Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

Huhhuh.

Mua ei oo näkynyt pariin päivään, kun niinkuin tiistai-aamuna kerroin, esikoisella oli vatsatauti. Siitä parin tunnin päästä se tarttui muhun ja mieheenkin. Koko perhe oksennettiin tiistaina (minä kuusi kertaa :x enkä siis yleensä oksenna ikinä, edellinen vatsatauti 11v sitten), olo oli aivan HIRVEÄ. Joten nyt voin antaa vielä isommat tsempit KAIKILLE jotka kärsii pahoinvoinnista! Toivon ihan tosissani että teiltä loppuu se pian.

Minä ja mies ollaan jo suht terveitä, vatsa on vielä löysällä mutta ruokahalu alkaa olla palailemassa. Mulla varmasti taudista palautuminen on vielä vaikeampaa tän raskauden takia, kun muutenkin on voimat vähissä ja huono olo. Esikoinen on vielä tosi kipeä, oksensi vielä viime yönäkin :( Tänään mennään iltapäivällä käymään lääkärissä. Huoli on suunnaton…

Tulin siis periaatteessa tänne nyt vaan päivittelemään, koska en yksinkertaisesti ehdi nyt muuta, poika kaipaa paljon huomiota.

Toivon että tää stressaaminen ja parin päivän syömättömyys ja oksentelu eivät ole vaikuttaneet Himpulaan pahasti. En oo ehtinyt ees ajatella koko raskautta kun huoli on ollut niin kova.

Pinsuli ja himpula 11+6 <3
 
Moikka moi kaikille!

Täällä oli eilen eka äitiyspolikäynti ja hyvin meni. Kaikki oli hienosti! :) Lasketuksi ajaksi määrittivät tietysti menkoista laskettuna sen 18.8., vaikka itse tiedän (ja ultra on todistanut) et se on 15.8. Noh, lääkäri sanoi et katotaan seuraavassa ultrassa (joka on muuten 12.2.) ja jos koko vastaa vähintään 5 päivää isompaa niin sitten muutetaan laskettua aikaa. Eli siis todennäköisesti se tulee olemaan tuo 18.8. Mutta ei päivitetä sitä vielä listalle vaan odotellaan se seuraava ultra. Päivissäkin mennään siis vähän taaksepäin..mutta itse elän kyllä vielä toistaiseksi tuota mihin olen tottunut. :D Mullahan tulee siis tosi tiheään noita ultrauksia..ennen tuota äippäpolin seuraavaa käyntiä on tietysti np-ultra. Sen kun tarjoaa Oulun kaupunki eikä sitä siis tehdä OYS:ssa. Tänään on eka NLA, jossa sitten todennäköisesti selviää tuo np-ultran ajankohta. Joka tapuksessa parin viikon päästähän sen suurinpiirtein täytyy olla. :) Pikkuinen oli siis eilen pää-perämitaltaan vähän reilut 3 cm! :heart: Ja kovasti liikuskeli ja heilutteli käsiään ja jalkojaan. Tuntuu kyllä aivan uskomattomalta nähdä sellaista pitkästä aikaa! En pysty käsittämään kuinka onnekas voinkaan olla.

MiNalo rv 9+6 (menkoista laskettuna 9+3)
 
Heippa kaikille, täällä vielä yksi Matti myöhänen ilmoittautuu. Oon 30v Lontoossa asusteleva suomalaisäiti. Yksi lapsi on jo vajaa 1.5v ja nyt siis tulossa toinen (ja viimeinen!) perheenlisäys, huomenna 9 viikkoa tulee täyteen. Raskauksien ja äitiyden myötä suomalaisuus on tullut mulle tärkeämmäksi ja sitä myöten olen paljon hakeutunut suomalaisiin piireihin. Meillä oli ideana miehen kanssa muuttaa Suomeen kesällä niin että tämä vauva olisi sitten syntynyt siellä, emme sit vissiin saakaan järjestettyä miehen työtä niin että pääsisimme kesällä jo. Jäänee jouluun tai ensi kesään, tarkoitus kuitenkin on muuttaa takaisin. Lontoo ei mun mielestä oo mukava paikka lapsia kasvattaa.

