Elovauvat 2015 *kesä-elokuu*

Tervetuloa Anselmiina!

Onnea astrealle "rouviintumisesta"! Mitenkäs siellä jaksellaan? Sulla laskettu jo niiiin lähellä!

Kotiutumisvaatteet vauvalle on valittu (sekä 50cm että 56 cm setit) ja pakattu hoitolaukkuun, mutta sairaalakassia ei. Varmaankin viime hetkellä sitten heittelen kassiin mitä mieleen tulee, kuten viimeksikin :)

En ajatellut mitään vippaskonsteja yrittää, jotenkin en oikein usko niistä mihinkään, vaan siihen että se vauva nyt vaan tulee sitten kun on tullakseen :) Viime raskaudessa join vikalla kolmanneksella vadelmanlehtiteetä, mutta enpä osaa sanoa oliko sillä vaikutusta yhtään mihinkään. Toivuin kyllä synnytyksestä todella hyvin ja nopeesti, että oisko sitten voinut siihen vaikuttaa?

(.) Kypsyttää tää odotus, vaikka olo onkin ihan hyvä. Nää vikat viikot vaan on tätä, ei enää malttais millään odottaa.
Kävin kokoarviossa 36+0, jolloin vauva n. 3 kg, eli "normaali". Nyt kuitenkin ensi viikolla 38+3 menossa uuteen kokoarvioon ja keskustelemaan mahdollisesta käynnistyksestä. Mulla oli tokassa sokerirasituksessa paasto aavistuksen koholla, ja olen säännöllisen epäsäännöllisesti mittaillut sokeriarvoja siitä asti. Arvot on olleet tähän asti erinomaisia, mutta viimeisen viikon aikana on 4/5 paastoarvoa ollut vähän koholla. Soitin noista neuvolaan, josta konsultoitiin Kätilöopiston diabeteshoitajaa, joka konsultoi lääkäriä, joka päätyi siihen että tilanne pitää tsekata, vaikka se 36+0 vauvan kokoarvio olikin ns. normaali. Kuulemma tässä lopussa vauva voi kasvaa hurjaa vauhtia jos sokereissa on häikkää. Jää nähtäväksi mitä tässä nyt tapahtuu, käynnistykseen ainakaan tästä syystä en ollut yhtään varautunut. Ei sitä tosin välttämättä tapahdukaan. Esikoinen mulla oli 3,8 kg ja syntyi 40+5.

Millimama & Pip 37+4
 
Kiitos Millimama!

En oikein tiedä mitenkä menee. (n) Joko oon tulossa kipeäksi tai sitten ennakoin synnytystä. Mutta kun oon ensi kertaa asialla en oikein tiedä kumpaa o_O Tällä viikolla oon potenut huonovointisuutta useampana päivänä mutta en välttämättä edes joka päivä. Tänään on toista iltaa pää kipeänä. Oltiin alkuviikosta mökillä pari päivää ja siellä sain hypätä vessas normaalia ahkerammin ja saunan jälkeen juilaisi muutaman kerran mutta ei mitään jatkuvampaa. Yöt on alkanut olemaan inhoja kun en saa nukuttua, heräilen, valvon. Viime yö meni itkies ja murehties. Kunnon supistuksia ei ole tullut mutta välillä todella lieviä menkkakipuja, rasitukses tulee masun kovettumisia, jotka välillä tuntuu ilkeiltä mutta eivät tunnu mahan alaosassa. Mies alkaa valmistautumaan yliajalle. :whistle: Huoh...
Lääkäri arvioi vauvan olevan LA 3500g, se olis ihan riittävä, saati jos mennään yliajalle!!(4000g?):eek: Alkaa pikkuhiljaa iskemään lievä paniikki, päivät alkaa olemaan lopussa.

Mitenkä teillä muilla menee?

astrea 38+6(vielä reilu puoli tuntia)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Minäkin viimein sain inspiraation kirjoitella vauvan kotiutumisvaatteet on suunnilleen pakattu kuten myös sairaalakassi. Sitä kyl pitää vielä täydentää sit lähdön hetkellä.

Kyllä tämä loppuaika on kirjaimellisesti yhtä odotusta. Olo on ihan kohtuullinen, supistaa usein ja välillä jo ihan säännöllisestikin mutta kai se kuuluu asiaan. Ärsyttää jo vain jotenkin tämä jatkuva olotilan tulkinta et joko pitäis lähtä vai ei! Mun aiemmat synnytykset on ollut todella nopeita joten senkin puolesta jännittää et tajuanko lähteä ajoissa. Neuvolastakin suosittelivat ambulanssia tilaamaan kun tuota matkaankin synnärille on jonkin verran.

