Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*

Elythia, osta ihmeessä myös niitä pienempiä kokoja. 50 cm vaatteita meillä on vaan ihan pari, mutta 56 jo paljon enemmän. Eihän ne kauan mahdu, mutta vastasyntynyt hukkuu esim. 68 vaatteisiin. Ja niitä saattaa kulua tuossa alkuvaiheessa tosiaan useammat päivässä. Meillä taisi mennä esikoisen kanssa (syntyessään 52 cm, 3764g), että 56 meni n. kuukauden ja samaan aikaan käytettiin jotain 62 vaatteita. 62 mahtui noin kolmikuiseksi ja sitten siirryttiin 68 vaatteisiin. Mutta iso ja hyvin syövä poitsu siis kyseessä eli pienemmille ja hitaammin kasvaville nuo pienet koot menevät varmasti vielä kauemmin.

Äitienpäivä meni täällä ihan mukavasti. Poika oli askarrellut päiväkodissa kortin ja kaksi avaimenperää :) Sain valmiiksi katetun aamupalan ja miehen ja pojan aamulla leipomia muffinsseja. Sänkyyn en ole aamiaista koskaan halunnut, liian vaikeaa :D Käytiin syömässä ja kahvittelemassa sukulaisilla ja siinähän se päivä vierähtikin.

Minulla on myös, että yritän olla ajattelematta koko synnytystä. Alan vaan stressaamaan jos mietin liikaa ja eihän siihen kuitenkaan voi itse niin vaikuttaa vaan etenee sitten omalla painollaan kun aika on.

Lasken jo päiviä lomaan vaikka mitään pahempia vaivoja ei ole. 31 päivää jäljellä tämän päivän jälkeen :) Nyt on ollut taas nivuset tosi kipeät kun erehdyin pyörimään lauantaina kaupungilla useamman tunnin. Mutta menee varmaan parissa päivässä taas ohi. Eikä kyllä työtä voi syyttää näistä vaivoista kun aina saan pahimmat kivut ihan vapaapäivillä kun ei osaa levätä ja olla vaan :D

mariet ja pieni 28+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys täältäkin pitkästä aikaa! Mieli on ollut vähän maassa viime viikkoisen sokerirasitustuloksen jäljiltä ja välillä tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä koko asia ja tämä raskaus siinä sivussa. Olen yrittänyt kovasti selvitellä sopivia ruokia ja mittaillut verensokereita niin että sormenpäät ovat aivan hellinä. Olen vielä aika ulalla koko asiasta ja välillä jää jopa kokonaan syömättä sen takia että tuntuu vaan niin vaikealta. Mulla on vähän syömishäiriötaustaakin, joten senkin takia pelkään että lähtee vielä koko homma käsistä. Mies on onneksi ihanan ymmärtäväinen ja yrittää kannustaa että päivä kerrallaan ja niitäkin alle kolmen kuukauden edestä enää jäljellä.

Vauva kasvaa kovasti ja on jo ilmeisesti löytänyt mukavan asennon oleilla pylly tuossa oikealla puolella heti kylkiluiden alla. Välillä joutuu oikein painamaan sitä takamusta alaspäin kun tuntuu että kyljessä on kunnon patti :).

Eipä tänne muuta ihmeellistä. Neuvolasta odottelen soittoa veriryhmävasta-aine tuloksista, että tarviiko käydä ottamassa rokote vielä tässä raskausaikana.

-tiiti- 27+5 (tai jotain...)
 
Phuh. Kontrolliultra takanapäin, ja fiilikset on osittain neutraalit/toiveikkaat ja osittain pelokkaat. Eli siis ensinnäkin, mulla oli taas eri ultraaja kuin kaksi edellistä. Tässä näitä mittoja, jos jotain kiinnostaa :D Mulla on tänään viikot 28+4.

BPD-mitta (eli ilmeisesti päänlakimitta) oli 72,9mm, ja se vastaa viikkoja 29+2.
HC-mitta (päänympärys) taas oli 260,2mm, ja se vastaa viikkoja 28+2.
Reisiluun (FL) mitta oli 51,1mm, eli 27+3,
ja olkaluun (HL) mitta 46,5mm, vastaa myös viikkoja 27+3.

