Elovauvat 2014 <3 *helmikuussa*

Kiitos Pinsuli päivityksistä vaikka on muuttokiireitäkin, olet mahtava! :)

Tässä vielä lisää päivitettävää, kun taas ennätät. Eli seuraavat neuvolat 19.3 ja 14.4.

Minä pidän edelleen tästä palstasta enemmän kuin facebookista, vaikka raskaus ei enää ole salattu perheiltä tai tärkeiltä ystäviltä. En muutenkaan aio ryhtyä raskautta kuuluttamaan facebookissa enkä ainakaan lisäämään ultrakuvia tai mahakuvia. Vielä on meillä miehen kanssa myös harkinnassa, että ei lisättäisi pirpanasta kuvia facebookiin hänen syntyessä. Jokainen käyttää palvelua tietenkin miten käyttää, itse olen tullut sen kanssa hyvin varovaiseksi. En yleisestikään laita sinne ihan kaikkea elämästäni tai ajatuksistani. Hääkuvat esimerkiksi päätettiin, että ei sinne laiteta. Osa häävieraista laittoi joitain kuvia, niitä ei pyydetä poistamaan, mutta itse ei kuvia lisätä. Facebookissa on kuitenkin myös työhön liittyviä henkilöitä ja tietenkin kaikki on käytännössä avoinna kenelle tahansa vaikka olisi mitä suojauksia laittanut. En oikein ole välittänyt lukea muiden jatkuvia statuksia esim. liikunnastaan, ruokailuistaan tai vauvan/lapsen tekemisistä ja omista raskausoloista. Siksi en itsekään aio niillä muita rasittaa. Mutta voihan se olla, että mammailu kotosalla muuttaa kaiken :D

Meillä ei ultraaja sanonut istukan paikasta. Olen pieniä tuntemuksia tuntenut vatsalla, mutta vielä ei mitään säännöllistä. Mietin juuri tuota istukkaa, että voinkohan edes toivoa vielä liikkeitä. Nyt muuten alkaa vatsakin kasvaa, enää ei mene kuin yhdet työhousut jalkaan mukavasti. Tänään huomasin asian! Enää ei ole helppo peitellä, vaikka en kyllä enää peittelekään. Ehkä ne töissä, jotka ei vielä tiedä, alkavat jo pian epäillä... Koskahan kysyvät asiasta :) En viitsi asiasta kovin innokkaasti kertoa, koska jo tuli työkaverilta kommenttia, että johtuukohan tuo sun mielipide raskauden mielialavaihteluista... Pomot ja pari työkaveria tietää, mutta mielellään en halua kuulla tuollaisia kommentteja kesään saakka. Itse en huomaa, että omat mielipiteet muuttuu ja mielialavaihtelut on lähinnä sellaisia, jotka puran mieheen ja lähinnä nälkäisenä :)

hanspulla ollut jännät paikat, mutta onneksi tulos on normaali! Onnea!

Ihana vapaa viikonloppu edessä, ei mitään suunnitelmia siis! Ainoa suunnitelma on jännittää joko ystävän vauva päättäisi syntyä. Tänään on hänellä tasan viikon yli.. Jännää!

Elythia ja pirpana 14+2
 
Hei vaan pitkästä aikaa!
Todella paljon tekstiä tullut ja en kyllä mitenkään pysty kaikkeen vastaamaankaan. Oon käyny iltaisin aina pikaisesti lukemassa, mutta en vaan jostain syystä ole saanut väsymykseltäni aikaiseksi kirjoittaa. :(

Ihana lukea kaikkien mukavia ultrakuulumisia ja nää kaksi kaksosraskautta kyllä on ihanaa luettavaa. Ehkä suurin syy kirjoittamattomuuteen on ollut se, että ei ole mitään erityistä raskauteen liittyen. Tää ns. oireettomuus on jotenkin outoa, sitä miettii, että kaikki ei meniskään hyvin. Kasvava maha kuitenkin kertoo toista, joten huoletta sitä pääsääntöisesti mennään.=)

oireista väsymys ruokailun jälkeen on ihan jäätävää. Tuntuu että leuat hajoo, kun haukotuttaa ja vedet valuu silmistä. Se on ihan kammottavaa olla silloin töissä.

muuten viikko on menny jännittäessä kaverin synnytystä. Yliaikaiseksi meni, mutta ystävänpäivälapsi sieltä tuli! :heart: iso tyttö, yli 5kg. On kyllä ihanaa kun se tuli viimein ilostuttamaan vanhempiaan!

