Elovauvat 2014 <3 *huhtikuussa*

Onpa täällä hiljaista! Taitaa olla kaikki pääsiäisen vietossa. Itse heräsin eilenaamulla hirveään flunssaan. Enpä olekaan koskaan aikaisemmin ollut raskausaikana sairaana. Erityisen ikävää tästä tekee tietysti se ettei oikein mitään lääkettä voi ottaa oireita helpottamaan. Jos joku tietää toimiviä flunssaniksejä niin kertokaa ihmeessä! Pakko olisi päästä huomenna töihin...
 
tiiti, huuhtelepas poskionteloita sarvikuonolla, suolavedellä. Helpottaa tukkoisuuteen ja on luonnollinen tapa, ei lääkeaineita. :) Paranemisia!

Se alkoi nyt 24. viikko! Laskeskelin että enää 11 viikkoa, niin sen jälkeen ei enää estellä jos muksu haluaa syntyä. Huomenna seuraava lääkärikäynti, tsekataan onko kohdunkaulalla tapahtunut muutosta. Supistellut on. Osa supistuksista on melko napakoita. Ei kipeitä, mutta puristaa melkoisesti...

Pink ja Väinö 23+0 <3
 
Hiljaista on ollut joo, mää en oo ees hirveesti käynyt katsomassa täällä kun tiesin ettei tänne kuitenkaan oo juuri mitään tullut :D Mutta ymmärtäähän sen, pääsiäinen, ja muutenkin on vähän semmonen aika raskaudesta, että odotellaan vaan. Kaikki rakenneultrat alkaa olla takanapäin ja neuvoloitakin on joillain vaan muutaman kerran. Mulla on ilmeisesti samanlai ku esikoisenkin odotusaikana, että nyt on vielä kerran kuukaudessa, sit alkaa kohta kahden viikon välein ja lopussa sit viikon välein/niin usein kun on tarvetta.

Pink, joo noi napakat supistukset on tuttuja täälläkin :/ Mullakaan ne ei satu, mutta kiristävät tosi inhottavasti. Niin, että pitää pysähtyä ja nojata johonkin. Niitä ei onneksi tule kuin muutama päivässä…Mutta pitää silti varmaan mainita neuvolalääkärikäynnillä parin viikon päästä. Toivottavasti sun kohdunkaula on vielä hyvässä kunnossa :)

Aivan ihanaa säätä on ollut kyllä täällä Pirkanmaalla koko pääsiäisen! Niiiiin lämmin <3 Tätä lisää! ;)


Pinsuli ja himpula 25+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Pääsiäinen on tullu vietettyä mökillä, oli ihanaa mutta eilen piti tulla takas töihin. Hirmu kippee selkä ja supistelee kokoajan, vaan ei neuvolan kautta päässy lääkärille :attn: pittää kuulemma mennä työterveyslääkärin kautta ja sinne ei tekis mieli mennä näitten vaivojen kanssa :|
Jotku miettiny täällä noita vaunuja nii meillä oli esikoisen kanssa käytössä teutonia spirit s3 ja mää tykkäsin kyllä niistä, asutaan kylläkin kaupungissa niin siellä niiden käyttö oli tosi näppärää ja niihin sai suoraan liitettyä graco kaukalon niin pääsi tosi näppärään kaupassakin, ne vaan on tosi pienet eli hyvät pienelle vauvalle ja jo kaks vuotiaalle liian pienet.
Tekeekö kukaan muu reissuhommia tällä hetkellä? Miten on selkä kestäny autoilua? Mää oon ambulanssissa töissä täällä korvessa ja matkat tosi pitkiä niin tuntuu ettei selkä ennää kestä hetkeäkään autossa istumista saatika nostelua, turhauttaa jos joutuu näin aikasin jäämään pois töistä :(
Täällä on myös kyselty nuista synnytys kokemuksista. Mulla ei ollu maailman paras kokemus kun vauvan hengitys ja sydän äänet lopahti heti ponnistusvaiheen alettua nii se ponnistusvaihe kesti tasan 6 min, jonka aikana vauva kirjaimellisesti revittiin irti musta, nuiden sykkeen loppumisen syyksi kerrottiin väärä tarjonta eli ns. avosuu tarjonta, joka johtu liian aikasessa vaiheessa laitetusta epiduraalista niin vauva ei kerenny laskeutuun tarpeeksi alas ja pysty pyöriin koko ajan :x episiotomia haavalin tulehtu ja sain tosi kovan kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen, mutta selvitty ollaan ja kaikki hyvin :) seuraavan ajattelin synnyttää luomuna alakautta ja kävellä synnärille niin ehtii laskeutua oikeille raiteille ;) vinkkinä kaikille joita vähänkään jännittää tai pelottaa, niin se synnytyspelko keskustelu on tosi hyvä ja ihana kun saa kertoa kaiken huolen ja siihen ymmärtäväisen henkilön kuuntelemaan eli kannattaa käydä siellä jos vaan siihen annetaan mahdollisuus.
Onko teillä jo ninmet nietittynä valmiiksi? Tuntuu ihan kamalan vaikealta keksiä hyvä nimi lapselle :p tuntuu ettei millään löydy sellasta nimeä joka sopii meille molemmille :$

