Elovauvat 2014 <3 *maaliskuussa*

Onpa tullut pitkä kirjoittelutauko :ashamed:

Moni puhuu Brunosta, tarkoitatteko Bruno Cacciatorea? Itsekin olen hänen luonaan joskus käynyt, ja voisihan sitä uudestaankin käydä, varsinkin jos ensi viikon rakenneultrassa ei selviä ihan kaikki (eli sukupuoli ;) ). Mutta aika suolainen hinta tuo 210 euroa vielä kelakorvauksen jälkeenkin!

Mulla raskaus on edennyt lähes ongelmitta. Tai siis onhan noita selkä- ja liitoskipuja, pääkipua ja supistuksiakin, mutta ei mitään hätää sinänsä ole. Ja niin sitä jo ollaan puolivälissä, kyllä aika rientää niiiin paljon nopeammin kuin esikoisen raskausaikana!

En supistusten takia uskalla mitään kovaa liikuntaa harrastaa, mutta tuo jonkun (sori en enää muista kuka) mainitsema äitiysjooga voisi olla kokeilemisen arvoista. Tosin katsoin, että kaikki joogakurssit ovat sellaisiin aikoihin, ettei oikein mulle sovi. Tietääkö kukaan hyvää äitiysjooga- tai äitiysjumppa -dvd:tä, jonka vois tilata (Suomesta tai ulkomailta) ?

Elaisah ja murunen 19+jotain :ashamed:
 
Aurinkoista huomenta :)

Täällä kans menny tovi viime kirjoittelusta. Onnea kaikille ultrakuulumisista. Kateellisena luen kun osa on saanut tietää jo sukupuolen. En malttaisi millään itse odottaa huhtikuun alkuun vaikkakin sinne on vaan se muutama viikko. :D

Mulla alko viime viikolla käsien ja jalkojen kipuilu, lähinnä ranteiden josta sit säteilee kipua pitkin poikin kättä.. :( Neuvolasta käskettiin hankkimaan rannetukia, polvisukkia ja suositeltiin akupunktiota. :$ Onkos kellään muilla ollut vastaavia vaivoja tai kokemuksia akupunktiosta? Muuten täällä päässä kaikki hyvin ja masu kasvaa.:heart:

Vaunut ollaan katseltu valmiiksi ja ostoa vaille enää. Auton turvakaukalon kanssa vielä pähkäillään ja niitä tuntuukin riittävän. :) Pinnasänky check ja muutenki heti kun sukupuoli selviää ni taidan marssia vaatekauppaan ihmettelemään tarjontaa. :D

Seuraava neuvola 17.4

Saanuska83 & Sixten 19+1 :heart:
 
Nyt kyllä hävettää, kun en ole pitkään aikaan käynyt kirjoittelemassa mitään tänne. Liikaa on ollut kaikkea tekemistä.
Pikaiset kuulumiset siis näin aamulla. Ja voi päivittää mun kohdalle RU 20.3. ja Neuvolalääkäri 19.3. Poikaoloon kyllä todella vahva. Yllätyn todellakin jos tulokas onkin tyttö.
 
Minäkin olen pitänyt vähän kirjoittelutaukoa täällä, koska eipä tässä ole paljoa tapahtunut. Mitä nyt lauantaina iltana huolestuin, kun oli päivän aikana oli tullut vanhaa verta pikkuhousun suojaan, mutta onneksi se oli vain vanhaa verta, eikä sitä enempää ole näkynyt. Lauanatai aamuna tuli hommailtua makkarin puolella ja päivällä käveltyä useamman tunnin kaupungilla, enkä tiedä kumpi niistä on voinut tuota vuotoa aihettaa, joten nyt pidetään vähän taukoa makkarin puolella ja otan rauhallisemmin muuten. Viime raskaudessa samanlaista vuotoa oli ihan alussa, mutta ei koskaan näin pitkällä, joten se vähän säikäytti.

