Elovauvat 2007

Alkuperäinen kirjoittaja Pauliina:
Lämmittelettekä omaa pumpattua maitoa vesihauteessa vai mikrossa? Korvike varmaan mikron kautta? Entäs kun otatte pakkasesta maitoa, niin ootteko sekottanu eri kertoina pumpattua maitoa yhdeksi annokseksi? Sori, jumittaa ja tyhmiä kysymyksiä, mut kysynpä kuitenkin! Kiitti!
Minä olen lämmittänyt oman pumpatun maidon aina vesihauteessa, olipa sitten pakkasesta otettua tai jääkaappitavaraa. Olen myös sekoitelllut eri kertojen maitoja sen kummemmin ajattelematta, että saisko niin tehdä... :whistle: . Eli jos olen vaikka pumpannut maitoa kahdesti saman päivän aikana, niin olen ne sitten laittanut yleensä yhdessä pussissa pakkaseen. Myös niin on meillä tehty, että jos olen lähtenyt jonnekin ja saanut pumpattua esim vaikka vain 40ml, niin mies on sitten sulattanut siihen lisäksi pakkasesta tarvittavan määrän lisukkeeksi.
 
inom: kiitti! Mä oon kans lämmitely just vesihauteessa ja korvikkeita ei viel mene ees, mut varuiks kyselin. Tää on taas tätä epävarmuutta, mitä en kokenu tuntevani raskausaikana.. nyt tuntuu, et maalaisjärkikin on kadonnu jonnekin, kun kaikkee pitää kysellä ja varmistella ja vähän ajateltuaan tajuaa, et niin just, tietenkin!
 
Pumpatut maidot olen minäkin sekoitellut keskenään ja vesihauteessa lämmitellyt.

3 kk neuvolassa käytiin tänään. Pojan kasvu jatkuu plussakäyrillä edelleen. Pituus nyt 63,7 cm, paino 7440 g ja päänympärys 42,2 cm. Kerroin terkkarille että meillä on yön eka unipätkä nyt tasaiseen tahtiin lyhentynyt. Oli paraimmillaan 1 kk sitten 5 tuntia ja nyt enää 3. Hän oli sitä mieltä että voitaisiin kohta puoliin kiinteät aloitella kun poika on (ollut syntymästä asti) niin iso, että varmasti on oikeasti kaverilla nälkä.

77mm ja Milo 3 kk 4 pv
 
Kävin tänään hakemassa influenssarokotteen. Olin jo etukäteen varmistanut neuvolasta että voin sen ottaa. Rokottaja antoi minulle rokotteen selosteen mukaan ja siinä luki että olisi varmistettava lääkäriltä rokotteen sopivuus jos imettää. Onko kukaan muu ottanut rokotetta ja onko miten neuvottu? Neuvolatäti kyllä luki jostain prosyyristä että imetys ei ole este rokotteen ottamiselle mutta näköjään siitä huolimatta pähkäilen tuota asiaa. Meidän perheessä kaikki muut saa influenssarokotteen paitsi Vilma-vauva. Mies sai työpaikan kautta ilmaiseksi ja pojalla on astma, joten hänelle kuuluu ilmaisrokote. Keskimmäinenkin sai jo ekaosan rokotteesta. II-rokote tulee joulukuulla. Toivottavasti koko perhe säilyy terveempänä tänä talvena.
 
Meillä on maito lämmitetty mikrossa. Ajattelin, että jos pullosta saa maitoa kerran kuussa, ei vauva jää ilman niitä ravintoaineita, jotka siinä mikrossa kuumentamisessa tuhoutuu.. Kun suurimmaksi osaksi saa kuitenkin ihan suoraan tissistä.

Mites teillä tuo pullosta juominen? Mies oli eilen yrittäny antaa maitoa, mutta eipä ollu kelvannu.. Nälkä oli kyllä, kun tissi kelpas heti kun tulin kotiin. Kaks kertaa on yöllä mies antanu maitoa ja silloin on menny juomat sutjakasti alas. Voiko siis olla, että unissaan ei "huomaa", mistä juo? Kun ois pikkujoulut tulossa ja äippäkin haluais käydä syömässä hyvin! Eli onko mitään keinoa, että sais poitsun juomaan pullosta hereillä ollessaan??

