~~Elorakkaat Toukokuussa~~

Luna, mä olen menossa yksin synnyttämään. En kyllä välttämättä ihan halusta, mutta kun meillä ei ole lapsenvahtia silloin, niin ei ole paljon vaihtoehtoja. Muuta kuin miestä en missään nimessä halua mukaan, mielummin menen sitten yksin. Kaksi synnytystä tuo mies on jo käynyt läpi, eikä ne sen mielestä ole olleet mitään mieltä ylentäviä tilaisuuksia, tuska sille on kai itselle tullut katsella mun kipuja, ja kun se ei ole niille voinut tehdä yhtään mitään. Ekassa synnytyksessä selän hierominen auttoi jonkun aikaa, mutta sitten sekin alkoi sattumaan enemmän kuin hieromatta jättäminen... ja sen jälkeen raukalla ei ollutkaan moneen tuntiin mitään tekemistä.

Mandalay, vaikea kommentoida toisen saikun tarvetta : / Mutta totean vain, että mulla on vähän samanlaisia ongelmia, joskaan ei niin pahoja, että harkitsisin edes töiden lopettamista. Töissä tulee kuitenkin istuttua suurin osa ajasta (siis ihan toimistotyö mullakin), ja aina kun nousen ylös, se sattuu just tuonne häpyluun seutuville. Mulla asiaan auttaa käveleminen, ja nyt kun olen yrittänyt tehdä vähän pitempiä lenkkejä (reilua puolta tuntia muutama kerta viikossa töiden jälkeen), ei enää supista se käveleminenkään, ja tuo liitoskipukin menee ohi muutamassa minuutissa kävelyn aloittamisen jälkeen.

Mammy, mikä on vvv? Mä olen harrastanut blw:tä meidän molempien isojen lasten kanssa ja meinaan tehdä saman tämän kanssa, mutta sitähän ei voi vielä reiluun puoleen vuoteen aloittaa...

(.) Kävin tänään hammaslääkärissä minäkin, onneksi ei löytynyt reikiä ainakaan normaalitarkastuksen perusteella, röntgatahan meikäläistä ei voinut. Hammaskiveä poisti kanssa, sattui aikas kivasti. Hyvä verrata synnytyskipuihin ;) No, ehkä oli vähän erilaista... meillä oli tänään myös töissä hieroja ja tuon hammaslääkärituskan jälkeen soin itselleni tunnin hieronnan. Sattui sekin, varsinkin tuonne isoon pehvalihakseen joka oli siis ihan jumissa, mutta silti se tuntuu niin ihanalta. Olis hammaslääkäreillä vähän oppimista hierojista :LOL: Ja sitten päivän päätteeksi oli myös neuvolakäynti. Vauvan syke oli 145 lyönnin luokaa, nousi ja laski ihan kiitettävästi. Kätilö yritti myös selvittää missä asennossa se on, ja tuli siihen lopputulokseen, että pää taitaa olla aikas lailla mun oikean kylkiluun alla. Tai siis oli silloin. Nyt se on jo voinut kierähtää ympäri 100 kertaa sen jälkeen... Neuvolakorttiin merkkasi kuitenkin että vauva on poikittain. Mutta eipä tässä sillä kiirettä ole kääntyä. Mun hemoglobiini oli noussut 120:een :O Eli on korkeampi kuin ekalla neuvolakäynnillä. Kyllä on kannattanut vetää mansikoita joka päivä :D Verensokeri taisi olla 4.4 iltapäivällä, eli ihan normaali. Onneksi en joutunut vaa'alle, mutta aamuisen kotonapunnituksen jälkeen painoa on tullut reilut 14 kg alkupainoon :( Ja varasimme mulle myös lääkäriajan ensi viikolle kilpirauhaslääkityksestä keskustelua varten, mä vähän luulen, että se on se, joka aiheuttaa mulle tuota sydämentykytystä ja matalan verenpaineen tunnetta.