Onneksi mulla oireilua on ollut aika vähän. Ihan alussa pahoinvointia mutta se on onneksi tasaantunut nyt, esikoisen hoitoonviennin ja töissäkäymisen lisäksi pahoinvoinnin kanssa kärvistely ei varmaan olisi ollut helppoa. Kävin lääkärilläni viime viikolla ilmoittamassa raskaudestani ja hän laittoi lähetteen sairaalaan. Mulla on seuraavat ajat sitten siellä kunhan ottavat yhteyttä ensin. Tämän sairaalassa tapahtuvan tapaamisen jälkeen käynkin sitten ihan omalla lääkärillä tarkastuksissa (ultria lukuunottamatta) kunnes aika koittaa lähteä synnyttämään. Briteissä ei oikein neuvolaa ole, kunnes vasta lapsen syntymän jälkeen.

Semmosta meillä, mukavaa seurailla teidän juttuja mammat :)
 
Rh negatiivisesta oli juttua, mulla O- veri ja lapsella oli A+. Mulle annettiin "anti-D"-rokote siinä 28 viikon kieppeillä ja sain toisen lapsen synnyttyä. Muistan kyllä että mulle kerrottiin että ensimmäisen raskauden kanssa ei tulisi mitään ongelmaa tästä johtuen, mutta toisen ja sitä seuraavien kanssa saattaisi tulla. No katellaan mitä sanovat kun vihdoin pääsen sairaalaan kätilöä tapaamaan.
 
Terveisiä neuvolasta!

Verenpaineet ihanteelliset, ylipainon vuoksi sokerirasitus "joskus helmikuun lopulla", varaan siihen sitten lähempänä aikaa... Seuraava neuvola 23.4., silloin onkin jo 22+1 :heart: Labraan verikokeisiin pitäisi mennä tammikuun lopusta, sinne ei onneksi aikaa tarvitse, lähete on jo :) Todella huippu neuvolatäti, oon niin onnellinen! Meidän synnäriksi varmistui kättäri (KOS)

Liikunnasta sen verran, että ajattelin osallistua raskausajan jumppaan tms., täytyy vain tutustua kansalaisopistojen tarjontaan. Perhevalmennukseen ei mennä (Mies ei tahdo ja mua se ei haittaa), lisäksi oon kiinnostunut (ja ajatellut ilmoittautua) tosta fysioterapiaryhmästä, joka kokoontuu kerran 1,5h ajaksi tuohon meidän neuvolaan :)

Tinttu ja ötö 8+3
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se just on, ekassa raskaudessa ei ongelmaa ole, mutta synnytyksessä, ulkokäännöksessä tai vaikka lapsivesipunktion yhteydessä saattaa lapsen verta päästä äidin verenkiertoon ja jos äiti on Rh- ja lapsi Rh+, niin äidin elimistö alkaa kehittää vasta-aineita lapsen veriryhmää vastaan, mikä sitten saattaa aiheuttaa seuraavassa raskaudessa sikiön punasolujen hajoamista jos tämä toinenkin lapsi on Rh+.

Mulla kans poksahti virallisesti tänään 8+0 :) Äitiysfarkut oli pakko ottaa käyttöön, muita housuja vielä pystyy pitämään. Farkutkin menee kiinni mutta painaa mahaa istuessa tosi inhottavasti. Paljon kuitenkin töissäkin tulee istuttua koneella, olen siis terkkari.
 
moi.

mulla oli tiistaina eka lääkärineuvola ja kohtu kuulemma vastasi ainakin hyvin noita viikkoja 10+ oli silloin,sydän äänistä ei oltu varmoja,oltiin kerran kyll kuulevinamme mut ainaki joku siellä myllersi ja potki siihen anturiinkin :D joten lääkäri oli sitä mieltä että kyllä siellä joku majailee,odotan silti tota ultraa ennen ku teen asiasta julkisen eli nyt asiasta ei kovin moni tiedä vielä.
NP on 29.1 eli tasan 2 viikkoa täytynee viel jännittää :) oloja ei edelleenkään ole muutakuin ihan hillitön väsymys.sokerirasitus mulla on 28.1. yöks inhottavaa juoda sitä litkua mutta pakko se on ku edellisessä raskaudessa oli insuliinit käytössä.onneks se pistäminen ei ollut niin kamalaa kun ajattelin :) ja nythän tuo liki 4.5 kilonen likka täyttääkin jo huomenna 4 kuukautta :) lääkärin kanssa olen sopinut jo että seuraava jälkitarkastus kun on niin samalla saan lähetteen sterilisaatioon.eli tää on meille nyt viimeinen lapsi,ei vanha jaksa enää :D

