkuu ja isosisko kattelee lastenohjelmia.

Emeelia ja Helmi tasan 3vko :heart:
 
jatkojutteluista: muut kuukausiketjut näyttää siirtyneen "lapsi kasvaa/vauvat 0-12 kk" -osioon täällä, olisko kiinnostuneita siirtymään sinne?

pullomaidosta: jos annan 60 ml kerralla tuttelia, niin että vauva tulee kylläiseksi, hän väsähtää siitä aivan totaalisesti. pulauttelu, röyhtäily ja paukuttelu pullomaidon jälkeen on todella rajua, niin, että jään huolissani valvomaan hänen untaan, vaikka olis röyhtättänyt. onko teillä mitään vastaavaa kokemusta tai vinkkejä, mitä kannattaisi tehdä? vauva saa pari kertaa päivässä tuttelia pullosta.

[muoks] ja ikää meidän ukkelilla on 3 vkoa+3 päivää
 
Mä olen ainakin halukas jatkamaan jutustelua siellä 0-12kk paikassa tai ihan missä vaan =)

Meillä olen huomannut nyt että poika nukkuu kahdet hiukan pitemmät päikkärit päivällä ja on alkanut heräämään sen yhden kerran yössä syömään. Joudutaan joka aamu heräämään aikas aikasin kun pitää viedä esikoinen kouluun joten noustaan sängystä joka aamu ajoissa. En tiedä jatkaisiko vielä unia jos saisi :/ .

Tänään käytiin ostamassa aventin pulloja ja tutteja, kun vauva on pitänyt aivan kauheeta ääntä juodessaan normaalipullosta (ainu). Neuvolassa sitten suosittelivat aventin pulloja jos olis apua ja täytyy sanoa että suuren eron huomasi heti. Ilmaakaan ei mene läheskään niin paljon kun aikasemmin. Eikä ole enää niin lujaa äännelytkään.

Esikoinen just tokas että "hei äiti, mä osaan lukea noi tekstitykset, kerkiän lukeen ne" =) , mihin mun toinen vauva katos :'( . Esikoinen on ollut tosi avulias, ihan mielettömän suuri apu ollu ihan alusta lähtien, pitää sylissä ja hoitaa kun meen suihkuun. Ja on "palvellu" mua koko ajan =) . Mustasukkasuutta ei juurikaan ole ollut, pientä huomionhakua vaan.

Nyt pyykit pistään kaappiin ennen kun masa herää

salah ja masa 3 vko ja 5 vrk
 
tänään oli eka lastenneuvola ja poika oli kasvanut ihan hyvin, painoa on nyt 3805 ja pituutta oli tullut 2cm lisää, elikkä nyt 53cm pitkä jätkä. Terveydenhoitajan sanojen mukaan meillä on siro poika, mennään keskikäyrillä tai vähän alapuolella.
Meillä on nyt ongelmia nukahtamisen kanssa ja päivät on varsinaista kitinää ja huutoa ajoittain. Jätkä olisi koko ajan tissillä ja se tietää suurempaa kitinää ja nukahtaminen on todella vaikeaa, sillä koko ajan pitäisi liikkua, mutta kun sitten lopulta nukahtaa niin nukkuu kyllä 3 tuntia todella sikeesti.

Irtosora: Mulle kerrottiin, että tutteli nimenomaan aiheuttaa noita ilmavaivoja, Nan on kuulemma monelle vauvalle parempaa.

Mites muiden vauvojen päänympärys, kuinka se on kasvanut, sillä meillä ei ole kasvanut yhtään, vaan on sama kuin syntyessä. Terveydenhoitaja sitä pariin otteeseen mittasi, mutta sai aina saman tuloksen. Tosin meillä syntymämitta oli 37cm joka on aika paljon käsittääkseni ja nytkin tuo mitta on keskikäyrillä, että ei mitenkään huolestuttavaa ilmeisesti.

shihtzu + pikkumies 2vko 4pv
 
Silloin kuin vähiten enää jaksoin odottaa ja aavistaa, alkoi se synnytys käynnistyä...

