Elovauvat 2007

Ootteko te kysyneet neuvolasta "lupaa" soseiden aloitukseen? Me alotettiin tytön ollessa 2,5kk, ihan omin päin, koska vaikka tyttö nukkuu 12-13h yöunet (putkeen), niin päivisin pitää sapuskaa antaa puolen - tunnin välein. Aika ärsyttävää kun mihinkään ei oikein voi edes lähteä tuon syömisen takia. No ollaan nyt maisteltu perunaa ja porkkanaa ja hyvin on maistunut ja tankkauskin on vähentynyt inhimillisemmäksi. Tyttö joi siis ennen yli litran maitoa päivässä. Olihan hänellä toki painoakin huimat 6,5kg 2kk-neuvolassa... paljonkohan on lisää tullut... Luin jostain, että liikajuominen rasittaisi munuaisia, onko totta? Kuinka paljon tämän ikäisen vauvan muuten pitäisi juoda päivässä? Imetys on meillä melkein kokonaan loppunut, enää aamuisin imetän ja lypsämisen olen lopettanut kokonaan (ennen lypsin n. 6dl maitoa päivässä ).
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Eipäs ole aikoihin tullut tänne kirjoiteltua, tuonne kerhon puolelle sitten useamminkin. Nyt muuten oli Liivia hyväksynyt uudet kerholaiset, joten tervetuloa kirjoittelemaan vaan!

Jotenkin alkaa masentaa ja tulee suorastaan alemmuuskompleksi kun lueskelen näitä teidän juttujanne. Meidän tyttö täyttää tällä viikolla 3kk, ja vielä ei ole tietoakaan mistään esineisiin tarttumisista, kääntymisistä saati sitten konttaamisyrityksistä! :eek: :eek: Leikkimatolla kelliessään tuijottaa kyllä kovasti yllä roikkuvia leluja, mutta ei ole niihin yrittänytkään tarttua. Edes kädet ei huido siinä vaiheessa, kovasti vaan ihmettelee ja hymyilee niille. Ainoa mitä käsillään tekee on niiden suuhun työntäminen :headwall: . Myöskään käännytty ei vielä olla. Hällä ei tunnu olevan mikään kiire yrittää kääntymistä, ei kumminkaan päin. selällään ollessaan katselee ja ihmettelee vaan ympäristöään, ja sitten mahallaan on ihan jähmetyksissään ja kurkottaa vaan niskaansa ylöspäin.

Sitten olen ihmetellyt miten monet teistä jo antavat soseita. Meillä mennään vielä pelkällä tissillä... Ja nyt olen alkanut olemaan sitten huolestunut myös tuosta painonkehityksestä. Iisa painaa luultavimmin vähän reilut 5kg, mikä sekin tuntuu kovin vähäiseltä teidän muiden vauvojen painoihin verrattuna. Hyvin hän kyllä nukkuu yöt, yhdellä syötöllä mennään. Sillä olenkin yrittänyt lohduttautua, että ei nukkuisi noin hyvin ellei saisi tarpeeksi ruokaa. Nooh, ylihuomenna on neuvola joten kaipa siellä osataan sanoa että onko meillä kaikki kunnossa...
 
Minäkin ihmettelen, kuinka niin monet ovat jo aloittaneet kiinteät tai vellin antamisen. Meillä mennään vielä täysimetyksellä ja Antti on siis nyt 3,5 kk. Olis tarkotus aloitella kiinteät aikaisintaan 4 kk iässä niin kuin tietääkseni suositellaankin? Ei ole tarkoitus kritisoida kenenkään ratkaisuja, mutta ihmettelen vain, että mikä kiire teillä on? Ei kai niitä suosituksia huvikseen aseteta vaan on niille kaiketi ihan tutkitut perusteetkin...

Antti syö öisin vielä 2-3 kertaa, mikä on mielestäni ihan normaalia tässä iässä. Luotan siihen, että yöunet pitenee sitten, kun iltapuuro tulee kuvioihin puolen vuoden seutuvilla. Velleissä on tietääkseni saman verran energiaa/kaloreita kuin korvikemaidossakin, joten se tuskin pitää nälkää kauempaa kuin maito.

Anttikaan ei vielä tartu leluihin tai käänny ympäri. En ole kyllä tästäkään huolissaan eikä ollut neuvolakaan. Kaikki kehittyvät omaan tahtiinsa. Omat nyrkit on nyt pop ja niitä onkin kiva imeskellä ja jykertää. :)

Menkkoja ei vielä onneksi kuulu. Viimeksi mulla alkoi kun esikoinen oli 9 kk ja olin lopettanut imettämisen kuukautta ennen. Toivottavasti nyt käy samoin.

Kakkaamisestakin on ollut puhetta... Antti kakkaa noin 7-10 päivän välein, mutta sekin on tietääkseni ihan normaalia täysimetetyllä vauvalla. Vauva käyttää niin perusteellisesti kaiken hyväkseen, ettei siitä paljon kakkaa kerry. Eikä asia tunnu vaivaavan Anttiakaan ollenkaan. Itse en suosittelisi ulostuslääkkeiden antamista tai kuumemittarilla "tuseraamista" näin pienille. Vauvoilla on harvoin ummetusta ja nämä ulostamisen avustamiset voi vain häiritä suolen normaalia toimintaa. Tietysti jos vauva näyttää kovasti kärsivän kakkaamattomuudesta, kannattaa kakan tuloa yrittää auttaa jumppaamalla tai sillä mallasuutteella, joka ei ole lääke.


