Elovauvat 2007

Joo, elikkäs kuinka ootte alkanu itse taas liikkumisen? Eli millasta liikuntaa harrastatte ja missä vaiheessa uskalsitte mitäkin tehdä... vatsalihaksia esim.? Mulla on vielä ihan vaan kävely-asteella. Pitäis jaksaa ittensä raahata salille, sillä BodyPump on ihan mun juttu! Onko joitain liikkeitä mitä ei suositella jostain syystä tehtävän, vai onko liikkuminen ihan vaan oman fiiliksen pohjalta? No, mut nyt äkkii takas sohvalle ;) , kun on hetki omaa aikaa...
 
Pilkettä: Nenäpulmamme on heti laitokselta lähten ollut tukkoinen nenä etenkin vauvan ollessa makuuasennossa. Olemme ajatelleet, että se johtuu siitä kun vauvalla oli nenä melkolailla vinossa syntyessään ja että ehkä nenän sisäisissä rakenteissakin olisi jotain "vinossa". Pediatri kuitenkin vakuutteli, että on todella yleistä et vauvan nenän limakalvot ovat kuivat ja sen takia ärtyneet ja turvoksissa. Keittosuolaa (tai välimeren merivettä) käytetään limakalvojen kostuttamiseen ja jos siitä seuraa limanerityksen lisääntyminen niin se on vaan hyvästä. Mieluummin hieman "räkäinen" vauva kuin että nenä olisi liian kuiva. Katsotaan nyt toimiiko konsti :) Sanoi et ainakin 15 päivää olisi keittosuolakostutusta harjoitettava.
 
vastauksesta. Näinköhän meilläkin sitten sama pulmaa, etenkin nyt kun keskuslämmitys on kuivattanut ilmaa. Olen laittanut pari pyyhettä "kuivumaan" pinniksen reunoille, mutta hyvä tietää, että jos ongelma pahenee, niin voi käyttää myös noita keittosuolatippoja. Olen niitä kyllä varastoon ostanut ekaa flunssaa varten, joka ennemmin tai myöhemmin valitettavasti meijänkin pikkaselle tulee. Olen pari kertaa luullutkin, että vaavalla on nyt flunssa kun yöllä on ollut tukossa nenä, mutta sitten päivällä ei mitään....niinpä olen alkanut kutsua tuota yönuhaksi :D
 
heipat taas!

pauliina itse aloitan jumpat ensi viikolla. keke syntynyt 13.8. olen hyvässä kunnossa, koska mua ei tarvinnut paikkailla ja synnytys&raskaus eteni muutenkin mallikkaasti. tähän asti olen ollut myös vain kävelylinjalla. vatsalihaksia (vinoja) käskettiin jo laitoksella alkaa treenaamaan ja tietysti lantionpohjan lihaksia. aiemmista raskauksista muistan, että alkuun kannattaa välttää turhan syvia kyykkyjä ja ponnistuksia samoin hyppelyt kokeilla varovammin. muuten en rajoituksia muista saaneeni. ootan ite jo innolla, että pääsen puhaltamaan ylimääräisen energian pihalle. ylimääräisellä tarkoitan sitä tuskastumista ja kiukkua, joka mulle tulee, jos en pääse liikuttamaan muutamaan päivään itseäni. kotihommiin yms. ei energiaa riitä, vaikka sitä kasvais puissa =)

iltapalan aika. hyviä öitä kaikille!

