Elovauvat 2015 *kesä-elokuu*

Paljon onnea Anselmiina! Hieno kuulla, että olet jo toipunut hyvin :)

Ja kiva kuulla astrea, että olette päässeet kotiin! Toivottavasti rintakumeista on apua imetyksessä. Muista myös rasvailla nännejä ahkerasti, itse totesin viimeksi lanoliinin parhaaksi rasvaksi :)

Limatulppa on mulla ollut nimenomaan semmosta hyytelömäistä "klönttiä", sitä nyt tullut tosiaan jokusen kerran. Viimeksi 12h ennen vesien menoa tuli sitten ihan rytinällä sitä, vessapaperissa monella pyyhkimiskerralla semmonen etanan kokoinen (yök! :D) köntti kirkasta/vähän kellertävää limaa, jossa pienen pieniä veriviiruja.

(.) Niin, niistä oloista...Eipä voi kehua, lähinnä kiukuttaa ja ärsyttää kun ei mitään tapahdu. Ja sitten kiukuttaa ja ärsyttää enemmän, että miksi pitää olla näin malttamaton :D :D
FB-ryhmään syntyi tänään yksi vauva, ja se sai taas niiiin toivomaan, että tämä omakin tajuis tulla ulos ennemmin mieluummin kuin myöhemmin...
Mutta menkkamaisilla juilimisilla ei kyllä synnyttämään lähdetä, joten ei ole oloa, että h-hetki olis ihan käsillä.
Huomenna viimeinen neuvola ennen laskettua, ja tuskin sinne enää sitten menenkään vaikka mentäisiin yli la:n. Mulla kun on lääkäriaika Kättärillä 40+3, jos sinne asti päästään eli joudutaan :)

Mä meinasin ens viikolla - jos ei vauva ole syntynyt - mennä tällaiseen synnytyksen stimulointihoitoon:
"Synnytyksen stimulointihoidossa käytetään akupunktiota, hierontaa, vyöhyketerapiaa, energian kanavointia sekä synnytystä stimuloivia eteerisiä öljyjä. Kaikki tämä tähtää äidin oman hormonitoiminnan lisäämiseen sekä energian virtauksen harmonisoimiseen. Hoidon jälkeen voin myös piirtää tärkeimmät akupainantapisteet äidin iholle, jolloin kumppani voi jatkaa akupainantapisteiden hoitoa kotona. Hoito tehdään raskausviikon 40 jälkeen."

Millimama & Pip 39+1
 
Viimeksi muokattu:
No niin. Neuvolasta just kotiuduttu. Tilanne tätin mielestä se että hetki mikä hyvänsä voi tulla lähtö. Kirppu on todella alhaalla ja kokeili liikkuuko pää vielä eikä oikein osannut sanoa että onko kiinnittynyt vai irti vielä. Noh tietysti voi vielä kestää aikaa mutta mutta... Ensi tiistaina uus neuvola ja ultra sit 17.8 jos tarvis vielä. Liiketarkkailua nyt pari kertaa päivässä ainakin. Huh kun rupes jännittää :confused:. Rv:t kuitenkin vasta 36+4
 
Pakko kirjoittaa jotain ennenkuin ketju tippuu kakkossivulle. :eek:

Itellä ollut nyt hiljaista kun ollaan vaan odotusasemissa, eli kellotetaan suppareita ja kokeillaan saada niitä jollain kovemmiksi.
Facebookkiin jo kitisinkin että kärsin todennäköisesti pitkittyneestä avautumisvaiheesta. Eli nyt oon taas aktiivisesti supistellut tiistaista saakka. Mun supistukset on napakoita ja mm. Istuessa ja seisaallaan kivuliaita.
Mutta ei riittävän.
Ja nää ei juuri tee muuta kuin pehmitä kohdunsuuta, eli en voi sanoa että tässä ees avaudutaan. Vaikka mistäs tuota toki ite tietäisikään.
Eilinen oli kivulias päivä aamukasista kymmenen minuutin välein, onneksi mun anoppi tuli apuun, puolilta päivin viidn minuutin välein. Olin ihan varma et lähtö tulee, mut ei, kun ne saavuttaa tuon edellää mainitun kivuliaisuuden, ne ei siitä enää kipeydy. Joten panadolia ja kuumaa suihkua ja nukkumaan.
Tänä aamuna supistellaan taas vartin välein ja lähes kivuitta.