 
^ Kuten itsekkin sanoit,kaikki kehittyvät omaan tahtiinsa. Toisille ei vain pelkkä maito riitä reilun 2kk iästä lähtien.. Isosiskoni sai esikoisensa vuonna 2001 ja silloin suositus kiinteille oli 3kk. Tuskin lapsissa on "taantumaa" tapahtunut vaan kyseessä on Eu:n tuoma suositus, siis kaikissa eu maissa samat suositukset... :)
 
Tea84: Älä ole turhaan huolissasi tuosta syömisestä. Meillä myös tyttö syö tosi vähän n. 600ml/vrk. Kyllähän ne neuvolassa sano että 700-1000 pitäis mennä,mutta ei neuvolantäti yhtään huolissaan ole ollut,koska tyttö on tyytyväinen ja hyväkuntoinen. Jotkut vaan syö vähemmän. Minäkin olin tosi huolissani tuosta syömisestä, mutta oon nyt päättänyt että en turhaan stressaa siitä.Annan tytölle niin paljon maitoa ja velliä kun syö ja se kai hänelle riittää, kun ei enempää syö.

Inom:Meilläkin on pieni kokoinen tyttö. 2,5kk oli 4775g ja 58.5cm. 3kk neuvolassa varmaan menee 5kg raja rikki. On kyllä tosi hoikan näköinen kun pituutta kuitenkin tullut noin paljon. (synt. 49cm) En ole kauhean huolissani enään tuosta kun katsoin tytön isän neuvolakorttia niin isä on ollut ihan samanlainen rimpula vauvana.

Minea alkoi eilen tarraamaan leluihin,ihan yhtäkkiä oppi sen. Kääntyillä ei meilläkään vielä mihinkään suuntaan,mutta onhan tässä aikaa oppia... Sekin varmaan tapahtuu joku päivä ihan yhtäkkiä.

Eipä muuta tällä kertaa... :)

jonna ja minea, ensi viikolla 3kk
 
Vauvan painosta: Eri kokoisiahan nuo ovat syntyessäänkin, joten painoerot ovat tottakai myöhemminkin isoja. Minusta 5 kg kuulostaa ihan normaalille kaksikuisella. Meillä molemmat pojat on olleet noin 6,5 kg 2 kk neuvolassa mutta esikoisella olikin ihan älytön syömistahti ja tämä kuopushan oli jo 4385 g syntyessään. Kummatkin on olleet reilusti keskivertoa painavampia kuulemma.

Yösyöminen: Meillä poika syö öisin keskimäärin 3 kertaa, mikä minusta on ihan ok. Esikoinen kun söi tuossa iässä kahden tunnin välein läpi yön.

Kiinteiden aloituksesta: Esikoisella aloitettiin jo 3,5 kk iässä juuri tuon koko ajan kiihtyvän syömistahdin sekä runsaan pulauttelun takia. Nyt tällä elokuisella pojalla aloitellaan varmaan 4 kk iässä, jos ei syömistahti ala yhtäkkiä sitä ennen vielä kiihtyä. Myöhempään en varmaan viitsi jättää kun poika on niin iso ja syö päivällä usein, joten lisäenergia hänelle kyllä varmasti kelpaa. Olen muuten lukenut useammastakin paikasta että olisi hyvä aloitella kiinteiden maistelu lähempänä 4 kk ikää kuin 6 kk kun silloin vauva on kuulemma herkempi oppimaan lusikasta syömisen.

Liikkumaan oppimisesta: Meillä tämä poika on tosi aktiivinen ja osaa tosiaan jo tarttuakin. Esikoinen taas lähinnä olla möllötti ja oppi kääntymäänkin vasta 6 kk iässä, mutta on kyllä kehittynyt liikkumisessa sitten ihan normaalitahtia.

Kakkaamisesta: Meillä poika kakkaa vajaa viikon välein ja selvästi häntä alkaa maha jo 3-4 kakattoman päivän jälkeen vaivata. Olen nyt pariin otteeseen antanut Levolacia koska en viitsi antaa pienen kärsiä. Tuota kuumemittarilla peräsuolen ärsyttämistä en minäkään oikein hyväksi usko, kun se voi tosiaan häiritä suolen normaalia ulostustoimintaa.

Nämä siis minun kokemustani ja käsityksiäni. Jokainenhan hoitaa oman vauvansa niin kuin parhaaksi näkee. Minusta tämä palsta (ja keskustelupino) on juuri siitä hyvä kun voi jakaa kokemuksiaan ja näkemyksiään ja sillä ehkä oppia muilta jotain uutta.
 