Veera ja Ukko n.2 ½ kk
 
Mulla on rintatulehdus... per...le

Muuten elämä sujuu hyvin ja vauvan rytmi on ollut loistava noin viikon ajan. kop kop kop koputan puuta että pysyykin yhtähyvänä tulevaisuudessa. Öisin herää edelleen 2 tunnin välein eli vellistä ei ollut mitään hyötyä. Tai se "hyöty" että kakkaa taas kerran tai kahdesti päivässä. Pari viikkoa ennen vellin antamisen aloittamista kakkasi pahimmillaan 5 päivän välein ja maha oli kipeä. Raukka taisi käyttää kaiken energian eikä sitä riittänyt ulos tulemiseen asti.

Äidin maidosta: ainoastaan lämmintä ja kylmää maitoa ei saa sekoittaa keskenään, kaikkia muita saa. Eli jos olet juuri pumpannut niin sitä ei saisi laittaa jääkaapissa olevan maidon jóukkoon. Pumpattu pitää kylmentää ensin jääkaapissa ja sitten vasta sekoittaa keskenään.

t.Kaalinkääryleet rinnanympärillä oleva Soippa ja Kristian 3kk1vk
 
..ihan oli pakko tulla kertomaan, kun tuolla on odotuspuolella sitten uudet Elomassut :heart: Onko kellään tullut muisteluita plussauksen ja alkuraskauden ajoilta...ihan kumma juttu, mutta mulla tulee välillä se samanlainen kuvotus mieleen, mikä alkoi näihin aikoihin. Oi niitä aikoja :D
Muuten ei arkea ihmeempää täällä...Nikolas on iloinen ja kovin touhukas lattialla. Kääntyilee kokoajan ja sitten hermostuu kun ei jaksa siinä olla..äiti apuun!
Meillä on huomenna jännät paikat kun mummi ja ukki tulevat illaksi hoitamaan vaavaa. Me mennään miehen kanssa heittämän jäähyväiset Hectorille, jolla on siis keikka Hartwall areenalla ja hän on päättänyt lopettaa live-esiintymiset sitten tähän kiertueeseen. Yöksi mennään siten hotelliin
( tää oli isänpäivälahja ) Pikkuista tulee kyllä ikävä ihan varmaan jo illalla, mutta onhan se hyvä päästä välillä miehenkin kanssa jutustelemaan, kun helposti ne arkipuheet ovat vauvasta intoilua tai keskustelua (mikä onkin kyllä tärkeää ) Pitänee kysellä välillä mieheltäkin että mitäs sulle kuuluu??? Heh, no vitsi vitsi, mutta kyllä se niin on että juttelut pitkästi fiiliksistä on jääneet paitsiolle, kun usein on aika väsynyt ja kuukahtaa sänkyyn aikaisin.
Hyviä vointeja kaikille! Ja Soipalle pikaista paranemista!

Ain niin, piti vinkata Veeraa vielä, että joskus kun meillä on ollut tuo pullomaito juominen hankalaa niin siihen on jostain kummansyystä auttanut se, että juottaa kävellessä. En tiedä mikä taikatemppu siinä on mutta toimii meillä.....kantsii kokeilla :)
 
kaikkee ootte jutustellu itte niin huono vastaamaan... |O ..mukamas kiirus...mulla on jo pitemmän aikaa sitten alkanu tää epätoivonen jumppaaminen 3kertaa viikossa tunnin kotivideon vedän läpi mut ei se paino liikualaspäin..onneks sentään otin aluks mittanauhallakin mittoja niin huomaa siinä että jotain kropas tapahtuu...
meil chevy on kova syömään tyytyväisin on ku saa maata sylissä tissisuussa :saint:...pulloo en oo edes yrittäny , kiinteitä en viitti vielä antaa meil onneks maito vielä riittää, onhan sitä tietty ihan kiinni toisessa mut hyvä niin :hug: ...
nyt jumppaamaan ja sitten terveyskeskukseen , meijän yhel typyl silmätulehdus...grrrrrrrr...inhoon noita eskareita kaikkee pöpöjä liikkuu
 