jaha nyyrikki heräs joten täytyy poistua :)

mirva ja papunen 10+3
 
Tänään oli kovasti jännitetty eka neuvola. 9+5 on viikkoja ja ultrattiinkin jo. Siellä näkyi suurentunut kohtu ja pieni harmaa sirppunen. "Näyttäis aivan kuin se liikkuis siellä!" tuumas terkkari. Sydänkin näkyi ja viuh-viuh kuului tasaiset sydänäänet. Jännä olo!
 
Pinsuli: Mie laiton kirjoitin vahingossa väärin tuon NL:n päivän, se onkin 13.2., eikä 13.3.

Aikaisemmin kun on ollut puhetta noista peloista, niin minulla tällä hetkellä pelottaa eniten keskenmeno ja se, että pikkuisella ei olekaan kaikki hyvin sitten NP-ultrassa, kunhan sinne päästään. Aikaisempi raskaus alkoi alkion siirrosta ja sen alkua oltiin seurattu labrassa, niin valikoitui hyvä alkio, mutta nyt kun tämä alkoi luomuna, niin pelkään, että jos luonto ei valinnutkaan hyvää ja jotain menee mönkään. Vaikka tietysti pitäisi ajatella, että tällä tavalla luulisi varsin tarkasti valikoituvan hyvät rakennusaineet, kun kerta edes alkio alkoi kasvamaan.

Viimeksi synnytys oli todella pitkä, pelkkä ponnistusvaihe kesti puoltoista tuntia ja päättyi imukuppiin, koska minulla loppui voimat. Minulla meni reilu kuukausi selvitä asiasta niin, etten enää ahdistunut synnytyksen muistelusta ja tällä hetkellä synnytys ei vielä pelota, koska luin tapauksessa missä toinen synnytys olikin ollut yllättävän nopea. Mutta en tiedä miltä tuntuu sitten, kun se on taas lähempänä. En oikeastaan muista, että ponnistusvaihe olisi ollut kivulias, vaikkei epiduraali enää vaikuttanut, mutta muista vain ne kymmenet kerrat, kun minulle sanottiin, että seuraavalla ponnistuksella hän syntyy, kun tukkaa jo näkyi, mutta siltikään hän ei tullut. Avautusvaihe oli kivulias ja pitkä, se kesti 20 tuntia. Epiduraalin sain 10,5 tuntia sen alkamisen jälkeen ja ne tunnit kyllä tuntuivat pitkiltä. Neuvolassa sanottiin, että jos vähänkin tuntuu pahalta, niin ottaa yhteyttä ja käyn sitten pelkopolilla. Olen pyrkinyt käymään sitä juttua läpi taas mielessäni ja miettimään mitä tekisin seuraavan kerran toisin. Olen myös katsellut noita synnytys-ohjelmia tv:stä, vaikka viimeksi kyllä totesin, että ei niistä todellista kuvaa saa, vaikka tosi-tv:tä ovatkin, koska ei sitä kipua ja tunnetta tiedä ennen kuin vasta sitten kun itse kokee sen.

Peppi1981 9+3 (työnimi keksitään sitten, kun raskaus saa varmennuksen ultrassa.)
 