Siobhan ja Plutte 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Blw = baby led weaning. Eli vauva opetetaan syömään kiinteitä sormiruoan avulla, soseita ei käytetä ja juu, siis vauvan lähtökohdista ja kiinnostuksesta lähdetään. Toimii parhaiten vauvoille, joita on täysimetetty 6 kk, ja sen voi aloittaa kun lapsi on tarpeeksi iso ottaakseen kiinni ruoasta itse. En ole mikään fundamentalisti, eli mun töihin menon jälkeen kun imetys ei enää pitkälle riittänyt annettiin meillä myös ihan purkkiruokaa lusikalla, mutta pääasiassa kuitenkin siis näin lapsilähtöisesti. Esim: Welcome to Baby Led Weaning | Baby Led Weaning tai Baby led weaning | Facebook
 
juu :) kyl mie sormiruokailun tiijän ja sitä meilläki harrastetaan.. ei vaan toi lonttoo suju ;) 6kk täysimetys olis tavoitteena, ja sit pikkuhiljaa sormiruokailua...mut siihen on viel aikaa :)

muutenki meil periaatteena lapsentahtisuus..joissakin asioissa soveltaen sen mukaan mikä tuntuu parhaalta ratkaisulta...
 
Viimeksi muokattu:
Mammy, mun mielestä se on aivan parasta kun vauva oikeasti alkaa kiinnostua siitä, mitä me muut syödään, ja haluaa itsekin maistaa :heart: Kauhea sotkuhan siitä tulee, mutta ihmeen äkkiä nuo oppivat syömään hyvin. Ja meillä ei ole ruoasta kiukuteltu (mikä voi tietty johtua ihan temperamentistakin, mutta luulen, että kun on itse saanut kokeilla jne niin ongelmia ei ole tullut). Eikä edes tule ongelmia klimppisemmän ruoan kanssa myöhemmin kun on alusta asti oppinut pureskelemaan :D Ja ylpeä äiti antoi sitten n. 18 kk vaavin syödä perhekerhossa itse, muiden äitien ihmeteltäväksi :D
 
Vauvan vaatteet ja tarvikkeet pesin tänään aamulla ensimmäiset 2 koneellista. Ensimmäiset olivat tuossa illalla jo kuivuneet ne viikkasin lipastoon. Lisää pesen kunhan pyykkinarulle tulee tilaa.. Mä olen pikku hiljaa hankkinut tarvikkeita uutena ja käytettynä. Oon löytänyt kirpparilta ihan uutena avaamattomissa pakkauksissaan mm. rintakumit (maksoin 1€) sekä Anita tukivyön (8€). Turvakaukalo, sitteri ja vaunut on tulleet ystäviltä käytettyinä ja sänkykin on jo ostettu. Se tosin on varastossa palasina, ja varmaan mies kokoaa sen viimeistään elokuun alussa. Mua ei yhtään haittais jos hän kokoaisi sen vaikka huomenna =) Rintapumpunkin olen jo hankkinut, esikoisen kanssa luovutin maitoa Tyksin äidinmaitokeskukseen ja nyt varaudun täällä samaan niin henkisesti kuin varustein. Tilasin netistä kestoliivinsuojuksia ja olin tyytyväinen kun sain ne viime viikolla. Mulla alkoi viikolla 25 rinnat vuotaa niin runsaasti et paita kastui. Siitä lähtien on ollut suojat käytössä... Onneksi olin vaan veljelläni kylässä kun tuo sattui =) Tutit, kunnollinen itkuhälytin sekä vaipat on hankkimatta. Voimien ja osaamiseni mukaan alan kestoilla, mutta paras hankkia kertakäyttövaippoja ainakin paketillinen valmiiksi.
Galluppi Aiotteko kokeilla kestovaippoja?

Merituuli79 Missä sä oot käynyt mammapilateksessä? Mä olen vain uinut ja vesijuossut viime viikkoina.

Salama81 Kokeilin alkuun lisärautana Obsidan fe:tä mutta mulle tuli siitä niin hirvee ummetus heti etten voinut kuvitellakaan että olisin jatkanut käyttöä. Neuvolasta kuulin sellaisesta kuin Iron Vital F, se on nestemäinen "mehu" joka on ollut mun mahalle ystävällinen ja sillä olen saanut hemoglobiinin nostettua 115-> 127! Tuota myydään apteekkien lisäksi ainakin täällä ihan ruokakaupoissa.