Juniori 23+4
 
heippa :)

Juu hiljaista täällä on ollu, välillä käyny kattoo :)

hei auttakaas viisaammaat minua. Sain torstaina raskaustodistuksen ja olin täyttämässä vanhempainraha hakemusta. Sivuilla sanotaan että menee vuoden 2012 tulojen mukaan. Sivulle tuli teksti "Vanhempainpäivärahan perusteena voidaan käyttää verotuksessa vuonna 2012 todettua ja palkkakertoimien suhteella korotettua xxxxx,xx euron työtuloa." ja tämä kyseinen tulo on noin 10 000 euroa vähemmän, kuin se mitä vuoden 2012 verolapussa lukee. Onko tässä siis virhe vai vähennetäänkö siitä jotain että ei olekkaan suoraan 2012 ansiotulo?
Toivottavasti tästä jotenkin sai selvää ja ymmärrätte mitä tarkoitan. :)

Meille vaunut tulossa kuun vaihteessa ja turvakaukalo sekä telakka on jo saapunut. Ja eilen innokkaana ja koetestailin niitä autoon. Helppoa oli kuin heinänteko :D

Alaselkä on tällä hetkellä niin julmetun kipeä.. Ei tiedä miten pitäisi oikeaa jalkaa kun säteilee niin kankun päälle. :( Ja eilen piti vielä haravoida hampaat irvessä. :D
Välillä tulee ikäviä menkkamaisia pistoksia alamahaan, mutta en tiiä onko ne nyt niitä supistuksia.. :( olen koittanu testailla kovettuuko maha, mut en tiiä.. Olen onneton tässä.

Ja täälläkin eilen vaihtui viikko.

Saanuska ja Sixten 24+1
 
Kiukkulasta päivää! Että mua sitten inhottaa ja ärsyttää ja nakertaa nämä hormoonien tuomat kiukkupäivät. Oon ollut taas perseeseen ammuttu karhu koko päivän eikä loppua näy. Tekis mieli vaan paiskoa tavaroita, kiljua ja karjua, heittää ivaa kaikesta niinku joku pahainen teini. Enkä voi edes sulkeutua mihinkään omiin oloihini kun tuo poika on hoidettava. Kun mies on niin käsi sen kanssa. Hohhoijaa.
 
Saanuska: Juu, siitä tehään kaikennäkösiä vähennyksiä eli ei oo suoraan sama kuin verotuksessa vahvistettu työtulo...

Pinsuli: Täällä painitaan samojen tunteiden kanssa ja kärsijinä toimii lapset koska mies on töissä koko ajan. Sit koitan itku silmässä selittää että kun on vauva mahassa niin tunteet menee vuoristorataa ja äiti on tosi väsyny :(
No huomenna ne onneks pääsee kouluun "karkuun".

Mulla on alkanu kaikki vanhat nivelvaivat kolottamaan ja sekin lisää kiukkuisuutta. Oon yrittäny olla ilman särkylääkettä mutta eilen luovutin ja otin yhden 1g Panadolin, en vaan enään jaksanu kipua.
Tää nyt oli taas valivali, mut joskus näinkin...

Nyt ahdan itteni täyteen tortillaa ja kärsin närästyksestä ;)

Mirka J.&Elma 24+2
 
Terve taas pitkästä aikaa :wave: Hävettää oikein kun ei ole tullut täällä käytyä :ashamed: Jotenkin tuntuu vaan että aika loppuu kesken eikä mitään ehdi. Eikä viitsisi tänne aina vaan omia kuulumisia käydä päivittämässä jos ei pysty muille mitään vastaamaan kun ei ehdi lukea.

Pistetään nyt alkuun omat kuulumiset eli seuraava neuvola olisi ensi viikon maanantaina 28.4.. Tuolla oli puhetta niistä neuvolakertojen lisääntymisestä. En yhtään muista, milloin alkaa olla 2 viikon välein? Ei kai ihan vielä sentään? Neuvolassa jännittää painonnousu taas yllätys yllätys. Ei tämä pääsiäinen ja tuleva vappu ainakaan yhtänä auta tässä asiassa :D En ole nyt pääsiäisen aikoihin käynyt edes vaa'alla mutta ennen sitä näytti ainakin että painonnousu olisi vähän hiipunut. Siinä puolivälin tienoilla kun tuntui nousevan ihan hurjaa vauhtia. Mutta kai tuo on normaalia että välillä nousee reilummin ja välillä vähemmin.

Kovasti tämä poika pitää elämää tuolla mahassa ja kun rakenneultran jälkeen pelkäsin perätilaa niin selvästi heittää vielä ainakin kuperkeikkaa tuolla kun potkut tuntuu välillä ihan ylhäällä ja välillä taas alhaalla. Toivottavasti asettuu jossain vaiheessa pää alaspäin. Tuosta perätilasta säikähtäneenä kyllä jo mietin, että mikäli lääkärit vaan näyttäisi vihreää valoa niin haluaisin synnyttää perätilassakin olevan vauvan ihan alakautta. Ajatus sektiosta pelottaa niin paljon. No, onneksi ei tarvitse vielä miettiä kun on tässä aikaa tapahtua vaikka mitä.