Miehellä alkoi kesäloma joten en onneksi ole enää yksin.

Henkisesti tämä on rääkkäystä, mullahan ekat supparit tuli jo kolme viikkoa sitten. Onneksi laskettu lähenee.

Inkku ja Esko 39+3
 
Voi kun inkeri pääsisit nopeesti toimiin niin helpottais olon. Itsekään en jaksais tollasta päivien kipua . Oletko saanut kuitenkin nukuttua hyvin?

Mä kävin eilen vyöhyketerapiassa. Ja ai että teki kipeää . Sain mukaani jos jonkinlaista homeopaatista apua ja kotiohjeet kohtua valmistelemaan. Oli kyllä mielenkiintoinen kokemus. Illalla kovottelikin mahaa kivasti mut ei kipuja. Tänään kirppu on ollut liikkeessä paljon. Sekä kovottelu jatkuu aika ajoin. Seuraava käynti sit 39+3.
 
Astrea: mullakin oli aluksi imettämisen kanssa hankaluuksia, kun rinnat pakkasivat täyteen maitoa, kun maito alkoi nousta. Pikku-ukko tuntui ihan tukehtuvan yrittäessään saada kaikkea maitoa nieltyä. Aluksi hän oli tosi uuvuksissa jo muutaman imun jälkeen ja nukahteli rinnalle. Mulle oli apua, kun lypsin osan maidosta ja sitten juotimme maidon kupin reunalta vauvalle. Nyt tilanne on jo tasaantunut, maito ei enää pakkaannu rintoihin ja pikku-ukko jaksaa nyt imeä tosi hyvin. Rinnanpäihin mulla auttaa hyvin lansinoh, jolla rasvailen monta kertaa päivässä.

Paljon tsemppiä odottajille! Ne viimeiset viikot on kyllä semmoista kitumista ja oottelemista, jotta milloin vauva päättää syntyä ja oma olotila melkoista lyllerrystä.

Vyöhyketerapiaa suosittelen lämpimästi. Itte olen käynyt useita kertoja ja viimeksi kävin nyt kesällä, kun levottomat jalat olivat tosi inhottavat. Hoidosta oli apua levottomiin jalkoihin ja sain nukuttua huomattavasti paremmin. Vyöhyketerapeuttini kanssa oli puhetta synnytyksen käynnistelystä (monet hyötyneet) ja myös synnytyksen käynnistyttyä apua olisi supistuskokemuksen lieventämiseen, eli kipu olisi siedettävämpää ja tuntuisi jotenkin loivempana. Myöskin sektioon mennessä hoito olisi ollut hyödyksi, kuten kuulemma minkä tahansa leikkauksen yhteydessä, mutta mie en nyt sitä kerennyt kokeilemaan, kun synnytys sitten jo käynnistyi. Sain myös suosituksen kokeilla homeopaattista arnica montanaa kivun lievittämiseen ja sektiosta toipumiseen. Niitä sitten nappailin, mutta en osaa arvioida, oliko oikeasti apua vai ei.

Anselmiina ja pikku-ukko 2 vkoa
 
Hei taas kaikki!

Kokeilla taas jos sais jotain päivitettyä kun neiti vetää ensimmäistä yöateriaansa.

Synnytyskertomukseen pitää tehdä sellainen korjaus että mun mielikuva oli että oltais oltu neljältä salis mutta mulla on näköjään tunti kateis tajunnasta ja yks kipupiikki. Eli synnytyskertomuksen mukaan oon saanu kolme piikkiä kaikenkaikkiaan (ei kahta) ja saliin ollaan menty 4.45 (eikä neljältä niin kuin luulin!) ja siitä vajaan puolen tunnin päästä tytsy syntyi.