Sormukset mulla on sormessa päivisin, yöksi otan pois... Jotain pientä turvotusta olen havainnut, mut oikeestaan vain jos olen kovasti edellisenä päivänä himoinnut suolaista. Mulla on verenpaine aina ollut matala, 100/60, niin en ole suolaa koskaan vältellyt...

Raitapaitainen
mistä olet hankkinut itkuhälyttimet jonka kuvan laitoit?

Luna Barbababa lakanat kuullostivat niin ihanille että mistä niitä oikein saa? Saakohan barbababa kangastakin jostain, onko kellään tietoa?

Vauvan asennosta Taitaa tää kaveri kääntyillä lähes päivittäin, perätilassa oli viimeksi neuvolassa mutta tänään päivällä potkut tuntui kylkiluiden alla ja nyt tässä kirjoittaessani tunnen ne tuolla häpyluun takana... Tilaa pikkuisella on vielä pyöriä. Toivottavasti kuitenkin rauhoittuu lopuksi pää alas päin.

Se vielä pitää sanoa ennen kun tästä lähden nukkumaan, että varasin tänään tutustumiskierroksen kättärille. Saattaa kestää 2 h, kysymysten määrästä riippuen. Viikolla 36 ollaan menossa, eli heinäkuun viimeisellä viikolla.
Onko joku sattumalta tulossa samaan aikaan?

Hyvät yöt kaikille =)

Elsa ja masuasukki 27+6 (tunnin päästä POKS)
 
Elsa: Meidän itkuhälytin on VauvaPopista.

Mulla muuten Obsidan toimii just erilailla, eli pitää vatsan toiminnassa. :)

Kestoilugalluppiin.
. En aio kokeilla. Ensin meinasin ja ostinkin jo yhden ihan uuden, mut nyt ajattelin laittaa sen myyntiin.

Mulle vois päivittää yhden vuoden lisää eli 31v.

Huomenna neuvolaan.

Raitis 30+1
 
VAROITUS Nyt tulee vaan omaa napaa! :attn:

Mä niiiiiiin vihaan noita ultra käyntejä joensuussa! en haluu mennä enää ikinä sinne :(
eli siis meillä oli eilen kontrolliultra huulihalkiosta ja muista rakenteista kun olin sillon lapsivesipunktiossa, niiden löytöjen takia. No tämä "ihana" lääkäri aloitti.. " onko vauva liikkunut" johon minä vastasin että "on, paljon". Siihen lekuri oli ihan hiljaa ja kahto vaan epäuskoisena.. no ruvettiin ultraamaan..vähän ajan päästä lääkärin suusta kuului "LIIKKUUHAN TÄMÄ??!"
Olin jo siinä pisteessä niin kiukkunen ja vihanen että en voinu uskoa korviani, eikö se lääkäri tosiaan uskonu että vauva liikkuu vai mit' se ajatteli! kamala ämmä.

No, ei siinä kaikki.. lääkäri rupes tutkimaan vauvaa ja rakenteet oli ok. Kunnes päästiin siihen huulen alueelle..vauva ei suostunut näyttämään kasvojaan vaan piti nyrkkkiä siinä edessä. Joten hirveä vauvan kääntäminen alkoi, se muuten koski ja kovaa! :( lääkäri otti vauvan päästä kiinni ja yritti kääntää hänen kasvojaan paremmin näkyviin.. joka onnistui jotenkuten.. (ihan hirveä kokemus) meinasin jo sanoo sille lääkärille että anna niiden kasvojen olla, olkoot vaikka mikä halkio mutta nyt loppuu tää kiusaaminen... :I

No, kasvoista lääkäri nyt sitten ehkä huomasi molemminpuolisen huulihalkion.. lisäksi lääkäri sanoi "vauvalla on ihan oudon näköinen leuka, tommonen pieni ja taaksepäin menevä..ei tuollainen pitäisi olla".. no tietysti tästä tuli huoli nyt :'( kuitenkin taas joissan profiilikuvissa leuka näyttää kuulemma normaalilta.. ota nyt selvää! :( olin ihan riekaleina jo tuossa vaiheessa.. vihaan tuota lääkäriä niin paljon! se oli viimeksikin sama lääkäri ja ei osannu ku pilata meidän päivät!