Nyt vain toivon, että ne tuntemuksen, joita välillä tuntuu vatsassa, olisivat oikeasti potkuja, koska tuo vuoto vähän aiheutti huolta ja pelkoa, että kaikki ei kuitenkaan olisi kunnossa. Rakenneultraan on kolme viikkoa ja ne kyllä tuntuvat nyt todella pitkiltä. Mutta päivä kerralla.

Pitää kysyä, että teillä joilla on kaksi tai useampi lapsi, niin minkälainen auto teillä on? Meidän pitäis hankkia uudempi auto käytettynä, jonne mahtuisi turvaistuimen ja telakallisen auton lisäksi minä, joten tilaa pitäis takapenkillä olla. Nykyinen on vanha Nissan Primera, jonka takapenkki menee kyllä ahtaaksi, kun uusi lapsi syntyy. Niin ja sekin pitäis vähintään olla myös farmari, koska meillä on koira. Skoda Octavia olisi ainakin kuuleman mukaan tilava farmari, mutta se on vähän liian kallis meille, jopa käytettynä. Mies ja appi juttelivat nyt viikonlopun aikana autoista ja jotain autoa ne katsoivat netistä, joka kyllä taisi olla siellä missä appivanhemmat asuvat. Vissiin hän meinasi käydä katsomassa sitä, mutta nyt huolestuttaa, että osaako hän arvioida takapenkin kokoa. Täällä, jos mies käy katsomassa autoja, niin hän voi ottaa kaukalon mukaan ja kokeilla siihen katsomaansa autoon, että miten noiden istuinten kanssa käy ja jääkö niiden väliin tarpeeksi tilaa. Nyt kyllä toivoisin, että saisi lottovoiton ja saisi ostaa sellaisen auton, jossa on varmasti kaikki mitä tarvitsee.

Peppi1981 ja Vilperi 18+0 :heart:
 
Tovi vierähtänyt täälläkin viime kirjoittelusta. Meidän esikoinen (2v) oli VIIKON vatsataudissa, niin oli vapaapäivinä "hieman" muuta ohjelmaa. Ei täällä jaksanut edes lukemassa käydä. Nyt onneksi ollaan jo terveitä ja lähes normaaliin arkeen palattu. Paitsi, että siskoni sai perjantaina vauvan ja hänen kaksi lastaan ovat olleet meilläkin vähän tässä hoidossa, kun äiti ja vauva ovat vielä sairaalassa. Ja olen tässä luvannut olla apurina vielä tälläkin viikolla, kun osuu sopivasti vapaapäiviä.

Oma olo on edelleen sanoisinko huomaamaton. Liikkeitä en tunne vieläkään! Viikkoja kuitenkin jo 18+1! Onneksi keskiviikkona on neuvolalääkäri, niin pääsee ainakin kuuntelemaan sydänäänet. Luotan siihen, että jos jotain huonoa olisi tapahtumassa, niin luonto kertoisi sen kyllä esim. kivuilla tai vuodoilla. Ja mitenkään en siihen pysty itse vaikuttamaan, tapahtuu jotain tai ei. Eli yritän olla huolestumatta.