Hyviä vointeja ja viikonloppuja masut!

Helminni ja kaikkiainen 14+2

Edit: pinsuli mulla siis rakenneultra 4.4. ei pelkkä neuvola, neuvola tais olla 18.3., jos ehdit jossain välissä päivittämään..
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin myönnän jämmähtäneeni sinne FB:n puolelle kun on niin helppoa jotenkin.

Mä kävin eilen perinnöllisyyspolilla jossa lekuri kertoi meille meidän riskeistä kromosomien takia. Riski lienisi sama 1% kuin biopsiassa olis keskenmenoriski. En kyennyt sitten päätämään mitä teen :/ pelottaa se keskenmeno, sillä tämä on viimeinen mahdollisuus meille toiseen lapseen. Jos menis kesken, niin en antaisi itelleni vrmaan ikinä anteeksi. Toisaalta, en ole valmis ottamaan kehitysvammaistakaan vastaan.

No mulla on ylimääränen ultra 10.3 ja aikaa miettiä siis vielä usemapia viikkoja sitten jos haluan lapsivesipunktion. ajatukset seilaa halun ja ei halun. Ja kun mies ei sano juuta eikä jaata niin olo on aika vaikea yksin tällases tilantees.

Tänään käväsin sokerirasituksenkin ällöilemäs. Sunnuntaina meen töihin nin katon ite tulokset. Hieman jännittää et hetikö napsuu :/

Tara+ Toivo 13+4
 
Tarantellah, noi on vaikeita päätöksiä, mutta teidän täytyy vaan koittaa sydämellä päättää mitä haluatte tehdä. Toivottavasti myös miehesi saisi sanottua sanansa punktiosta, ettei asia kaadu vain sun päätettäväksi! :heart:

Helminni hui jestas, isopa tyttö sieltä tuli! En oo noin isosta vauvasta kuullutkaan. Toivottavasti kaikki meni hyvin. Ihme, ettei synnytystä oltu käynnistelty aikaisemmin, jos tulollaan oli kuitenkin verrattain todella iso vauva.
 
Fiinaliina oli kyllä tiedossa että suvussa syntyy isoja lapsia, mutta lääkärit arvioi sen koko ajan aivan liian pieneksi. Eivät oikein uskoneet, että voi olla totta tuollainen. Pituuttakin tytöllä oli melkoisesti, 58cm. Tuntuu kyllä niin hullulta, että käynnistyksestä yritti puhua, mutta eivät uskoneet. Vielä olis pitänyt viikon verran niiden mielestä odotella, onneks ei toteutunut se.

oma napa eilen illalla varmaan kohtu kasvanu kun alamasu kipeä ja ristiselkä kanssa.
 
Ohhoh, 15 sivua viestejä, tässä olikin kahlaamista. Olimme miehen kanssa kaukomailla pari viikkoa ja siksi putosin näin helmikuussa kelkasta :)
Raskauspahoinvointi on nyt helpottanut, oikeastaan siinä 14 viikon tienoilla loppui kokonaan palatakseen jetlagin kaveriksi. Onneksi sitä kesti vain yhden päivän. Nyt olen napannut itselleni flunssan tai ainakin toivon tämän olevan pelkkää flunssaa...olen nimittäin saanut päähäni, että olen sieltä reissusta napannut listerian ja se nyt oireilee (Raskaana ollessa listeriahan ilmenee flunssan kaltaisina oireina). Olo on välillä aivan hysteerinen ja mietin jo tänä aamuna että lähtisin keskussairaalaan päivystykseen. Toisaalta välillä tajuan, että eiköhän tämä ole vain normiflunssaa ja maltan varmaan odottaa tiistain neuvolaa, jossa voin ottaa puheeksi pelkoni.
Onko jollakin teistä ollut listeria raskausaikana tai tunnetteko jonkun jolla on ollut? Eihän se kai kauhean yleistä ole...