Perjantaina jouduin uudestaan käymään sairaalas kun alkoi tulla järkyttävän kokoisia hyytymiä ja nousi lämpö! Tulehdusarvo 32 ja hb alle 90! Oli hiukan paniikillinen olo kun kätilö kehotti varautumaan osastolle jäämiseen! No ei onneksi tarvinnut, vielä. Lääkäri repi kalvoriekaleita pois, määräs lääkkeellisen tyhjennyksen (2 cytotecia ja kotiin vielä kolmen päivän kuuri kohtua supistavaa), pari antibioottikuuria ja hyydyttävää lääkettä. Kahden viikon päästä kontrolli, jossa katsotaan joudunko vielä kaavintaan. Sairaalas mulle vielä tiputettiin rauta-annos. En tiedä kumpi aiheutti cytotec vai rauta mutta sain ihan järkyttävän horkan sairaalas, olin kahden viltin alla ja tärisin. Mies yritti keventää tunnelmaa ja tuumas että oon kuin narkkari vieroitukses, ihan kalpea ja tärisevä. :confused: :ROFLMAO:

Meidän nlatäti kävi kattomas likkaa ja ei nyt vielä huolestunut mutta kehotti tarkkailemaan tytön syömisiä, paino ei ollut laskenut liikaa mutta ei ollut myöskään noussut tarpeeksi. Mitä mieltä te ootte jos rinnan lisäksi antais korviketta? Rintakumin käyttö kuulemma kuluttaa niin paljon energiaa että vaikka maitoa tulee ja tyttö syö niin paino ei nouse?

Astrea ja tytsy
 
(.) Heti alkuun omaa napaa...
Laskettu aika tänään, ja kärvistely jatkuu. Kaikki pienetkin oireet ja "merkit" on hävinneet, ja olo on kuin ei raskaana oliskaan. Mitä nyt toi aika massiivinen vatsa nyt muistuttaa asiasta aina välillä :) Nyt lähinnä odottelen torstain lääkärikäyntiä ja kadehdin teitä, joilla vauva-arki on jo alkanut :)

astrea, jos imetys sujuu ja imuote on kunnossa niin kyllä varmaan korvikettakin voi antaa, jos ei paino nouse toivottuun tahtiin. Kunhan muistaa siitä huolimatta imettää ahkerasti, ettei vauva pääse tottumaan pulloon.

Nyt jo unohdin mitä muuta olittekaan kirjotelleet ja puhelimella selailu on niin tökkivää, että täytynee palata asiaan myöhemmin koneella...

Paljon tsemppiä vielä odotteleville ja tuoreille äideille jaksamista!

Millimama & Pip 40+0
 
Millimama joko joko ???? Entäs muut onko tuntemuksia?

Mä kävin neuvolassa taas tänään. Ja siis viikossa olevinaan 2 kg noussu paino :mad:. En kyllä usko vaan laitan lämpimän piikkiin, meinaan et neste kertyy. En tiiä :cry: oli kyllä yllätys. Pissa ok ja verenpaine myös.

Olen huomannu myös et mua itkettäs välillä ja välillä ärsyttää kaikki. On siis ilmeisesti hormoonit aika sekasin yms. Kipuja on jos jonkinlaista yölläkin et unet on mitä on. Ja aah tämä jatkuva vessarumpa ja kun miyään ei sit kunnolla tulekaan. Rv:t vasta 37+3 :unsure:. Tänään ollu oikein masis-päivä ja anoppi/appikin änkää kylään ja kuulma sit vielä ukon kaverikin viel illalla. En nyt yhtään jaksas. Onko muilla tullu tällasia tunteita lopussa vai alkaako mun pää levitä nyt sit jostain syystä?
 
No ei! Tänään kävin synnärillä mutkan, kun eilen illalla alkoi vuoto, josta en ollut ihan varma oliko lapsivettä. Arvelin ettei ole sitä, eikä ollutkaan, mutta tulipahan käytyä tsekkaamassa tilanne. Vauvan pää on niin alhaalla, että se tikku millä testataan onko lapsivettä töksähti päähän saman tien :D Toivottivat tervetulleeksi synnyttämään tällä viikolla, mutta uskon siihen vasta jos se tapahtuu...

Kyllä toi alakuloisuus/ärtyneisyys/mielenkiinnon puute taitaa kuulua tähän loppuraskauteen, samaa on ollut mullakin jo jokusen viikon, toki väliin mahtunut hyviäkin päiviä :) Viimeiset viikot on molemmilla kerroilla henkisesti mulle olleet tosi raskaita, ja varsinkin jokainen päivä nyt la:n jälkeen.