Tiki: Tämä tulee vähän viiveellä, mutta noista veriviiruista on kokemusta. Meidän tytöllä oli vähän alta 3 kuukautisena veriviiruja vaipassa. Vietettiin sitten yksi lauantaipäivä lastenklinikan päivystyksessä tutkittavana. Diagnoosiksi saatiin tulehdus paksusuolessa, joka kuulemma joillekin vauvoille tulee. Syytä ei tiedetä, ja on ihan vaaraton vaiva, eikä sitä hoideta sen ihmeemmin. Meilläkin veriviirut jäivät kahteen kakkauskertaan.
 
Neuvola kuulumisia 4kk pituus 60.5cm paino 6570g pipo 42,pituutta ei juuri tullut,eilen alkoi maitoaltistus ja kyllä on pienen elämä rankkaa silmät turvonnut se vähä tutteli mitä sisälle saadaan tulee kaares ylös ja yskii keuhkot pihalle :kieh: neuvolas totes ettei samaksi tytöksi uskoisi eikä juuri nukuta juu,no huomenna mennään näytille eikä maitoa enää juoteta,ihan sama jos todistuksia ei tule,kun lääkäri ei näe nyt näitä oireita rinnalla mennään ja kiinteitä aloitellaan kun tämä rumba ohi...jaa että täälläpäin suomea vähän "kiehuu",ensi kerralla paremmalla mielellä :ashamed:
 
Soippa : Ai teilläkö siis velli auttoi mahan toimimiseen? Suositeltiinko sitä ihan neuvolassa? Kun meillä on aika rankkaa ton masun kans. Ei meinaa toimia. Tosin eilen toimin "taas"(edellisestä kerrasta yli viikko) ja sitä oli joka paikka täynnä... =) Siis kakkaa.
Mut parhaillaan neiti on kolmatta viikkoa kakkaamatta. Neuvolassa neuvottiin et alotettais joo kiinteät. Mut mä jotenki vierastan sitä ajatusta. Sano neukka täti et myös velli on vaihtoehto, mut ei suosittele. Miksköhän?
Paljokos ootte sit Kristianille antanu velliä?? Millää määrällä alotitte jne? ja millä vellillä? voisitko suositella vellin alotusta?? Meidän neiti on saman ikäinen ku Kristian.
Eli sulle tuli nyt tällanen kysymys ryöppy. =) Toivottavasti jaksat etes johonki vastata.

Toki muutki saa vastata jos haluaa!! :D

-Maypo ja Miina 3kk 1vko 1pvä
 
moi!
Meijän esikolla, nykyään 3v, maha toimi ennen kiinteiden aloitusta, ja vähän sen jälkeenkin vain kerran kahdessa viikossa. Vauvat voivat kuluttaa äidinmaidon niin hyvin, kuulemma. (Kaverini lapsella maha toimi myös yhtä harvoin.) Jos vaavi ei valittele oloaan ja kasvaa hyvin, en kantaisi murhetta. Meillä poika valitteli paria päivää ennen kuin maha toimi. Välillä siksi autoin kuumemittarilla. Mallasuute ei tehonnut.

Luumu ja kuulemma päärynäkin (poika sille allerginen) ovat hyviä sitten kun kiinteitä aloittelet, ettei peruna koveta massua.

 
Vellistä taas joku kysyi. Sitä ei kuulemma imetettäville vauvoille suositella koska se siitä saatava korvikemaito-osuus on pois rintamaidosta. Eli korvikevauvoille velli ok, rintaruokituille mielummin soseet ja puurot.
 