mirjamic ja keke 1kk+4(?)vko
 
Liikunnan harrastamisesta: Minuahan kiellettiin mitään rankempaa harrastamasta ekaan kahteen kuukauteen, eli jälkitarkastukseen asti, sen 4. asteen repeämän takia, joten olen aloitellut hyvin varovaisesti. Lantionpohjan lihaksia olen tietty treenaillut ja onneksi repeämästä huolimatta tuntuvat toimivan aika hyvin. Kävelyllä vaunujen kanssa olen käynyt ja lisäksi viime viikolla kerran pilateksessa ja tänään Bodybalancessa. Muutaman kerran olen myös syviä ja vinoja vatsalihaksia kotona treenaillut. Suorien vatsalihasten harjoitukset kannattaa muutenkin aloittaa vasta 1-2 kk synnytyksestä jotta ne on ensin ehtinyt palautua paikoilleen. Hyppyjä tms. kannattaa myös ensi kuukausina välttää, jottei lantionpohjalle tulisi liian kovaa rasitusta. Muuten voi aloitella omien tuntemusten mukaan. Tuon suorien vatsalihasten palautumisen voi muuten testata niin että selinmakuulta nostaa pään ja hieman hartioita irti lattiasta ja tunnustelee sormilla vatsan keskilinjasta (navan kohdalta) tuntuuko vatsalihasten välissä pystysuoraa rakoa, ennen kuin niitä kannattaa alkaa treenata ei rako saisi olla 1-2 sormenleveyttä enempää. Bodypumpin voi minusta aloittaa hyvin sitten kun lantionpohjan lihakset toimivat kohtuullisen hyvin ja suorat vatsalihakset on palautuneet. Mainittakoon tähän että olen itse fysioterapeutti ja kuntosalilla töissä.
 
nyt huhuilen muita isohkojen vaavien kokoja 1kk neuvolassa?
Tai jo 2kk iässäkin olevien! Meillä tuo 2kk neukkula on vasta 10.päivä mut 1kk iässä poitsu oli 5370g (4345g) ja 60cm (54cm), onko meillä ihan jättimuksu tämä vai kasvaako muut saman kaliiperin vauvat samaan tyyliin? Alkaa olla hartiat kovilla imetyksen ja kantelun takia :( Ja hassua kun kuitenkin hän on niin pieni vielä... :D :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Riepu:
nyt huhuilen muita isohkojen vaavien kokoja 1kk neuvolassa?
Tai jo 2kk iässäkin olevien! Meillä tuo 2kk neukkula on vasta 10.päivä mut 1kk iässä poitsu oli 5370g (4345g) ja 60cm (54cm), onko meillä ihan jättimuksu tämä vai kasvaako muut saman kaliiperin vauvat samaan tyyliin? Alkaa olla hartiat kovilla imetyksen ja kantelun takia :( Ja hassua kun kuitenkin hän on niin pieni vielä... :D :heart:
Heippa Riepu

Meillä 1kk kokoasiat olivat kehittynet seuraavanlaisesti :D

Synt. 3812g ja 52cm
1kk: 5320g ja 58cm

Eli minusta varsin normikokoiselta sinun vaavas näyttää. Yläkäyrillä mennään täälläkin mut ihan normaalin rajoissa.
Joo! Hauikset kehittyy täälläkin :D
 
Meillä oli lauantaina ristiäiset. Perjantaina jo onneksi siivosimme kun lauantai oli muutenkin aika kiireinen päivä. Ristiäiset menivät oikein hienosti. Tyttö hieman protestoi tai oli paremminkin mahakipuinen ja huuteli ennen toimitusta. Pappi oli lapsimyönteinen ja lykkäsimme tilaisuuden alkua hieman että saimme vauvan rauhoiteltua. Tytön nimeksi tuli Vilma Anna Sofia. :heart:
 
Missä asennoissa nukutatte vauvojanne?
Meillä tyttö nukkuu yleensä kyljellään ja selällään koska itse kierähtää. Nyt pari päivää sitten oli kamalat mahanpurut ja laitoin tytön mahalleen niin rauhottui heti ja nukkui melkeen 8 tuntia. Viimeyönä sama juttu ja unta riitti yli 8 tuntia ilman syömistä! Välillä piti käydä tarkastamassa, että kaikki hyvin ja olihan hällä, tuhisi niin tyytyväisenä. Ja aamu5 piti itse nousta pumppaamaan tissit tyhjiksi kun olivat hieman täyttyneet...
Sillä tässä kyselen kun olen jostain kuullut ettei saisi mahallaan nukuttaa näin pientä ja taas eräälle ystävälleni jolla on koliikkivauva on kehotettu mahallaan nukuttaan.