Mutta vatsan ympärys (AC) mitta oli 220,1mm, se vastaa viikkoja 26+4, eli kaksi viikkoa pienempää. Paniikkihan siinä meinasi iskeä, kun viimeksi kaikki oli suunnilleen tasaisesti viikon jäljessä. Nyt vatsan ympärys kaks viikkoo pienempi, lakimitta melkein viikkoa isompi (tämä johtui kuulemma pään muodosta) , ja päänympärys vastasi viikkoja. Napanuoran, sydämmen ja aivojen virtaukset tutkittiin, eikä missään ollut mitään hätää. Himpulan painoarvio oli 1043g, hieman siis siro, mutta ei mitenkään liikaa.

Lääkäri sitten kyseli mun syömisestä, ja no, sehän on sokeria, eikä paljoa muuta. Syön ihan naurettavan huonosti ja naurettavia asioita tän sokerinhimon takia! (Täsmennän nyt tähän vielä, että sanoin vain syöväni huonosti ja epäsäännöllisesti, juurikin kun toi herkkujen syönti vie ruokahalun). Nyt sitten kun lääkäri oli sitä mieltä että vauvan vatsan ympäryksen pienuus johtuu mun ruokatottumuksistani (ja varmasti osittain mun omasta koostani!), niin mun pitää pistää ruokatottumukseni remonttiin. Kaikki ylimääräinen sokeri (=herkut ja napostelut) lähtee samantien! Ja proteiinia pitää lisätä. Kunnon ateriat päivässä (monesti syön vaan yhden, jos sitäkään...) Jos se kerta auttaa. Jos tää nyt oikeesti johtuu vaan mun syömisestäni niin hallelujaa. Ens viikon keskiviikkona, 21.5. on vielä kontrolliultra.

Daisy D. täälläkin närästys on jokapäiväinen vaiva! :s Viimeks tais tulla vasta ihan viimesillä viikoilla, tosi kiva että se on jo alkanut nyt... Myös tuntuu et vatsalaukku täyttyy välittömästi jos syö normaalin annoksen.

Mutta mieli on tosiaan täällä toiveikas. En voi kun toivoo, että ens viikolla ultrassa näkyisi jo selkeetä muutosta Himpulan kasvussa...

Pinsuli ja Himpula 28+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli, aika jännä että vatsanympäryksen pienuus johtuu lääkärin mukaan sokerin syömisestä kun eikö raskausdiabeetikoille just saarnata että vatsanympäryksen suuruus johtuu sokerin syömisestä. En kyllä ole mikään lääkäri mutta jotenkin kummalliselta kuulostaa. Ja eikös näillä ala olla tässä vaiheessa jo muutenkin kokovaihtelua kun eivät vauvat saman kokoisina synnykään :)
 
Tuo sokerihomma oli siis mariet mun ihan omaa päättelyä! En mä edes maininnut lääkärille sokerin syönnistäni... Ja siis mietin itsekin tuota rd-hommaa, että siinähän sokeri nimenomaa kasvattaa vauvan kokoa.

Höh kirjotinpa mä epäselvästi tuon edellisen viestini! Siis lääkäri käski lisätä proteiinia. Emme tosiaan hänen kanssa puhuneet sokerista mitään. Mä vaan tarkoitin tuolla mun sokerinsyönnillä sitä, että se vie ruokahalun kaikelta muulta, eli proteiinit ja muut jää tosi vähille. Sanoin vaan lääkärille syöväni "huonosti ja epäsäännöllisesti". Ja etten syö tarpeeksi "oikeaa ruokaa (=lihaa, kanaa, kalaa)". Eikai mikään vauva pelkällä sokerilla kasva? :O Kai raskausdiabeetikot syö muuten kuitenkin normaalisti ruokaa? Mulla kun toi sokeri on ottanut vallan kaikelta muulta.

Eli siis lääkärin mukaan Himpulan vatsanympärys on pieni, koska minä en syö tarpeeksi proteiinia. En sitten tiedä onko se uskottava syy... Muttakun muuten kaikki oli hyvin, ja mä syön oikeesti tosi huonosti. Paitsi en enää tietenkään! Niinkun sanoin, nyt jäi kaikki herkut että ruokahalu palaa. Heti.
 