Viimeksi muokattu:
Olenpas taas pitänyt pitkän hiljaisuuden. Anteeksi siitä! Niiin kuumeisesti odottanut kutsua ultraan, että kokenut helpoimmaksi yrittää edes vähän siirtää ajatuksia vauvajutuista pois että edes jotenkin pysyn housuissani. Tänään se kutsu viimein tuli ja NP-ultra on 31.1! Wuhuu! Labrassa kävinkin jo.
Hirveästi tullut tekstiä. Pikaluin kaikki, enkä nyt varmaan kummempia osaa kirjoitella kun olotilassakaan ei ole tapahtunut juuri muutoksia, mutta lyhyesti nyt jotain kuitenkin!

Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! :)

Kertomisesta Täällä tietää molempien perheet, yksi hyvä ystäväni ja pomoni töissä. Minulla tosin juuri muuttui työnkuva töissä raskauden takia, joten saa nähdä milloin huhumyllyt tajuaa lähteä liikkeelle. Epäilisin että liikkuu jo, mutta kukaan ei ole kehdannut minulle asti sanoa ;)

Sukupuoli Ei aiota selvittää sukupuolta. Jotain jännitettävää synnärille asti :)

Maha Se pömpöttää. Paljon ja selvästi! Mies huomauttanut asiasta, kuten myös siskoni ja veljeni vaimo jotka tietävät raskaudesta. Kohta varmaan itsekin pääsee kaivamaan ekat mammahousut esille ;)

Chiane ja Tyyppi 10+1
 
Liikunnasta
Edelleen suosittelen (varmaan kolmatta kertaa :D) babyfit.fi:tä etenkin sellaisille odottaville äideille, jotka eivät jaksa tai jostain muusta syystä pääse salille. Käykää edes tutustumassa :)

Päivitetty. Tervetuloa Supermum83! Mikä sun laskettu aika oli, että saadaan sut tuonne oikeille listoille? :)

Pinsuli ja himpula edelleen 11+6 <3 Kohta poksuu! Hurjaa :)
 
Doppleria testasin tänään. Ei kuulunu ainakaan vauvan ääniä, jotain omiani kyllä kuulin. No mulla on viikonloppu aikaa niitä etsiä kun oon yksin kotona ja sit onkin jo maanantaina neuvola. :)

Vähän kyllä epäilyttää onko tuolla mitään elämää, kun kolmas päivä jo, kun ei oo oireen oiretta. Ei edes pienintäkään masun nippausta, eikä oo tullut työpäivän aikana nälkäkään niinkun viime viikolla.. Niin enkä oo tarvinnu päiväuniakaan! :O

Mie en osaa ajatella vielä kovin pitkälle, kun en usko että tuolla on ketään kyydissä edes. Olis jotain selkeitä oireita niin olis vähän varmempi fiilis. No jos ne sydänäänet tässä piakkoin sais kuulumaan..

mammuttisi ja Heikki 8+0
 
Heippa kaikille! :wave:

On jaanyt mullakin viime aikoina lueskelun puolelle, viime kirjoituksesta alkaa olla jo niin kauan aikaa, etta ihan havettaa. En osaa yksittaisia viestejakaan alkaa tassa kommentoimaan, kun teille on tapahtunut jo tassa valissa niin paljon, etten edes muista enaa kaikkea :saint:

Supermum83 kiva saada tahan ryhmaan lisaa ulkomailla asuvia odottajia =) Onko miehesi englantilainen vai suomalainen? Itse asun Italiassa ja miehenikin on siis italialainen...taallakaan ei ole oikein mitaan varsinaista neuvolasysteemia, eika oikeastaan muutenkaan kovin selkeita ohjeita :LOL: Raskauden aikaisissa tarkastuksissa saa oikeastaan kayda missa tahansa....

Makin olen Rh negatiivinen (B-) ja mies on Rh positiivinen. Muutama viikko sitten vasta sain tietaa noista Rh negatiivisuuden mahdollisesti aiheuttamista ongelmiasta. Aiemmin en ole asiasta lukenut tai kuullut mistaan...kavin ihan raskauden alussa verikokeissa, jossa veriryhmani myoskin maaritettiin, mutta ensimmaisella laakarikerralla ei tullut puheeksi koko asiaa. Jos itse vaikka sitten ensi viikon tarkastuksessa kysyisi, pitaako mun kayda jossakin verikokeissa asian tiimoilta ja koska.