No juu, olen ihan varma että jokainen äitee täällä haluaa, että sillä omalla mussukalla on hyvä olla ja siitähän lähetään :D Toisilla riitää äidinmaito ja toislla se tyssää jo alkuunsa.
Nallekarkki Joo, kyllä tuo korvikemaito on niin vitamiinipitoista, että sentakia eivät suosittele sen pelkkää juomista jos alkaa ylittää litran rajaa per vrk. Ja siksi nuita kiinteitä korvikevaavoille annetaan vähän aikaisemmin.
Itse olen totetuttanut tuota syömistä pikkuhiljaa "kuunnellen" vauvaa ja kiinteät oli milestäni hyvä aloittaa nyt kunmaito ( korvike) ei pitänyt nälkää ja sen syöminen alkoi olla sellasta taistelua. Velliä kun antoi, niin alkoi ruoka maistumaan ja en nyt sentäs ilman ruokaa anna vauvan olla. Suositus tosiaan oli vielä muutama vuosi sitten 3kk ylöspäin kiinteät mukaan ja jos vauva on tyytväinen ja kakka kulkee niin hyvä.
Varmasti on kaikkein paras vaihtoehto jos vauvalle riittää äidinmaito 4kk asti, mutta niin ei kaikilla ole.
Nää on isoja asioita nyt, mutta kun katson tuota 18v poikaani, joka söi senajan suositusten mukaan niin voin vain todeta, että ihan terve ja hyvä poitsu siitä on kasvanut vaikka 3kk kiinteät hällä aloitettiin....eikä ole allergioita eikä ollut mitään korvatulehduskierteitä.
Että monella tapaa....
:wave:

Kirpeää pakkaspäivää!
 
En oo käynyt täällä ikuisuuksiin, mut pakko oli Tealle84 vastata kun niin huolissaan oli tuon vauvan syömisen kanssa. Toivottavasti teillä menee jo paljon paremmin, mut jos ei niin toivottavasti tästä ois edes ihan pienikin apu.
Stressi vaikuttaa todella paljon maidon määrään (kun siis imetät osin) jospa yrittäist olla ihan kokonaan stressaamatta Juhon syömisistä (edes vaikka viikon ajan), päätät vaan sitkeästi luottaa siihen että poika syö sen verran kuin tarvii.Unohdat kaikki neuvoloiden ohjeet ja annat Juholle maitoa kun se haluaa ja sen verran kuin syö. Voihan olla että sillä ei välttämättä ole nälkä kun kitisee/itkee, jospa kokeilisit kaikkia muita viihdytys keinoja ensin?Jos saisit silleen syöttö aikoja vähän pidennettyä ja silleen Juhon syömään sitten kerralla enemmän?Nää oli vaan mun ajatuksia mitä tuli mieleen ja tietenkin itse tieät mikä on parasta sun lapselle ja tietenkin teet niin =) Ja jos homma ei toimi niin sitten palaat entiseen malliin ja annat ajan kulua ja kun Juho kasvaa niin hommat muuttuu =) Zemppiä!
Me aloitettiin esikoiselle antamaan velliä illalla pullosta (ja jätettiin se tarkoituksella kertomatta neuvolassa) kun maitoa meni pojalla yli puoltoista litraa vuorokaudessa ja syöttövälit oli päivällä puoltoista tuntia, jo ei nukkunu. ja kiinteet aloitettiin heti 4kk iässä.Hyvin on kasvanut ja yöt alkoi nukkumaan kokonaan jo 5kk ikäisenä ja siihen asti vellin aloituksen jälkeen heräsi vain kerran aamuyöllä syömään.

Jospa vähän omaa napaa, vaikka tuskin monia kiinnostaa kun en oo pitkään aikaa ilmoitellut itsestäni=/
Miiko täytti tänään 3kk ens viikolla on sitten neuvola ja piikki.
Miiko on pääasiassa täysimetyksellä (pulloa saa välillä iltaisin kun äiti on ihan väsy ja haluaa nukkua seuraavana yönä hieman enemmän tai kun poika on isänsä kanssa),kiinteitä tai vellejä siis ei olla vielä aloitettu ja en meinannut pitää niiden kanssa kiirettä jos poika vaan on tyytyväinen,joulupöydästä Miilo saa maistaa perunaa =)
Miiko herää yöllä tavallisesti 2-3krt mut välillä on öitä jolloin poika herää 1tai jopa kuus kertaa :eek: Ja kun on tuo 1,4kk esikoinen ja pojat ei päivällä nuku yhtä aikaa niin päiväunia ei tarvitse haaveilla.
Uskomattomalta tuntuu että jollain elovauvalla on jo konttausharjoituksia :eek: Voiko tän ikäisellä todellakin olla valmiuksia jo sellaiseen??
Miiko huiskii kyllä leluja ja välillä saa niitä jopa käteensä ja 2kk neuvolassa piti päätään pystyssä kuin tavallisesti nelikuinen (neuvola tädin mukaan).
Kääntymistä ei yritäkkään.

touhuamisesta vauvan kanssa joku kyseli,lattialla seurustellaan, laulelen, loruttelen, hyppyytän, lennätän, tanssin, keinutan, ollaan piilosilla (vauva ei kyllä vielä hirveästi ymmärrä siitä vielä)näytän kotia yms

Täytyy lähettää tää välillä kun viimeksi pitkän litannian kirjoitettua niin kaikki hävisi
 
JEEE! Se tuli perille =)