No, lisäksi hän halusi kattoa kohdunsuuntilanteen ultralla.. (mulla on kaks kertaa katottu ultralla...)

- eka kerta kiinteä kiinni ja 4cm
- toka kerta pehmeä kiinni ja 3,2cm
-eilinen reissu kiinteä kiinni ja 4.2 ???? miten voi olla? miten se pidentynyt rv 9+0 aikasesta kohdunsuu mitasta? en oikeen ymmärrä??

No, kahen viikon päähän seuraava ultra kerta! ja taas sama paska lääkäri jota joutuu kestämään... :(

Terkuin hyppy ja muru 29+4
 
Lisään vielä! että saatiin vauvan painoarvio, joka oli siis 1390kg.. ja sen takia se paska lääkäri on määräämässä mua sokerirasitukseen!!! mun mielestä vauva ei edes ole ylikäyrien! miks ihmeessä mun pitää mennä sokerirasitukseen.. voi että osaa ottaa päähän!!!!
 
Elsa: Oon käyny Kirppanoitten pilateksessa, löytyy osoitteesta kirppanat.net. Juuri eilen tuli tieto, että alkaa vielä yksi mammaryhmä, kun ovat niin suosittuja.

Kestogallup: Aiotaan kestoilla niin paljon kuin pystytään. Pari erilaista vaippaa olen jo ostanut, ja osan aion tehdä itse. Mutta ei oteta paniikkia, jos ei heti alkuun suju.

Mulle vois päivittää nämä perustiedot, kun en niitä ole vielä kertonut:

LA: 17.8., ikä: 32 v., 1. lapsi, synnäri: Kät/H
 
Tsemppiä Hyppy kurjan lääkärin kanssa :hug: Minkä takia sut ultrataan taas uudestaan kahden viikon päästä? Etkö voi jättää sitä väliin? Vai onko se painoarvio? Sehänkin asia ehtii muuttua jäljellä olevien 10 (tai silloin 8) viikon aikana aikas paljon, sano ettet mene painoarvioon kuin vasta lopussa. Ja sano suoraan että jätät ultran väliin paskan lääkärin takia. Saapahan ainakin palautetta huonosta käytöksestään...
 
Eea
Hyppy kannattaa varmaan antaa lääkäristä palautetta sairaalaan. Itse oon huomannut, että lääkäreistä monet tuntuu kadottaneen sosiaaliset taitonsa ihan kokonaan. Hoitajat ja kätilöt on yleensä tosi mukavia ja inhimillisiä, mutta lääkärit tuntuu olevan sitten ihan toinen juttu. Onneksi poikkeuksiakin on. :)

Kestoilu kiinnostais, mutta tuntuu jotenkin niin kamalan hankalalta. Pitääkö ne vaipat todella tavaran sisällä? Vinkkejä otetaan vastaan. :)
 
Siobhan En ees tiiä varmaks miks ne uudestaan ultraa (??) mutta käsitin että ne kattoo taas sitä halkiota vauvalta. Kun se lääkäri supisi vaan että laitetaan aika kahen viikon päähän, ettei myöhemmälle kun ei saada naamasta sitten selvää hyvin. Eli jälleen varmaan vaan sitä samaa jauhantaa..

Eea Niin ajattelinkin antaa palautetta. Toi oli niin törkeyden huippu!

Niin pistää vihaks tuommoset lekurit..
 
Hyppy - Harmi kun tuollasia lääkäreitä oikeasti on olemassa! Kohdunkaulasta sen verran että mun käsityksen mukaan se "voi elää omaa elämäänsä". Ja painoarviosta, ei tua nyt mun mielestä isolta kuulosta! Esikoisen paino arvio oli rv 28+3 tasan 1300g ja silloin sanottiin että ihan normaali kokoinen, syntyi rv 41+4 ja painoi 3635g.

Kestoilu - Kuulostaa mun korvaan myös jotenkin hankalalta! :D .. joten kerttiksillä varmaankin mennään.