Yöt tässä loppuajasta minustakin ovat pahinta. Vessassa saa käydä parhaimmillaan alle tunnin välein, sit heräilee muuten vain ja välillä ei enää saa unta! Tuntuu että koko ajan on väsynyt vaikka kuinka nukkuu. Minä kyllä odotan niin sitä synnytyksen jälkeistä aikaa kun saa nukkua ilman vessareissuja ja mahaa

Meillekin odotellaan isokokoista vauvaa, painoi jo lääkärineuvolassa 36+5 noin 3300 grammaa et varmaan päästään yli neljän kilon. Toivon kyllä ettei kovin pitkälle yliajalla menis just tuon koonkin puolesta.

Jännittävä loppuodotusaikoja kaikille
Isabella ja nappula 38+1
 
Täällä kyllä ärsytys huipussaan.
Omanapailen tässä heti alkuun nyt kunnolla.
Eli mä oon alkanu supistella eilen klo 20 aikoihin, nukahdin kun oli sen verran vaimeita ja epäsäännöllisiä. Mähän olen epäsäännöllisesti supistellut jo viime viikon la saakka.
Noh, 01.30 mä joudun nousta ylös ja ottaa panadolia kun supistuksen tulee 10min välein ja on kipeitä.
Koitan nukkua, ei tuu mitään, pyörin ja supistelee, kolmen aikaan nousen ylös ja alan virkata, samalla kännykästä supistusten välejä laskien. Alle 5min. Ja supistuksen kesto 1,5min noin.
Viideltä meinaan soittaa sairaalaan mutta meenki eka herättää miehen, mies hieroo selkää ja kellottaa supistuksia. N. 3min välein ja tosi kipeitä.
Seiskalta soitan sairaalaan ja käskevät näytille, soitan anopin pojille hoitajaksi.
Klo 8 ollaan käyrillä, supistuksia tulee mutta eivät piirry käyrällevaikka ovat tosi kipeitä.
Vauvan syke hakkaa 190-200.alkavat pelotella että vauvan sykkeet epänormaalit, voi olla infektio. Kohdunsuu auki kahdelle sormelle ja kanavaa vähän jäljellä. (2viikkoa sitten kohdunsuu pehmeä ja kanavaa 1-1,5cm)
Multa otetaan verikokeet ja ne on puhtaat. Uudelleen käyrälle ja sykkeet 140. Kovista supistuksista piirtyy ehkä joka kymmenes.
Käsketään kotiin ja kuumaan suihkuun jos vielä supistaa. Kuulemma niin epäkypsä tilanne, että ei varmaan viikkoihin tapahdu mitään! Ja supistuksetkaan ei ole tarpeeksi riittäviä. Pitäis kuulemma olla jotenkin enemmän kovia. (n) Mä luulin et riittää ku sattuu ja kotikonstit ei riitä?
Klo 10.30 kotiin, Kuuma suihku ja lisää panadolia naamaan, sain kaksi tuntia nukuttua.
Olo on tokkurainen ja vuodan verta tutkimuksen jäljiltä, uskoakseni se kuuluisa tulppa ois ny lähdössä. Niin ja edelleen supistellaan klo 17.30 säännöllisesti. Mut ilmeisesti nää on vieläkin vääränlaisia...

Tiistaina neuvola, saapa valittaa.

Inkku ja Esko 37+4
 
Huijui InkeriIisakki! Kuulosti todella erikoiselta!! Mä varmaan olisin ihan paniikis ja lopussa tuollaisesta kohtelusta! Ymmärsin kirjoituksestas niin, että mä olisin ollut jo paljon aiemminkin kolkuttelemas synnärin ovea ja ainakin täällä patistellaan jälleensynnyttäjiä jo aiemmin näytille. Ihme juttu ettei supistukset oo näkyny koneella, onkohan se ollut kunnolla paikoillaan?

Tsemppejä!
 
Huijui InkeriIisakki! Kuulosti todella erikoiselta!! Mä varmaan olisin ihan paniikis ja lopussa tuollaisesta kohtelusta! Ymmärsin kirjoituksestas niin, että mä olisin ollut jo paljon aiemminkin kolkuttelemas synnärin ovea ja ainakin täällä patistellaan jälleensynnyttäjiä jo aiemmin näytille. Ihme juttu ettei supistukset oo näkyny koneella, onkohan se ollut kunnolla paikoillaan?