Eilen sain tehtyä Kelan hakemuksen ja oli siinä kyllä vääntämistä ja otti päähän niin pahasti. Juurikin nuo vähennykset, joita saanuska83 täällä jo ihmetteli. Että se vuositulo ei olekaan kokonaan tuloa vaan pienenee tuhansilla euroilla, mikä taas pienentää päivärahaa. No, katsotaan tuleeko se hakemus bumerangina takaisin. Hain siis viimeisten 6kk tulojen mukaan eli ei sieltä kai mitään päätöstä ole odotettavissa ennen kuin olen viimeisetkin palkkatiedot joskus kesäkuun lopussa lähettänyt.

Turvakaukalo ja imetystyynyt kotiutuivat lauantaina ja vielä olisi muutama isompi ostos jäljellä ja sen jälkeen vain pientä sälää :) Vielä kun aika vähän kuluisi niin voisi hyvällä omatunnolla alkaa laittelemaan tavaroita paikoilleen.

Joku kyseli täällä epparista ja minäkin voin lohduttaa että ei sattunut yhtään sen tekeminen eikä tikkaamienn ja istuminenkin onnistui sillä tavalla toisella kankulla ja ihan parin päivän päästä ja kunnolla istuin varmaan jo noin viikon päästä. Tietysti toivon, että tällä kertaa ei tarvitsisi tehdä, mutta ei sitä kyllä millään tavalla enää pelkää. Enemmän repeäminen pelottaa.

Perhevalmennukseen me ei päästä tällä kertaa kun toinen lapsi on jo kyseessä. Itse olisin tavallaan mielellään jopa mennyt kun siinä olisi samalla ehkä tutustunut muihin lähialueen perheisiin ja kun esikoisesta on kuitenkin jo niin pitkä aika. Mutta ehkä ne asiat kuitenkin on sen verran muistissa, että olisi tuntunut turhalta kuunnella uudestaan. Sairaalaan päästään kuitenkin tutustumaan ja sitä odotan erittäin paljon. Jännittää kun on eri sairaala kuin ensimmäisessä synnytyksessä.

Minusta tuntuu että saatan yhtä suurella todennäköisyydellä synnyttää heinäkuussa kuin elokuussakin. Laskettu aika kuitenkin 1.8 ja esikoinen syntyi laskettuna päivänä. Toivon että tämäkin siinä muutaman päivän heitolla laskettuu aikaan jompaan kumpaan suuntaan mutta eipä sitä ikinä tiedä. Näistä kuun vaihteen lapsista taitaa tulla Leijonia? Missähän vaiheessa vaihtuu jo seuraavaan merkkiin?

Eipä tässä muuta kummempia :) Pääsiäinen oli ihana ja melkein jo aloin katua, että olen ilmoittanut jättäväni lomat säästöön. Ei olisi enää kuin reilu kuukausi töitä jos pitäisi kesäloman ennen äitiyslomaa. Mutta ehkä tässä tämän pari kuukautta vielä jaksaa. Tai raskauden kanssa tässä jaksamisessa ei onneksi ole ollut ongelmia, lähinnä houkuttaisi tuo loma ja aurinko :)

mariet ja pieni 25+4 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Tosi kiva kuulla susta taas mariet! :) Tuli mieleen tuosta kun olit huolissasi että poika oli rakenneultrassa perätilassa, mun tietääkseni siitä kannattaa oikeesti olla huolissaan vasta joskus 30. viikon jälkeen! Nää kuitenkin mahtuu heittää ties minkälaista kuperkeikkaa vielä :) Mun himpulani oli rakenneultrassa raivotarjonnassa, ja kontrolliultrassa perätilassa. Esikoinen kääntyi lopullisesti perätilaan muistaakseni 27-29 viikon tienoilla.

Keksin jopa keinon millä muistan tehdä sen 30 lantionpohjanlihasharjoitusta päivässä! Aamulla ennen ylösnousua 15, ja illalla ennen nukahtamista 15 ;) Jostain syystä makoillen mun on helpoin tehdä niitä. Sit saatan tehdä satunnaisia lyhyitä harjoituksia pitkin päivää. Oon kyllä huomannut miten paljon huonommassa kunnossa lantionpohjanlihakset on nyt verrattuna esikoisen odotusaikoihin. Sillon ei esimerkiksi tullut ollenkaan virtsankarkailua potkujen, aivastelujen tai muiden äkkinäisten liikkeiden takia, mut nyt on vähän päässyt lirahtelemaan D: Ja kun niistä lihaksista on sitten hyötyä synnytyksessä niiiiin. Jos ne olis edes kunnossa!

Malttamattomana odottelen milloin mun tilaamani vaunut (tai no, rattaat+vaunukoppa) saapuu. Pääsen käyttämään niitä matkarattaina esikoisellakin ennenku Himpula syntyy, ja voin heittää kokonaan noi nykyiset kakat vaunut pois! Jesh!