Eli saimme toisen tytön 6.9. klo22.58. Ennestään meillä tyttö 3v ja poika 1,5v. :)

Mitat oli 50cm ja 3770g. Suurin saamistani lapsista, edelliset ovat olleet 3100g ja 2850g. Tähän verrattuna ois ajatellut että ois ollut mulle vaikea synnyttää, kun olen niin pieni, 155cm. Kuitenkin ehkä tuo koko tuntui enempi odotusaikana, vauva ei ollut mahtua enää sisälleni :D

SYNNYTYKSEN KULKU pääpiirteittäin:

Olimme mummilassa tuona päivänä, mieheni auttoi siellä perunannostossa, muuta väkeä oli myös siellä. Minä olin köksänä lasten kanssa ja tein koko väelle ruuat ja heiluin siinä koko päivän. Aamulla irtos osaa limatulppaa ja päivällä selkä oli ihan tulessa. Täysillä touhotin ja sitten iltapäivällä irtos tulppaa kauhea kökkäre lisää ja sit pian alkoikin säännölliset supparit. Kun väki tuli päivälliselle, mua oli alkanut supistaa noin kymmenen minuutin välein...

Sitten napattiinkin samalla mummi meille yöksi lasten kanssa ja aika pian lähdimmekin sairaalaan, vaikka kivut eivät ollleet kovat, mutta oli kuitenkin säännööllisä supistuksia, joista ei tarvinnu epäillä. Matkaakin meillä sairaalaan tunnin verran.

Sairaalaan tullessa klo 19. 30 tosi ystävällinen kätilö otti käyrää ja katsoi kohdunsuun, joka oli vissiin 3 cm auki. Sitten hän sanoi, että ei lähetä mua kotia, kun edellinenkin synnytys suht nopee, etten joudu sit takas heti. Sitten saliin ja pikkuhiljaa supistukset kove ivat, mut helppoja olivat.
Kätilökin vaihtui ja tuumas eikä sen kummempia kun otteli käyrää, kipulääkkeistä kukaan ei maininnu ja onneks, sillä en vielä kaivannutkaan. Kun kivut kovenivat ja oli jo vähän vaikee olla, menin suihkuun. Sanoin miehelle, että voin olla siellä kauankin. En kuitenkaan kovin kauan ollutkaan, kun tunsin lievää painontunnetta. Tullessani suihkusta n. 22.00, kätilö, joka nyt oli toista kertaa vissiin katsomassa mua mun pyynnöstä katsoi kohdunsuun tilanteen ja totesi ennen, että hyvä katsoa täs vaihees, mistä lähdetään nyt ensin liikkeelle...Kun katsoi, olinkin jo 8cm auki ja sanoi, että puudutuksia ei voi enää antaa. Hän oli yllättynyt, että olikin edennyt jo noin pitkälle. Sanoin, että kyllä loppuajan sitten vielä jaksan, eikä mennytkään kuin puolistuntinen kuin sain ponnistaa. Ponnistusvaihe oli noin 15min, ettei ihan niin helpolla kuin edelliset, siis ei muutamasssa minuutissa, mut hyvin tuokin meni. Eikä ponnistusvaiheessa kipu musta ole niin kovaa kun avautumisvaiheen aivan lopulla, saa sit ruvet jo töihin. Eli helpohko synnytys, mutta ei niin helppo kuin edellinen, joka oli tosi helppo.

Pitkäksi venyy tämä kirjoitus. Olisi mukava kommentoida vielä vauvanhoitoon ym. liittyvään, mutta aika ei nyt anna myöden. Toipunut olen hyvin, pahin maku vain jäi JÄLKISUPISTUKSISTA, jotka olivat tosi kovat, ihan kuin olis joutunut seuraavina päivinä vielä synnyttämään :( .

Nyt saa ihastella luomisen ihmettä, jonka Luoja ihmeellisesti on järjestänyt. Rauhallisin nyytti tuntunee olevan tähän asti ainakin meidän lapsosista, ihmeellistä kuin jopa yöllä saa nukkua kuin vauva on tullut taloon! Valvominen ennen meillä on alkanut jo siitä ekasta yöstä. Toki tilanne todennäköisesti muuttuu kuin ilmavaivoja ym. tulee.
 
Aukku Onnea paljon tyttösestä :flower:

Annalia Mulla on samanlaisia kipuja juuri tuolla vasemmalla puolella. Synnytyksestä aikaa pian viisi viikkoa. Pitää muistaa mainita jälkitarkastuksessa ,joka on parin viikon päästä ,jos eivät ole lakanneet.

SK06 Meillä esikko 2v ja myös erittäin ihastunut vauvaan, mutta pottailussa otettu huimasti takapakkia viime aikoina. Tämä kyllä alkoi jo ennen vauvan syntymää. Nyt suurin kriisi on nukahtaminen yöunille sekä vaatteiden vaihdot. Meillä 2 v uhmaa ja varmaan myös johtuu osittain vauvasta sekä tästä muutoksesta.
 

Yhteistyössä