Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

Nyt ei kyllä oikeesti voi uskoa, miten voi olla jo 10+0?? :D Pakko yrittää jotenkin summata… Okei, kolmen viikon päästä on np-ultra, ja sillon mun viikot on 13+0 neuvolan mukaan. Plussasin kuusi viikkoa sitten (piti oikeen laskee kalenterista :D), ja olin silloin 4+0. Eli kyllä! Tuntuu ihan mahdottomalta!
 
Jospa sitä vihdoinkin sais aikaseks kirjotella tännekkin, kun on mennyt vallan lukemisen puolelle viime aikoina.

Meillä meni vuodenvaihde ihan lasten, miehen ja miehen vanhempien kanssa ja klo.12 oltiin jo kiltisti nukkumassa :D Joulunvietosta turkista palauduttiin 29.12 ja on se vaan ihana olla taas kotona! Kukaan ei onneks tainnu arvata että raskaana olisin. Toisaalta nyt tekis jo mieli kertoa, kun olo tän raskauden suhteen on jo varmempi :)
Miehen serkkukin kuulemma saa vauvan, elokuussa hänkin. Aika jännää.

Mulla oli eka neuvola tänään ja kivahan siellä oli käydä, vaikka ei nyt mitään uutta selvinnytkään. Vähän yllätyin siitä että uudelleen synnyttäjillä on seuraava neuvola vasta rv22! Onneks on ultra välissä ja molemmilla pojilla neuvolat, niin voin siellä sit kinuta sydänäänien kuuntelua.

esikoista vailla Tsemppiä paljon, toivottavasti kaikki on kunnossa!

En tiiä onko täällä ollu puhetta mieliteoista, mutta mulla on ihan hirvee himo viiliin! Voisin syödä sitä purkki tolkulla. Samoin paahdettua ruisleipää ja kalkkunaa. Nams!

Meni vähän omanapaseksi, mutta muisti on sen verran huonontunu ettei enää muista muiden kirjotuksia. Höhh.

OLA + Vaavi 9+6
 
Minä oon joka päivä käynyt lukemassa teidän juttuja, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjoitella mitään vähään aikaan. Jos nyt hieman kuulumisia kertoisin :)

Neuvolassa kävin maanantaina ja kaikki oli ok. Sydänääniä ei vielä kuunneltu. Varattiin aikoja labraan ja ultraan. NP-ultra on 29.1 :)

Kattelin tuota mun neuvolakorttia ja mun tiedot oli siinä ihan väärin. Ikää oli vähempi ym. muuta pientä :D Noh, korjaillaan seuraavalla käynnillä sitten tietoja.

Pahoinvointi vaivaa, ei nyt mitenkään kovin pahana, mutta aamuisin oon alkanut oksentamaan. Se kyllä helpottaa aika pian kunhan saan syödyksi. Muita vaivoja ei oikeastaan ole. Meinaa ihan unohtaa olevansa raskaana. Toki siihen vaikuttaa kaksi lasta, jotka pitävät kiireisenä :D

Madeia ja Öpö 9+0 *poks*
 
esikoista vailla
täällä ollaan hengessä mukana ja kaikki varpaat ja sormet peukuttaa! Tsemppiä!

Pinsuli
Äläs muuta sano jo 11. raskausviikko alkoi. Huih! Mulle vois muuten päivittää neuvolan 28.1

Onko muuten muut saanu aikaa / varoitteluita et joutuis sokerirasitukseen?
Meitsi joka on jopa vähän alipainoinen niin siihen joutuu. hyhhyh. pahoinvoinnintakia se on kuitenki vasta 3.3.
Onko kellään kokemuksia?
 
Hyvää tätä vuotta!
Toivottavasti kaikki on hyvin esikoista vailla!