Tsemppejä!
Mulla ei oo oikeestaan ikinä näkyny supistukset käyrillä. Edellisissäkään raskauksissa.
Nyt väittäisin että iski anturin liian ylös. Mun kohtu on tosi alhaalla.
Noh, ihan sama. Nyt sain nukuttua kymmenen tuntia ja tuntuu että oon kuin uusi ihminen. Eilinen tuntuu pahalta unelta.
Nyt tulee taas supistukset vaimeina ja epäsäännöllisinä, eli ollaan normaalitilassa. Luulen että seuraava tollanen supistelusessio on jo sitten sairaalaan jäämisen paikka, luulis et aukee loput nopsaan..
Tällä hetkellä ei mitään hätää ja olen oikeestaan ihan mielellään kotona, eilinen oli kyllä niin sekava päivä, että toivon että vauva ei päätä syntyä yöllä. Mä näköjään tarvin unet ollakseni ees jollain lailla mukana tässä touhussa. :D
 
Heissuli! InkeriIisakki tsemppiä loppu rutistukseen ;).

Täällä iski sit lauantaina mahatauti. Kivut palleassa oli jo niin kovat yöllä että toivoin suorastaan että synnytys käynnistyis ja pääsis sairaalaan :(. 5 aikaan aamuyöllä sain sit vielä oksennettua kunnolla. Sit sain nukuttua reilun tunnin putkeen. Vauvelikin "auttoi" tilannetta potkimalla kovasti ylävatsaan :mad:. Noh tänään jo ruoka maistunut ja olo normalisoitunut. Nyt sit oottelen millon kaksoset aloittaa. Nyt en oikein osaa muuta kun odottaa h-hetkeä. Mihinkään ei oikein osaa tarttua vaikka rv:t ei ole kun 35+2. Tulee mulle pitkä aika odottaa.
 
Toivottavasti siellä on Nicci jo toivuttu vatsataudista, ja kaksoset olis jotenkin säästyneet taudilta?

(.) Mä kävin tänään (38+3) Kättärillä siellä kokoarviossa. Pikku-ukko nyt n. 3,3 kg eli just keskikäyrällä. Ei siis ole tän arvion perusteella sokerivauva tai erityisen iso muutenkaan. Lapsivettä sopivasti ja virtaukset normaalit. Hyvät oltavat siis vauvalla :)

Kohdunsuu pari senttiä auki, kaulaa vajaa 2 cm, vauvan pää syvällä kanavassa. Kuulemma jos käynnistää pitäisi niin kalvot saisi hyvin puhkaistua. Mutta ei siis mitään syytä käynnistää tässä vaiheessa, sokereiden takia kuitenkin varattiin vielä uusi käynti 40+3, jos silloin vielä ollaan yhdessä kasassa.

Kyllä odottavan aika alkaa olla pitkä...

Mitä kuulu astrealle??

Millimama & Pip 38+3
 
Edelleen yhtenä kappaleena. o_O Ei kunnon supistuksia kuulu, ei näy. Kävelles puristaa, nipistää, on unto lähtenyt alemmas ja lantios tuntuu painetta mutta ei niitä kaivattuja kunnollisia supistuksia tule!! :confused: välillä on menkkamaisia tuntemuksia. Huomenna on 39+6 ja aamulla neuvola. Nyt on tullut alun oireista takaisin väsymys ja jatkuva nälkä, alkaa jännittämään että jos tää menee tosi pitkäksi niin millainen jätti tuolla lymyääkään kun lasketun ajan painoarvioksi annettiin 3,5kg kun syön koko ajan(oikeasti).
 
Edelleen yhtenä kappaleena. o_O Ei kunnon supistuksia kuulu, ei näy. Kävelles puristaa, nipistää, on unto lähtenyt alemmas ja lantios tuntuu painetta mutta ei niitä kaivattuja kunnollisia supistuksia tule!! :confused: välillä on menkkamaisia tuntemuksia. Huomenna on 39+6 ja aamulla neuvola. Nyt on tullut alun oireista takaisin väsymys ja jatkuva nälkä, alkaa jännittämään että jos tää menee tosi pitkäksi niin millainen jätti tuolla lymyääkään kun lasketun ajan painoarvioksi annettiin 3,5kg kun syön koko ajan(oikeasti).
Sulla on sit ihan samoja oireita kun mitä mulla nyt. :D Tosin nyt en saanu nukuttuu ku selkään koskeen niin paljon et meinaa välillä itku tulla. Mulla on just semmonen olo että en enää jaksais odottaa yhtään..