Mitäs muuta...hmmm...
Musta on aivan ihanaa olla lasten kanssa kotona ja katsoa miten ne oppii kaikkea uutta :heart: Vaikka esikoinen on just tahtoiässä ja kaikkeen sanoo ekaks ei! ja ennanuu! (en haluu), mut silti päivät menee nopeasti ja positiivisesti=)!Esikoisesta huomaa ihan miten se nauttii kun makaan lasten kanssa lattialla ja näytän niille kuvia kirjoista ja kuinka katselleen yhdessä ikkunasta rekkoja, kuorma-autoja yms. ja kun vauva on nukkumassa niin esiokoinen saa jakamattoman huomion ja vastaavasti kun esikoinen nukkuu niin vauva saa nulta kaiken huomion ja olla paljon sylissä.Muuten Miiko onkin paljon lattialla, niin paljon kuin vaan viihtyy.Vauva tykkää kun keinutan sitä sylissä ja laulan kaksi on paatissa soutajaa, kaksi on paatissa soutajaa,aalokko paattia keinuttaa, tahdotkos kanssani soutamaan=)
Silloin kun vauva nukkuu niin käytän usein tilaisuutta hyväkseni (jos esikoinen on suht hyvällä tuulella) niin me ruvetaan imuroimaan (esikoinen hihkuu ilosta ja juoksee ympäri kotia nauraen :LOL: ) ja sitten pestään lattiat (annan esikoiselle oman "lattianpesimen")ja se pesee sillä ja mä omalla=)Myös ruuan laitto onnistuu esokoisen kanssa todella hyvin, annan sille katiloita, kansia ja kauhoja, se istuu jaloissa ja tekee omaa ruokaa ja kun kyllästyy niin me haetaan sille tuoli mun viereen ja se siinä vieressä ihmettelee kun teen ruokaa=)
Imurointi (pika ja vaan avolattialta) onnistuu myös hyvin vauvan ja esikoisen kanssa ja sitä käyänkin välillä kun kummatkin kränää yhtä aikaa niin vauvakin kummasti rauhoittuu imurin hurinaan =)Tai jos illalla vauva kitkuaa niin kun alan pesemään hampaita sähköhammasharjalla niin johan loppuu kitinä=)Ja äillä tulee varmasti puhtaat hampaat kun ei malttais lopettaa kun kitinä jatkuu :LOL:
Mitäköhän sitä vielä teille kertois (kukakohan tätäkin jaaritusta jaksaa lukea)
Ai niin kakkaamisesta oli ollut puhetta, Miiko kakkaanoin 3krt viikossa ja hyvin löysää tavaraa tulee.
Esikoisella pehmitettiin vatsaa mallasuutteella kun se meinas mennä kovaksi korvikkeen aloituksen myötä,sitten tilanne onneksi tasoittui=)

Ihan haikea mieli tuli eilen kun laitoin 60cm vaatteita jo pois käytöstä kun ne on jäänyt pieneksi :'( Piti etsiä esikoisen pieniä 70cm vaatteita ja käyttää ne koneessa.Miks mun vauva kasvaa kohinalla :'( ?Mä voisin niin pitää sen vielä ihan ihan pienenä :heart:

Mä oon ihan yllättynyt kuinka helppoa on kanhden näin pienen kanssa (kun ikäeroa on 1v1kk) kuvittelin tän olevan niin paljon raskaanpaa ja hankalampaa, mut ehkä tilanne vähän hankaloituu kun Miiko joskus sitten oppii liikkumaan.
Muutenkin esikoisen todella rauhallinen suhtautuminen vauvan kotiin tuloo ja tänne jäämiseen on yllättänyt, luulin et ois ollut huutoa, nukkumattomuutta, läpsimistä yms, mut ei mitään.Nätisti esikoinen Miikoa silittää, halii, pussailee ja todella usein päivän aikana kysyy vauva?vauva?ja aamulla ekaks kysyy vauva? kun oon hakenut sen pinnasängystä, tarkoitus ois miehen joululoman aikana (se on 3vk palkallisella lomalla ja vielä viikon päälle isyyslomalla) vaihtaa esikoinen jatkettavaa sänkyyn ja Miiko pinnasänkyyn, jännittää ihan miten vaihto onnistuu et miten esikoinen jää sinne nukkumaan vai karkaileeko joka ilta ja jatkuvasti sieltä.Miiko nukkuu jo ensisängyssä eikä enään vaunukopassa ja vaihto oli kyllä parin yön kitkuisuudella kuitattu, nyt tuskin suurempia ihmeita tulee.

Joopa eli se meistä (jospa joku jaksoi lukea)koitan tulla useammin käymään ja vastailemaan kysymyksiin jos niistä joillekkin ois apua ja kertomaan vähän meidänkin elämästä=)

Oikein hyvää joulun odotusta kaikille :xmas:

Voisin lopuksi heittää yhden kysymyksen ilmaan mitä ootte aikonut ostaa lapsillenne joululahjaksi?

Metsätähti ja Miiko 3kk
 
Metsätähti oli kiva lukea teidän arkea.joululahjaksi pojat saa yhteisen kunnon parkkitalon ja jasmiinalle vielä ?
Tänään oli rankka aamu oon ihan rikki vaik ei käyty ku Jasmiinan kans allergologilla tulos kiinteitä ei saa aloittaa vain imetys ja itselle tosi tiukka dieetti nythän ollut maidottomalla syönyt vain juustoa,mutta nyt sekin pois :kieh: lisäksi tomaatti,muna ja kala parin vkon päästä siedätys,kuulosti kyllä kamalalta,jos samat vaivat tulee kuin imetyksen jälkeen,eli syömme tosi tiheästi toivottavasti tasantuisi normaali kuvioihin pian saisi vähän jotain aikaiseksi....
Nyt antaisin mitä vain et pääsisin nukkuun,jännä kuin noi reissut vie voimia ilm. niitä aina vain Stressaa..
Tällaista tänään :wave: Sahei ja Jasmiina 3,5kk
 
Hei taas.