Me päätettii miehen kans, et mennää nyt PELKÄLLÄ rintamaidolla nii pitkää ku se vaan neidille riittää pelkästään.Katotaa sit uudestaa. :D

Käytii tänää neuvolassa ja täti sano et älkää sit antako mitää lisäruokaa jos siltä tuntuu, eikä Miina kerran mahaansa itke. Lähtiessä kuiten viel huikkas et jos alotatte kiinteät ni anna luumua! :kieh: sanoin vaa, et en alota. :)
Nyt oli sit miina kasvanu ja oli neukkatäti tyytyväinen. 56,6cm ja 5kg. Pää 38.9cm.
Ai nii,ja rokotuski annettii!! Olin melkee 100 varma, et Miina tulee itkee ja lujaa ku pistetää! Mut ei. Neiti oli tosi reipas!! =) Hyvä niin, ettei tarvinu äitinkää itkeä. :LOL: Saa nähä tuleeko rokotteesta mitää oireita. Nyt Miina päikkäreillä...tyytyväisenä.

Mukavaa viikonloppua Elomammat!!(ja tietty lapsukaiset!) :xmas:

-Maypo ja Miina 3kk 1vko
 
Veera: Pullosta juomisesta voin kertoa oman kokemuksen muutaman viikon takaa. Meidän pikku tyttö oli niin tottunut vain rintaan, että ei suostunut/osannut juoda enää pullosta. Itselläni oli iltameno tiedossa ja tyttö oli jäämässä pulloruuan varaan ja voin sanoa, että alkoi olla luovuus huipussaan kun tuo ilta läheni ja pulloruokintaa harjoiteltiin. Annoin tytön tutustua pulloon rauhassa ja harjoitella imemään siitä omaa pumpattua maitoa. Pidin huolen, etten väkisin tuputa vaan tunnelma olisi hyvä ja turvallinen. Kokeilin varmaan lähes kaikkia tuttimalleja ja pelastukseksi osui Aventin pullo, jossa tuttiosa muistuttaa enemmän rintaa. Pikkuhiljaa tyttö rupesi syömään pullosta enemmän ja enemmän kerrallaan. Nyt annan joka ilta pullosta lisämaitoa ennen nukkumaan menoa, niin tytöllä pysyy muistissa pulloruokailu ja nukkuu myös pitkälle aamuyöhön asti. Elikkäs sitkeyttä ja tsemppiä!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Vompatti ja Helmi 3kk
 
Kävin juuri liittymässä Facebookiin ja pääsin kyllä käyttämään jokaisen atk-taitoni... Musta ei ikinä tule saamaan nettisuffailijaa!

Maypo: Meille suositeltiin neuvolassa maissivellin aloittamista kun annoin vaihtoehdoksi kiinteät vai velli. No eihän se velli niihin yöuniin tuonut mitään parannusta, mutta kakka lähti luistamaan. Kuulemma kakkaaminen saattaa vähentyä kun vauva käyttää kaiken saavansa energian hyödyksi ja mitään ei riitä kuona-aineeksi.

Velliä annoin ensin 20ml sekoitettuna 50ml tissimaitoa ja 3 päivää niin. Maha kramppasi aika pahasti kahtena ekana ja sitten tuntui tottuvan. Lisäsin tosi nopeasti vellin määrää ja jo viikon kuluttua annettiin 120ml täyttä velliä. Kristian menee kylpyyn klo19, sitten tissiä ja sitten omaan sänkyyn ja 120ml vellin tuttipullo suuhún. Nukahtaa aina ennen klo 20, usein herää noin 40min päästä ja annan loput vellit pullon pohjalta.