Mites muut jakselee? :)

elinahenna ja vötkylä 38+5
 
Astrea, meillä painoarvio oli tuota luokkaa jo 37+6. :D
Ei meilläkään näytä siltä että ois kauheen pian tulossa.

Ollaan nyt hypätty tiistaina toiseen otteeseen synnärillä. Taas niiden sykkeiden takia. Mut vauvalla ei hätää. Lääkäri ultras ja sano et laskettuna ollaan piirun verran alle nelikiloisia. Ultrassa pojaksi varmistui nappula. :love: Muuten vauva vastats viikkoja mut sääret on pitkät ja vastas viikkoa 39+0. Selittää että miksi äipällä kyljet hellänä. :LOL:
Mut vauvan pää ei ookkaan kiinnittyny, vaan edelleen heiluteltavissa, lääkäri ois halunnu kalvoja pyöräyttää, mut vaikka oli kahdelle sormelle auki niin käytävää kolmisen senttiä ja ei vaan yltäny kuulemma. Käski tulla puoliksi makailevassa asennossa jos vedet menee. o_O Luulin ettei niin enää tehdä..?

Nyt menee yöt särkylääkkeiden voimalla sillä mulla on ihan hirveesti just öisin supistuksia ja kovaa menkkamaista jomottelua. Oon kuitenkin henkisesti valmistautunut meneen yli lasketun, koska lääkäri sanoi että on todennäköistä.

Ei mulla toki mikään kiirus vielä oo, ei jotenkin oo ees kauheen kärsimätön olo. Lieneekö syynä se kun synnärin vastaanotolla ollessani sinne tuli kovissa synnytyskivuissa oleva nainen, itteä rupes vähän ahdistaan ja mies valahti ihan kalpeaksi. Tuli sellanen olo, että "jep, eipä täs mikään kiire oo, saako mennä kotiin nauttimaan näistä 'suppareista'?" :p

Inkku ja koipeliini-Esko 38+2 (sama rv kun mun esikoinen syntyi, käynnistäen toki.)
 
InkeriIisakki, eikö se makaava asento oo just silloin jos vedet menee ja vauvan pää ei oo kiinnittynyt ettei vaan tulis sitä napanuoran luiskahdusta?

Mä en oo noita särkylääkkeitä tarvinnu vielä ja on aika korkea kynnys ottaa niitä muutenkin.

(.)Oli aamulla se neuvola. Hb oli noussu yli 120 ja täti "antoi luvan" synnyttää (y) sykkeet kuului (125-135) ja niiden perusteella povas poikaa. Neuvoi käymään kävelyllä (niin kuin en tekisi sitä jo), nojaamaan pöytään tai olemaan kontillaan, saunomaan, seksiä ja ihan vain leffailtaa kevyiden herkkujen kera. Varas nyt kuitenkin varmuudeksi ens torstaille uuden ajan että voi kirjoittaa lähetteen polille tarkistukseen. Tää aamupäivä ollaan nyt sit käyty kävelemäs, kaupas ja nytkin heijaan jalkojen päällä lantiota. Pari kertaa on tuntunut just oikeassa kohdassa vihlontaa ja painetta mutta het kun liike loppuu, loppuu tuntemuksetkin. Seuraavaksi taidan kokeilla pikku päikkäreitä jos sellainen rentoutuminen auttais...:sleep:

Astrea 39+6
 
Pikainen päivitys...
Käytiin eilen illalla synnärillä istumas 6tuntia kun kotona hulahti ruskeaa, vanhaa verta. Noin pitkä aika sen takia kun lääkäri ei ehtinyt tarkistaa aiemmin mua! Oli muutama kiireellinen synnytys samaan aikaan.

Ylläri pylläri, käyrät näytti että mulla oli 7minuutin välein suppareita! En niitä siinä vaiheessa vielä tunnistanut mutta illan edetes niihin alkoi tulla hiukan voimaakin mutta eivät tihentyneet.

Vihdoin kun lääkäri ehti katsomaan niin teki ronskin sisätutkimuksen ja totes että enskertalaiseksi paikat on yllättävän kypsät! Tarkisti vielä ultralla sisältä ja päältä istukan ja vauvan kunnon, painoarvioksi antoi 3,3kg. Kun mies vielä tarpeeksi tivas että koska tää sen mielestä tulee niin arvioi että päivän parin sisällä mennään takaisin.