Viimeksi muokattu:
Ero on vaan, siinä, että jos sokeriaineenvaihdunta on normaali, ei sitä sokeria veressä ole normaalia enempää vaikka sitä söisi kuinka, kun keho pilkkoo sen niinkun pitääkin. Diabeetikoilla tässä systeemissä on häiriö ja keho ei pysty hajottamaan sokeria, vaan se on sitten siellä verenkierrossa. Muutenhan sokeri on olematon ravintoaine, eli ei siitä paljon rakennuspalikoita pientä kehoa varten saa, joten hyvä jos petraat nyt ruokavalion kanssa. Tai toki sitä sanotaan, että vauva ottaa omansa, mutta ei se sun kannaltakaan hyvä asia ole, jos lihakset alkaa surkastua kun vauvan on jostain satava proteiinia kasvua varten. Ja älä unohda rasvoja, hyviä rasvoja tarvitaan vauvan kasvuun ja kehitykseen, erityisesti aivojen kehitys vaatii niitä rasvahappoja.
 
Jotain tuommoista minäkin ajattelin Kaisa-Tuulikki. Nyt tietty hirveesti hävettää etten oo pitänyt syömisistäni huolta...Onneks asiaan voi tehdä vielä muutoksen. Oon ottanut kuitenkin koko raskauden ajan sentään monivitamiineja (enkä toki olettanut että ne täysin korvaa monipuolisen ruokavalion). En tiiä, miksiköhän tääkin piti käydä lääkäriltä kuulemassa, vaikka olin hyvin tietoinen, ettei syömisten kanssa kannata pelleillä :ashamed: Ja onhan tässä oma olokin fyysisesti aika kaamea.
 
Nooh, ei kannata itseään soimata. <3 Ei sitä aina vaan jaksa kun on yksi pieni hoidettavana ja toinen tulossa ja väsyttää ja ja...

Mua ärsyttää ja ahdistaa oma painonnousu ihan hirveesti, eikä se ole todella kuin omista syömisistä kiinni. Tiedän just, mitä pitäis syödä, mutta kun... Todella usein esim. kompensoin väsymystä syömällä jotain makeaa, mikä ei oo järkevää sitten ollenkaan. Aamupäivän jaksan usein tsempata ja aamupala ja lounas menee ihan oikealla koostumuksella, mutta sitten repsahtaa. Nimimerkillä pullasiivu nytkin kädessä. :D Varsinkin työpäivien jälkeen on iltasyöminen ongelma.

Mä olen taas flunssassa. :( Esikoisella on ollut ärhäkkä angiina perjantaista asti, lauantaina oli tulehdusarvotkin yli 100. Nyt se alkaa toki toipua kun on penisiliiniä syönyt lauantaista asti, mutta mulla alkoi kurkkua kaihertaa viime yönä. Kävin otattamassa nielunäytteen tänään, mutta se oli kyllä negatiivinen, eli olisko mulla ihan tavallista flunssaa sitten vaan. Hyvin mahdollista, että olen saanut jonkun flunssapöpön viime viikolla, kun mulla oli aamuvastaanotto koko viikon ja siinä niitä flunssaisia käy, käsidesiä käytin kyllä reilusti mutta jostain sen näköjään silti nappasin. Esikoinen menee huomenna hoitoon ja mä jään kotiin parantelemaan.

Toinen sokerirasitus olis ollut huomenna mutta jouduin siirtämään sen ens viikolle, ei sinne todella kannata tässä kunnossa lähteä, ainakin diabeetikoilla flunssa nostaa sokereita, joten ei liene luotettavaa.

Akukin on ollut jotenkin vaisu tänään. Melkein jo huolestuin, mutta kyllä se sitten muutaman kerran tuossa muksaisi. Pitää vähän kuulostella.