Ihan pikaisesti tulin kuulumisia kirjoittelemaan, odotellaan tyttelin kanssa että pullo lämpeää.
Meillä tyttö tänään 2kk. Niin se aika rientää.

Velleistä ja kiinteistä; Meille ei ole th sanonut että voisi kokeilla, edes tulevaisuudessa. Kuulemma vasta 5kk-6kk iässä. En kyllä aio odottaa niin pitkälle, sanokoon mitä sanoo. Edelleen tytön syömistahti on 1500-2000ml/vrk, joten tarve on suuri. Jotenkin vaan toivoisi että lapsi olisi jo vanhempi, voisi kokeilla kaikkia kivoja soseita ja katsella ilmeitä. Niin, ei mulla varsinaisesti mitään kiirettä ole aloituksen kanssa, ymmärrän hyvin että pienen elimistö ei välttämättä kestä näin pian uusia juttuja, mutta luulisi myös muiden tajuavan sen että kun tyttö on pullolla n. 1h-1½h välein, ei päivisin nuku juurikaan, parit puolen tunnin nokoset ja yöaikaankin herää kahden tunnin välein, että ei tässä oikein muutakaan vaihtoehtoa ole... Eilen oli taas niin kamala päivä. Oikeasti mulla ei oo koskaan aiemmin ollut pinna niin kireällä lapsen kanssa. Oli vaan kitinää, itkua, missään ei hyvä, ainoa missä oli edes hetken hiljaa oli sylissä, istuvassa asennossa ja silloinkin piti kävellä. Jos pysähdyit niin voi hemmetti sitä itkua. Ei ollut hyvä yhtään missään muualla kuin sylissä. Ja tää oli KOKO päivän, melkein koko yönkin, aamu viideltä nukahti lopulta ensimmäisen kerran ilta kuuden jälkeen, silloin otti puolen tunnin torkut kunnes heräsi itkemään. Kaikki oli niin hankalaa eilen, aiemmin jo rauhoittuneet pulloraivarit palasi, pullorodeon kera... Nälkä oli, imettiin pulloa niin vauhdilla että meni väärään kurkkuun; itkua, hyssyttelyä, enemmän itkua ja äidin hermojen menoa... Ja tänään tuntuu olevan aivan sama. Kokeilin tytön ikeniä eilen useampaan otteeseen, että olinko tuntenut jotenkin väärin, mutta ei. Kulmahammas (!!) on tekemässä tuloaan ulos. Huih. Saattaa olla myös syy kamalaan kitinään ja levottomuuteen. Katselin kaupassa sellaisia "puruleluja" mitkä auttaa kutinaan yms. kun pitää jääkaapissa. Muuten kiva, mutta eihän tää osaa ees pitää kiinni mistään, saatikaan ymmärtää jyystää mitään lelua. Nyrkit vaan suussa ja kamala määrä kuolaa. Tulipahan taas valitettua oikein olan takaa... Anteeksi :ashamed:

Mentävä taas, kuinkas muutenkaan.

Kirvash ja Pikku"Pekka" 2kk
 
Niin, se joululahjajuttu. Me otettiin tytölle vakuutus, siihen meni aika summa rahaa. Avataan myös tili sitten kun pappi on julistanut nimen. Mun mutsilta tulee leikki/jumppamatto, se onkin toivottu. Sain vielä itse valita millaisen, ettei tule jotain mikä mielestäni on "huono". Siinäpä ne.

On tässä onneksi itsekin päässyt ulos ja myös viettämään miehen kanssa laatuaikaa. Olin 4. päivä kaverini kanssa erään bändin keikalla ja parilla drinksulla, oli vaan hiukan tyhmää kun oli sunnuntai. Ei ollut oikein paikkoja auki. Ihan tyhmä muuten tuo tupakointilaki. Viime kerralla olin ulkona 15.12.2006 ja silloin ei vielä moista ollut. Silloin oli kivaa. Nyt oli aika... vajaata. Noh.
Isänpäivälahjaksi oltiin järjestetty tyttö hoitoon miehen äidille. Istuttiin illalla himassa ja nautiskeltiin hiljaisuudesta ja hyvistä tsekkiläisistä oluista ja valvottiin aamu kuuteen, vaikka oli tarkoitus myös saada kerrankin kunnon, pitkät, keskeyttämättömät yöunet, mutta ei maltettu nukkua. Oli ihan nastaa olla kahdestaan, vaikka alkuillasta tuli kamala ikävä pikkuista. Sunnuntaina haettiin tyttö takasin ja anoppilassa oli isänpäivälounas. Siellä oli porukkaa miehen suvun puolelta. Ihan kiva heillekin, näkivät tyttelin toista kertaa.'

Voi perhana jos mä oon raskaana taas. Tossa oli aiemmin sellanen tunne että menkat ois tulossa, mutta ei sitten tullutkaan. Enkä oo imettäny enää... kolmeen viikkoon. Ensi viikolla jälkitarkastuslääkäri ja ehkäisymenetelmäksi oon valinnut kapselit. Testi on tehtävä ennen asennusta... En kyllä tiedä. Se ois aika shokki jos oisin raskaana. Sitten olisi kyllä Helsingin kaupungin syytä tarjota meille asuntoa. Miten hemmetissä sitä selvitään 40m2 asunnossa kahden lapsen kanssa... Ja entäs raha...? Mutta toisaalta.. Emmä kyllä aborttiakaan alkaisi tekemään... Nojoo. Enköhän mä taas hiukan hyppää asioiden edelle. Mietityttää silti.