Mirka, juu toi lapsille äksyileminen on tosi, tosi inhottavaa :/ Mulla toi poika on vasta 15kk, niin yritä nyt hänelle selittää miksi äitillä ei niin hyvin kestä hermot tuhmuuksiin ja pelleilyyn :'( Onneks saan kuitenkin suurimman osan kiukusta kanavoitua muualle.

Juniori, toi on kyllä kamalaa kun ne sydänäänet romahtaa! Meilläkin romahti heti ponnistusvaiheen alussa, mutta imukuppi ehdittiin vaan tuoda huoneeseen kun ne äänet jo nousi (onneksi!) takaisin. Mun ponnistusvaihe kesti 29 minuuttia. Mulle ei edes kerrottu miks ne sydänäänet romahti! Pelottaa aivan hirveästi, että se tapahtuu uudestaan :'(

Nimi on mietitty valmiiksi, ja ainakin toinen ja kolmas nimi todennäköisesti pysyy kun ovat suvuista tulevia nimiä. Etunimestä osaa oikeastaan sanoo vasta kun näkee vauvan kasvot, että tietää onko näköinen ;) Mutta etunimikin on mielessä.

Täälläkin sattuu alaselkään! Ja ristiselkään. Ja iskiakseen. Au. Sen kyllä huomaa kun selkäkin on jo vääntynyt ihan notkolle, ei ihmekään että sattuu :s

Voi että kun tykkään kuolata iiihania pieniä vauvojen vaatteita netistä… :heart:

Pinsuli ja Himpula 25+5 <3
 
Heippa taas kaikille! Oli kiva pääsiäinen, me lähdettiin ihan ex-tempore ystävien mökille pariksi yöksi kun ne sattu pyytään. Oli mukava päästä luonnon helmaan hetkeksi :)

Mariet, älä ota mitään paineita kommentoida toisten kirjotuksiin, mä ainakin haluun kuulla kaikilta ihan niitä omiakin kuulumisia :)

Pinsuli, aika hyvä toi sun muistisääntö tuolle treenille. Mä voisin ottaa käyttöön iltatreenin. Aamusin ei onnistu jos aamuvuoroon meno. Tai siis en varmasti muistais, kun pomppaan aina heti ylös kun kello soi ja alan aamupuuhille. Mutta toi iltatreeni täytyy muistaa :)

Mulla on nyt sairaslomaillessa lähtenyt iskiaskipu veks. Supistukset ei oo kadonnu vaikka pissatulehdus pitäs olla nyt hoidettu. Suppareita tulee edelleen kymmeniä päivässä ja toissapäivänä oli supistus joka kesti yli kymmenen minuuttia.. Mä otin siihen sen gramman parasetamolia ja join puoli litraa vettä ja makasin. Sitte tuli myöhemmin vielä sellasia pikkusupistuksia. Noita on tullut nyt niin paljon, että mä en osaa olla niistä enään huolissanikaan. Toki vähän jännittää se, onko ne aukoneet paikkoja, mutta se varmaan selviää tässä piakkoin. Mulla on neuvola ens viikolla ja täytyy sillon jutella näistä supistuksista. Vauveli potkii kuitenkin kovasti ja vaikuttaa oikein virkeältä tuolla yksiössään :heart:

Tänään sitten töihin taas. Työmotivaatio taisi tosin jatkaa pääsiäisen viettoa... Vaan eiköhän tämä tästä iloksi muutu :)

Amuniina & mukula 22+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Lääkärissä käyty! Kohdunkaula puolipehmeä, ja pituutta ultralla mitattuna 2,5cm. Kääk, tästä se vuodelepo taas alkoi! Seuraavat kontrollit tehdään äitipolilla. 11viikkoo kun malttais jäbä pysyä masussa. Ei oo ihan helppoo vaan pötkötellä 1- ja 3-vuotiaiden tyttöjen kans.

Oon miettiny, että miten päin Väinö majailee, kun liikkeitä tuntuu enimmäkseen kyljissä. No poikittainhan se siellä on! Hassua, kun tytöt on näillä viikoilla ollut jo raivotarjonnassa ja melko alhaallakin. Toi poikkitila on minun tapauksessa hyvä juttu, niin eipähän ole pää painamassa kohdunkaulaa.

Nimi ollaan päätetty pojalle jo vuosia sitten. Jos sieltä tulisikin tyttö, niin saisi kyllä miettiä melkoisesti.