Kaisa-Tuulikki ja Aku 24+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Vauvanvaatteet: ihan sokeasti en luottaisi pelkkään kokolappuun. Niissä on hirveästi vaihteluja pituuksissa ja malleissa. Toiset sopivat paremmin hoikalle lapsille ja toiset ovat leveämpiä. Esim. Tutta on väljää mitoitusta ja name it kapeaa. Ja jos kirpparilta vaatteita ostelee,niin pesussa vaatteet on saattaneet vähän muuttaa muotoaan. Yleisesti mun mielestä vois todeta,että 50cm bodyja voi olla pari varastossa,mutta 56cm menee varmaan kaikille vastasyntyneille. Ja bodyissä käännettävän hihat ja kietaisumalli ovat mun mielestä ihan parhaita ominaisuuksia. Sukat eivät tule pysymään jalassa,joten housut,joissa on jalkaterät valmiina,ovat myös parhaita. Jos aikoo käyttää kestovaippoja,tarvitaan viipale vähän enemmän tilaa kuin kertisvaipalle.

Mun vauva myllää vatsassa vielä joka suuntaan. Enimmäkseen potkuja tuntuu oikealla ylhäällä,mutta tänään iskut ovat tulleet alas häpyhuulten ja virtsa-/peräaukon suunnalle. Vielä siis mahtuu kääntymään!

Sushen 26+1
 
Kiitos mariet ja muut vaatevinkeistä. Suurin osa ostamistani vaatteista on siis joko 62cm tai 3-6kuukautiselle (ei lue cm lapussa), joten hyvällä omatunnolla voin haalia ainakin noita 56cm vaatteita muutamat :) Sitä tässä juuri mietin, että varmasti ruumiinrakenne vaikuttaa istuvuuteen ja siksi onkin hankala ajatella, että ostaisi paljon vaatteita valmiiksi. Toisaalta ei sitä sitten ihan heti vaatekauppaankaan pääse.. Ja ihan totta, aion nyt ostaa umpinaisia potkupukuja ja housuja koossa 56cm. Sen verran on tuttavapiiristä kokemusta, että tiedän sukkien olevan mahdoton yhtälö :)

Tänään tilattiin vaunut, huh! Eli nyt on suurimmat hankinnat valmiina, kunhan vielä vaunut siis saapuisivat :)

Mukavaa viikkoa kaikille! Itsellä se alkoi hermot kireellä, mutta yritän nyt ajatella, että muutama työviikko enää jäljellä.. :D

Elythia 26+6
 
Täällä on alkanut hengästyminen. Tuntuu, että varsinkin aamuisin olen todella hengästynyt ja tuntuu, että ei jaksa tehdä mitään. Eilen kävin kuitenkin aamupäivästä lenkillä, kun ilma oli vielä hyvä, vaikka välillä tuntui, että olisin halunnut vain istua. Onneksi meillä on nyt sauna, josta saan jakkaran, jos kesken suihkun alkaa heikottamaan. Esikoisen kohdalla ei sellaista ollut, joten piti vain istua lattialla ja siinä pestä itseni.

Mie ostin viikonloppuna kirpputorilta kolme 62cm vaatetta pojalle. Meillä taitaa noita pienempiä vaatteita olla jo tarpeeksi, joten niitä en edes etsinyt, vaikka tietty olisi hyvä nyt jaksaa tarkistaa paljonko mitäkin on ja sitten tietäisi pitääkö kuitenkin ostaa jotain. Saadaan varmaan jotain esikoisen kummitädiltä vielä, mutta niiden vaatteiden kokoja en tiedä, joten niiden varaan en laske ollenkaan.

Täälläkin potkitaan vielä minne sattuu ja välillä tuntuu, että kunnon voltteja tehdään. :)

Kävimme viikonloppuna katsomassa liikkeessä tuplarattaita. Sitä mie ihmettelin, että koska liikkeessä ei ollutkaan niitä Brion-vaunuja, joita olimme ajatelleet, se myyjä ei esitellyt meille mitään muita kuin yhdet tuplarattaat, jotka olivat Emma Jule Twin, vaikka vieressä oli toiset. Hyviä puolia niissä esitellyissa oli hinta, koska se oli alle 300, menivät aika pieneen tilaan ja siinä lasten välissä oli pieni seinämä. Huonoa oli, että kumpikin lapsi olisi niissä kasvot menosuuntaan ja epäilen, että se Brion pehmeäkoppa ei ehkä mahtuisi niihin, näytti ainakin niin kapealta. Itselleni ainakin pienen kohdalla on tärkeää, että näen hänen kasvot kokoajan ja pystyin helposti laittamaan tarvittaessa tutin suuhun ilman, että tarvitsee hirveästi pysähtyä. Noissa kasvot menosuuntaan vaunuissa pitäisi pysähtyä ja kävellä vaunujen ympari, että pystyisi edes tutta laittamaan. Ja varsinkin siinä ihmettelin, että vaikka sanoin myyjälle tuosta haitasta, hän ei edes alkanut esittelemään niitä vieressä olevia, vaikka ne olisivat olleet juuri sellaiset mitä olen hakenut. Hintaa olisi ollut tuplasti enemmän, mutta ehkä me näytettiin liian köyhiltä. Onneksi täällä on ainakin vielä yksi lastentarvikeliike, jossa voidaan käydä katsomassa valikoimaan. Jos siellä olisi ne Briot ja päästäisiin tarkemmin katsomaan.