Näin täällä. :wave:
 
Kaisa saanut nyt peruna-porkkanasosetta vedellä lantrattuna. Hyvin on kelvannut, suu auki odottaa seuraavaa lusikallista. Eli nälkä on, maitoa annetaan aina kun vain rinnasta riittää. Ei taida paljoa herua, kun Kaisa kiukkuinen välillä imemisen yhteydes. Se että Kaisa jo kokeilee kaikenlaista aktiviteettia johtuu kyllä miehen geeneistä. Mies urheillut nuorena. Jos minuun tulis, ihmettelis vain maailman menoa. Kaikki yksilöitä, myös syömisen suhteen ja ihania kullanmuruja jokainen, kehittyy sitten nopeaan tahi hitaammin. Oltiin lähdössä pikkuisen kanssa lenkille, mutta näyttää tulevan melko sakeaan lunta. Ja kun näillä lakeuksilla tuulee aina niin kylmästi. Pitää keskittyä joulukorttikuvan muokkaamiseen seuraavaksi. Kuvasin aamulla Kaisaa tonttupuvus ja tarkoitus on tehdä kuvista joulukortteja. Saas nähdä, miten onnistun.

 
Meilläkin tulee lunta niin että tuiskuttaa!! Juho nukkuu vaunuissa autokatoksessa... :LOL: Minä olen koittanut olla nyt ressaamatta tuota syömistä, jospa se pikkunen ilmoittaa kunnolla kun on nälkä!! Huolettaa vaan nuo suositukset ja kun poika on aikasta iso niin luulis niiden täyttyvän edes! Jostain syystä tuntuu vaan että korvike ei yksinkertasesti maistu! Nyt on kuitenkin syönyt sulatettua omaa maitoa pullosta joten edistystä on tapahtunut... :) Me aloitellaan kiinteet kyllä mahdollisimman pian, ens viikolla neuvola niin pitää kysellä sieltä neuvoja...tosin ne on ainakin tähän asti ollut niin ympäripyöreitä ettei näin enskertalaisen mieltä paljon rauhota!! Minusta on kans ihanaa kun voi kysellä apua ja neuvoja täältäkin, mukana on kuitenkin jo niin paljon "konkareita" että tietoakin löytyy.. Kiitos vain kaikille jotka ovat tsempannut ja auttanut!! :heart: :flower:

Me ollaan toivottu pukin konttiin pojalle vaatteita...70cm ja siitä ylös päin! Ihan mahoton mitä vauhtia kasvaa...vastahan se synty!! :eek: Ite ajateltiin ostaa vain pari pientä lelua tai kirjaa tms. mutta eipä juurikaan isommin! Tänä vuonna aijotaan myös olla joulu kotona, ei lähdetä mihinkään mummoloihin eikä sisaruksille ajelemaan! Kaikki ovat tervetulleita meille jos haluavat meitä nähdä! Nyt on jotenkin niin joulu fiilis kun tuota lunta tulee.. Mies laittoi jo pihavalot paikalleen pari päivää sitten, ah ihanaa!! Ja mukava on illalla lenkkeillä koiran kanssa ja katsella millasia valoja ihmisillä on... Mutta taidan suunnata kahvin keittoon! Mukavaa talvipäivää kaikille ja villasukkia jalkaan!!

:heart: Tea Ja Juho sunnuntaina 3kk =)
 
Kirvash: Päiväsi vauvan kanssa kuulosti kuin minun kirjoittamaltani 2 vuotta sitten. Esikoinen oli juuri tuollainen. Söi tolkuttomasti, kitisi ja itki, eikä nukkunut. Kiinteät aloiteltiinkin sitten jo 3,5 kk iässä ja siitä alkoi pikkuhiljaa helpottaa. Eihän se kaikilla tilannetta ratkaise mutta meillä auttoi.

Joulusta: Me lähdetään Tallinnaan jouluksi. Meidän perhe, äitini, anoppi ja miehen veli vaimoineen. Saatiin tälläinen ajatus tuossa kuukausi sitten ja varattiin matka. Nyt kun vielä varmistui että muutamme viikkoa ennen joulua niin tuntuu hyvältä ajatukselta kun meillä on asunto varmaan jouluna vielä pullollaan purkamattomia muuttolaatikoita. Joululahjat ostellaan sitten matkaseurueelle sieltä.
 
Meil ois ollut tänään neuvola ja mie kipeenä sekosin päivästä (huomenna olin menossa). Hiude sentään! Tää olis ollut meidän 2kk neuvola, jota jo neuvolan puolelta siirrettiin. Ollaan siis tähän mennessä käyty kerran neuvolassa (herra 2,5kk). Uusi aika on kahden viikon päästä ja neuvolalääkäri vasta 20.12. :ashamed:

inom: Älä huoli, ei meilkään huodota leluja... tarttumisesta puhumattakaan. Tai huidotaan, mut mun mielestä se on tahatonta. Toi jätkä kun huitoo peitot päältä jne. Täällä palstalla kun osa on jo 4kk, niin ei pysty oikeen verrata. Ja lapset kehittyy omaan tahtiin.