Toivotaan, että saadaan tännekin lisää vauvoja pian! :)

Millimama & Pip 40+1
 
Täällä ei tapahtu mitään... :(
Tänään siis 40+0 meillä ja neuvolassa kaikki ok.

Vauva tulee kun tulee, viikon päästä uus neuvola ja 41+5 ois äitipolille sitten juttelemaan että jos käynnistetään jossain vaiheessa.

Nyt vaan ootellaan.

Toivottavasti muilla alkaa pian tapahtua. :)
 
Joo tutulle kuulostaa tuo loppuraskauden alakulo ja ärtymys. Ittellä oli pinna tosi kireellä ja ärtymyspuuskia tuli useita päivän mittaan. Nyt ihmetelly, että tosiaanko pahin tuosta olosta jäi sairaalaan, kun oikeesti luulin, että pää leviää ja masennusta pukkaa... Vissiin ne hormonit saa aikaan kaikenmoista :LOL: Myös se sai ärtymään, jos liian paljon joutui olemaan ihmisten kanssa tekemisissä.

Astrea, korvikettahan vois kokeilla antaa tuttipullon sijaan mukista, niin ei ainakaan imuotetta sotke tuttipullon käyttö. Lisäksi tiheetä imetystä. Täälläkin yöaikaan imetystä parin tunnin välein (haukotus), mutta päivällä sit ukkeli nukkuu reilun kolmen tunnin unia :)

Jänniä nää poikavauvat - äsken hän pissi omille silmilleen vaipanvaihdon yhteydessä :LOL: Esikoinen tyttö, niin ei mitään ymmärrystä tuosta pissin suihkuamisesta ympäriinsä :ROFLMAO:

Anselmiina ja pikku-ukko 2,5 vkoa
 
Jos ei lasketa lopunajan turhautumista, niin eipä tässä muuta. :cautious:

Viimeyönä sain muutaman kunnon supistuksen, näiden lähes kivuttomien jälkeen nuo tuntui ihanalta.
Jos olisivat jatkuneet tollasina niin varmasti ois vauva lähtenyt syntymään.
Mutta ei niin ei.
Jatketaan kärvistelyjä, noi viime öiset supparit saatiin muuten aikaan sillä kivoimmalla Sllä. :p

Inkku ja Esko 40+3
 
Ei mitään täälläkään, kunhan odotellaan vaan :) Mulla on nyt käynnistysaika sovittu tiistaiaamulle, jos ei tyyppi päätä tulla omia aikojaan ennen sitä. Tilanne onneksi sen verran kypsä, että käynnistys voidaan aloittaa suoraan kalvojen puhkaisulla. Eli joka tapauksessa ei montaa päivää enää!

Vauvan painoarvio torstaina oli n. 3,8 kg eli ei mikään pikkupoika tämä :) Nelikiloista oon tässä koko ajan sanonutkin oottelevani, joten siltä osin ei mitään yllätyksiä. Ja uskon, että hyvin mahtuu tulemaan kyllä.

Miten siellä astrea sujuu vauva-arki?

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille!

Millimama & Pip 40+5
 
Kuin sulla on noin aikaisin toi käynnistys?
Tai no aikaisin ja aikaisin. Eikös sullakin menee se rv 41rikki ennen käynnistystä.
Mä yritän henkisesti varautua todella raskaaseen tulevaan viikkoon, varmaan saa turhautumista tuntea useaan otteeseen.:unsure:
Eikä yhtään auta et ens viikko on anopin vika lomaviikko ja sitten onkin vaikeempi saada hoitajaa vanhemmille lapsille.
Ens viikolla haluaa myös sukulaisia tulla kylään.
Mikä ei siis sinällään haittaa, mut mä en tiedä missä kunnossa tässä on ite. Mieluummin olen tavannut kavereita ym. Kodin ulkopuolella jolloin mun ei tarvi emännöidä.

olen vähän pettynyt omaan kroppaani, kun ei edes yhtä synnytystä saa käyntiin ja vauvaa ulos. Taitaa tulla kolmas käynnistys. :mad:
Ironista on, kun oon koko raskauden hehkuttanut kuinka mulla kerrankin on normaali raskaus. Jos ois ollu kolmas raskausdiabetes/myrkytys, niin oisivat nyt kans maanantaina varmaan jo käynnistelemässä. En sano, etteikö ois hienoa, että kerrankin sai tietää miltä tuntuu olla raskaana ilman noita ongelmia. (y) Mutta, se tarkoittaa, että saattavat päästää mun raskauden yliaikaiseksi rv 42+.