Peppi1981 ja Vilperi 26+1
 
Hei taas mammat! :)

En ole taas päässyt koneelle päivittämään viimeisimpiä, mutta tässä näitä tulee vaikka eipä mitään mullistavaa ole tapahtunut.

Viime viikolla neuvolassa 27+1 oli verenpaine ok, Hb 122, paino noussut 590g/vko, sf-mitta 24.5, eli ihan keskikäyrällä. Lapsi oli silloin pää alaspäin, sykkeet hyvät.
Mistään ei täti huomauttanut, ei painostakaan. Ehkä sekin on sitten ihan ok, vaikka monien muiden painonmuutoksiin verrattuna mulla on kuitenkin enemmän tullut. Nyt siis painoa tullut sen reilu 9 kiloa, tänään mennään 27+5. Kuppikoko kasvanut jo kahdella, ja kasvanee vielä kun maito nousee, uskoisin näin. Mites muilla?

Mulla alkaa kyllä paino tuntua lihaksissa asti. Toki niiden reenaaminen on jäänyt varmasti aikaisemmasta, mutta kun rappusia on tarpeeksi, tuntuu ettei lihakset enää yhtäkään ylimääräistä jaksaisi. Ja toki sit oon hengästynytkin, mutta enemmän mua ärsyttää tää lihaskunnon puute. Onko jotain vinkkejä millä erityisesti reisilihaksia voisi reenata, kun oon ymmärtänyt että kyykyt ja muut vastaavat olis vähän kiellettyjä?

Eilen kärvistelin sokerirasituksessa, yöllä heräsin nälkään (!) ja valvoa tuskailin kun uni ei nälkäisenä meinannut tulla. Sokerilitkun jälkeen olo oli tosi kumma, maha ei enää kurninut, mutta sellainen suurempi nälän tunne kyllä jäi ja vähän ällöttikin. Ja koko homman jälkeen ja sen aikana olin kyllä tooosi väsynyt, kun ei ollut saanut syödäkseen ja viime yöt muutenkin olleet vähän huonommin nukuttuja. Tänään tulokset sain kuulla ja kuulemma oli hyvät, ei edes liian alhaiset. Jee! :) Vaikka kyllä tässä vähän tuli tsemppihenki ruokavalion suhteen ajatuksiin jo. Eipä siitä haittaakaan ole jos vähän viittis ruokavaliota kohentaa. Kovasti tsemppiä kaikille radin kanssa odottaville! Se kun voi napsahtaa kelle vaan.

Hyviä vinkkejä vauvanvaatteiden suhteen, täytyy pistää korvan taakse! Kiitos!

Pinsuli: Onneksi lääkäri ei kuitenkaan tuntunut olevan pahasti huolissaan? Tsemppiä ruokavalion kanssa, mä pyrin parantaan tapani myös talkoohengessä. :)

Ja ainiin, mekin otettiin vakuutus vauvalle Pohjolasta, kun vaikutti parhaimmalta.