Voin sinänsä suositella vellin aloitusta ettei mun tarvitse enää pumpata rintoja iltamaitoa varten. Ja velliä voi antaa helposti vaikka bussissa kun vauva herää kesken matkan. Se on helpoittanut meidän arkea kun aina ei tartte kaivaa tissiä esiin. Ja tietty kun KAKKA taas KULKEE niin elämä on Kristianilla ihanaa! (Maito ei iltaisin riittänyt ja joka päivä pumppasin sen noin 100ml iltaa varten. Kun lopetin tuon pumppaamisen kuin seinään niin iski tiehyetukos ja muut rintaongelmat eli ei kannata vähentää imettämistä noin nopeasti. )

t.S
 
Minulla on taas ilmeisesti sammasta rinnassa ja sitä näkyy myös pojan suussa. Rinta on melkoisen kipeä nännistä. Kysynkin siis onko kellään konstia miten sammaksen saa pysyvästi pois? Lääkekuurit on meillä jo ollut ja pari viikkoa pysyikin poissa. Tutteja olen ahkerasti keitellyt ja kestoliivinsuojat, puklurätit sekä rintsikat (tai siis kaikki jotka sen kestää ) pessyt 60 asteessa.
 
Heippa!

Meillä vaan itkut jatkuu. Ihan kamalaa *huokaa syvään*.
Viime yö meni onneksi kiitettävän hyvin. Nella on ottanut tavaksi että kun lopulta nukahtaa yöllä, nukkuu n. 6 tuntia, sitten syödään ja nukkuu vielä pari tuntia. Viime yönä nukahti väsytaistelun jälkeen möyrien ja valitellen sänkyynsä kahden tienoilla. Inisi kahdeksan aikoihin ja lämmittelin pulloa valmiiksi, ja kun menin sohvalle rätin ja pullon kanssa oli tyttö umpiunessa. En tosissaan alkanut herätellä vaan annoin nukkua. Kymmeneltä Nella sitten heräsi uniltansa ja syötiin ja nukahti vielä tunniksi. Eli nukkui todella hienosti. Mutta kai se jatkuva itkeminen ja levottomuus väsyttää. Ainakin mammaa ja pappaa.

Syöminen on vähentynyt, ehkä syödään enää litra velliä ja korviketta yhteensä. Syöntivälit myös harventuneet. Jospa tuosta ei kasvaisikaan jättivauvaa =)

Kovasti myös meillä puhellaan, ärrä ja ässä sorisee ja mamma sitten puhuu takaisin samanlailla ja sekös naurattaa; äitihän ymmärtää! Kovin iloinen ja aktiivinen on tyttö silloin kun ei itketä. Ihan mainio tapaus tämä meidän Nella Vilhelmiina :heart:

Pilkettä; Olen muistellut usein alkuaikoja. En sitä järkyttävän kovaa ja pitkäkestoista pahoinvointia vaan sitä kun tuli kerrottua vanhemmille yms. Ne ilmeet oli mahtavia! Isälleni kerrottiin päivä testin teon jälkeen, plussasin 4/1 ja seuraavana päivänä perjantaina lähdettiin ruotsinlaivalle isäni ja veljeni kanssa. Kun laiva lähti satamasta istuttiin baarissa ja me miehen kanssa hymyiltiin toisillemme ja sanoin; On hiukan kerrottavaa. Teistä tulee ukki ja eno. Voi että niitä ilmeitä! 15-vuotiaalta veljeltäni putosi leuka lattiaan ja isä oli kuin kala kuivalla maalla kunnes tuli kyyneleet silmiin ja totesi kuinka hienoa asia oli. Sitten hän kätteli miestäni ja he menivät yhdessä tupakalle ja halailemaan toisiaan :D Oli kyllä hienoa, vaikkei sitä silloin oikein ajatellut, minä kun olin kovin negatiivinen raskauden suhteen alussa; ei mielestäni ollut alkuunkaan hyvä välikkö. Mutta asioilla on tapana järjestyä.