Oliko se Fiinaliina, kun kyseli turhakkeista ja tarpeellisista? Googlettamalla löytyy kaikenlaisia listoja. Ja ajan kanssa sitä sitten huomaa, mikä oli tarpeellinen ja mikä turhaa. Paljon suosittelen hankkimaan käytettynä: mm. pinnasänky, sitteri, hoitopöytä, vaatteet, tuttipullot... Kirppiksiltä saa tosi edullisesti kaikki em. vieläpä hyväkuntoisina. Moni kun myy yhdellä lapsella käytettynä, niin ei nuo siitä paljoa vielä kulu.
Itse panostaisin vaunuihin (yhdistelmät). Ominaisuuksia tosiaan kannattaa paljon vertailla, mikä itselle on tärkeetä. Meillä 2v nukkuu edelleen päiväunet vaunuissa, joten tilavuutta (pituutta) pitää olla.
Myös turvakaukalon halusin silloin ostaa uutena. Ja telakka autossa on superhyperkätevä. Ei tarvitse tuulessa, tuiskussa tai sateessa pelata ikinä vöiden kanssa. Sen kun napsauttaa vaan telakkaan kiinni ja napista painamalla lähtee irti. Autoliiton sivuilla on vertailu, josta näkee turvaluokituksia.
Turvakaukalon adapteri rattaissa on myös kätevä kauppareissuilla. Mutta jos hankkii matkarattaat, joihin kaukalo sopii, ei adaptereita tarvita. Kaukalo kannattaa valita myös sen perusteella, että noi adapterit saa siihen malliin/merkkiin. Etenkin, jos on liikkuvaa sorttia, niin vauvan siirtäminen kaukalossa ekat kuukaudet on kätevämpää, kuin aina nostaa vaunuihin tai kaupan likaisiin turvakaukalokärryihin.

Imetysjuttuihin ehkä panostaisin vasta, kun vauva on syntynyt. Sitten tietää, tarvitseeko rintapumppua, tuttipulloja, imetyspaitoja... Yhdet liivit vähintään kannattaa loppuraskaudesta hankkia. Imetysliiveillä imettäminen on niin paljon kätevämpää, kuin normiliiveillä. Ja mm. imetystyynyn tarpeen huomaa sitten aikanaan. Ja niitäkin saa kirppikseltä tosi halvalla.

Turvakaukalon lämpöpussi on mun mielestä myös tosi kätevä, jos liikkuu paljon autolla lyhyitä matkoja, mm. kauppaan ja kylään. Vauvaa ei tarvitse pakkasella pukea, muuta kuin pipo päähän. Sujauttaa vaan pussiin ja autoon ja menoks.

Bodyistä kietaisumalliset olivat alkuun paljon paljon kätevämpiä, kuin pään läpi pujotettavat.

Kylpytukea, kohtuammetta, kestovaippoja, tuttipullon lämmitintä tai steriloijaa en ole itse tarvinnut enkä kaivannut. Maidonkerääjät ja rintakumit mulla oli ahkerassa käytössä, mutta monelle turhia.

Äidin ekojen viikkoja energiantarve on todellakin hurja. Joten nopeeta, helppoa ruokaa kaapit ja pakastin täyteen. Suosittelen myös sellaista, mitä ei tarvitse lämmittää esim. hedelmät, mysli, tuoremehu, SUKLAA... Siteitä ja liivinsuojia. TYKSissä ei ollut liivinsuojia osastolla saatavilla, joten omat oli jo siellä tarpeellisia, kun maito nousi.

Ja koska meillä tuo esikoinen nukkuu edelleen päiväunet pihalla, niin itkuhälyttimet ovat olleet ahkerassa käytössä meillä.

Pukluharsoja. Tutti. Vaippoja. Talkkia. Pikkupyyhkeitä pyllypesuihin. Parit lakanat pinnasänkyyn. Muutama kosteusalusta sänkyyn (ja hoidopöydälle).

Siinähän sitä listaa nyt vähän oli. Melkein ois helpompaa vastata johonkin tiettyyn artikkeliin, että onko miten kenelläkin tullut käyttöön. Tosi yksilöllisiä kaikki tarpeet on.

Mä lasken ehkä raskausviikkoja enemmän päiviä lomamatkaan. Enää 8 päivää!! Ihanaa! :cool:

sushen 18+1
 
Rakenneultra takana <3 Tietokoneelle en nyt pääse, niin pikainen tarina saa riittää. Himpula vastasi viikkoa pienempää (eli 19+4) joten mennään vielä 1.4. kasvukontrolliin. Onneksi kaikki mitat vastasivat 19+4, niin hätää tuskin on, kun alusta asti mitat on olleet kuitenki pienempiä. Vähän tietysti silti huolettaa... :/ Muuten oli kaikki hyvin! Himpulalla oli hienosti jalka kokoajan haarovälin edessä, mutta saatiin kuitenkin varovainen TYTTÖLUPAUS <3
 
