Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

iiris_lorea, peukut ja varpaat ja kaikki täälläkin pystyssä että kaikki on hyvin! <3

althema, vakuutusyhtiöiden sivuilta varmaan löytyy jonkinlaista tietoa, myös paikanpäällä voi varmasti käydä kyselemässä...Niitä on niiiiiiin paljon erilaisia!

Äääk arvatkaa, sain kotidopplerilla sydänäänet kuulumaan! :heart: Voitte kuvitella kuinka tämän stressaajan mieltä ja sydäntä lämmittää! Ensin löysin istukan äänen, joka on siis sellanen selkeä "viuh viuh viuh" ääni (se kuulosti kyllä mun mielestä aika hitaalta...), ihmettelin vaan kun se ääni kuului kohdun molemmista reunoista :)o). Mutta sitten pitkän etsiskelyn jälkeen tuossa aika keskellä ja pikkusen häpyluusta ylöspäin löytyi paaaaljon nopeampi ja "humf humf humf humf" kuulonen ääni, joten olen sataprosenttisen varma että se oli himpulan sydän! :) Kuuntelin sitä hetken aikaa autuaasti, kunnes etsin itselleni vielä kerran sen istukan äänen, että varmistuin ettei ääni ollut sama. Iiiiih! :) Tänään siis 10+3.
 
Mä ainakin mariet oon huomannut sen, että sitä vettä/ultrausgeeliä pitää käyttää PALJON. Vesi kuivuu tosi nopeasti pois, ja sitä saa kokoajan lisäillä. Liikaa ei saa painaa, ja kannattaa tutkia koko kohdun alue moneen kertaan. Mun tietääkseni jo se, että istukan ääni löytyy (helpompi löytää) on jo ihan hyvä merkki. Ainakin tietää että ravinto virtaa.
 
Tänne ei kyllä kuulu oikeastaan mitään uutta. Eilen illalla oli järkky turvotus, joka laski kun parit isommat kaasupäästöt karkas. :ashamed:

Muut oireet: nivusissa vihloo ajoittain ja alavatsa on aran tuntuinen. Naama kukkii myös. Ei oikeastaan muuta. Pitäs varmaan olla iloinen, kerkeehän noita oireita vielä tulemaan..

Siskolta saan kotidopplerin lainaan ja parin viikon päästä pääsee sillä leikkimään. :) Samainen sisko keksi tulokkaalle työnimen, tosin se kyl sanoi et siitä sit tulee sen niminen myös, itse taidetaan olla vähän eri mieltä. Olkoon siis työnimenä Heikki. :D

Herkkulakon neljäs päivä, enkä oo vielä ratkennu vaikka mies äsken veti litran jätskiä vieressä sohvalla... |O Jos 16.1. hirveesti tekee jotain herkkua mieli niin voin syödä, kun olen päivän etukäteen herkkupäiväksi päättänyt. Tosin viimeksi kun olin herkkulakossa, niin samalla periaatteella oli herkkupäivä kerran viikossa ja monesti se jäi käyttämättä kun en keksinyt mitä olisin halunnut syödä. :D Toivottavasti tässäkin herkkulakossa käy samoin. :)

mammuttisi ja Heikki 6+3
 
Ensinnä pahoitteluni hiljaisuudesta täältä suunnalta! Lukemassa olen käynyt, mutta vain kännykällä ja sillä kun olen koittanut kirjoittaa niin en saa esim ä:n ja ö:n pisteitä, joten ajatuksen tasolle vain jäi.

Vakuutuksesta Missäs vaiheessa tuota pystyikään hakemaan? Jostainhan sinne piti jokin todistus olla ennen kuin pystyi? Valaiskaa tyhmää :)

Oloista Täällä voidaan hyvin ekoihin viikkoihin verrattuna! Ruuat etoo ja iltaisin yököttää ja närästää. Eilen teki ekaa kertaa mieli mennä pöntölle yökkäämään, mutta pinnistin sen olon yli. Pelkään että jos teen sen kerran, niin siitä alkaa sitten ketjureaktio :D
Jännittää palata huomenna töihin parin viikon lomailun jälkeen. Pitäisi kertoa huomenna töissä raskaudesta, sillä työpistettäni täytyy raskauden takia muuttaa. Ja sit se, että kuinkakohan sitä taas väsyy kun joutuu joka päivä sen 8 tuntia olemaan tärppinä taas. Jännää!