Omaan napaan ei erikoisempia, pesin keittiön ikkunan ja tietysti jäi muutama aurinko raita, mutta olkoot, jos jotain häiritsee saa tulla meille pesemään ! ;)

majj & 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Hyppy: Juu näitä lääkäreitä on kyllä moneen junaan. Siellä taas yksi jolla ei kaikki melojat kanootissa. Tee valitus ja toivottavasti saatte uuden lääkärin. Tuollaisessa tilanteessa luulis lääkäreilläkin löytyvän jonkinlaista rääpyä. Huolta vain lisäävät. Mukava kuitenkin, että rakenteet näyttivät huulihalkiosta huolimatta hyvältä. Meillä ainakin sukuvika pieni takana oleva leuka. Ja näyttäis tulevan tällekkin. Voimia kovasti!!! :hug:

tää sanoo poks ja tässä vähän masu päivitystä.
rv 27+0:heart: vattan ympärys sellainen 103cm.


Vatta tuntuu lopettaneen spurtin, mutta siltikin vattanympärys on reilussa parissa viikossa kasvanut 5cm. Kaikki tulee tuohon eteen niinkuin ennenkin. Poika siellä majailee. :heart:

Leo rv27+0
 
Kestoilua en kokeile. Kerttikset niin paljon helpompia käyttää, jotenkaan ei aika kestoiluun riitä. :whistle:

Tiskikone on tämän huushollin ehdoton ykkönen kuin myös pesukone ja kuivausrumpu. Tiskikoneella parhaimmillaan 2 krt päivässä saa pestä tiskit tämän porukan kanssa.

Luna Minä myös synnytyän yksin, ellen sitten saa muuta tueksi synnytykseen. Mies hoitaa neljää lasta kotona. Minusta ihan hyvä näin :)

Itkuhälytin Philipsin, yksinkertaisin, halvin malli on meillä ja hyvin pelittää :)

Ja täällä tänään POKSUTAAN =)

30+0 POKS!!!!
 
Hyppy kuka lääkäri se oli?mie olen tullu tutuksi suurimman osan kans sattuneesta syystä tässä viimeisen kolmen vuoden aikana ja huomannu et on paljon päivästä kiinni millä tuulella ovat..ja se on tosi harmi!!ja ne jotka on pätevimpiä työssään ovat surkeimpia sosiaalisissa taidoissaan:(

ja meillä kestoillaan:) mies kysy kerran kun laittoi kertakäyttövaippaa että miten tätä käytetään ja poika ihmetteli että mikä tämä on =D Eli ei ole hankalaa kestoilu:) ja minulle tärkeintä ettei lapsi joudu pitämään ihoaan vasten muovia ym mömmöjä <3
 
Hyppy vihaksi pistää tommonen lääkäri :stick: Palautetta menemään vaan.

Kestoja täällä käytetään esikoisella ja myös tulevalla sitten. En ole fanaatikko, joskus käytän myös kertiksiä. Ja esikolla ainakin ihan aluksi meni kertiksiä kun oli niin pikkuruinen että reidestä tuli aina kakat pihalle :) Mut kyllä ne kestot pitää ihan yhtä hyvin kuin kertavaipat ja on ystävällisempiä iholle. Ja se mitä monet välttää on yökestoilu, mut mun mielestä se on melkein helpointa! Yöllä kun ei haittaa vaikka olis kuinka suuri paketti jalkojen välissä kun ei ole tarkoituskaan liikkua :) Ja villikset päälle niin ei varmasti vuoda.

Kiitos kaikille tiskikone-kommenteista :) Jos ei tuo ukko suostu sitä hankkimaan niin onhan mulla rahat siihen omalla tililläni ja saanpahan sitten päättää yksin millainen kone tulee :)

Obsidan fe sai esikoisen aikana mahan täysin sekaisin. Nyt käytössä Iron vital M+ ja vähän paremmin siedän sitä, mutta kyllä sekin saa mahan kipeäksi :( Pakko vaan ottaa, sen verran rauta-arvot alhaalla.