Hobla 27+5
 
Hobla: Miksei kyykkyjä sais tehdä? Mä ainakin oon salilla tehnyt, eikä mitään harmia siitä ole ollut. Tein viimeksikin ihan viimeisille viikoille asti... En tietystikään enää millään maksimipainoilla, vaan kevyemmillä ja pidempää sarjaa. Jos alkaa kovin puuskuttaa, niin sitten tietysti pitää hillitä. Mutta sykekin saa nousta hetkellisesti ylös treenatessa, kun se kuitenkin on vaan hetkellistä. Tekniikka pitää toki olla kunnossa, kun painopiste muuttuu kasvavan vatsan myötä (selkään voi tulla painetta). Mutta mun mielipide on, että salille vaan ja kyykkyä ja askelkyykkyä kehiin, niin jalat vahvistuu!
Motoriikan kannalta suljetun ketjun liikkeet ovat parempia kuin avoimen ketjun liikkeet ihan kaikille urheilijoille/kuntoilijoille. Eli sellaiset, joissa jalkapohjat on kiinni lattiassa tai levyssä. En itse tee ollenkaan sellaisia laitteita, joissa polvia ojennetaan/koukistetaan ja jalkaterät on vapaina. Polvet eivät tykkää.
 
Sushen: Anteeksi tarkoitin eritoten siis jalkaprässiä, mutta samankaltaisestihan kyykyt tehdään. Kai se voi aiheuttaa painetta vatsalle, etenkin jos jo iso. Jossain puhutaan että ponnistusta vaativia liikkeitä ei sais tehdä... En just nyt löydä pätevää lähdettä näille väittämille, joten voi olla että oon käsittänyt jotain väärin aluperinkin.
Mutta eiköhän kaikki kuitenkin joudu raskaanakin kyykkimään (ja sen jälkeen), että oishan se kiva että ne lihakset ois ees jossain kunnossa. Todellakin Sushen! Mä alan kyykkimään ja jos siitä tulee jotain oireita, niin sen mukaan mennään tietenkin.
 
Hei vain!
Täällä käytiin äitipolilla taas tänään, tytöillä kaikki hyvin ja hyvin keskikäyrillä menevät vaikka mulla se raskausdiabetes on. A:n painoarvio oli 1108g ja b:n 1150g :) Kohdunkaulalla oli vähän muutoksia neljän viikon takaiseen. Ultralla katsottuna lyhentynyt 1.6cm, mutta jäljellä kuitenkin 3cm. Ei kuulemma aiheuta vielä huolta, mutta räätälöin itselleni vieläkin paremman levon, en nostele enään mitään painavampaa.

Tällä kertaa oli hyvä lääkäri ja käynnistä jäi hyvä mieli. Mulla on ollu kauhee flunssa lauantaista asti ja sain lääkäriltä siunauksen syödä panadollia niin paljon kun on tarpeen. Huomenna ajattelin lääkärin varata tän flunssan takia, miehellä todettiin poskiontelontulehdus tänään ja mun isällä viime viikolla. Joten tätä on liikkeellä.

Mmaria
 
Moikka,

pakko kirjoitella nyt tänne vähäsen kun on aikaa. Täällä ollaan osastolla vuodelevossa kypsyneiden paikkojen takia, tulin äippäpolille vauvan vähäisen liikkumisen takia. Lääkäri tutki ja kohdunkaulaa on 1,5 cm jäljellä, kanava on pehmennyt ja sormelle auki koko matkalta. Jouduin loppuviikoksi tänne osastolle ja katsotaan mihin tilanne etenee jatkossa. Pienen painoarvio oli 1150g. Olen supistellut tietämättäni joka on saanut paikat kypsymään, mulla on supistus herkkä kohtu.

Tämä oli nyt omaa napaa, puhelimella on vaikea kommentoida muiden tekstejä. Tsemppiä kaikille :)
 
jennii multakin kovasti tsemppiä lepäilyyn! Onneksi olet siellä hyvässä hoidossa varmasti ja vauva myös!

Pinsuli toivottavasti seuraavassa ultrassa sitten olosi huojentuu, varmasti ihmetyttää tilanne! Se on jännä että kun oon lihansyöjä niin sitä on ajatellut että proteiinia saa tarpeeksi, mutta kun tarkkailin yhdessä vaiheessa syömisteni proteiinimääriä niin ne menivät monena päivänä alle suositusten! Nykyisin syön sitten maitorahkaa ym joka päivä.
 