No mä olen itsekin hyvin pieni, joten pieni tyttö ei olis sinänsä mikään ihme. NPssä Himpula vastas 12+4 kun viikot oli 13+0. VUssa vastasi viikkoja 7+5 kun oli 8+0, eli vähän ku pitenis toi väli vaan... :s Ja oon 100% varma, että hedelmöitys on tapahtunut ainakin 2-3 päivää myöhemmin! Eli todennäköisesti ero on vaan muutaman päivän. Varmaan kontrollissa vaihdetaan sit LA tuonne elokuun puolelle! :)
 
Pinsuli, oi ihanaa, tyttölupaus - odotetusti. Onnea! :) Ja koita ajatella positiivisesti, eli saatte ylimääräisen ultrakäynnin ja pääsette taas ihailemaan typyä :)

Tietääkö joku onko noilla adaptereilla käytön kannalta jotain eroa. Kun on isofixeihin kiinnitettäviä ja sit on niitä vöillä kiinnitettävieä adaptereita.

Meillä oli mies viikonloppuna aloittanut vauvanhuoneen remonttiprojektin (siellä menee siis kaikki lattiasta kattoon uusiksi. olipas ihana tulla kotiin, kun oli jo uudistusta nähtävissä =)

Nyt tarttis hommata se vakuutus.

Saanuska akupunktiosta ei ole kokemusta, mutta vyöhyketerapiasta sitäkin enemmän ja mulla toimii ainakin! Mitkä vaunut teille tulee?

Sushen, kiva kuulla että sielä olot jatkuu hyvina. Toivottavasti saat nauttia olosta synnytykseen asti =). On se vaan niin jännä miten yksilöllisesti kukin siihen raskauteen reagoi =)
Ja kiitos listauksesta, pistetään korvantaakse.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Onnea pinsuli tyttölupauksesta :) eiköhän se ole vain heittoa tuossa hedelmöittymisajassa kun koko ajan ollut pienempi.

Noita liivinsuojia saa muuten jokaisesta esittelypakkauksesta, joten niitä ei välttämättä kannata alkuun kovin isoa pakettia itse ostaa. Minulla meni ainakin monta pakettia niitä sit lopulta roskiin kun en tarvinnut niitä ollenkaan.

Meillä ei ollut esikoisen kanssa mitään adaptereita ja tosi kätevästi sai ainakin sen meidän kaukalon ihan turvavöillä kiinni ja kaupassa sai nostettua kaukalon suoraan kärryihin. Eli ei nekään pakollisia ole :) Tosi vaikeeta kyllä on sanoa, mitä kannattaa hankkia kun kaikilla on niin eri tarpeet!

Omaan napaan ei mitään uutta. Rakenneultraa odotan kärsimättömästi. Vielä viikko!

mariet ja pieni 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Pitää varmaan tännekin välillä jotain rustata. Vähän sama kuin pepillä, ettei oikein mitään ihmeellistä ole, niin ei oo tullu kirjotettuakaan..

Liikkeitä ei vieläkään kunnolla. Aavistuksia pienen möyrinnästä on välillä, mutta ei selkeitä liikkeitä. Selkeästi se osittain edessä oleva istukka vaikuttaa! Joka tapauksessa on ihan levollinen fiilis, enkä oo aikoihin kuunnellut sydänääniäkään. :) ja masu kasvaa! Painokin yrittää kivuta ylöspäin ja kovasti taistelen taas vastaan. :D taidan hävitä tän erän, mutta jos nyt edes hillitsis sitä vähän..

Viikonloppuna raahauduin jopa kaksi kertaa lenkille! :) ja tänään olis lankkuhaasteessa vuorossa 40 sekuntia, vähän epäilyttää tuo onnistuminen. :D

Tarvikkeista on ollut puhetta.. liivinsuojista sen verran, että itse suihkutissinä rakastuin viime kerralla kestoliivinsuojiin. Niitä on ostoslistalla 8 paria tälläkin kertaa. Tai oikeastaan 7, kun äitiyspakkauksessa tulee yksi pari. :) käytön jälkeen huuhtelen ne kylmällä vedellä ja viskaan suoraan koneeseen odottaa pesua..