Painosta: Voi vaihdella tosi paljon. Mun tyttö painoi vuoden ikäisenä tasan 8kg. Ja Oskar painaa varmaan jo nyt 2,5kk ikäisenä 7kg. :D Kumpaakin olen täysimettänyt, mutta se on vain niin yksilöllistä. Ja osittain johtuu geeneistä. Itse olen aina ollut suht hoikka. Esikoisen isä myös tosi hoikka, mutta Oskar on taas tainut tulla isäänsä eli mun nykyiseen mieheen. Oli lapsena vähän pyöreempi.

Mulla uusi taas kohtutulehdus. Joudun menemään ultraan. Jos on jäänyt istukanpalasia, niin sitten kaavintaan. :x Että sellaista kivaa täällä...

Voikaahan äitylit ja lapsukaiset hyvin! :wave:

-Capri ja Oskar 2,5kk-
 
Pikaisesti 3kk neuvolakuulumiset..

Paino 6250gr ja pituus 62,3 ja pipo 43,2. Iho siisti ja reipas poika. Kasvaa hyvin rintamaidolla ja voi siis huoletta jatkaa täysimetystä.

Piikin anto oli kyllä aikamoista itkua mutta pian jo naureskeli neuvolatädin höpsöttelylle. Sitten poika nukkuikin viiden tunnin päikkärit! :eek: Annettiin siis piikki ja rotalääke. Liekkö ne sit väsyttäny... Muuta sivuvaikutusta ei onneksi tullut, illalla oli jo pirteä oma iloinen itsensä.

JoannaH ja Veeti 3kk

Tässä Veetiläisen tuore kuva! Kuola valuu kovasti..... :xmas:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1231996.jpg
 
Pitkästä aikaa hieman hiljaisempi päivä...koko päivä on oltu menossa ja vauva vaunussa. Eikä huutanut! Kun kotiin tultiin niin 2 min ja armoton karjunta päälle. Huomenna lääkäriaika, halusin viimein sen varata tuon nenän tukkoisuuden takia. Mulla on tunne, et jos toi nenukki ei olis öisin nii tukossa niin puolet aamuyön heräämisistä vähenisi. Kun vauva öisin herää kuorsaamaan, putsataan nenä ja annan sit lohdukkeeksi tissiä. Tietenkin hän herää myös nälkäänsä, mutta nukahtaa heti syötyään tissillisen.

Kun itse olen ollut pieni niin tuo kiinteiden aloittamissuositus on ollut 2kk ikäisenä! Jokainen antakoon lapsilleen lisäruokaa silloin kun tarve siihen on :) Itsestäni olisi ihanaa jos pelkällä täysimetyksellä pärjäisi vaikka sinne puoleen vuoteen asti. Mutta katsotaan tilannetta päivä kerrallaan.

Toinen rotarokote lojuu tuolla jääkaapissa, aina unohtuu antaa. Ei nyt yötä vasten viitsi alkaa poikasta huudattamaan sen kanssa. :/

Meille joululahjaa on tarpeeksi siinä, et pääsemme taas matkustamaan sinne koti-Suomeen :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: Joulupäivänä on lento :D Toki kaikkea pientä tulee kumminkin perheelle hankittua, kolme kuningasta tuo sitten paketit tänne kotiin, sohvalle omien, putsattujen kenkien viereen loppiaisena 6.1. ;)
 
Inom: samanlainen olo tuli täällä.

Oon päättänyt että stressaan lapsen kanssa mahdollisimman vähän, eikä minun puolestani typyn kehityksellä ole mikään kiire, olkoon vaan mahdollisimman pitkään vauva. Aika menee muutenkin ihan liian nopeasti! Kuitenkin rupesin väkisinkin miettimään oonkohan pitänyt typyä liian vähän lattialla tai enkö ole tarjonnut tarpeeksi virikkeitä.

Typy viihtyy hyvin lelukaaren alla. katselee ja juttelee esineillä -ja lopuksi välillä myös suuttuu niille :heart: Jonkun verran huitoo myös käsillään ja joskus saa jonkun lelun heilumaan, mutta mielestäni ihan vahingossa. Omat nyrkit ovat yhtenään suussa ja joka paikka kuolassa. Viime aikoina ollaan myös mielellään tartuttu pukluliinaan tai pitkiin hiuksiin, muttei sekään taida vielä olla tietoista toimintaa.

Mahallaan typy ei viihdy lattialla ollenkaan eikä sylissäkään kovin pitkään. Hirveä huitominen ja ähellys alkaa suunilleen samantien.

PihlajanMarialle olin hieman kateellinen, kun pesin päivän viidettä kakkavaippaa ;) Täysimetyksellä siis täälläkin mennään, mutta harvinaistan on jos tavaraa tulee vain kerran päivässä. Typy syö yöllä 1-4 kertaa riippuen hieman siitäkin miten kauan yö kestää. Nukkumisennätys taitanee olla viisi tuntia putkeen. Onneksi kuitenkin herätykset ovat lähinnä vain syömisiä, eivätkä (ylensä) muuta valvomista. Kiinteiden, vellien yms. aloitusta en ole vielä ollenkaan pohtinut.

Joululahjoja ollaan mietitty. Tarkoitus olisi isovanhemmillekin vinkata, ettei toiveissa ole hirveää kasaa kaikkea vaan vaikka yksi kunnon lelu. Muttei oikeastaan tarvita mitään eikä olla vielä keksitty kivaa lelutoivetta. Kokeneemmilta otetaan mielellään vinkkiä vastaan, mikä lelu olisi kiva ja hyvä tuollaiselle alle vuoden ikäiselle?