Mä joudun kanssa siihen sokerirasitukseen, mutta vasta sitten kun on tää olo kunnolla helpottanut, mutta rv12-16 täytyy mennä. Tänään oli se neuvolalääkäri, paikat oli kunnossa ja sykkeet ja paineet hyvät. Sydänääniä ei kuunneltu koska meidän neuvolassa on niin huonot laitteet siihen. Mulla oli paino pudonnut edellisestä neuvolasta melkein kolme kiloa ja kotona kun kävin uudestaan ilman vaatteita niin se oli 2,2 kiloa vähemmän kun ennen raskautta. Mun tapauksessa se on siis vain hyvä, tavoite olisi että paino pysyisi samassa läpi raskauden :)

Mmaria 9+6
 
Huhhuh, nyt on käyty ultrassa ja kaikki oli HYVIN! Kaksi :heart::heart: varsin vahvaa alkiota siellä heilui. Molemmat heiluttivat pientä runkoaan. :LOL: Toinen oli nyt 2 cm ja toinen 1,9 cm. Lääkäri sanoi, että verenvuoto johtunee istukoiden kehittymisestä, joka tapahtuu nyt 9:llä viikolla. Vanhaa verta näkyi ja tuoreempikin oli jo lakkaamassa. Vuodot on kuulemma yleisiä varsinkin kaksosraskauksissa. Hyvä merkki on aina se, ettei niihin liity kipuja.

Hyvin siis porskutetaan eteenpäin. Nyt en aio enää stressata! Ihanaa torstaita! =)

Esikoista vailla ja pikkutyypit 8+3
 
Ihania uutisia sait Esikoista vailla :) Onneksi kaikki on hyvin.

OLA, aika ihmeellistä, että noin pitkä tauko neuvoloiden välissä. Siinä ei siis ole muuta kuin np-ultra välissä? Täällä ei kyllä ole tuollaista vaan uudelleen synnyttäjänäkin menen seuraavan kerran 12+3. (ensimmäinen neuvola oli 7+3).

Sokerirasituksesta
Minä kävin viime raskaudessa kun sokerit oli kerran virtassa tosi plussalla. Muuten en olisi siihen joutunut. Ja arvot siellä olivat ihan hyvät. Mutta ihan kaameaa se kyllä oli. En meinannut saada sitä litkua alas ja meinasi se täti siinä jo hermostua, että nopeammin pitäisi juoda. Nyt terkka sanoi, että ei ole mitään syytä sinne tässä raskaudessa laittaa ellei näy virtassa jotain taas. Täällä olisi meneillään raskausdiabetes-tutkimus, johon kuulemma tullaan kysymään halukkuutta np-ultran yhteydessä. Jos siihen osallistuu niin täytyy käydä kahdesti sokerirasituksessa, joten taidan jättää välistä kun muistot siitä ei todellakaan ole mitenkään iloiset.

Oireita on nyt tosi vähän. Aamulla ei tarvinnut enää edes syödä mitään vaan ihan töissä vasta aamukahvilla söin ensimmäisen kerran eikä tullut yhtään huono olo. Onko kellään muulla vielä pahoinvointi vähentynyt vai pitääkö tässä alkaa olemaan huolissaan?

Mietiskelen tässä, pitäisikö soittaa hammaslääkäriin kun monta päivää on koskenut suuhun kun puree tai avaa suun. Ei koske mihinkään hampaaseen vaan johonkin sinne ikenen sisälle. Aluksi tuntui takimmaisen ylähampaan yläpuolella mutta nyt myös takimmaisen alahampaan alapuolella ja siellä perällä nivelessä. Vasta pari kuukautta sitten otettu kuvat hampaista eikä silloin ainakaan sanottu mitään että olisi reikä siellä mutta voikohan silti olla jossain juuressa tulehdus. Tai sitten se johtuu siitä nivelestä. Ihme kipu kun en oikein osaa paikallistaa edes, missä se tuntuu. Onko meillä täällä hammaslääkäriä? :LOL:

marit ja pieni 9+6
 
Minäkin pitkästä aikaa kirjoittelen.Lukemassa olen käynyt,mutta kirjoittaminen jäänyt.
Mulla kanssa ollut ruskeaa vuotoa kaksi viikkoa, ei vuoda paljoa,mutta sen verran että joskus jää paperiin pyyhittäessä.
Maanantaina soitin lääkäriin,mutta sanoivat siellä että ihan normaalia vuotoa. Pääsin kuitenkin ultraan huomenna eli aamulla ensin neuvola ja sitten ultra. Epäillyt keskenmenosta ovat vaan suuret ja loma mennyt vähän pilalle murehtimalla.
 