Kertomisesta Me ollaan oikeastaan jo kerrottu kaikille. Toissakin kerroin tanaan, kun ajattelin, etta tassa ollaan jo tarpeeksi pitkalla. Meilla on niin pieni toimisto, etta parempi kertoa mahdollisimman pian, niin jaa pomolle aikaa pahkailla miten mun aitiyslomasijaisuuden hoitaa.

Sukupuoli Mekin ollaan ajateltu, ettei haluta selvittaa vauvan sukupuolta etukateen. Itsestani en ole kuitenkaan enaa niin varma, etta jaksanko odottaa :whistle:

Pinsulille kiitos aktiivisesta paivityksesta! Toivottavasti teidan perheessa paastaan pian vatsapopoista eroon!

Mulle voisi muuten paivittaa Np-ultran 20.1 ja "Neuvolan" 22.1, vaikka kyseessa onkin ihan gynekologin vastaanotto....leikitaan,etta nuo tarkastukset on mun neuvoloita, kun taalla ei sellaista ole =)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Hei. Täällä on menossa rv 10 ja huolestuttaa kun mahassa ei näy vielä mitään muutosta! Kun netistä katselee saman viikon kuvia niin muilla on jo mahat! Pitääkö tästä huolestua vai olla vain tyytyväinen ettei ole paisunut? Eikös kohtu kuitenkin vielä ole aika alhaalla että pitäisi vielä ihan housunkauluksen alle jäädä "mahan"

<3 9+3
 
Ekalla kerralla mun maha rv 20 oli samankokoinen kun se on nyt :D Eli toisella kierroksella tulee aikaisemmin näkyviin kun on kudokset kertaalleen venytetty. Ei musta vielä rv16 olisi nähnyt mitään ilman vaatteitakaan. Ja ihmiset on erilaisia, kropankin mallista riippuu paljon, miten se maha sieltä pomppaa näkyviin.
 
Ensinmäinen, minulla on tänään 11+6 ja ei kyllä huomaa mitään. Ja toinen siis jo tulossa. Välillä on illalla ihan pallo, mutta aamulla ihan litteä eli ei se pallomaha aina vielä vauvamahaa tarkoita. Joillain tietysti voi ollakin jo, mutta kaikilla on niin erilainen kroppa. Riippuu mihin päin kohtu on kallellaan ja kuinka sillä on tilaa siellä mahassa kasvaa. Eikä sillä tilalla välttämättä ole mitään tekemistä oman koon kanssa. Dopplerilla kun olen kuunnellut sydänääniä niin ovat siellä ihan alhaalla vielä piilossa eli ei se kohtu ole vielä mihinkään noussut. Tai viikossa kyllä huomasin jo eron, että alkaa nousta ylöspäin, mutta ei ole kovin kummoinen tahti.

mariet ja pieni 11+6
 
Ensinmäinen
Sulla ei tosissaan oo mitään hätää! Musta näky esikoisesta kunnolla (omasta mielestä!) vasta viikolla 18. Näytin omasta mielestäni "valaalta" (hahahahahahhahaha XD) !! Sukulaiset ja ystävät oli aina et "Voi kauhia ku on söpö pikkumaha", olin ihan hirveen vihanen aina :D Heh. Eli ei tosiaan oo mitään hätää! Harvemmilla esikoista odottavilla näkyy noilla viikoilla vielä muuta kuin turvotusta, jos sitäkään :)

Minä poksun tänään! Jee! Nytkö saa huutaa koko maailmalle, kun kolmastoista raskausviikko alkaa? ;) Ai niin ja nythän alkaa toinen kolmanneskin. Miten aika voi mennä näin nopeasti? <3

Pinsuli ja himpula 12+0 *poks* !! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: althema
mariet
Tosi mukavaa kun ollaan oltu ihan alusta asti (kirjaimellisesti kaksi ensimmäistä :D) tässä ketjussa ja poksutaan sit luultavasti loppuun asti samaan aikaan :) Ellei nyt toisella muutu laskettu aika. Mun on varmaan pakko tänään saada kuunneltua sydänäänet, että uskon oikeesti että on oikeesti päästy toiselle kolmannekselle. Jouduttiin äkkiä lähtemään tiistai-iltana kotoo, niin doppler ei oo mukana, mutta onneks mies käy tänään siellä niin saa luvan tuoda dopplerin mukanaan. ;)
 