Pink ja Väinö 23+1
 
Rentouttavat pyhät takana ja aaahhh mikä kesä yhtäkkiä tuli, toivottavasti nää kelit kestäis :)

Tiitille paranemisia. Hunajaa, ananasta ja valkosipulia vaan nassuun niin pöpöt lähtee =)

Juniori, Mistä noi vauvan sydänäänten lasku synnytyksessä yleensä johtuu? Tai hengityksen, eikö sen napanuoran pitäis vielä synnytystilanteessa kuljettaa sitä happea sille vauvalle? Toi olis kyllä pelottava tilanne, jos joutuis pelkäämään sen kivun ja tuskan keskellä vielä, että selviääkö vauva.
Täällä on nimi jo valmiina :)

Pinsuli ja Mirka tsemppiä hormooneiden kanssa. Mulla ei oo ollu tän raskauden aikana yhtään pinna kireellä, päin vastoin mulle on kasvanu lehmän hermot, kun yleensä oon kauheen äkkipikanen :)

ON
Täällä ei juuri mitään erityistä. Vauvan huoneessa on nyt seinät ja katto valmiita ja vielä parketti pitäis asentaa paikoilleen ja sit saiskin aloittaa huonekalujen suunnittelun =)

Fiinis ja Vauva 25+4
Uskomatonta, että 15 vkon kuluttua meillä voi olla jo vauva :heart:
 
Pink, huh! Sulla taitaa mennä sitten tämäkin raskaus samoilla linjoilla edellisten kanssa. Oot todennäköisesti ensimmäisten joukossa synnyttämässä! Toivottavasti tosiaan pikkunen jaksais pysytellä siellä vielä ainakin sen 11 viikkoa.

Fiinaliina, oh ootpa onnekas kun raskaus on tehnyt sulle päinvastaisen :D Pitkistä hermoista on meinaan tajuttomasti hyötyä vauvan ja lapsen kanssa, niinkun arvata saattaa ;)
 
Hei Fiinaliina, musta tuntuu ihan samalta että siinä vaiheessa kun teki positiivisen raskaustestin niin loppui kaikki ylimääräinen stressi. Olen vähän sellainen joka asiasta stressaaja ja varsinkin työ aiheuttaa monesti ihan uskomattomia ahdistuksia. Nyt ei mitään :D. Toisaalta huomaan kyllä että motivaatio monta muuta asiaa kohtaan on myös laskenut samassa suhteessa. Olen varmaan jo aikaisemminkin kertonut opiskelevani työn ohessa. No nyt pienetkin kirjalliset tehtävät kyllä tuntuvat sellaiselta tervanjuonnilta että...

-tiiti-
 
Minäkin sain laitettua pitkästä aikaa mahakuvan :)

Pitäisi noita lantiopohjanlihaksia tosiaan tehdä. Ihan sama homma kuin Pinsulilla, että edellisessä raskaudessa ei ollut mitään ongelmaa tämän kanssa mutta ilmeisesti jääneet sen jäljiltä löysemmiksi ja nyt aivastaessa saattaa lirahtaa : / Huomaa kyllä että nyt saa jo juosta pissalla ihan urakalla niin loppuraskaudessa senkun paranee vaan.

Nimeä ei meillä ole vielä valittuna mutta sentään jo karsittu top kymmeneen suurinpiirtein. Ei kyllä viimeeksikään lyöty mitään lukkoon vaan pidettiin muutama suosikki aina synnytykseen asti. Heti sairaalassa poika kuitenkin sai jo nimensä kun molemmille oli ihan selvää että mikä niistä viimeisistä valitaan. Toista nimeä sit väännettiin vielä muutama viikko.
 
Mulla ei oo vielä lirahdellut *koputtaa puuta* mullakaan ei varmaan oo tuo alakerta ihan missään parhaassa kuosissa kahden tenavan jälkeen, mut silti ainoa lirahdus mitä on tapahtunut oli, kun esikoista odottaessa olin just puolen metrin päässä pöntöstä et käyn pissalle ja aivastus tuli. :LOL: se oli kyllä kaikessa traagisuudessaankin koomista. :D saa nähdä miten kesällä käy...

Tuosta stressistä kun ootte täällä puhuneet niin hoksasin et taidan kuulua tähän stressittömien klaaniin! :O normaalisti stressaan joka ikisestä asiasta ja varsinkin niistä, joihin ei itse voi vaikuttaa. Tuon muistan vielä alkuraskaudestakin, mut nyt en oo kyllä ottanu mistään stressiä, vaikka tässä työttömyyden uhka onkin, eikä tota rahaakaan oo tuhlattavaksi. Samoin hermot on yllättävän hyvät.. Eilen pesin ikkunat ja yleensä hermot menee ekan kohdalla (kun jää raitoja ja tippoja ja ja ja..) ja mies on joutunut pesee meidän ikkunat, mut eilen ei yhtään edes ärsyttäny! Todella outoa! :rolleyes:

Meillä mietittiin nimeä pääsiäisenä ja muutama hyvä vaihtoehto saatiinkin kasaan. Tosin itseä mietityttää etunimen taivutus, osaako ihmiset taivuttaa sen oikein (vert. Esim. Satu, Satun, Satulle> Satu, Sadun, Sadulle..) vai pitääkö ristiäisissä pitää oppitunti nimen taivutuksesta. ;) voi kyllä olla et tuo asia jää vaivaamaan niin että otetaan joku toinen nimi sit niistä vaihtoehdoista..