Niitä kunnollisia polttoja odotelles...
Astrea ja unto 40+0 POX
 
Pikainen päivitys...
Käytiin eilen illalla synnärillä istumas 6tuntia kun kotona hulahti ruskeaa, vanhaa verta. Noin pitkä aika sen takia kun lääkäri ei ehtinyt tarkistaa aiemmin mua! Oli muutama kiireellinen synnytys samaan aikaan.

Ylläri pylläri, käyrät näytti että mulla oli 7minuutin välein suppareita! En niitä siinä vaiheessa vielä tunnistanut mutta illan edetes niihin alkoi tulla hiukan voimaakin mutta eivät tihentyneet.

Vihdoin kun lääkäri ehti katsomaan niin teki ronskin sisätutkimuksen ja totes että enskertalaiseksi paikat on yllättävän kypsät! Tarkisti vielä ultralla sisältä ja päältä istukan ja vauvan kunnon, painoarvioksi antoi 3,3kg. Kun mies vielä tarpeeksi tivas että koska tää sen mielestä tulee niin arvioi että päivän parin sisällä mennään takaisin.

Niitä kunnollisia polttoja odotelles...
Astrea ja unto 40+0 POX

Oi, miten jännään Astrea!
Täällä nyt ootellaan kuumeisesti uutisia, josko pian saadaan eka vauva tähän meidän pikkuruiseen ryhmään. :love:

Itellä kauhee tuskastuminen päällä kun suppareita tulee säännöllisesti ja varsinkin öisin, niiden seurana menkkamaista kipuilua.
Mutta ei satu tarpeeksi. Plääh.
Näistä saa lähinnä vaan vatsan sekaisin ja oksettavaa oloa. :unsure:
Suppareiden luonne on ehkä muttunut sitkeämmäksi, kun ennen sain lähteä vaikka autoon istumaan tai sängyssä etsiä hyvän kylkiasennon ja tadaa, supparit vaimentui ja hiipui. Mutta nyt ei saa rauhaa ees niissä. Jokseenkin tuskainen seinäjoen reissu takana. Takas tullessa supisteltiin ja antaumuksella.
Nyt kotona taas vähän rauhoittui tilanne.

Inkku ja esko 38+3
 
Moi. Jännään täällä joko syntynyt eka vauveli?

Mökiltä kotiin vaikka keli mitä parhain o_O. Isännän työt estää vapaa-ajan. En oikein pärjää yksin noiden kahden viikarin ja mahan kanssa rannalla yksin. To-pe oli täälläkin aikamoisia suppareita. Piti ihan soittaa jo siskolle että varautuu. Niin meillähän lähtee jompikumpi mun siskoista mun mukaan synnärille. Miestä EN ota :LOL:. Viimeksi alkoi näyttää naama jo alkumetreillä valkealta joten passitin sen isien huoneeseen, etten ite hermostu. Se oli silmin nähden järkyttynyt jälkeenkin päin. Onneksi oli sovittu että äitini lähtee varalta mukaan myös jos kaksosten synnytys venyy yms. Että on sit joku jonka kans vaihtaa. Noh äitini puri hampaan poikki siinä rytäkässä. Huomas vasta seuraavana päivänä :D.

Onneksi on noita vaihtoehtoja. Antaa isin jäädä lastenhoitoon.

Nicci rv 36+1
 
Oi, tuhannesti onnea pienestä tytöstä astrea!! Sehän meni tyylikkäästi vain viitisen tuntia yli lasketun päivän :) Synnytyskertomusta odotan innolla, kun/jos jaksat semmoisen jossain vaiheessa meille jakaa.

Toi on kyllä Nicci hienoa, että sulla on miehen tilalle vaihtoehtoja tukihenkilöksi synnytykseen. Varmasti saat tarvitsemaasi tukea paremmin, ja isällä on tärkeä tehtävä kotona :)

Mulla oli ekassa synnytyksessä sekä äiti että mies mukana, molemmista oli kyllä mahtavasti tukea. Tällä kertaa mukaan lähtee vain mies, joka tosin ei puhu suomea kuin auttavasti, joten pitää itse olla skarppina mitä siellä kätilöt sanoo :) Viimeksi Kättärillä vain yksi viidestä kätilöstä puhui sujuvaa englantia, vaikka etukäteen meille sanottiin, että käytännössä kaikilta se onnistuu.