Chiane ja Tyyppi 8+4
 
Vakuutuksesta
Ai oliko niin, että Pohjantähdestä saa ilman kotivakuutusta vauvavakuutuksen? Siellä taitaa olla aika hyvät korvauslaajuudet, näin pienen tutkailun perusteella. Aikamoinen viidakko meinaa tuo vakuutusmaailma olla. Mitähän kysytään äidin terveysselvityksessä... Sitä jotenkin jännitän..
 
Sipuri, meillä on Turvan Junioriturva plus -vakuutus, ja siinä äidin terveysselvityksessä kyseltiin ihan perus asiat. Siis perussairaudet, päihteiden käytöt muistaakseni, lääkitykset ja muut vastaavat. Ei siinä siis ollut mitään erikoista :)

Tänään onkin ollut kotona puuhaa, kun ei olla niin pitkään aikaan täällä oltu. Pyykkiä on ihan järkyttävän kokonen pino!

) . ( Tänään tuli taas vaaleanpunaista paperiin pyyhkiessäni. Oon aika varma, että se tulee limakalvoilta, koska ne on niin kuivat että pyyhkiminenkin melkein sattuu! Valkovuotoakin kun mulla tulee aika paljon, ja sen mukana ei ikinä ole verta. näyttäis kulkeutuvan enemmänkin pissan mukana tuonne paperiin. Pitää kuitenkin huomenna vähän sanoa tuosta neuvolassa, kun käyn jostain syystä siellä verikokeessa.

Pinsuli ja himpula 10+4 <3
 
Pinsuli
voi miten kiva, kun saat siellä sydänääniä kuunnella. Epäreilua!

Mammuttisi
Tsemppiä herkkulakon kanssa! Hauska tuo teidän työnimi :)

ON
täällä ollut totaalinen ahdistus tän huonon olon kanssa. Millon tää oikeesti loppuu!!!!?
 
Heippistä pitkästä aikaa!

Meillä oli siis VU 16.12 ja sielä kaikki hyvin :)

ON
Vointi alkanut tasaantumaan. Pahoinvointi helpottunut oikeestaan kokonaan. Väsymystä vielä on kylläkin, päätäsärkee ajoittain, mutta kokonaisvaltaisesti koen itseni paljon parempi vointiseksi kuin aikoihin! :)

Doppler
Sain itse ensimmäisen kerran äänet kuulumaan 9+2. Sydänäänet kuuluvat paljon paremmin kuin esikoisesta, tosin niitä saa etsiä huomattavasti kauemmin. Esikoisesta mulla oli valtava etuseinäistukka joten pieni toive olisi että josko tää olisi takaseinässä :D hah.

Ultra
Varasin itselleni täällä Ranskassa np-ultran joka siis jo ensiviikolla ( 17.1) ja sitten viikolle 18+0 varasin 4D ultran joka täällä on älyhalpa :) Suomeen lennän esikoisen kanssa 26.1 ja Suomen päässä mulla on se myöhäsempi np-seulonta 15+2 viikolla :) Jotenkin odotan niin kovasti että pääsisi näkemään ultran välityksellä pikkuista. Välillä kyllä huolettaa kun olo alkaa olemaan niin normaali, että voiko vauva hyvin..? :heart:

Vakuutuksesta
Esikoiselle otimme syntymättömän lapsen vakuutuksen. Tälle seuraavalle otamme myös JOS satun olemaan "aika ikkunan"-puitteissa Suomessa. Mikäs siinä oli se takaraja että sen sai syntymättömälle lapselle?

Hemutus ja Pallero 10+4
 
Hemutus, takaraja vauvan vakuutukselle taitaa olla 3kk ennen laskettua aikaa.

Meillä ei oo kummallakaan tytöllä tuota vakuutusta. Tytöillä on tapaturmavakuutus joka on huomattavasti halvempi. Enkä näe tarpeelliseksi ottaa tälle tulevallekaan muuta. Täällä pääsee päivystykseen nopeammin kuin yksityiselle.

Kolme yötä ekaan neuvolaan!

Nyt alkaa kyllä täälläkin herkkulakko. Onneks mieskin rupee dietille, niin ei sekään kanna kotiin herkkuja!

Pink ja tirriäinen 8+0
 
:hug: jotka kärsivät/pelkäävät vuotoja ja huonoja uutisia.