Sitteri on meillä ollut ehkä eniten käytössä kun vauva on ruennut maistelemaan kiinteitä, muttei ole vielä saanut istua syöttötuolissa. Ja rintapumppu oli must! Sain kuopuksen kanssa pakkaseenkin maitoa (minigrip-) pussitolkulla!

mammuttisi ja Heikki 16+4
 
Pinsulille onnea tyttölupauksesta!:heart:

Tarvikkeista Jokaisellahan näihin on omat mieltymykset eikä kaikki tarvitse kaikkea. Sushen on mielestäni hyvin kirjoittanut tuota listaa. Meillä esikoisen kanssa sitteriä käytettiin lähinnä ruokailuhin ennen kuin sai istumaluvan. Kuopuksella sitteri olikin paljon enemmän käytössä. Siihen oli helppo laskea vauva, kun piti saada hetkeksi pois sylistä. Välillä myös nukkui sitterissä. (Sitterin sai siis ihan makuasentoon). Käyttö riippuu myös siitä minkälaisen sitterin hankkii. Ennen vauvan syntymää täytyy kotona olla ne perusjutut eli vaunut, vaippoja, harsoja, vaatteita, autollisilla turvakaukalo, vanupuikkoja napaa varten, liivinsuojat, siteitä. Ja ehdottomasti äidille varattuna pientä herkkua (tai suurempaakin :whistle:), voimia ja tsemppiä. Alkukankeuden jälkeen kaikki sujuu omalla painollaan ja itse huomaa mikä juttu/tavara olisi hyvä meidän perheelle.

Napa: Tuntuu kovasti kasvavan eikä piilottelu enää onnistu. Pahoinvointia edelleen on, mutta onneksi parempaan suuntaan mennään. Aamuyrjöläiset heitetään joka päivä. Jos on liian kauan syömättä tai unohtaa juoda riittävästi, on etovaa oloa. Liikkeitä tuntuu omasta mielestä liian harvoin, joten niiden vahvistumista odotan kovasti. Huoli nostaa aina päänsä ja saa miettiä onko pienellä kaikki hyvin. Energiapuuskaa odottelen edelleenkin. Ensi viikola onkin rakenneultra ja sitä odotan kuin kuuta nousevaa.

sammi ja Anniina 18+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Fiinaliina:se adapteri on siis sellainen lisäosa, joka kiinnitetään rattaiden runkoon, johon kiinnitetään turvakaukalo. Telakka on puolestaan se "laite", joka tulee autoon kiinni, johon kiinnitetään autoillessa turvakaukalo. Telakoita on sekä isofixillä että turvavöillä kiinnitettäviä. Uusimmissa autoissa on se isofix (meidän auto on vuosimallia 2007, ja siinä on isofix), mutta ei kaikissa. Isofix on "metallikoukku" penkin ja selkänojan välissä, johon tulee raudat telakasta kiinni ja turvavyötä ei tarvita kiinnittämiseen ollenkaan. Isofix on luonnollisesti turvallisin vaihtoehto, kun on kiinnitys suoraan auton runkoon. Mutta tosiaan autokohtainen.

Toivottavasti selvensi. :)

Sitteri meilläkin oli aluksi käytössä välillä nukkuessa ja välillä kiinteiden opettelussa. Meidän typy istui syöttötuolissa ekaa kertaa ehkä vasta 7kk iässä. Ja kiinteitä syötiin 4,5kk iästä alkaen.
 