tellervo ja tyttö 6 vkoa ja risat :heart:
 
Nukkumisesta: Just kävin kattomassa, niin siellä se pieni mies vetelee unia peppu pystyssä! Eli kyllä täälläkin mahallaan aina välillä nukutaan. Yöunille laitan kyljelleen josta sit itse kääntyilee selälleen ja taas kyljelleen. Mut täälläkin pisimmät tähän mennessä, 5h, nukuttiin vatsallaan. Tuo nukuttamis-asia on varmaan yks niistä, missä suositukset muuttuu tietyn ajan välein. Mua itteeni kyl vähän mietityttää kun pelotellaan kätkytkuoleman ja vatsallaan nukuttamisen yhteydestä, mut kun vauva nukkuu vatsallaan, niin aika tiuhaan käyn tsekkaamassa.
 
Meillä pikkuinen viihtyy todella hyvin sylissä, joten en ole oikein ehtinyt tänne kirjoitella. Nytkin kirjoitan yhdellä kädellä tyttö sylissä :) jonkin verran olen käynyt lueskelemassa kuulumisia ja moneen kysymykseen täältä löytänytkin vastauksen, eli kiitos kaikille yhtäläisesti :hug:

Yöt nukkuu hyvin, yleensä 6-8 tuntia putkeen omassa sängyssään. Vastaavasti päivisin nukkuu maksimissaan kahdet päiväunet joiden pituus on n.15-45 min. Illalla nukkuu sitten hieman pidemmät päikkärit useimmiten. Ja ei tosiaan viihdy muualla kuin sylissä juuri ollenkaan. Päivisin ilmavaivat vaivaavat pientä, mutta onneksi yöt menee hyvin. Kakkaa tulee monta kertaa päivässä. Mitat pikkuisella oli 2 viikkoa sitten 5030g (3310g) ja 59cm (49cm).

Meilläkin on ollut flunssaa pienellä pari viikkoa, nyt helpottanut! Kuumetta ei onneksi tullut.

Ja sitten se kysymys: Kuinka paljon teidän vauvat jo ääntelee? Meillä tytteli aloitti pari viikkoa sitten hymyyn vastaamisen ja heti perään alkoi myös äännellä.. aluksi pelkkää "aaa"-ääntelyä, mutta nyt jo muitakin, "ooo" jne. Nyt "vastaa" noilla äänteillä ja leveillä hymyillä kun hänelle juttelee iloisella äänellä ja hänelle hymyilee. Luulin, että vauvan "juttelu" alkaisi vasta hieman myöhemmin.. miten muilla?

Rouva06 ja typy 2kk 3pv

 
...täälläkin ollut jo pariviikkoa. Gyy on suosituin ja tietenkin äää eri painoilla ( riippuen tuulesta) Sitten kaikenmaailman äännähdyksiä, joista silminnähden on itsekin välillä ihmeissään ja iloisesti yllättynyt :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiki:
Täällä menee ihan kivasti. Illat vain ovat aivan hulluja. Poika huutaa, eikä mikään muu kuin kylpy saa hiljaiseksi. Lopulta sitten sylissä nukahtaa omaan huutoonsa.


Meillä kans on alkanu olla sitä uni-itkua (sitä kai se on? ) ihan hirmuista huutoa illalla 21-23 ajan, kunnes nukahtaa itkuunsa. Nyt sitä alkanu olla päivälläkin... siis nukahtaminen ongelmana, nukkuu kyl sit yön tosi hyvin. päivällä muuten on tosi herkkä uninen kaikkeen ääneen, ja sitähän meiltä löytyy... olisko neuvoja tähän nukahtamiseen? kaikkee on kokeltu mitä mieleen on tullu, vain sylissä tykkää muutenkin olla...
 