Vuodoista mulla meni edellinen raskaus kesken. viikkoja silloin vasta 5+?, alkoi pienenä vuotona, ei ollut kipuja. Pikkuhousunsuojilla pärjäilin, kunnes parin päivän päästä vuotoa tuli enemmän. Päivystyksen lääkäri totesi keskenmenon alkaneen :'(
Tässä raskaudessa on tullut kerran vuotoja, olisko viikkoja ollut 6+6. Pikkuhousunsuojalla pärjäsi taas, mutta olin ihan varma et tääkin meni kesken. Onneksi seuraavana päivänä oli VU, jossa todettiin kaiken olevan hyvin :) ja tosiaan pientä vuotoa kesti sen päivän.

eilen kerroin meidän 2,5v. tytölle et meille tulee vauva. Syötiin samalla välipalaa niin ajattelin et ei ehkä tajunnut asiaa.. Meni vähän aikaa niin neiti kysyy et missä se vauva on :) Myöhemmin mulla sit oli maha kipeä ja tuntui et pyörii ilma tai joku masussa. Makasin sohvalla ja sanoin miehelle siitä niin tyttö tuli kysymään et vauvako siellä pyörii :D <3

ja pahoinvoiti sen kun jatkuu :/ nälkäkin on, mutta mitää ei tee mieli :p ...paitsi eilen alkoi tehdä mieli tikkaria kun löysin vanhoja valokuvia (siis jostain ala-aste ajoilta :D), jossa joku söi tikkaria. No onneks Siwa on aina auki niin mamma sai ostettu tikkareita :p

reirei ja hilirimpsi 8+6
 
Loistavaa esikoista vailla <3

Neuvolalääkäri teki sisätutkimuksen, kuunteli keuhkot ja sydämen mutta ei muuten poikennut neuvolakäynnistä :)

Se mun kaveri joka lähti uudenvuodenaattona synnyttämään, sai vauva tulemaan tälle vuodelle juuri ja juuri syntyi 1.1.14 kello 0.16 :D
 
Moikka vaan kaikille. Onneksi esikoista vailla kaikki oli hyvin.HUH! :D
Rauhallisesti meni tääläkin uusivuosi. Huomenna menis takasi lomalta töihin iltaan ja huomenna olis eka neuvola. Sekin mukamas jännitää. Ultraako ne sielä ekalla käynnillä? oletteko täyttäny jo äityiskorttia valmiiksi? sokerirasitukseen joudun varmasti kun on vähäsen ylipainoa ja kiloja tullu muutama kilo lisää. :attn: eli herkut pitäs laittaa pannaan. On vaan niin heikkona kaikille mielihaluille. :popcorn: Oireita on pahaolo edelleen. Syön mamavita tabletteja ja erehdyin ottamaan ne parin tunnin jälkeen aamupalasta ja okselle jouduin menemään. Tekeekö muille huonoa oloa vitamiinilisät? Rinnat ei oo enää niin arat kun alkuun. Vatsaa vihloo aina silloin tällöin. Ummetuksesta kärsin minäkin paitsi eilen ja johan mä olin onnellinen. :D Kun ei tiedä onko vatsakipeä ummetuksen takia vai kasvukipujen.

althema & rutku 8+6
 
Hyvä esikoista vailla, että kaikki oli hyvin :)

Täällä oltiin sitten Uuden Vuoden aattona tiputuksessa kuivumisen takia :x
Sain myös reseptille primperania, kamalimpiin oksetuksiin..Sitä sain silloin esikoisenkin aikana, kylläkin myöhemmin..
Mielialat on olleet huonosta olosta johtuen aika maassa, kun mihinkään ei kykene. Onneksi mies on loppuviikon lomalla vielä.. Tovon vain, että tätä oloa ei kestäisi enään kovin kauaa..Esikoinenkin selkeästi reagoi kun äidistä ei ole mihinkään :kieh:
 
Mariet
sinä onnekas, jos pahoinvointi jo alkanut helpottaa!

Mathilda
Toivotaan, että kaikki on hyvin. Vuoto kuitenkin niin vähäistä!

reirei
tsemppiä pahoinvoinnin kanssa! Ja ihana tuo teidän tyttö :)

Mmaria
Nää on aina niin jännittäviä nää vuoden vaihteessa synnyttävät ja syntyvät, kun ''vuodella'' heittää syntymäaika helposti.

Althema
Neuvolassa (normineuvolassa) ei yleensä ultrata. Poikkeuksia tietty löytyy, muistaakseni Pinsulillakin oli eka ultraus neuvolassa. Mutta luulen että noi on aika poikkeustapauksia.