Huomenta :)

Fiinaliina: meille tulee Emmaljungan Duo Edge:t classic chrome rungolla, kun täällä maalla asutaan niin niiden kanssa on sitte hyvä liikuskella. :)

Muuten ei ole kyllä pahemmin mitään hankitoja tehty.. :ashamed: mutta onneks tässä on hyvin vielä aikaa. Muutama kuukausi enää töitä ja kesäloman kautta mammalomille. :flower:

Onkos kellään mitään hyviä omia kokemuksia noista turvakaukaloista, mitä voisi suositella? Meilläkin vaikka uusi auto ei etupenkillä ole isofix kiinnitystä, mutta onneksi takana on. :)

Mulle on nyt tullut olo, että ei kykene odottamaan rakenneultraan saakka vaan pitäisi niin päästä jo ultraan aiemmin.. kaksi viikkoa jämpti olisi RU:n, mutta odottavan aika on niin piiiiiiitkä. :saint:

Ja onnea Pinsulille tyttölupauksesta! :flower:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Kiitos kaikille onnitteluista! <3 Vieläkin on jotenkin vaikea uskoa, että oikeasti olis tyttö tulossa! Sinne jalkoväliin tosiaan nähtiin vaan pepun alapuolelta, ja sieltä kautta ultraava kätilö hyvin epäröivästi sanoi että tytöltä vähän vaikuttais, muttei ehkä vielä kannata pinkkejä vaatteita alkaa ostelemaan :D Mutta kun itselläkin on enemmän tyttöolo niin eiköhän se siellä sitten ole. Kasvukontrollissa kätilö lupas yrittää varmentaa sukupuolta, ihanaa kun sattui niin ihana kätilö! <3 -------------- En pääse koneelle ku vasta loppuviikosta, joten seuraavaksi päivitän silloin. Yrittäkää kestää! ------ Mä yllätyin syvästi kun ilmeisesti meidän -03 Yariksessa on isofix! :O Takapenkin reunassa on vähänku pesulappu jossa lukee isofix. Pitääkin ottaa vähän selvää et miten sen kanssa kannattais toimia. Meillä kun on esikoisella palkki-istuin, jonka turvallisuus kasvaa huomattavasti kun se on kiinnitetty isofixillä. ----------- Nyt pitäis alkaa kiertelemään kirpputoreja, ne vaunut pitäis pikkuhiljaa löytää!
 
Ihanaa Pinsuli, onnea pikku pirpanasta!!

Meillä on rakennenultraan vielä tasan neljä viikkoa. Mä en oikeestaan oota sitä ees kovin malttamattomana. Tuolla dopplerilla kuuntelen lähes joka ilta että puksutus kuuluu ja välillä tuntuu jo aika voimakkaita monotuksia navan alla. Nyt on jotenki sellanen varma olo siitä että kaikki on hyvin, koputan puuta. Joitakin supistuksiakin oon jo tuntenu, pari kertaa on käyny ihan kipeetä. Loppuviikosta on neuvola ja täytyy siellä ottaa puheeksi.

Työt on alkanu tuntuun jo aika raskaalta. Töissä pitää tämän tästä istahtaa lepuuttaan jalkoja ja selkä on aivan hullun kipeä työpäivän jälkeen. Mulla on kyllä ennestään selässä aika syvä notko ja tää vatsa nyt vetää sitä notkoa entistä syvemmälle, kääk. Ja tosiaan sukistakin on alkanu jäämään puristusjäljet nilkkoihin. Hui kauhea mä luulin että nää vaivat kiusais vasta sitte loppupuolella raskautta.. Verenpainetta oon töissä seurannu ja se on ainaki edelleen tosi hyvä. Mutta mun paino on noussu jo 4 kiloa!!! Herranjumala..

Amuniina & mukula 17+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Sushen, juu siis ton adapterin ja telakan eron tiesinkin ja molemmat ajateltiin hankkia. Mutta sitä kumpi telakka kannattaa hankkia: ''isofixeihin vai vyöhön kiinnitettävä?'', niin siihen kaipailisin apuja =) Meillä on autossa ihan ne isofixit, mutta just se käytännön ero, että kumpi telakkamalli kannattaa ostaa. Noi belt baset on ainakin tosi edullisia isofixit vähän arvokkaampia.