Tatjana&sintti 16+1
 
Tarantellah tsemppiä päätöksiin! Vaikeita asioita, varsinkin jos yksin joutuu asiaa pohtimaan. Varmasti kuitenkin päädyt oikeaan ratkaisuun omalta kannaltasi.

Täällä on taas tosi aktiivisesti keskusteltu, myös aiheesta vanhempien lapsien mahdollinen hoidon jatkuminen. Meillä esikoinen täyttää syksyllä 5 ja kuopus 3, molemmat jatkavat 2-3 pvä viikossa ja max 7h päivässä päiväkodissa. Mukavampi saada vauva-arki pyörimään, varsinkin jos on tulossa koliikkia, yövalvomisia yms. Jaksaa itsekin sitten paremmin. Varsinkin esikoinen nauttii niin paljon ystävien seurasta päiväkodissa, ettei viitsi sitä iloa viedä. Äitin seura kun välillä on maailman tylsintä. Mutta jokainen päättää tämän asian suhteen kuten parhaaksi näkee. Asiastahan on paljon erilaisia mielipiteitä.

Napanen kasvaa. Muutamana päivänä ollut kohdun kasvukipuja ja ensimmäiset harkkasupistelut koettu. Pahoinvointi edelleen sulostuttaa jokaista päivää. Onneksi ei tarvitse kuin kerran päivässä halailla pönttöä. Muuten sitten etovaa oloa. Ja tämä väsymys ei tunnu loppuvan koskaan. Missä luuraa se paljon puhuttu energisyys? Onneksi mies hoitaa paljon kotitöitä ja lasten kanssa puuhailee. Tämä mamma kun ei jaksa kuin sen pakollisen. Jospa jo huomenna olisi parempi päivä.

Sammi ja Anniina 15+2
 
Helminni, oli varmaan kuitenkin helpotus että vauva oli myös pitkä jolloin isokokoinen vauva on helpompi punnertaa ulos. Jos vauva olis lyhyt, mutta painava niin vois olla melkoisia vaikeuksia. Tuo on kyllä yks mun jännityksen kohteista, jos lääkärit eivät osaakkaan arvioida vauvan kokoa oikein. Itselläni on niin kapoinen tuo lantionseutu, että varmasti kävisi köpelösti, jos vauva kasvaisi ''liian'' isoksi.

Täälläkin masukipuilua aina iltaisin ja aamuisin.

Tatjana, listeriaan kuuluu myös olennaisesti vatsaoireet kuten ripuli. ''Tuttavani' sai listerian raskaana ollessaan pakastemarjoista.

Olis muuten kiva teitää, mistä ootte keksiny noita teidän vauvojen työnimiä? Esim. miten jos mammutilla onkin tulossa tyttö, niin onko hän edelleen Heikki :). Eli mikä tarina niillä nimillä on takana?

ON
Väsymystä on myös täällä, kuten monella muullakin tuntuu olevan.
 
Meillä masuasukkia sanotaan Maisaksi :D ja tämäkin nimi tuli itseasiassa mieheltäni. Meillä on alle vuoden ikäinen koira, jonka nimi on Maikki, joten tästä mieheni keksi Maisan. Kuulemma kun kuuluvat samaan perheeseen nii pitäähän lapsilla samanlaiset nimet olla.. :D mutta syntymisen jälkeen, jos/kun tyttö tulee niin hän saa minun toisen nimeni (Karoliina) ja ensimmäiseksi nimeksi tulee jokin supisuomalainen nimi. Ollaan mietitty Saraa ja Suvia. Hankalaaaaaa tämä nimien miettiminen!!!! :D Kertokaas onko muillakin jo nimiehdotuksia, ei tarvitse kertoa nimiä jos ei halua, mutta tarinaa miten nimet syntyvät
 
tarantellah voimia päätöksen tekoon :hug:

Fiinaliina meillä ei mitään oikeen tarttunutta nimeä ole tullut, muutama nimi vaihtelee päivän mukaan:) pallero(inen) on aika yleisnimi, ja se oikeastaan tuli ekana mieleen ensimmäisestä varhaisultrasta rv 5+4 jolloin pikkuinen oli vain pieni 2mm piste/pallero :)

Mulla on huomenna sokerirasitus, uh:) Sinänsä ei huoleta muu kuin bussimatka aamulla ilman syömistä, toivottavasti menisi hyvin ettei olisi jo valmiiksi paha olo!

luna ja palleroinen 14+6
 
tarntellah, varmasti vaikea päätös, voimia!