H Keiju
Voi sinua :hug: hirveesti tsemppihaleja lähetän täältä, että huonovointisuus helpottais!!
 
Täällä mää vaan hiljaa lueskelen teidän juttuja, oon niin huono ite kirjottaan :ashamed: mutta meille voi vaihtaa neuvolan huomiselle (!) eli 3.1 tänään käytiin esikoisen 4v neuvolassa ni sainki pika-ajan huomiselle kun en ens viikolla oiskaan päässy. alkaa nyt jo mennä aika pitkälle ensimmäinen aika niin ihan hyvä päästä jo.
pahoinvointi jatkuu, kerran oon vaan oksentanu mutta sekin luultavasti oli enemmän flunssan syytä. mut pientä etovaa oloo kokoajan, syöminen vie olon pois, kunhan muistaa syödä oikeeseen aikaan ja oikeeta ruokaa :D

maibe ja pieni 9+3
 
Napa joku sanoi tuolla, et napa on kipee. Mulla tänään töissä ollessa vihlo napaan! Olin ihan ihmeissäni ja aattelin, et se johtuu jostain suolentoiminnoista, mutta että se johtuiskin raskaudesta! :) Muutenki töissä vähän kurjaa, kun joutuu olemaan koko ajan liikkeellä, niin koko ajan sit myös vihloo ja juilii alavatsaa..

neuvoloista Mulla oli kuopusta odottaessa joskus rv8-9 eka nla, sitten np-ultra ja vk 23 (jos en väärin muista) toinen neuvola. saa nähdä miten täällä toimitaan, kun on eri kaupunki. :)

(.)(.) tissit ON kipeet! tuntuu ihan samalta kun imetysaikana, kun maito pakkautui rintoihin kipeiksi paakuiksi. Ei kiva. :/

mies luulis, että mieskin jo tietäis miten tää homma toimii, kun on jo kolmas tulossa.. Eilen se kyseli, et miten iso se jo on. näytin sormilla paria milliä, niin mies sanoi että luuli sen olevan jo joku 5cm. :D etsin sit vaun sivuilta seitsemännen viikon tekstit ja luin miehelle, niin tää sanoi et miun pitää ottaa rauhallisesti. kysyin et miks, kun ei se vauvaan vielä mitenkään vaikuta (normielämä), niin tää sanoo, et "siks vaan, siun pitää muistaa levätä!" :D no otetaan tästä kaikki ilo irti. ;)

mammuttisi ja minimammutti 6+0 *poks*
 
  • Tykkää
Reactions: Monsuliino
Ihanaa uutta vuotta kaikille!

Ihan sydän syrjällään luin esikoista vailla juttua, onneksi kaikki on kuitenkin hyvin :)

Täällä kärsitään kamalasta flunssasta. Eikä oloa auta yhtään se, ettei nenäsumutteita ja Duactia saa ottaa. No onneksi apteekista sain ostettua yhtä sumutetta (ACC Sinus) joka saa liman juoksevammaksi. Jos sais ensi yönä nukuttua. Ei ollu kovin hehkeenä lähtee aamulla töihin noin neljän tunnin unilla...

Aamuisin etenkin paha olo edelleen, jatkuva syöminen pitkin auttaa. Vielä sain tungettua normityöhousut jalkaan, vaikka turvotusta on vieläkin. Joinakin aamuina tosin vatsa on lähes normaali, varsinkin jos on kävellyt enemmän edellisenä päivänä. Muutama vierailu on tehty eikä kukaan arvannnut (vaikka omasta mielestä näytänkin jo ihan mammutilta). Huono omatunto vaivaa, kun en ole töissä kertonut :( Mutta en vaan uskalla ennen ultraa sitten kuun lopulla :( Vastailen vaan jotain epämääräistä kun puhutaan syksyn työsuunnitelmista yms. Rennie on auttanut jonkin verran ahdistuksen tunteeseen ylävatsasssa.

Sorry törkeä omanapaisuus.

Neuvoloista Mulla on seuraava neuvola helmikuun lopulla eli joskus ennen viikkoa 15..?. Ainakin sinne pyysi varaamaan seuraavaa aikaa vielä ennen talvilomia. Neuvolalääkäri on helmikuun alussa. Meillä ei edes ole neuvolassa ultralaitteita, joten siellä ei ultrata.