Mies tulee mukaan synnytykseen, mut ei se mikään pakko olis. Ei hänestä viimeksikään ollu mitään suurta apua kun en halunnu mitään hierontaa tms vaikka etukäteen olin ihan varma että kaipaan hierontaa. Kipu oli kuitenkin niin kova etten halunnu et kukaan koskee. Mies lähinnä piti sukulaisia ajantasalla tekstiviestein tyyliin " pää näkyy jo" :LOL: Voi päivää sentään...tällä kertaa aion sanoa et ei ota puhelinta mukaan ollenkaan synnytyssaliin.

hemari ja helmiäinen 31+4
 
Hyppy voi v mikä lääkäri! :kieh: Mutta mulla on myös kohdunkaulan pituus pidentynyt. Viimeisessä ultrassa oli pidempi kuin aikaisemmin. Ja meillä taas 29+3 painoarvio oli 1287g joka oli -1 käyrällä joten mun mielestä teillä taitaa vauva olla ennemminkin keskikäyrällä.

Päksäkkä 31+4:heart:
 
HYPPY voimia kauheesti, kamala lekuri, ei kai sitä sikiö saa nuin kovasti käsitellä, hyi hyi.. mulla itella vauvan käännös takana ja se oli aivan kamala, olin ku pieksetty illalla ja kivulais... Toisaalta hyvä et ne tutkii tarkon mut vois jotenki sievemmin kyllä.. Mulla on 3 raskaudessa ei huomattu mitn ja lapsella olikin ku synty niin vaikea sydänvika, joten sen jälkeen multa on ultrattu vauvat monesti ja tarkkaan joten ymmärän et se haluaa varmaa tietoa..Koska paineet on kovat ja virheitä ku ei oikeen saa tulla. Oulussa saivat kovaa palautetta tuosta sydänviasta ku eivät huomanneet, ihan hesasta asti! Sen jälkeen olen laukannut ultrassa ja ovat saattaneet tunninki ultrata, puhumatta mitn joka on tuntunu itestä kamalalta et sanokaa nyt etes jottain.. mut siihen tulokseen oon tullut et parempi et tarkkaan ku epätarkkaan.. synnytin lapsen sillon pienessä sairaalassa joten jso ei oltas saatu päteävää lasten lääkäriä pian paikalle. nii lapsi olisi menehtynyt, koska synnytyksessä apuna olleen lääkärin mukaan mitn vikaa ei ole.. kyl se happi nousee , mut onneks sain lastenlääkärin joka laitto ambulanssilla heti ouluun ja oulussa teholle ja siitä sitten selvis vika, ja helsinkiin.. se oli kamalaa aikaa, mutta nyt tyttö voi oikein hyvin ja olen onnellinen<3.. joten ei ne turhaan tutki mut voithan sä pyytää eri lääkäriä niin ois useammin mielipide.. Näissä sydänasioissa on useamman lääkärin mielipide! voimia
 
Mulla alkoi kesäloma. :) Ei hirveästi eroa arkeen kun ollut jo saikkua, talviloma ja pekkasia, mutta kyllä noi lomarahat ainakin vähän mieltä lämmitti ennen laskujen maksamista. ;)

Ummetusta ei ole, päin vastoin. Maha ihan löysällä ollut jo viikkoja, mutta parempi näin, saa sen tavaran ainakin pihalle sieltä.

Elsa-82 Barbapapa lakanat ostin ihan cittarista. Siinä oli tyynyliina ja pussilakana.

Hyppy mä ainakin vaatisin lääkärin vaihtoa tossa vaiheessa tai vaatisin ilmaista pääsyä yksityiselle. Aivan järkyttävä lääkäri.

Unen tarve on muuten selkeästi vähentynyt. Tänään heräsin jo seiskalta. Se on ihme. :D Muutenkin toi aurinkoinen ilma piristi paljon ja olo on aika mukava. :)
 
Joo, ihan kamala lääkäri oli. HUH. Hermot ihan kireellä sen takia. Liikkeetkin se laitto yhellä plussalla, ennen on tullu kaks plussaa.

Mammy pistä YV:tä, en kehtaa kailottaa palstalla nimiä :D

taapero Mie jo mietin että en varmaan suostu vauvan kääntämiseen jos tuokin jo tuntui noin paljon! hyvä ettei mustelmat jääny mahaan :(

Tuli mieleen lisäys.. että samalla se lääkäri työnsi kätensä mun värkkiin ja yritti sitä kautta kääntää! eikö tuossa jo kohdunsuu kärsi? kohtahan se tulee pois sieltä :( luulis olevan haittaa jotenkin.. kamalaa.
 

Yhteistyössä