(.) Perjantaina jo luulin, että lähtö saattaa alkaa lähestyä. Mutta eipä sittenkään. Menkkamaisilla kivuilla alkoi, ja myöhemmin äityi ihan kunnon suppareiksi, ensin etupuolella ja sitten myös selän puolella. Mutta niin ne vaan rauhoittuivat, enää tulee heikompia harvakseltaan. Sitä kuuluisaa limatulppaa on tullut reilusti, mutta niin sitä on tullut silloin tällöin jo joidenkin viikkojen ajan, eli sitä en pidä juuri minään. Odotus jatkuu, ja onhan tässä vielä laskettuunkin reilu viikko aikaa...

Millimama & Pip 38+6
 
Oi onnea astrea!!! :love:
Ihanaa että meidänkin ryhmään tuli eka vauveli. Täälläkin ootellaa synnytyskertomusta kun ja jos sellasen jaksat naputella.

Taitaa kaikilla olla vähän valmiuksia jo lähteä tuonne synnärin suuntaan, tai siltä se kuulostaa. Jännä nähä että kuka seuraavana. :p

Limatulpasta, mulla ei mitään hajuakaan tuon irtoamisesta. Silloin viimeviikolla oli veristä vuotoa sen sunnuntaisen tutkimuksen jälkeen ja nyt on just limaisuus lisääntynyt.. Ei silti selkeesti mitään tulppamuodostelmaa. Joka siis kaiteti on isompi möykky?
En kyl muista moisia myöskään esikon tai toisenkaan tenavan kohdalla.joten se ei sitten oo irronnu...

Muoks. Äsken tekstiä jo muokkasin, mut sitten se hukkas mun muokkaukset.. Plääh.

Eli Nicci, hyvä homma että sulla on vaihtoehtoja tuonne synnärille mukaan. :)Ite oon tyytyväinen siihen, että ukko aikoo tässäkin synnytyksessä lähtee mukaan. Itellä kun ei muita vaihtoehtoja ole vaan sit täytys ottaa doula.
Meillä ukko on aina ollut synnytyksessä hikinen, totinen ja kalpea. Hyvin vähän hymyilyttää. Kuulemma pahinta on kuunnella mun kipuitkua joka yleensä synnytyksessä on liittynyt oksitosiinitippaan.

(.) en usko, että synnytään ensviikollakaan, supistuksista ja oloista huolimatta. :cautious:Uskon että menee yli. Välillä vähän ärsyttää, varsinkin kun on nukkunut liian vähän ja joka paikkaa särkee.
Esikoisella ens viikko viimeinen ennen ekaluokan alkua, joten ainakin yks hoplop-keikka on tiedossa.
Sitten alkaakin myös miehellä kesäloma 10.8. Ja saa vähän viettää enemmän aikaa yhdessä.
En kyl tiedä miten paljon, näillä näkymin esikolla on 2-3kertaa viikossa judoharkat ja lisäksi alkaa pianotunnit. :eek: Puuh. Onneksi mies hoitaa kuskauspuolen.
 
Viimeksi muokattu:
astrealle onnea!!

limatulpasta, ois kiva tietää iteki et millanen se niiku on.. :eek:

Nicci, onneks sulla on noita vaihtoehtoja :)

InkeriIisakki, eii välttämättä mene yli, saattaa olla että lähtö tulee äkkiä :)

Miulla on tänää ollu koko päivän vähä kivuliaampia supistuksia kuin mitä yleensä ja muutenki on tässä ollu pari päivää hirmu itkuherkkä ja tooodella väsyny vaikka nukkuiski montkytyks tuntii yössä.. toivottavasti nää vain enteilis että synnytys olis lähellä.

39+0 POX
 
Kiitos onnitteluista! Käyttää tilaisuus hyödyksi kun tyty nukkuu vihdoin rauhas omas kömmelis.