Tänne ei kuulu ihmeitä. Edelleen tiputtelee välillä, mutta sykkeet ainakin löytyy päivittäin. :heart: Saa nähdä kuinka kauan joudun odottamaan liikkkeitä, kun istukka edessä. Viimeksi oli kohdun takaseinässä ja tunsin liikkeet selvästi jo viikolla 16 ja tosi pian tuntuivat jo mahan päältäkin. Toivottavasti alkaisi pian tuntua tässäkin raskaudessa! Yksityispuolelle varasin ylimääräisen ultran 6.3. sen nt-ultrassa todetun poikkeaman takia ja tuntuu että siihen on vielä ikuisuus! Toivottavasti siellä tulisi hyviä uutisia, niin voisi olla paremmalla mielellä!

Äitiysvaatteita on täällä hankittu jo yhdet mustat housut ja paita. Vielä olen kyllä pärjännyt normihousuilla, vaikkakin osa farkuista jo puristaa liikaa. Jotain on jäljellä myös esikoisen raskausajasta ja silloin pärjäsin hyvin pitkälle ihan normivaatteilla. Tosin muutama paita ei enää palautunut muotoonsa ja joutui roskikseen synnytyksen jälkeen :D

Hoidosta: Meillä esikoinen on noin 2 vuotta ja 8 kuukautta, kun jään äitiyslomalle ja ehtinyt olla silloin päiväkodissa vajaan vuoden. Minulle ei tulisi mieleenkään olla ottamatta häntä hoidosta pois. Viihtyy kyllä päiväkodissa todella hyvin ja varmasti saa erilaisia virikkeitä siellä, mutta minusta lapsen paras paikka on koti. Niinhän se on aikuisellakin, ainakin minulla :) Uskon että jaksan kyllä esikoisen ja vauvan kanssa kotona. Ja pystyn viemään esikoista puistoihin, muskariin, mahdollisesti kerran viikossa kerhoon, kyläilemään jne. Joten en usko että "tylsistyy" ja saa toisaalta kotona myös niitä virikkeitä joita päiväkoti ei voi tarjota ja ennen kaikkea saadaan olla kotona perheenä (mies tietysti käy töissäkin). Ja kyllä, rankkaa ja väsyttävää tulee varmasti olemaan, erityisesti kun miehellä työ, jossa joutuu päivystämään ja välillä töissä 14 (jopa 24) tuntia putkeen, mutta otimme sen kyllä huomioon, kun toista lasta aloimme suunnitella. Se on sitten taas yksi vaihe elämässä. Mutta kaikki saa (ja pitääkin) minun puolestani tehdä heidän perhelleen sopivan ratkaisun, mutta näin meillä, kun sitä joku kysyi. :) Ja tosiaan, esikoisen mielipidettä kysyimme myös ja hän sanoi että: "haluan olla äitin ja vauvan kanssa kotona":heart:

Työnimi vielä vaihtelee, mutta Kirppua tulee käytettyä eniten. Muotoutui jotenkin itsestään, kun juteltiin esikoisen kanssa leppäkertuista, muurahaisista ym. pienistä ötököistä. Alkio oli niihin aikoihin varmaan masussa kutakuinkin kirpun kokoinen :D

Mabirris ja Kirppu 14+4
 
Hei kertokaahan ensiksi, että onko tää sokerirasitus joku mihin kaikkien pitää mennä? Mulle ei olla neuvolassa siitä mainittukkaan ja täällä tuntuu puhuttavan joka toisessa viestissä niin ajattelin varalta kysyä:) Ja neuvolalääkäriinki neuvolakortin mukaan viikon 20 tietämillä vasta??