Iso vauva täällä myös. Meillä poika oli syntyessään 4385 g ja 54 cm. Nyt 1 kk 1 vkon iässä 5815 g ja 57 cm. Kyllä kilot karisee imettäessä ja hauikset kasvaa kannellessa.

Ääntely ja hymyily. Milo on 3 viikkoisesta hymyillyt takaisin ja noin 1 kk iässä alkoi jokeltelut. Huomaa että oli yliaikainen syntyessään kun isoveljensä, joka taas syntyi 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, alkoi hymyillä ja jutella vasta lähempänä 2 kk ikää.

Pitääpä muuten kehaista, puuta koputtaen, että Milo nukkui viime yönä jo yhden yli viiden tunnin pätkän. Aika ihanaa, kun olin tajunnut itsekin mennä ajoissa nukkumaan ja nukuin 4 tuntia yhteen menoon.

77mm ja Milo 1 kk 10 päivää
 
Pauliina: Mie aloitin liikunnan kävelylenkeillä vauvan ollessa kolmen päivän ikäinen. Aluksi ihan muutama kilsa, mutta piakkoin pidensin matkat vähintään 5km per päivä. Aina kun mahdollista eli kun mies pääsee mukaan, niin sauvakävelen. Jos mies ei pääse, niin käyn vauvan ja koirien kanssa. Tunnista kolmeen tuntiin tulee lenkkeiltyä joka päivä satoi tai paistoi. Muuten en jaksa kun meillä yö-nukkumiset on mitä on (= välillä ei nukuta kuin parituntia yössä ja sekin lyhyissä pätkissä ).
Mulla toi sauvakävely on auttanut älyttömästi hartioihin. Heti jos en pariin päivään pääse sauvailemaan, niin iskee tajuton päänsärky, kun hartiat niin jumissa.

Lisäksi olen venytellyt aina kun muistan ja kerkeän. Sama homma vatsalihasten kanssa... treenaan kun muistan/jaksan/kerkeän. :saint:
 
Käytiin tytön kanssa tänään neuvolassa näytillä ja terkka oli sitä mieltä että maito allergiaa ei pidä pois sulkea.Ensi viikolle saimme lääkäri ajan jossa katsotaan,että tarviiko jotain allergia kokeita tms. tehdä. Nyt rasvaillaan kasvoja novalan perusvoiteella ja katsotaan auttaako.

Oon kerrankin ihan yksin kotona kun mummi kävi hakemassa tytön kävelylle =) Kerkesin jo vähän siivoilla ja löhöilin hetken sohvalla. Tänään illalla tulee pappi käymään, sopimassa ristiäis jutuista.

eipä kait muuta tällä erää... Mukavaa päivää kaikille!!!! =)
 
Heippa kaikki elomammat ja vauvelit!!

Voi kamala kun siitä on aikaa millon viimeks oon täällä käyny. Mulla jäi synnytystarinatki ihan kertomatta. Me muutettiin melkeen hetikun koituduttiin ja nyt vasta aukesi uudessa kodissa netti. On kyllä ollu kamalat vieroitusoireet ja kovasti oon miettiny et mitä teille kaikille kuuluu. :)
Meillä vauva-arki sujuu hyvin.Isukki on juuri isyyslomalla, ihanaa! Tyttö on tosi reipas ja kiltti. Välillä masukivut itkettää, mutta onneksi ne on hieman jo helppottanu. Mä ehdin tossa sairastaa rintatulehduksenkin ( seoli hirveää!!!) ja sen antibioottikuurin takia sit tyttö itki kovasti mahaansa.
Tyttö nukkuu tosi hyvin. Yhdesti herää yöllä syömään(03.00). Ja sitten aamulla 7 aikaan seuraavan kerran. Nukkumisasennosta olitte jutelleet. Meillä tyttö nukkuu melkee koko ajan mahallaan. Tai päivisin kylellään, mutta öisin melkee aina mahallaan. Siihen hän rauhoittuu kaikista parhaiten, joten on annettu nukkua niin. Vaikka neuvolassa täti sanoikin ettei mahallaan nukkumista suosittele kätkytkuolemariskin takia, mutta se on kuulemma niiiiiin harvinaista, et turha murehtia.