Viime yö tuli valvottua kun näin pahaa unta, että vauva kuoli mahaan kun istukka lakkas toimimasta reilun yliaikaisuuden vuoksi. Ehkä tääkin lisää tän aamuista yliherkkyyttä, se ja nämä pahuksen hyödyttömät supistukset.. :(

Inkku ja Esko 40+4
 
Mullahan on InkeriIisakki se käynnistys radin takia, kun paastoarvot on olleet aavistuksen koholla viimeisen kuukauden. Vauvan koon takia ei käynnistetä, koska on normaalikokoinen, vaan yleisesti sokeritasapainon takia, kun viikkoja on jo tän verran reilusti. En ollut odottanut että käynnistävät koska ei ole jättivauvaa tulossa, mutta ihan hyvä näin :), vaikka toki edelleen elättelen toiveita, että tyyppi lähtisi itsekseen tulemaan ennen käynnistystä. Nyt tosin alkaa aika jo vähän käydä vähiin, vaikka toki tässä ehtisi vielä ennen tiistaiaamua klo. 8 tapahtua vaikka mitä...mutta epäilen. Niin ja viikkoja on siis silloin käynnistyspäivänä 41+1, ettei se nyt ihan hirveän aikaisin ole :D


Millimama & Pip 40+6
 
Tyttö on ihana. Hoitamiseenkin alkaa tulla rutiineja. Vieläkään en ole sisäistänyt että olen oikeasti äiti mutta kyllä niitä onnellisuuden tunteita alkaa tulemaan. Ruokinnasta kun ollaan alettu päästä yhteisymmärrykseen niin kun minä vielä sisäistäisin yösyönnin niin saatais kaikki nukkua! Oon nyt parina yönä herännyt ja onnistunut herättämään vauvankin kun pitänyt tarkistaa hengittääkö hän. Tyttö kun varmaan nukkuisi pidempäänkin mutta rähmäkäpälä-äiti herättää!:whistle:

Tsemppiä teille kaikille! Toivottavasti käynnistykset menee hyvin!!
 
Plääh. Mitäs tänne? Alkaa olla aika ketuttava olo näiden helteiden kanssa. Eilen oli ultra ja pojun painoarvio 3,5 kg. Kohdun suu kyllä 2 cm auki mut kaulaa vielä 3 cm. Lääkäri tutki pyynnöstä pikkasen ronskimmin, sillä seurauksella että ne vähätkin lupaavat kivut alaselässä katosi :cautious:. Yöt juoksen vessassa ja päivällä sit yritän ottaa valvontaa kiinni jos mahdollista. Mä olisin jo niin valmis erkanemaan tän babyn kanssa mut ilmeisesti hän ei. Ois niin kiva saada nyytti mahan päälle.

Nicci rv 38+3
 
Tänne syntyi terve poikavauva 13.8. klo 6.27. :) Painoa oli 3410g ja pituus 48 cm - lääkäreiden kokoarvio meni hiukan reisille, onneks kuitenki tuli isompikokoinen kuin mitä alunperin mulle sanottiin. Sairaalasta päästiin pois jo lauantaina, lääkärin mukaan oikein tomera ja ihana poika ja kaikki oli ok.

Synnytyskertomus:

Heräsin keskiviikko-torstai yönä vähän kolmen jälkeen supisteluihin, mut ajattelin että "no ei tässä mitään, kyllä nää ohi menee." Kävin sit siinä suihkuttelemassa lämpimällä vedellä mahaani ja alaselkääni. Heti suihkusta tultuani meni lapsivedet ja hetken supisteluiden kourassa sanoin miehelle et soittaa ambulanssin, synnytys on käynnissä. Neljän aikaan lähdettiin ambulanssilla sitten Pohjois-Karjalan keskussairaalaa kohti ja viiden jälkeen oltiin perillä (meiltä sairaalalle on reilu 70 km matkaa). Vähän matkalla nauratti kun toinen ambulanssiukoista vaan nukku koko matkan. :D