Täällä nautitaan olosta täysin rinnoin:) Hieman piinallista tosin odottaa että pääsis tarkistamaan onko kaikki kunnossa kun olo on epäilyttävän normaali.. Muutaman kerran viime viikon aikana kyllä oli parin minuutin kestäviä pistäviä kipuja alavatsassa mut siinäpä kaikki. Mahan koko vaihtelee vuorokaudenajan mukaan lättänän, turvonneen pöhön ja kovan minipallon välillä :LOL: Onneks arki pitää niin kiireisenä että ei ehdi liikaa ressaamaan:)

Joku kysyi työnimistä ja tulevista nimistä. Mulla tää työnimi pätee vaan täällä, "oikeessa elämässä" tulee käytettyä millon mitäkin:) Tulevasta nimestä ei vielä mitään suunnitelmia mutta ois kyllä kiva jotain sukujen nimiä pistää kiertoon:)

Kengu ja ruu 15+0
 
Kiitos kaikille muuttotsempeistä! Teette hyvän mielen :)

Kenguru, sokerirasitukseen mennään jos lähisuvussa esiintyy diabetesta, olet ylipainoinen tai sulla (tai äidilläsi?) on ollut raskausdiabetes aiemmin. Mennäänköhän korkean iänkin takia sokerirasitukseen? En oo varma, kun munkaan ei oo tarvinu mennä...

Tara, voimia täältäkin päätöksentekoon <3

Työnimistä ja tulevista nimistä, mää keksin meidän työnimen Himpula, en tiedä mistä se tuli :D Esikoisesta käytettiin vaan työnimee pikkunen. Mut hänen syntymänsä jälkeen ennen nimen päättämistä niitä nimiä olikin sitten satamiljoonaa ja suurta osaa niistä käytetään edelleen. Tälle uudelle tulokkaalle ei oo vielä mitään oikeita nimiä mietitty, kun ei tiedä kumpi on.

Mä vaan jaksan jauhaa noista liikkeistä, voi että kun ne tuntuu taas niin ihanilta <3 Himpula on kova bilettämään iltaisin.

Jahas ja sitten taas päivityksen kimppuun!

Pinsuli ja himpula 17+4 <3
 
Jee, selvisin hienosti sokerirasitustestistä. Katsoin äsken tulokset ja paasto oli 4,9, 1h arvo 5,4 ja 2h 5,8. Eipä ole neuvolasta mitään kuulunutkaan, joten arvelinkin, että taisin läpäistän sen. :) Hiivaakaan minulla ei tainnutkaan olla, koska labran tulokset olivat negatiiviset ja oireetkin mielestäni on helpottaneet. Pitää vielä kysyä seuraavassa neuvolassa tuosta.

Tein lauantaina todellisen löydön Kontista, kun löysin ihan uuden veroiset äitiyshousut 5 eurolla. Aluksi epäilin, että mahtuuko ne edes minulle, mutta onneksi kävin kokeilemassa, koska menivät ainakin nyt ihan täydellisesti. Kauhean leveät lahkeet niissä ei ole, mutta eipä niin leveä lahkeisia äitiyshousuja mistä tykkään mistään muutenkaan taida löytyä. Käytinkin eilen sitten niitä, kun ajeltiin miehen vanhempien luota kotiin ja olikin hyvä päätös, koska perjantaina normaalit farkut puristi ihan liikaa matkan aikana, mutta nyt ei puristanut mistään. :)

Peppi1981 15+0 POKS!
 
Heippa vaan!

En ole käynyt kirjoittelemassa tai edes lukemassa vähään aikaan, eikä täällä kyllä perässä pysy, jos on taukoa :) Itse pidän fb:a paljon helpompana, kun käytän kännykkää. Sinne paukahtaa aina ne ilmoituksetkin, kun joku on kirjoittanut sivustolle. Lisäksi tämä sivusta tuntuu mulla tökkivän tosi usein ja kirjoittaminen on sen takia hidasta. Onhan se se "Mammat elokuu 2014", johon muutkin kuulutte fb:ssa? Vai onko joku muukin ryhmä?