Heipat pitkästä aikaa! :)

Täällä mennään tänään 27+1, hurjaa miten tämä aika on mennyt nopeasti vaikka alkuun se mateli. Mä oon ollut sairauslomalla kuukauden päivät (supistelut ym.) ja parisen viikkoa sitten lääkäri sanoikin etten töihin enää palaile. Sairauslomalappusia kirjoitellaan nyt muutaman viikon pätkissä Kela kuvioiden vuoksi. Nyt on otettu viikot siis levon kannalta, joka on tullut kyllä niin tarpeeseen.

Meidän tytöt olivat ultrassa parisen viikkoa sitten molemmat päälle 800 gr ja muutenkin tasaisesti kasvaneita. Vastasivat täysin viikkoja. Molemmat olivat tuolloin perätilassa, joten ei ihme vaikka päät tuntuu painavan mun keuhkoja kasaan. :) Potkut tuntuukin ihan alavatsalla ja lääkäri totesi, että wc:ssä joudut varmaan käymään aika useasti... kyllä...tytöt tömistelee suoraan virtsarakkoa. :D Muutama viikko heillä on aikaa kääntyä (tai ainakin a:n pitäis kiepsahtaa raivotarjontaan), jotta voi ajatella alatiesynnytystä. Jos molemmat jää perätilaan, sektio on tiedossa.

Nyt on sokeritkin rasitettu toisenkin kerran ja hyvä tulos tuli myös nyt. Olin aivan varma, että kiinni jäisin, koska janon tunne on ihan valtava. Koko ajan siis janottaa ja vettä meneekin useita litroja päivässä. Kai se on sitten vaan tämä olotila, kun kroppa tekee tämän raskauden eteen kovasti töitä. Niin ja kai ne turvotuksetkin pysyy paremmin kurissa, kun juo runsaasti vettä. Närästys alkaa olla jokapäiväistä ja Rennietä kuluu. On muuten öisin tullut jo muutamat tipat maitoa...:whistle:

Neuvolassa mittailtiin tänään painoa ja kaikenkaikkiaan 10 kg on tullut. Neuvolantäti piti painonkehitystä hyvinkin normaalina, varsinkin kun on kaksi kyydissä. Sf-mitta oli 32 cm, joten kiva pallo alkaa olla. :)

Vaunutkin tuli laitettua muutama viikko sitten tilaukseen ja Bumblerideihin päädyttiin. Aquan väriset tulee meillekin!

Pinsuli koita vaan syödä pari lämmintä sapuskaa päivässä kunnon aamiaisen/iltapalan ja välipalojen lisäksi niin kyllä se vauveli sieltä spurttaa kasvamaan! :heart:
Itellä on ollut välillä morkkiksia, jos ollaan käyty vaikka pitsalla tai hampparilla (ei niinkään omaan painoon liittyen), että nyt tytöt saa suolamyrkytyksen ja huonoja rasvoja ym. ym. :ashamed: Miten usein muuten itse kukin syö täällä ns. roskaruokaa?

Jennille tsempit vuodeosastolle sekä muille kotona lepäilijöille.

Esikoista vailla ja tytöt
 
Hobla: Itse olen käynyt kuntosalilla 1xvko nyt raskausaikana ja tehnyt ylläpitävää lihaskuntotreeniä. Eli 3x15 toistoa ja kohtuulliset painot. Ajattelin lisätä toistoja ja vähentää painoja, kun nykyinen alkaa käymään liian raskaaksi tai tulee liikaa ponnisteltua. Löysin ohjelman raskausajan kuntosaliharjoittelua varten alkuvuodesta iltasanomien jutusta, löytyy varmaan vieläkin heidänsivuilta. Siinä ohjelmassa oli kyykky jumppapallon ja painon kanssa. Eli jumppapalloon nojataan, kun se on seinää vasten ja tehdään melko leveällä haaralla kyykkyä. Olen pitänyt vielä 10kg levypainoa lisänä tähän asti. Hyvältä on vielä tuntunut ja pallo auttaa pitämään ryhdin hyvänä, oikea asento tulee itsestään. :) Teen lisäksi niitä jalan ojennuksia laitteella, joista sushen mainitsi. Jos muistaa pitää nilkat koukussa, ei rasita polviakaan enempää. Aiemmin en käynyt säännöllisesti kuntosalilla, mutta nyt raskausaikana se on tuntunut parhaalta liikuntamuodolta. Kerran viikossa on ehkä vähän vähän, mutta parempi kuin ei mitään. Onneksi olen päässyt kävelylenkeille lisäksi.