Sairaalalle päästyä ja heti sairaalakamppeet vaihdettua alko supistelemaan ihan tajuttoman kovaa et oli ihan pakko rääkästä ja kirota siinä samalla. Kätilö sit tutki minut ja olin jo 7 cm auki. Supistelut vaan koveni, sain vasta varttia vaille kuus alapääpuudutuksen, kuudelta uus tutkimus ja olin jo täysin auki - eikun ponnistamaan. Ilokaasun ja puudutuksen voimin (joka ei kyllä paljoo loppuusa auttanu) ponnistusvaihe kesti 27 min ja poika oli syntynyt maailmaan. :)

Synnytys oli menny kätilön mukaan au naturel -tyylillä kun ei se puudutuskaan hirveesti kerenny mulla vaikuttamaan. Epiduraalin olisin halunnu mut synnytys eteni nii rytinällä että enpä kerenny sitä saamaan. En revenny mistään kohin, välilihaa jouduttiin vaan leikkaamaan ja sain muutaman tikin. Nopeesti palauduin synnytyksestä.

Nyt näin viikon jälkeen voin sanoo että vauva-arki on lähteny odotettua helpommin käyntiin. Toki pientä epävarmuutta ja huolta on, mutta kaikki on kuitenkin hyvin. Poika on hyvin tyytyväinen, nukkuu noin kolmen tunnin pätkiä, syö ja takasin nukkumaan. Aamuisin ja 12 aikaan yöllä hän vain tykkää valvoa pidempään kuin yleensä. Neuvolatäti tuli tänään kattomaan, paino on jo 3500g ja kaikki ok. :)

Tsemppiä muille raskaana oleville, äkkiä se aika menee ja saatte pikkuisen syliinne. Ja onnea jo vauvan saaneille!
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
ONNEA KOVASTI ELINAHENNA :love: ja nautinnollista vauva-arkea!

Millimamma??? Mites siellä?

Noh täällä on nyt sit 2 iltana läyty kys:saa käyrillä ja ultrassa. Tiistsi-iltana aloin kummastelee et mites poika on noin vaisu. Liikkui kyllä mut tosi hentosesti. Ke aamuna 5 jälkeen holahti valkeaa limaa hieman, oletin et limatulppa alkoi tulla. Ke aamupv tein sit liikelaskentaa usein sillä seurauksin että päädyin soittaa synnäriltä ohjeita. Käskivät näytille. Ultrassa liikkui mut jotekin vaisusti läkärinkin mielestä, käyrä ok. Teki taas sisätutkimuksen ja ai prkle :mad:. Kotiin sitten ja seurantaa.

To aamuksi olin saanut jo maanantain lekurilta ohjeen varata hänelle rv 40+5 kontrollin. Siispä sitä varasin ja samalla kerroin tapahtumista. Sain soiton hoitajalta että lääkäri tahtoo nähdä joten 14:00 sinne. Sama homma. Liikkuu mutta ne rajut potkut/vartalonliikkeet vaisuja/puuttui. Eli taas kys:n.

Eka käyrä vaisu paitsi ihan lopussa. Ultraa odotellessa alkoi mahassa sellanen möyrintä et sattui kylkiin yms. Ultrassa lääkäri nauroi ettei saa kaveria kiinni että sais virtaukset. Aivan mahoton meno päällä. Toinen käyrä oli jo aivan muuta. Päätti et nyt vielä pääsen kotiin ja oltava tosi tarkkana. Heti takas jos ei ole virkeä js sit käynnistetään.

Nyt sit ootellaan. Ruskeaa limaa tuli reilusti taas eilen ja tänä aamuna. Ei muuta. On tää huoli vaan aika stressaavaa. Ja toive ois että käynnistyis ite nyt.

Mites muilla olot?

Nicci rv 38+6
 
Onneksi olkoon elinahenna!!

Toivottavasti nicci vauva lähtis nyt pian tulemaan! Ei todellakaan helpota että liikkeet alkaa katoamaan! Muistan kuinka ite kyttäsin niitä liikkeitä loppuvaihees ja jännäsin että toivottavasti istukka jaksaa toimia loppuun asti!
 
Paljon onnea elinahenna!