Np-ultrasta: Meillä oli pari viikkoa sitten np-ultra. Vilkasliikkeinen vauva siellä näkyi. Seerumiseulan ja niskaturvotuksen tuloksena down-riskiluku riskirajojen paremmalla puolella, mutta silti ensin vähän säikähdin, koska oli niin paljon suurempi riski kuin aiemmissa raskauksissa. Mutta ikähän on yksi tekijä, mikä siihen vaikuttaa ja ikää nyt on väistämättä tullut koko ajan lisää :) Ei kai siitä mihinkään pääse....

Autoista: Tästä on varmasti ollut aiemminkin keskustelua, mutta voisitteko vielä kerrata mitä vinkkejä kolmilapsiset perheet ovat antaneet tai onko jollain omakohtaista kokemusta, mihin autoihin saisi kolme turvaistuinta vierekkäin tai onkohan ainoa vaihtoehto 7-paikkainen tila-auto. Meillä on lisäksi kaksi keskikokoista koiraa, joten siinä mielessä tilan tarvetta kyllä on, jos koko porukka lähdetään esim. mökille yhtä aikaa.

Painonnousu: Mulla näyttää menevän suunnilleen samalla kaavalla tämäkin kuin aiemmat raskaudet. Painoa tulee jo alussa ihan kauheasti. Nyt viikkoja 13-6 ja noin 4 kg jo tullut painoa. Heti viikosta 5-6 lähtien on joka raskaudessa lähtenyt kiloja kertymään, kun on ollut pakko pahoinvoinnin vuoksi syödä ihan koko ajan. Olen monesti saanut vältettyä oksentamisen sillä, että olen väkisin syönyt, vaikka kuinka on kuvottanut. Ja sitä on oppinut niin hyvin ennakoimaan, että huonon olon välttää syömällä, että on pakottanut itsensä syömään, vaikka ei mitään tekisi mieli. Oksentaminen on niin inhottavaa puuhaa, että suoraan sanottuna mielummin otan muutaman kilon painoa, kuin oksennan. Lähtöpaino on kuitenkin normaali ja olen aika pian raskauksien jälkeen saanut kilot karistettua, vaikka pari kiloa onkin edellisten raskauksien jäljiltä lopulta jäänyt. Painonnousu on ärsyttävää ja olen kyllä kateellinen teille, joille kiloja ei ole tullut. Loppua kohden painoa tuleekin sitten jo ihan turvotuksen takia. Tämänkin osaan ennakoida, koska kaksi aiempaa raskautta menivät tässäkin asiassa niin samalla kaavalla.[/B]

[/B]Meillä on koko perhe kauheassa flunssassa. Varmaankin ihan kausiflunssaa, ko
ska ei nostanut mulle korkeaa kuumetta. Molemmilla lapsilla on kyllä ollut kuumettakin, mutta enimmäkseen vain limaa, yskä ja yleisvointi tosi heikko. Itsekin olin monta päivää ihan petipotilaana ja siinä tietysti omaa paranemista ei kauheasti edistä se, että hoitaa samalla sairasta lapsia. Meillä tulevat isosiskot täyttävät muutaman viikon päästä 2 ja 4 v.

Varsinaista työnimeä ei tällä vauvalla vielä ole.

Rakenneultra olis sitten 10.4.
 
Sokerirasituksesta piti vielä lisätä, että mua ei ole sinne koskaan laitettu. Ei ole itse asiassa koskaan ollut neuvolassa koko asiasta edes puhetta. Nyt on ikääkin jo yli 30, mutta meneeköhän sitten niin, että nyt ei iän puolesta enää laitetan kun sokereiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia aiemmissa raskauksissa?
 