Nella sai alkunsa viime itsenäisyyspäivänä, hymyilyttää kun ensi viikolla on vuosi siitä. Jos sitä pitäisi toinen "vääntää" näin juhlapäivän kunniaksi :LOL:

Vaihteeksi iloisissa tunnelmissa, Kirvash ja Nella 2 ½ kk
 
No niin. Vastoin kaikkia hienoja puheitani aloiteltiin tänään soseet. Näiden jatkuvien rintaongelmien kanssa kun en olisi yhtään pahoillani jos imetyskerrat etenkin öisin vähenisivät, ja iso (3 kk siis sen 7440 g) poika syö yöllä kolmisen kertaa. Pojalla kun tuo mahakin toimii vain 1-2 kertaa viikossa niin toive olisi että soseet hieman vauhdittaisivat. Annettiin tänään noin 1 teelusikallinen bataattia päivällä ja hyvin meni. Poika oikein hymyili maistellessaan. Mahavaivoja ei ole ainakaan vielä ilmennyt, ja poika jätti iltatorkut väliin ja nukahti yöunille jo 20.30. Katsotaan miten jatkuu. Kiirettä ei makujen ja määrien kanssa pidetä kun näin aikaisin aloitettiin.

77mm ja Milo 3 kk 1 vko
 
Meillä kanssa ongelmana että Vilma ei tykkää syödä lainkaan tuttipullosta. Välillä syö ihan hyvin mutta sitten taas seuraavalla kerralla muljuuttaa vain tuttiosaa suussaan. Pari kertaa pitänyt tulla iskä pelastamaan kiperästä tilanteesta kun tyttö on vaan huutanut eikä tutipullo ole kelvannut. En siis uskalla suunnitella minkäänlaisia omia menoja. Näin ollen ei myöskään kahden keskisiä menoja voi suunnitella miehen kanssa. :( Onneksi ei tätä aikaa pitkään kestä mutta kaikesta huolimatta kaipaisin välillä hieman omaa aikaa ja miehen kanssa luksus aikaa!

Meillä keskimmäinen, joka siis nyt 2v, pitää lähes koko perhettä yllä öisin. Jo lähes kahden kuukauden ajan on yöllä huudellut ja potkinut. En tiedä johtuuko tutin jättämisestä pois vai mistä. Tutti kaipaili vain yhtenä yönä ja silloin sitä itki ja kyseli. Nyt tulee yöllä viereen, itkee tosi kiukkuisesti ja potkii kumpaakin. Välillä on vietävä itkevänä omaan huoneeseen. Yleensä sinne nukahtaa varsin pian. Jos ei nukahda niin pian kampeaa taas meidän viereen. Minulla alkaa väsymys pikku hiljaa kertymään. Vilma herättelee kuitenkin 3-4 kertaa yössä ja sitten lisäksi nämä keskimmäisen kiukuttelut. Toisina aamuina tuntuu ettei ole silmällistä nukkunut. Eilen käytimme pienen kiukkupussin yksityiselle lääkärissä. Olin jo lähes varma että se on kuitenkin korvatulehdus. Korvista ei löytynyt muuta kuin koiran karva! Eli siitäkään ei nämä yökiukut ole peräisin. Voisiko olla uhmaiästä johtuvaa yökiukkuamista? Onko kellään kokemusta? Hampaista olen epäillyt johtuvan mutta ei kai hampaat nouse parin kuukauden ajan. Toisinaan kyllä Panadol mikstuuralla rauhoittuu, joten se viittaisi kipuihin. Oli muuten yllättävää kuulla että tämän ikäisillä ei ole vielä lainkaan poskionteloita! Kehittyvät kuulemma vasta kolmen ikä vuoden tienoilla. Yrittäkää saada tästä sekavasta selostuksesta jotain selvää!

Itsekin muuten odottelen jo kuumeisesti että Vilmalla tulisi tuo 4 kk täyteen. Toivotaan että vähentäisi hieman yösyöntejä. Nyt näyttää selkeästi että yösyönnit ovat tihentyneet. Onhan tuota painoakin ihan kiitettävästi. 3 kk:n neuvolassa oli 6960g. Minua hieman epäilyttää että miten soseet sopivat masulle mutta täytyy aloitella vähän kerrallaan.