Meillekin syntyi poika 18.8., rv 41+1. Ja käynnistyspäivänä siis heti syntyi. Mitat komeasti 52 cm ja 4020 g. Hän on niin ihana! :love:Synnytys oli raskas ja dramatiikkaakin oli jonkun verran; vauva olikin avotarjonnassa ja napanuora kahteen kertaan kaulan ympärillä. Vauva syntyi kalpeana ja velttona, mutta saatiin elämäni kamalimpien minuuttien jälkeen virkoamaan. Sairaalassa oltiin 3 yötä, ja eilen päästiin kotiin. Nyt on kaikki hyvin ja ensimmäinen yö kotona sujui yli odotusten :)

Niccille ihan hirveästi tsemppiä, kyllä on piinaava toi loppuaika :( Toivotaan tosiaan, että vauva lähtisi nyt itse tulemaan mahdollisimman pian!

Millimama & pikku-ukko 4 pv
 
Onnea vauvan saaneille :)

Mä olen ihan kokonaan unohtanut ilmoittaa että meille syntyi 10.8. rv 40+6 poika, 4285g 50cm.

Synnytys alkoi ihan yhtäkkiä, vielä 15min ennemmin tuskailin miehelle mansikoita perkatessa että miksi tämä vauva ei ymmärrä syntyä, 11.8. oli tarkotus käynnistää koon takia. Ja sitten yhtäkkiä kävi muutaman kerran selkä kipeänä n8min väleillä ja mietin että nytkö?? sitten alkoikin jo niin polttavat supistukset 4-5min välein että tilanne oli selvä. Yritin sinnitellä mutta tuntui etten kestä supistuksia ollenkaan, sairaalassa 2h päästä 7cm auki, kohdunkaulapuudutteen sain kun ilokaasu ei tällä kertaa tuntunut auttavan.

Sitten näytti ettei vauva mahdu laskeutumaan, epiduraalin sain kun supistukset oli niin sietämättömiä ja sektiostakin puhuttiin, olin jo varma että siihen joudun. Kunnes vauva vihdoin alkoi laskeutua ja hävis loput sentit samantien ja sai ponnistaa.

Olin jo kuulemma toisella ponnistuksella tuskaillut että ei se vauva tule :D Kätilö vaan nauroi että ihan just tulossa :D Ja sitten neljännellä ponnistuksella tuli pää ja koko vauvakin humahti samantien, en edes meinannut tajuta asiaa. 2 asteen repeämät mutta ei ilmeisesti niin pahat mitä aiemmin kun ei olleet juuri kipeät, istua ja kävellä pystyin aika lailla normaalisti.

Ja vauvakaan ei ollut ihan niin iso mitä pelkäsin, lasketun painoarviohan oli tuo 4,3kg ja meni kuitenkin 6pv yli, pelkäsin että painaa jo 4,5-4,7kg.

Huomenna siis vauvalla ikää 2vkoa ja kivasti on mennyt, arki meillä alkoi lasten kans heti seuraavana päivänä mutta on sujunut hyvin. Se hyvä puoli kun kaikki on pieniä (4v, lokakuussa 3v ja 1v5kk) että nukkuvat nuo isommatkin vielä 1-1,5h päiväunia ja pienimmäinen 2-3h niin saa hetken lepoa, joskus päiväunetkin jos vauvakin sattuu nukkumaan.

Syötöt on öisin menneet niin että syö 22-23 aikaan ja yleensä kerran yöllä 2-4 välillä ja sitten taas aamulla 6-7 aikaan. Tosin yöllä saattaa syödä 1-2h ajan. Huonosti tulee maitoa ja saa huonosti otteen tissistä joten rintaraivareita saa vähän väliä mutta sellasta ollut edellistenkin kanssa. Yritän sinnitellä ja katsoa meneekö mahdottomaksi. Syön niin paljon kuin jaksan ja juon ja yölläkin, silti öisin palelee ja ei tunnu maitoa tulevan tarpeeksi, joutuu imemään tosi kovaa ja pitkään ennenkuin nielaisee. Saa nähdä miten käy mutta yrittänyt olen ainakin taas :)

Ja jottei liian helppoa olis, muutto edessä viikon päästä, todella mukava koska helpottaa älyttömästi meidän arkea uuden asunnon sijainti, hirvittää vaan kun vauvan+muksujen kanssa tätä touhua riittäis muutenkin :D

saraheinä&pikku-ukko 13pv
 

Yhteistyössä