Ajatuksia tulee tällain pätkittäin ja kun on kerrankin aikaa kirjoittaa (sairauslomalla) niin,

Äitiysvaatteet:Mulle on vielä mahtuneet kaikki tavalliset vaatteet. Ihan kireimmät farkut ei enää kyllä mene päälle, mutta äitiysvaatelaatikkoa en ole vielä kaivanut varastosta esiin. Iltaisin kyllä turvottaa melkoisesti , mutta helpottaa kun kotona voi vetää verkkarit jalkaan :) Jotain äitiysvaatteita tekee kyllä mieli ostaa, vaikka jotain vanhoja "lumppuja" on säästössäkin. Äitiysvaatteitakin saa aika kivasti myytyä eteenpäin sitten, kun tarvetta ei enää ole.

Isompien lasten hoidon jatkuminen: Tästäkin aiheesta olette jo ehtineet keskustella. Meillä on tosiaan kohta 2 ja 4 v. täyttävät tytöt, jotka ovat olleet nyt reilu 6 kk päiväkodissa. Tällä hetkellä ajattelen, että jatkavat 2 pv/vko päiväkodissa myös syksyllä. Esikoinen oli koliikkivauva ja kakkonen muuten vaan innokas valvomaan öisin. Nyt ajattelen osittain itsekkäästi niin, että parina päivänä viikossa saisin nukuttua päikkäreitä silloin, kun vauva nukkuu ja jaksaisin olla "parempi äiti" muina päivinä lapsilleni ja tehdä perheen kanssa yhteisiä asioita viikonloppuna. Sitten kun vauva alkaa olemaan seurallisempi ja toivottavasti edes vähän rytmittynyt, voisi keväällä ottaa tytöt kokonaan hoidosta pois. Mutta se jää nähtäväksi. Esikoinen oli tosiaan 3,5 -vuotias kun meni hoitoon ja oli siis kotona koko ajan, kun kakkonen syntyi, mutta olin kyllä välillä kamalaa seuraa, kun olin ensin valvonut vauvan kanssa aamuneljään ja esikoinen heräsi aina klo 6. Mies toki välillä auttoi öisin, mutta hänen oli jaksettava töissä ja välillä teki työreissuja niin, että joutui ajamaankin, joten en halunnut että hän kauheasti öisin valvoo. Se tuli huomattua, että parin tunnin yöunilla ei kovin montaa kuukautta jaksa. Meillä ei kumpikaan isommista nuku enää päiväunia. Myös juuri 2-vuotta täyttävä on jättämässä päikkäreitä pois tai ainakin nukkuu niitä hyvin epäsäännöllisesti tai kauhean taistelun kautta kotona. Eli omia lepohetkiä ei ole silloin, kun kaikki lapset ovat kotona.
 
Manssu, kiva kuulla teistä vähemmän linjoilla olevistakin =) Ihanaa, että siellä pahoinvointiin on auttanut tuo syömisestä huolehtiminen. Kun se oliskin kaikilla niin helppoa...
Tsemppiä flunssan kanssa, toivottavasti paranette pian!
Toi fb-ryhmä mistä puhuit on ihan julkinen, kaikille elokuisille avoinna oleva ryhmä. Mutta tällä pinolla on sitte vielä se oma salainen fb-ryhmänsä. Itse en siihen kuulu, mutta liittymisestä on lisätietoa tuolla etusivulla.
 
Täytyy sanoa, että on mukava kuulla, että jollakin muullakin on painonoussut nyt alkuraskauden aikana. Itsellänikin on tullut nyt se 4kiloa siitä, kun tein raskaustestin, mutta nyt, kun pahoinvointi on helpottanut, olen yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni, ettei tulisi naposteltua ja pitää ruoka-annoksen kohtuullisena. Onneksi nyt pääsee taas ulkoilemaankin, kun ilmat ovat vähän parantuneet ja flunssa takana.

Manssu: Mie kirjoittelen sellaisessa ryhmässä ku Elovauvat 2014. Jos haluat liittyä siihen, niin ekalla sivulla on ohjeet.
 