Sokerirasituksesta Unohdin käydä ekassa neuvolassa pissaamassa purkkiin, mutta se ei kuulema ollut pakollista vielä ekalla kerralla. Jatkossa yritän muistaa. Mulla on molemmissa aiemmissa raskauksissa tosiaan ollut sokerit plussalla jo ekassa neuvolassa ja insuliinihoidossa olen ollut molemmista. Nyt pitää käydä rasituksessa ennen viikkoa 15 eli käytännössä helmikuun aikana. Ei se mun mielestä ole kovin paha juttu ollut, enemmän kuin se litku (joka maistuu mun mielestä sokerilimsalle) on mulle ne neulat. Pitää olla pitkällään kun otetaan näyte, ettei mene taju. Se juoma nostaa sokereita sen verran, että ei tule paha olo matalan sokerin takia. Se on tietysti yksilöllistä.

Kuluista aika nopsaan että pääsis näistä keskenmenopeloista ja voisi alkaa nauttia odotuksesta! Tuntuu niiiin pitkältä ajalta odottaa 24.1. saakka että näkee onko tyyppi kunnossa :/

Tsemppiä muille murehtijoille ja pahoinvoiville!

Mussukka82 ja pikkumussukka 8+4
 
Mä kävin tänään yksityisella ar-ultrassa kauheiden toispuolisten kipujen takia. Epäilin ite kohdun ulkoista mutta ilmeisesti on endoa sitten mikä kipuilee. Kohdun sisällä oli sikiö, mutta se ei vastannut viikkoja vaan näemmä 5+6 olisi vasta nyt. Sydämensykkeestä ei oltu varmoja. Näin ollen jos tuo sama päivä on vielä seuraavassakin ultrassa mihin meen ensviikolla, niin hyppään sitten syyskuun pulisijoihin kaiketi. Mutta pääasia että siellä olisi elämää näin neljän toivotun vuoden jälken :)
 
Esikoista vailla ihania uutisia, olin jo niin huolissani puolestasi. Mutta kaikki onkin tuplasti hyvin =)

Täällä jatkuu pienoinen pahoinvointi, erityisesti aamuisin ja jos ei muista syödä vähän väliä. Väsymys on myös aivan armotonta. Esikoiselta en muista olleeni väsynyt ollenkaan, mutta nyt tekisi mieli nukkua kellonympäri ja kunnon päiväunet vielä välissä, mutta haaveeksi jää töiden ja esikoisen takia. Itse mietin menisinkö varhaisultraan omakustanteisesti. Esikoiselta olin, mutta silloin minulla oli myös toispuoleisia kipuja ja pelkäsin kohdunulkoista raskautta. Silloin myös kaikki oli niin uutta. Nyt taas mitään kipuja eikä vuotoa ole ja oireista päätellen raskaus etenee, niin voi olla että jaksan ehkä odottaa ensimmäiseen kunnalliseen ultraan. Mukavaa vuoden alkua kaikille! =)
 
Täällä ollaan oltu aika huonosti keskustelussa mukana, kun pahoinvointi vain pahenee :( ruoka ei meinaa pysyä enää ollenkaan sisällä. Kävin tänään hakemassa B6 vitamiinia ja pahoinvointi rannekkeet. Jompikumpi niistä auttaa, koska tänään en ole oksentanut ja pääsin jopa makuulta ylös :) saikkuilua tämä viikko ja toivottavasti tämä pysyy hallinnassa ja ensiviikolla pääsisi jo takaisin töihin :)

Lääkäri myös kirjoitti pahoinvointi lääkkeet, mutta nyt kun tuntuu että pärjään ilman, niin jätän ne odottamaan tämän olon pahenemista :)
 
Moikka moi pitkästä aikaa=) Täällä sitä vaan odottellaan np ultraa mihin on vielä piinaava viikko noh viikonpäästä tähän aikaan sitten tiedän jo onko tuolla kaikki niinkuin pitää kun varhaisultrassa en ole tosiaan käynyt. Tunteet on vaihdelleet välillä on kyllä niin epäuskoinen olo että olenkohan oikeasti tai onko kaikki hyvin noh niiin kauan ollaan kunnes toisin todistetaan :D

Nannaa ja Vauski 10+2
 

Yhteistyössä