Joo pinsuli , olin tuossa vähän aikaa kateellinen kun poksuit aina päivän edellä :LOL: Minulla ei ainakaan laskettu aika tuosta enää muutu. Np-ultrassa oli sen 4 päivää edellä, mutta ei muuteta kuin vasta viidestä. Eipä sitä kai enää tuon jälkeen mittailla.

Eilen kuuntelin taas sydänääniä ja helposti löytyi :) Onneksi tilasin sen dopplerin. On se vaan kiva kun voi aina välillä tarkistaa niin ei tarvitse yhtään stressata :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Heido!
Pyydän virallisesti luvan jatkaa tässä tutussa ja luetussa porukassa vaikkakin ne ultrassa meinasi, että laskettu aika olisi 10.9.
Tuo kun ei millään maailman ihmeellä voi pitää paikkansa, täytyy olla mittavirhe ( 1mm alkuviikoilla on helposti 5-6pv). Kun eipä sen niin taida onnistua, että olisi pos raskaustesti tehty ennenkuin edes olisi hedelmöitys tapahtunut.
No onneksi kuitenkin jotain on mukana, olkoot sitten vaikka syyskuussa tulossa.
31.1 kaveri lupasi ultrata ja määrittää tarkemman LA ja muutan sen sitten punaisella tänne listaan lisättäväksi.
Oireet on ja pysyy, turha kuvitella että maha mahtuisi normi tiukkoihin housuihin istumatyössä, eilen oli pakko ottaa mammahousut jotka tietty on ihan liian suuret, mutta ei voinut enää mitään.
Väsymys on ihan kamalaa, iltaisin on pakko pistää nukkumaan ainakin 1,5h aikaisemmin kuin ennen.

Muutoin tympäsee kun ei tiedä mitä viikkoja oikeasti edustaisi kun 6+2 ei tasan pidä paikkansa kyllä. Kuukautisista olisi jo vähintäänkin 8+5, pitkälläkin kierrolla laskettuna.

Kiva kun huonojen uutisten määrä on täällä alkanut vähenemään, ultrassa tuntuu löytyvän kaikilla eloa ja verta ei keltään tunnu enää tiputtelevan.
Oksentavillekkin lohduksi, että tutkimusten mukaan oksentavilla on vähiten keskenmenoja.
Onneksi ikinä ei ole tarvinnut raskauspahoinvoida niin paljon, että oksentaisi. Kuvottaminenkin on ihan riittävän masentavaa.

Odotan silmä kovana uutta äitiyspakkausta, en tosin ole sitä ottanut kuin ensimmäiselle, mutta usein Huuto.netin kautta olen kaikille sen oman vuotisen makuupussin sitten ostanut. Ja oma 1976 pussikin on yhä tallella ja lämpöominaisuuksiltaan päihittää nykyiset ihan 1-0.

Kaikille hyvää ja olkaa innokkaita kirjoittelijoita
Terveisin innokas lukija.
 
Minun puolesta ainakin voit esteri76 jatkaa täällä. Onhan täällä noita heinäkuisiakin. Enkä kyllä olisi suostunut lähtemään mihinkään jos minulla olisi laskettua aikaa siirretty np-ultrassa heinäkuulle! Ikävää kyllä kun ei saada kunnolla tuota laskettua aikaa määritettyä, mutta onneksi kaikki on kuitenkin muuten hyvin.

Olisikin kiva, jos saisi sen makuupussin ostettua jostain! Se sekä haalari on ne ainoat, jota sieltä äitiyspakkauksesta oikeasti haluaisin. Oletko esteri76 saanut ihan käyttämättömänä sen vai ostanut myöhemmin käytettynä? Ja millaisissa hinnoissa ne siellä pyörii? Minullakin on muuten (tai siis äidilläni) oman vuoden makuupussi tallella :)
 

Yhteistyössä