Omaan napaan ei mitään uutta. Adhd-vaihe on onneksi ohi ja liikkeet tuntuu päivittäin, mutta ei koko ajan, niinkuin viime viikolla. :D tänään on tullu syötyä kahden, jos ei kolmenkin edestä, huomenna otan taas itteäni niskasta kiinni ihan varmasti!

mammuttisi ja Helmi 21+5
 
Mie oon pari viikkoa täällä käynyt lukemassa ja kovasti olisi halunnut vastailla vaikka mihin, mutta kun puhelimella se on niin hankalaa ja netissä ei ole reissussa paljon kerennyt istumaan. Mutta nyt koitan vastata niin mitä muistan. :)

Neuvola takana. En tiedä oliko hemoglobiini-mittari rikki vai mitä, mutta jos siihen on luottamista, niin minulla ei ainakaan väsymys johdu anemiasta, koska tulos oli 133. Ensimmäisessä neuvolassa se oli 138. Painoa ei onneksi ollut tullut kuitenkaan kuin reilu 400g/vko, vaikka ennen kotoa lähtöä tuo meidän vaaka näytti isompaa tulosta. Sf-mitta oli 22, vaikka se unohtui laittaa tuohon korttiin ja syke 145. Verenpainekaan ei aiheuta huolto kun se oli 97/68. Seuraava neuvola onkin vasta kesäkuun alussa, mutta sitä ennen pitää käydä verikokeessa ja sokerirasitustestissä toukokuussa.

Sain ne Kelan paperit ja kunhan vain jaksan, niin alan täytellä noita hakemuksia. Otamme edelleen sen uuden pakkauksen. Kuulinkin, että tuo äitiyspäiväraha ja vanhempainraha on pienempi kuin esikoisen kohdalla, vaikka samalla tulolla haen. Kuulemma jokin palkkakerroin on eri ja se vaikuttaa siihen. Pikkuisen petyin, koska olin ajatellut, että saisin saman kuin viimeksi.

Synnytyksistä kun täällä on puhuttu, niin itsellänikin esikoisen synnytys oli rankka ja pitkä. Avautumisvaihe kesti 20h ja ponnistusvaihe taas 1,5h, joka päättyikin imukupin käyttöön. Ei kauheasti muuten pelota tämän kakkosen synnytys, mutta se huolestuttaa, jos ei saadakaan hoitajaa esikoiselle ja mies ei pääse mukaan. Se on oikeastaan se pahin pelkoni tällä hetkellä, koska viimeksi jo miehen läsnäolo, vaikka nukkuikin, samassa huoneessa auttoi paljon ja toi turvaa. Silloin kun avautuminen alkoi kunnolla, niin olin yksin osastolle, eikä mieskään saanut vielä sinne tulla, niin oli todella ahdistavaa ja varsinkin silloin, kun marjakeitto aiheutti sikiön sykkeen nousu 180 ja lääkärikin kävi katsomassa käyrää. Sitten synnytyssalissa oli paljon rauhallisempi olo. Nuo kätilöt ku eivät kauheasti kerkeä olemaan siellä salissa avautumisvaiheessa, niin kyllä siellä saa yksin olla, jos ei ole miestä mukana. Pitää viimeistään kesällä kysyä miehen vanhemmilta, jos he voisivat mahdollisesti tulemaan sitten, kun synnytys alkaa. He asuvat kyllä 250kilsan päässä, joten pitää sitten kysyä vielä kummaltakin siskoltani, että jos jompi kumpi voisi tulla sitten siksi aikaa meille, kun miehen vanhemmat ajavat tänne. Tietty jos toisella siskolle ei silloin olekaan töitä ja on täällä päin, niin sitten ei ehkä tarvitse ollenkaan miehen vanhempia pyytää, koska hän voi olla sitten pidempään meillä.

Linea negraa ei vielä minulla näy tai jos jotain näkyy, niin se on edellisen raskauden jäljiltä. Napa on kyllä iso, mieskin sille naureskelee, mutta sekin on edellisestä raskaudesta jäänyt. Ei mene kyllä kauaa, kun ponnahtaa kunnolla ulos, kun nytkin jo välillä näyttää olevan enemmän ulospäin kuin sisälle.

Peppi1981 ja Vilperi 23+1
 
Hei vaan täältäkin :wave:

Tänään oli neuvola ja sain todistuksen kelaa varten ja nyt on sitten äitiyspakkaus tilattu ja äitiysrahaa ja vanhempainrahaa haettu:) Halusin heti ne hoitaa kun pystyi:)

Hankintoja ei olla vielä tehty, vieläkin arvon että mitkä vaunut hankittas:) Pinnasänky varmaan ihan Ikeasta.

Neuvolassa oli kaikki arvot ok, sf-mitta oli 18, joka vähän meinas alkaa huolestuttaa vaikka neuvolan täti sanoi että se on ihan hyvä (vähän alarajan yläpuolella).

Seuraava neuvola on 20.5.

Muutaman viikon päähän pitäisi varata sokerirasitus ja vasta-aineverikoe.