Kuinka monella elokuisella meni sit raskaus syyskuulle??
Mullahan kävi niin, et just ku kävin synnytyspäivänä täällä manailemassa, et vauva ei synny ikinä, ni sit yöllä meni vedet.:) (rv 39+4)

Onko Marisk täällä?? Kovasti olen sinua ajatellut! :heart:

Mut mukavaa illan jatkoa kaikille.Nyt yritän alkaa taas pyörimään täällä enemmän. =)

Maypo ja "pikku-akka"5vkoa
 
Meilläkin huudetaan pää punasena iltaisin, joskus myös ennen päiväunia.. Mitään ihmekonstia en oo vaivaan keksiny, ei auta kun kannella poitsua! Aina on kuitenkin uni tullut. Jospa se joskus loppuu.. Pääasia kuitenkin, että meillä suurimmaksi osaksi yöt menee hyvin, viime yönä vaan syötiin tunnin välein ja kahdesta puoli neljään vaan valvottiin!!

Painoa oli jo meidän 3 vkoa+3 päivää poitsulla 4200 G, melkein kilo jo tullu syntymäpainoon!! Että kovasti kasvetaan täälläkin.

Veera ja ukkeli
 
Pauliina: Itse aloitin kävely lenkit heti kotiin päästyä koti jumpan kuukauden kuluttua synnytyksestä,jälkitarkastukseen odotin jonka jlkn aloitin vatsalihasten teon ja eilen ku Jasmiina 2kk kävin ekaa kertaa jumpal tuli tosi hyvä olo ainoa et jotkut liikkeet sattui vielä vähän häpyluun kohtaan,raskausaikana neiti ku painoi niin kipeästi siihen et vie näköjään aikaa ku paranee kunnolla.
Tukkoisuudesta: meillä oli kans neiti tukos joka yö ekan kuun sit kaveri antoi vinkin kysyi onko vanha patja sängys ja niinhän meillä oli ja eiku patjan ostoon niin loppui meidän tukkoisuus =) kannattaa kokeilla
 
Me käytiin tänään Taysissa niiden suihkumaisten oksentelujen takia. Isältään on poika perinyt mahaporttiongelmaa ja mahaporttia ympäröivät lihakset ärtyvät herkästi. Eli vauvan syödessä lihakset ärtyvät ja turpoavat ja näin tukkivat mahaporttia ja oksennus tulee. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että tilannetta kannattaa seurailla, koska se voi parantua itsestään. Nyt täytyy alkaa joka viikko juosta neuvolassa tarkkailemassa painoa ja saatiin ohjeita syömisen suhteen. Vain 80ml saisi syöttää kerralla ja jos imettää niin vain etumaitoa. Takamaitoa ei saisi antaa. Mutta mistä ihmeestä tiedän, jos imetän, paljonko vauva on milloinkin syönyt ja missä menee etu- ja takamaidon raja??? Joutuuko tässä imetyksestä luopumaan kokonaan.. Muutenkin tuntuu ihan hassulta, että ruokaa pitää vähentää, mutta silti käydä säännöllisesti tarkistamassa, että paino nousee. Ei paljon yli nollakäyrän mennä nytkään. Eikä meidän poju selviä millään 80ml:llä :eek: Äsken yritettiin antaa vain niin vähän, niin huutohan siitä vain seurasi ja oli pakko antaa lisää. Ei kai toista nyt nälässäkään voi pitää :/
 
iltoja!

nukkuma-asennosta meillä on myös mahallaan nukkuja! kaikki kolme ovat nukkuneet mahallaan peppu pystyssä. esikolle se oli ohjeistettuna 4,5v sitten. kakkosen (2,5v) kohdalla ohjeena oli, että kyljellään tai selällään, muttei vatsallaan. mutta, mutta uni on ollut kaikilla parempaa mahallaan, joten sillä linjalla olen jatkanut. pehmeää tyynyä en käytä, vain harso tyynyliinan sisällä.