Sitteristä
Sitteri saadaan varmaan siskolta sitkun kiinteitä aletaan maisteleen. Mut meille tulee sit se koliikkikeinu - ainakin oman kokemuksen mukaan siinä saa vauvan hyvin rauhotettua ja pääsee ite käymään vaikka suihkussa tai syömään jne. kun vauva nautiskelee keinutuolista =) Täytyis vielä vaan löytää jokin nätti mallin, kun ovat niin isoja laitoksia, että kelpais sit katella tossa olkkarin lattialla =)
 
Jospa sitä itsekkin pitkästä aikaa kirjottelis tänne :)
Mulla taitaa olla sama kun muutamalla muullakin, eli tuntuu ettei oikeen oo mitään kirjotettavaa, niin on sit ollu vähän hiljais eloa vaikka lukemassa usein käynkin.

Meillä oli tänään RU ja kaikki oli vauvalla hyvin. Vastasi viikkoja ja oli oikeen aktiivinen :) Ihanasti maiskutteli suullaan ja haukotteli <3 Ei oo kyllä koskaan aijemmissa ultrissa (esikon ja kuopuksen ru) näkynyt noin hyvin ja selvästi kasvot! Oon ihan onnesta soikeena ja myyty <3 Ja "ylläri", joukon jatkoksi on tulossa jälleen yksi poika <3

Rattaista: Meille hankittiin Britax Vigourit. Tosi hyvän ja kätevän oloset + kaukalon saa kiinni ilman erillistä adapteria (meillä siis on tähä sopiva kaukalo).

Turvakaukaloista: Autoon meinattiin ostaa tällä kertaa telakka kaukalolle, sillä näissä kahdessa muussa vilperissä on ihan tarpeeks vyötettävää :) Belted base mallia meinasin itse, mutta saa nähdä mihin päädytään.
Meillä siis kaukalon mallina Britaxin baby safe plus (tai joku vastaava :D ) ja voin suositella! Kätevä kiinnittää myös ihan auton vöillä ja kevyimmästä päästä taitaa olla kantaa. Astento tosin vauvalla siinä on aika pysty, mutta sitäkin saa fiksattua paljon sillä "tyynyllä" siellä pepun alla, eli saa vähän loivemmaksi sitä astentoa, ettei ihan niin jyrkässä kulmassa istu. Tykkään ja muita en huoliskaan meille :)

Meillä oli jo esikoisella sitterinä ihan perus Emma merkkinen. Saatiin yhdeltä perhetutulta se, niin värinä on sitten pinkki. Hyvin kyllä molemmat pojat on siinä köllineet ja saa tulokaskin tämän käyttöönsä :)
Sormet jo syyhyää, että pääsis kirppistelemään ja ostamaan edes muutaman vaatteen vauvalle. En yhtään muista mitä kaikke meillä varastossa jo on, mutta aina voi olla lisää ;)

Onnea kaikille muillekkin ultrassa käyneille!

OLA+ Vauveli 20+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: luna_82
Jos autossa on isofixit,niin ehdottomasti telakkakin isofix-mallia. On huomattavasti turvallisempi kuin turvavyötelakka. Olen kokeillut molempia telakoita ja kyllä se isofix on paljon,paljon tukevammin kiinni autossa. Mutta tämä on vain minun mielipide.
Meillä on Britaxin baby safe shr II plus (tai jotain sinnepäin).
Kaukaloitakin on muuten 3-pistevöillä (haarovälissä ja olkapäistä vyöt) ja 5-pistevöillä (haarasta,olkapäistä ja kainaloista). Ja tietysti se 5-piste on paljon turvallisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa! Tänään kävin äitipolilla sokereista juttelemassa kun aamuarvot vähän koholla. Ei siinä mitään ihmeitä, laitto lähetteen diabeteshoitajalle jonka kanssa keskustelemaan lisää. No kun siinä ei kauan mennyt ja oli mukava lääkäri, niin katsoi sitten kohdunkaulan ja samalla vilkas ultralla vauvoja mielenkiinnosta <3 ei sen tarkemmin katseltu ja en sukupuolia halunnut vielä kuulla kun mies eu ollut mukana. Toinen köllötteli poikittain navan yläpuolella pää vasemmalla puolella ja toinen oli aika keskellä pää alaspäin ja jalat nätisti ristittynä nilkoista :D Istukat oli hyvässä kunnossa, toinen edessä alhaalla ja toinen takana ylhäällä.