Tsemppiä kaikille lepäilijöille, toivottavasti kaikkien vauvat pysyy vielä hyvän tovin masuissa kasvamassa <3

Elythia 27+0
 
Esikoista vailla, mulla lääkäri tänään sanoi että vaikka kumpikin olisi perätilassa niin se ei välttämättä sulje pois alatiesynnytystä. Sitten kum h-hetki on ja jos perätilassa ollaan niin kuvataan lantio ja katsotaan mahtuuko. Ja sitä myös sanoi että raskaus voidaan päästää jopa 39 viikolle jos olo kestää sen. Synnytystapa-arviota tehdään vasta rv36 jos eivät ennen sitä synny.

Ollaan samiksia muutenkin esikoista vailla, samat rattaa samoilla väreillä ja tytöt tulossa :)

Mmaria 27+6
 
Nyt lähti kirjoittelu lapasesta, kun olen täällä joka päivä :) joskus näinkin..

Ajattelin herätellä keskustelua ISÄPAKKAUKSESTA. Täällä oli siitä aiemminkin juttua, mutta nyt ajattelin itse alkaa keräämään jotain sen tyyppistä. Onko teillä vinkkejä sisällöstä? Ajattelin kohtuullisen vähän sinne ostaa ja enemmän ehkä isälle. Omia ajatuksia on tällä hetkellä varpajaisiin liittyen lempiviskiä ja vauvalle suosikki jääkiekkojoukkueen tutti ja pullo sekä edelleen harrastukseen liittyen meriaiheisia vaatteita. Mitä keksisin lisää isälle tai varpajaisiin? Onko jotain, mistä hänelle voisi olla apua vauvan hoidossa? Mihin olette pakkauksen keränneet? Haluaisin keksiä jonkun kivan kokonaisuuden, koska tiedän, että tuleva isä osaa sitä arvostaa.

Elythia ja juniori 27+1
 
Pinsulille tsemppihalin vauvan koon kontrolleihin :heart: Teidän tytsy on vaan hoikka tapaus :)

Mirka J, vähäiselläpä painonnousulla siellä on selvitty :)

Ruokavaliosta, mullakin on vähän heikolla tolalla toi proteiinien saanti. Syön hirvittävän vähän lihaa - en tykkää juuri mistään. Kalaa tulee onneks nautittua, mutta siltikin pitäis enemmän vahtia totoa protskupuolta.

Saanuska, millä viikoilla ajattelit sitä 4D-ultraa?

Tiiti tsemppihali radin kanssa :) Elä ressaa turhia siittä!

Jennii-- tsemppiä lepäilyyn, joudutko miten pitkään olla siellä sairaalassa vai pääsetkö kotiin jatkamaan lepäilyä?

Elythia, mää ainakin olen kasaamassa semmost isyyspakkausta =) Oon ajatellu sitä lapsenkäyttöohjekirjaa, mikä on tarkoitettu isille, sit energiajuomaa, sikareita (varpajaisia ajatellen), karkkia, isitutti ja I <3 dad vaatteita (niitä mies on koittanut jo itse etsiäkin, mutta onneks ei oo vielä ehtiny ostaa ;)). Jotain muuta pitäis vielä kehittää.
 
Iso kiitos kaikilke tsempeistä :)! Mut siirrettiin tänään Hyvinkäältä Naistenklinikalle, supistuksia ei tunnuta saamaan kuriin, joten ainakin tämä viikko menee täällä ja mikäli tilanne jatkuu tälläisenä niin kotiin en ilmeisesti tule edes yöksi pääsemään ennen kuin vauva on syntynyt.

Kaisa-tuulikki: joo kyseessä on ensimmäinen :)

Elythia: tein isyyspakkauksen ja tuleva isä saikin sen jo viikonloppuna. Olin laittanut pakettiin coca-colaa, olutta, korviketta, tutteja, ruokalapun, vaippoja, harsoja, kosteuspyyhkeitä, molemmille sukat, pojalle isän harrastukseen liittyvän potkupuvun, karkkia, korvatulpat ja pyykkipoikia, niin ja kumihanskat.
 

Yhteistyössä