Nyt täytynee rueta tekemään aamutouhuja, joten :wave:
 
Ei oo todellista! Nella nukkui 9 tuntia yhtä soittoa, söi 50 ml ja nukahti vielä tunniksi. Mitä on tekeillä?? Uskaltaisiko tässä nostaa toiveita siitä että tytölle olisi kehittymässä jonkinlainen rytmi? Viime yöt on ollut ihan luksusta. Ja eilinen päivä meni aikalailla nukkuessa. Naureskelin ukolle että nyt tyttö nukkuu niinkuin sen olisi pitänyt jo kaksi ja puoli kuukautta sitten. Nämä pitkät yöunet kyllä todella helpottavat päivän itkuja. Jaksaa itsekin paljon paremmin kun on saanut nukkuttua hyvin. Siis kerrassaan mahtavaa, saa onnitella! :LOL:

Oli yöllä satanut lunta 5-7 cm. Mukavan talvista kuitenkaan olematta liian kylmää. Kohta ostamaan veikkauksen joulukalenteri, oli aivan unohtunut tämän kaiken lapsihälinän keskellä, ollut jo useamman vuoden traditio ja aina sieltä on saanut ainakin rahansa takaisin. Jännitystä elämään =)

Kaunista talvisunnuntaita kaikille elomammoille ja vaaveille, ja miksei myös muille lukijoille.

Kirvash ja Nella Vilhelmiina 2½ kk
 
Heippa PITKÄSTÄ aikaa...
No nyt on sitten meidän pienoinen kipeänä - korvatulehdus molemmissa korvissa sekä keuhkoputkentulehdus.
Kristjan on jo pitempään ollut flunssassa, joten eilen kun kuului vinkumista keuhkoista päätin varata ajan lääkäriin. Antibioottikuuri 10 pv:ksi, Amorion 50mg/ml. Voi pientä.... *snif*

Joulua tässä muuten odotellaan, kohta se jo onkin. Aika menee niin nopeasti.

Kristjan on nyt 3kk2vko:a. 3kk neuvolassa mitat olivat siis 5070g, ja 59,5 cm. Istuu jo tuettuna jotenkin, ja kovasti nauttii istumisasennosta. Ostin hänelle sen tärinäsitterin, jossa on valot (FisherPrice kick&play:n) se on nyt tosi "IN-lelu" ! :)

Jokos olette muut joulua suunnitelleet? Tuleeko kotijoulu vai miten?

Minulla miehen vanhemmat asuu Eestissä, jotenka sinnepäin pitänee lähteä näyttämään ensimmäistä pojanpoikaa :) Ei ole vielä tavanneet pientä vaavelia tuoreet isovanhemmat. Siitä tulee varmasti kiva reissu. Passi pitää vaan laittaa hakemus meneen,tai se henkilökortti .

t:milli-83
 
Onko kenenkään toisen elomassun vauvelilla jo hampaita? Viime perjantaina huomasin Kaisalla jo kaksi alahammasta. Ja ne tuntuu imettäessä tosi ikäviltä. Kaisa ollut äkäisempi ja heräilee taas öisin, vaikka välillä nautittiin jo ihanista kahdeksan tunnin yöunista. Imetys taitaa vähentyä, jos hampaita testataan liian usein äitin nahkaan. Kaisa saa nyt luvan opetella tuttipullolle. Pumppaan toki omaa maitoa rintapumpulla ja annan sitä vielä. Maissivelli alkanut kelvata ja jotkut muut kiinteämmät sapuskat. Mulla oli jonkin aikaa toinen rinta kipeä, mutta kun hoidin sitä, tilanne parani. Olin kait kylmettänyt sen lenkillä. Vaikka puen niin hyvin, ettei sellaista tilannetta pääsisi syntymään. Mulla olis jo intoa laittaa uutta vauvelia alulle, mutta mies ei oo innostunut ajatuksesta. Pitää kait pehmittää vielä. Jos nyt sais miehen pian nukkumaan edes samaan sänkyyn. Oli jo toivoa, kun Kaisa sai pitkiä yöunia nukutuksi, mutta nyt menty taaksepäin hammaskipujen takia. Ehkä joskus tilanne vielä normalisoituu...
 

Yhteistyössä