tukkoisuutta myös täällä. maitoa on silmat, korvat, nenä ja maha täynnä =) apuna suolatipat ja nenä niistetään tarvittaessa imuletkulla. kauhea kapine, mutta toimii.

hemu2 meillä tyttö oksensi kanssa aina ihan valtavia määriä. laatta lensi oikein kaaressa. eka kun oli, en osannut sen kummemmin huolestua, eikä silloinen neuvolakaan asiaan puuttunut, joten oletin sen kuuluvan kuvioon. valokuvia kun kattelee, niin aina on olkapäät ja rinnukset oksennuksesta märkinä. sama tahti jatkui jonkin aikaa vielä kiinteitten aloittamisen jälkeenkin, ei ihan niin pahana, mutta pulautteli vielä reippaasti myös silloin. toivottavasti teilläkin vaiva paranisi itelleen. tuntuu niin pahalta, kaikki pikkuisille tehtävät toimenpiteet, vaikka ne kuinka olisivat vauvan parhaaksi.

tänään kekellä ollut vähän rauhattomampi päivä. päivällä unet oli tosi katkonaisia pätkiä ja itku oli pojalla tosi herkässä. saunan jälkeen kuitenkin rauhoittui yöunilleen ja nyt koisailee omassa sängyssään.

mulla oli tänään kampaaja-aika varattuna. ootin sitä innoissani, sillä en ole käynyt ammattikampaajalla yli kymmeneen vuoteen! mulla on pitkä suora tukka, joten sen kotisaksiminen on ollut suht helppoa (mies on hoitanut homman) nyt oli kuitenkin tarkoitus saada uutta ilmetta kikkuroilla ja kohotuksilla, mutta 10min ennen "toimenpidettä" kampaaja soitti, että heiltä katkaistiin juuri vesi tietöitten takia! onni onnettomuudessa pe aamulla oli vapaata, joten saan "uuden tukan" vielä lauantain nimiäisiin.

lähen kaiveleen kaapista jotai herkkuja, ettei vaan kilot karise....
 
Pauzi

Huomenta!

On vähän kehnosti nukuttu yö... Esikoisella oli korvatulehdus vajaa 2 viikkoa sitten, ja nyt sitten alkoi itkemään taas korvaansa. Voi kökkö! Tää on nyt yhtä lääkärissä juoksemista. Just loppu antibioottikuuri niin miten tää on edes mahdollista?!

Meillä on vauvan kakka palannut normaaliksi, en tiedä onko siihen syynä korvikkeen vaihto, rela-tippojen lopetus, mallasuute vai cuplatonin lopetus. Veikkaan tota korvikkeen vaihtoa tai rela-tippoja.

On kyllä ollut kiva olla lasten kans kotona, jotenkin tämän kakkosen kanssa on helpompaa. Mulla tais ton esikoisen kanssa olla todella paha masennus, kun kaikki oli niin vaikeaa ja olin niin väsynyt ja jotenkin se oli ihan ihmeellistä rimpuilua. Ja en todellakaan tajunnut sitä, ennen kuin nyt. Vaikka en kovin kummallisia unia nukukaan, niin silti ei väsytä niin paljoa, ja mieliala on muutenkin paljon parempi.

Mites te jotka aiotte tehdä sitten kohta jo seuraavaa, missä vaiheessa ajattelitte aloittaa yrityksen? Mä mietin et jos sitten kun tämä tyttönen täyttää vuoden, niin alkaisi seuraavaa yrittämään... :saint: Mä oon ihan koukkuuntunut tähän lasten tekoon, voi miten ihania nää on!

Mut nyt täytyy alkaa valmistautua terveyskeskukseen soittamiseen, onhan tuo korva-asia tarkistettava. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!
 

Yhteistyössä