Muuten ei juurikaan uutta kuulu, ihanaa kun on niin lämpimiä päiviä ollut!
Tuntuu kyllä että kaikki tutut päivittelee lasketun ajan kuultuaan että "kunpa ei tulisi kuuma kesä" :) Eli ehkei sitä lämpöä kesemmällä enää niin kaipaa mutta nyt se on ihanan piristävää:)

luna 23+1
 
Äitiyspakkaus täälläkin tilattu :) Niitä rahajuttuja en vielä jaksanut täytellä, täytyy sitten ajan kanssa vaikka viikonloppuna tehdä se. Mutta sitä ihmettelen, että miksi se hakemus tehdään vuoden 2012 tuloilla, kun 2013 veropäätöksetkin on jo tulleet?

Tänään käytiin myös vauvavakuutus ottamassa, rahaa saa nyt ihan hyvin palamaan tässä kun on vauvan juttuja ja muuttoa ym. edessä, huh!

Eipä muuta nyt tällä hetkellä taas..

Elythia + juniori 24+0
 
Huomenna rakenneultra, jännittää... Haluisin kovasti tietää sukupuolen ja harmittaa jo valmiiksi jos ei paljastu.

Pääsiäinen meni flunssan kourissa, vieläkin pitää yskiä.Mulla tulee verta nenästä päivittäin, ei tuo flunssa oikein auttanut asiaa. A vitamiinivoide on jo käytössä ja se sentään vähän helpotti asiaa, mutta flunssa taas pisti tilanteen pahemmaksi. Sama vaiva oli viime raskaudessa, eikä varmasti auta muutenkin laskevan hemoglobiinin kanssa.

Ens viikon maanataina olis se "kela neuvola". Edelleen arvon otanko pakkauksen vai nou.

Kaisa-Tuulikki 21+5
 
Viimeksi muokattu:
Mä otin sittenkin sen äitiyspakkauksen rahana. Pitkään sitä mietin ja lopulta tulin siihen tulokseen, että pakkauksesta esim. toppapuku jäisi täysin käyttämättä, kun on ihan väärän kokoinen elovauvalle. Luotan siihen, että vanupuvun ja makuupussin löydän kirppikseltä. Tai jos teistä joku on valmis myymään omansa kirppishinnalla, niin *vink,vink*.

Vanhempainrahaa hain sellaisena, kuin sitä esikoisesta hain. Mulla ei ole v. 2012 tuloja, koska olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Tällä hetkellä teen 80% työaikaa, olen tehnyt jo viime syyskuusta alkaen. Ja vuoteen 2013 mahtuu mm. 60% työaikaa, 100% työaikaa, hoitovapaata jne. Eli laskeskelin, että ennen esikoista olisin tienannut eniten. Toivottavasti Kelassa osuu hyvä käsittelijä omien paperien kohdalle ja hän tarkistaa asian, jos olenkin meinannut väärin.

Mulle neuvolatäti sanoi, että työnantaja toimittaa raskaustodistuksen kelaan, koska saan palkkaa 2 ekaa kuukautta ja työnantaja hakee palkan takaisin kelasta (tai osan siitä). Eli en toimittanut mitään liitteitä kelaan.

Ihanaa huomata, että monella muullakin on pinna kireä kuin viulunkieli. Huhhuh. Eniten ärsyttää kaikki. Koko ajan. Puran kiukkuni tietysti mieheeni, joka on myös melkoisen äreä, kun ei oikein jaksa mun kiukkuamista JOKA asiasta. Ihan jo itseäkin ärsyttää oma itseni. Eikä asiaa helpota yhtään tuo erittäin uhmakas 2v.! Temppuillaan ja kiukutellaan joka asiasta, eniten iltaisin nukkumaanmenosta ja silloin ei itse enää yhtään jaksaisi mitään vastaanharaamista. Onneksi on olleet tosi hyvät ulkoiluilmat, niin on saanut muksu temmeltää pihalla ja itse samalla aurinkoenergiaa!

Vauvan liikkeet on alkaneet jo tuntua ja näkyä päällepäin. Eilen hän tunki kyljestä pihalle ja sain tuupata takaisinkin päin, että "ei vielä, eikä siitä!". Pissahätä on oikeastaan jatkuva. Melkein saa kellosta katsoa, onko tarvetta käydä vessassa. Häpyliitoksessa on alkanut liitoskivut. Eniten vihloo kun oikeeta jalkaa liikuttaa ihan missä asennossa vaan. Mitä rankempi päivä, sitä enempi tietysti vihloo. Mutta vielä olen aamupäivisin vapaapäivinä käynyt ihan lenkillä ja salillakin. Esikoisesta liitoskivut alkoivat vasta ihan viimeisellä kuukaudella, ei näin aikaisin. Ja lirahtelu on täälläkin lähellä nimenomaan aivastaessa tai yskiessä. Joutuu oikein keskittymään alakertaan, ettei lirahda!


Flunssa ja siitepölyallergia vaivaavat täälläkin. Ja sitkeä räkätauti tuntuu olevankin. Onneksi enää on pelkkää räkää jälkellä ja kuumetta ei ole ollutkaan. Mulla on viime raskauden jälkeen paljon huonompi vastustuskyky ja olen ollut vähän väliä flunssassa. Esikoinen tais imeä musta vastustuskyvyn itseensä, koska on ollut aina superterve.