Onkos muiden vauvoihin vaikuttanut tämä talvi-ilma? Meidän typy on ihan hilseilevä ja karheiden läikkien peitossa. Vähän saman tapaista on kyllä isälläänkin, jolla on atooppinen iho. Onneksi ensiviikolla on neuvola niin saa näytettyä tuota ihoakin.

tsemppiä vielä kaikille, joilla on kitinää kotona. se on kamalaa, kun ei saa omaa rakasta vauvaansa tyytyväiseksi :hug:

manaatti&pikku sammakko 2kkja3vko
 
heipat täältäkin....

Jos aikani kulux kirjoittelis jotain tännekin,muun perheen vedellessä sikeitä.Heräsin itse klo 4,eikä väsyttänyt yhtään ja aloin sit lypsämään vauvalle pakkaseen maitoa ensi viikonlopuksi,jolloin meil on pikkujoulut tiedossa ystävien luona.Aikani pohdittuani avasin koneen ja rupesin lueskelemaan vanhoja juttuja,olen ollut nykyään paljon vähemmän koneella.

Täällä ollaan vielä täysimetyksellä ja jatketaan kasvusta riippuen 4-5kk ikään asti."Lahja" on tosi tyytyväinen yhä edelleen,syö päivisin 3-4 tunnin välein,nyt 2 yönä ei ole herännyt ollenkaan,normaalisti syö klo 3-5 ja sit n. klo 8 ja kun imetän makuulla aamusyötönkin(aamuina kun ei tarvitse viedä koululaisia)niin tyttö nukkuu 11-12,kuten 2v taaperokin saatuaan vellin aamulla 8:lta.Yöunille käy yleensä klo 8,niinä öinä kun on nukkunut tauotta,on valvottu 22.30 asti.

Lahja hymyilee ja nauraa ääneen,jokeltelee ja seuraa hirmu tarkkaan ympäristöään.

Tää vauva taaperoarki on kyl ihanaa ja koululaisetkin on ahertaneet koulussa kiitettävästi,muutamaa poikkeusnumeroa lukuunottamatta(esikoinen sai matikasta 4 1/2 ja kotitaloudesta 4,saa luojan kiitos uusia ne...itsekään en ois niitä kyl osannut!!!)koenumerot on pyörineet kaikilla 3 koululaisella(1.,4.,ja 7. luokkalaisia) -8 - 10 asti
=)

Joululahjoista ei oo hajuakaan,ei kellekään lapsista...Tulee kaiketi kiire,usein oon aloittanut jo elokuulla lahjojen ostamisen.


Nyt sit rupeaa väsyttämään ja reilun tunnin kuluttua soi herätyskello vauva-uintia varten :whistle:

Jos hipsis vielä miehen ja vauvan viekkuun....

A-Mam ja Lahja 3kk 2 vkoa :heart:
 
Hei! Oletteko ottaneet rota-rokotteen? Mitä oireita on tullut?

Kauanko pidätte pakkasilla ulokona nukkumassa? Tyttö nukkuu 3t. Olen ottanut vaunut sisälle aina jossain välissä. Laitan vaunut keittiöön ja kytken liesituulettimen tai tiskikoneen päälle. Se poistaa vähän muita kodin meluja, eikä vaavi herää niin herkästi.
 
Tervehdys täältäkin!
Kristianille tuli aivan mieletön nuha torstaina ja kaksi yötä meni valvoessa ja sylitellessä. Nyt on onneksi jo kunnossa!

En tiedä minkä ansiosta, mutta nukkui viimeyönä 5 TUNTIA PUTKEEN ja tänään päivällä 3tunnin päikkärit. Siis minun poikani joka yleensä nukkuu vain 1-1 1/2 maksimissaan yhteenmenoon. Annoin torstaina 20ml maissiavelliä ja eilen 30ml, eli ehkä sen ansiosta nukkui noin hyvin. Tai sitten oli paljon univelkaa nuhaisuudesta.

Aloin siis antamaan velliä 3kk iässä ja tarkoitus olisi mennä rintamaidolla ja iltavellillä 4kk ikään asti. Olen miettinyt samaa kuin joku toinenkin, että joulupöydästä saa sitten vähän perunaa :)

Joululahjaksi Kristian saa toisilta isovanhemmilta triptrap-tuolin ja toisilta brion ensikävely kärryt ( ja äippä saa 89? talvikengät...). Toisilta kummeilta talvihaalarin ja toisilta keinuhevosen. Me annamme leikkikitaran ja mustan ison barbababan joka on aivan ihana! Muita lahjoja ei taida olla tulossa ja kaikki nuo ovat minun toivomiani. Mieluummin vastaan suoraan kun kysytään ja saadaan mitä oikeasti tarvitaan kun niin että he ostaisivat jotain turhaa. Me ei mun miehen kanssa saada sitten mitään, paitsi mä ne talvikengät :eek: Ja Kristian antaa meille kauniit pyyhkeet joihin on painettu hänen jalanjälkensä. Isovanhemmille ja kummeille hän antaa valokuvat kun käytiin eilen valokuvaamossa otattamassa kuvasarja.

Mukavaa viikonloppua!
 

Yhteistyössä