Tervetuloa uusille. :heart:

Pahoittelen hiljaisuutta. Olen yrittänyt keskittyä esikoiseen täysilä, koska huomenna meillä alkaa arki. Mun pitää mennä takaisin kouluun ( kahden vuoden tauon jälkeen) ja typy aloittaa päiväkodissa. Tänään on kieltämättä jännittänyt, ahdistanut ja huomenna varmaan iskee paniikki. Mua jotenkin niin jännittää miten päiväkoti lähtee käyntiin typyllä ja itse menen uuteen luokkaa joten se jännittää myös.
Olot on olleet aika karmeat. Pahoinvoinnista olen kärsinyt paljon ja jouluna tuli jopa jouluruoat ylös. :x Ainoastaan siskon mies tajusi että olen raskaana mutta onneksi ei kysynyt siinä koko suvun edessä. :D vasta myöhemmin kysy siskolta kunoli huomannut että en juonut mitään. Väsymys on edelleen jäätävää, mitenköhän mä pysyn hereillä koulussa jos siellä on jotain äärimäisen tylsää...

Mulle voi päivittää np-ultan joka on 10.2. Sitä odotellessa.
Nyt nauttiaan laatuajasta miehen kanssa.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille. :heart:

Daisy ja Spora
 
Fiinaliina, kyllähän säkin itsellesi kotidopplerin voit hankkia niin ei ole epäreilua :D !

Kiva kuulla teistäkin jotka eivät ole hetkeen kirjoittaneet! :) Eiköhän täälläkin ala juttu luistaa paremmin sitten, kun kaikkien pahoinvointi on väistynyt.

).( Mulla oli tänään ne verikokeet seulontaa varten. Ei onneksi sattunut yhtään, eikä se viiden pullon verenmenetys niin paha ollutkaan kuin muistin :D Mulla on nyt parin päivän sisään tullut vaaleanpunaista vessapaperiin pissalla käynnin jälkeen ja ollut kovia alavatsakipuja eilen, ja kun sanoin siitä niin neuvolantäti kysy että tahdonko kurkata onko vauvalla kaikki kunnossa. No totta kai tahdoin! (Mun neuvolantäti siis otti multa tuon verikokeen). Siinä sitten vatsanpäältä ultrattiin, ja voi kauhia kun himpulainen oli kasvanut! Nyt näytti jo selvästi pieneltä ihmiseltä, ja se vilkuttelikin meille! :) Liikkui oikein hyvin, sydän löi hyvin ja vastasi viikkoja 10+3.
Kohdussa kun ei näyttänyt olevan mitään hätää, niin neuvolantäti otti multa sitten hiivanäytteen. Ei ehtinyt edes kunnolla sipaista sillä puikolla sitä näytettä ennenku jo sanoi, että kyllähän tää nyt on ihan selvää hiivaa. Siitä johtuu siis se vuotelu. Mulla siis sattuu oikein pyyhkiessä, tuntuu ku hiekkapaperilla vetäis :s Elikkä nyt sitten canesten -kuuri päälle.

Pinsuli ja himpula 10+5 <3

Päivitetty.
 
Heippa kaikille :)

Hiljaiseloa olen viettänyt ja juttujanne lueskellut.

Dopplereista: Kovasti alkoi dopplerit kiinnostaa. Minkä merkkisiä laitteita teillä on? Huonoja / hyviä kokemuksia eri malleista?

Vakuutukset: Meillä on molemmilla lapsilla vakuutukset ja otan tulevallekin. Esikoisesta en tajunnut miten ajoissa vakuutus olisi pitänyt varata, ja koska hänellä kuului sivuääni sydämestä syntymän jälkeen niin vakuutuksesta rajattiin sitten pois kaikki sydämeen ja verenkiertoon liittyvät sairaudet ties kuinka moneksi vuodeksi. Sivuäänet johtuivat pienistä aukoista, jotka umpeutuivat itsekseen muutaman kuukauden iässä. Toisen lapsen kohdalla olin ajoissa liikkeellä ja vakuutus saatiin ilman rajoituksia. Hänellä myös sivuääni syntymän jälkeen, mutta korjautui itsestään. Noin 250 e/ vuosi on maksut olleet, kun kasvaa niin hinta laskee vähän. Kannattaa kiinnittää tosi paljon siihen huomiota, onko omavastuu per sairaus vai per vuosi!!! Meillä on Tapiolasta ja per vuosi, jolloin omavastuu (isommalla jotain 50 e ja pienemmällä 100 e) menee vaan kerran vuodessa. Tuota pienempää omavastuuta ei ollut saatavilla enää 2009.