Vaivaako muita jano? Mietityttää, liittyykö se verensokereihin... Pitäiskö soittaa neuvolaan ja pyytää sittenkin sokerirasitukseen...? Esikoisen kanssa ei sokereissa ollut mitään häikkää. Tosin ihan perusjano taitaa liittyä kyllä ihan normaalistikin raskauteen...

sushen 23+3 (jestas kun on jo viikkoja paljon. Just tuli 20 täyteen ja siitäkin on kohta 4 viikkoa...)
 
Huomenta! :)

Kaisa-Tuulikki, tsemppiä ultraan! :) Mullakin tulee verta nenästä päivittäin. Ei sentään valumalla valu, mutta joka aamu pitää niistää pari kertaa ja paperi on aivan veressä :s Viime raskaudessa oli sama, joten liittyy varmaan tosiaan jotenkin siihen hemoglobiiniin ja rautaan.

sushen, mun muistaakseni toi jano liittyy ihan vaan perus raskauteen, ellei oo sitten ihan JÄRKYTTÄVÄ jano, että kokoajan pitää olla kittaamassa vettä niinku ei olis viikkoon sitä saanut. Sehän on hyväkin jos nestettä menee paljon alas :) Mutta voithan sä kysyä neuvolassa mitä mieltä ne on, jos sua itseä yhtään epäilyttää.

Peppi, miksei sun mies saanut olla avautumisvaiheella sun kanssa osastolla?? :O

mammuttisi, meillä on just tuollainen nimi esikoisella, että sen voi taivuttaa kahdella tapaa… :D Mutta eipä siitä mitään ongelmia ole tullut, taivuttakoon miten itse kukin haluaa, meille sillä ei oo niin väliä :) Ja kyllähän sen voi nimiäisissä/ristiäisissä mainita kummin haluatte vauvan nimen taivutettavan!

(.) Tein tuossa vähän laskelmia, ja jos aivan väärin en laskenut, niin tj (jos tämä päivä lasketaan mukaan) 100 päivää laskettuun! :O:O:O Tekis mieli kiljua ja huutaa ja riemuita ja itkeä ilosta ja paniikista samaan aikaan! Oon niin kauan ja paljon hokenut sitä kun "aika menee niin nopeasti", että nyt se varmaan lähtee sitten matelemaan etanan vauhtia… XD Huih.

Käytiin eilen hakemassa tori.fi:stä ostamamme jatkettava sänky esikoiselle, johon hänen olis sitten tarkoitus pikkuhiljaa siirtyä, että pinnasänky vapautuu Himpulalle. Iik, paljon muutoksia ja kaikkea jännää!

Pinsuli ja Himpula 25+6 <3
 
Kun Pinsuli kerkeää, niin minulle voisi laittaa 21.5. Peppi1981 (S) ja 5.6. Peppi1981 (N). Kiitos. :)

Nimiä olen miettinyt. Miehen puolelta olisi yksi, joka on heidän suvussa kulkenut aika paljon. Yksi nimi on sellainen, jota ajattelin jo yläaste-ikäisenä laittavani pojalle, mutta mies ei ole vielä ihan siitä varma, joten sen kohdalta juttu on vielä auki. Etunimi varmaan pitäisi löytää sitten minun puolen suvusta, jos mieheni tuon yhden nimen vielä hyväksyisi. Pitänee alkaa tutkimaan noita tiedostoja, joihin siskoni on kerännyt suvun ihmisiä, jos sieltä löytyisi joku mukava pojan nimi. Tyttärelle löysin niistä listoista kolmennen nimen, joten nyt toivon, että sieltä löytyisi myös tälle kakkoselle.

Se osasto oli semmoinen, jossa ollaan odottamassa synnytyksen kunnolla alkamista tai jos jostain syystä joutuu vuodelepoon, ettei vain lapsi ala syntymään liian aikaisin ja siellä oli ne tietyt vierailuajat. Mieheni lähti juuri neljän aikaan kotiin hoitamaan koiraa, syömään ja lepäämään, kun supistukset kunnolla alkoivat, joten heti en muutenkaan häntä olisi viitsinyt häiritä, mitä nyt ilmoitin, että taidettiin päästä asiaan. Sitten vasta, kun minut päätettiin viedä synnytyssaliin saamaan parempaa apua kipuihin, niin pyydettiin soittamaan miehelle, että tulee sinne. Oikeastaan minua ekan kerran siellä alkoi ahdistamaan jo silloin aamuyöstä, kun jäin sinne osastolle ja mies lähti kotiin. Tunsin itseni kyllä todella yksinäiseksi, onneksi päivällä vähän juttelin sen huonekaverin kanssa ennen kuin hän pääsi lähtemään kotiin, joten ei ihan koko päivää tarvinnut ns. yksinään olla.

Peppi1981 ja Vilperi 23+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli

Yhteistyössä