Elikäs..
Lauantaina käytiin normaalisti koiran kans lenkillä ja koko ajan kiristeli. Vaatimalla vaadin että käydään vielä ruokakaupaskin iltapäivällä. Tavattiin kaveri kahvilla siinä samalla ja silloin aloin tuntemaan supistuksia, osan tunnisti jo kunnollakin. Viideltä oltiin kotona ja aloin kellottelemaan välejä ja kestoja. Täs vaihees välinä oli 3-5min ja kestot minuutin luokkaa. Arveltiin että lähtö tulee jossain vaiheessa niin kävin kuumas suihkus ja taisin ottaa panadolinkin, vaikka kovuutta supistuksilla ei ollut juuri mitään. Kymmenen jälkeen soitin synnärille ja kävin uudestaan kuumas suihkus, supistukset alkoi kovenemaan mutta vieläkään en edes ähkinyt, täs vaihees välinä oli 2-3minuuttia. Kahdeltatoista ne sitten koveni niin että jouduin puhaltamaan ja ähkimään. Klo 00.40 mies tuumas että nyt lähdetään ja yhdeltä oltiin sit synnärillä. Käyrillä käytiin ja tehtiin sisätutkimus. Käyrät näytti väliksi 4min ja kohdunkaula oli vielä kaukana. Sen vuoksi sainkin kahdelta lihasrelaxantin ja se auttoikin kolmeen asti. Se piikki veti kyllä pöntön ihan sekaisin, kävelin pitkin seiniä. Yritettiin levätä perhehuonees ja kolmelta olin sen verran tuskainen että sain kipupiikin. Sillä mentiin puol neljään asti, konttasin vessaan koska sattui niin helkutisti. Pyysin miestä soittamaan kelloa ja kätilöt tulikin heti paikalle. Istuin pöntöllä ja itkin kun sattui niin, tuli jo ponnistamisen tarvekin. Kätilöt tuumas että lähdetään saliin että saan jotain kivunlievitystä. Pyörätuoliin pääsys ja saliin meno kesti niin kauan että kello oli neljä kun oltiin salis. Siellä todettiin että oon ihan auki ja saan alkaa ponnistamaan, mitään kivunlievitystä ei voida enää antaa. Eppariin tehtiin kuulemma pieni viilto. Ponnistamisen hankaluus oli mulla siinä että suunta mihin piti ponnistaa aiheutti eniten kipua. Pidin silmät kiinni koko ajan että pystyn keskittymään ja koko ajan kuuntelin vauvan sykkeitä ettei ne vaan katoa. Tytsy syntyi klo 5.12, mies sai katkaista napanuoran. Mua kursittiin jonkin verran kasaan ja saatiin olla salis kolmisen tuntia. Sitten mua patisteltiin vessaan ja suihkuun. Koska olin saanu kohtua supistavaa lääkettä mun oli huono olo ja ekaks oksensin. Pissaamisesta ei tullut mitään. Suihkussa olin kyykyssä kun pystyssä en pysynyt, verenpaineet oli laskenut alle sataan. Aamupalan oksensin pois ja osastolla pyysinkin tipan kun mehukin oksetti.

Vaikka tarina kuulostaa paikka paikoin kamalalta niin mitään en vaihtaisi. En ehtinyt saada kivunlievitystä mutta ei mun tarvinnut toisaalta kärvistelläkään puolta päivää, vaan kovat kivut rajoittui noin 5 tuntiin. Henkilökunta oli mukavaa, mies sai olla koko ajan mukana (mikä oli miehellekin tärkeää), typy on terve, haavat paranee.

Onnea seuraaville!

astrea & untotar 1vrk
 
Ai joo, limatulpasta. Mäkin mietin sitä loppuaikana että onkohan se mennyt jo vai ei? Ei ollut. Mulla se meni viimeisellä vessareissulla ennen salia, jäi siteeseen. Se oli sellainen noin 2*5cm klöntti, muistutti rakenteeltaan ehkä liivatemöykkyä. Mulla se oli läpinäkyvän ruskea/melkein musta. Johtui varmaan siitä verestä jota olin vuotanut pari päivää ennen. Mutta varmaan niitä on monenlaisia mulla vain oli nyt tollanen.
 
ONNEA ASTREA JA KOKO PERHE(y)

Juu täytyy olla onnellinen, että itsellä on näitä apujoukkoja. Ei tarvii vierasta ihmistä miettiä tueksi.

Limatulpasta sen verran viime raskaudesta että mulla alkoi tulee päivä ennen sovittua käynnistystä. Oli juurikin erittäin sitkeää ja liivatemaista, niin kun joku kuvaili. Toisillahan voi tulla ihan veristä/ruskeaa vuotoa kuulma. Ja taisihan astreallakin vuodella. Mutta niin kuin on todettu etyä tulppa voi irrota kauan ennen ;).

Minäpä varasin tänään vyöhyketerapiaan ajat. Nyt pe tehdään sellainen kipuja ja oloa rentouttava käsittely ja sit 4 pv ennen la:ta (jos tarvii) tehdään kohtua valmistava ja käynnistävää hoitoa. Terapeutti kertoi että oli 3 äidille tehnyt nämä heinäkuussa ja kaksi heistä oli synnyttänyt muutaman päivän sisään. Tiiä sitten johtuiko tuosta mutta kokeilla aioin minäkin:LOL:

Mites muilla? Onko oloja että ois hetki käsillä?