(.) Kamala flunssa on vaivannut jo viikon :( Muutenkin kamala närästys, turvotus ja väsymys, jota ei tukkoinen nenä ja auta yhtään. Sitten kun ei Duacteja ja tehokkaita nenäsuihkeita voi käyttää :( Tänään etänä, jotta voi välillä heittää pitkälleen kun iskee väsy. Paha kierre tulee, kun muutenkin nukkuminen on huonoa hikoilun ja vessassa ravaamisen takia, sitten nenä on tukossa ja yrittää nukkua kahdella tyynyllä, josta vaan menee niska jumiin ja tulee pää kipeeksi. Blaah. Sitten kun on pää kipee ni sehän vaan huonontaa oloa. No ehkä tämä tästä vielä helpottaa... Kävin kyllä jo perjantaina työterveydessä tarkastuttamassa ettei ole keuhkoputkissa, korvissa tms.

Oireista: Mulla on vieläkin rinnat kipeät ja turvotusta riittää. Rennietä kuluu ja se helpottaa vähän jatkuvaa ähkyoloa. Ja kaasua kertyy. Joinakin aamuina vatsa on jopa suht normaali, mutta heti kun syö niin turpoaminen alkaa. Pitäisköhän jättää hiivalla kohotettu leipä hetkeksi jos se auttaisi..? Paha vaan kun aamulla on pakko saada ruokaa heti, eikä todellakaan pysty siinä tilanteessa puuroa keittelemään. Kylmät klementtiinit ja pakastemarjat on ihan parhaita :)

Jaksamista meille kaikille!

Mussukka ja pikkumussukka 9+2
 
Eka neuvola takana. Terkkarin mukaan mennään 8+2 ja la ois 17.8. Mutta tämä on laskettu 28 kiertopäivän mukaan ja epäilen vahvasti, että muuttuu. Ei siis kannata vielä mun päivämäärää muuttaa. Terkkari oli muutenkin niin mukava, harmi että se vaihtuu 1kk päästä.

NT-ultraan varattiin aika samalla ja se on 27.1. Fiinaliinalle tiedoksi, että mä meen Turussa ihan kaupungin ultraan ja tosiaan terkkari varasi nyt ekalla käynnillä ajan.

Sokerirasitukseen mun ei tarvitse mennä, ellei jotain erityistä tässä raskauden aikana tapahtu. Perusteluina oli ikä <40v, ei esikoinen, BMI hyvä, lähisuvussa ei diabetestä, ei raskausdiabetestä...

Vakuutusasiat selviää parhaiten vakuutusyhtiöiden sivuilta ja vakuutusehdoista. Ei ne hepreaa ole. Jokaisessa yhtiössä on vähän eroja. Mä ymmärsin siskoni puheista niin, ettei Pohjantähdessä tarvitse olla muita vakuutuksia. Mutta googlettakaa, niin varmistuu.

Onko jollakin joku hauska tai erilainen tapa, miten aikoo raskaudesta kertoa? Mä varmaan täräytän esikoisen 2v synttäreillä 2 viikon päästä, että 3v. synttäreitä meillä juhliikin isosisko... Saas nähdä. Vielä ei tiedä kukaan. Töissä kertominen vähän jo ahdistaa, ja pian sekin on tehtävä.

Sushen 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Ei niin mistään kotoisin tämä juttu. Viikkoja jo vähintäänkin sen 7 kasassa ja ultrassa ei yhä ketään kotona :(
Ensi maanantaina taas uusiksi.
Taitaa tuuli olla munassa pyörimässä. Hcg arvokin nousee turhan hitaasti.
Surku.
 
esteri76 :'(( Ei voi olla totta. Toivotaan nyt kuitenkin vielä parasta... <3

sushen mä varmaan möläytän ihan vaan facebookin puolella tässä parin päivän sisään :D Mun päivitykset siellä näkyy kuitenkin vaan ystäville, ja se on erittäin helppo tapa infota kaikkia kerralla. Mä oon kyllä myös aivan surkea kertomaan kasvotusten! Uutena vuotena kerroin yhdelle ystäväporukalleni ja mun kädet tärisi ja aloin hikoilemaan ja ääni tärisi ja ties mitä... :D Olin muuten esikoisen raskaudesta kertonut suht yleisesti jo kuukausi sen jälkeen ku plussasin! :eek:

Mussukka82 mulla on AngelSounds -doppleri, oon käsittänyt että se on melkeinpä suositelluin ja yleisin Suomessa käytettävä kotidoppleri. Ei ollut muutamaa kymppiä enempää ja on toiminut hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Esteri76 Toivotaan vielä parasta...