Mmaria ja pienet 19+6
 
oma napa Tänään käyty viimein neuvolassa toista kertaa ja hienosti sen möykyn sydän siellä sykki :heart:! Syke pyöri siinä 154 tienoilla ja nyt vaan sitten odotellaan rakenneultraa. Oli kyllä helpottavaa kuulla syke, kun ei doppleria ole kotona, niin sitä on vaan odottanu milloin kuulee ne sydänäänet. :) ja liikkuikin varsin vikkelästi siellä yksiössään.
En myöskään todennäköisesti joudu sokerirasitukseen, kun suvussa ei mitään ongelmia, mutta mikäli ne sokerit hälyttää pissanäytteessä, niin sitten katsotaan uudestaan.
Lisäksi neuvolatäti kerto, että ainakin Helsingissä on siirrytty johonkin uuteen äitiysneuvola "aikatauluun", niitä tarkastusajankohtia ja lääkärin tapaamiset on muuttunu ilmeisesti aika radikaalisti. Mun pitäis ainakin mennä vielä vanhan mallin mukaan, mene ja tiedä sitten kumpi on parempi.

Onnea Pinsulille tyttölupauksesta! Mä en uskalla vielä miettiä, että kumpi vois olla tulossa, sen näkee tai ei nää sitten kolmen viikon kuluttua.

Eipä tässä kai mitään muuta ihmeellistä ole, olo kun on ihan hyvä ja sillein. Ihana lukea Mmarian kaksosraskaus juttuja!

Helmiäinen ja möykky 17+6 huomenna poksuu!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Mites onko teistä kukaan kärsinyt selkäkivuista?

Itselläni alaselkä oireilee päivittäin, ei niinkään töiden jälkeen vaan jos teen kotona jotain kotihommeleita (esim. imurointi tai astianpesukoneen laitto). Kipu on enemmänkin oikealla puolella ja haittaa myös hiukan nukkuessa, pystyn nukkumaan selällään ja vasemmalla kyljellä. Miehen eilinen hieronta vähän helpotti särkyä ja ensi viikolle sain onneksi ihan hieroja ajan.
 
Selkäkivut on täälläkin tuttu vaiva. Pahenee juurikin rasituksesta.

Oletteko muut ajatelleet ottaa vauvalle vakuutusta? Oletteko vertailleet eri vakuutusyhtiöitä, onko hinnoissa eroja ja tarvitseeko muut vakuutukset olla samassa paikassa? Niin ja mikä se viimeinen takaraja on ottaa vakuutus ennen syntymää?
 
Minulla on ollut selkävaivoja koko pienen ikäni..skolioosi, selkä on leikattu kertaalleen välilevyn pullistuman takia ja viime keväänä todettiin uusi suuri pullistuma..Se kuitenkin lähti kuivumaan itsekseen 4kk odottelun jälkeen ettei tarvinnut leikata. Esikoista kun odotin oli selkäni paremmassa kunnossa kuin koskaan, ei mitään kipuja selässä :) Nyt on ollut jotain pientä issiastyyppistä ajoittain, toivon ettei tulisi sen suurempaa..

Hankintoja ei olla vielä tehty mitään..Ja itse ainakin haluan odotella tuohon rakenneultraan näin. Mitään suurempaa ei tarvitakaan, mutta kuitenkin :)

H keiju 19+0
 

Yhteistyössä