Nicci rv 36+2
 
ONNEA ASTREA JA KOKO PERHE(y)

Juu täytyy olla onnellinen, että itsellä on näitä apujoukkoja. Ei tarvii vierasta ihmistä miettiä tueksi.

Limatulpasta sen verran viime raskaudesta että mulla alkoi tulee päivä ennen sovittua käynnistystä. Oli juurikin erittäin sitkeää ja liivatemaista, niin kun joku kuvaili. Toisillahan voi tulla ihan veristä/ruskeaa vuotoa kuulma. Ja taisihan astreallakin vuodella. Mutta niin kuin on todettu etyä tulppa voi irrota kauan ennen ;).

Minäpä varasin tänään vyöhyketerapiaan ajat. Nyt pe tehdään sellainen kipuja ja oloa rentouttava käsittely ja sit 4 pv ennen la:ta (jos tarvii) tehdään kohtua valmistava ja käynnistävää hoitoa. Terapeutti kertoi että oli 3 äidille tehnyt nämä heinäkuussa ja kaksi heistä oli synnyttänyt muutaman päivän sisään. Tiiä sitten johtuiko tuosta mutta kokeilla aioin minäkin:LOL:

Mites muilla? Onko oloja että ois hetki käsillä?

Nicci rv 36+2
Voi ku oliski semmone olo.. :D Ennemmi tuntuu vaan siltä että menee reippaasti yliajalle. Äh, turhauttavaa kun mulle on viimeset 3 viikkoo sanottu että "kohta se tulee, ei tarvii enää pitkään odotella", mutta tässä sitä ollaan. :/ No, huomenna olis neuvola ja kattoo mikä sit tilanne.
 
Onnea astrea!

Minulla jäi sitten kokonaan raskausaikana tänne kirjoittaminen, sillä odottamaani ns. parempaa ajankohtaa kirjoittamiseen ei kerennyt tullakaan, vaan piti lähteä synnyttämään :) Olin menossa suunniteltuun sektioon lantion ahtauden takia heinäkuun lopussa, mutta pikkuinen poika päättikin haluta maailmaan 25.7. raskausviikolla 38 + 4. Aamuyöllä alkoivat supistukset ja siitä pikkuhiljaa lähdimme sairaalaan. Mulle laitettiin tippa, jotta supparit loppuisivat ja sain myös pillerin, jonka ois pitänyt viiä supistukset, mutta eipä auttanut mitään. Synnärillä oli tosi täyttä tuolloin ja kiire sen mukainen, joten itte arvelemme, että pelasivat vain aikaa, jottei ihan heti aamulla tarttennu lähtee minnuu leikkaamaan... No, sainpahan nautiskella supistuksista ennen sektioon menoa; sillä tavoin olin toivonutkin, että luonnollisesti synnytys käynnistyisi, jolloin sekä vauva että oma keho ennättäisivät tajuta, että kohta synnytetään. Hieman vain oli ikävää kärvistellä suppareissa, kun oli karmea jano ja nälkä, kun mitään ei saanut enää suuhunsa laittaa, kun sektioon oltiin joka tapaukessa menossa... Mutta sitten lopulta vähän ennen puoltapäivää siirryttiin leikkaussaliin ja mieskin sai lähteä mukaan kädestä pitämään. Pikkuinen poika saapui maailmaan puoliltapäivin painaen 2740 g ja pituutta 47,5 cm. Paljon tummaa tukkaa, kuten oli isosiskollakin syntyessään :)

Tällä kertaa sektiosta toipuminen on sujunut käsittämättömän hyvin (ekalla kerralla oli karmeeta, kivut hurjat ja lopulta paljastui tulehdus haavan alta, mikä ei tietystikään päällepäin näkynyt). Myös vauva voi hyvin, vaikka aluksi paino putosi hieman liikaa. Nyt, kun maitoa tulee hyvin, vauvan paino on lähtenyt nousuun, mutta pikkuista pitää aina välillä herätellä syömään :)

Anselmiina ja pikku-ukko 10 vrk
 
Onnea Anselmiina!

Me päästiin tänään kotiin! Vaikka sairaalas sai keskittyä täysin vauvaan ja sen hoitoon niin on se silti kiva olla kotona. Eilen posahti rinnat täyteen maitoa ja on hiukan kipeää touhua nyt imettää kun typy ei meinaa saada toisesta rinnasta kiinni ja toisesta on saanut pään araksi. :X3: Jospa se tästä, mies kävi hakemas kaupasta nännikumit.(y)

Astrea ja untotar 3vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama

Yhteistyössä