Viimeksi muokattu:
Työnimi meillä on Heikki, mun siskon takia. :) hän keksi kaavan jolla esikoisen, kuopuksen ja Heikin nimipäivät liittyy toisiinsa. Ja poika on toiveissa (tosin huomasin yksi päivä ajattelevani tätä tyttönä!) joten siksi Heikki. :)

(.) Ei mitään uutta.. liikkeitä on tuntunut perjantain jälkeen päivittäin kerran pari. :heart: keskiviikkona sokerirasitukseen. Mulla on siis sukurasite, jonka vuoksi joutuisi kerran käymään, mut toinen kerta napsahti siitä, kun kuopus oli sokeritipassa syntymän jälkeen...

mammuttisi ja Heikki 13+4
 
Moikka, 16+0 poks! :)

Täällä on myös vietetty hiljaiseloa. Töiden jälkeen on niin väsy olo yleensä, etten ole jaksanut kirjoitella kuulumisia. Puhelimella olen kuitenkin selaillut elo-mammojen kuulumiset. :)

Kaikki on muuten hyvin, ei enää huonoja oloja, mutta nyt muutamia kertoja olen kokenut harjoitussupistuksia. Vatsa on mennyt kovaksi ja kiristelee. En itse tajunnut edes mistä on kyse, mutta sain kokeneemmilta vinkkiä. Nyt mietin ottaako neuvolaan yhteyksiä asian tiimoilta!? Kipeetä muuten ei ole tehnyt, pari kertaa on vaan tuntunut kuin tulis puukkoa tuonne alapäähän.

Dopplerilla tulee kuunneltua sydänääniä muutaman kerran viikossa. Kovat on laukat. Toinen tahtoo aina tosin karata anturin alta. Välillä kuuluu kauhea täräys, kun tulee potku anturiin ja molkis, kun pyöritään ympäri. Jos nyt veikkailisin tyttö- ja poikaoloja niin on sellainen fiilis, että tyttö ja poika siellä on. :heart: :heart:

Sokerirasitukseen pitäisi mennä, mutta enpäs vielä ole sitä varannut. Itse "joudun" sinne sukurasitteiden vuoksi sekä omakin paasto on ollut hiukka korkea taannoin.

Minne päin Tretta Pinsuli muutti? :)

Esikoista vailla ja tyypit 16+0
 
Sokerirasitus ohi, jes! Ja hyvin meni, tai niin ainakin oletan kun tuli vain pieni väsymys. Ja litku oli onneksi kylmää. Yksi pidemmillä viikoilla ollut odottaja meinasi pyörtyä siellä odotushuoneessa, hoitaja hänet talutti lepäämään hoitohuoneeseen :/
Huomenna voi soitella neuvolasta tuloksia.

Mun on pitänyt mennä sokerirasituksiin raskauden alkupuolella (ja sitten mentävä toistamiseen loppupuolella) kun mulla on pco ja varmaan iänkin puolesta.

Muuten ei muuta, 15+0 *poksis* :)
 
Itse kävin sokerirasituksessa esikoisesta kun epäilivät neuvolassa isoa sikiötä. No olihan tuo syntyessä 3900g joten ei ihan pieni vauva omat mittani huomioon ottaen. Mutta ei siis mitään häikkää sokereissa. Nyt "joudun" sokerirasitukseen kun painoindeksi on nippanappa 25. Toisaalta ikääkin on jo melkein 30 joten en tiedä olisinko joutunut jo pelkästään senkin takia. En kyllä itse tajua noita "kauhujuttuja" sokerirasituksesta. Jos kuitenkin ajatellaan että tämä koko homma päättyy synnytykseen niin joku sokerirasitus siinä on kyllä tosi helppo nakki! Tuskin voi edes puhua samana päivänä.

Synnytys on kyllä alkanut jo suorastaan kauhistuttaan. Sisko sai esikoisensa viikonloppuna ja synnytti tätä pari vuorokautta. Itselläni on siis myös takana yksi sektioon päätynyt maraton-synnytys. Pohjat vetää kyllä ehdittomasti mummini joka synnytti yli 4 vuorokautta! Eli täällä ei olla mitään varsinaista synnyttäjäsukua :D.

Joku kysyi liikkeistä kun istukka on edessä. Minä en vielä tunne. Välillä tuntuu pientä kihinää tai työntämisen tunnetta mutta ei lainkaan sellaisia muljahduksia kuin edellisessä raskaudessa.


-tiiti 16+5-
 

Yhteistyössä