Pinsuli Minkä mallinen AngelSounds teillä on? Niitä näyttää olevan sellaisia edullisempia, joita kuljetetaan koko laitetta vatsan päällä, ja sitten vähän kalliimpia joissa on pienempi se osa joka laitetaan vatsalle. Mulla on molemmissa aiemmissa ollut istukka etuseinämässä, joten vähän epäilyttää miten pahasti se mahdollisesti haittaa äänien löytämistä jos on nytkin samalla tavalla. Oliskohan sitä erillistä päätä helpompi käännellä eri suuntiin..?
 
Esteri76 Peukut pystyssä että kaikki oliski hyvin! :heart:
Mussukka82 Mullakin on se ysiosainen ja helppo sitä oli vatsan päällä pyöritellä.

Mulle voi päivittää ekan neuvolan 21.1. Ihana neuvolan täti teki myös lähetteen varhaisultraan, mutta aikaahan en vielä tiedä. Nyt jännittää jo kovasti onkohan sielä ketään kotona. Oireet on kyllä voimakkaammat kun edellisissä. Toivon niin parasta! :heart:
 
Pinsuli, niinpä tuo varmaan tarttis hankkia niin sais itekin ihastella ääniä. :heart:

Daisy tsemppiä alkavaan arkeen!

Mussukka paranemisia! Toivottavasti flunssa menis pian ohi. Eikö muuten mitään nenäsumutteitakaan saa käyttää raskaana?

Sushen me siis asutaan Turun naapurissa (ei Turussa) joten täällä ei mennä kunnalliselle, vaan yksityiselle Turkuun ultrattavaksi. :)
Toi teidän kertomistapa on kyllä kiva, kun kaikki läheiset on sit yhdessä paikassa ja saavat kuulla samalla kertaa. Täällä koitan lähimmille ihmisille kertoa hlökohtaisesti ja sit NP-ultrassa jos kaikki on hyvin niin ajattelin Pinsulin tavoin kertoa fbssä - ehkä julkasta ultrauskuvan. Kaikki kun ovat ihmetelleet, kun mua ei missään enää näy ja aina oon kipee niin siinä sitte kaikille tulis syykin selville ;)

Esteri tää pino ei kyllä enään yhtään kaipais huonoja uutisia. Toivottavasti kaikki olis hyvin. Tsemppiä piinaaviin hetkiin! :hug::heart:
 
Esterille tsemppiä! :hug:

Täällä on ollut muutamat päivät niin järkkyä oksetusta ettei mikään tunnu pysyvän sisällä. Eilen menin niin tyhjiin, että tuli sappinesteet ja lopuksi vertakin syljen mukana. Sairausloma jatkuu ja lääkäri oli jo kirjoittamassa lähetettä tiputukseen Taysiin. Täytyy katsoa mihin suuntaan tämä olo nyt menee. Näin nämä olot voi siis heitellä...jossakin kohtaa tuntui jo, että pahoinvointi taitaa loppua, kunnes tuli kahta kauheampana takaisin. : / Vuodotkin ovat jatkuneet öisin, mutta ainoastaan tummempana ja niukempina.

Mulla on semmoinen vaaleanpunainen AngelsSound doppler lainassa ja en vieläkään ole onnistunut bongaamaan mitään ääniä. Ehkäpä ensi viikolla... :)

Torstaina olisi vihdoin ja viimein eka neuvola...

Esikoista vailla ja pikkutyypit 9+1
 
Ai niin Facebookista... ajattelin liittyä sinne vasta tuossa helmikuun puolella, kun ollaan jo turvallisemmilla vesillä. Oon muutenkin hieman varovainen sen kanssa, kun välillä tuntuu, että niitä yksityisasetuksia muutellaan jatkuvasti eikä tiedä sitten mikä näkyy ja kenellekin. Toivottavasti ihmiset jaksaa kirjoitella myös täällä! :)
 

Yhteistyössä